13 buku terbaik oleh Agatha Christie

Ulasan yang terbaik menurut lembaga editorial. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Bukan apa-apa bahawa ratu detektif Agatha Mary Clarissa Miller, yang dikenali oleh pembaca dengan nama suaminya, Christie, diakui sebagai penulis yang paling banyak diterbitkan sepanjang masa. Dan bukan sahaja rekod ini dilanggar olehnya. Drama 'The Mousetrap' telah menjadi karya yang paling kerap dipentaskan di atas pentas. Penulis prosa memulakan kerjaya menulisnya pada usia 18 tahun. Cerpen ini juga tidak disedari dan diterbitkan sedikit kemudian. Ciri pembezaan utama karya Christie adalah bahawa tidak ada adegan keganasan, kekasaran, kekejaman, lautan darah dalam buku-bukunya. Semua detektifnya adalah simbiosis plot misteri, moral dan etika yang membuat anda berempati dengan pahlawan, dan yang paling penting, nikmati membaca karya-karya yang ditulis dengan cara halus penulis.

Sepanjang hidupnya, Agatha Christie telah mencipta lebih dari dua ratus kisah, drama dan novel. Kami telah memilih yang terbaik dalam penilaian kami, dan mereka dikenali sebagai klasik genre detektif. Siapa yang tidak biasa – berkenalan. Sekiranya anda membacanya lebih dari sekali dan mengetahui teksnya hampir dengan hati, ingatlah untuk mengambil karya kegemaran anda dari rak sekali lagi dan nikmati suku kata dan gaya penulisan yang meriah yang hanya terdapat pada Agatha Christie.

Penilaian buku terbaik oleh Agatha Christie

Pencalonan sebuah tempat Nama produk penilaian
Penilaian buku terbaik oleh Agatha Christie 1 Pembunuhan Roger Ackroyd 4.9
2 Sepuluh orang India kecil 4.8
3 Pembunuhan mengikut abjad 4.8
4 Kematian di awan 4.8
5 Pembunuhan diumumkan 4.7
6 Tarikh dengan kematian 4.7
7 Pembunuhan di Orient Express 4.6
8 Rumah bengkok 4.6
9 Selepas pengebumian 4.5
10 Kematian di Sungai Nil 4.5
11 Jahat di bawah cahaya matahari 4.5
12 Di tepi 4.4
13 Rumah impiannya 4.4

Pembunuhan Roger Ackroyd

Pengarang buku: Agatha Christie

Penilaian: 4.9

Pembunuhan Roger Ackroyd

Karya ini diterbitkan pada tahun 1926. Untuk pertama kalinya, Agatha Christie menggunakan alat sastera, ketika pencerita itu sendiri ternyata menjadi penjahat, yang membuat plotnya tidak hanya menarik, seperti di semua buku pengarang lain, tetapi menyihir dan tidak dapat diramalkan. Di sini sifat pembunuh itu terungkap sepenuhnya, yang pada akhirnya dia sendiri terkejut dengan kepalsuan dan kejahilannya. Kes ini dikendalikan oleh Hercule Poirot, yang disukai oleh banyak orang. Ia menceritakan tentang peristiwa Dr. Sheppard, yang menjadi pembantu detektif terkenal, menggantikan Kapten Hastings dalam buku ini.

Seorang janda kaya dibunuh di sebuah kampung fiksyen. Tetapi semua orang pasti bahawa dia sendiri mengambil nyawanya sendiri. Dan hanya ketika Ackroyd meninggal, yang akan menjalin hubungan dengan Puan Ferrar, tidak ada yang meragukan bahawa jenayah telah terjadi. Lapan orang, yang wataknya digambarkan dengan jelas oleh pengarang, menjadi suspek.

Dalam novel itu, beberapa peristiwa berlaku pada masa yang sama, yang mengganggu dan membingungkan pembaca. Tetapi apabila pembunuh yang sebenar dijumpai, akan jelas bahawa mereka semua dijelaskan dengan alasan. 'Pembunuhan Roger Ackroyd' telah mendapat reaksi bercampur-campur. Buku ini diterima secara negatif oleh pengkritik. Saudara-saudara di dalam pena dituduh menggunakan teknik yang tidak dapat diterima oleh seorang detektif. Tetapi hanya masa meletakkan semuanya di tempatnya. Dan hari ini adalah salah satu karya genre dan kreativiti terbaik Christie yang hebat.

Sepuluh orang India kecil

Pengarang buku: Agatha Christie

Penilaian: 4.8

Sepuluh orang India kecil

Tempat kedua dalam penilaian adalah karya kegemaran pengarang, yang menjadi ciptaan Agatha Christie yang paling laris. Novella diterbitkan pada tahun 1939, dan empat tahun kemudian sebuah drama ditulis berdasarkannya. Kira-kira kanak-kanak mengenai orang India kecil mengambil makna yang menakutkan, menakutkan dan berjalan di seluruh jalan cerita. Aksi ini berlaku di sebuah pulau berbatu, prototaipnya adalah pulau Burg di Britain.

Sepuluh orang yang tidak dikenali tiba atas jemputan pasangan Owen, tetapi mereka sendiri tidak ada di sana. Para tetamu menjumpai dulang dengan 10 patung porselin, dan masing-masing mempunyai poster dengan bilik penghitung yang tergantung di dalam bilik. Butler menghidupkan gramofon, dari mana suara lelaki terdengar, dan menuduh semua orang melakukan kejahatan. Dan kemudian mula berlaku pembunuhan tetamu, dan kemudian dari ruang tamu di satu negrityata porselin yang hilang. Tidak ada jalan keluar, kapal itu berlayar, dan mereka ditinggalkan sendirian dengan penjahat di pulau itu terputus dari orang. Satu-satunya peluang adalah untuk mengetahui siapa pembunuh sebenar di sini dan menghentikannya.

Perlu diperhatikan bahawa tajuk buku penulis telah diubah kerana peraturan moden mengenai kebenaran politik, dan sekarang ia dibentangkan di rak-rak kedai buku terpakai sebagai 'Dan tidak ada seorang pun.'

Pembunuhan mengikut abjad

Pengarang buku: Agatha Christie

Penilaian: 4.8

Pembunuhan mengikut abjad

Detektif pertama kali diterbitkan pada Januari 1936. Penyesuaian filem pertama berlaku 29 tahun kemudian, dan 27 tahun kemudian menyaksikan cahaya novel filem ini bersama David Suchet dalam peranan Hercule Poirot. Selain detektif terkenal, watak utamanya adalah pembantu setia Kapten Hastings dan Inspektor Japp. Perlu diperhatikan bahawa penceritaan pertama kali dilakukan atas nama orang pertama, dan kemudian dari yang ketiga.

Buku ini dimulakan dengan pembunuhan orang yang namanya mengikut urutan abjad. Mangsa pertama ialah Alice Asher dari Andover. Sebelum setiap kejahatan, seseorang yang tidak dikenali mengirimkan petunjuk kepada Poirot, memberitahunya tentang tempat dan masa pembunuhan tersebut dan menandatangani mesej dengan tiga huruf abjad pertama. Tetapi polis selalu lewat dan mencari buku panduan ABC di sebelah mangsa.

Pesalah itu sendiri mengaku dan datang untuk mengaku. Dan walaupun Cast selalu berada di dekat badan, dia sama sekali tidak mengingati perincian terkecil dan mengalami jurang ingatan. Hasil dari siasatan menyeluruh, mereka mendapat tahu bahawa jurujual itu mempunyai 100% alibi untuk salah satu pembunuhan tersebut. Detektif itu bukan sahaja membuktikan tidak bersalah, tetapi juga menemui pelakunya yang sebenarnya, menghalangnya daripada melakukan 26 pembunuhan mengikut jumlah huruf abjad Inggeris.

Kematian di awan

Pengarang buku: Agatha Christie

Penilaian: 4.8

Kematian di awan

Novel yang termasuk dalam penilaian itu diterbitkan pada tahun 1935 dan pada mulanya mempunyai tajuk yang berbeza, iaitu, Death in the Air. Siasatan sedang dilakukan oleh detektif Belgia Hercule Poirot dan polis London Japp. Tindakan itu berlaku di atas kapal terbang, di mana seorang wanita mati ditemui sebelum mendarat. Versi pertama adalah gigitan tawon, kerana terdapat tusukan kecil di badan. Tetapi detektif itu dengan cepat mengetahui bahawa wanita Perancis tua itu diracun, dan penyebabnya adalah anak panah dengan racun yang dilepaskan dari tiub.

Ini hanya dapat dilakukan oleh mereka yang berada di dalam pesawat, sehingga semua orang, termasuk Poirot, menjadi tersangka. Kisah detektif akan mempunyai segalanya: plot yang mencengkam, perihal wira yang berwarna-warni, pengakhiran yang tidak dapat diramalkan dan pembunuh yang boleh dianggap sebagai perkara terakhir.

Agatha Christie sering menggunakan ruang terkurung dalam karya-karyanya. Setiap kali keghairahan melenyapkan semangat, pembaca tidak dapat membuat keputusan sehingga akhirnya siapa pembunuh sebenar dari kalangan suspek yang sempit, dan penulis setiap kali berpusing walaupun pencinta buku yang paling penuh perhatian. Pada tahun 1992, novel ini digunakan dalam siri televisyen mengenai Hercule Poirot dengan David Suchet dalam peranan tajuk.

Pembunuhan diumumkan

Pengarang buku: Agatha Christie

Penilaian: 4.7

Pembunuhan diumumkan

Diterbitkan pada tahun 1950, novel jenayah menceritakan kisah penyiasatan wanita tua yang cantik, Miss Marple. Aksi ini berlaku di sebuah perkampungan kecil Inggeris. Pengumuman pelik mengenai pembunuhan yang akan datang, yang disiarkan di akhbar tempatan, tidak menimbulkan senyuman, kerana penduduk tempatan berpendapat bahawa ini hanyalah lelucon yang tidak sepenuhnya berjaya atau jemputan untuk bercuti dengan cara yang asli. Orang-orang yang ingin tahu berkumpul di ladang. Walaupun pemilik tidak memberikan pengumuman, mereka terpaksa bertemu dengan para tetamu.

Tepat pukul 18.30, seperti yang ditunjukkan di surat kabar, orang asing dengan tanglung memasuki ruang tamu, lampu padam dan tembakan kedengaran. Tetapi ternyata para tamu semua masih hidup, hanya calar kecil pada Miss Blacklock, perempuan simpanan harta tanah, dan sebenarnya, penjenayah itu sendiri terbunuh, di mana mereka mengenali penjahat kecil Rudy Shertz. Atas permintaan polis, Miss Marple terlibat dalam penyiasatan dan menganggap bahawa wanita tua itu benar-benar ingin dibunuh, dan bahawa penyusup itu hanya dibayar untuk melancarkan kejahatan.

Wanita tua itu mulai merungkai kekusutan peristiwa di mana intrik yang berkaitan dengan pewarisan, hubungan interpersonal pahlawan dan keserakahan untuk mendapat keuntungan, yang menjadikan orang terhormat menjadi pembunuh yang kejam, saling terkait.

Tarikh dengan kematian

Pengarang buku: Agatha Christie

Penilaian: 4.7

Tarikh dengan kematian

Tempat yang layak dalam penilaian ditempati oleh sebuah novel yang diterbitkan pada bulan Mei 1938, yang menceritakan tentang pengembaraan Timur Tengah Hercule Poirot. Kedua-dua pengkritik dan pembaca menerima karya itu dengan penuh semangat, dan ia diakui sebagai salah satu karya terbaik penulis hebat. Tujuh tahun kemudian, Agatha Christie menulis sebuah drama di mana detektif itu tidak hadir, dan jalan ceritanya berbeza dari yang dicadangkan kepada para pembaca.

Tindakan itu berlaku di Yerusalem. Detektif itu secara tidak sengaja menyaksikan perbualan saudara dan saudari, di mana mereka merancang untuk membunuh ibu mereka. Sebenarnya, tiga anak Puan Boynton diadopsi, dan dia sendiri, yang sebelumnya bekerja sebagai warden di penjara, adalah seorang zalim yang kejam yang tidak memberi rehat kepada keluarganya. Bahkan orang-orang di sekitar mereka merasa tidak senang pada pertemuan pertama dengan seorang wanita Amerika yang kaya.

Poirot tidak mempunyai petunjuk sedikit pun untuk membuktikan bahawa ini adalah pembunuhan. Tetapi dia hanya mempunyai 48 jam untuk menyiasat, jadi dia cepat terlibat. Setelah menemubual saksi, detektif menganalisis keadaan dengan berhati-hati, mengembalikan rantaian peristiwa dengan mahir dan menemui penjenayah yang sebenarnya.

Pembunuhan di Orient Express

Pengarang buku: Agatha Christie

Penilaian: 4.6

Pembunuhan di Orient Express

Seorang lagi detektif yang 'dimeteraikan' dibebaskan pada hari pertama tahun 1934. Dia diakui sebagai klasik genre dan sangat disukai oleh pengagum bakat A. Christie. Perjalanan menaiki kereta api secara semula jadi tidak lengkap tanpa pembunuhan. Dan penyiasatan ini akan menjadi salah satu Hercule Poirot intelektual yang menarik dan tidak dapat diramalkan. Setelah berhenti secara paksa kerana salji melintasi trek, mayat orang Amerika kaya dijumpai di dalam kereta.

Masa lalu Ratchett tidak begitu mendung. Sebenarnya, nama sebenarnya Kasseti, dan dia dapat melepaskan diri dari hukuman atas pembunuhan kejam terhadap seorang gadis kecil bertahun-tahun yang lalu. Siasatan Poirot dibantu oleh rakannya Monsieur Buck dari Belgium dan seorang doktor dari Greece, Stavros Constantin. Kecurigaan menimpa penumpang kereta, masing-masing boleh melakukan kejahatan. Tetapi tidak ada motif, tetapi ada banyak bukti, tetapi mereka hanya mengetepikan dan tidak membenarkan untuk menghitung penjahat yang sebenarnya.

Tetapi detektif sukar dikelirukan. Dia memperhatikan butiran terkecil dan, menganalisis, mengumpulkan semua potongan teka-teki menjadi satu gambar. Penulis berjaya menerangkan kereta api ekspres yang mewah, keindahannya, dan untuk karya ini kereta api Paris-Istanbul berhutang dengan peningkatan popularitinya.

Rumah bengkok

Pengarang buku: Agatha Christie

Penilaian: 4.6

Rumah bengkok

Novel yang termasuk dalam penilaian itu diterbitkan dengan nama lain: 'Rumah Konyol' dan 'Rumah Bengkok'. Banyak pengkritik dan pembaca menganggap buku karangan Agatha Christie ini adalah yang paling berjaya kerana pengakhiran yang tidak dapat diramalkan dan tidak dijangka. Aksi ini bermula di rumah 'Three Pediments', yang, seiring berjalannya waktu, berkembang menjadi bangunan luar, jumlah penghuninya bertambah, dan, sepertinya, apa yang diperlukan untuk kebahagiaan sederhana untuk keluarga besar yang ramah. Tetapi kehidupan riang terganggu oleh serangkaian pembunuhan yang dilakukan di harta tanah.

Ketua keluarga, jutawan Leonidas, dan sanak saudaranya, yang tidak sabar menunggu kematian pemilik tua, tinggal di rumah tersebut. Anak seorang pegawai polis, Charles Hayward, yang datang untuk merayu cucu perempuan yang dibunuh, memulakan siasatannya sendiri. Kecurigaan keluarga besar jatuh pada isteri lelaki tua itu, yang hampir setengah abad lebih muda darinya, tetapi mereka masing-masing boleh menginginkan kematian saudara yang kaya.

Plot menangkap dari baris pertama. Penulis melontarkan petunjuk kepada kami, tetapi setiap kali dia mengalahkan pembaca lagi. Anda berfikir bahawa sekarang, dia adalah pelakunya yang sebenarnya, tetapi Christie terus melakukan intrik. Dan apabila anda mara ke final, anda akan mendapat kejutan yang nyata.

Selepas pengebumian

Pengarang buku: Agatha Christie

Penilaian: 4.5

Selepas pengebumian

Detektif jenayah ditulis pada tahun 1952. 10 tahun selepas penerbitan, ia difilmkan, tetapi bukan Poirot, tetapi Miss Marple, yang bertindak sebagai detektif di dalamnya. Tindakan itu berlaku setelah pengebumian Tuan Abernathy, ketika semua saudara mara menunggu wasiat diumumkan. Kematiannya sangat diharapkan, tetapi setelah anggapan salah seorang pewaris mengenai pembunuhan itu, peguam itu memulakan siasatannya sendiri. Tetapi ketika Cora yang sama, yang meragukan kematian semula jadi, terbunuh, dia memutuskan untuk berpaling ke detektif untuk mengungkapkan rahsia kematian jutawan itu.

Poirot tiba di rumah besar untuk menangkap pembunuhnya. Christie, seperti biasa, berjaya mengejutkan dengan penerangan watak-wataknya. Ada watak tamak, warisan, dan pahlawan lain yang menimbulkan rasa simpati. Drama keluarga berubah menjadi jenayah, yang diselesaikan dengan bijak oleh detektif yang dikasihi.

Mengumpulkan orang-orang yang hadir di ruang tamu, dia mula mengungkap pembunuh yang sebenarnya. Penamatnya tidak dapat diramalkan, seperti semua karya Agatha Christie. Pendapat ahli yang tegas: buku ini tidak hanya disyorkan untuk dibaca, tetapi harus ada di rak di sebelah buku terlaris Ratu detektif lain.

Kematian di Sungai Nil

Pengarang buku: Agatha Christie

Penilaian: 4.5

Kematian di Sungai Nil

Kami tidak boleh gagal memasukkan dalam penilaian kami salah satu karya penting, protagonisnya adalah Hercule Poirot, yang sedang melakukan penyelidikan bersama dengan rakannya, Kolonel perisik Britain Reis. Plot ini berkisar pada segitiga cinta, di mana dua gembira dan yang ketiga marah dan cuba membalas dendam. Jackie yang ditinggalkan mengancam untuk membunuh kekasihnya, tetapi setelah minuman keras lain melukai Simon. Penumpang dan pekerja perubatan yang berada berdekatan menjadi saksi cubaan pembunuhan yang tidak berjaya.

Pada waktu pagi, Linnett dijumpai di kabinnya dengan peluru di kepala. Kolonel Reis, atas permintaan kapten kapal, memimpin siasatan rasmi, Poirot membantunya dalam hal ini. Hampir setiap penumpang mempunyai motif, tetapi semua bukti menunjukkan Jackie, dan saksi mengesahkan alibinya. Hasil penyiasatan, kejahatan lain yang dilakukan di atas kapal juga terungkap.

Agatha Christie, seperti biasa, memanipulasi fakta dengan mahir, dan pembaca tidak dapat memahami siapa pembunuh sebenarnya. Kesudahannya tidak dapat diramalkan, kerana pada orang inilah kecurigaan jatuh dan penyertaannya dalam kejahatan yang dahsyat nampaknya tidak realistik.

Jahat di bawah cahaya matahari

Pengarang buku: Agatha Christie

Penilaian: 4.5

Jahat di bawah cahaya matahari

Novel ini diterbitkan pada tahun 1941, di mana seorang detektif Belgia sekali lagi mengungkap kes yang rumit dan tidak pernah berhenti memukau pembaca dengan kemahiran analitik dan kaedah penyiasatannya. Hercule Poirot pergi ke tempat peranginan untuk berehat dan, setelah kembali, dengan tenang bersara. Dia memeriksa sebuah hotel yang pernah menjadi milik pengembara nakal lama. Pemiliknya sekarang adalah Mrs. Castle, yang dengan bersungguh-sungguh melindungi bukan sahaja reputasi institusi, tetapi juga miliknya.

Sebuah syarikat bermotor berkumpul di hotel, dan secara semula jadi pertengkaran, skandal, segitiga cinta, yang digambarkan oleh penulis dengan begitu menawan dan penuh warna, bermula. Keesokan harinya, Arlene Marshall yang sembrono, yang menyebabkan semua masalah, ditemui mati di pesisir, dan setiap tetamu mempunyai motif untuk melakukan kejahatan itu.

Poirot, yang berada di hotel selama ini, dia turut serta dalam banyak acara dan melihatnya dari dalam. Teka-teki yang rumit, dan di sini tidak menimbulkan kesulitan bagi detektif, dan dia mendedahkan penjenayah yang sebenarnya dengan cara biasa.

Di tepi

Pengarang buku: Agatha Christie

Penilaian: 4.4

Di tepi

Kisah detektif klasik dari penilaian kami, yang ditulis pada tahun 1927, termasuk dalam koleksi Selagi cahaya itu berlangsung, yang merangkumi kisah-kisah yang kurang terkenal dan sangat popular. Karya ini menceritakan kisah Claire Holywell yang terhormat, yang menolong orang yang memerlukan, menjaga orang miskin bersama dengan wakil, cuba mengembalikan mabuk yang hina ke kehidupan normal. Seorang gadis yang manis dan sederhana menderita perasaan yang tidak berbalas dan tidak dapat menenangkan pertemuan dengan kekasihnya yang baru. Gerald tinggal di kawasan kejiranan, dan sepanjang masa kanak-kanak dan remaja berlalu bersamanya.

Orang-orang di sekitar pasti bahawa persahabatan ini akan berakhir dengan pertunangan. Lama kelamaan, Claire mempercayainya. Sungguh mengejutkan apabila seorang pemuda mengahwini gadis yang bukan berasal dari tempatan. Watak utama menderita lebih-lebih lagi kerana isteri Gerald sangat cantik, dan setiap kali dia bertemu, dia berkomunikasi dengan kekasih suaminya yang ditinggalkan.

Suatu ketika Claire mempunyai bukti kompromi terhadap wanita yang kehilangan tempat tinggal. Tetapi apa yang akan dilakukan oleh seorang gadis yang hidup menurut nuraninya dan tidak melanggar undang-undang Tuhan atau manusia? Final akan menunjukkan betapa sukarnya untuk terus berada di tepi, dan apakah mungkin untuk terus berjalan jika agak sukar untuk mencapai kesepakatan dengan hati nurani anda.

Rumah impiannya

Pengarang buku: Agatha Christie

Penilaian: 4.4

Rumah impiannya

Karya sentimental, yang ditulis pada tahun 1926, tidak termasuk dalam kisah detektif klasik yang biasa. Di sini mistisisme, psikologi, percintaan digabungkan. Buku ini menyentuh perasaan setiap pembaca, dan Agatha Christie muncul di hadapan kita dalam cahaya yang sedikit berbeza. Kisah sedih menceritakan seorang lelaki yang mencari tempatnya di dunia. Persembahan idealnya diilhamkan oleh impian, tetapi adakah sudut kehidupan nyata bagi seseorang untuk bahagia di sana?

Watak utama karya tersebut adalah John Segrave. Berasal dari keluarga kaya yang muflis dari masa ke masa, dia belajar bagaimana menjana wang, walaupun impiannya bukan mengenai perkara itu. Tetapi untuk masa yang lama dia tidak dapat mencapai banyak kejayaan dalam bidang ini. Suatu pagi John bangun terkejut, dan rumah itu harus dipersalahkan. Dia cantik, berdiri di atas bukit dan dikuburkan dengan kehijauan dan bunga.

Setelah bertemu dengannya dalam kenyataan, adakah John akan mendapat kebahagiaan dalam dirinya? Penulis membincangkan apakah itu selalu baik ketika mimpi menjadi kenyataan, dan mungkin khayalan harus tetap ada di kepala kita agar kenyataan tidak mengecewakan.


Perhatian! Penarafan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen