13 buku Stephen King terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Tidak ada seorang pun yang belum pernah mendengar nama 'Stephen King'. Dan bahkan orang-orang yang tidak suka membaca buku, pernah melihat filem adaptasi karya-karya master kengerian terhebat, menjadi peminatnya selama-lamanya dan pada masa akan datang menikmati buku terlaris sepanjang masa dan orang-orang dengan kegembiraan. Penulis Amerika berkarya dalam pelbagai genre. Ini adalah thriller dan mistisisme, drama dan fantasi, detektif dan fiksyen sains. Stephen King adalah salah satu dari sedikit pengarang yang telah menerima anugerah tertinggi untuk karyanya. Ini adalah anugerah O. Henry, Bram Stoker, Edgar Allan Poe dan banyak pengiktirafan lain dari peminat dan pakar yang berdedikasi.

Dalam penarafan kami, kami telah mengumpulkan 13 buku karya besar, yang telah berada di puncak karya terbaik dunia selama beberapa dekad, dan, menurut pembaca dan pengkritik, berfungsi sebagai contoh seni sebenar.

Penilaian buku terbaik oleh Stephen King

Pencalonan sebuah tempat Nama produk Penarafan
Penilaian buku terbaik oleh Stephen King 1 Batu Hijau 4.9
2 Rita Hayworth atau Penebusan Shawshank 4.8
3 Tanah perkuburan haiwan kesayangan 4.8
4 Cahaya 4.8
5 Ia 4.7
6 Kesengsaraan 4.7
7 11/22/63 4.6
8 Langoliers 4.6
9 Melangsingkan badan 4.5
10 Konfrontasi 4.5
11 Menara gelap 4.5
12 Kujo 4.4
13 Carrie 4.4

Batu Hijau

Pengarang buku: Stephen King

Penilaian: 4.9

Batu Hijau

Buku karya Stephen King ini diterbitkan pada tahun 1996 dan segera mendapat populariti di kalangan peminat seram dan misteri. Penyesuaiannya membuat percikan, dan selama hampir 20 tahun, minat terhadap filem atau karya tidak berkurang. Plot ini berputar di sekitar hukuman mati di mana mereka menunggu hukuman. The Green Mile adalah jalan di sepanjang linoleum berwarna kapur yang meletakkan koridor, dan di mana narapidana mengambil langkah terakhir dalam hidupnya untuk menyelesaikannya di kerusi elektrik.

Kisah ini diceritakan bagi pihak penjaga penjara Paul Edgecomb, yang berada di rumah jagaan, dan mengejutkan pembicaranya bukan hanya dengan kisah mistik, tetapi juga dengan umur panjangnya. Semua orang yang disayanginya meninggalkan dunia ini sejak lama, tetapi dia hidup, dan ini menjadi hukumannya. Paul mengatakan bahawa pertemuan dengan tahanan Amerika Afrika John Coffey, yang memiliki kekuatan ghaib, telah menentukan seluruh masa depannya. Besar dan baik hati, dia mengaku kepada semua orang bahawa dia tidak bersalah atas pembunuhan, tetapi begitu bosan dengan kekejaman dan ketidakadilan sehingga dia siap meninggalkan dunia ini.

Novel ini benar-benar tenggelam dalam kisah di mana pengebom bunuh diri dapat bersimpati dan bahkan dimaafkan, dan pengawal dengan kekejaman tertentu menyebabkan kemarahan dan kebencian.

Rita Hayworth atau Penebusan Shawshank

Pengarang buku: Stephen King

Penilaian: 4.8

Rita Hayworth dan Shawshank Rescue

Buku itu dibentangkan pada tahun 1982 dan menceritakan kisah Andy Dufresne, bekas naib presiden sebuah bank yang dijatuhi hukuman penjara seumur hidup kerana membunuh isterinya dan kekasihnya. Ditayangkan pada tahun 1994, gambar tersebut termasuk dalam senarai filem terbaik sepanjang masa. Di Shawshank, watak utama harus mengalami mimpi buruk sepanjang hidup penjara. Andy yang cerdas telah menjalani banyak percubaan, yang dia lalui walau apa pun.

Kenalan dan persahabatan seterusnya dengan Rad hitam, yang dijatuhkan hukuman tiga hukuman seumur hidup, menjadi penentu bagi kedua-duanya. Andy, setelah entah bagaimana mendengar perbualan pengawal mengenai cukai yang sangat tinggi, mencadangkan menurunkannya dengan cara yang sepenuhnya sah. Oleh itu, dia menjadi orang yang sangat diperlukan oleh pentadbiran, yang membantu mencuci wang dan menyembunyikan penipuan kewangan.

Apabila pahlawan mengetahui dari tahanan bahawa ada bukti tidak bersalah, dia pergi ke kepala penjara. Tetapi dia tidak mahu kehilangan pekerja yang berharga dan bebas dan enggan membantunya. Setelah 18 tahun, Dufresne berlari melalui lubang, yang digali dari hari ke hari, sentimeter demi sentimeter di dalam selnya, dan yang bahkan tidak diketahui oleh teman setia Red. Bagi pencinta realisme psikologi, ini adalah buku karya Stephen King dari penilaian kami yang kami cadangkan untuk membaca.

Tanah perkuburan haiwan kesayangan

Pengarang buku: Stephen King

Penilaian: 4.8

Tanah perkuburan haiwan kesayangan

Diterbitkan pada tahun 1983, buku ini disambut dengan penuh semangat oleh pengagum sastera Gothic. Idea penulisan muncul setelah pengebumian haiwan peliharaan, kucing Smaki. Setelah selesai, tuan menganggapnya sangat menyeramkan dan menakutkan sehingga dia memutuskan untuk tidak menerbitkannya. Tetapi masalah kewangan mengganggu rancangan, dan pada 14 November, salah satu kisah paling mengerikan yang pernah ditulis oleh tuan melihat cahaya. Dan pada tahun 1989 Mary Lambert memfilmkan ciptaannya, menunjukkan mimpi buruk sepanjang kehilangan seorang anak.

Ideanya berputar di sekitar pasangan yang berpindah bersama anak-anak mereka dari Chicago ke bandar Ludlow. Tidak jauh dari rumah mereka terdapat perkuburan di mana haiwan kesayangan dikebumikan. Jude, Jude yang tinggal sejak kelahirannya di tempat-tempat ini, akan menjadi teman sejati bagi mereka. Dia dan isteri Louis tidak menggalakkan pembicaraan mengenai kematian dan tidak setuju akan minatnya terhadap kubur binatang.

Yang pertama dibangkitkan adalah haiwan peliharaan anak perempuan, Gereja kucing. Lucas menguburkannya di tempat perkuburan suku India kuno. Keesokan paginya, dia kembali hidup, tetapi bukan haiwan kesayangan yang sama, dan Lucas mula menyesali perbuatannya. Tetapi setelah anaknya dilanggar trak, fikiran ayahnya yang kabur kembali membawanya ke tanah perkuburan yang sama.

Cahaya

Pengarang buku: Stephen King

Penilaian: 4.8

Cahaya

Pada tahun 1977, novel ketiga Stephen King, The Shining, diterbitkan. Perlu diperhatikan bahawa dialah yang pertama kali dikeluarkan dalam hardcover. Dia diminta untuk menulisnya dengan mimpi di mana anaknya yang kecil melarikan diri di sepanjang koridor hotel yang panjang dan kusut dari beberapa entiti. Untuk menghilangkan sensasi yang tidak menyenangkan dan mimpi buruk, tuannya memindahkan ketakutannya ke kertas. Novel ini disesuaikan untuk produksi teater dan filem, tetapi filem tahun 1980 yang dibintangi oleh Jack Nicholson sebagai Jack Torrance adalah yang paling popular.

Seorang guru muda bersama isteri dan anaknya datang bekerja di hotel gunung untuk menenangkan dan menghilangkan tekanan. Sejak kebelakangan ini, seorang lelaki yang seimbang menjadi tidak tertahankan, dia membuka tangannya dan tidak hanya berkaitan dengan rumah tangganya, tetapi juga kepada murid-muridnya. Ditangguhkan dari bekerja di sekolah, dia menetap di sebuah hotel dan mula menulis cerpen.

Anak lelaki Jack berusia lima tahun adalah pengawal dan telepati. Dia mula melihat wajah sebenar hotel, yang menempatkan hantu-hantu masa lalu. Secara beransur-ansur, minda Torrance Sr dirampas oleh 'Innkeeper', yang memaksanya untuk memberinya Denny dengan kuasa besarnya. Manuskrip berakhir dengan akhir yang bahagia, tetapi tidak untuk semua orang.

Ia

Pengarang buku: Stephen King

Penilaian: 4.7

Ia

Bagi peminat seram klasik, kami memasukkan dalam buku ini buku 'It' – karya yang dalam masa 12 bulan selepas penerbitannya terjual lebih dari 2.5 juta salinan. Stephen King meletakkan kenangan masa kecilnya menjadi asas, dan mengambil gambar kolektif raksasa dari mimpi buruk yang paling dahsyat dan mengerikan.

Jalan cerita buku ini berdasarkan pembunuhan kejam yang dilakukan di Maine. Wira hidup melalui beberapa tempoh usia. Pertama, ada tujuh kanak-kanak berusia sebelas tahun yang telah bersatu di Losers 'Club untuk menghancurkan raksasa yang semua orang memanggilnya. Menyedari bahawa tidak ada orang dewasa yang akan menolong mereka, kanak-kanak melawan dan mencederakan raksasa itu. Setelah 27 tahun, kita mempunyai warganegara yang serius dan dihormati, masing-masing menjalani kehidupannya sendiri. Tetapi setelah kehilangan kanak-kanak mulai berlaku lagi, rakan-rakan mengingati sumpah tersebut dan terpaksa bersatu untuk melawan kejahatan.

Dalam badut Pennywise, yang menyamar sebagai Ono yang menyeramkan, penulis telah menghubungkan semua raksasa yang diketahui. Menurut pengkritik, prototaipnya adalah maniak bersiri John Gacy, yang memikat anak-anak pada hari cuti dengan kostum badut, dan kemudian membunuh mereka dengan kejam.

Kesengsaraan

Pengarang buku: Stephen King

Penilaian: 4.7

Kesengsaraan

Pengkritik dan peminat thriller psikologi tanpa unsur kengerian memberi reaksi positif terhadap buku 'Misery', yang diterbitkan pada tahun 1987. Seperti yang diperhatikan oleh Stephen King, dia memimpikan plot dalam mimpi, seperti idea banyak karya lain. Nama itu dapat ditafsirkan dengan dua cara. Pertama, ini adalah nama watak utama novel penulis terkenal yang mengalami kemalangan dan menjadi tebusan di rumah keperibadian psikopat Anne Wilkes.

Kedua, kesengsaraan diterjemahkan dari bahasa Inggeris sebagai penderitaan. Dan inilah makna utama dari semua pengalaman pahlawan, yang tidak berdaya kerana keadaannya untuk mengubah nasibnya. Semasa menerima ubat penghilang rasa sakit yang kuat, Paul secara beransur-ansur terbiasa dengannya dan menjadi bergantung pada ubat tersebut. Ann memaksanya untuk menghidupkan semula pembunuhan yang dibunuh di bahagian terakhir Kesengsaraan, yang disetujui oleh lelaki yang keletihan itu, kerana takut akan serangan kekejaman dan kemarahan yang tidak terkawal dari bekas jururawat itu.

Menyedari bahawa di hadapannya adalah pembunuh canggih yang tidak berhenti, wira menyingkirkan Ann. Tetapi walaupun setelah kematiannya, setelah menjalani kehidupan normal, Paul merasakan kehadirannya dan sepertinya dia masih hidup.

11/22/63

Pengarang buku: Stephen King

Penilaian: 4.6

11/22/63

Novel ini, yang dipilih dalam penilaian kami, dikeluarkan pada bulan November 2011. Kisah hebat mengenai penyelamatan presiden Amerika itu mengejutkan banyak pihak, dan buku itu termasuk dalam senarai buku terlaris. Rata-rata guru Bahasa Inggeris anda meminta anda menulis karangan dengan topik 'The Day that Changing Everything'. Dia sangat terkejut dengan kisah Harry yang membersihkan diri, yang menceritakan tentang pembunuhan kejam oleh ayah ibunya, saudara-saudaranya yang mabuk, dan dia dibiarkan hilang upaya kekal.

Beberapa tahun kemudian, Jacob mengetahui tentang adanya portal sementara, yang membawanya kembali ke 1958. Pemilik kedai makan, di ruang belakang tempatnya berada, meminta guru untuk membantu menyelamatkan Kennedy. Tidak benar-benar mempercayai pergerakan itu, dia tetap setuju dan segera menemui ayah Harry dan membunuhnya, mencegah kematian seluruh keluarga.

Presiden juga diselamatkan, tetapi berapa harganya? Dalam tembak-menembak, kekasih Epping terbunuh, dan dia sendiri, jatuh ke masa sekarang, melihat malapetaka global, yang menyebabkan perubahan pada masa lalu, dan dialah yang membantu menjadikannya. Berusaha untuk memperbaiki keadaan, dia kembali lagi pada tahun 1958. Setelah berpindah ke zaman kita, dia mendapati kekasihnya, yang sudah berusia 80 tahun, dan dia sama sekali tidak ingat siapa lelaki ini.

Langoliers

Pengarang buku: Stephen King

Penilaian: 4.6

Langoliers

Buku ini telah menjadi hadiah untuk peminat seram dan fantasi. Diterbitkan pada tahun 1990, ia dicalonkan untuk Bram Stoker Award. Idea perjalanan masa telah banyak kali digunakan oleh Stephen King dalam karya-karyanya. Di tengah-tengah plot, penumpang Boeing 767, yang tertidur dan bangun, mendapati hanya 11 orang yang tersisa di dalamnya, yang lain hilang secara misteri. Di atas kerusi terdapat pakaian, rambut palsu, penutup gigi dan juga pin pembedahan.

Juruterbang Brian Engle, yang sebagai penumpang, tidak menjumpai sesiapa pun di kokpit, dan mengendalikan kapal. Seiring berjalannya waktu, semua orang menyedari bahawa mereka telah jatuh ke masa lalu, setelah terbang melalui lampu utara, yang merupakan lubang pada waktunya. Keadaan diperburuk oleh langoli – makhluk berotak mengerikan yang memakan ruang sekitarnya.

Setelah bersatu, mangsa yang selamat tidak hanya menghadapi raksasa, tetapi juga penumpang yang tidak mencukupi yang tidak sepenuhnya memahami kerumitan situasi dan menjadikan salah seorang gadis itu sebagai tebusan, tetapi akibatnya dia sendiri menjadi mangsa Langoliers.

Melangsingkan badan

Pengarang buku: Stephen King

Penilaian: 4.5

Melangsingkan badan

Kami telah memilih dalam sebuah novel mistik, yang diterbitkan pada tahun 1984 dengan nama samaran Stephen King – Richard Bachman. Banyak peminat, yang membandingkan kesamaan tulisan, membuat kesimpulan bahawa ini adalah orang yang sama. Misteri 'Master of Horror' terbongkar, yang meningkatkan penjualan beberapa kali. Pada tahun 1996, filem adaptasi laris dengan nama yang sama dilancarkan.

'Slimming' diciptakan pada masa ketika penulis gemuk dan menjalani pemeriksaan perubatan tahunan. Plot ini berkisar pada seorang peguam yang, terganggu ketika memandu, menjatuhkan gipsi hingga mati. Dengan menggunakan hubungannya, dia berjaya mengelakkan hukuman. Tetapi ia pasti akan menimpanya. Dan akan menjadi sesuatu yang mistik dan menakutkan yang tidak dapat dijelaskan secara ilmiah.

Seorang gipsi tua, bapa si mati, mengumpat kepadanya, akibatnya Billy Halleck mula menurunkan berat badan dengan cepat, dan tidak ada pemeriksaan perubatan yang dapat menemukan penyebab penyakit ini. Pujukan dan ancaman tidak berlaku pada orang gipsi, dan dia tidak menghilangkan kutukan yang menimpa bukan sahaja peguam, tetapi juga keluarganya.

Konfrontasi

Pengarang buku: Stephen King

Penilaian: 4.5

Konfrontasi

Konfrontasi diterbitkan pada tahun 1978. Tetapi pada tahun 1990 novel itu diterbitkan tanpa singkatan dalam bentuk tambahan. Ini menceritakan tentang akibat kiamat, yang diciptakan bukan oleh alam, tetapi oleh manusia. Senjata bakteriologi melarikan diri dari makmal rahsia AS – virus influenza paling berbahaya, yang membawa kepada bencana. Hampir 3 minggu wabak ini mengakibatkan pembunuhan orang awam, tetapi wabak ini menyebar dengan cepat dan meluas ke luar Amerika.

Mereka yang melarikan diri mati bersatu dalam kumpulan kecil dan berusaha bertahan. Seorang wanita kulit hitam datang kepada mereka semua dalam mimpi, dan ketika mereka bangun, mereka pergi kepadanya di Nebraska dan menjadikannya pemimpin rohani mereka. Bersama-sama mereka berusaha membina masyarakat yang diperbaharui. Tetapi di barat, Randall Flagg mengumpulkan pembunuh, perogol dan pengikut ideologi fasis di bawah panji-panji beliau, yang akan melakukan segalanya untuk menghancurkan Boulder.

Semuanya berakhir dengan baik, tetapi tidak hanya untuk pengikut Ibu Abagail. Flagg selamat dari letupan nuklear dan mengumpulkan orang-orang yang berpikiran baru ke dalam barisannya.

Menara gelap

Pengarang buku: Stephen King

Penilaian: 4.5

Menara gelap

Pembaca pasti akan menikmati kitaran karya yang termasuk dalam penilaian kami, berkat gabungan banyak genre. Terdapat seram, detektif, fantasi, fiksyen sains, barat. Sebanyak 7 buku diterbitkan, bermula dari tahun 1982 dan berakhir pada tahun 2004. Pada tahun 2012, sebuah sekuel ditulis, di mana tidak ada watak utama yang biasa, dan aksi itu berlaku antara karya-karya 'The Wizard and the Crystal' dan 'The Wolves of Calla'.

Penulis menceritakan tentang kehidupan dan pengembaraan Roland Descein, yang terakhir dari perintah ksatria kuno, yang pertama kali melakukan perjalanan ke bumi sendirian dan kemudian dengan sekelompok orang yang berpikiran sama untuk mengembalikan keamanan yang rapuh. Berharap untuk mencapai Menara Gelap, dia ingin memahami siapa yang berada di puncak dan menguasai alam semesta.

Penembak mendapati dirinya berada di ruang waktu dan era yang berbeza, yang dijelaskan dalam karya lain Stephen King. “The Dark Tower” adalah salah satu ciptaan terbaik pengarang, yang tidak mempedulikan siapa pun. Dan jika mengejar, transformasi mistik, dan segala yang berkaitan dengan keselamatan dunia dekat dengan anda, maka jangan tangguhkan buku-buku ini sehingga kemudian.

Kujo

Pengarang buku: Stephen King

Penilaian: 4.4

Kujo

Tidak seperti banyak karya lain, plot yang diambil dari impian Stephen King, idea untuk menulis buku 'Cujo' muncul setelah pertemuan sebenar penulis dengan St. Bernard yang jahat. Binatang ini bukan sahaja menjadi garis dasar buku ini, anjing itu juga dapat dijumpai dalam karya pengarang lain. Dikeluarkan pada tahun 1981, novel ini segera menarik perhatian peminat kengerian dan mistik. Dia memasuki sepuluh buku terlaris dari master terkemuka.

Di sebuah bandar kecil, tidak ada yang menggambarkan masalah, semuanya berjalan seperti biasa. Young Brett St. Bernard berubah menjadi pembunuh kejam, dijangkiti rabies. Anak lelaki itu, tanpa mengetahui bahaya, meninggalkan ibunya kepada saudara-mara, meninggalkan anjing itu dalam menjaga ayah yang kejam dan kasar. Donna Trenton bersama anak kecilnya mendapati dirinya terkunci di dalam kereta sendiri di rumah Brett, menyedari bahawa tidak ada jalan keluar dari sana – seekor anjing gegabah berkeliaran, kemudian mengoyak beberapa orang yang tidak bersalah.

Pada tahun 1983 novel ini difilemkan. Pengkritik dan pembaca sama-sama bersetuju bahawa filem ini meningkatkan lagi pengalaman novel ini.

Carrie

Pengarang buku: Stephen King

Penilaian: 4.4

Carrie

Kami menyelesaikan penarafan dengan filem thriller mistik, yang membawa pengarang bukan sahaja kemasyhuran dan kejayaan, tetapi juga bayaran yang luar biasa sebanyak $ 200,000 untuk masa itu. Watak utama, Carrie White, adalah gadis remaja yang tidak biasa. Tetapi dia mendapat tekanan dari ibunya, yang menjadi fanatik agama setelah kematian ayahnya, dan keganasan dari rakan sekelasnya, yang dengan cara apa pun berusaha untuk mengaibkan Carrie yang pendiam dan tertindas. Setelah bergurau di prom, dia memanfaatkan kuasa besar yang ditemui pada usia tiga tahun, dan siap untuk memusnahkan sesiapa yang sekurang-kurangnya sekali berusaha menyinggung perasaannya.

Melalui telekinesis, dia meletupkan bilik dandang sekolah, dan semua yang tidak berjaya berlari ke jalan mati dalam kebakaran. Bandar ini telah diisytiharkan sebagai zon bencana. Dan walaupun pemerintah memperuntukkan wang untuk pemulihannya, banyak yang meninggalkan tempat ini untuk melupakan malam mengerikan yang meragut 440 nyawa manusia.

Carrie mati setelah menghentikan jantung ibunya. Suruhanjaya Siasatan tidak mengesan adanya kelainan yang ketara dalam struktur otak gadis itu dan percaya bahawa pengulangan fenomena seperti itu adalah mustahil. Tetapi King tidak akan menjadi master seram terhebat jika kisahnya berakhir hanya dengan kematian seorang gadis. Masih banyak anak di negara ini yang mempunyai telekinesis, dan tidak ada yang tahu apa yang akan berlaku seterusnya dan apa yang akan menjadi kuasa besar mereka.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen