13 buku terbaik oleh Oscar Wilde

Ulasan yang terbaik menurut lembaga editorial. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Buku-buku Oscar Wilde telah menjadi simbol Victorianisme. Namun, banyak dari mereka, bersama dengan kenyataan abad kesembilan belas, di mana pengarang hidup, mencerminkan masalah masyarakat moden. Oscar Wilde adalah penulis drama, ahli falsafah, penulis, karya-karyanya terbakar, mereka memuji seni, perasaan manusia, estetika. Bibliografi penulis agak sederhana, tetapi setiap ciptaan telah menjadi sebahagian daripada warisan budaya para penulis abad ke-19. Kami membentangkan ulasan 13 buku terbaik oleh Oscar Wilde.

Penilaian buku terbaik oleh Oscar Wilde

Pencalonan sebuah tempat Komposisi penilaian
Penilaian buku terbaik oleh Oscar Wilde 1 Gambar Dorian Grey 5.0
2 Hantu Canterville 4.9
3 Jenayah Lord Arthur Savile 4.8
4 Nightingale dan Rose 4.7
5 Suami yang ideal 4.6
6 kepentingan Menjana Pendapatan 4.5
7 Model Jutawan 4.5
8 Kipas Lady Windermere 4.4
9 Budak lelaki dan gergasi 4.3
10 Bintang kanak-kanak 4.3
11 Putera gembira 4.2
12 Salome 4.1
13 Hari Lahir Infanta 4.0

Gambar Dorian Grey

Kedudukan buku: 5.0

GAMBAR DORIAN GREY

Novel “Potret Dorian Grey” dianggap salah satu yang paling terkenal dan berpengaruh dalam sastera dunia. Karya yang mendalam ini diterima dengan bersemangat oleh pembaca biasa, tetapi pengkritik menganggap ceritanya terlalu tidak bermoral.

Artis Basil Hallward mencipta potret Dorian Gray muda yang suka mengagumi dirinya sendiri. Dulu watak utama mahukan potret itu bertambah tua dan bukannya dia. Selepas itu, satu siri peristiwa menarik dan tidak dapat dijelaskan bermula: pertama, Dorian bertemu dengan hedonis Henry Wotton dan berada di bawah pengaruhnya. Kemudian kematian wanita yang dicintainya menyusul, dan dia melihat perubahan pertama dalam gambar – kini seorang pemuda yang terdistorsi dengan senyuman jahat sedang melihat dari potret itu. Perubahan watak Gray kerana pengaruh buruk juga membuat dirinya terasa. Potret diputarbelitkan semakin banyak, walaupun Dorian sendiri masih tampan dan muda, walaupun bertahun-tahun berlalu.

Kisah Dorian Grey telah difilemkan lebih daripada 25 kali di pelbagai negara di dunia. Ini adalah kisah yang benar-benar unik yang mesti diketahui oleh semua orang.

Hantu Canterville

Kedudukan buku: 4.9

Hantu Canterville

Cerpen “The Keterville Ghost” telah difilemkan lebih dari sekali, dan di USSR kartun berdasarkan sejarah Oscar Wilde bahkan ditembak. Keluarga Duta Besar Amerika ke Britain, Hiram B. Otis, mengunjungi istana, yang pernah menjadi milik Sir Simon de Canterville. Pemilik baru mengetahui bahawa bekas pemiliknya membunuh isterinya Lady Eleanor beberapa abad yang lalu di dalam tembok istana, setelah tempat itu dikutuk, semangat Canterville tetap tertawan di tembok harta tanah.

Yang paling menarik, Hiram B. Otis sendiri dan keluarganya tidak takut akan hantu itu, walaupun usaha terakhir itu untuk menakutkan penduduk baru. Dan hanya Virginia, puteri sulung duta besar, yang memberi harapan kepada istana untuk hidup tenang, kerana dia belajar bagaimana membebaskan hantu itu.

Jenayah Lord Arthur Savile

Kedudukan buku: 4.8

Jenayah Lord Arthur Savile

Novel komedi The Crime of Lord Arthur Savile adalah karya luar biasa karya Oscar Wilde. Di dalamnya, pengarang memuliakan agama Kecantikan, kebenaran Imaginasi artistik, mengungkapkan intipati kerohanian alam semesta, yang tersembunyi dari semua orang.

Lord Arthur Savile, watak utama novel ini, belajar dari Pak Palmim, bahawa dia akan melakukan pembunuhan. Dia memutuskan untuk melakukan ini sebelum perkahwinannya yang akan datang. Tetapi siapa yang harus anda bunuh? Di sinilah bermulanya pencarian Arthur Savile. Bibi tua Clementine menjadi mangsa pertama, tetapi, ternyata, tidak semuanya lancar seperti watak utama yang dimaksudkan. Dean Chichester, lelaki di parapet. Adakah Arthur dapat menunaikan ramalan dan mengahwini wanita kesayangannya? Adakah ramalan itu betul?

Kisah kejahatan tuan difilemkan dalam filem tiga bahagian pada tahun 1943, kemudian dalam kartun Soviet.

Nightingale dan Rose

Kedudukan buku: 4.7

Nightingale dan rose

Kisah “The Nightingale and the Rose” sangat pendek, ia dapat dibaca secara harfiah setengah jam. Karya itu pendek, tetapi sangat mendalam: Oscar Wilde bercakap tentang cinta, tentang maknanya, tentang kedalaman, menunjukkan betapa murni itu dan betapa tanpa belas kasihannya terhadap kebodohan tindakan manusia. Pada masa yang sama, dengan menggunakan contoh nightingale, seseorang dapat melihat bagaimana kadang-kadang kekasih naif, dalam mimpi apa yang mereka miliki. Setiap orang mesti bergerak menuju kebahagiaan sendiri, kerana setiap orang memahaminya dengan cara mereka sendiri. Pada harga berapa malam mendapat bunga mawar, bagaimana pelajar menggunakannya … Pastikan anda membaca cerita ini.

Suami yang ideal

Kedudukan buku: 4.6

Suami yang ideal

Disukai oleh banyak pengarah, lakonan Oscar Wilde 'The Ideal Husband' dalam empat aksi menarik dengan plot kaya yang terbentang hanya dalam 24 jam di London. Sir Robert Chiltern, anggota Dewan Rakyat yang dihormati, mengadakan majlis makan malam di rumahnya. Pesta ini dihadiri oleh Lord Goring dan Puan Cheveley, yang tidak bergaul dengan perempuan simpanan rumah sejak usia dini, yang menjadi alasan plotnya. Tetamu itu mengakui bahawa dia tahu tentang 'masa lalu gelap' pemilik rumah itu – bertahun-tahun yang lalu dia mengambil bahagian dalam penipuan besar, yang menjadi asas kekayaannya. Puan Cheveley memeras Mr. Chiltern: sebagai ganti kerana tidak mendedahkan rahsianya, dia meminta untuk menolongnya – untuk menyokong penipuan di mana wangnya sudah terlibat. Reputasi pahlawan berada dalam bahaya, kerana dia adalah suami yang patut dicontohi untuk isterinya dan sangat risau akan keselamatan perkahwinannya. Secara beransur-ansur, ketika plot berkembang, tetamu lain tertarik dengan kisah ini, dan kemudian si isteri.

kepentingan Menjana Pendapatan

Kedudukan buku: 4.5

PENTING MENJADI AWAL

'Kepentingan Menjadi Earnest' adalah nama yang menarik untuk genre seperti komedi, kerana Oscar Wilde, yang sedang mengerjakan karya itu, ingin membuat pembacanya ketawa. Aksi ini berlaku di London, di apartmen Algernon Moncrieff, seorang hedonis dan pencinta falsafah. Wira itu mengharapkan ibu saudara Lady Bracknell dengan anak perempuannya. Namun, rakan lama Jack Worthing, saingan lawan, terlalu muak dengan tugasnya, datang kepadanya. Dalam niatnya untuk melepaskan diri dari kehidupan sehari-hari, dari semasa ke semasa dia menyatakan bahawa dia akan berkahwin lebih muda. Algernon, dalam situasi seperti itu, merujuk kepada “Mr. Banbury yang selalu sakit, yang mesti dikunjungi di kampung.” Kawan sama-sama sombong dan bayi, dan nampaknya tidak bertanggungjawab.

Jack telah lama jatuh cinta dengan anak perempuan Lady Bracknell, Gwendolen, tetapi tidak berani mengaku perasaannya, memulakan perbualan mengenai topik perkahwinan, cuba memikat gadis itu kepada dirinya sendiri, tetapi Moncrief, yang menjaga sepupunya, jelas tidak senang dengan ini. Tetapi Bracknell sendiri mula bermain – dia jelas berminat dengan pesaing yang baru dicetak untuk tangan anak perempuannya. Semuanya berjalan seperti jam, tetapi sehingga ketika itu, sehingga mereka membincangkan tentang silsilah Jack.

Komedi Oscar Wilde mencerminkan aspek bakat pengarang yang terang: humor halus, bermain dengan kata-kata, pembinaan sempurna plot yang menarik dan tidak dapat diramalkan.

Model Jutawan

Kedudukan buku: 4.5

JUTAWAN TERKINI �

Karya ini sangat digalakkan untuk dibaca kepada setiap orang. 'Model Jutawan' adalah kisah mengenai Hughie Erskine, seorang pemuda biasa yang berusaha mencari panggilannya. Dia tinggal pada £ 200 setahun, yang diberikan oleh ibu saudaranya yang lama. Perkara utama dalam hidup pahlawan adalah cinta kepada anak perempuan seorang pesara kolonel, Laura Merton.

Suatu hari Huey dihentikan oleh rakan senimannya ketika dia selesai mengerjakan potret pengemis tua. Pengasuh memukau watak utama dengan penampilannya yang tidak senang. Huey dengan ikhlas memutuskan untuk menolong pengemis itu sekurang-kurangnya sedikit dan memberinya emas terakhir yang ada di dalam poketnya. Kemudian cerita bergilir-gilir di luar jangkaan.

Model Jutawan akan mengajar semua orang untuk berbelas kasihan. Tetapi perkara utama adalah bahawa perbuatan baik mesti dilakukan tanpa mementingkan diri sendiri, tanpa mengharapkan balasan apa-apa. Barulah keajaiban dapat berlaku.

Kipas Lady Windermere

Kedudukan buku: 4.4

Kipas Lady Windermere

Pada hari ulang tahunnya sendiri, Margaret Windermere belajar dari Duchess of Berwick tentang ketidaksetiaan suaminya dan bahawa yang terakhir mempunyai yang dipilih – Puan Erlene. Heroin langsung bertanya kepada lelaki itu tentang hal ini, tetapi dia tidak membantah hubungannya, di samping itu, dia menuntut dari isteri untuk mengundang Erlene itu ke bola mereka. Walaupun Margaret secara tegas menentang ini, suaminya Lord Windermere secara peribadi menulis jemputan kepada Mrs. Wanita yang tersinggung itu bersumpah pada tamu untuk menghina Erlene sekiranya dia berani melintasi ambang rumah mereka. Tuhan putus asa: bagaimana untuk mengungkapkan kepada isterinya kebenaran tentang hubungan rahsia …

Bola datang, Puan Erlynne muncul di perayaan dan satu demi satu membawa lelaki itu dengan pesona, di antaranya ialah Lord Windermere. Lord Darlington, tidak dapat melihat penderitaan Margaret, memintanya untuk meninggalkan suaminya dan membalasnya, tetapi dia bergegas dan tidak bersedia membuat pilihan. Tetapi kemudian cerita mengambil jalan yang tidak dijangka: wanita itu mengetahui bahawa Erlene bermaksud untuk menikahi Lord Augustus, dan Windermere meminta untuk memberikannya kehidupan yang selesa. Apa yang berlaku antara watak? Drama ini mempunyai pengakhiran yang sangat tidak dijangka tetapi menyenangkan.

Budak lelaki dan gergasi

Kedudukan buku: 4.3

Budak lelaki dan gergasi

Kisah kecil tetapi mendalam 'The Boy and the Giant' dimasukkan dalam dana emas sastera kanak-kanak, walaupun tidak setiap orang dewasa dapat memahaminya. Kanak-kanak itu suka ke kebun raksasa itu sementara dia tidak ada di ladangnya. Namun, pemilik yang kembali tidak berpuas hati dengan para tetamu dan mengusir mereka di atas pagar. Tetapi setelah itu, perkara-perkara aneh mula terjadi di kebun: musim sejuk tidak tergesa-gesa untuk meninggalkan kebun, kerana raksasa sangat menyukai ketenangan dan keheningan, dan musim semi kekurangan tawa dan keseronokan kanak-kanak.

Cerita ini mengajar bukan sahaja kanak-kanak, tetapi juga orang dewasa untuk bersikap baik, bertimbang rasa terhadap orang lain dan belas kasihan.

Bintang kanak-kanak

Kedudukan buku: 4.3

Bintang kanak-kanak

Oscar Wilde pasti pandai menulis cerpen, dia meletakkan makna yang sangat mendalam di dalamnya. Kisah 'Anak Bintang' sangat instruktif: seorang budak lelaki, yang pernah ditemui oleh seorang penebang kayu di hutan, tumbuh dengan marah dan kejam – dia tidak mengampuni orang, dia mengejek haiwan, bahkan ayah yang dinamakan itu bukan contoh dan juga petunjuk baginya. Semuanya diubah oleh seorang pengemis kasar yang datang ke kampung, yang ternyata menjadi ibu kepada seorang anak lelaki bintang, tetapi dapatkah seorang pemuda yang sombong menerima saudara seperti itu? Tetapi justru penolakan wanita yang menjadi maut dalam nasib anak itu, kerana sekarang dia sendiri telah menjadi jelek. Dia harus melalui penderitaan untuk mencari keluarganya, tetapi apakah dia akan bahagia?

Putera gembira

Kedudukan buku: 4.2

Putera gembira

Satu lagi kisah klasik terkenal dalam ulasan kami. Patung Putera Bahagia, mengagumi semua orang, berdiri di atas kota di tiang tinggi. Sekali seorang Starling terbang ke atas kota, memulakan perjalanan dari Reed kesayangannya, yang tidak mempunyai minat terhadap yang tidak diketahui. Dia berhenti untuk malam di antara kasut Putera Bahagia. Pada waktu malam, burung itu merasakan titisan jatuh – ini adalah air mata patung, Pangeran menangis dengan kesedihan, dia tidak dapat menanggung kemiskinan kota, walaupun hati yang timah di dadanya. Patung itu meminta Starling untuk menolong orang – pengembara berbulu itu membawa barang kemas dari Putera kepada orang setiap hari: batu rubi dari pedang, mata nilam dan bahagian berharga lain jatuh ke tangan penduduk yang sangat memerlukannya.

Musim sejuk tiba, Starling tidak pernah terbang ke negara-negara yang hangat, tetapi tetap bersama Putera Bahagia, yang masih buta, tetapi segera mati ketika dia mengeluarkan daun emas terakhir dari patung itu untuk orang miskin. Patung itu menjadi jelek, ia dikeluarkan dari tiang, meleleh ke bawah, dan jantung timah dilemparkan ke tempat pembuangan sampah bersama dengan burung yang mati. Tetapi Malaikat menjemput mereka dan membawanya kepada Tuhan, kerana dia meminta untuk membawa barang yang paling indah di kota.

Salome

Peringkat buku: 4.1

Salome

Perumpamaan kisah 'Salome' didedikasikan untuk aktres Perancis Sarah Bernhardt. Cerita ini didasarkan pada mitos alkitabiah Salome – seorang penari yang sangat cantik dan menggoda, anak perempuan angkat raja Yahudi Herod. Bapa tiri itu terbakar dengan semangat untuk anak tirinya. Pada waktu ini, Yohanes Pembaptis (Jokanaan) berkeliaran di sekitar kota, untuk memperlihatkan kedatangan Yesus Kristus. Dialah yang mengutuk ibu Salome dan menyebut pernikahan raja itu haram, kerana Herodias adalah janda saudara Herodes. Dalam permainan Wilde, tidak seperti Alkitab, Salome tidak berusaha menolong ibunya membalas dendam, sebaliknya, dia mengaku cintanya kepadanya, dia bertekad untuk mencium, walaupun mendapat bantahan dari Baptist.

Sementara itu, ibu Salome cemburu dengan suaminya terhadap anak perempuannya. Herodes berjanji sebagai tindak balas terhadap tarian tujuh kerudung yang dilakukan oleh anak tirinya untuk memenuhi keinginan gadis itu, dia meminta kepala Jokanaan di atas piring perak …

Plotnya menarik dengan jalinan. Oscar Wilde menyimpulkan dalam perumpamaan idea-idea mengenai perubahan yang tidak dapat dielakkan dalam bidang kehidupan rohani.

Hari Lahir Infanta

Kedudukan buku: 4.0

Hari Lahir Infanta

Kisah dongeng 'The Birthday of the Infanta' berlangsung di istana mahkota Sepanyol pada perayaan ulang tahun kedua puluh puteri mahkota. Dia bermain bersembunyi dengan anak-anak di taman, burung berkicau, matahari bersinar, bunga-bunga sedang mekar, tetamu yang anggun berkumpul di hari raya. Pertempuran budak lelaki dilakukan untuk kanak-kanak. Tetapi Dwarf yang jelek, yang baru-baru ini ditangkap di hutan, dan, seperti yang anda ketahui, masyarakat Sepanyol tamak terhadap keburukan dan dikagumi olehnya, menjadi peserta yang tidak biasa dalam percutian itu. Namun, raksasa itu tidak menyedari keburukannya, ia menari dan tertawa dengan semua orang, bahkan Infanta meminta Dwarf untuk menari terutama untuknya. Dia sangat gembira dengan keadaan ini sehingga dia melarikan diri ke kebun untuk mencium bunga mawar yang dilemparkan oleh puteri, kerana dia jatuh cinta padanya. Si kerdil memutuskan untuk mencuri Infanta ke dalam hutan dan menari setiap hari untuknya. Terinspirasi, dia kembali ke istana, di mana untuk pertama kalinya, secara kebetulan, dia melihat renungannya, yang menghancurkan hatinya.

Ini adalah kisah lain mengenai cinta murni dan naif.


Perhatian! Penarafan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen