12 vitamin terbaik untuk wanita

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Walaupun organisma lelaki dan wanita tergolong dalam spesies biologi yang sama, mereka mempunyai keperluan khusus untuk bahan yang berbeza sepanjang hidup mereka. Beberapa ujian makmal, seperti kreatinin dan enzim tertentu, berbeza pada lelaki dan wanita. Lelaki dan wanita memerlukan bahagian nutrien yang berlainan ketika membuat diet, dan, tentu saja, vitamin yang berbeza perlu digunakan seperti yang diperlukan dalam tempoh hidup yang istimewa.

Sudah tentu, seorang wanita menjalani kehidupan yang lebih sengit, dari segi metabolisme dan tekanan kerja banyak sistem dan organ, daripada seorang lelaki. Pada wanita muda yang sihat, latar belakang hormon badan selalu berubah bergantung pada kitaran ovari-haid, dan tubuh lelaki tidak mengalami lonjakan hormon yang ketara. Tempoh kehamilan dan kelahiran yang panjang, dan masa menyusui berikut sebelum pengenalan makanan pelengkap, juga memaksa seorang wanita untuk menggunakan hampir semua simpanan badan untuk pertumbuhan dan perkembangan bayi.

Kemudian wanita itu melalui masa yang cukup tenang pada usia pertengahan, di mana lebih banyak kanak-kanak mungkin dilahirkan dan berlakunya kehamilan berulang, yang sudah biasa dilakukan oleh tubuh dan biasanya berjalan lebih mudah dan lebih mudah, tetapi, sama saja, masa ini juga merupakan masa peningkatan tekanan.

Setelah 40 tahun di dalam tubuh wanita, proses mulai berlaku yang mempersiapkannya untuk pelangsingan haid secara beransur-ansur, untuk perubahan aktiviti latar belakang hormon dan penurunan kepekatan estrogen dalam plasma darah. Tempoh ini berakhir dengan perubahan dalam badan, di mana pelbagai gejala menopaus yang tidak menyenangkan berlaku. Mereka boleh dan harus dirawat, dan pelbagai vitamin dan suplemen mineral memainkan peranan penting dalam hal ini.

Akhirnya, setelah bermulanya menopaus, seorang wanita memerlukan kerja lengkap sistem muskuloskeletal, tisu tulang yang sihat, dan dalam tempoh ini timbul peningkatan keperluan untuk vitamin dan mineral, yang mencegah timbulnya osteoporosis. Dialah yang menanti wanita dalam tempoh selepas menopaus. Dalam penilaian ini, kami akan mempertimbangkan kompleks vitamin dan mineral utama yang ditunjukkan untuk wanita pada masa yang berlainan dalam hidup mereka, baik dengan adanya gejala pelbagai avitaminosis, dan untuk tujuan pencegahan.

Penarafan vitamin terbaik untuk wanita

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Vitamin terbaik untuk wanita selepas melahirkan anak 1 Doppelherz V.I.P untuk hamil dan menyusu RUB 570
2 Huruf 'Kesihatan Ibu' 348 r
3 Pujian 'Ibu' RUB 250
4 Makan Elevit 1 231 gosok.
Vitamin terbaik untuk wanita berusia lebih dari 30 tahun 1 Selesaikan 155 RUB
2 OPTI-WANITA – kompleks seimbang dengan fitoestrogen 1 269 gosok.
3 Centrum – kompleks vitamin dari 'A' hingga zink 715 RUB
Vitamin terbaik untuk wanita selepas 40 – 45 tahun 1 Menopaus aset Doppelherz 406 r
2 Kelayakan untuk wanita berumur 45+ 299 r
3 Wanita Formula Wanita 40+ 814 RUB
Vitamin terbaik untuk wanita berusia lebih dari 50 tahun 1 Huruf 50+ 305 RUB
2 Supradin 705 RUB
Vitamin sejagat terbaik untuk wanita: adakah ia wujud?

Vitamin terbaik untuk wanita selepas melahirkan anak

Tempoh kehamilan selama sembilan bulan, terutama yang pertama, dalam kehidupan seorang wanita adalah catatan dari segi tempoh dan intensiti beban yang tidak biasa baginya. Setelah bayi dilahirkan, keadaan dengan penggunaan rizab dalaman badan bertambah baik, tetapi jika seorang wanita menyusui bayi dengan susu ibu, maka peningkatan beban pada tubuh tetap berlaku. Dengan susu ibu, bayi seharusnya tidak hanya menerima semua bahan yang merangsang pertumbuhan dan perkembangan organisma kecil, bukan hanya protein, lemak dan karbohidrat, tetapi juga kompleks mineral seperti kalsium dan fosforus, imunoglobulin – pelbagai antibodi ibu untuk melindungi daripada bakteria dan jangkitan virus.

Sedikit orang ingat bahawa bayi juga memerlukan vitamin, dan dia hanya boleh mengambilnya dari susu ibu. Oleh itu, semasa menyusui, wanita perlu terus menggunakan kompleks mineral multivitamin, atau mula melakukannya, kerana setelah kehamilan, wanita mungkin mengalami pelbagai gejala yang berkaitan dengan kekurangan vitamin. Tanda-tanda ini merangkumi:

  1. peningkatan kelembutan dan kekeringan kulit;
  2. penampilan kerapuhan kuku dan rambut yang meningkat,
  3. gangguan tidur, dari mengantuk hingga insomnia.

Dalam beberapa kes, seorang wanita mengalami gejala kerosakan pada sistem muskuloskeletal – kekejangan pada sendi, gejala anemia dan gangguan dalam kerja saluran gastrointestinal. Selalunya selepas melahirkan anak, gangguan endokrin berlaku atau bertambah buruk, yang menyebabkan kenaikan berat badan, dan kemurungan postpartum berkembang. Kompleks vitamin dan mineral apa yang dirancang untuk menormalkan proses metabolik sehingga tubuh wanita berjaya mengatasi masalah yang timbul setelah melahirkan?

Doppelherz V.I.P untuk hamil dan menyusu

Peringkat populariti: 4.9

Doppelherz V.I.P untuk hamil dan menyusu

Ubat dari syarikat Jerman terkenal Kweisser Pharma, yang menghasilkan banyak jenis pelbagai suplemen vitamin, menduduki tempat pertama dari segi aktiviti dan keseimbangan komposisi, serta luasnya petunjuk penggunaan. Kompleks ini, selain vitamin (12 jenis yang berbeza), juga mengandungi pelbagai mineral – kalsium, magnesium, yang secara intensif disekresikan ke dalam susu ibu, serta pelbagai unsur surih, termasuk zink, yodium dan zat besi.

Zat besi hampir tidak dapat disebut unsur surih, kerana rata-rata tubuh manusia mengandung 5 atau 6 g elemen ini, dan pertama sekali, ia diperlukan untuk pencegahan anemia kekurangan zat besi, yang sering terjadi pada ibu yang menyusu.

Selain itu, penyediaan ini mengandungi sumber asid lemak tak jenuh ganda, yang penting untuk pencegahan penyakit vaskular. Doppelherz untuk wanita hamil dan menyusui mudah digunakan: 1 kapsul 1 kali sehari, pada bila-bila masa, tetapi lebih baik pada masa yang sama, dengan makan. Satu paket ubat mengandungi 30 kapsul, dikira untuk kursus bulanan. Kos satu paket ubat pada musim luruh 2018 harga untuk farmasi di Persekutuan Rusia berkisar antara 350 hingga 1,070 rubel, julat harganya sangat besar, bergantung pada bentuk pemilikan farmasi. Beberapa yang paling murah adalah ubat-ubatan yang dibeli di farmasi jaringan perbandaran, dan yang paling mahal dalam peringkat tersebut adalah ubat-ubatan yang dibeli di rangkaian farmasi Raduga.

Kelebihan dan kekurangan

Kekurangan ubat ini dapat memberi kesan, selain jarang bertoleransi, hanya harganya, kerana dalam keadaan terburuk, kos pengambilan harian dapat mencapai hingga 100 rubel atau bahkan lebih tinggi, yang tidak berpatutan untuk banyak kategori wanita.

Sebaliknya, Doppelherz untuk menyusui dan wanita hamil adalah produk dengan kualiti pengeluaran Jerman yang tinggi. Komposisinya seimbang dan senang diambil. Ubat ini sangat berkesan untuk menghilangkan gejala kekurangan vitamin pada wanita yang menyusu dan hamil. Kekurangan ubat juga dapat dianggap sebagai perkembangan intoleransi individu terhadap komponen individu ubat yang jarang berlaku, oleh itu, semasa menetapkan ubat ini, terutama semasa kehamilan, diperlukan perundingan awal dengan pakar.

Huruf 'Kesihatan Ibu'

Peringkat populariti: 4.8

Huruf 'Kesihatan Ibu'

Huruf 'Kesihatan Ibu' adalah keseluruhan kilang antioksidan, mineral dan vitamin. Satu bungkusan mengandungi 60 tablet berwarna. Dari jumlah tersebut, 40 tablet bersalut filem, dan 20 baki yang lain tidak dilapisi. Daripada yang ditutup dengan cangkang, bezakan, pada gilirannya, oren dan kuning. Ia perlu digunakan untuk wanita hamil dan menyusui, satu tablet setiap warna 3 kali sehari, dengan makanan. Oleh itu, satu bungkusan sudah cukup untuk penggunaan selama 20 hari.

Tablet oren mengandungi asid askorbik dan tiamin, asid folik, beta-karoten, mineral seperti besi dan tembaga, sebatian seperti taurin, yang memperhebat proses metabolik dalam tubuh.

Tablet kuning mengandungi sejumlah besar antioksidan dan unsur surih: mangan, selenium, molibdenum, yodium dan zink. Antara vitamin tersebut ialah riboflavin dan nikotinamida, vitamin E.

Akhirnya, pil putih atau krim nombor tiga, yang disyorkan untuk diminum pada waktu malam, mengandungi, selain vitamin yang sudah diketahui, vitamin K, yang mempengaruhi pembekuan darah, biotin, kalsium pantotenat, cyanocobalamin, vitamin D, serta mineral seperti fosforus, kalsium dan anti-tekanan dan faktor imun adalah kromium.

Pelbagai elemen dan vitamin yang berlainan sememangnya merupakan kompleks yang dapat memberi kesihatan kepada wanita hamil dan menyusui. Kompleks vitamin yang indah ini dihasilkan oleh wakil domestik Vneshtorg Pharma, dan kos satu paket 60 kapsul berkisar antara 325 hingga 450 rubel. Oleh itu, untuk kursus bulanan, anda mesti membeli sekurang-kurangnya dua bungkusan ubat ini.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan kompleks vitamin – mineral 'Mom's Health' merangkumi pelbagai jenis vitamin, mineral, dan unsur surih yang membentuk komposisi. Tetapi, seperti yang anda ketahui, semakin banyak komponen dimasukkan dalam ubat atau vitamin tambahan, semakin kerap reaksi alergi dapat timbul atau intoleransi individu muncul sendiri. Oleh itu, sebelum menggunakan produk, perlu berjumpa doktor, terutamanya jika kompleks ini diresepkan semasa kehamilan.

Kelebihan 'Mom's Health' adalah kosnya yang agak rendah, serta jangkauan penyebarannya yang rendah. Menurut pakar, ubat ini mempunyai hypoallergenicity yang signifikan, dan mempunyai kesan yang baik pada tubuh wanita hamil dan menyusui. Satu-satunya ketidakselesaan yang dapat dikaitkan dengan kaedah penggunaan adalah keperluan untuk mengambil ubat 3 kali sehari, yang tidak selalu menyenangkan. Walau bagaimanapun, ini tidak biasa, dan banyak wanita sama sekali tidak menyedari kekurangan ini.

Pujian 'Ibu'

Peringkat populariti: 4.7

Pujian 'Ibu'

Kompleks vitamin-mineral Complivit 'Mama' mengandungi semua vitamin penting penting dalam jumlah 11 item. Ini adalah vitamin A, E, C, tiamin dan riboflavin, vitamin B5 dan B6, asid folik dan vitamin B12, nikotinamida. Di samping itu, kompleks ini merangkumi kalsium dan magnesium, besi dan fosforus, tembaga, mangan dan zink. Seperti yang dinyatakan di atas, komposisi kompleks ini cukup mengagumkan dan lengkap. Bagi wanita hamil, kehadiran vitamin E, yang mencegah keguguran pada awal kehamilan, vitamin A, yang membentuk pigmen visual janin, vitamin B6, yang menghalang kesan negatif kontraseptif oral, jika wanita hamil mengambilnya lebih awal, akan sangat berharga. Akhirnya, asid folik dan zat besi mengurangkan risiko kecacatan tiub saraf dan anemia kekurangan zat besi pada janin.

Ambil Complivit sekali sehari, satu kapsul. Satu bungkusan, yang merangkumi 30 kapsul, disyorkan untuk menjalani rawatan selama sebulan, berharga dari 120 hingga 230 rubel di farmasi. Kompleks vitamin dan mineral ini dihasilkan oleh syarikat domestik Pharmstandard.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan penting ubat ini adalah kos anggarannya, sementara jumlah vitamin dan mineral dekat dengan rakan sejawat asing. Menurut para pakar, dalam beberapa hari setelah mengambil ibu menyusu, keadaan kesihatan umum bertambah baik, semangat dan aktiviti fizikal meningkat, dan tidur bertambah baik. Complivit 'Mama' adalah ubat yang berpatutan, kerana banyak dilambangkan di pelbagai rangkaian farmasi, sebagai ubat domestik. Kelemahannya termasuk kesan sampingan yang jarang berlaku, yang biasanya dikurangkan menjadi ketidakselesaan ringan di kawasan epigastrik dengan intoleransi terhadap komponen tertentu, atau perkembangan reaksi alergi tempatan. Dalam kes ini, anda mesti berhenti mengambil ubat ini, dan berjumpa doktor.

Makan Elevit

Peringkat populariti: 4.7

Makan Elevit

Kompleks vitamin-mineral 'Elevit Feeding' dikembangkan khas oleh pakar syarikat Jerman Bayer, bahagian 'Berlimed', dan digunakan oleh wanita menyusui semasa menyusui. Tidak seperti kompleks di atas, ubat ini juga mengandungi niasin dan lutein. Komponen kapsul lain adalah asid lemak tak jenuh omega-3, 9 vitamin yang berbeza (retinol, tiamin, asid folik dan lain-lain), serta kompleks mineral – yodium, selenium, kalsium dan zat besi. Menurut pengilangnya, penggunaan kompleks ini secara berkala menyumbang kepada perkembangan penuh semua organ dan sistem bayi yang baru lahir, dan terutama perkembangan otak dan penglihatan.

Hanya perlu mengambil satu kapsul sehari, bersama dengan makanan. Anda boleh mula mengambil ubat ini sejurus selepas kelahiran bayi dan sebelum tempoh penyusuan terakhir. Dihasilkan oleh Elevit Feeding, perusahaan yang terletak di kedua-dua Sepanyol dan Switzerland. Kos satu kursus bulanan, iaitu, satu paket 30 kapsul, pada masa ini adalah 700 hingga 910 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan kompleks vitamin dan mineral ini merangkumi komposisi seimbang yang sama seperti kes sebelumnya, apabila pencipta tidak melupakan apa-apa vitamin penting, kehadiran mineral asas dan unsur surih, dan tidak ada yang tidak biasa dalam kombinasi ini. Walau bagaimanapun, pengeluar menambahkan lutein tambahan, yang dirembeskan dengan baik ke dalam susu ibu dan sangat memerlukan perkembangan tubuh anak secara harmoni. Penyediaan ini mengandungi bahan berkualiti tinggi sebagai bahan awal, dan Elevit Feeding dapat dengan mudah dikaitkan dengan penyediaan popular dari kategori harga menengah. Seperti dalam kes lain, kelemahan Elevit adalah perkembangan intoleransi individu, yang agak jarang berlaku. Ubat ini digunakan sekali sehari, yang mudah, dan mana-mana ibu yang menyusu, yang harinya dijadualkan secara harfiah, dapat meluangkan masa untuk mengambil satu kapsul untuk menampung kesihatannya sendiri dan perkembangan anaknya yang betul.

Tetapi sekarang tempoh menyusui telah berakhir, tubuh wanita telah mengisi cadangan vitamin dan mineral yang diperlukan, dan tempoh fungsi tubuh yang agak tenang, yang berada di tahap awal, telah bermula. Doktor lama menyebut zaman ini sebagai perkataan 'usia pertengahan', atau masa pertengahan umur. Zaman ini dicirikan oleh perkembangan maksimum semua sistem organ, metabolisme sepenuhnya. Tetapi pada masa yang sama, sering kali terdapat tanda-tanda pertama masa depan yang tidak dapat dielakkan. Apa yang harus dilakukan dalam tempoh yang kelihatan stabil ini tanpa pelbagai keresahan dan penyakit kronik?

Vitamin terbaik untuk wanita berusia lebih dari 30 tahun

Keadaan yang dinyatakan di atas, secara umum, adalah khas bagi kebanyakan wanita yang sihat. Tetapi di 'dataran kejayaan' ini, penurunan kecil mula terbentuk. Tekanan di tempat kerja, kesukaran membesarkan anak-anak, perselisihan yang tidak dapat dielakkan dalam keluarga, tahap kewajipan kewangan tertinggi – semua ini ditunjukkan oleh tekanan. Secara beransur-ansur, “masalah kecil” bermula, yang disebut “perubahan yang berkaitan dengan usia kecil”, tetapi dengan itu mengancam untuk berubah menjadi “besar” dari masa ke masa, dan bahkan lebih membimbangkan wanita.

Perubahan ini merangkumi kerutan kecil di sekitar mata, keperluan untuk merapikan diri lebih banyak pada waktu pagi, penampilan pound tambahan, dan keperluan untuk menghilangkan berat badan yang bertambah dengan kesukaran yang semakin meningkat.

Pada akhirnya, pada usia pertengahan, antara 30 hingga 40 tahun, penyakit kronik mulai menampakkan diri, yang sama sekali tidak mengganggu sama sekali pada usia muda, atau debut penyakit seperti hipertensi arteri sempadan, gangguan fungsi saluran gastrousus, pelbagai patologi ginekologi. Ini untuk tujuan menjaga usia pertengahan penuh dengan kesihatannya selama mungkin, dan kompleks dan persiapan vitamin juga digunakan. Berikut adalah beberapa wakil khas dana tersebut.

Selesaikan

Peringkat populariti: 4.9

Selesaikan

Syarikat domestik Pharmstandard menghasilkan pelbagai kompleks vitamin dengan nama umum Complivit. Ini adalah Selenium Complivit, Radiance, Ophthalmo, Magnesium, Ibu untuk wanita hamil dan menyusu, Mata yang sihat, Antistress dan banyak lagi. Tetapi yang paling seimbang dan bermanfaat bagi orang pertengahan umur, bukan hanya untuk wanita, tetapi juga untuk lelaki, atau persediaan vitamin asas, adalah Complivit biasa. Penyediaan ini mengandungi 11 vitamin, 8 mineral yang berbeza, termasuk kalsium, fosforus, zat besi, dan asid lipoik, yang mempunyai sifat antioksidan yang kuat.

Ubat ini digunakan satu kapsul sekali sehari, dan harganya lebih tinggi daripada yang berpatutan. Satu bungkusan 30 kapsul, yang direka untuk penggunaan bulanan, berharga 112 hingga 140 rubel di farmasi pada musim gugur 2018. Hanya kursus bulanan adalah jangka masa kompleks vitamin dapat digunakan tanpa berunding dengan doktor, terutamanya kerana ia tidak dikontraindikasikan untuk wanita hamil dan menyusui, walaupun ada kompleks khusus yang diperbaiki untuk tujuan ini, yang kami tulis di atas.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan ubat ini termasuk keseimbangan ramuan yang sangat baik, ia dapat memenuhi keperluan harian seseorang untuk vitamin dan unsur mikro. Complivit dapat meningkatkan semangat semasa tempoh tekanan fizikal atau emosi yang meningkat, tanpa tidur yang merosot, dan itulah sebabnya yang terbaik adalah pada masa usia ketika simpanan seseorang belum habis, tetapi tidak sebesar pada usia muda, 20 tahun. Juga, kelebihan besar alat ini adalah kemampuan menggunakannya bukan hanya pada wanita, tetapi juga pada lelaki pada usia pertengahan.

Kelemahan ubat ini adalah keperluan untuk berunding dengan pakar jika perjalanan pentadbiran lebih dari satu bulan, serta intoleransi individu terhadap beberapa komponen. Tetapi kekurangan ini adalah ciri dari semua kompleks vitamin domestik dan asing. Oleh itu, tidak ada petunjuk khas selain berjumpa doktor dan menghentikan kemasukan sekiranya alahan dan kesan sampingan lain berlaku.

OPTI-WANITA – kompleks seimbang dengan fitoestrogen

Peringkat populariti: 4.8

OPTI-WANITA

Ubat ini adalah salah satu kompleks import elit, kerana harganya cukup tinggi. Satu bungkusan 60 kapsul akan berharga, rata-rata, 1200 rubel. Kompleks vitamin ini mungkin salah satu yang paling banyak dan lengkap. Ia mengandungi 23 komponen, kami tidak akan menyenaraikan vitamin dan mineral ini. Walau bagaimanapun, kompleks ini mengandungi semua yang bukan sahaja yang paling penting untuk memenuhi keperluan tubuh wanita yang stabil, tetapi juga bioflavonoid, ekstrak tumbuhan ubat dan fitoestrogen, yang sedikit mampu mengubah nada sistem pembiakan, dan begitu juga diperlukan bagi seorang wanita berusia antara 30 hingga 35 tahun.

Di samping itu, komposisi vitamin – kompleks mineral ini termasuk makanan tambahan yang dapat meningkatkan petunjuk tenaga tubuh, dan dapat diambil sebagai profilaksis pada wanita yang bermain sukan atau dari semasa ke semasa menjalani diet vegetarian atau rendah kalori. Kompleks vitamin-mineral ini juga mengandungi komponen langka seperti molibdenum, asid alpha-lipoic, ekstrak biji anggur, lutein, penderma tenaga – alpha-karotena, sitrus dan bioflavonoid dan isoflavon kacang soya, serta komponen lain.

Satu bungkusan ubat mengandungi 120 tablet, satu dos terdiri dari dua tablet, jadi jumlah porsi adalah 60. Anda perlu minum ubat 2 kapsul sehari, jadi satu bungkusan dirancang untuk pengambilan bulanan. Kompleks ini dihasilkan oleh Nutrisi Optimum.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan kompleks vitamin dan mineral ini, selain komposisinya yang luas, adalah memberi tumpuan kepada wanita yang menjalani gaya hidup aktif dan menghadiri kelab kecergasan yang kerap bersukan. Oleh itu, sangat penting untuk membelinya tidak begitu banyak di farmasi, di mana, tentu saja, ia juga berlaku, tetapi yang paling penting, ia kemungkinan besar akan dibeli di kedai pemakanan sukan. Hanya gabungan beban sukan, bersama dengan kompleks ini, akan memberikan rasa semangat dan keberuntungan yang tidak dapat dilupakan. Oleh itu, seorang wanita perlu memikirkan secara serius terlebih dahulu mengenai sama ada wanita jenis ini atau tidak. Sekiranya seorang wanita mempunyai tekanan darah tinggi, berat badan berlebihan, dan menjalani gaya hidup yang tidak aktif, misalnya, dia bekerja selama berjam-jam di pejabat, maka sebelum membeli kompleks yang baik ini, anda perlu mengubah gaya hidup anda sehingga penderma tenaga seperti karoten , mempunyai kesannya. Kelemahan ubat ini termasuk kos yang tinggi, dan kelazimannya lebih banyak di kedai pemakanan sukan.

Centrum – kompleks vitamin dari 'A' hingga zink

Peringkat populariti: 4.8

Sentrum

Centrum dari 'A' hingga zink adalah ubat vitamin dan mineral kompleks khas, yang diambil untuk mengatasi kekurangan vitamin, serta untuk mencegah kekurangan vitamin dan unsur surih dalam tubuh pada orang dewasa lelaki atau wanita. Kompleks ini tidak mempunyai keutamaan 'seksual' tertentu, dan mana-mana orang dewasa, orang yang lemah setelah menderita penyakit serius, termasuk yang berjangkit, boleh menerimanya. Kapsul ini dapat digunakan setelah terapi antibiotik, setelah penggunaan obat sulfa, dan juga setelah kemoterapi untuk menyembuhkan neoplasma ganas.

Satu pek, atau balang plastik, mengandungi 30 tablet, yang diambil satu tablet sehari, sama ada dengan atau selepas makan. Tablet ini adalah tambahan kepada vitamin terkenal seperti. A, E, asid askorbik, vitamin B dan D, vitamin K dan nikotinamida, mengandungi lutein, yang meningkatkan trofisme saraf saluran optik, unsur surih seperti zink, kromium, mangan, molibdenum, selenium. Kompleks ini mengandungi kalsium, fosforus, magnesium dan zat besi.

Vitamin Centrum dihasilkan oleh syarikat farmasi Austria Wyeth-Lederl Pharma GmbH. Ubat ini adalah agen profilaksis yang murah dan berkesan dan boleh didapati di mana-mana kabinet ubat rumah. Kos purata satu pakej adalah kira-kira 500 rubel, yang juga merupakan harga kemasukan bulanan.

Kelebihan dan kekurangan

Kompleks vitamin-mineral Centrum adalah 'purata padat' dari semua sudut pandangan. Ia berada dalam kategori harga pertengahan, mengandungi cukup vitamin, unsur mikro, lutein dan bahan aktif lain. Pada masa yang sama, kualiti bahan asalnya adalah Eropah, yang bermaksud bahawa jumlah kesan sampingan dan tindak balas alahan diminimumkan. Ubat ini digunakan sekali sehari, kepatuhannya sangat tinggi. Oleh itu, Centrum secara praktikal tidak mempunyai kekurangan, tetapi masih banyak yang menganggap harga 500 rubel cukup tinggi, kerana terdapat persiapan vitamin anggaran, yang mana pun tidak melebihi 100 rubel dengan harga.

Vitamin terbaik untuk wanita selepas 40 – 45 tahun

Tahap kehidupan wanita ini dimanifestasikan sebagai penyekat kepupusan kitaran ovari-haid. Tempoh antara tempoh menjadi tidak stabil, tempoh itu sendiri juga dapat menjadi lebih langka, dan gejala ini menunjukkan pendekatan menopaus yang tidak dapat dielakkan. Keperitan 'gangguan' dalam sistem hormon wanita adalah menopaus.

Semua wanita berusia lebih dari 40 atau 45 tahun lebih kurang menyedari kilat panas dan perasaan panas, berpeluh, sesak nafas dan percubaan yang tidak berjaya untuk menarik nafas dalam-dalam, gangguan tidur, ketidakupayaan emosi tanpa sebab, serangan sakit kepala, penurunan prestasi. Sekiranya anda tidak menopaus sepenuhnya bersenjata, hasilnya mungkin gangguan fungsi sistem kardiovaskular. Ini adalah gejala seperti takikardia dan sakit jantung. Osteoporosis secara beransur-ansur berkembang, kelembutan kulit, kemurungan dan kemerosotan kualiti hidup yang tidak dapat dielakkan muncul. Semua ini dikaitkan dengan kekurangan estrogen, yang, yang dihasilkan pada seorang wanita muda, mencegah munculnya aterosklerosis, osteoporosis. merangsang sintesis kolagen dan elastin normal, sehingga menjadikan kulit elastik dan cantik.

Itulah sebabnya fitoestrogen, atau analog tumbuhan hormon steroid – analog estriol, yang dapat mengurangkan gejala tempoh yang tidak menyenangkan, terdapat dalam komposisi kompleks vitamin mineral yang direka khas untuk wanita pada zaman ini. Harus dikatakan bahawa dalam kes yang teruk, rawatan oleh pakar sakit puan-endokrinologi diperlukan, dan bahkan terapi penggantian dengan estrogen sebenar dibenarkan. Tetapi masih, kebanyakan wanita berjaya menggunakan ubat berikut untuk membetulkan gejala menopaus.

Menopaus aset Doppelherz

Peringkat populariti: 4.9

Menopaus aset Doppelherz

Syarikat Kweisser Pharma menghasilkan pelbagai suplemen kompleks vitamin aktif secara biologi dengan nama umum Doppelherz, dan bagi wanita dengan kemunculan gangguan climacteric dalam terapi kompleks mereka, penggunaan kompleks seperti itu, yang disebut Doppelherz aktif Menopaus, ditunjukkan. Tidak seperti kompleks asas, dan juga yang digunakan selepas kehamilan dan semasa menyusui, phytoestrogen ditambahkan ke tablet ini, yang merupakan isoflavon dari tanaman tanaman yang terkenal, ia diasingkan dari soya.

Flavon ini serupa strukturnya dengan hormon wanita utama asal dari kumpulan estrogen – estradiol. Akibatnya, sama ada gejala menopaus dan menopaus tidak begitu ketara, atau secara amnya menyebabkan reaksi wanita yang kurang umum. Dengan kata lain, dia bertoleransi dengan gejala menopaus lebih mudah. Di samping itu, penyediaannya mengandungi kalsium untuk pencegahan osteoporosis dan vitamin D3, yang diperlukan untuk penyerapan kalsium. Kompleks ini mengandungi vitamin B, asid folik dan biotin. Kompleks ini dijual dengan harga 350 hingga 630 rubel. Ini adalah kos purata untuk satu pek 30 tablet. Ubat ini diambil satu tablet sekali sehari dengan makanan, masing-masing, di atas adalah kos kursus bulanan.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan kompleks ini adalah keupayaan untuk mengurangkan simptom ringan gangguan klimaks, oleh itu, adalah perlu untuk mula mengambilnya apabila hanya gejala pertama dan kecil yang berkenaan. Pendekatan ini akan dibenarkan. Harus diingat bahawa jika vitamin digunakan dengan baik untuk rawatan kekurangan vitamin, kerana mereka sepenuhnya mengimbangi kekurangan zat yang sesuai dalam tubuh, maka gejala menopaus dapat dikompensasi sepenuhnya hanya dengan memasukkan estradiol nyata ke dalam tubuh dalam bentuk terapi penggantian parenteral. Inilah yang dilakukan dalam gangguan yang teruk. Fitoestrogen bertindak balas dengan reseptor yang sama sekali berbeza, dan hanya dapat membantu dalam bentuk yang lebih ringan dari peralihan ini ke menopaus. Kelemahan kecil dari kompleks vitamin ini adalah perkembangan intoleransi individu, dan kesan yang tidak mencukupi dalam gejala menopaus yang teruk, berkaitan dengan munculnya neurosis autonomi atau serangan panik terhadap latar belakang gejala klinikal yang ada.

Kelayakan untuk wanita berumur 45+

Peringkat populariti: 4.8

Kelayakan untuk wanita berumur 45+

Ubat profilaksis seterusnya, yang telah terbukti dengan baik dengan gejala awal menopaus, dengan kilat panas, berpeluh dan kegelisahan yang berlebihan, adalah Kesesuaian untuk wanita berusia 45+. Kami telah menulis di atas mengenai 'Pujian' biasa dan biasa yang ditunjukkan kepada lelaki dan wanita pertengahan umur. Versi kompleks vitamin – mineral yang sama ditunjukkan secara eksklusif untuk wanita yang berada dalam tempoh kepupusan fungsi hormon ovari.

Sebagai tambahan kepada set vitamin, mineral dan unsur surih yang biasa, kompleks ini mengandungi phytoestrogen tumbuhan dalam bentuk ekstrak cimicifuga. Bahan aktif ini, seperti bioflavonoid soya dalam penyediaan sebelumnya, mampu mengurangkan gejala menopaus ringan dan sederhana dan memerangi mereka secara berkesan sebagai sebahagian daripada terapi kompleks. Selain itu, ekstrak motherwort mempunyai kesan penenang yang menenangkan, dan L-carnitine meningkatkan daya hidup keseluruhan dan meningkatkan semangat.

'Complivit for women 45+' boleh dibeli di farmasi, harganya rendah – rata-rata, satu bungkus 30 tablet boleh dibeli dari 180 hingga 340 rubel. Pengilangnya, seperti halnya Complivit asli, adalah Pharmstandard, dan satu bungkusan juga dirancang untuk menjalani rawatan bulanan, kerana ubat itu diminum sekali sehari.

Kelebihan dan kekurangan

Seperti dalam kes sebelumnya, kelebihan ubat ini adalah kompleks vitamin dan mineral yang seimbang, yang juga diperkaya dengan agen yang menghalang perkembangan osteoporosis dan memastikan permulaan 'menopaus' yang lancar. Ubat ini ditunjukkan sebagai sebahagian daripada terapi kompleks untuk menghilangkan gejala menopaus ringan. Ia boleh diterima dengan baik dan biasanya tidak memerlukan penarikan atau penyesuaian dos. Satu-satunya perkara yang perlu dipertimbangkan adalah bahawa kemasukan tanpa preskripsi doktor tidak melebihi sebulan.

Wanita Formula Wanita 40+

Peringkat populariti: 4.8

Wanita Formula Wanita 40+

Ubat ini juga tergolong dalam suplemen vitamin dan mineral kompleks, dan bertujuan untuk digunakan oleh wanita berusia 40 tahun ke atas. Produk ini secara ekonomi berada dalam kategori harga menengah atas, dan satu pek 30 tablet akan dikenakan biaya dari 770 hingga 1100 rubel. Ubat ini dihasilkan oleh syarikat perdagangan Amerika Pharmamed, dan jelas dapat berguna pada wanita yang berusaha untuk dunia moden yang ideal untuk aktiviti dan kelangsingan pada usia ini.

Penyediaan ini mengandungi pelbagai bioflavonoid sitrus, selenium, papain dan bromelain, yang merupakan ekstrak betik yang membakar lemak dengan baik. Daripada unsur mikro boron dan silikon, terdapat vitamin A, C, E, teh hijau dan ekstrak biji anggur, dan bahan aktif lain. Kesannya, suplemen ini membantu menormalkan metabolisme dalam tubuh wanita, dengan adanya aktiviti fizikal mengurangkan risiko kegemukan, kulit menjadi lebih anjal dan anjal. Bioflavonoid meningkatkan pertukaran hormon seks wanita, dan mencegah gejala menopaus, yang, seperti dalam kes sebelumnya, pesakit harus sedikit dinyatakan keberkesanannya. Ubat ini digunakan untuk tanda-tanda awal menopaus, ketika menambah berat badan berlebihan, dengan adanya kerengsaan dan insomnia, dengan gangguan ingatan. Sambutan kursus diperlukan selama 1 bulan, 1 tablet sehari dengan makanan.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan kompleks vitamin dan bahan aktif secara biologi ini adalah penekanan yang diberikan oleh pengeluar terhadap normalisasi berat badan melalui penggunaan ekstrak betik, komponen bertenaga seperti ekstrak teh hijau dan salah satu antioksidan semula jadi terbaik – ekstrak biji anggur. Oleh itu, formula Ladys, seperti halnya kompleks vitamin-mineral aktif lain yang dibuat di AS, digunakan oleh wanita yang memfokuskan pada normalisasi berat badan, peningkatan kulit, dan peralihan ke gaya hidup aktif dengan unsur-unsur aktiviti fizikal biasa semasa menopaus. Jika tidak, disyorkan untuk tidak menggunakan kompleks ini. Kelemahan makanan tambahan termasuk kos yang agak tinggi, dan juga intoleransi individu, yang jarang berlaku.

Vitamin terbaik untuk wanita berusia lebih dari 50 tahun

Apabila wanita mencapai usia matang 50 tahun dan lebih tua, perubahan metabolisme bermula, yang dikurangkan menjadi penurunan umum anabolisme. Badan mencapai dataran tinggi dengan tahap penggunaan dan output tenaga yang rendah. Setelah mencapai usia ini, sebagai peraturan, seorang wanita sudah mengetahui gejala menopaus, dan kadang-kadang mereka sudah menjadi perkara masa lalu. Dan kemudian prinsip utama pencegahan adalah pemeliharaan kesihatan yang ada selama bertahun-tahun, tanpa gangguan tajam dalam proses tubuh dan tanpa beban yang berlebihan.

Sangat mustahak untuk mempertimbangkan kemampuan hati untuk memetabolisme dan mengubah ubat-ubatan, semakin menurun pada usia ini. Perlu difahami bahawa tujuan utama pengambilan kompleks vitamin dan mineral pada masa dewasa adalah untuk mencegah kemalangan kardiovaskular, meningkatkan peredaran darah dan menormalkan spektrum lipid darah, mencegah dan merawat osteoporosis lanjut, yang memerlukan jumlah vitamin D. yang mencukupi. Terdapat banyak kompleks vitamin dan mineral, direka khas untuk meningkatkan kesihatan wanita pada masa dewasa. Mari kita pertimbangkan beberapa daripadanya.

Huruf 50+

Peringkat populariti: 4.9

Huruf 50+

Penyediaan ini adalah kompleks mineral – vitamin yang diproses dan dikurangkan, di mana kepekatan mineral dan vitamin yang diperlukan diubah untuk memenuhi keperluan harian badan matang yang tidak diperlukan, tanpa tenaga mental dan fizikal.

Satu set terdiri daripada tiga tablet pelbagai warna: merah jambu, biru dan putih. Tablet berwarna merah jambu mengandungi vitamin C, tiamin, vitamin A dan asid folik, zat besi dan tembaga. Tablet biru mengandungi vitamin E dan pyridoxal fosfat, vitamin B6 dan beta-karoten, nikotinamida dan pelbagai unsur surih: zink, yodium, mangan dan selenium. Ubat ini mengandungi lycopene dan lutein. Tablet putih adalah kalsium pantothenate, vitamin B12, cholecalciferol, biotin, dan vitamin K dengan tambahan kalsium dan kromium. Hasilnya, kompleks seimbang ini mengandungi 13 mineral dan 9 vitamin, dengan penambahan lutein dan beta-karoten.

Nampaknya tidak ada perbezaan antara 'Alphabet' standard dan 'Alphabet 50+'. Walau bagaimanapun, dosnya mengambil kira cadangan pakar pemakanan, ahli gerontologi, dan sesuai dengan norma usia pengambilan bahan. Kompleks ini digunakan, satu tablet setiap jenis setiap hari, mengikut urutan dan pada bila-bila masa, walaupun secara serentak. Ia dihasilkan oleh syarikat domestik Vneshtorgfarma, dan satu paket 60 tablet, yang dirancang untuk kemasukan selama 20 hari, akan berharga dari 240 hingga 340 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan jelas Alphabet 50+ merangkumi pembahagian dos harian menjadi 3 tablet berbeza, dan anda tidak boleh mula mengambilnya sekaligus. Oleh itu, adalah mungkin untuk meneutralkan intoleransi individu terhadap komponen-komponen yang terdapat pada tablet yang tinggal. Kompleks ini hanya dikontraindikasikan dengan hiperfungsi kelenjar tiroid dan intoleransi individu. Juga tidak digalakkan menggunakan ubat tersebut selama lebih dari satu bulan tanpa pengawasan perubatan. Kompleks ini mendorong penyerapan kalsium, meningkatkan metabolisme dalam tisu tulang, melindungi terhadap osteoporosis, dan merupakan ubat lengkap untuk pencegahan pelbagai komplikasi pada masa dewasa pada wanita berusia lebih dari 50 tahun.

Supradin

Peringkat populariti: 4.8

Supradin

Kompleks mineral multivitamin ini, yang dihasilkan oleh Bayer (Jerman), adalah ubat teladan yang dapat mencegah kekurangan vitamin dan kekurangan mikronutrien pada masa dewasa dan tua. Ubat ini boleh didapati dalam bentuk tablet effervescent dan dalam bentuk tablet bersalut filem. Tablet effervescent bertindak lebih cepat, tetapi dikontraindikasikan untuk orang dengan gastritis kronik dan ulser gastrik. Supradine dalam kedua bentuk mengandungi vitamin kumpulan A, B dan C, vitamin E, cholecalciferol, nicotinamide, biotin, calcium pantothenate dan folic acid. Ia juga mengandungi mineral dan unsur surih berikut: molibdenum dan zink, fosforus dan tembaga, kalium, kalsium, besi dan mangan. Kami tidak akan menyenaraikan semua kesan positif penggunaan vitamin dan mineral. Kami hanya memperhatikan bahawa pada usia tua, keperluan untuk vitamin meningkat, ini disebabkan oleh penurunan daya tahan tubuh secara umum dan penurunan tahap metabolisme. Supradin dihasilkan oleh Bayer, dan 30 tablet yang dirancang untuk 1 kali pengambilan sebulan (sekali sehari dengan makanan) boleh dibeli secara runcit dari 550 hingga 700 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Dengan bertambahnya usia, bilangan kontraindikasi relatif juga meningkat. Jadi, sebagai tambahan kepada hipersensitiviti dan intoleransi individu yang sudah menjadi tradisional dalam penarafan ini, kontraindikasi seperti hiperkalsemia, atau peningkatan kepekatan kalsium dalam darah, gejala kegagalan buah pinggang, metabolisme besi atau tembaga yang terganggu, serta penyakit dan keadaan lain yang berkaitan dengan kekurangan gula, fruktosa atau galaktosa, yang merupakan eksipien. Sekiranya anda tidak mengambil senarai kontraindikasi dan kesan sampingan, yang termasuk kemunculan ruam dan sakit perut, maka ubat Supradin boleh dianggap sangat seimbang dan berguna untuk wanita yang berumur dewasa: 50+.

Vitamin Serbaguna Terbaik untuk Wanita: Adakah Mereka Ada?

Akhirnya, untuk menyimpulkan tinjauan ini, perlu disebutkan kategori carian yang kerap di Internet sebagai carian untuk 'vitamin sejagat terbaik untuk wanita'. Kami mendapati bahawa dalam setiap tempoh kehidupan tubuh wanita terdapat ciri metabolisme tersendiri, dan sangat mustahak untuk mempertimbangkannya semasa mencari ubat untuk pencegahan kekurangan vitamin, atau untuk rawatannya.

Walau bagaimanapun, jika kita masih membincangkan mengenai ubat universal, maka ubat ini termasuk ubat yang ditunjukkan untuk wanita berusia 30 tahun ke atas yang tidak dalam keadaan kehamilan, menyusui, dan lebih-lebih lagi dalam keadaan menopaus. Dana ini, yang tidak mempunyai keanehan, tidak mengandungi fitoestrogen dan kandungan zat berkepekatan tinggi yang sangat diperlukan untuk wanita hamil dan boleh dianggap universal. Terdapat banyak dari mereka.

Dari jumlah yang dipertimbangkan di atas, dana tersebut termasuk ubat Complivit, yang dijelaskan di bahagian yang sesuai. Daripada persediaan multivitamin paling murah, seseorang boleh menamakan Undevit dalam pil, yang dijual dengan harga rata-rata 50 rubel untuk 50 keping dalam botol, atau Hexavit, yang hanya mengandungi 6 vitamin penting, dan harganya lebih murah.

Sebagai kesimpulan, harus dikatakan bahawa perlu mengambil kompleks vitamin dan mineral apabila terdapat ancaman kekurangan vitamin, atau tempoh perubahan tahap hormon, peningkatan latihan mental dan fizikal, atau kehamilan. Mengambil vitamin seumur hidup, hanya kerana disyorkan oleh pakar, tidak masuk akal.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen