13 buku terbaik oleh Boris Akunin

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Grigory Shalvovich Chkhartishvili terkenal dengan nama samaran sastera Boris Akunin, Anatoly Brusnikin dan bahkan Anna Borisova. Dia adalah tokoh masyarakat dan pengkritik sastera yang luar biasa, ahli budaya Jepun. Penulis Boris Akunin menghidupkan novel dengan watak detektif, menciptanya dalam kombinasi genre sastera: sejarah, romantis, masyarakat tinggi, politik dan lain-lain. Hampir semua karya telah difilemkan, filem dan siri ditayangkan pada mereka. Kami menyajikan ulasan penilaian dari 13 buku terbaik pengarang, yang disusun berdasarkan penilaian pembaca.

Penilaian buku terbaik oleh Boris Akunin

Pencalonan sebuah tempat Nama produk Penarafan
1 Azazel (1998) 4.9
2 Kereta berlian (2003) 4.8
3 Leviathan (1998) 4.8
4 Detektif Provinsi atau Pengembaraan Saudara Pelagia (2001, 2003) 4.7
5 Kaunselor Negeri (1999) 4.7
6 Gambit Turki (1998) 4.7
7 Jade rosario (2007) 4.6
8 Puan Kematian (2001) 4.5
9 Jack of Spades (1999) 4.5
10 Kisah Perkuburan (2005) 4.5
11 Bandar Hitam (2013) 4.4
12 Novel perisik (2005) 4.4
13 Altyn-Tolobas (2000) 4.4

Azazel (1998)

Pengarang buku: Boris Akunin

Penilaian: 4.9

Azazel

Novel yang paling terkenal oleh B. Akunin ialah 'Azazel'. Ini adalah kisah detektif konspirasi yang menarik, yang pertama dalam kitaran mengenai pelacak berbakat Erast Fandorin, yang dengannya pembaca juga dapat berkenalan dengan karya penulis selanjutnya. Tajuk karya lain adalah 'The Winter Queen' (diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris), selepas nama hotel salah satu bab.

Kisah ini terungkap pada akhir abad ke-19 di Moscow, Erast masih berusia 20 tahun dan dia penuh dengan maksimalisme muda. Semasa bekerja di satu jabatan polis, dia berhadapan dengan kes membingungkan yang menarik – bunuh diri seorang pelajar, pewaris kekayaan berjuta-juta dolar. Dalam perjalanan memecahkan keadaan, Fandorin mengikuti jejak organisasi haram besar, di mana konspirasi dan politik terlibat.

Di samping penyelidikan, Akunin memberi peluang kepada Erast Petrovich untuk mengalami sejumlah perasaan dari meraih kehilangan cinta, membawanya melalui ujian berbahaya.

Kereta berlian (2003)

Pengarang buku: Boris Akunin

Penilaian: 4.8

Kereta berlian

Di tempat kedua dalam penarafan adalah novel berjilid 'The Diamond Chariot', yang terdapat dalam satu buku yang mengikat. Bahagian pertama, Dragonfly Catcher, menceritakan kisah dua watak utama – Good Fandorin, seorang pegawai kereta api, dan Bad Rybnikov, seorang perisik dari pulau-pulau Jepun. Fokus perhatian adalah peristiwa perang Rusia-Jepun pada awal abad ke-20, munculnya rasa tidak puas hati yang mendahului peristiwa sejarah Rusia pada tahun 1917. Oleh itu, Plohoy sedang membuat rancangan untuk meletupkan landasan kereta api yang menuju ke Moscow. Seperti dalam klasik genre, orang Jepun mempunyai kebaikan dalam perjalanan dan mencegah pelaksanaan rancangan mereka.

Bahagian kedua 'Between the Lines' mengambil tindakan ke masa yang lebih awal – ke Jepun pada tahun 1878, di mana seorang detektif Akunin yang terkenal bertentangan dengan samurai, jatuh cinta dengan seorang wanita yang baik hati, dan menghadapi kesulitan setiap hari dan profesional. Sangat menarik untuk membaca mengenai ajaran mengenai topik “Pembunuh dan pencuri adalah yang beruntung dari Buddha,” yang dihadiri oleh detektif tersebut. Boris Akunin adalah cendekiawan Jepun yang tidak sabar, jadi tema negara ini merangkumi banyak karyanya.

Leviathan (1998)

Pengarang buku: Boris Akunin

Penilaian: 4.8

Leviathan

Leviathan adalah nama kapal pesiar yang berlayar ke Calcutta, di mana pegawai polis Gustave Gauche sedang mencari pembunuh yang didakwa sebagai pengumpul barang antik utama dan keluarganya. Kejahatan itu dilakukan di ibu negara Perancis, selain keempat-empat tuannya, bahkan hambanya kehilangan nyawanya. Tujuan pembunuhan itu aneh – penculikan satu Siwa emas dan selendang bersulam dari Raja Brahmapur dari Bagdassar. Satu-satunya petunjuk untuk pesuruhjaya adalah lencana penumpang kapal pesiar yang harus dilihat. Ghosh menemui semua pelancong yang tidak mempunyai lencana dan berusaha mencari pelakunya di antara mereka. Antaranya ialah pembaca terkenal Erast Petrovich Fandorin, yang kemudian menyelesaikan pendedahan mengenai jenayah itu.

Kemudian, Siwa emas dijumpai di dasar Seine. Tali sapu tangan itu, menunjukkan tempat di mana bekas pemiliknya menguburkan kekayaannya.

Leviathan adalah novel ketiga mengenai Erast Fandorin. Karya ini mempunyai plot yang tidak biasa sehingga mustahil untuk meramalkan perjalanan peristiwa dan akhir.

Detektif Provinsi atau Pengembaraan Saudara Pelagia (2001, 2003)

Pengarang buku: Boris Akunin

Penilaian: 4.7

Detektif Provinsi atau Pengembaraan Saudari Pelagia

Kami menyajikan satu kitaran cerita mengenai seorang detektif wanita dan seorang biarawati Pelageya, yang bernama duniawi adalah Polina Lisitsyna. Dia mempunyai akal yang tajam, intuisi sensitif dan mencari bakat, jadi dia pergi untuk menyelidiki 3 kes: yang pertama dalam novel 'Pelagia dan Bulldog Putih', di mana tumpuan perhatian adalah pada pemusnahan anjing pembiakan ayah ayah Bibi Mitrofaniy oleh pelaku jahat; yang kedua adalah pendedahan seorang Bhikkhu Hitam hantu tertentu di Ararat Baru ('Pelagia dan Biksu Hitam'); yang ketiga, yang dijelaskan dalam novel Pelageya dan Red Rooster, mengenai pembunuhan anggota syarikat motley.

Akunin sendiri berbicara hangat tentang trilogi itu, dengan fokus pada kerumitan penciptaannya, kerana detektif itu adalah seorang wanita, dan pemikirannya pada dasarnya berbeza dari penyelidikan lelaki. Terdapat banyak keagamaan dalam karya, ada unsur khayalan, mistik. Percampuran genre dalam semangat pengarang menjadikan pembacaan sangat menggembirakan sehingga menyedihkan untuk mengucapkan selamat tinggal kepada heroin di halaman terakhir buku ketiga, dinilai berdasarkan ulasan pembaca dan juga pengkritik sastera.

Kaunselor Negeri (1999)

Pengarang buku: Boris Akunin

Penilaian: 4.7

Ahli Majlis Negeri

Seorang detektif dengan watak politik dari siri 'The Adventures of Erast Fandorin' dengan penyertaan detektif 'State Counselor' yang sudah diketahui oleh pembaca mungkin kelihatan dokumentari – pengarang mengambil plot hingga tahun 1981, yang menerangkan perincian kehidupan dan suasana era itu. Kumpulan belia yang dipanggil 'B. G. ', membubarkan gabenor jeneral dengan tenang. Pelaku kejahatan itu memperkenalkan dirinya sebagai Fandorin dan menyampaikan dokumen yang ditujukan kepada Erast Petrovich. Tetapi detektif berusia 35 tahun itu, yang namanya 'dicuri', tidak dapat melewati dan mengambil kes ini. Dia harus mencari jenis organisasi 'B. G. 'mengapa orang-orang ini menjadi pengganas dan melakukan pembunuhan di kalangan pemerintah. Pada waktu yang sama, dia perlu punya waktu untuk mendahului Pangeran Pozharsky, yang tiba untuk membongkar kejahatan itu.

Boris Akunin mengungkapkan tema gerakan revolusi dan terjun ke tema “kekacauan” politik, di mana orang yang berkuasa mempunyai hubungan dengan penjenayah. Semua watak mempunyai prototaip sejarahnya sendiri, yang mudah dideklarasikan – nama mereka sesuai dengan asalnya.

Gambit Turki (1998)

Pengarang buku: Boris Akunin

Penilaian: 4.7

Gambit Turki

Yang berikutnya dalam ranking adalah kisah detektif mengenai perang dan mata-mata 'Gambit Turki'. Tindakan itu berlaku pada tahun 1877, semasa konflik Rusia-Turki. Varvara Suvorova pergi dari St. Petersburg ke garis depan hingga ke pengantin lelaki, tetapi dalam perjalanan, hampir sampai ke tempat tujuannya, dia kehilangan wang dan ditinggalkan sendirian di tempat minum tertentu. Erast Petrovich Fandorin membantunya, setelah memperoleh kebebasannya dari penawanan orang Turki. Dengan bermain dadu, dia mendapat seekor keldai, dan para pahlawan berangkat mencari tunangan Barbara, dan akhirnya memilih pasukan Rusia.

Terdapat banyak tindakan yang berkaitan dengan perang dalam sejarah: membongkar kejahatan di medan perang, mendedahkan kolonel, pengintaian, memilih antara keuntungan anda sendiri dan keselamatan pahlawan lain, dan banyak lagi.

Pahlawan novel ini mempunyai prototaip sejarah yang nyata, Akunin membuat karya, sebagai asas peristiwa yang sebenarnya berlaku yang berlaku pada masa perang.

Jade rosario (2007)

Pengarang buku: Boris Akunin

Penilaian: 4.6

Rosario jade

Boris Akunin mendedikasikan koleksi cerpen dan novel 'Jade Rosary' untuk Erast Fandorin, wataknya yang sangat disayangi dan luar biasa. Karya-karya itu menerangi kehidupan seorang detektif di luar pekerjaan utamanya, tetapi dia terlibat dalam membongkar jenayah walaupun sedang bercuti, di negara lain. Setiap cerita juga didedikasikan untuk rakan-rakan Akunin dari seluruh dunia, yang karya-karyanya menjadi asas komposisi sastera.

'Sigumo' (1881) menceritakan tentang masa ketika Fandorin bertugas sebagai konsul di Jepun. Kemudian dia menghadapi kematian rakan sekerjanya secara misterius akibat serangan Shimugo mitos. Cerita 'Table-Talk of 1882' membawa pembaca ke Moscow. Suami Lydia Nikolaevna Odintsova baru-baru ini meninggal dunia, dan 6 tahun yang lalu salah seorang anak perempuan kembarnya hilang secara misteri, tidak ada yang dapat mencarinya. Erast Petrovich membongkar kes bertahun-tahun yang lalu dalam beberapa jam dan menemui bukti kesimpulannya sendiri di atas kertas. Dalam kisah 'From the Life of Slivers' (1883), detektif tersebut mengungkap kematian akibat keracunan hartawan yang memiliki syarikat kereta api. Kisah dengan nama yang sama dengan koleksi 'Jade Rosary' (1884) akan mengungkap mengapa dan di mana Fandorin mendapat rosario, detektif akan mendedahkan kes kecurian kecil dengan pembunuhan di sebuah kedai perhiasan. 'Scarpeya Baskakovs' (1888) memperkenalkan orang ramai kepada pembantu Fandorin, Anisy Tyulpanov, yang harus mengetahui kematian seluruh keluarga Baskakov. Plot ini mengingatkan pada novel karya K. Doyle 'The Dog of the Baskervilles', yang ditafsirkan dalam bahasa Rusia. Satu Sepuluh Peratus (1890) adalah novel menarik tanpa akhir mengenai pembunuhan Putera Borovsky secara tidak sengaja atau sengaja semasa memburu. Dalam 'Tea Party in Bristol', tindakan tersebut dilakukan setelah 'State Councilor' pada tahun 1891, Fandorin diusir dari negara asalnya, dia menetap di Bristol dan sedang menyiasat kehilangan pusaka Miss Palmer. Di Lembah Mimpi pada tahun 1894, detektif mendapat populariti sebagai pakar di Amerika Syarikat (plotnya menyerupai Legend of the Sleepy Hollow). “Sebelum akhir dunia” pada tahun 1897, semasa penyusunan bancian jiwa di wilayah Arkhangelsk, terdapat beberapa kes penguburan diri, yang saksi mata adalah Fandorin, yang diam-diam kembali ke Rusia. Koleksi ini diakhiri dengan kisah 'The Prisoner of the Tower, atau The Brief tapi Beautiful Path of the Three Wise' (1890-1891), di mana Sherlock Holmes yang terkenal, Arsene Lulen dan Dr. Watson turut serta. Pelacak hebat dan seorang penipu bertembung dalam siasatan yang sama.

Puan Kematian (2001)

Pengarang buku: Boris Akunin

Penilaian: 4.5

Puan kematian

Kisah detektif Decadan 'The Mistress of Death' adalah kisah tentang komuniti dengan nama yang sama, yang falsafah hidupnya menderita, sehingga mereka satu demi satu bunuh diri ketika Death memberi tanda bahawa anda tidak boleh membuat keputusan untuk membunuh diri sendiri. Masha Mironova, yang datang ke ibu kota dari wilayah-wilayah itu, atas undangan seorang teman bergabung dengan masyarakat, mengubah penampilannya dan membuat seekor ular. Erast Fandorin masuk ke syarikat yang sama, yang ingin menghentikan serangkaian kematian anggota kelab muda.

Terdapat mistisisme dalam kisah detektif, percanggahan nyata antara penyelidikan yang mencukupi, pandangan kewartawanan dan politik mengenai satu situasi.

Jack of Spades (1999)

Pengarang buku: Boris Akunin

Penilaian: 4.5

Jack sekop

Penipu kumpulan yang disebut “Jack of Spades” melakukan perbuatan jenayah di Moscow dan sama sekali tidak takut akan hukuman, dengan bersembunyi daripadanya. Skala penipuan ini mencolok secara besar-besaran, tetapi tidak ada kawalan terhadap kumpulan tersebut – tidak ada satu petunjuk pun di tempat kejadian. Anisy Tyulpanov, ejen muda 20 tahun dari Direktorat Gendarme, diturunkan ke kedudukan sebagai utusan, tidak memenuhi harapan pihak atasannya, nasib secara kebetulan membawa detektif terkenal Erast Fandorin untuk menyiasat kes rumit dalam Knave of Spades.

Kisah Perkuburan (2005)

Pengarang buku: Boris Akunin

Penilaian: 4.5

Kisah perkuburan

Koleksi cerpen 'Cemetery Stories' dikhaskan untuk enam perkuburan dunia: Donskoy di Moscow, Tanah Perkuburan Patriark di Bukit Zaitun di Yerusalem, Highgate di London, Pere Lachaise di Paris, Green Wood di New York dan Pemakaman Asing Yokohama. Setiap cerita adalah bab koleksi yang terpisah, yang seterusnya dibahagikan kepada 2 bahagian – sejarah dan detektif pengantar. Mereka sepertinya ditulis oleh dua pengarang: naratif – oleh Grigory Chkhartishvili, dan penyelidikan – oleh Boris Akunin. Atas sebab ini, 'Cemetery Stories' disebut penciptaan dua penulis, walaupun sebenarnya satu orang mengusahakannya selama 5 tahun.

Kisah-kisah koleksi ini tidak seperti kisah-kisah detektif lain, kisah-kisah penuh kesadaran, mistik, dan takhayul dari pelbagai bangsa.

Bandar Hitam (2013)

Pengarang buku: Boris Akunin

Penilaian: 4.4

Bandar hitam

Satu lagi kisah detektif dalam ranking mengenai Erast Petrovich Fandorin, yang sudah menjadi detektif yang kuat pada usia 60 tahun, yang kali ini harus menangkap seorang pengganas revolusioner di kota minyak dan mafia Baku. Tindakan itu berlaku pada malam Perang Dunia Pertama. Karya ini mengandungi banyak cerita dan watak – jenayah, penggambaran, pengkhianatan dan pemisahan, budaya Jepun dan banyak lagi. Buku 'Black City' pasti tidak akan membiarkan anda bosan semasa membaca. Pengakhiran novel ini tidak dijangka. Adakah Fandorin akan mengalahkan lawannya?

Novel perisik (2005)

Pengarang buku: Boris Akunin

Penilaian: 4.4

Perisik perisik

Plot “Spy Romance” berkembang pada tahun 1941 pada malam sebelum serangan tentera Jerman ke Soviet Union. Pengakap Abwehr mengatur dan menjalankan operasi yang kompleks untuk meyakinkan kepemimpinan negara Soviet bahawa tidak akan ada serangan sekurang-kurangnya dua tahun lagi untuk mencegah negara itu bersiap untuk mempertahankan diri. Misi ini dipercayakan kepada ejen kelas tambahan dengan nama panggilan 'Wasser'. Boris Akunin berhadapan dengan pegawai perisik Jerman dan Soviet dalam novel itu dan akan terus melakukan intrik sampai akhir sama ada pegawai perisik Union, yang keletihan dengan penindasan, akan dapat mengungkapkan rancangan musuh dan mengambil tindakan.

Altyn-Tolobas (2000)

Pengarang buku: Boris Akunin

Penilaian: 4.4

Altyn-Tolobas

Peringkat diakhiri dengan novel 'Altyn-Tolobas' dengan plot yang tidak biasa. Sarjana Sains Sejarah dan cucu Erast Petrovich Nicholas Fandorin tiba dari Great Britain ke Moscow untuk menyelesaikan teka-teki dokumen yang ditinggalkan oleh moyangnya Cornelius von Dorn, yang tinggal 300 tahun yang lalu. Dia juga mengunjungi ibu negara Rusia pada satu masa. Plot ini berlangsung secara serentak pada zaman kita, di mana Sir Nicholas berkenalan dengan Moscow pasca Soviet, dan Cornelius von Doorn – era pra-Petrine. Boris Akunin mengungkap misteri bandar Rusia dan menunjukkan apa yang telah berubah di dalamnya selama berabad-abad, dan apa yang tetap sama.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen