13 buku terbaik untuk kanak-kanak perempuan

Ulasan yang terbaik menurut lembaga editorial. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Anda boleh menghabiskan berjam-jam mengembara ke perpustakaan atau kedai buku untuk mencari edisi yang tepat untuk anak perempuan, cucu perempuan, keponakan atau anak perempuan anda. Kanak-kanak menyukai karya yang berbeza – beberapa novel cinta, yang lain menyukai anime, pembaca muda lebih suka cerita dongeng. Semasa memilih buku untuk seorang gadis, penting untuk memperhatikan kriteria tertentu, yang pasti akan kami sampaikan sebelum memberi penilaian kepada karya terbaik.

Cara memilih buku untuk gadis

Pertama sekali, anda perlu memperhatikan cadangan usia. Seterusnya, anda perlu membina faktor lain. Ini termasuk:

  1. hobi gadis itu;
  2. bilangan muka surat;
  3. kejelasan dan ringkas bahasa;
  4. pendapat ibu bapa dan pendidik lain;
  5. pengaruh kerja pada pengembangan umum dan pengembangan cakrawala.
  6. Agar buku itu menarik minat kanak-kanak, ia mesti mengandungi:
  7. ilustrasi berwarna-warni;
  8. penerangan yang menarik;
  9. potret terperinci dan perasaan wira.

Kami mengkaji penilaian popular, ulasan di forum Internet, biografi pengarang dan sejarah penciptaan banyak buku. Hasilnya, TOP-13 tidak hanya memuatkan penerbitan moden, tetapi juga bahan cetak dari era Soviet.

Penarafan buku terbaik untuk kanak-kanak perempuan

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Buku terbaik untuk kanak-kanak perempuan berumur 5-8 tahun 1 Pohon Pemurah, Shel Silverstein 758 RUB
2 Saudari, N. Gernet 347 r
3 Catatan untuk keturunan saya, Ariadna Borisova RUB 830
4 Katya dan buaya, Nina Gernet 285 RUB
5 Dengar, saya di sini! Kisah bunglon kecil RUB 311
Buku terbaik untuk kanak-kanak perempuan berumur 8-11 tahun 1 Mengapa burung tidak jatuh RUB 678
2 Mengenai Lyuska Sinitsyna dan Lyuska Kositsyna 453 r
3 Musim panas Asino, Tamara Mikheeva 732 RUB
4 Dicipta oleh gadis-gadis. Kisah Pencipta Cemerlang 480 RUB
Buku terbaik untuk kanak-kanak perempuan berumur 12-14 tahun 1 Ke arah beruang kutub 260 RUB
2 Howl's Moving Castle, Diana Wynn Jones RUB 300
3 Ink Heart, Cornelia Funke 390 RUB
4 Senang Tenang oleh Stephen Chbosky 261 r

Buku terbaik untuk kanak-kanak perempuan berumur 5-8 tahun

Pada usia ini, kanak-kanak perempuan menyukai koleksi cerita dongeng yang digambarkan, di mana terdapat ruang untuk kebaikan dan sihir. Buku akan mengajar anak untuk mendengar dan melihat teksnya, menjawab soalan dan membolehkan mereka melihat gambar watak dalam imaginasi mereka.

'Pohon Pemurah' oleh Shel Silverstein

Penilaian: 4.9

SHEL SILVERSTEIN 'POHON GENEROUS'

Peringkat dibuka dengan perumpamaan terang tentang cinta sejati yang tidak meminta apa-apa sebagai balasannya. Menurut plotnya, sebatang pokok epal tumbuh di padang rumput, di dahan-dahan di mana anak itu menunggang dan gembira. Semasa bayi membesar, dia memerlukan rumah, kereta, wang. Kemudian pokok epal memberikan segalanya untuk mewujudkan impian budak lelaki itu.

Karya ini berada di kedudukan teratas yang paling laris di dunia. Ia telah diterjemahkan ke dalam 30 bahasa. Lebih daripada 8 juta salinan telah terjual. Perlu diperhatikan bahawa Silverstein menjadi bukan sahaja pencipta buku, tetapi juga ilustrator. Mereka disarankan membaca buku bagi mereka yang ingin mengembangkan jiwa mereka, berehat sebentar dari kesibukan harian, dan berfikir dengan mendalam. Orang dewasa dan kanak-kanak akan menyukainya.

Saudari, N. Gernet

Penilaian: 4.8

N. GERNET 'SISTER'

Gadis-gadis berusia lima tahun pasti akan menyukai kisah 'Little Sister' Nina Gernet. Karya ini dirancang untuk pelajar yang lebih muda, tetapi ibu bapa dapat membaca buku itu kepada anak-anak kecil. Pada pandangan pertama, ini adalah kisah sederhana dan naif, tetapi di dalamnya tersembunyi pelajaran serius tentang kehormatan, cinta dan persahabatan. Tingkah laku pahlawan adalah contoh yang harus diikuti. Orang dewasa di sini bijak, penuh perhatian, tegas. Kisahnya bermula dengan kenyataan bahawa kehidupan biasa anak lelaki Zhenya berubah dengan kedatangan ibu saudaranya Vera dan anak perempuannya Sanya. Anak lelaki itu harus menjadi kakaknya.

Terdapat sedikit ilustrasi dalam buku ini, tetapi ini tidak menjadikannya kurang menarik. Ia dibaca pada 2-3 malam. Terdapat detik-detik lucu dan sedih dalam sejarah. Setelah membaca karya, emosi hanya cerah dan baik.

'Catatan untuk keturunan saya', Ariadna Borisova

Penilaian: 4.7

ARIADNA BORISOVA 'CATATAN UNTUK PENYAKIT SAYA'

Menurut plot peserta seterusnya dalam penilaian, Valya menghabiskan cuti panjang di kampung. Dia berjalan dengan rakan-rakan dan anjing kesayangannya. Tidak lama lagi dia akan bertemu dengan raksasa, mencari harta karun, dan bahkan bertemu dengan dinosaur. Setiap bab buku adalah cerita yang berasingan. Selepas membaca, ada sesuatu untuk dibincangkan dengan gadis itu.

Ramai orang menasihati buku itu untuk membeli dan menganggapnya sangat baik. Bahasa yang mudah, frasa lucu dan ilustrasi yang sangat baik – semua ini adalah buku Ariadna Borisova. Satu-satunya perkara yang membingungkan pembaca adalah tingkah laku watak yang tidak logik. Pada usia 11 tahun, mereka berkelakuan seperti kanak-kanak berusia enam tahun. Oleh itu, nampaknya pekerjaan itu menarik minat graduan tadika dan pelajar kelas satu.

'Katya dan Buaya', Nina Gernet

Penilaian: 4.6

NINA GERNET'KATYA DAN CROCODILE '

Semuanya bermula dengan kenyataan bahawa ayah membawa telur buaya untuk Mitya, dan penduduk sudut hidup ditambahkan ke dalamnya. Ibu kanak-kanak itu menetapkan syarat – sama ada haiwan, atau dia. Kemudian Ekaterina Pastushkova memutuskan untuk menjaga haiwan peliharaan.

Ulasan buku hanya positif. Ia dihiasi dengan indah dan murah. Produk ditandakan dengan '6 plus'. Ini adalah kisah lucu dan baik. Satu-satunya kelemahan adalah bahawa ia sangat pendek. Walau bagaimanapun, semua usia tunduk kepada humor. Karya ini akan mengalihkan perhatian anda dari masalah sehari-hari selama beberapa jam, membolehkan anda meluangkan masa dengan anak perempuan anda dengan senang hati di belakang halaman yang indah, bersorak dan ingat masa kecil anda yang bahagia.

'Dengar, saya di sini! Kisah Bunglon Kecil ', B. Endres, J. Tourlonga

Penilaian: 4.5

B. ANDRES, J. TURLOGNIA 'DAFTAR, SAYA DI SINI!  KISAH BUDAYA YANG SEDIKIT '

Bunglon yang tinggal di terarium kedai haiwan peliharaan ingin mencari pemiliknya, tetapi pembeli tidak memperhatikannya. Dia terus berteriak: 'Dengar, saya di sini!'. Dia segera melarikan diri dan bertemu dengan seorang gadis bernama Cameo. Selepas pertemuan ini, banyak yang berubah dalam kehidupan mereka …

Buku ini sesuai untuk kanak-kanak perempuan prasekolah. Ibu bapa membacanya bersama anak mereka. Anak-anak gembira dengan kisah yang menyentuh hati dan dinamik dengan akhir yang baik. Plotnya tidak rumit, tetapi karya itu tidak akan membiarkan siapa pun acuh tak acuh. Perlu diingat bahawa buku ini sangat nipis, ia dibaca dalam satu petang.

Buku terbaik untuk kanak-kanak perempuan berumur 8-11 tahun

Gadis berusia 8-11 tahun suka kisah pengembaraan yang penuh dengan humor, teks berguna dengan maklumat yang dapat berguna di sekolah. Keutamaan harus diberikan kepada koleksi tematik dan ensiklopedia.

'Mengapa Burung Tidak Jatuh?', Ilya Kolmanovsky

Penilaian: 4.9

ILYA KOLMANOVSKY 'MENGAPA BIRDS TIDAK JATUH'

Kolmanovsky menulis ensiklopedia kanak-kanak yang menarik 'Mengapa burung tidak jatuh?' Anehnya, tidak setiap orang dewasa dapat menjawab soalan ini. Dalam buku itu, penulis membincangkan konsep yang berbeza dan yang paling menarik mengenai penerbangan burung. Dari itu, anak belajar bagaimana terbang tanpa menggunakan sayap, dan juga mengapa burung merpati menelan batu.

Tidak ada istilah ilmiah atau bahasa rumit di sini. Keseluruhan teks dibahagikan kepada bab kecil, masing-masing dapat dikuasai oleh seorang pelajar sekolah yang baru belajar membaca. Ibu bapa memuji karya pengarang kerana dia dapat memberitahu tentang perkara yang sukar. Saya gembira kerana teori ini disokong oleh tugas praktikal. Umur yang disyorkan adalah enam hingga sepuluh.

'Tentang Lyuska Sinitsyna dan Lyuska Kositsyna', Irina Pivovarova

Penilaian: 4.8

IRINA PIVOVAROVA 'TENTANG LYUSKA SINITSYN DAN LYUSKA KOSITSYN'

Seterusnya dalam peringkat adalah buku menarik tentang dua teman wanita yang setia yang sering bertengkar dan kemudian berdamai. Mereka bersaing dan cemburu, tetapi mereka masih berkawan. Kisah-kisah itu ditulis semasa era Soviet. Mereka sedikit naif, ikhlas dan lucu.

Berdasarkan ulasan, gadis-gadis itu membaca buku itu berulang kali. Pembaca kecil dengan bersemangat berlari untuk memberitahu ibu mereka bab seterusnya mengenai pengembaraan teman wanita lucu. Buku ini disyorkan untuk pelajar sekolah. Frasa pendek dan ringkas membantu anda mempraktikkan teknik membaca anda. Sayang sekali 60 halaman habis dengan cepat.

'Asino summer', Tamara Mikheeva

Penilaian: 4.7

TAMARA MIKHEEVA 'ASINO SUMMER'

Peserta seterusnya dalam penilaian adalah kisah asal mengenai Praskovya. Girl Asya sedang berehat di kem kanak-kanak, di mana dia bertemu dengan gnome, penghuni hutan, pergi mengambil air untuk menghidupkan kembali bunga. Heroin harus menyembuhkan anak lelaki yang cantik. Rakan-rakan yang hebat akan membantu anda dalam hal ini. Pembaca harus mengetahui sama ada Asya mempunyai keberanian dan licik yang cukup untuk menyelesaikan tugas-tugas Thunderous Man.

Buku ini adalah untuk kanak-kanak perempuan yang suka keajaiban dan pengembaraan yang menarik. Kisah penulis menjerumuskan pembaca ke dunia sihir yang menarik dan misteri. Perlu diperhatikan bahawa pada tahun 2007 kisah ini memenangi Hadiah Sastera Kanak-kanak Kebangsaan 'Impian yang Dihargai'. Lebih dari sepuluh tahun yang lalu, karya itu dimasukkan dalam Program Persekutuan Rusia.

'Dicipta oleh gadis-gadis. Kisah Pencipta Luar Biasa, Katherine Timmesh

Penilaian: 4.6

GADIS KATHERINE TIMMESH.  CERITA PENYIASAT LUAR BIASA '

Buku yang berguna untuk kanak-kanak perempuan berumur 8-10 tahun akan menjadi karya penulis Amerika K. Timmesh. Idea utama penerbitan adalah bahawa penemuan merangkumi semua bidang kehidupan, dan mana-mana orang, tanpa mengira jantina dan usia, dapat menghasilkan sesuatu yang baru.

Buku ini menceritakan tentang pelbagai penemuan. Ia disampaikan dalam bahasa yang difahami dan ceria. Ilustrasi ditunjukkan pada setiap helaian ketiga. Mereka menggambarkan maksud teks. Ibu bapa dan anak-anak mereka gembira dengan maklumat baru, gambar menarik dan seberapa cepat masa berlalu semasa membaca buku.

Buku terbaik untuk kanak-kanak perempuan berumur 12-14 tahun

Untuk gadis remaja, percintaan dan pengembaraan yang menarik sesuai. Pada usia 12-14 tahun, kanak-kanak itu secara bebas dapat memilih karya yang disukainya.

Oleg Bundur 'Ke arah Beruang Kutub'

Penilaian: 4.9

OLEG BUNDUR 'MEMENUHI BEAR PUTIH'

Pengarang karya ini berjaya ke pertandingan akhir 'Buku Kanak-kanak Baru'. Penulis mengembara melintasi Lautan Artik ke Kutub. Dia menulis sebuah buku mengenainya supaya dapat difahami oleh anak-anak.

Dalam bahasa lesu Bundur membicarakan perkara luar biasa yang harus dia hadapi. Pelajar sekolah dengan bersemangat membaca tentang anjing laut, beruang kutub, dan peraturan kapal. Buku ini akan menjadi hadiah terbaik untuk seorang gadis yang suka geografi dan impian melancong untuk melihat sudut-sudut menakjubkan planet kita. Potongan ini sesuai untuk usia sekolah menengah. Ibu bapa memuji humor dan komponen pendidikan buku yang halus. Ulasan mengenainya hanya bagus.

Howl's Moving Castle oleh Diana Wynn Jones

Penilaian: 4.8

'WALKING CASTLE' DIANA MENANG JON

Seterusnya dalam ranking adalah karya seorang penulis Inggeris. Buku terlaris ini digunakan untuk membuat filem animasi yang memecahkan semua rekod box office di Jepun. Buku ini adalah mengenai Sophie, yang tinggal di negeri dongeng, di mana terdapat tempat untuk duyung, penyihir, dan anjing bercakap. Sumpahan jatuh pada gadis itu, dan dia berpaling kepada ahli sihir untuk meminta pertolongan. Heroin muda harus menyelesaikan banyak rahsia dan misteri, bertemu dengan naga yang berapi-api dan mencari mandrake.

Berdasarkan ulasan, buku ini mendalam dan meriah. Ini bukan sekadar kisah dongeng, ia lebih matang daripada cerita untuk kanak-kanak. Pembaca juga disarankan untuk membaca bahagian lain dari trilogi 'Castle in the Air', 'The House of a Hundred Roads'. Ini adalah pilihan yang bagus untuk gadis remaja yang meminati anime.

'Ink Heart' oleh Cornelia Funke

Penilaian: 4.7

CORNELIA FUNKE 'INK HEART'

Membaca buku Ink Heart adalah keseronokan. Inilah yang dikatakan remaja berusia 12-13 tahun mengenai dirinya. Novel penulis Jerman menceritakan kisah seorang gadis pemberani Meggie dan ayahnya, yang mempunyai kemampuan luar biasa untuk menghidupkan watak-watak dalam buku. Dalam kes ini, pendengar mendapati dirinya berada dalam plot rekaan. Seperti yang anda ketahui, di dunia fantasi tidak hanya ada pahlawan yang baik …

Plot menarik menarik untuk masa yang lama, anda boleh membaca halaman tanpa berhenti. Bersama buku anda dibawa ke dunia dongeng. Pembaca mengesyorkan membeli keseluruhan trilogi. Perlu diperhatikan bahawa filem dengan nama yang sama ditembak berdasarkan novel. Tayangan perdana berlangsung pada tahun 2009.

'Senang Tenang' oleh Steven Chbosky

Penilaian: 4.6

'IA BAIK DILAKUKAN' oleh STEVEN CHBOSKI

Stephen Chbosky mendapat populariti yang sangat besar setelah menulis karya 'Senang diam.' Edaran buku telah melebihi tiga juta naskhah. Keunikan karya ini terdapat dalam gabungan genre sastera yang kompeten dan indah. Dalam cerita itu, seorang remaja Charlie bersekolah dan tidak mempunyai kawan. Kanak-kanak itu sakit mental. Setelah bertemu dengan saudaranya yang bebas, dia menemui dunia yang berbeza untuk dirinya sendiri. Kehidupan baru akan mengajarnya kegigihan dadah dan alkohol …

Ramai remaja, setelah membaca buku itu, mengatakan bahawa ia menjadi dorongan untuk mereka berubah. Karya memberi harapan untuk kehidupan yang lebih baik, membantu mengatasi kemurungan dan menyelamatkan diri dari kesepian. Ulasan mengenai dia bertentangan. Namun, penerbitan tersebut menyentuh masalah generasi muda yang sangat akut dan mendesak, yang tidak dapat ditangani oleh semua orang. Itulah sebabnya ia layak berada dalam ranking terbaik.


Perhatian! Penarafan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen