13 buku terbaik untuk jiwa

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Ada saat-saat ketika anda ingin memutuskan hubungan dari dunia luar dan terjun ke realiti selari, larut dalam kisah kerohanian yang tidak biasa. Pembantu terbaik dalam buku ini adalah buku. Berfungsi mengenai cinta, impian, pengembaraan dan kehidupan – memberikan penarafan 13 buku terbaik untuk jiwa.

Penilaian buku terbaik untuk jiwa

Pencalonan sebuah tempat komposisi penilaian
Penilaian buku terbaik untuk jiwa 1 'Rebecca', Daphne du Maurier 5.0
2 'Pulau Misteri' oleh Jules Verne 4.9
3 'Unadorned Cat' oleh T. Pratchett 4.8
4 'Over the Cuckoo's Nest' oleh Ken Kesey 4.7
5 'Lihatlah saya', Cecilia Ahern 4.6
6 Apa Impian Akan Datang, Richard Matheson 4.5
7 'Kebanggaan dan Prasangka' oleh Jane Austen 4.4
8 Sejarah Rahsia oleh Donna Tartt 4.3
9 'Standing Under the Rainbow' oleh Fannie Flagg 4.2
10 Dandelion Wine oleh Ray Bradbury 4.1
11 'Hutan Norway' oleh Haruki Murakami 4.0
12 'Jamilya', Chingiz Aitmatov 3.9
13 'Coklat' oleh Joan Harris 3.8

'Rebecca', Daphne du Maurier

Pemilihan: untuk jiwa

Kedudukan buku: 5.0

'Rebecca', Daphne du Maurier

Novel detektif 'Rebecca' oleh penulis Britain Daphne du Maurier akan menarik minat lelaki dan wanita. Ini adalah kisah tentang seorang gadis tanpa nama, teman wanita Amerika yang tua yang menjadi isteri kepada bangsawan Maximilian de Winter. Beberapa pengantin baru tiba di perkebunan Manderley, di rumah keluarga suram suami yang baru dicetak, tetapi pahlawan wanita itu tidak merasa selesa di dalamnya – segala sesuatu di sekitar nampaknya mengingatkan isteri bangsawan sebelumnya, Rebecca de Winter yang halus, yang meninggal dalam kemalangan ketika dalam perjalanan kapal layar.

Segala sesuatu di rumah nampaknya terus hidup mengikut urutan si mati – memasak makanan, mengatur perabot, memanaskan perapian dilakukan dengan ketat sesuai dengan keinginan Rebecca. Para pelayan harta pusaka melayan heroin dengan cara yang tidak mesra. Sebagai tambahan kepada segalanya, Maximilian bersikap waspada, dalam percakapan seseorang merasa sindiran, semua ini memperkenalkan gadis itu bingung. Namun, setelah beberapa bulan berada dalam keadaan tegang, dia masih dapat mengetahui rahsia mengerikan penduduk masa lalu di kawasan keluarga Manderly, khususnya – perincian kematian mengerikan Rebecca.

Kisah berdasarkan novel karya Daphne du Maurier difilemkan oleh Alfredorm Hitchcock yang legenda pada tahun 1940, setelah itu, hari ini, BBC telah membuat beberapa filem lagi berdasarkan karya tersebut.

'Pulau Misteri' oleh Jules Verne

Pemilihan: untuk jiwa

Kedudukan buku: 4.9

'The Mysterious Island' oleh Jules Verne

The Mysterious Island yang legendaris adalah novel Robinson, meneruskan kitaran pengembaraan oleh Jules Verne. Northerners yang menangkap belon semasa Perang Saudara AS mendarat di pantai Pasifik berpasir di Hemisfera Selatan. Mereka dengan berani menetap di wilayah yang tidak berpenghuni, membangun ekonomi dan kehidupan seharian mereka. Sebahagiannya, orang asing yang misterius dari pulau jiran menolong mereka dalam hal ini.

Pernah sebuah kapal dengan bendera hitam berlabuh ke pantai pulau itu, di atas kapal yang merupakan lanun, di antaranya adalah anggota geng salah satu watak utama. Sebilangan perompak melarikan diri ke hutan, tetapi penjajah tidak tergesa-gesa untuk menembak mereka, dengan harapan memberi peluang kepada pelarian untuk menjalani kehidupan yang damai. Berjuang untuk wilayah dengan musuh, melindungi kehormatan dan maruah, persahabatan dan pengkhianatan – semua ini adalah komponen kisah menarik Jules Verne. Siapa sangka bahawa Kapten Nemo akan memainkan salah satu peranan penting dalam kehidupan watak utama di The Mysterious Island!

'Unadorned Cat' oleh T. Pratchett

Pemilihan: untuk jiwa

Kedudukan buku: 4.8

'Unadorned Cat' oleh T. Pratchett

Di tempat ketiga dalam penarafan adalah buku komik yang luar biasa 'Unadorned Cat' atau 'Cat Without Fools' (ciri terjemahan) oleh penulis Britain T. Pratchett. Karya ini, yang dipenuhi dengan cinta untuk rakan berkaki empat yang lembut, adalah sejenis Injil tematik. Penulis dengan humor menyokong idea bahawa kucing pertama kali muncul, dan kemudian semua yang lain di Bumi. Kucing itu adalah dewa, guru, pusat dunia, pengarang menceritakan tentang haiwan itu semua yang perlu diketahui oleh pemilik masa depan dan pemilik keluarga kucing. Dari mana kucing dibuat, undang-undang apa yang mereka jalani, apa yang termasuk dalam habitat wajibnya, bagaimana menamakan haiwan kesayangan, bagaimana bermain dengannya dan bagaimana mengatasinya, bagaimana mengajarnya untuk memesan, lawatan ke dalam sejarah – ini dan soalan lain dalam bentuk lucu dinyatakan dalam buku 'Kucing tanpa hiasan. ' Karya ini tidak akan membuat anda bosan, dan gambar-gambar lucu Gray Jolliffe menambah minat.

'Over the Cuckoo's Nest' oleh Ken Kesey

Pemilihan: untuk jiwa

Kedudukan buku: 4.7

'Over the Cuckoo's Nest' oleh Ken Kesey

Novel Ken Kesey Over the Cuckoo's Nest diceritakan pada orang pertama, oleh seorang India bernama Chief Bromden, yang berpura-pura menjadi pesakit bisu pekak di klinik psikiatri, di mana tindakan itu berlaku. 'Rakan malangnya' Randall Patrick berusaha melanggar perintah ketua jururawat wad Mildred, yang berjuang untuk mewujudkan kepemimpinan terhadap pesakit dalam usaha memenuhi cita-citanya yang tidak terpenuhi. Kaedah Patrick mudah – untuk memberi inspirasi kepada rakan-rakan dengan kegembiraan hidup dan pembebasan dari kompleks melalui pertaruhan sederhana, permainan, dan menonton perlawanan bersama.

Ternyata kemudian, tinggal Randle Patrick di rumah sakit dapat diperpanjang oleh saudara perempuan yang sama Mildrad, kerana pahlawan menghentikan sementara perang dengannya, dan kemudian meneruskan perlawanan, meminta sokongan pesakit lain. Apa yang akan menyebabkan konfrontasi ini? Adakah mereka yang Patrick tinggalkan harga diri akan berterima kasih kepadanya? Penyusunan novel ini agak semula jadi, tetapi secara keseluruhannya tidak dijangka.

'Lihatlah saya', Cecilia Ahern

Pemilihan: untuk jiwa

Kedudukan buku: 4.6

'Lihatlah saya', Cecilia Ahern

Pandangan Terlaris di Dunia adalah kisah pereka muda Elizabeth. Gadis itu menjalani gaya hidup yang aktif, harinya dijadualkan sebentar, dan tidak ada waktu yang tersisa untuk mimpi, dan juga untuk kehidupan peribadinya. Dia menjaga anak saudaranya sementara ibunya, adik perempuan pahlawan, terlibat dalam cerita dan minuman yang tidak menyenangkan. Gadis itu terpaksa menjana wang, meninggalkan kerjaya yang berjaya di New York demi keluarganya, pada masa yang sama menafikan dirinya cinta dan kegembiraan seharian. Akan tetapi, keajaiban tidak akan lama datang – mereka bergabung dalam kehidupan Elizabeth bersama dengan orang asing, di samping pahlawan wanita itu mulai mencairkan diri selama bertahun-tahun kesepian dan menyingkirkan kepercayaan yang terhad. Tetapi dia tidak tahu apa-apa tentang kekasihnya, kecuali bahawa dia adalah kawan fiksyen keponakan kesayangannya. Saya tertanya-tanya bagaimana pandangan Elizabeth akan berubah apabila dia mengetahui lebih banyak mengenai rakannya.

Keaslian plot novel 'Look at me' dianugerahkan anugerah Cosmopolitan A.S.

Apa Impian Akan Datang, Richard Matheson

Pemilihan: untuk jiwa

Kedudukan buku: 4.5

Apa Impian Akan Datang, Richard Matheson

Seterusnya dalam novel penarafan dalam genre drama fantasi 'Where Dreams May Come' menghantar pembaca ke dunia setelah mati. Chris Nielsen, protagonis karya itu, meninggal dunia dalam kemalangan kereta beberapa tahun selepas kematian anak-anak, dan setelah beberapa ketika membunuh diri dan isterinya, yang tidak tahan kesepian setelah kehilangan semua orang tersayang. Jiwanya pergi ke neraka, di mana jiwa Chris pergi untuk menyelamatkan kekasihnya dan membawanya ke syurga-Nya. Sekarang tugas pahlawan adalah mencari cinta dan harapan.

Novel ini menimbulkan perbincangan yang tidak lama setelah dilancarkan, sebuah filem dengan nama yang sama ditembak berdasarkannya dengan Robin Williams dalam peranan utama, gambar itu dianugerahkan Oscar. Menariknya, kontroversi meletus bukan hanya di kalangan pengkritik dan penonton, tetapi juga di kalangan saintis yang meneliti persoalan mengenai keberadaan jiwa setelah kematian seseorang di Bumi.

'Kebanggaan dan Prasangka' oleh Jane Austen

Pemilihan: untuk jiwa

Kedudukan buku: 4.4

'Kebanggaan dan Prasangka' oleh Jane Austen

Novel Pride and Prejudice, pendidik realisme abad kesembilan belas Jane Austen mengupas persoalan moral dan harga diri, tidak kira apa keadaannya. S. Maugham mengenai pendekatan pengarang: 'dia tertarik pada yang biasa, dan bukan pada apa yang disebut luar biasa. Namun, berkat ketajaman visual, ironi dan kecerdasannya, semua yang ditulisnya menggambarkan idea novel itu secara luar biasa. Watak utamanya ialah Elizabeth, anak perempuan keluarga Bennet yang bangga, pahlawannya ialah Encik Darcy. Ibu bapa merayu mereka, tetapi orang muda tidak tergesa-gesa untuk bersatu, melambangkan rasa bangga dan cinta. Jane Austen menampilkan kehidupan mereka dari semua sudut: lingkaran sosial, tabiat dan watak. Adakah Elizabeth dan Darcy akan bersama? Apa yang akan mereka pilih – cinta atau kepuasan terhadap cita-cita mereka?

Novel ini mengungkapkan persoalan cinta, kehormatan dan martabat, yang tidak kehilangan kaitannya hari ini. 'Pride and Prejudice' adalah karya sastera dunia yang akan menarik minat lebih daripada satu generasi pembaca.

Sejarah Rahsia oleh Donna Tartt

Pemilihan: untuk jiwa

Kedudukan buku: 4.3

Sejarah Rahsia oleh Donna Tartt

Sebuah kolej kecil di Vermont, Richard Paypen datang ke sini dari California untuk mempelajari bahasa Yunani kuno. Dia dengan cepat menjumpai rakan baru – ceria, kaya dan meminati anak muda zaman dahulu yang menganggap diri mereka kasta penjaga budaya kuno. Namun, kenyataan meninggalkan tanda dan mengubah rancangan: persahabatan berakhir apabila pembunuhan berlaku dalam kumpulan. Bertahun-tahun kemudian, Richard Paypen mengimbas kembali masa lalu, bertemu dengan rakan dan teman wanitanya, dan berdasarkan ingatan ini mencipta karya sastera The Secret History, sebuah filem thriller psikologi berkualiti tinggi yang meresap hingga menggigil.

'Standing Under the Rainbow' oleh Fannie Flagg

Pemilihan: untuk jiwa

Kedudukan buku: 4.2

'Standing Under the Rainbow' oleh Fannie Flagg

Dalam novel Standing under the Rainbow, pengarang Fannie Flagg telah mengumpulkan watak-watak dari pelbagai karyanya dan meletakkannya di bandar Elmwood Springs yang selesa. Di tempat ini, semua orang saling mengenali, mereka berkomunikasi dengan rapat, kehidupan penduduk diketahui jauh di luar bandar terima kasih kepada pengendali radio Dorothy, seorang wanita penyayang dengan suara tersenyum.

Penduduk bandar ini sangat serba boleh dan menarik sehingga menyaksikan mereka terpesona semasa membaca dari depan ke depan. Sebagai contoh, Nyanyian Burung Burung tidak melihat apa-apa, tetapi suaranya memikat dan melucutkan senjata semua orang tanpa pengecualian, dan keberanian melebihi keberanian siapa pun yang dapat melihat. Nasib raja perniagaan pengebumian Cecil, gabenor Betty Rae yang akan datang, Elmer yang putus asa dan sembrono dan anak saudaranya Norma, serta watak-watak lain dengan pelbagai watak dan takdir, di mana setiap pembaca pasti akan menemukan diri mereka, saling terkait.

Nilai utama karya 'Berdiri di bawah pelangi' adalah menanamkan cinta kepada pembaca, Fannie Flagg menunjukkan: seseorang mesti dapat melihat keindahan dan kebahagiaan di sekitarnya, tanpa mengira keadaan yang berkembang dalam perjalanan.

Dandelion Wine oleh Ray Bradbury

Pemilihan: untuk jiwa

Peringkat buku: 4.1

Dandelion Wine oleh Ray Bradbury

Kisah positif lain dalam ranking kami adalah novel Dandelion Wine oleh Ray Bradburry. Ini adalah catatan sejarah kehidupan musim panas di bandar kecil Green Town, Illinois pada awal abad ke-20. Watak utama adalah saudara Douglas dan Tom Spauldings masing-masing berusia 12 dan 10 tahun. Di sekitar mereka, kisah dan pengembaraan yang tidak biasa berlaku dengan penyertaan ibu bapa, saudara dan jiran selama tiga bulan yang dijelaskan.

Ngomong-ngomong, anggur dandelion disiapkan setiap musim panas oleh datuk saudara, dan Douglas merenungkan bagaimana minuman itu dapat mengekalkan peristiwa yang berlaku dalam kenyataan, sehingga kemudian mengisi mereka yang telah mencicipinya dengan kenangan. Dandelion Wine adalah lambang musim panas dan sejarahnya yang kaya.

'Hutan Norway' oleh Haruki Murakami

Pemilihan: untuk jiwa

Kedudukan buku: 4.0

'Hutan Norway' oleh Haruki Murakami

Novelis Jepun Harkuki Murakami terkenal di seluruh dunia kerana novelnya yang penuh jiwa yang penuh dengan persoalan kehormatan, nasib dan misteri. 'Hutan Norway' adalah kisah kenangan pelajar Tooru Watanabe, persahabatannya dengan kematian rakannya, psikologinya Naoko, dan Midori yang positif dan ceria. Pada mulanya, pahlawan itu menjalin hubungan dengan Naoko, ketika kedua-duanya memerlukan sokongan setelah kehilangannya. Tooru jatuh cinta dengan gadis itu, tetapi dia menyukai Kizuki yang terbunuh. Novel ini berkembang dengan latar belakang kerusuhan di kolej tempat para pahlawan belajar. Semasa Naoko sedang dirawat, Tooru mengenal Midori positif, terbawa-bawa dengannya, tetapi serius terjebak dalam hubungan yang tidak kemas selama satu malam.

Namun, kegelisahan dalam kehidupan peribadinya, juga masyarakat, tidak dapat bertahan lama – watak utamanya terjerat dalam perasaannya. Siapa yang akan dia pilih – Naoko atau Midori? Hutan Norway adalah novel sensual dan menyentuh oleh klasik Jepun moden yang pasti kami cadangkan untuk membaca.

'Jamilya', Chingiz Aitmatov

Pemilihan: untuk jiwa

Kedudukan buku: 3.9

'Jamilya', Chingiz Aitmatov

Novel 'Jamila', dinamai watak utama, unik dalam jenisnya: di dalamnya drama mendalam berkembang dengan latar belakang deskripsi lirik mengenai alam dan lawatan menarik ke dalam budaya masyarakat Kyrgyzstan. Kisah ini diceritakan bagi pihak protagonis – seorang budak lelaki berusia lima belas tahun, masa kejadian adalah Perang Patriotik Besar, 1944.

Jamilya adalah kakak pencerita, seorang gadis yang periang dan cantik yang tidak membuat dirinya tersinggung. Dia berakhir dalam keluarga yang baik, tetapi tetap di ladang bersama ibu mertua yang adil dan dominan – semua lelaki pergi ke depan, kecuali saudara suaminya Seit dan Daniyar, yang cedera di bahagian depan. Belakangan, Jamila mempunyai perasaan hangat, yang bertukar menjadi saling. Suatu hari Seit mengetahui tentang hubungan romantis antara kakaknya dan gadis itu, tetapi satu-satunya di kampung itu tidak mengecam mereka ketika mereka melarikan diri bersama. Dia terpesona dengan awal cinta baru, yang membangkitkan keinginannya untuk menjadi seorang seniman dan mewujudkan emosi ini di atas kanvas.

Chingiz Aitmatov, dengan kisahnya Jamil, mengajar kita untuk membuat pilihan yang sering ditawarkan oleh orang kepada kehidupan: cinta atau keteraturan, sementara itu perlu untuk memahami akibat dari kedua keputusan tersebut. Seperti yang anda lihat, Jamilya memilih kebahagiaannya sendiri, walaupun tidak mudah. Bagaimana ia akan berakhir?

'Coklat' oleh Joan Harris

Pemilihan: untuk jiwa

Kedudukan buku: 4.8

'Coklat' oleh Joan Harris

Novel 'Chocolate' adalah kisah tentang seorang ibu tunggal, Vienne Roche, yang dapat mengubah kehidupan penduduk kota Perancis Lansquay-sous-Tannes dengan keajaiban makanan pastri. Di kedai 'Almond Surgawi' mereka, keajaiban sebenar sedang berlaku – ibu dan anak perempuannya menyediakan gula-gula yang luar biasa, yang membangkitkan minat anak-anak dan orang dewasa yang meningkat, walaupun terdapat Pinjaman yang ketat. Fakta ini membuat marah imam tempatan Francis Reino, kerana kepatuhan kepada undang-undang gereja di kota itu adalah yang terpenting. Dan keyakinan Vien nampaknya keji kepadanya. Sebahagiannya, dia ternyata benar, wanita itu yakin dalam pemikirannya – dia adalah penyihir, hanya dia yang tidak menggunakan peluangnya. Namun, sihir rumah menolongnya dan Anouk merealisasikan impian lama – untuk membuka kedai gula-gula.

Pendeta itu dengan pelbagai cara berusaha untuk memprovokasi Vien untuk melarikan diri, tetapi usaha itu sia-sia – wanita itu menganjurkan Pesta Coklat di kota pada hari Minggu Paskah. Siapa yang akan menang dalam konfrontasi – kebaikan dan cinta akan tujuan atau dogmatisme orang yang tidak mahu mengubah hidup mereka?


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen