12 ubat kumbang kentang Colorado terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Kumbang kentang Colorado adalah sakit kepala bagi semua tukang kebun. Asalnya masih kontroversi. Sebilangan besar berpendapat bahawa serangga itu dinamai negara Amerika di Colorado, di mana ia pertama kali dicatat pada tahun 1889, ketika ladang kentang hancur sepenuhnya. Versi lain: tanah air perosak adalah Mexico. Diterjemahkan dari bahasa negara ini, Colorado bermaksud 'berwarna'. Tidak kira versi mana yang lebih dekat dengan penduduk musim panas, yang utama ialah kumbang ini mampu menyebabkan kerosakan besar pada penanaman pertanian, dan jika anda tidak mengambil tindakan, anda boleh kehilangan hasil tanaman sepenuhnya.

Serangga itu hidup rata-rata selama 12 bulan, tetapi seorang dewasa mampu bertahan walaupun musim sejuk yang sejuk dan membahayakan tanaman selama beberapa tahun. Makanan kegemarannya adalah kentang, yang dimakan dari daun hingga ubi. Juga berisiko adalah tomato, terung, paprika, physalis, tembakau.

Pakar majalah kami telah memilih dalam peringkat ubat terbaik untuk kumbang kentang Colorado, yang diakui sebagai yang paling berkesan dalam memerangi perosak ini. Semasa menyusun senarai, maklum balas dari penduduk musim panas yang berpengalaman diambil kira.

Penarafan ubat terbaik untuk kumbang kentang Colorado

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Ubat biologi terbaik untuk kumbang kentang Colorado 1 Colorado 152 RUB
2 Fitoverm 35 RUB
3 Nemabakt 650 RUB
4 Pembunuh Eko 430 RUB
5 Bitoxibacillin RUB 29
6 Bicol
Ubat kimia terbaik untuk kumbang kentang Colorado 1 Aktara 34 rbl.
2 Prestige KS 390 RUB
3 Pemangku Raja RUB 3,115
4 Mospilan RUB 26
5 Panglima 83 rbl.
6 Bankcol RUB 250

Ubat biologi terbaik untuk kumbang kentang Colorado

Colorado

Penilaian: 4.9

Colorado

Pemimpin adalah ubat dengan spektrum tindakan yang luas terhadap perosak pertanian. Prinsipnya didasarkan pada penembusan spora ke dalam tubuh larva dan kumbang dewasa, setelah itu mereka berhenti berkembang dan kehilangan kemampuan mereka untuk menyerap makanan. Jangkitan serangga lain berlaku setelah kematian yang dijangkiti.

Produk boleh didapati dalam bentuk pekat. 1 ampul dicairkan dengan 10 liter air. Dalam beberapa jam, tanah jajahan dengan kepadatan penduduk yang tinggi musnah. Kesannya berlangsung selama 30 hari. Ubat ini tidak beracun untuk haiwan peliharaan, orang, serangga bermanfaat, ia cepat dikeluarkan dari tanah dan air.

Dianjurkan untuk melakukan pemprosesan dalam cuaca kering. Tetapi berkat komposisi minyak, produk itu tidak dihanyutkan oleh hujan. Penduduk musim panas mencatatkan kesan pelbagai fungsi, penggunaan ekonomi, kecekapan setelah satu aplikasi, hasil yang dapat dilihat dalam beberapa jam. Pertumbuhan tanaman yang bertambah baik dan peningkatan hasilnya amat diperhatikan.

Kelebihan

  • pemusnahan orang dewasa dan larva;
  • tindakan pantas dan berpanjangan;
  • tanpa ketagihan;
  • pemulihan tanaman selepas cuaca buruk dan rawatan dengan bahan kimia.

keburukan

  • tidak dapat dikesan.

Fitoverm

Penilaian: 4.8

Fitoverm

Peringkat kedua peringkat diberikan kepada produk biologi generasi terbaru, yang memberikan hasil yang sangat baik dalam memerangi banyak perosak pertanian. Sebagai tambahan kepada kumbang kentang Colorado, ia menghancurkan sudu kentang, tungau herbivora, kutu daun, rama-rama, thrips, lalat gergaji dan serangga lain. Ia juga digunakan untuk melindungi tanaman dalaman. Ini adalah satu-satunya kaedah yang disetujui untuk membunuh hama labah-labah pada bunga rumah. Lebih-lebih lagi, keburukannya telah dibuktikan dengan ujian saintifik.

Ubat ini boleh didapati dalam bentuk serbuk dan larutan. Ia dicampurkan dengan air dan disembur pada batangnya. Perosak berhenti makan dan mati 3-5 hari selepas rawatan. Produk ini tidak menjejaskan alam sekitar, cepat merosot di dalam tanah, dan tidak berbahaya bagi haiwan peliharaan. Buahnya boleh dimakan 2 hari selepas penyemburan.

Menurut ulasan, ini adalah salah satu ubat yang paling berkesan, yang terkenal dengan harganya yang rendah. Menjimatkan penggunaannya. Untuk pemusnahan kumbang terakhir, rawatan semula disyorkan selepas 2-3 minggu.

Kelebihan

  • pemusnahan banyak jenis serangga;
  • gunakan pada tanaman dalaman;
  • tidak berbahaya kepada alam sekitar;
  • harga berpatutan.

keburukan

  • tidak dapat dikesan.

Nemabakt

Penilaian: 4.7

Nemabakt

Penama ketiga penarafan adalah ubat berkesan yang menghilangkan tanaman pertanian bukan sahaja dari kumbang kentang Colorado, tetapi juga dari banyak jenis perosak lain. Aksinya meluas hingga larva, akibatnya, selama 3 tahun ke depan, pembiakannya berkurang hingga minimum. Sebagai tambahan, tahi lalat meninggalkan kawasan yang dirawat, yang merupakan kelebihan produk yang tidak diragukan.

Nematoda menembusi serangga, di mana bakteria mula membiak. Larva mati 2-3 hari selepas rawatan. Satu paket 160 g direka untuk mengendalikan 100 kaki persegi. m tanah, 30 semak atau 5 pokok. Walaupun ubat itu tidak berkesan dalam memerangi larva jenis kumbang Colorado IV usia, ubat ini digunakan bersama dengan Antonem-F. Gabungan ini dilindungi oleh paten dan menghasilkan kecekapan 90%.

Tukang kebun yang berpengalaman telah lama memperhatikan alat ini. Ia membantu memusnahkan periuk kentang, belalang, kubis, lalat ceri dan laut, jangkrik, nyamuk cendawan, beruang, cacing kutu di tanah terbuka dan tertutup. Ubat ini sama sekali tidak beracun, tidak berbahaya bagi semua jenis haiwan berdarah panas.

Kelebihan

  • untuk pemusnahan pelbagai jenis serangga;
  • mengekalkan keseimbangan biologi selama 2-3 tahun;
  • keselamatan untuk manusia dan haiwan;
  • aplikasi mudah.

keburukan

  • memusnahkan larva kumbang kentang Colorado hanya instar I-III.

Pembunuh Eko

Penilaian: 4.6

Pembunuh Eko

Yang keempat dalam ranking adalah ejen racun serangga semula jadi berdasarkan diatomit. Ini adalah batu yang dibentuk oleh sisa-sisa haiwan kuno dan digunakan secara meluas dalam pertanian dan industri kosmetik. Ketika masuk ke tubuh haiwan, ia merosakkan lapisan pelindung luar dan secara beransur-ansur mengeluarkan kelembapan dari dalam, menyebabkan kematian yang tidak dapat dielakkan. Zarah-zarahnya berukuran sangat kecil, sehingga individu terkecil pasti akan diserbuki dengannya.

Untuk memusnahkan kumbang kentang Colorado, serbuk diaduk di dalam air dan disembur dengan kentang. Ia juga digunakan untuk membunuh semut, menaburkan bahan kering di tempat serangga berkumpul dan bergerak, dan menakutkan beruang. 'EcoKiller' melindungi semak beri dari parasit.

Ubat ini menghalang pembentukan acuan, menyerap racun perosak, racun, bahan kimia pertanian. Menurut ulasan, selain menghilangkan kumbang kentang Colorado secara efektif, ia menguatkan semak muda, meningkatkan imuniti terhadap banyak penyakit, dan meningkatkan hasilnya beberapa kali.

Kelebihan

  • berdasarkan bahan semula jadi;
  • tiada bahan kimia tambahan;
  • peningkatan produktiviti;
  • kelembapan dan pengekalan baja.

keburukan

  • gunakan secara eksklusif dalam cuaca kering.

Bitoxibacillin

Penilaian: 4.5

Bitoxibacillin

Di tempat kelima dalam ranking adalah ubat yang dibuat berdasarkan bakteria yang hanya memusnahkan serangga berbahaya. Selebihnya kebal terhadap toksin. Ia juga selamat untuk manusia dan haiwan peliharaan. 1 ampul mengandungi beberapa bilion bakteria. Persediaan semula jadi memulakan proses yang tidak mempengaruhi keseimbangan biologi keseluruhan. Ini memberikan hasil yang baik dalam memerangi kumbang kentang Colorado muda, tungau labah-labah, ulat ulat daun, kutu daun, rama-rama, ulat sutera.

Pemprosesan semak kentang berlaku dalam beberapa peringkat. Jumlah maksimum untuk jangka masa pendek tidak boleh melebihi 3 kali. Aktiviti yang dipilih bergantung pada kepadatan larva. Pada musim panas, penyemburan dilakukan seminggu sekali, pada musim gugur – sekali setiap 10 hari.

Ubat itu mesti digunakan dalam masa 3 jam setelah dicampurkan dengan air, jika tidak, pertumbuhan spora boleh dibenarkan. Untuk meningkatkan keberkesanannya, disarankan untuk menerapkannya dalam cuaca kering tanpa embun yang banyak pada suhu di atas + 14 °. Ramai penduduk musim panas menasihatkan ubat itu sebagai salah satu kaedah yang boleh dipercayai, terbukti dan murah.

Kelebihan

  • penghapusan hanya jenis perosak tertentu;
  • kekurangan kesan ketagihan;
  • keselamatan untuk alam sekitar;
  • harga rendah.

keburukan

  • bau yang tidak menyenangkan.

Bicol

Penilaian: 4.4

Yang keenam dalam ranking antara ubat aktif biologi terbaik adalah produk yang mengandungi spora bakteria yang layak. Ia digunakan secara aktif untuk membunuh lebih daripada 80 jenis perosak. Ini adalah kumbang kentang Colorado, tungau labah-labah, ulat dan banyak serangga lain yang hidup di tanah tertutup dan terbuka dan memberi kesan negatif terhadap produktiviti. 'Bicol' tidak mengandungi bahan toksik, memulihkan keseimbangan bio yang baik, mengurangkan tekanan tanaman setelah cuaca buruk dan rawatan dengan agrokimia.

Penyelesaian yang digunakan mempengaruhi perosak, yang mulai mati pada hari ke-2, dan pada hari ke-7, koloni musnah sepenuhnya. Penyelesaian yang disediakan mesti digunakan dengan segera. Serbuk boleh disimpan di tempat kering sehingga 1.5 tahun.

Menurut ulasan, produk menguatkan sistem akar dan batang, mendorong pertumbuhan dan meningkatkan hasil sebanyak 20%. Orang yang sangat sensitif disarankan untuk melakukan rawatan dengan peralatan pelindung diri, kerana minyak wangi sintetik diperkenalkan ke dalam komposisi.

Kelebihan

  • pelbagai tindakan;
  • ubat tidak toksik;
  • kos sederhana;
  • meningkatkan kualiti anak benih.

keburukan

  • penggunaan alat pernafasan dan sarung tangan semasa mengendalikan.

Ubat kimia terbaik untuk kumbang kentang Colorado

Aktara

Penilaian: 4.9

Aktara

Pemimpin yang tidak dipertikaikan dalam kategori penarafan ini adalah ubat, setelah penggunaan kumbang bergaris dan larva tidak akan muncul di ladang kentang. Ini juga efektif untuk melindungi tanaman bunga dan beri dari kutu daun, lalat putih, belalang. Alat itu menghilangkan ketagihan serangga. Ia memasuki saluran pencernaan dan melumpuhkan sistem makanan. Akibatnya, individu dan larva mati dalam 1 hari.

Tindakan ini berlangsung hingga 2 bulan, sementara hasilnya meningkat 30%, dan sayur-sayuran tidak mengumpulkan sebatian kimia dan sama sekali tidak berbahaya bagi manusia. 'Aktara' disyorkan untuk digunakan pada tanaman dalaman. Penggunaan minimum juga adalah nilai tambah. Sebilangan kecil cecair cukup untuk merawat tanaman besar. Penyelesaian siap pakai dipasang dengan kuat pada tanaman, tahan terhadap suhu tinggi dan hujan.

Menurut tinjauan, racun serangga ini sama berkesan untuk melindungi kentang, kismis, raspberi, pir, epal, gooseberry, tomato, bawang, terung, lada, kubis, bunga hiasan dan pokok renek. Ramai yang menghargai prestasi tinggi, tidak berbahaya, kemudahan penggunaan.

Kelebihan

  • tidak ketagihan;
  • tahan terhadap cuaca buruk;
  • tidak mengumpul toksin;
  • berkesan untuk tanaman dalaman.

keburukan

  • tidak dapat dikesan.

Prestige KS

Penilaian: 4.8

Prestige KS

Penama perak penarafan itu adalah produk dari pengeluar Jerman yang terkenal. Ini dimaksudkan untuk pemusnahan kumbang kentang Colorado, wireworm, aphids, cicada, ngengat kentang. Komponen aktif terurai sepenuhnya dalam 2 bulan, tanpa menjejaskan keseimbangan ekologi. Ini telah dibuktikan oleh banyak kajian. Pengawalan perosak tanaman pertanian berlaku dari awal penanaman hingga penuaian. Pada masa yang sama, ubat itu tidak berfungsi pada serangga yang bermanfaat.

Kelebihan yang tidak diragukan adalah kehadiran kesan anti-stres. Iaitu, setelah diproses, tanaman tidak hanya menyingkirkan larva dan orang dewasa, tetapi juga mulai tumbuh dengan lebih baik dan pulih lebih cepat setelah keadaan cuaca buruk.

Ubat ini dihasilkan dalam bentuk pekatan suspensi. Larutkan 150 ml dalam 1.5 l air. Jumlah ini mencukupi untuk memproses 150 kg bahan penanaman. Menurut ulasan, ini adalah salah satu alat terbaik yang membolehkan anda tidak menjaga perosak semasa musim tanam. Setelah memproses umbi sekali, maka pembiakan serangga tidak diperhatikan.

Kelebihan

  • merangsang pertumbuhan tanaman;
  • tidak bergantung pada keadaan cuaca;
  • penguraian selepas 53 hari;
  • tidak berbahaya untuk lebah, lebah, burung.

keburukan

  • tidak dapat dikesan.

Pemangku Raja

Penilaian: 4.7

Pemangku Raja

Di tempat ketiga dalam peringkat adalah ubat yang mempunyai pengaruh kuat dan mampu membersihkan ladang kumbang kentang Colorado sepenuhnya dalam satu aplikasi. Ini didasarkan pada zat spektrum luas, yang digunakan untuk menghancurkan bukan hanya hama agro, tetapi juga lipas domestik, semut, kutu busuk. Kesan pertama adalah serangga yang terkena pada badan. Tahap kedua adalah penembusan daun yang dirawat ke saluran gastrointestinal. Seterusnya muncul penyumbatan sistem saraf dan kelumpuhan.

Produk ini boleh didapati dalam beberapa bentuk: serbuk, butiran dan dalam bentuk pekat dalam ampul. Walaupun komposisi kimianya, ia selamat untuk manusia dan haiwan. Kesannya berlangsung selama beberapa minggu, walaupun dalam keadaan cuaca buruk.

Menurut penduduk musim panas yang berpengalaman, 'Bupati' melindungi tanaman dengan sempurna, meningkatkan produktiviti. Perkara utama adalah dengan mematuhi dos yang disyorkan oleh pengilang. Ramai yang menganggap kos berpatutan dan perbelanjaan ekonomik sebagai kelebihan yang tidak diragukan.

Kelebihan

  • keselamatan untuk alam sekitar;
  • tindakan pantas;
  • pemeliharaan kesan walaupun pada suhu yang sangat tinggi;
  • gunakan untuk pemusnahan lipas domestik.

keburukan

  • tidak dapat dikesan.

Mospilan

Penilaian: 4.6

Mospilan

Peringkat keempat dalam peringkat, racun serangga melindungi semua bahagian kentang, termasuk batang, daun, tunas dan ubi. Ia mula bertindak dalam setengah jam, adalah bahan hubungan usus secara sistemik. Kesannya berlangsung sehingga 3-4 minggu. Lebih-lebih lagi, produk ini tidak beracun bagi orang, haiwan peliharaan, ikan. Ia tidak dirancang untuk membunuh berbagai serangga, tetapi direka khas untuk kumbang kentang Colorado dan kumbang kentang.

Penyelesaiannya melekat pada bahagian atas, tahan terhadap suhu tinggi, dan perlahan-lahan dihanyutkan oleh hujan dan embun yang banyak. Setelah diproses, ia dibenarkan menjalankan kerja di kebun tidak lebih awal dari 3-4 hari. Alat ini digunakan secara minimum. Campuran terdiri daripada 0.6 g serbuk dan 10 liter air. Ia cukup untuk 200 kaki persegi. m dari ladang kentang.

Walaupun terdapat ubat baru di pasaran, banyak peniaga dan profesional swasta dapat menghargainya. Tidak menimbulkan ketagihan terhadap hama, tidak terkumpul pada umbi, tidak berbahaya bagi lebah, lebah, burung, memusnahkan telur, larva dan orang dewasa.

Kelebihan

  • pendedahan dalam masa 2 jam;
  • mesra alam;
  • tahan panas dan hujan;
  • penggunaan ekonomi.

keburukan

  • tidak dapat dikesan.

Panglima

Penilaian: 4.5

Panglima

Kelima dalam ranking adalah bahan kimia yang akan menjadi pertolongan pertama dalam memerangi pencerobohan kumbang kentang Colorado. Kerana kesannya yang cepat dan tahan lama, ia dipilih untuk kegunaan peribadi dan profesional. Mendapatkan badan serangga, dan kemudian dengan pucuk yang dirawat di dalamnya, kelumpuhan ujung saraf dan kematian yang tidak dapat dielakkan berlaku, oleh itu ubat ini dibezakan dengan tahap keberkesanan yang tinggi.

'Komander' bertindak ke atas individu di kawasan tertutup dan terbuka. Selain kumbang kentang Colorado, aphids, wireworms, whiteflies, dan jangkrik mati. Hanya dalam 24 jam, anda dapat menyingkirkan pelbagai jenis perosak sepenuhnya. Ini adalah serangga dewasa dan larva mereka dari semua peringkat pematangan.

Kelebihan utama adalah tahan terhadap cahaya matahari, hujan, suhu tinggi. Ubat ini dilekatkan dengan selamat pada daun, terus bertindak pada serangga. Oleh itu, hanya satu rawatan setiap musim yang cukup untuk melindungi daripada perosak dan meningkatkan hasil.

Kelebihan

  • berimpak tinggi;
  • kesan jangka panjang;
  • meningkatkan pertumbuhan;
  • tidak fitotoksik pada tanaman kebun.

keburukan

  • dilarang digunakan dalam tempoh berbunga tanaman madu.

Bankcol

Penilaian: 4.4

bancol dari kumbang kentang Colorado

Di tempat keenam dalam penarafan kami adalah racun serangga dengan kesan kontak usus pada kumbang kentang Colorado dan banyak perosak lain dari kebun rumah. Antaranya: bear, whitefly, kentang ladybug, wireworm. Ubat ini boleh didapati dalam bentuk serbuk, yang dilarutkan dalam air sebelum digunakan. Campuran yang dihasilkan perlahan-lahan dibasuh oleh hujan dan embun, yang memungkinkan untuk digunakan maksimum 2 kali selama musim tumbuh.

Orang dewasa mati seketika, larva mati ketika menetas. Alat ini digunakan secara minimum dan murah. Ubat itu dikira dalam perkadaran 5 g setiap 10 liter air. Penanaman kentang diproses pada selang waktu 20 hari.

Menurut responden, ubat tersebut secara optimum menggabungkan keberkesanan terhadap perosak dan keselamatan berbahaya bagi manusia, haiwan, lebah madu. Banyak yang mencium bau neutral yang tidak menjengkelkan walaupun sensasi bau yang sangat sensitif. “Bankol” digunakan tidak hanya di petak swasta, tetapi juga di ladang pertanian ladang.

Kelebihan

  • kadar pemusnahan orang dewasa dan larva yang tinggi;
  • terpaku pada kehijauan;
  • tidak menjejaskan persekitaran;
  • tanpa bau yang ketara.

keburukan

  • tidak dapat dikesan.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen