13 gewang terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Penilaian umpan terbaik untuk hinggap

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Wobblers terbaik untuk hinggap 1 YO-ZURI L-Minnow 44 320 RUB
2 Zipbaits Khamsin 50SP 877 RUB
3 Ponteng 21 Crackjack 48 355 RUB
4 Smith jade md 725 RUB
Pemintal terbaik untuk hinggap 1 Mepps Black Fury RUB 150
2 Smith tulen 491 r
3 Mepps Aglia 105 RUB
4 Myran agat 210 RUB
5 Rapala Minnow Spoon RMS05 392 RUB
Umpan silikon terbaik untuk hinggap 1 Pemain bola john bertuah 175 RUB sapu.
2 Reins Fat G-Tail Grub 399 RUB
3 Ikan Gila Putar Marah RUB 95
Umpan musim sejuk terbaik untuk hinggap 1 Rapala SM-Pirken 130 RUB

Wobblers terbaik untuk hinggap

YO-ZURI L-Minnow 44

Penilaian: 4.9

Yo-Zuri L-Minnow 44S

Wobbler YO-ZURI L-Minnow 44 adalah kejayaan besar dalam pengeluaran wobblers, yang mewakili ikan minnow yang sangat kecil dan comel, direka dengan realisme dan kemahiran maksimum. Dengan panjang hanya 44 sentimeter, beratnya adalah 5 gram, yang memberikan ciri balistik yang baik dan sangat menjimatkan ketika membuat pemeran panjang. Ia sangat stabil ketika bekerja di arus air dan bertakung, yang memberi kesan positif pada permainan umpan, memberikannya aktivitas dan kejelasan tindakan yang tepat. Sebagai tambahan, sebagai elemen penarik tambahan, ia menerapkan kesan akustik, yang terdiri daripada transmisi getaran ciri dari pergerakan bebas beban di dalam badan.

Tidak ada keluhan mengenai pelbagai warna untuk wobbler YO-ZURI L-Minnow 44. Lebih daripada 18 skema warna yang berbeza memungkinkan untuk memilih umpan untuk keadaan air yang sama sekali. Agak sukar untuk menyebut pembelian seperti itu tidak mahal: berkaitan dengan kos pengeluaran, harganya masih agak tinggi. Walaupun begitu, kerana daya penangkapan ikan kecil yang tinggi, perlu diingat bahawa semua dana yang dilaburkan akan terbayar setelah permohonan penangkapan ikan pertama.

Kelebihan

  • penampilan yang realistik, sedekat mungkin untuk menggoreng hidup;

  • variasi warna yang besar, daya tahan tinggi untuk dipakai;

  • keupayaan untuk menangkap sebarang pemangsa, hingga sampel piala;

  • tahap daya tangkapan yang tinggi;

  • kehadiran iringan akustik;

  • permainan intensiti tinggi yang dapat disesuaikan dengan sebarang jenis abah-abah.

keburukan

  • harga sedikit tinggi.

Zipbaits Khamsin 50SP

Penilaian: 4.8

Zipbaits Khamsin 50SP

Suspensi dangkal Khamsin 50SP dari ZipBaits adalah salah satu penangkap perch paling popular di takungan domestik, yang pada asalnya tidak diciptakan untuk ini. Menurut idea pertama, bayang-bayang ini seharusnya menjadi umpan bass, tetapi setelah operasi dimulakan di Rusia, ia secara tajam mengubah pengkhususannya untuk menangkap setiap pemangsa sungai. Dengan dimensi umpan 50 milimeter, beratnya adalah 4.2 gram, yang sebahagiannya disebabkan oleh data balistik yang sedikit kabur, walaupun terdapat sistem pemutus jarak jauh.

Permainan wobbler Khamsin 50SP sangat keren kerana adanya pisau yang lebar dan panjang, yang menjadikan umpan menyelam dan membuat gerakan menyapu dan tinggi. Dari saat menguji pelbagai kaedah posting pada iming-iming, para pemancing telah memperhatikannya sesuai dengan masing-masing dari mereka, yang sekali lagi membuktikan keserbagunaan shad kecil. Kelemahannya adalah harga tinggi yang mengetepikan model sebelumnya, yang, jujur, benar-benar diratakan oleh tahap prestasi penggerak.

Kelebihan

  • ketepatan tinggi tekstur goreng ikan sebenar;

  • bahan tahan lama pembuatan peningkatan ketelusan;

  • kemampuan menggunakan wobbler untuk menangkap sebarang pemangsa sungai;

  • permainan menarik yang menyesuaikan dengan kaedah pendawaian apa pun.

keburukan

  • harga tinggi.

Ponteng 21 Crackjack 48

Penilaian: 4.7

Pontoon 21 Crackjack

Wobblers kecil dari kelas minnow dengan bilah kecil untuk penembusan cetek dan memancing di lapisan atas air (dari 0,8 hingga 2 meter). Karakteristik ini sangat sesuai untuk bertengger, asp dan trout, terutama memandangkan dimensi universal semua Crackjack 48s. Tidak sukar untuk meneka bahawa nombor dalam nama itu bermaksud panjang badan (dinyatakan dalam milimeter), tetapi parameter beratnya sudah bergantung pada jenis pelaksanaannya. Pengimbang magnetik bertanggungjawab untuk permainan penggerak semasa pendawaian, bergantian beralih ke moncong atau ekor dan membiarkan sudu berayun ke arah mendatar.

Dari segi reka bentuk, Pontoon 21 Crackjack 48 memberi pengguna pilihan 15 warna, yang masing-masing adalah semula jadi dan sesuai dengan warna goreng sebenar yang hidup di dalam air. Satu-satunya titik 'lemah' umpan adalah harga tinggi, yang memotong segmen pendatang baru dari memancing penonton. Namun, momen ini tidak banyak mempengaruhi tahap penjualan: sejak pelancaran siri ini 'Crackjack' telah diposisikan sebagai umpan bagi para profesional.

Kelebihan

  • kehadiran pengimbang magnetik terapung;

  • memancing terutamanya di lapisan atas takungan;

  • kehadiran enam pengubahsuaian bersiri (tiga terapung dan tiga suspender);

  • warna semula jadi dalam pelbagai ragam.

keburukan

  • harga tinggi.

Smith jade md

Penilaian: 4.6

Smith jade md

Tempat terhormat dalam penarafan masuk ke engkol berkualiti tinggi dari syarikat Smith, ciri utamanya adalah kemampuan menyesuaikannya untuk pemutus jarak jauh, walaupun berat badannya rendah. Dengan panjang 43 milimeter, Job MD wobbler beratnya hanya 2.3 gram (model dengan daya apung neutral ialah 2.4), tetapi kerana adanya pengimbang terapung, ia dapat terbang jauh melebihi tanda 30 meter. Tenggelam di dalam air, ia menyokong kaedah pendawaian dengan sempurna, dari berkedut hingga bros tersentak dengan jeda kecil. Ia menampakkan diri dengan baik baik di air yang bertakung, di mana ia menangkap terutamanya perch dan pike, dan pada masa ini, berlaku dengan gigitan dan kadang-kadang gigitan ikan trout 'buruk' (kelemahannya adalah tukang gunting kecil).

Sekiranya kita bercakap tentang kekurangan, maka dalam umpan Smith Jade MD, hanya ada dua daripadanya. Yang pertama merujuk kepada bahagian ekonomi yang digemari – ikan ini sangat mahal. Kekurangan kedua mempengaruhi kaedah penangkapan ikan dan dinyatakan dalam kenyataan bahawa ketika menggunakan tali (semua kecuali fluorokarbon), keseimbangan halus terganggu dan engkol mulai turun moncongnya ke bawah. Semua ini adalah nuansa, tetapi perlu diberi perhatian.

Kelebihan

  • daya tarikan tinggi perch, pike dan chub;

  • keupayaan untuk melakukan pendawaian apa-apa jenis (menyentak, berkedut, mengepam, dan lain-lain);

  • banyak pilihan warna;

  • ciri pemutus yang baik.

keburukan

  • harga tinggi;

  • keseimbangan badan yang terlalu halus, terganggu oleh perubahan kecil pada lampiran (tali leher, dll.)

Pemintal terbaik untuk hinggap

Mepps Black Fury

Penilaian: 4.9

Mepps Black Fury

Sudah lama terdapat banyak perbincangan mengenai daya tarikan Mepps Black Fury. Sebagai tambahan kepada lambang seperti pemintal yang paling berjaya, keunggulannya disokong oleh kesederhanaan reka bentuknya, yang memberikan harga yang rendah dan kebolehlakuan tingkah laku di dalam air. Kelopak berbentuk air mata standard di sini mempunyai kombinasi hitam yang indah dengan pelbagai nuansa logam mulia, yang menimbulkan kerusuhan warna ketika membuat pemanduan pada kelajuan apa pun. Di samping itu, untuk meningkatkan daya tarikan, titik-titik terang berukuran berbeza ditambahkan ke bahagian tengah kelopak, sebagai panduan untuk serangan.

Susunan gewang Mepps Black Fury dibahagikan kepada empat saiz antara 3.5 hingga 8 gram. Kesemuanya, dalam satu atau lain cara, sesuai untuk menangkap hinggap, tetapi ia tidak terhad kepada mereka sahaja. Dari segi kos, daya tarikan ini berada pada tahap pertengahan antara Mepps Agila dan Myran agat , yang secara automatik menjadikannya salah satu yang termurah di pasaran.

Kelebihan

  • kos yang sangat rendah;

  • keadaan kerja yang tinggi;

  • kesederhanaan reka bentuk dan kebolehpercayaan selama bertahun-tahun;

  • sebilangan kecil warna kerja yang berkesan;

  • empat ukuran standard dalam satu baris.

keburukan

  • tidak ditemui.

Smith tulen

Penilaian: 4.8

Smith tulen

Pengocok terkenal dari Smith adalah aset paling penting syarikatnya, yang jarang memanjakan pengguna dengan produk yang benar-benar menarik. Berbagai model dan warna yang banyak menjadikan sudu itu pelbagai segi dan diasah untuk keserbagunaan, yang memberi kesan positif pada tahap penjualan tahunan. Bentuk S klasik Pure lure memberi peluang kepada pemancing untuk bereksperimen dengan pilihan pendawaian dan animasi sambil menangkap pemangsa sensitif di sepanjang jalan.

Sekiranya kita membicarakan daya tarikan Smith Pure dengan merujuk kepada memancing bertengger, maka pilihan yang paling optimum adalah model dengan dimensi dari 1,5 hingga 7 (lebih jarang 13) gram. Pada awalnya, semuanya dikembangkan dengan penekanan pada penangkapan ikan salmon, tetapi, setelah dimanfaatkan oleh nelayan domestik, mereka dengan cepat tumbuh menjadi alat penangkap ikan universal, diasah untuk pike, pike perch, dan trout dengan salmon sungai yang sama. Dari kekurangan siri ini, seseorang hanya dapat memilih tahap kos yang tinggi, yang diratakan oleh pengerjaan dan umur panjang yang baik.

Kelebihan

  • petunjuk kualiti optimum;

  • tahap ketahanan yang tinggi;

  • banyak warna untuk keadaan memancing yang berbeza;

  • kehadiran model 8 dimensi dalam siri ini;

  • animasi pergerakan asli untuk kaedah pendawaian yang berbeza.

keburukan

  • harga tinggi.

Mepps Aglia

Penilaian: 4.7

Mepps Aglia

Pemintal Agila dari Mepps adalah legenda di kalangan peminat memancing, yang hanya dibayangi oleh barisan Black Fury yang luar biasa dari pengeluar yang sama. Reka bentuknya tidak mewakili sesuatu yang baru atau terobosan, tetapi ada banyak potensi berguna di sebalik kesederhanaan ini. Dibahagikan kepada tiga kumpulan ukuran yang berbeza di dalam garis, sudu ini dapat menjangkau hampir semua pemangsa dari bawah, dari hinggap kecil atau besar hingga pike pike yang dipasangkan dengan pike perch laut dalam.

Dari segi reka bentuk gewang, Mepps Aglia bersinar dengan 'klasik genre' – kelopak warna tunggal standard dalam emas / tembaga / perak dan berat paksi dalam bentuk manik kuning bertatahkan atau lengan keluli. Jika tidak, tidak ada unsur tambahan yang memikat – semuanya diberikan secara eksklusif untuk ekspresi permainan ketika melakukan pendawaian. Seperti halnya gewang Myran agat , pengguna memperhatikan keperluan yang lebih mendesak untuk memperbarui siri ini, tetapi harganya masih mendorong banyak pemancing untuk berputar.

Kelebihan

  • kehadiran dalam barisan tiga kumpulan ukuran (6.5, 9 dan 13 gram);

  • daya tangkapan ikan yang tinggi pada kadar aliran yang berbeza (dan dalam air pegun);

  • reka bentuk yang mudah dan boleh dipercayai, menjadikan pengguna dengan kemungkinan pengubahsuaian diri;

  • kos yang sangat rendah.

keburukan

  • keperluan untuk mengemas kini penampilan.

Myran agat

Penilaian: 4.6

Myran Agat

Pada pandangan pertama, tidak sedap dipandang, tetapi sangat menarik, Myran Agat memikat masuk ke peringkat kerana saranan pengguna yang kuat dan sejumlah pakar yang dihormati. Berputar di alam semula jadi, ia memiliki kelopak dari geometri asli, menyerupai penurunan longgar dengan sedikit cekungan di bahagian tengah. Pilihan pembuatan ini tidak dipilih secara kebetulan: syarikat Myran bertujuan menciptakan daya tarikan universal yang dapat berfungsi baik di air bertakung maupun di sungai. Dalam hal ini, rentang ikan yang ditangkap ditentukan oleh dirinya sendiri: selain bertengger, pike, trout, pike hinggap dan gigitan salmon dengan sempurna di meja putar.

Berat paksi umpan ini, sesuai dengan imajinasi pengeluar, menerima bentuk pelampung gabungan, yang memberikan sentuhan kecanggihan dan kesegaran pada penampilan yang suram secara keseluruhan. Menurut pengguna, gewang Myran Agat memerlukan kemas kini kualitatif komponen visual, kerana kelangkaan warna tidak memungkinkan sudu untuk menunjukkan potensi sebenarnya. Walau bagaimanapun, semua perbincangan mengenai kekurangan berhenti apabila harga disebutkan – semakin sukar untuk mencari sudu yang menarik dengan kos yang rendah.

Kelebihan

  • bentuk asal kelopak dan berat pusat;

  • kehadiran penglihatan depan merah pada tee;

  • dimensi keseluruhan yang sesuai untuk memancing hinggap (beratnya 3 gram);

  • fleksibiliti yang tinggi (berfungsi hebat di sungai dan di air yang tenang);

  • harga sangat rendah.

keburukan

  • prestasi penerbangan yang buruk;

  • kekurangan reka bentuk luaran.

Rapala Minnow Spoon RMS05

Penilaian: 4.5

Rapala Minnow Spoon RMS05

Salah satu gewang berputar yang paling indah di jajaran Rapala, sangat sesuai dari segi saiz dan semangat untuk memancing medium hingga besar. Ini adalah bukan cangkuk standard dengan cangkuk tunggal yang disolder dan tendril yang lembut dan seimbang yang dapat mengenali kekuatan yang dikenakan pada sudu oleh serangan pemangsa. Dengan panjang 50 milimeter, beratnya 7 gram – bukan hasil terbaik untuk kemungkinan pelemparan panjang, tetapi cukup memadai untuk umpan dengan ukuran yang begitu padat.

Dari sudut pandangan pengguna, kelebihan utama gewang Rapala Minnow Spoon RMS05 (dan khususnya keseluruhan siri) adalah kebolehubahan warna yang besar, berjumlah kira-kira 20 skema yang berbeza dari penampilan yang neutral atau menantang. Kos sebenar pemintal sedikit meningkat sejak beberapa tahun kebelakangan ini, tetapi masih tetap dalam bidang penunjuk yang boleh diterima. Ya, untuk pemula, membelinya tidak perlu, tetapi bagi penggemar memancing yang berpengalaman, menyimpan 'bayi' seperti itu dalam suatu keharusan.

Kelebihan

  • misai yang sangat sensitif yang melindungi mata kail daripada tersangkut pada kayu apung dan rumput;

  • harga yang boleh diterima;

  • kualiti kerja yang tinggi;

  • kebolehubahan warna yang baik dalam satu siri;

  • kemungkinan memancing ikan bertengger dan menusuk di kawasan belukar dan di perairan terbuka.

keburukan

  • cangkuk tunggal tidak memberikan cengkaman ikan yang sangat baik.

Umpan silikon terbaik untuk hinggap

Pemain bola john bertuah

Penilaian: 4.9

Pemain bola john bertuah

Sekiranya dua pesaing pertama dalam penilaian adalah, secara umum, twister klasik, maka daya tarikan Lucky John Ballist agak menyimpang dari kanon yang diterima umum. Silikon itu menerima badan riben yang memanjang dan ekor yang dipendekkan, permainannya menjadi lebih kuat semasa pendawaian. Oleh itu, pengeluar terkenal berjaya mencipta daya tarikan dengan tahap keserbagunaan yang tinggi, sesuai untuk pendawaian yang seragam dan kedutan yang agresif.

Seri gewang Ballist mempunyai tiga ukuran panjang 50, 63 dan 102 milimeter. Semuanya dapat digunakan untuk menangkap hinggap, tetapi yang terbesar digunakan dengan kejayaan di 'medan perang' dengan pike besar, asp, chub dan zander. Walaupun jumlah warna silikon kurang dari Fat G-Tail Grub, ia juga memberikan variasi yang baik dari segi pilihan. Mengenai kos umpan, itu tidak penting – ketika membungkus twister sebanyak 6-15 keping setiap bungkus, pengguna akan membayar hanya sekitar 150 rubel.

Kelebihan

  • ekor kecil, jarang mengalami kerosakan;

  • petunjuk kekuatan yang baik;

  • kehadiran kira-kira 20 warna yang berbeza;

  • pembungkusan 6, 10 dan 15 twister setiap pek (berbanding saiz);

  • kadar daya tangkapan yang tinggi;

  • bentuk asal.

keburukan

  • tidak ditemui.

Reins Fat G-Tail Grub

Penilaian: 4.8

Reins Fat G-Tail Grub

Fat G-Tail Grub by Reins adalah twister yang agak besar, penampilannya di dalam air membingungkan bukan hanya tempat yang meriah, tetapi juga penghuni pemangsa yang lain di kedalaman. Dibuat dari getah yang boleh dimakan dengan kualiti yang memuaskan, silikon ini mempunyai margin keselamatan yang baik, sehingga menyebabkan patahnya ekor yang agak jarang. Mustahil untuk mencirikan tingkah lakunya di dalam air selain daripada klasik – mungkin pengeluar Jepun itu cuba memasukkan makna lain ke dalam gagasannya, tetapi, secara amnya, pergerakan itu tidak mempunyai momen istimewa.

Dari segi penyesuaian, umpan Reins Fat G-Tail Grub mempunyai sejumlah warna astronomi – kira-kira 45 keping, secara rasmi didaftarkan dalam pelbagai sebilangan kedai runcit. Di samping itu, variasi diberikan oleh tiga variasi ukuran silikon – dari 2 hingga 4 inci (dari 50 hingga 100 milimeter). Wakil-wakil siri ini bernilai lebih tinggi daripada saingan mereka, Angry Spin, tetapi mereka berada pada tahap yang berbeza secara kualitatif.

Kelebihan

  • penjualan dilakukan dalam kumpulan 10, 12 dan 20 keping (bergantung pada ukuran);

  • harga yang boleh diterima;

  • kekuatan bahan pembuatan yang memuaskan (getah boleh dimakan);

  • banyak warna untuk keperluan apa pun;

  • daya tarikan yang baik (tidak terhad kepada hinggap).

keburukan

  • tidak ditemui.

Ikan Gila Putar Marah

Penilaian: 4.7

Ikan Gila Putar Marah

Twister klasik dengan dimensi yang sangat kecil, yang menjadi megapopular di kalangan peminat domestik yang mengangkut hinggap dari air. Terdapat hanya dua ukuran standard – 1 dan 2 inci (masing-masing 25 dan 45 milimeter). Pada masa yang sama, berat badan mereka sangat kecil, yang menjadikannya perlu menggunakan kepala jig dan pendawaian melangkah yang sesuai.

Secara umum, daya tarikan Angry Spin tidak memberikan kejutan besar dalam cara pergerakan, menunjukkan manipulasi ekor klasik dengan pelbagai kelajuan. Kepelbagaian dalam siri ini dibuat oleh kemungkinan memilih dari 13 warna yang berbeda secara mendasar, serta tiga daya tarik (perasa), ditambah dengan murah hati untuk menarik pemangsa dengan lebih baik. Menurut pengguna, Crazy Fish Angry Spin mempunyai ketahanan yang biasa-biasa saja, dicirikan oleh kerosakan ekor yang sangat kerap. Walaupun begitu, dalam hal ini, pengilang telah menyediakan bungkusan 4 dan 8 twister dalam satu bungkusan, untuk menyediakan kemungkinan segera mengubah umpan tepat ketika memancing. Keagungan ini sama sekali tidak mahal – pakej dengan silikon inci hampir tidak mencapai 100 rubel.

Kelebihan

  • kos yang sangat rendah;

  • kaedah pembungkusan 'murah hati' (4 dan 8 keping setiap pek);

  • kebolehan memikat yang baik;

  • permainan klasik tanpa 'kebiasaan'.

keburukan

  • kekuatan bahan pembuatan yang rendah.

Umpan musim sejuk terbaik untuk hinggap

Rapala SM-Pirken

Penilaian: 4.9

Rapala SM-Pirken

Pemimpin tunggal dalam kategori umpan musim sejuk adalah buku terlaris sebenar dari Rapala, tersedia dalam empat saiz dan tiga warna. Pemilihannya agak buruk, tetapi pemancing umumnya menyukai pemintal untuk 'kandungan'. Dengan badan yang licin dan memanjang, SM-Pirken turun secara merata ke kedalaman kerja nominalnya tanpa bersantai, bermanuver atau pergerakan tidak rasional yang lain. Cara bermain ini (atau, lebih tepatnya, ketiadaannya yang sebenarnya) menimbulkan khayalan ketenangan, yang tidak akan diambil kira oleh pemangsa yang pintar. Dalam kes ini, tanda serangan tidak begitu banyak dengan kontur badan seperti penurunan berwarna-warni terang yang terletak di bahagian tengah cangkuk.

Seperti disebutkan di atas, umpan SM-Pirken memiliki empat ukuran dengan berat masing-masing dari 3 hingga 16 gram dan panjang masing-masing dari 23 hingga 50 milimeter. Kesemuanya, dalam satu atau lain cara, membuktikan nilai mereka dalam memburu hinggap, tetapi gewang terbesar dalam barisan mampu membanggakan daya tarikan pike dan zander.

Kelebihan

  • seragam, gerakan tenang dengan putaran semata-mata;

  • pelbagai pilihan saiz sudu;

  • warna kecerunan dengan aliran warna yang lancar;

  • kehadiran mata 3D pada badan umpan.

keburukan

  • harga yang cukup tinggi.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen