13 buku terbaik Pelevin

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Viktor Olegovich Pelevin adalah penulis prosa yang luar biasa pada zaman kita, yang keberadaannya terdapat banyak khabar angin kerana gaya hidup penulis yang tertutup. Berdasarkan karya-karyanya, pertunjukan telah dipentaskan di teater, filem telah dibuat, pengkritik tidak jelas dalam menilai kreativiti, tetapi ini adalah kejayaan dan kunci bagi pembaca yang berbeza usia dan persepsi dunia. Keanehan penulis adalah perbandingan berterusan buku dan yang nyata melalui prisma visi sendiri, sesuai dengan pendapat majoriti, perbandingan peristiwa politik dan teori konspirasi dunia, ironi, ejekan terhadap kejahatan zaman kita.

Penilaian buku terbaik oleh Viktor Pelevin

Pencalonan sebuah tempat komposisi penilaian
Penilaian buku terbaik oleh Viktor Pelevin 1 Chapaev dan kekosongan (1996) 4.7
2 Pertapa dan Enam Jari (1990) 4.7
3 Omon Ra (1991) 4.7
4 S.N.U.F.F. (2001) 4.6
5 Nombor (2003) 4.6
6 Kehidupan Serangga (1993) 4.6
7 Generasi “P” (1999) 4.5
8 T (2009) 4.5
9 Air nanas untuk wanita cantik (2010) 4.5
10 Buku Suci Werewolf (2004) 4.4
11 iPhuck 10 (2017) 4.4
12 Empayar V (2006) 4.3
13 DPP (NN) (2003) 4.3

Chapaev dan kekosongan (1996)

Pengarang buku: Victor Pelevin

Penilaian: 4.7

Chapaev dan kekosongan

Novel yang perlu dibaca oleh semua orang ialah Chapaev dan Kekosongan.

Di tengah cerita adalah penyair Pyotr Pustot, yang serentak berada di dua ruang waktu – di Rusia pasca-revolusi pada tahun 1918-1919. dan pada pertengahan 1990-an. Pahlawan itu bertugas di bahagian Chapaev, sementara pada akhir abad yang sama dia dirawat di klinik psikiatri, yang menurutnya, ia hanyalah mimpi.

Pelevin dapat menggabungkan sebilangan keperibadian yang bertentangan dengan watak mereka yang sama sekali bertentangan, dia berjaya secara organik memperkenalkan narasi Serdyuk, pahlawan siri TV Mexico, penyamun dan bahkan Arnold Schwarzenegger, yang terlibat dalam perang klan Jepun, ke dalam narasi – mereka semua adalah pesakit di hospital jiwa yang sama. Perumpamaan yang kompleks seperti ini sebagian dijelaskan oleh kemungkinan perkembangan sejarah Rusia dalam hubungan dengan Barat dan Timur, yang masing-masing secara simbolik sesuai dengan pahlawan yang terpisah. Semua pesakit di satu bangsal disatukan dengan tujuan – untuk pulih, yang mana teknik unik menembusi ruang peribadi masing-masing digunakan untuk mencari jawapan kepada beberapa soalan.

Tanggungjawab untuk masa depan Rusia hari ini dalam novel terletak di bahu Grigory Kotovsky, yang menjelang akhir cerita ternyata menjadi penagih kokain. Tetapi ini tidak menghalangnya untuk berada di tali yang sama dalam Void, yang guru Buddha spiritualnya akhirnya menjadi Vasily Chapaev – dia menolong watak utama mencapai pencerahan batin.

Plot yang kelihatan rumit adalah campuran garis penceritaan yang berasingan dengan gaya yang berbeza, berputar di sekitar keperibadian Void dan perjuangannya untuk masa depannya. Pengulas menyebut novel Chapaev and Emptiness “novel Buddha Buddha pertama dalam kesusasteraan Rusia.”

Pertapa dan Enam Jari (1990)

Pengarang buku: Victor Pelevin

Penilaian: 4.7

The Recluse dan Enam Jari

Di tempat kedua dalam penarafan adalah kisah pertama yang ditulis oleh Viktor Pelevin pada tahun 1990, 'The Recluse and the Six-Fingered'. Sejak tahun 2005, karya ini telah digunakan oleh tokoh-tokoh teater, ia dijadikan asas untuk membuat persembahan – kejayaan yang baik untuk debut.

Fokusnya adalah pada sepasang ayam – ayam pedaging dan ayam jantan enam jari di ladang ternakan yang dinamai Lunacharsky. Penulis bercakap mengenai hierarki ayam, yang ternyata kompleks – yang utama adalah yang lebih dekat dengan pengumpan dan lebih jauh ke bawah dengan beberapa keanehan. Shestypalov diusir dari sistem, dia bertemu dengan ahli falsafah ayam Recluse – yang terakhir menunjukkan minat terhadap sains semula jadi dan mengembara antara komuniti individu ayam pedaging di dalam kilang. Anehnya, Recluse telah menguasai bahasa 'ketuhanan' – bahasa Rusia, tahu bagaimana menentukan masa dengan dail jam dan mengetahui dari mana anak-anak ayam berasal, walaupun dia sendiri tidak pernah melihatnya.

Enam jari menjadi pelajar Recluse, sekarang mereka bergerak bersama-sama melalui komuniti di ladang unggas, belajar dunia dan ingin memahami 'penerbangan' yang tidak diketahui, yang memungkinkan untuk melepaskan diri dari ruang tertutup kilang.

Idea utama kisah ini: peminat kesepian yang berbakat dapat mencapai akhir yang optimis, dan bukan massa, cenderung kepada kolektivisme kelabu.

Omon Ra (1991)

Pengarang buku: Victor Pelevin

Penilaian: 4.7

Omon Ra

Bagi Pelevin, 'Omon Ra' adalah novel pertama dalam penulisannya. Karya ini dibuat berdasarkan persiapan Omon Krivomazov sebagai sebahagian daripada sekumpulan kosmonot Soviet untuk penerbangan ke bulan. Ra adalah tanda panggilan protagonis, disamakan dengan nama dewa matahari dari mitologi Mesir kuno. Penulis menghilangkan mitos mengenai angkasawan, mendedahkan versi dan cerita rasmi, dan juga menceritakan tentang pahlawan sebenar yang namanya tidak diketahui oleh siapa pun. Dengan kata lain, pembaca dijemput untuk melihat penerbangan luar angkasa dari sudut yang berbeza, bukan dari yang dibincangkan oleh media.

Seluruh novel 'Omon Ra' dibina seperti filem-filem penceramah dalam tradisi pawagam Barat. Viktor Pelevin mengolok-olok 'rahsia astronotik', plotnya melancarkan 'konspirasi lunar' dan penerbangan bertahap ke satelit bumi, penulis bercakap mengenai keutamaan roket Soviet, hingga kawalan manual langkah-langkah ketika mereka terlepas oleh kosmonot bunuh diri tanpa kaki 'terlatih' di sekolah penerbangan mereka. Maresyeva (Zaraysk). Pembaca juga disajikan dengan fakta latihan pakar tentera yang pelik: memotong kaki di sekolah penerbangan yang telah disebutkan, ujian disertai dengan menembak di sekolah mesingan. Matrosov, serta lulusan sekolah ketenteraan-politik yang buta dan lumpuh P. Korchagin.

Karya itu tidak boleh disebut sebagai dokumentari, ia agak khayalan. Tidak sia-sia bahawa 'Omon Ra' dianugerahkan anugerah khas 'Interpresscon' dan 'Bronze Snail'.

S.N.U.F.F. (2001)

Pengarang buku: Victor Pelevin

Penilaian: 4.6

S.N.U.F.F.

Novel 'S.N.U.F.F.' hari ini ia boleh dianggap provokatif demi pemain politik, tetapi ia ditulis lebih awal daripada peristiwa ketenteraan konflik, dan karenanya tidak ada hubungannya dengan kenyataan.

Aksi ini berkembang dalam dua negara yang saling berinteraksi – Ukraine pasca-acalyptic dengan masyarakat 'Orcs' yang mundur dari segi teknologi, bertutur dalam bahasa 'Upper Russian', dan Byzantium – sfera buatan, di mana terdapat keadaan teknologi yang terpisah yang dihuni oleh 'orang' yang berkomunikasi dalam bahasa Gereja-Inggeris fiksyen . Semuanya akan baik-baik saja, tetapi di Byzantium tidak ada ruang yang cukup kerana keterbatasan sfera, tidak semuanya teratur dan dengan undang-undang persetujuan – mengikutinya, orang dapat melakukan hubungan seksual hanya setelah mencapai usia 46 tahun. Kurangnya komunikasi dalam semua aspeknya dikompensasikan oleh surah – robot yang tinggal di mana penduduk dunia buatan.

Demyan-Landulf Damilola Karpov, pengendali drone bersenjata dengan kamera, meminjam surah dengan nama Kaya. Dialah yang menarik pemilik dan dua lagi wakil “orc” ke dalam permainan untuk kepentingan robot mereka sendiri.

'S.N.U.F.F.' mencerminkan visi pengarang mengenai situasi politik antara negara-negara Barat dan Timur, negeri-negeri kaya dan mundur.

Nombor (2003)

Pengarang buku: Victor Pelevin

Penilaian: 4.6

Nombor (2003)

Pada baris kelima peringkat adalah novel “Numbers”, yang merupakan sebahagian besar koleksi “DPP” (NN).

Di tengah plot adalah anak lelaki Styopa, seorang anak Soviet yang menemui keajaiban angka. Nombor ajaib, kod nama – dia menyesuaikan semuanya dengan undang-undang numerologi. Tujuh sebagai garis merah melewati keseluruhan plot: jumlah kekuatan yang dihitung oleh Styopa adalah 3 + 4 secara keseluruhan memberikan '7' yang sama (34 adalah kod nama). Pembangunan peribadi, perniagaan perbankan yang berjaya – Stepan dibantu oleh segalanya dengan tanda nombornya. Sehingga suatu hari, bertentangan dengannya, antipode 43 tidak menjadi – pegawai bank lain, yang juga mengambil tujuh orang bertuah sebagai panduan. Pertemuan para pahlawan ini diramalkan oleh seorang pengawal. Dengan latar belakang keadaan yang berlaku dan penindasan psikologi, Styopa, pada usia 43 tahun, mengalami begitu banyak masalah sehingga Zen batinnya benar-benar dilemahkan.

Pahlawan novel ini, walaupun serius dalam plotnya, tetap sedikit tidak normal, membandingkan diri mereka dengan watak-watak pawagam dan sastera dunia yang tidak dijangka.

Kehidupan Serangga (1993)

Pengarang buku: Victor Pelevin

Penilaian: 4.5

Kehidupan serangga

Novel yang tidak biasa, tetapi masih menarik oleh Viktor Pelevin, The Life of Insect, adalah perbandingan antara orang dan kumpulan sosial yang berbeza dengan wakil dunia serangga. Dengan nyamuk, dia mengaitkan ahli perniagaan masa depan yang bersedia untuk apa sahaja demi tujuan tanpa penilaian risiko; bapa dan anak lelaki pergi ke pantai – dengan kumbang scarab sentiasa mengumpulkan kotoran – kotoran dari kehidupan; semut betina adalah gadis Marina, yang diminati oleh lelaki, tetapi tidak berminat dengan masyarakat mereka.

Penagih dadah Maxim dan Nikita, Marina – nasib semua wira dan orang yang mereka sayangi bersilang dalam pelbagai kombinasi. Pelevin terus membandingkan semua tindakan manusia dengan proses naluri dunia serangga. Sangat menarik untuk melihat seberapa tepat pengarang sesuai dengan perbandingan. Rama-rama yang menyimpulkan cerita, mencari makna kehidupan, selalu bertentangan dengan persoalan yang sangat tidak dijangka.

Mesejnya adalah untuk melihat di dunia luar perwujudan semua serangga ini di kerajaan manusia dan membuat kesimpulan tentang kehidupan anda sendiri berdasarkan kisah pengajaran mereka. Bagaimanapun, setiap serangga dapat dijumpai dengan mudah di hutan, taman atau di negara ini.

Generasi “P” (1999)

Pengarang buku: Victor Pelevin

Penilaian: 4.5

Penjanaan P

Novel Generation “P” atau 'Generation' P 'terkenal di kalangan belia, dan filem dengan nama yang sama telah menjadi filem kultus berdasarkannya.

Pada akhir abad ke-20, Viktor Pelevin mengenal pasti masalah utama asuhan dan kehidupan, patologi dan keanehan pemikiran generasi, yang kehidupan sedarnya jatuh pada era pasca-Soviet pada tahun 90-an, ketika beriklan dengan slogan yang sederhana dan sering tidak bermakna, tetapi slogan kuat dengan cepat meletup ke semua media . Klip dengan plot yang aneh menjadi asas budaya generasi baru 'P' (Pepsi), yang namanya, menurut pelbagai versi, diterjemahkan secara tidak senonoh. Protagonis novel Vavilen Tatarsky pasti bahawa dia tahu segala-galanya tentang nilai-nilai iklan yang sebenarnya, kerana dia adalah pencipta mereka, yang telah beralih dari penyalin ringkas ke keperibadian televisyen. Bagaimana dia meremehkan keseluruhan situasi di sekitar …

Vavilen adalah imej kolektif generasi 70-an, 'P' yang sama. Dia menjadi sebahagian dari mesin besar yang bertujuan untuk mempromosikan barang-barang yang berasal dari Barat. Iklan mula menggantikan kehidupan nyata bagi banyak orang, untuk membawa ilusi ke pandangan dunia orang-orang di ruang pasca-Soviet. Segala-galanya berubah ketika Tatarsky memikirkan tentang mereka yang bertanggungjawab dalam keseluruhan proses ini dan bagaimana kehidupan di sekelilingnya telah berubah secara umum.

Novel ini mendalam, menimbulkan masalah sosial yang akut dari generasi beberapa dekad kebelakangan ini. Plotnya terang, kompleks dan sangat pelbagai.

T (2009)

Pengarang buku: Victor Pelevin

Penilaian: 4.5

T (2009)

T adalah sebutan nama kiraan tertentu, mungkin Leo Tolstoy. Seorang yang menguasai seni mempertahankan diri, dia melarikan diri dari rumah pengawal kerajaan ke Optina Pustyn, yang merangkumi dalam novel Shambhala yang misterius, tempat pencerahan rohani (tempat tinggal Orthodoksi). Dalam perjalanan ke tempat ini, T mengatasi pelbagai rintangan, bertembung dengan masyarakat cabalistik Ariel, yang tokoh sastera sendiri menulis sebuah novel mengenai jumlah itu, yang dia diberitahu. Wira mula meragui realiti apa yang berlaku di sekelilingnya, dan kejayaan dalam perjalanan menjadi semakin hantu dan tidak dapat difahami – mengapa semua ini? Tidak mahu hidup mengikut skrip yang ditulis oleh orang yang tidak dikenali, T berusaha secara bebas mengubah nasib yang telah disiapkan, menjawab soalan 'siapa saya?' dan 'di mana saya?'

Novel 'T' diakui oleh pembaca sebagai yang terbaik pada tahun 2010, sangat dipuji oleh pengkritik. Dia akan menolong semua orang yang 'mengikuti arus' untuk melangkah ke arah diri mereka sendiri.

Air nanas untuk wanita cantik (2010)

Pengarang buku: Victor Pelevin

Penilaian: 4.5

Air nanas untuk wanita cantik

Kisah yang pertama dalam koleksi penarafan kami 'Air nanas untuk wanita cantik' membuat banyak kebisingan. Pembaca dan pengkritik sama pendapat: Pelevin tidak mengemukakan plot baru, tetapi menggunakan karya yang ditulis sebelumnya dan menceritakannya dengan indah, menggantikan nama dan nombor. Namun, bagi mereka yang baru berkenalan dengan karya pengarang yang provokatif dan misteri pada zaman kita, ini sama sekali tidak penting, begitu juga bagi para penikmat – walaupun ia adalah peniruan diri, maka ia berjaya.

Terdapat 2 blok dalam buku 'Air Nanas untuk Wanita Cantik'. Bahagian “Dewa dan Mekanisme” mengandungi 2 kisah: “Operasi Membakar Bush” yang hebat mengenai Semyon Levitan, yang terlibat dalam operasi khas agensi keselamatan negeri yang membunyikan suara Tuhan, dan kemudian syaitan untuk layanan Amerika yang serupa; Kod Anti-Pesawat Al-Efesbi mengenai kecerdasan komputer yang dirancang Amerika dalam operasi ketenteraan dan lelaki Rusia Savely Skotenkov, yang berjaya mewujudkan perlindungan terhadap peranti 'pintar'.

Bahagian kedua 'Mekanisme dan Dewa' mengandungi 3 kisah yang menyentuh hati: 'The Contemplator of the Shadow' tentang seorang lelaki Rusia yang berusaha mempelajari kebenaran dengan bantuan bayangannya sendiri dengan kaedah meditasi (percubaan untuk menerangi keinginan orang Barat untuk masuk ke dalam budaya India), 'Tkhagi' mengenai Boris, yang ingin bergabung ke peringkat mazhab Thagi, seorang pengamal korban, dan Hotel Penjelmaan Baik. Dalam kisah terakhir, judul koleksi mengenai air nanas diturunkan: jiwa gadis itu bersiap untuk kelahiran semula, malaikat mengajaknya dilahirkan dalam keluarga seorang oligarki, tetapi setelah mengetahui perincian cadangan ini, dia menolak. Di sini sebotol air nanas akan muncul dalam bentuk petikan dari karya Mayakovsky.

Pelevin, seperti biasa, mengemukakan persoalan falsafah topikal pada zaman kita, dengan halus mengejek realiti kehidupan dan secara aktif menggunakan yang aneh.

Buku Suci Werewolf (2004)

Pengarang buku: Victor Pelevin

Penilaian: 4.4

Buku serigala suci

Bukan novel terdalam, tetapi tidak dipromosikan dengan teruk oleh Pelevin, yang keenam berturut-turut untuk pengarang – The Sacred Book of the Werewolf, – tidak semua orang akan menyukainya, tetapi para penikmat sejati karya penulis skandal akan menghargai karya yang saling berkaitan dengan kisah dan kisah penulis yang lain.

Plot ini didasarkan pada seekor rubah manusia serigala dengan nama cabul (menurutnya dalam bahasa yang berlainan, anda dapat mengumpulkan banyak makna yang berbeda, disimpulkan di bawah garis cinta kebebasan dan tanggungjawab rendah) dan serigala Alexander Sery, juga manusia serigala, dalam bentuk manusia, yang merupakan Leftenan Jeneral FBS. Penulis mengungkap kisah cinta mereka, keinginan keduanya untuk mengembangkan kerohanian, sebanyak mungkin dalam novel Viktor Pelevin.

iPhuck 10 (2017)

Pengarang buku: Victor Pelevin

Penilaian: 4.4

iPhuck 10

Salah satu novel terakhir pengarang 'iPhuck 10' membawakan hadiah kepada Pelevin kepada mereka. Andrei Bely – bukan yang paling berprestij, tetapi penting untuk sastera tanpa penapisan.

Penulis mengangkut pembaca ke masa depan – hingga akhir abad ke-21, ke dunia yang terdiri daripada beberapa kekuatan: Pace (Crotch), Kekhalifahan orang Eropah, Gabungan baru (keturunan Amerika Syarikat), kuasa besar timur dan Rusia (penekanan pada peralihan pengaruh politik dari Barat ke Timur, perubahan masyarakat agama). Virus Zika dan anti-propaganda telah menjadi alasan untuk meninggalkan seks, sekarang telah digantikan oleh virus maya menggunakan iPhuck dan androgynes (tidak perlu dijelaskan). iPhuck 10 adalah mesin seks yang paling mahal pada masa itu, dan kita membincangkannya.

Pengkritik seni Mara jatuh cinta dengan pengubahsuaian terbaru Porfiry Petrovich – seorang pegawai polis sastera yang dapat menembusi perisian mana-mana alat elektronik, termasuk iPhuck 10. yang sempurna. Dia menggunakan algoritma untuk tujuan mementingkan dirinya sendiri, tetapi berdasarkan undang-undang – seorang wanita memperoleh program dari jabatan polis dan dapat gunakan sepanjang hidup anda. Apakah kepentingan diri? Mara menerajui penciptaan kecerdasan buatan untuk generasi karya seni baru dan penjualan mereka seterusnya untuk pengayaan peribadi. Untuk melakukan ini, dia menggunakan orang dan program yang sudah mati, di antaranya adalah Porfiry, yang mengetahui tentang niat pemiliknya, tetapi sudah terlambat. Dia meninggalkan cadangan algoritma sendiri dan membunuh dirinya sendiri.

Novel ini berkait rapat dengan fantasi dan realiti, ketegangan masa kini dan masa depan, kecerdasan manusia dan buatan, ironi dan sindiran. Siapa yang akan menang? Pembaca mesti mengetahui mengenai perkara ini.

Empayar V (2006)

Pengarang buku: Victor Pelevin

Penilaian: 4.3

Empayar v

Empire V ditulis tepat sebelum bermulanya sagas dan cerita vampire, jadi dia tidak boleh dituduh melakukan penipuan. Ngomong-ngomong, pada 2019 pelancaran filem Rusia dengan nama yang sama dirancang. Bagaimana plotnya mengikat para pembuat filem?

Karya ini adalah mengenai Roman Storkin, yang menjadi vampir, setelah menerima dari 'Brahma' bahasa '- sejenis tongkat penyampai dengan pengetahuan dan kebolehan hantu. Dengan bantuan intipati ini, vampir dapat menembusi pemikiran orang, vampir lain, yang sebelumnya merasakan darah 'untuk ujian'. Pahlawan menukar namanya menjadi Rama, tetapi untuk sepenuhnya sesuai dengan peran baru, dia juga perlu mengubah pemikirannya dengan mempelajari glamor dan wacana – dia harus mengawal aspek-aspek ini agar tidak tunduk pada pengaruh mereka dan tetap menjadi vampir, membangun kekuasaan atas kemanusiaan. Namun, tidak ada yang kekal selamanya, seperti kehidupan penutur asli.

Masyarakat orang dan vampir hidup, hampir tidak pernah bersilang, hanya 'ejen' individu yang meresap ke dalam dunia lain. Setelah bertobat, Rama menyedari bahawa dalam peran baru dia tidak selesa, memikirkan isu-isu asal dunia dan nilai kehidupan, Tuhan dan kebenaran. Buku ini adalah pemikiran yang dicatatkan oleh seorang vampir yang mencari jawapan kepada persoalan kekal. Pembantu wira itu adalah Osiris, juga vampir yang tidak biasa.

Mengapa Rama ditinggalkan dalam komuniti baru? Peminat karya mengenai vampir akan menemui jawapan untuk soalan ini di halaman novel 'Empire V.'

DPP (NN) (2003)

Pengarang buku: Victor Pelevin

Penilaian: 4.3

DPP (NN)

Peringkat tersebut diakhiri dengan koleksi DPP (NN), yang namanya diuraikan oleh pengarangnya sebagai 'Dialektik Periode Peralihan dari Nowhere to Nowhere'. Buku ini merangkumi novel Numbers yang dikaji sebelumnya dari blok Power of the Great. Selain dia, bahagian itu mengandungi kisah dan kisah.

Kisah 'kritikan Macedonia Pemikiran Perancis' menceritakan kisah Kika, anak seorang hartawan minyak yang dijuluki KiKA untuk terusan kanak-kanak itu. Anak lelaki dewasa itu mengatur satu set filem sadomasochistik untuk orang dewasa di sebuah kilang kasut. Lelaki ini sebelum ini disebut dalam novel 'Numbers' dari koleksi yang sama.

Kisah “One Vogue” mengasyikkan hubungan wang-seks lelaki dan wanita kaya yang menginginkan hadiah atau tempat di bawah sinar matahari. Dalam karya 'Akiko' sekali lagi mengenai seks, tetapi di dalam mesin siber, dalam sembang. Penulis membuat analogi dengan bahagian jabatan kontraterorisme di Internet, yang disebut dalam karya 'Numbers'.

Dalam cerita 'Focus Group', aksi berkembang di dunia orang mati, di mana 'makhluk bercahaya' berkomunikasi dengan orang-orang yang telah meninggalkan duniawi. Pembaca akan menemui di sini sebutan mengenai seorang lelaki yang meninggal dalam novel Numbers dengan telinga keldai di pita.

Bahagian akhir dari koleksi 'Kehidupan Orang-Orang Luar Biasa' mengandungi 2 cerita dengan fokus pada falsafah Timur dengan semua kehalusan pendekatan sastera Viktor Pelevin.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen