12 titisan terbaik untuk kemerahan mata

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Dalam oftalmologi terdapat istilah seperti: “mata merah”, dan pada tahun keempat pelajar diberi kuliah khas mengenai semua penyakit yang berlaku dengan ciri khas ini. Sudah tentu, penyebab mata merah yang paling biasa adalah udara kering, ketegangan mata, dan hanya selepas itu – konjungtivitis catarrhal dangkal.

Punca kemerahan mata

Berisiko tinggi mendapat 'mata merah' ketika tinggal di bilik berhawa dingin yang tertutup untuk jangka masa yang lama, apabila terdedah kepada radiasi dari komputer dan monitor. Mukosa kornea kehilangan filem pelindungnya, dan menjadi lebih sukar untuk berkelip. Konjunktiva dan kornea kering dan mata memerah. Pada orang yang mempunyai latar belakang alergi, mata merah berlaku terutamanya semasa tempoh berbunga, dan merupakan gejala alahan bermusim.

Penyebab 'kemerahan' yang seterusnya adalah pelbagai ubat. Mata menjadi merah pada pesakit yang mengambil banyak ubat antihistamin, hipnotik, dan anti-radang.

Kurang tidur secara kronik adalah penyebab kemerahan mata yang biasa. Terutama yang sering merah pada waktu pagi adalah mata mereka yang menonton TV lewat, pada masa yang sama. Telah diketahui bahawa menonton program TV yang berpanjangan atau bekerja di komputer membawa kepada kenyataan bahawa berkedip menjadi lebih jarang daripada yang diperlukan oleh fisiologi. Akibatnya, cairan air mata hilang, kemerahan berkembang dan gatal-gatal muncul.

Akhirnya, orang yang minum mempunyai mata merah kerana saluran kornea dan konjunktiva yang melebar secara kronik, dan kebanyakan ini adalah gejala alkoholisme kronik yang cukup terkenal. Ini bukan gejala yang tidak berbahaya: sepanjang perjalanan, aliran darah ke tisu wajah, yang diberi makan oleh arteri karotid luaran, meningkat, yang bermaksud bahawa otak mendapat lebih sedikit darah.

Merokok dan asap rokok sangat berbahaya bagi mata, sama seperti pendedahan kimia kepada aerosol yang menjengkelkan.

Akhirnya, faktor fizikal di persekitaran luaran juga boleh menyebabkan kemerahan mata. Ini adalah air keras, kabut dan aerosol, kabut asap bandar, terutama pada waktu puncak.

Penarafan terkini ubat-ubatan tempatan moden untuk kemerahan mata merangkumi beberapa kumpulan dana. Ini adalah titisan anti-alergi, pelembap, vasokonstriktor dan ubat lain. Harga diberikan untuk musim bunga 2019 untuk farmasi dari semua jenis hak milik sebagai harga purata untuk ubat ini.

Kedudukan penurunan terbaik untuk kemerahan mata

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Titisan mata Vasoconstrictor terbaik 1 Okumethyl (diphenhydramine + naphazoline + zink sulfate) 237 r
2 Octylia (tetrizolin) – Visin, Visoptic, Montevizin 277 r
3 Polynadim (diphenhydramine + naphazoline) RUB 68
Titisan anti-alahan terbaik untuk kemerahan mata 1 Allergodil (azelastine) 177 r
2 Cromohexal (asid cromoglycic), Lekrolin RUB 88
3 Opatanol (olopatadin), Visallergol, Olopatallerg 497 r
Antivirus dan antibakteria terbaik (untuk konjungtivitis mikrob dan virus) 1 Normax (norfloxacin) 143 r
2 Tobrex (tobramycin), Tobriss, Tobropt 184 r
3 Futsitalmic (asid fusidik) 146 r
4 Ophthalmoferon (interferon alfa-2b + diphenhydramine) 303 r
Titisan anti-radang dan pelembap 1 Indocollyr (indometasin) 368 RUB
2 Vidisik (karbomer) 379 r

Titisan mata vasoconstrictor terbaik

Titisan mata dengan kesan vasokonstriksi banyak digunakan dalam oftalmologi. Tugas utama mereka adalah untuk mengurangkan kebolehtelapan kapilari, kerana lebih sedikit darah melewati pembuluh darah yang menyempit per satuan waktu, dan sebagai hasilnya, outputnya melalui dinding kapilari ke dalam jaringan menurun. Akibatnya, bengkak, beg di bawah mata, rasa tidak selesa dan berat berkurang.

Walau bagaimanapun, titisan mata dengan kesan vasokonstriktor hanya boleh digunakan mengikut petunjuk pakar oftalmologi dan untuk kursus sesingkat mungkin. Anda tidak perlu menukar tetes mata untuk titisan hidung. Kepekatan agonis adrenergik yang bertujuan untuk menanamkan ke dalam kantung konjungtiva sama sekali berbeza, dan penggunaan titisan hidung dapat menyebabkan luka bakar kornea kronik.

Okumethyl (diphenhydramine + naphazoline + zink sulfate)

Penilaian: 4.9

Okumetil

Ocumethyl adalah produk oftalmik kompleks moden yang mengandungi 3 bahan aktif. Ini adalah naphazoline, diphenhydramine dan zinc sulfate. Titisan berwarna kebiruan dan cecair jernih. Zink dalam bentuk sulfat mempunyai kesan pengeringan astringen. Ia mempunyai kesan antiseptik dan anti-radang dan digunakan di banyak cabang perubatan.

Naphazoline adalah ubat simpatomimetik yang memberikan kesan utama titisan ini: kekejangan kapal kecil yang ketara dan berpanjangan, atau kesan vasokonstriktor. Akibatnya, pembengkakan dan kelonggaran konjungtiva menurun, suntikan saluran sklera, kemerahan menurun, dan hiperemia membran mukus dihilangkan.

Akhirnya, komponen ketiga adalah penyekat reseptor histamin. Ia membantu naphazoline: mengurangkan kebolehtelapan kapilari dan meningkatkan kesan anti-edema. Oleh itu, sebagai akibatnya, Okumetil digunakan dalam rawatan kompleks edema alergi mata, dalam proses keradangan seperti konjungtivitis, dan juga berfungsi sebagai perlindungan tambahan ketika meresepkan titisan antibakteria. Walau bagaimanapun, ubat ini harus digunakan satu tetes di setiap kantung konjungtiva, tidak lebih dari 3 kali sehari. Sekiranya selepas tiga hari tidak ada peningkatan, anda perlu membatalkan ubat itu dan segera berjumpa pakar oftalmologi. Ocumetil dihasilkan oleh syarikat Mesir Alexandria, dan harga ubatnya rendah: anda perlu membayar 230 rubel untuk satu botol 10 ml.

Kelebihan dan kekurangan

Seperti yang dapat dilihat dari indikasi, kelebihan tetes Okumetil adalah keupayaan untuk menggunakannya untuk pelbagai patologi oftalmik, termasuk kemerahan. Walau bagaimanapun, terdapat banyak kontraindikasi. Ini adalah glaukoma, peningkatan kekeringan mata, apabila vasokonstriksi semakin meningkat, ini adalah kehamilan dan penyusuan. Pada lelaki, ia adalah hiperplasia prostat, ulser perut, pheochromocytoma, iaitu tumor aktif hormon yang berlaku dengan serangan tekanan darah tinggi. Dana tersebut juga dikontraindikasikan pada kanak-kanak di bawah usia 2 tahun, pada pesakit diabetes mellitus. Dalam beberapa kes, segera setelah menanamkan, mungkin ada sedikit kabur penglihatan, dan sedikit sensasi terbakar, dan pelebaran murid akan muncul. Sekiranya anda mengalami kesan sampingan seperti itu, anda perlu berjumpa doktor dengan segera. Overdosis tetes mata berbahaya kerana naphazoline diserap ke dalam aliran darah dan boleh menyebabkan tekanan darah tinggi, peningkatan kadar jantung, dan sakit kepala. Tetapi sekiranya titisan mata ini digunakan tepat seperti yang dimaksudkan dan dalam kursus sesingkat mungkin, maka akan bermanfaat besar.

Octylia (tetrizolin) – Visin, Visoptic, Montevizin

Penilaian: 4.8

OCTYLIUM CLASSIC VISIN MONTEVISIN (TETRIZOLINE) .jpg

Octylia adalah monopreparasi yang hanya mengandungi tetrizolin agonis adrenergik dalam bentuk hidroklorida. Ia adalah perangsang moden reseptor alfa-adrenergik, yang mempunyai kesan jangka panjang yang berterusan pada vasokonstriksi. Tujuannya adalah untuk melegakan edema dan menghilangkan kemerahan dan hiperemia pada selaput lendir mata. Bahan tambahan dalam titisan yang melembutkan kesan sampingan adalah ekstrak linden dan chamomile. Octylia digunakan hampir selalu dalam terapi kompleks apabila terdapat sindrom mata dan kemerahan. Ini adalah asap udara, suasana berdebu, terdedah kepada cahaya ultraviolet yang kuat, misalnya, ketika mendaki di pergunungan, bekerja terus dan memantau. Anda perlu menguburkan Oktilia satu demi satu – dua tetes hingga 3 kali sehari. Tanpa kebenaran pakar oftalmologi, ubat tidak boleh digunakan lebih dari 3 hari, terutama jika tidak ada penambahbaikan. Ubat ini dihasilkan oleh syarikat Itali SIFI, dan satu botol 8 ml boleh dibeli dengan harga 290 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Seperti kes sebelumnya, overdosis boleh menyebabkan kesan sistemik. Ini adalah pelanggaran irama jantung, tekanan meningkat, gangguan pernafasan. Dalam kes yang teruk, suhu badan menurun, mengantuk berlaku. Tetapi komplikasi seperti itu jarang berlaku, paling sering pada pesakit akibat kesan sampingan terdapat pengembangan murid, dan juga sensasi terbakar yang sedikit semasa penyusupan. Ubat ini, tidak seperti ubat sebelumnya, boleh diresepkan semasa kehamilan dan penyusuan, tetapi selalu dalam dos minimum dan di bawah pengawasan perubatan.

Seperti dalam kes sebelumnya, dilarang menggunakan dana tersebut pada pasien dengan glaukoma, dengan adanya kekeringan konjungtiva yang teruk, dengan proses degeneratif di kornea. Octylia tidak diresepkan untuk bayi di bawah usia tiga tahun, dan jika pesakit didiagnosis menderita hipertensi arteri, hiperfungsi tiroid, diabetes mellitus, maka ubat tersebut harus diresepkan hanya dengan mengambil kira patologi bersamaan. Tetapi dengan semua kekurangannya, kelebihan besar ubat ini adalah hakikat bahawa jika anda menetapkannya dalam dos yang ditetapkan dalam arahan, maka ubat tersebut tidak mempunyai kesan resorptif umum, dan kesan sampingan teruk yang dijelaskan di atas tidak diperhatikan pada pesakit, dan kemerahan sederhana berlalu dengan cepat.

Polynadim (diphenhydramine + naphazoline)

Penilaian: 4.7

Polynadim

Polynadym adalah pilihan lain yang menggabungkan diphenhydramine dan naphazoline, dengan cara yang hampir sama seperti di Okumetil, hanya dengan ketiadaan zink sulfat. Akibatnya, agen ini mempunyai kesan penyekat antihistamin dan alpha-adrenergic, mengurangkan gatal-gatal dan mengurangkan lacrimation, dan kapilari darah yang dilebarkan secara berlebihan menyekat untuk waktu yang lama, mengurangkan sindrom keradangan dan edema tempatan.

Polynadym ditunjukkan untuk konjungtivitis alergi dan pollinosis, apabila debunga mekar, untuk reaksi alahan kronik, sekiranya tidak bertoleransi dengan kanta lekap, dan juga untuk pelbagai konjungtivitis asal bukan mikroba, dengan kemerahan mata. Kaedah pentadbirannya biasa: ini adalah penyerapan ke dalam setiap kantung konjungtiva, hanya satu tetes setiap 3-4 jam sehingga keadaannya mereda dan gejala kerengsaan mata berkurang. Selepas itu, dosnya mesti dikurangkan, dan Polynadim ditanamkan secara bertahap tidak lebih kerap daripada 3 kali sehari. Setelah simptom hilang, rawatan mesti dihentikan. Sekiranya, tiga hari selepas permulaan penggunaan titisan, tidak ada kelegaan, maka anda juga harus berhenti menanam titisan dan berjumpa doktor.

Polynadim dihasilkan oleh syarikat farmaseutikal domestik Sintez; produk ini merupakan alternatif anggaran untuk Okumetil. Sebotol 10ml berharga 45-50 rubel sahaja.

Kelebihan dan kekurangan

Harga murah dan pengedaran yang luas di farmasi semua bentuk pemilikan adalah kelebihan utama Polynadim. Untuk selebihnya, ia dicirikan oleh kebaikan dan keburukan biasa dari semua adrenomimetik gabungan pada titisan mata. Oleh itu, ubat ini dikontraindikasikan untuk semua penyakit yang dinyatakan di atas untuk ubat sebelumnya. Ia tidak boleh digunakan pada anak-anak di bawah usia 2 tahun, dan juga jika agen itu digunakan serentak dengan MAO inhibitor. Ini termasuk banyak antidepresan seperti Aurorix.

Lebih-lebih lagi, titisan mata ini tidak boleh digunakan selama dua minggu setelah pemberhentian ubat-ubatan tersebut. Dengan berhati-hati, ini diresepkan untuk senarai besar penyakit, mulai dari tirotoksikosis dan hipertensi, dan berakhir dengan adenoma adrenal dan hiperplasia prostat. Ia tidak boleh digunakan pada ibu hamil dan menyusu. Tetapi sekiranya ia ditetapkan dalam dosis rendah, dalam jangka pendek, dan dengan mengambil kira kontraindikasi, maka titisan mata anggaran ini dapat menjadi pembantu yang sangat diperlukan pada orang yang demam hay dan konjungtivitis alergi bermusim, pada orang dengan kemerahan sederhana akibat keletihan dan asap tembakau.

Titisan anti-alahan untuk kemerahan mata

Hampir semua titisan dari bahagian vasokonstriktor boleh digunakan dalam terapi kompleks penyakit alergi, yang dimanifestasikan oleh patologi oftalmik seperti gatal, konjungtivitis, bengkak, kemerahan dan lakrimasi. Tetapi seperti yang dijelaskan di atas, penggunaan titisan dalam dos yang banyak sering terjadi dengan komplikasi sistemik yang serius. Agonis alfa-adrenergik diserap ke dalam aliran darah, dan boleh menyebabkan gangguan irama jantung, peningkatan tekanan darah, dan ini dapat memperburuk kesejahteraan, dan bahkan menimbulkan ancaman bagi kehidupan pada kategori pesakit tertentu. Oleh itu, ubat antiallergik moden mengandungi bahan aktif lain, dan pilihan antara adrenomimetik dan titisan antiallergik harus dibuat oleh pakar oftalmologi. Apakah persediaan untuk penggunaan topikal yang paling diminati pada abad ke-21 untuk alahan?

Allergodil (azelastine)

Penilaian: 4.9

Alergodil

Allergodil adalah ubat anti-alergi moden yang hanya mengandungi satu bahan aktif yang kuat: azelastine, yang tergolong dalam penyekat reseptor histamin H1. Ubat ini dengan tepat dapat disebut 'artileri berat', yang berjaya digunakan jika mata merah, bengkak dan air mata mengalir keluar dari mereka. Oleh kerana kesan antialergik yang ketara, Allergodil membantu dengan cepat mengatasi gejala serius konjungtivitis alergi dan atopik. Tindakan azelastine dikaitkan dengan penstabilan membran, penurunan kebolehtelapan dinding vaskular, dan juga dengan penghambatan pelepasan bahan aktif biologi yang bertanggungjawab untuk alergi. Selain titisan mata, Allergodil juga tersedia dalam bentuk semburan intranasal.

Tidak seperti ubat vasokonstriktor, hanya kerengsaan atau kekeringan mata yang jarang terjadi yang diketahui dari kesan sampingan Allergodil, gatal-gatal dan kemerahan sangat jarang terjadi. Allergodil tidak digunakan pada kanak-kanak di bawah usia 4 tahun, dan tidak didapati mempunyai kesan sampingan yang serius seperti pada titisan vasokonstriktor. Allergodil tidak digunakan pada trimester pertama pada wanita hamil, dan juga pada ibu yang menyusu. Ejen ini ditanamkan dalam 1 tetes 2 kali sehari pada waktu pagi dan petang, dan sekiranya terdapat gejala akut – satu penurunan hingga 4 kali sehari.

Allergodil adalah ubat yang agak mahal. Hanya 6 ml dalam botol yang dihasilkan oleh syarikat Jerman Medana Pharma yang berharga sekitar 480 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Allergodil adalah toleransi yang baik, melegakan gejala alergi yang teruk, keupayaan untuk menetapkannya pada trimester kehamilan kedua dan ketiga, serta kemampuan untuk menggunakannya dalam terapi kompleks untuk rawatan patologi berjangkit mata, alat lakrimal dan pelengkap mata. Allergodil tidak berinteraksi dengan ubat lain, dan tidak menyebabkan tanda-tanda overdosis. Walau bagaimanapun, alat ini tidak murah dan tidak tahan lama.

Cromohexal (asid cromoglycic), Lekrolin

Penilaian: 4.8

Cromohexal

Ini juga merupakan ubat anti-alergi moden yang mengandungi asid cromoglikat. Bahan aktif ini digunakan dalam alergologi, bukan sahaja untuk rawatan penyakit mata, tetapi yang paling penting, untuk terapi jangka panjang serangan asma bronkial. Tetapi dalam kepekatan rendah, larutan asid kromoglikat berkesan mengatasi gejala alergi dalam amalan oftalmik.

Mekanisme tindakan agen ini dikaitkan dengan penyumbatan aliran kalsium terionisasi ke sel mast, pengaktifan yang mencetuskan mekanisme alergi standard. Ciri penting Cromohexal adalah fokus profilaksisnya. Sekiranya pesakit mempunyai konjungtivitis bermusim kronik, lakrimasi yang berkaitan dengan ramuan berbunga dan penampilan debunga di udara, kemerahan, maka Allergodil yang sama akan membantunya dengan baik. Tetapi untuk mengelakkan keadaan ini berulang, Cromohexal sangat diperlukan. Pilihan yang ideal adalah menetapkannya sejurus sebelum musim herba.

Sebagai tambahan, ubat ini sangat membantu dengan pendedahan yang berpanjangan terhadap faktor persekitaran yang tidak menguntungkan, ketika menggunakan bahan kimia rumah tangga, kosmetik, ketika merawat tanaman dan haiwan. Contoh klasik penggunaan titisan ini adalah pekerja salun minyak wangi dan pendandan rambut, apabila, kerana sifat perkhidmatan ini, pengaruh pelbagai aerosol, aroma dan pengaruh kosmetik tidak dapat dikecualikan. Anda perlu meneteskan dua tetes ke setiap mata hingga 4 kali sehari, tetapi tidak lebih kerap daripada 8 kali. Kromohexal dihasilkan oleh syarikat Jerman Gerhard Mann, dan sebotol 10 ml murah, hanya 100 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Cromohexal adalah orientasi profilaksisnya dan keupayaan untuk menyebabkan ketahanan mata jangka panjang terhadap komponen yang menjengkelkan alergi. Tetapi, sebaliknya, ia tidak boleh digunakan oleh kanak-kanak di bawah dua tahun. Pada wanita hamil dan menyusui, boleh mengambilnya, tetapi selalu dengan berhati-hati. Semasa rawatan dengan titisan ini, kanta lekap tidak boleh dipakai, dan juga pada hari-hari ketika titisan ini digunakan, anda harus berhati-hati ketika memandu.

Opatanol (olopatadin), Visallergol, Olopatallerg

Penilaian: 4.7

Opatanol

Titisan mata ini jarang sekali diresepkan, bukan kerana sakit, tetapi kerana ia jarang dijual. Opatanol mengandungi satu-satunya bahan aktif – olopatadine hidroklorida, dan juga digunakan untuk merawat penyakit mata alergi. Ciri khas olopatadin adalah selektiviti atau selektiviti yang tinggi. Ia tidak mempengaruhi dinding vaskular, dopamin dan reseptor musarinin, dan metabolisme serotonin.

Petunjuk utama untuk penggunaan titisan mata adalah rawatan kompleks penyakit berjangkit utama yang berkaitan dengan konjungtivitis, kemerahan dan pembengkakan. Opatanol digunakan dalam bentuk yang mudah: satu tetes dua kali sehari. Opatanol dihasilkan oleh syarikat Belgium terkenal Alcon, yang mengkhususkan diri dalam titisan mata berkualiti tinggi, dan 5 ml ubat ini berharga sekitar 500 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan alat ini adalah keselamatan dan selektivitasnya yang tinggi dalam kaitannya dengan kesan terhadap reaksi alahan, ketiadaan overdosis, dan kemampuan menggunakannya semasa mengandung dan menyusu. Walau bagaimanapun, tidak ada pengalaman yang cukup dalam penggunaan ubat ini pada kanak-kanak di bawah 3 tahun, oleh itu ia ditetapkan sejak usia ini. Dalam beberapa kes, lakrimasi sementara dan sensasi benda asing di mata mungkin berlaku, yang segera hilang.

Antivirus dan antibakteria (untuk konjungtivitis mikroba dan virus)

Bercakap mengenai persiapan tempatan untuk kemerahan mata, seseorang tidak boleh gagal menyebutkan kumpulan titisan mata, yang melawan mikroorganisma dan virus patogen. Jangan berfikir bahawa kemerahan pada mata adalah alahan atau disebabkan oleh faktor persekitaran. Pakar mata mengetahui banyak contoh apabila konjungtivitis catarrhal dan kemerahan dangkal disulitkan oleh proses purulen, dan kemudian pesakit perlu menggunakan titisan mata antimikroba, jika tidak, kes itu mungkin berakhir dengan gangguan penglihatan yang serius atau kebutaan sepenuhnya. Oleh itu, sangat mustahak untuk kemerahan dangkal mata, jika rawatan tidak membawa peningkatan, setelah maksimum 3 hari, berjumpa dengan pakar oftalmologi dan lulus ujian yang diperlukan.

Normax (norfloxacin)

Penilaian: 4.9

Normax

Normax adalah ubat terkenal dari syarikat India Ipka, yang mengandungi agen antimikroba yang terkenal dari kumpulan fluoroquinolones, iaitu norfloxacin. Ubat ini ditunjukkan untuk rawatan pelbagai konjungtivitis, radang kelopak mata, atau blepharitis, untuk pencegahan lesi mikroba kornea, untuk rawatan konjungtivitis gonokokus pada bayi dengan jangkitan gonokokus kongenital.

Kelebihan besar titisan ini adalah bentuknya yang bersatu: titisan Normax yang sama dapat dikuburkan bukan hanya di mata, tetapi juga di telinga, oleh itu ia ditunjukkan dalam terapi kompleks otitis media luaran dan dalaman, serta dalam kes luka-luka berjangkit Eustachian, atau saluran pendengaran. Untuk tujuan profilaksis, ubat ini diresepkan setelah melakukan pelbagai operasi pada mata dan organ telinga tengah, serta setelah penyingkiran dan pengekstrakan pelbagai benda asing dari rongga kornea dan konjungtiva.

Anda perlu menggunakan Normax satu atau dua tetes ke mata yang meradang dengan kemerahan hingga 4 kali sehari. Sekiranya gejala keradangan hilang, perlu terus menanam ubat selama dua hari ke depan. Seperti yang dinyatakan di atas, produk ini dihasilkan oleh syarikat India Ipka, dan satu botol 5 ml boleh dibeli dengan harga 170 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan utama tetes mata ini adalah toleransi yang baik, dan kemampuan untuk mempengaruhi pelbagai mikroorganisma gram-negatif. Normax juga boleh dikebumikan di saluran pendengaran luaran, dan ini tidak memerlukan bentuk dos yang berasingan. Drops banyak digunakan untuk pencegahan, produk berkualiti tinggi dan murah. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, mungkin terdapat kesan sampingan yang meliputi mual, sakit kepala, dan perkembangan ruam kulit. Titisan ini tidak digunakan pada kanak-kanak, tetapi hanya pada orang yang berumur lapan belas tahun, ubat ini tidak digunakan pada wanita hamil dan menyusui.

Tobrex (tobramycin), Tobriss, Tobropt

Penilaian: 4.8

Tobrex

Sekiranya ubat antimikroba sebelumnya tidak buruk, maka Tobrex boleh dianggap hebat, kerana tobramycin adalah ubat yang lebih moden, dan lebih kuat daripada norfloxacin, yang telah digunakan selama beberapa dekad. Petunjuk untuk Tobrex hampir sama: keradangan konjunktiva kelopak mata, kemerahan mikroba, keratitis, iridosiklitis, pencegahan jangkitan mikroba sekunder selepas kecederaan mata dan selepas pembedahan. Tobramycin tergolong dalam kumpulan aminoglikosida, dan sangat baik untuk rawatan jangkitan mata yang disebabkan oleh streptokokus dan staphylococci, iaitu mikroorganisma gram positif.

Tobrex harus diresepkan mengikut skema purata, sehingga 2 tetes setiap 4 jam untuk jangkitan ringan hingga sederhana. Dalam kes yang teruk, perlu menanam dua tetes setiap jam, dan semasa anda bertambah baik, berehat lebih lama. Oleh kerana Tobrex adalah monopreparation yang mempunyai kesan sampingan minimum, tempoh rawatan boleh berlangsung hingga beberapa minggu, tetapi selalu di bawah pengawasan doktor. Ubat Tobrex dihasilkan oleh pengeluar terkenal Belgium dari titisan mata berkualiti tinggi – syarikat Alcon, dan harganya tidak terlalu tinggi: anda perlu membayar sekitar 200 rubel untuk satu botol 5 ml.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Tobrex adalah toleransi yang baik dan kemungkinan penggunaan jangka panjang, kemampuan untuk menghalang pertumbuhan dan pembiakan flora gram positif, dan penyerapan (penyerapan) sistemik yang rendah. Tidak ada kesan toksik daripadanya. Walau bagaimanapun, hipersensitiviti atau reaksi alergi dalam bentuk gatal, gatal-gatal dan ruam mungkin berlaku, dan kemudian perlu menghentikan pemberian ubat secepat mungkin dan berjumpa doktor. Semasa rawatan, kanta lekap tidak boleh dipakai; setelah menanam, sekurang-kurangnya 15 minit mesti berlalu sebelum pesakit memakainya. Tidak perlu dikatakan bahawa memakai kanta lekap untuk jangkitan mata dilarang sama sekali, dan hanya dalam hal ini mengenai penggunaan Tobrex untuk tujuan profilaksis.

Futsitalmic (asid fusidik)

Penilaian: 4.7

Futsitalmik

Futsitalmic adalah ubat harga sederhana moden yang mengandungi antibiotik yang disebut asid fusidik. Futsitalmik digunakan untuk proses keradangan yang mendalam pada kelopak mata, untuk keratitis, konjungtivitis, serta untuk penyumbatan dan keradangan saluran lakrimal. Antibiotik ini disintesis oleh kulat, dan dengan pertolongannya, mereka melindungi diri dari bakteria, mengganggu sintesis protein mereka. Haemophilus influenzae, staphylococci dan streptococci sensitif terhadap antibiotik ini. Ini adalah tepatnya mikroorganisma yang paling sering dijumpai pada jangkitan mata mikroba.

Futsitalmic bukan cecair, tetapi tetes mata likat. Selepas permohonan, mereka mematuhi konjunktiva dengan baik, dan hubungan yang berpanjangan ini memastikan kepekatan antibiotik yang berterusan pada permukaan bola mata dan kantung konjungtiva. Adalah perlu untuk menggunakan ubat satu tetes 2 kali sehari, rata-rata rawatan adalah satu minggu. Futsitalmik dihasilkan oleh syarikat Ireland Leo Pharmaceutical, dan kos satu botol kecil 5 ml adalah sekitar 400 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Futsitalmic adalah ubat alternatif yang sering disimpan dan diresepkan setelah bukti jangkitan dengan Haemophilus influenzae, streptococci, atau staphylococci telah diperoleh dengan bantuan kultur bakteria pembuangan dari konjungtiva. Ia berfungsi dengan baik kerana bentuknya yang likat dan dapat ditunjukkan sejak usia dini, bermula dari 1 tahun. Bagi wanita hamil dan menyusui, ubat ini juga boleh diresepkan kepada mereka dengan berhati-hati, tetapi hanya kerana kajian berskala besar dan pengalaman klinikal yang besar dalam menggunakan ubat ini belum terkumpul. Produk ini boleh diterima dengan baik, dan hanya kadang-kadang terdapat manifestasi alahan kecil.

Maxitrol (Dexamethasone, Polymyxin B, Neomycin).

Satu lagi wakil ubat mata berkualiti tinggi dari syarikat Belgium, Alcon adalah penyediaan antibiotik dan hormon glukokortikoid Maxitrol yang kompleks. Ia mengandungi dua komponen antibakteria aktif: polymyxin B dan neomycin, dan hormon kortikosteroid dexamethasone ditambahkan sebagai agen anti-radang, yang cukup biasa pada semburan hidung, serta salap dan krim.

Petunjuk penggunaan ubat ini sama persis: pelbagai penyakit radang pada kelopak mata, konjungtiva mata, sklera, kornea, iris, ruang anterior dan bahkan media mata yang dalam. Ia juga diresepkan sebagai kaedah pencegahan.

Anda perlu menggunakan Maxitrol dengan mengambil kira kontraindikasi. Ini, pertama sekali, lesi virus, tuberkulosis mata, yang jarang berlaku, tetapi masih berlaku. Ini adalah jangkitan kulat, keratitis yang disebabkan oleh virus herpes, di mana ruam melepuh muncul pada kulit. Anda perlu meneteskan Maxitrol satu hingga dua tetes setiap 4 atau 6 jam. Sekiranya terdapat jangkitan yang teruk, titisan ditanamkan setiap jam, tetapi tidak lebih dari 3 hari, dan hanya di bawah pengawasan doktor. Maxitrol tidak murah: sebotol 5 ml berharga sekitar 570 rubel di rangkaian farmasi runcit.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Maxitrol adalah gabungan antibiotik yang dipilih dengan baik dan komponen hormon anti-radang. Oleh itu, ini adalah gabungan tiga-dalam-satu, dan harga 570 rubel sekarang nampaknya agak kecil, jika dibahagi dengan tiga. Ia boleh digabungkan dengan titisan mata yang lain, hanya jarak antara aplikasi mereka sekurang-kurangnya 10 minit. Reaksi alergi boleh berlaku kepada Maxitrol, seperti agen lain: gatal-gatal dan bengkak kelopak mata, dan hormon kortikosteroid dapat menyebabkan peningkatan tekanan intraokular, jadi ubat tersebut dapat digunakan tanpa preskripsi doktor hanya dalam waktu yang singkat, dan jika diambil lebih lama dari 10 hari, perlu pemantauan tekanan intraokular.

Ophthalmoferon (interferon alfa-2b + diphenhydramine)

Penilaian: 4.6

Ophthalmoferon

Pada akhir cerita mengenai kumpulan titisan mata ini, perlu menyebutkan ubat dengan aktiviti antivirus. Ophthalmoferon dapat berfungsi sebagai contoh titisan mata domestik yang bertujuan untuk menekan replikasi pada jangkitan mata virus. Ia mengandungi interferon manusia rekombinan Alfa-2b, dan komponen anti-alergi diphenhydramine, yang telah kita temui dalam kumpulan ubat pertama dengan kesan vasokonstriktor.

Dalam kumpulan petunjuk untuk digunakan – pelbagai penyakit, mulai dari konjungtivitis adenoviral, dan berakhir dengan pemindahan kornea dan penyakit mata herpes. Anda perlu menggunakan ubat ini satu hingga dua tetes hingga 8 kali sehari pada orang dewasa.

Walau bagaimanapun, anda perlu tahu bahawa sekiranya terdapat gejala herpes okular, munculnya ruam yang melepuh di kawasan mata, pertama sekali, perlu segera mengunjungi pakar oftalmologi, secara harfiah, pada jam-jam pertama setelah pengesanan ruam ini. Kemudian perlu menggunakan Acyclovir dalam bentuk salap oftalmik, dan juga menggunakan tablet 200 mg Acyclovir atau Zovirax 5 kali sehari. Faktanya adalah bahawa luka herpetic pada mata agak parah, dan dalam beberapa kes menyebabkan komplikasi seperti ensefalitis herpetic, di mana kematian sangat tinggi. Oftalmoferon yang disebutkan di atas mungkin merupakan komponen tambahan dalam rawatan, tetapi ubat utama dalam kes herpes okular mestilah Acyclovir atau analognya yang lebih moden. Oftalmoferon dihasilkan oleh syarikat domestik Firn-M, dan harganya untuk musim bunga 2019 adalah 300 rubel setiap 10 ml.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Oftalmoferon adalah toleransi yang baik, kekurangan kesan sistemik. Mengenai kelemahannya, dia tidak dapat mengatasi infeksi herpes sendiri, dan jika pesakit tidak menggunakan terapi antivirus tempatan dan sistemik, hasilnya dapat menjadi sangat buruk.

Titisan anti-radang dan pelembap

Sebagai kesimpulan kajian semula titisan dari kemerahan mata, kami menunjukkan dua ubat dari kumpulan anti-radang dan pelembap. Mereka tidak dapat mengatasi kemerahan alergi dengan sendirinya, tidak mempengaruhi kelaziman proses menular, dan digunakan sebagai titisan tambahan dalam rawatan dan pencegahan yang kompleks. Mengenai ubat terakhir Vidisik, ia menyumbang kepada pengendalian organ penglihatan yang lebih berhati-hati, dan dapat digunakan pada pasien yang sihat untuk profilaksis ketika terkena faktor persekitaran yang merugikan.

Indocollyr (indometasin)

Penilaian: 4.9

Indocollir

Semua orang tahu ubat anti-radang indomethacin, yang digunakan untuk sakit sendi, mengurangkan kemerahan, bengkak, melegakan rasa panas. Ringkasnya, ia melawan keradangan. Ini adalah ubat yang sama, hanya untuk menghilangkan radang mata dan pelengkap (kelopak mata, konjungtiva, alat lakrimal). Ia tidak melawan mikroorganisma, tidak mempengaruhi kesan faktor persekitaran, tetapi hanya mengganggu mekanisme reaksi keradangan. Itulah sebabnya, apabila terkena Indikollir, kemerahan, rasa sakit berkurang, bengkak berkurang, dan paling sering ubat ini digunakan dalam tempoh selepas operasi setelah pelbagai operasi oftalmik.

Dia diberi satu tetes 4 kali sehari sebelum operasi, dan pada dos yang sama selama 3 jam sebelum operasi. Dalam tempoh selepas operasi – satu penurunan hingga 6 kali sehari untuk mencegah keradangan. Untuk melegakan kesakitan – 1 titis 4 kali sehari. Titisan mata ini dihasilkan oleh syarikat Jerman Gerhard Mann, dan satu botol 5 mililiter berharga 400 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kekurangan dalam Indocollir adalah sama seperti pada indomethacin. Ia juga mempunyai kesan sampingan sistemik. Ia tidak boleh digunakan walaupun pada tetes untuk ulser perut, dengan kegagalan hati dan ginjal yang teruk, di bawah usia 18 tahun, semasa menyusui dan semasa kehamilan. Tetapi sekiranya pencegahan keradangan yang serius dan campur tangan pembedahan berikutnya diperlukan, maka ubat ini benar-benar diperlukan, dan dapat meringankan keadaan pesakit oftalmik.

Vidisik (karbomer)

Penilaian: 4.8

Vidisik

Produk ini adalah pelembap tulen dan air mata tiruan berkualiti tinggi. Ia dengan sendirinya tidak peduli, dan merupakan carbomer. Kesannya adalah pelindung, dan bahkan tidak setetes, tetapi gel mata yang agak tebal dan likat. Ia meniru air mata dengan sangat baik, kornea dan konjunktiva tidak mengering lama, filem pelindung yang dihasilkan meningkatkan pertumbuhan semula epitel kornea. Konsistensi ini membolehkan Vidisik tidak terkumpul dalam tisu, tidak menembusi ke ruang anterior mata, dan memberikan penglihatan yang selesa.

Ia ditunjukkan untuk sindrom mata kering dan merah, dan keadaan ini sering dijumpai pada pemandu lori, pada orang yang bekerja di komputer, di kawasan berdebu pada musim panas. Anda perlu menanam gel likat ini satu tetes hingga 5 kali sehari, dan pada masa yang sama, semasa rawatan, anda tidak boleh memakai kanta lekap lembut. Syarikat Jerman yang sudah disebutkan Gerhard Mann menghasilkan Vidisik, dan 1 tiub berharga 10 g, rata-rata, 260 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan dan kekurangan alat ini jelas. Jadi, ia hanya melindungi, tetapi tidak sembuh. Oleh itu, ia boleh digunakan di tempat pertama apabila kemerahan dan gejala yang tidak menyenangkan berlaku. Sekiranya keadaan bertambah baik, maka, ini bukan proses alahan dan berjangkit. Sekiranya peningkatan tidak signifikan, maka anda perlu segera berjumpa pakar oftalmologi. Sebaliknya, masuk akal untuk menerapkannya kepada orang-orang yang mempunyai beban visual yang berlebihan.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen