12 program terbaik untuk membersihkan komputer anda

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Dalam proses aktif komputer dalam sistem operasi, dari masa ke masa, kesilapan terkumpul, akibat dari kegagalan kecil dan besar, sisa program jarak jauh dan perkara-perkara lain yang tidak berguna atau terus terang. Komputer mula berfungsi dengan lebih perlahan, ruang kosong semakin berkurang, perisian berguna berfungsi semakin kurang stabil. Untuk mengatur sistem dan membersihkan sampah, terdapat banyak program khas.

Para editor telah menyediakan gambaran umum mengenai sistem perisian yang paling berkesan dan berpatutan untuk membersihkan dan mengoptimumkan sistem. Pemilihan ini berdasarkan hasil kajian yang dilakukan oleh pakar kami pada tahun 2019.

Ciri-ciri program pembersihan komputer

Sebagai permulaan, mari kita jelaskan secara ringkas apa yang dapat dilakukan oleh program pembersihan komputer, apa yang dapat mereka atasi, dan apa kesannya. Ini akan memudahkan anda memilih pilihan yang paling sesuai dengan anda.

  1. Perkara pertama dan paling jelas yang mengganggu operasi normal komputer adalah pemacu sistem penuh. Menurut cadangan pakar, ruang kosong harus selalu dalam jumlah sekurang-kurangnya sama dengan jumlah RAM, dan secara optimum – dua kali lebih banyak. Pertama sekali, program pembersihan komputer mesti memadamkan data yang jelas tidak berguna – fail sementara lama, fail perkhidmatan yang tidak dipadamkan sepenuhnya, mengosongkan sampah, dll. Sebagai pilihan, cache penyemak imbas Internet juga dapat dihapus.
  2. “Penyumbatan” sistem yang kurang jelas adalah sisa program jarak jauh dalam OS itu sendiri dan sistem pendaftaran. Data ini tidak memakan banyak ruang, tetapi boleh menyebabkan beban tidak berguna parasit pada pemproses dan RAM. Selalunya, terdapat juga perlanggaran dan kesalahan dalam pendaftaran, yang boleh menyebabkan aplikasi tidak stabil. Program pembersihan komputer juga dapat mengatasi kesalahan tersebut.
  3. Dalam beberapa kes, mungkin perlu untuk membetulkan kesilapan logik ruang cakera itu sendiri. Program pembersihan juga akan mengesan kawasan yang lemah pada cakera keras, menilai 'kesihatan' cakera secara keseluruhan dan memberitahu pengguna tentang bahaya kegagalan yang akan berlaku.
  4. Sebagai tambahan kepada fungsi utama di atas, setiap program pembersihan cakera juga dapat melakukan tindakan khusus yang telah disediakan oleh pembangun. Sebilangan daripadanya sangat berguna untuk kes tertentu.

Penarafan program terbaik untuk membersihkan komputer anda

Pencalonan sebuah tempat Program penilaian
Pembersih Komputer Terbaik untuk Windows 1 CCleaner 5.0
2 BleachBit 4.9
3 Penjagaan Sistem Lanjutan 4.8
4 Penjagaan Bijaksana 365 4.7
5 Utiliti Sistem Comodo 4.6
6 Nyahpasang Alat 4.5
7 Revo Uninstaller 4.4
8 Auslogics BoostSpeed 4.3
9 Pemecut komputer 4.2
Pembersih Komputer Terbaik untuk Mac OS 1 BersihMyMac X 5.0
2 Onyx 4.9
3 DaisyDisk 4.8

Pembersih Komputer Terbaik untuk Windows

Pilihan pertama yang terbaik, menurut versi, program untuk membersihkan komputer anda merangkumi penyelesaian untuk sistem operasi keluarga Windows, dan ini adalah yang paling hebat. Pengedaran ini diterima kerana fakta bahawa Windows secara objektif jauh lebih umum di dunia daripada sistem operasi lain. Atas sebab langsung atau tidak langsung, mereka lebih memerlukan perkhidmatan berkala seperti ini.

CCleaner

Penilaian: 5.0

CCleaner

Dan masalah pertama kami akan mempertimbangkan pakej perisian untuk membersihkan komputer, yang dengan yakin boleh dianggap paling terkenal dan meluas. Nama CCleaner tidak asing lagi bagi kebanyakan orang yang tidak pernah menggunakannya.

Kompleks ini merangkumi program utama dan beberapa utiliti, masing-masing dengan spesifikasinya sendiri. Bergantung pada jenis lesen yang dibeli, set mungkin merangkumi utiliti yang berbeza dan, dengan itu, membuat fungsi yang berbeza.

Program teras utama CCleaner adalah percuma. Ia menawarkan sekumpulan fungsi perkhidmatan yang minimum, dan bagi banyak pengguna fungsi ini mungkin tidak cukup untuk menjaga ketertiban dalam sistem. Hanya “Mengawal penggunaan sumber daya PC oleh aplikasi” tertentu dengan kecekapan yang sangat meragukan dan “Mengeluarkan fail penjejakan dan data penyemak imbas” yang dinyatakan – ini hanya akan membantu kerahsiaan, dan kelajuan dan kebenaran komputer secara keseluruhan akan lemah atau sama sekali tidak dapat dilihat.

Lesen Profesional sudah mampu menyediakan hampir semua fungsi untuk membersihkan sistem dari sampah, menghilangkan kesalahan dalam pendaftaran, menghapus data yang berlebihan dalam penyemak imbas, dan banyak lagi. Semua kemungkinan untuk pembersihan automatik, petunjuk petunjuk secara manual, penciptaan senario khas untuk penyelenggaraan biasa terdapat di sini.

Lesen Professional Plus merangkumi semua perkara di atas, ditambah utiliti tambahan: Defraggler untuk mengoptimumkan ruang pada cakera keras (tidak begitu penting untuk sistem fail NTFS, yang digunakan oleh sebahagian besar sistem moden Windows), Recuva – memulihkan fail yang dipadam secara tidak sengaja Speccy – gambaran keseluruhan keadaan komputer untuk semua subsistem dengan pengesanan masalah dan carian kemas kini pemandu dan perisian.

Sebagai tambahan kepada pilihan yang disenaraikan, pembangun juga menawarkan penyelesaian untuk bekerja dengan awan, versi CCleaner untuk rangkaian, untuk perniagaan, dan juga versi yang terpisah untuk Mac.

Kelebihan

  • sistem pembersihan fail yang tidak diperlukan dengan berkesan;
  • pembersihan pendaftaran dan pembetulan kesilapan yang betul;
  • pengesanan dan penyingkiran komponen penjejakan tersembunyi dan pelacak iklan;
  • fungsi yang luas dan berkesan dalam lesen Professional Plus;
  • kemudahan penggunaan dan antara muka intuitif.

keburukan

  • Versi semasa untuk September 2019 sangat perlahan bagi banyak pengguna.

BleachBit

Penilaian: 4.9

BleachBit

Sekarang mari kita lihat salah satu alternatif percuma yang paling layak untuk CCleaner dan program pembersihan komputer komersial yang lain. BleachBit terus mengembangkan khalayaknya kerana sumber terbuka, bebas dan pada masa yang sama fungsi yang sangat baik.

Ciri-ciri utama program ini berpusat pada membersihkan sistem dan penyemak imbas dari sampah fail. Program ini dapat menembusi jauh ke sudut paling jauh dari ruang perkhidmatan dan dengan berkesan membuang 'simpanan' maklumat yang tidak diperlukan.

Di samping itu, BleachBit juga berhati-hati dengan jejak aktiviti Internet pengguna. Ini berlaku bukan hanya untuk fail perkhidmatan yang ada, tetapi bahkan pada kawasan disk yang tidak digunakan, di mana hanya jejak aktiviti masa lalu yang tersisa, yang secara teori dapat berfungsi sebagai kebocoran maklumat sulit.

Antara muka BleachBit sangat bertapa, dan ini bukan bahagian paling kuat dalam program ini. Dalam kombinasi dengan perincian dan koordinasi yang melampau (jika dikehendaki) dengan pengguna hampir setiap langkah, ini meningkatkan tahap pengetahuan dan kemahiran minimum untuk penggunaan program yang berkesan. Tetapi jika anda mempunyai pengetahuan sedemikian, maka dengan BleachBit anda dapat memperoleh hasil yang tidak dapat dicapai oleh program-program pesaing terdekat.

Menurut pengamatan pengguna, yang disahkan oleh ujian program oleh pakar kami, walaupun setelah CCleaner 'rujukan', program BleachBit masih menemui sejumlah besar data yang tidak perlu dan parasit. Ini tidak bermaksud bahawa CCleaner secara amnya lebih teruk, tetapi hanya BleachBit yang lebih baik dalam membersihkan kawasan komputer.

Kelebihan

  • pembersihan sampah fail yang mendalam;
  • penghapusan jejak Internet yang berkesan;
  • membuang jejak dari ruang cakera yang tidak digunakan;
  • perincian terperinci mengenai tindakan yang dilakukan;
  • kelajuan kerja;

keburukan

  • antara muka yang lemah dan tahap pengetahuan yang sedikit tinggi.

Penjagaan Sistem Lanjutan

Penilaian: 4.8

Penjagaan Sistem Lanjutan

Mari kembali ke produk komersial dan pertimbangkan penyelesaian lain yang berkesan dan popular untuk membersihkan sistem dan meningkatkan prestasi komputer – Advanced SystemCare.

Ini adalah satu set utiliti yang secara berkesan melakukan keseluruhan operasi untuk membuang fail yang tidak perlu dan berpotensi membahayakan dan juga mampu melakukan beberapa tindakan yang secara langsung mempengaruhi kelajuan sistem.

Advanced SystemCare hadir dalam dua pilihan: lesen PERCUMA dan PRO penuh. Versi percuma terhad fungsi ke operasi berikut: pembersihan sistem asas, pemantauan kesihatan sistem masa nyata, dan penghapusan fail perisian intip pengintip.

Lesen PRO berbayar menunjukkan fungsi penuh untuk membersihkan komputer anda. Untuk fungsi yang disenaraikan, ditambahkan pembersihan sampah secara mendalam, perlindungan yang lebih luas terhadap malware dan virus, pembersihan dan 'penyembuhan' sistem pendaftaran, pembersihan RAM secara automatik dari proses yang tidak digunakan. Untuk mempromosikan privasi pengguna, Advanced SystemCare PRO mempunyai fungsi untuk membersihkan jejak aktiviti Internet.

Pembangun syarikat secara langsung menyatakan bahawa penggunaan produk ini dapat meningkatkan kelajuan sistem keseluruhan hingga 200%), iaitu, hingga dua kali ganda. Sebenarnya, prestasi Advanced SystemCare jelas dapat sangat berbeza bergantung pada tahap 'pencemaran', kekuatan asal komputer itu sendiri, dll.

Selain itu, para pencipta menekankan kelebihan Advanced SystemCare dengan adanya antivirus terbina dalam. Sebenarnya, ini dapat dianggap sebagai keuntungan dengan pemesanan yang serius, kerana antivirus yang ada hanya memberikan perlindungan dangkal dan tidak dapat bersaing dengan sistem khusus yang lengkap. Tetapi modul ini menggunakan sumber komputer dalam apa jua keadaan.

Kelebihan

  • sistem pembersihan fail yang tidak diperlukan dengan berkesan;
  • pembersihan dan 'rawatan' sistem pendaftaran yang betul;
  • membuang proses yang tidak perlu dari RAM;
  • penghapusan jejak aktiviti di Internet;
  • versi percuma lebih kurang cekap.

keburukan

  • antivirus yang hampir tidak berguna.

Penjagaan Bijaksana 365

Penilaian: 4.7

Penjagaan Bijaksana 365

Di bawah jenama Wise bersyarat, produk perisian telah dikeluarkan sejak beberapa lama untuk membersihkan komputer dan memperbaiki kesalahan dalam sistem operasi. Wise Care 365 sudah menjadi produk komprehensif yang merangkumi semua perkembangan studio WiseCleaner yang paling penting dan berkesan.

Fungsi program sangat luas. Pembersihan sistem dapat dilakukan dalam mod automatik, termasuk menghapus data peribadi, riwayat penyemak imbas, dll. Program ini juga membersihkan pendaftaran dari entri yang salah atau tidak relevan, memperbaiki kesalahan.

Sebagai tambahan kepada fungsi asas, dalam Wise Care 365, fungsi tambahan sangat menarik, yang tidak terdapat dalam setiap program pembersihan komputer yang serupa. Sebagai contoh, pengurus muat turun terbina dalam bukan sahaja memungkinkan untuk mengecualikan aplikasi tertentu dari autorun, tetapi juga menunjukkan dengan jelas berapa banyak masa dalam beberapa saat untuk memuatkan masing-masing. Ini membantu anda mengetahui dengan tepat aplikasi mana yang harus dilumpuhkan terlebih dahulu. Dan pemantauan ini tidak hanya berlaku untuk aplikasi, tetapi juga untuk perkhidmatan, yang penting.

Fungsi tambahan lain yang berguna ialah mengedit menu konteks. Semua orang menyedari bahawa ketika perisian dipasang, menu konteksnya berkembang secara aktif dan lama kelamaan ia mulai sedikit ketinggalan. Wise Care 365 membolehkan anda mengedit menu menggunakan alat bawaan yang mudah.

Akhirnya, salah satu alat privasi yang paling penting adalah penghapusan fail dan cakera. Semasa menyerahkan komputer atau cakera keras yang terpisah kepada seseorang, adalah wajar untuk menghapus maklumat yang tidak diingini oleh mata. Tetapi penghapusan mudah, walaupun dengan mengosongkan tong sampah, itu hanyalah penampilan. Data yang dihapuskan dengan cara ini mudah dipulihkan. Untuk membuat pemulihan sedemikian mustahil, adalah perlu untuk menghapus fail dengan penghapusan ketika menimpa bahagian cakera keras secara fizikal dengan data rawak. Wide Care 365 menangani tugas ini dengan mudah.

Wide Care 365 ditawarkan dalam dua edisi – percuma (Percuma) dan berbayar (Pro). Percuma cukup berfungsi, tetapi dengan lesen Pro, kemampuannya akan jauh lebih tinggi. Pada akhirnya, pembangun memberikan 60 hari penuh untuk mengembalikan wang, jadi selama ini ada yang dapat memastikan jika mereka memerlukan versi Pro, atau versi percuma akan mencukupi.

Kelebihan

  • kemudahan penggunaan;
  • fungsi yang luas;
  • kelajuan kerja;
  • terdapat versi percuma yang boleh dilaksanakan;
  • 60 hari untuk wang dikembalikan dalam versi berbayar.

keburukan

  • tiada komen sistematik objektif dari pengguna direkodkan.

Utiliti Sistem Comodo

Penilaian: 4.6

Utiliti Sistem Comodo

Satu lagi penyelesaian perisian yang menarik untuk membersihkan komputer adalah kompleks utiliti perkhidmatan Comodo System Utilities. Selama bertahun-tahun, di bawah jenama Comodo, terdapat banyak program untuk pelbagai tujuan, dan sekarang ia digabungkan menjadi satu produk yang kompleks.

Jangkauan tugas Comodo System Utilities merangkumi semua perkara yang dapat dilakukan oleh semua aplikasi di atas hingga satu tahap atau yang lain: menghapus fail yang tidak perlu, membersihkan registri dengan memperbaiki kesalahan, menghapus fail dengan ruang penghapusan, dan banyak lagi.

Sebagai tambahan kepada fungsi utama, aplikasi ini juga membolehkan anda membersihkan maklumat sulit dalam fail sistem dan pengguna tanpa meninggalkan jejak, mengkonfigurasi autostart program dan perkhidmatan, mengoptimumkan pendaftaran sistem, memindahkan dan menghapus fail terkunci. Bahagian Sistem Maklumat khas memaparkan maklumat terperinci mengenai perisian dan perkakasan komputer. Modul Tetapan Sistem mengandungi tetapan sistem utama – parameter boot sistem operasi, tetapan sambungan Internet, dan banyak lagi.

Secara amnya, Comodo System Utilities telah membuktikan dirinya dengan baik, dan masih banyak pengguna yang memilih program ini. Satu-satunya perkara adalah sangat wajar untuk melakukan operasi pembersihan yang mendalam setelah menyimpan sandaran. Dalam mod automatik, program boleh 'berlebihan' ketika menilai fail dan memadam sesuatu yang anda perlukan. Sebaik-baiknya, membersihkan komputer dengan program ini sebaiknya dilakukan dalam mod manual, dengan jelas menyedari operasi apa yang akan dijalankan oleh setiap utiliti.

Kelebihan

  • pembersihan yang berkesan;
  • antara muka mesra pengguna;
  • Penyetempatan Rusia;
  • percuma.

keburukan

  • Kes penilaian automatik fail 'tidak perlu'.

Nyahpasang Alat

Penilaian: 4.5

Nyahpasang Alat

Sekarang mari kita pertimbangkan satu program kecil, yang tidak dirancang untuk meningkatkan prestasi sistem dengan membersihkan, untuk mengelakkan sistem ini tersumbat. Ini adalah alat Uninstall utiliti pelbagai fungsi yang paling popular di dunia.

Program ini adalah alternatif yang cekap dan mudah untuk fungsi standard yang sangat terhad Windows untuk menyahpasang program. Di sini anda akan mendapat peluang untuk peluang yang sama sekali tidak ada dalam program standard.

Alat Nyahpasang membolehkan anda membuang perisian yang dipasang sebelumnya dengan mudah dan betul dengan pelekapan semua jejak pilihan. Ingatlah bahawa itu adalah jejak perisian lama yang tetap ada dalam fail sistem dan registri yang paling sering menyebabkan perlanggaran dan kesalahan, yang secara keseluruhannya memperlambat komputer.

Mengeluarkan sebarang program menggunakan Alat Nyahpasang, anda boleh membersihkan maklumat dalam pendaftaran atau meninggalkannya – di sini program akan meminta izin. Sekiranya produk perisian mempunyai penyahpasang asli yang rosak, Alat Nyahpasang akan melakukan penyahpasangan paksa. Utiliti ini juga dapat menghapus program tersembunyi dan sistem – yang tidak akan ditunjukkan oleh program standard Windows dalam senarai.

Sebagai tambahan kepada fungsi, seseorang tidak boleh menekankan kemudahan penggunaan program ini. Dalam persekitaran Uninstall Tool, anda dapat mengkonfigurasi penghapusan kumpulan program dalam mod automatik dan separa automatik, menyesuaikan permulaan. Semua program yang baru dipasang diserlahkan dengan warna yang berbeza dalam senarai, yang menambahkan kejelasan. Untuk mengetahui data yang lebih terperinci, utiliti ini membolehkan anda masuk terus ke fail dalam folder atau entri pendaftaran yang berkaitan secara langsung dengan program yang menarik.

Kelebihan

  • penghapusan program 'sukar';
  • penghapusan program yang betul dengan membersihkan pendaftaran;
  • kestabilan dan kelajuan kerja;
  • antara muka intuitif dan mesra pengguna.

keburukan

  • tidak ada kelemahan yang ketara.

Revo Uninstaller

Penilaian: 4.4

Revo Uninstaller

Pakar mencadangkan memperhatikan program lain yang baik untuk penyingkiran aplikasi yang betul. Ramai pengguna lebih suka Revo Uninstaller daripada Uninstall Tool yang dinyatakan di atas, sekurang-kurangnya untuk prestasi versi percuma.

Sebenarnya, versi percuma mengandungi yang paling diperlukan untuk penghapusan program yang betul dan selamat: sebenarnya, alat penghapusan; mengimbas sisa-sisa program yang dihapuskan dalam sistem; keupayaan untuk membuang aplikasi standard Windows; lapan alat pembersih komputer tambahan.

Versi berbayar mempunyai sekumpulan alat yang jauh lebih kaya. Di sini kita melihat kemampuan untuk menghapus pelanjutan penyemak imbas, penyahpasangan program secara paksa dengan penyahpasang yang rosak, penyahpasangan cepat dan / atau kumpulan, pengimbasan lanjutan untuk sisa program, pemantauan sistem masa nyata, sandaran sistem pelbagai peringkat.

Pembangun juga menawarkan versi mudah alih Revo Uninstaller, yang boleh digunakan di mana-mana komputer, berjalan terus dari pemacu kilat.

Walaupun untuk pengguna versi percuma, pemaju menjamin sokongan teknikal profesional sepenuhnya.

Kelebihan

  • penghapusan program yang berkesan;
  • pengesanan sisa yang tepat;
  • pemantauan masa nyata;
  • antara muka yang ringkas dan intuitif.

keburukan

  • Versi percuma tidak mengesan program yang dipasang dari kedai Windows.

Auslogics BoostSpeed

Penilaian: 4.3

Auslogics BoostSpeed

Satu lagi penyelesaian pembersihan PC yang berkesan yang disyorkan oleh pasukan pakar kami ialah BoostSpeed ​​dari studio Auslogics yang terkenal. Di sini, dalam satu pakej perisian, semua alat yang tersedia untuk mengoptimumkan operasi sistem operasi dikumpulkan.

Modul Disk Cleaner bertujuan membersihkan sistem dari fail yang tidak berguna atau bahkan berbahaya. Disk Defrag mengoptimumkan lokasi fail sistem dan ruang defragment cakera keras jika diperlukan. Modul terpisah – Registry Cleaner, Registry Defrag mengoptimumkan, membersihkan dan 'merawat' sistem pendaftaran. Fungsi Disk Doctor akan membantu mengatasi kesilapan cakera logik, ia juga mengesan dan menandakan sektor yang rosak.

Perhatian yang besar diberikan oleh pemaju untuk penghapusan fail yang selamat dengan ruang ganti untuk mengelakkan pemulihan yang tidak dibenarkan. Disk Wiper melakukan ini untuk ruang kosong pada hard disk, dan fungsi File Shredder menghapus fail dari media luaran juga. Fungsi sebaliknya – memulihkan fail yang belum ditimpa secara fizikal – disediakan oleh fungsi Pemulihan Fail.

Auslogics BoostSpeed ​​secara visual menunjukkan aplikasi dan perkhidmatan yang bermula secara automatik ketika sistem operasi boot dan memudahkan untuk melumpuhkan yang tidak diperlukan. Program ini juga mengesan fail pendua, menghapus data sulit dari sejarah dan cache penyemak imbas, dan mengoptimumkan tetapan sambungan Internet.

Dengan modul berasingan – Pengurus Tweak – anda boleh menguruskan ratusan tetapan dengan mudah Windows, meningkatkan lagi prestasi sistem. Status semasa dapat dinilai melalui pemantauan berterusan dengan demonstrasi visual hasilnya di bahagian Penjelajah Disk, Maklumat Sistem dan Pengurus Tugas.

Pakar kami menekankan keramahan Auslogics BoostSpeed ​​kepada pengguna yang tidak berpengalaman. Modul Penasihat memberikan cadangan untuk pengoptimuman sistem, dan petua alat berguna ditunjukkan untuk hampir setiap tindakan.

Kelebihan

  • fungsi yang luas;
  • pembersihan fail sistem dan pendaftaran yang berkesan;
  • pemantauan dengan maklumat terperinci;
  • kemudahan penggunaan, antara muka intuitif;
  • penyetempatan Rusia berkualiti tinggi;
  • petua bermaklumat untuk pengguna yang tidak berpengalaman.

keburukan

  • versi berbayar yang cukup mahal dengan fungsi penuh.

Pemecut komputer

Penilaian: 4.2

Pemecut komputer

Melengkapkan pemilihan program terbaik untuk membersihkan komputer mengikut versi adalah produk domestik 100% dengan nama “Computer Accelerator” yang menjanjikan. Pembangunnya adalah Perisian AMS studio Rusia.

Program ini melaksanakan semua fungsi yang paling diperlukan untuk membersihkan sistem dan meningkatkan prestasi komputer: membuang fail yang tidak diperlukan, membersihkan dan mengoptimumkan pendaftaran, mengoptimumkan ruang cakera, memperbaiki kesalahan, dan banyak lagi.

Sebenarnya, inilah semua fungsi asas yang dilaksanakan oleh program di atas dengan kejayaan yang sama. “Computer Accelerator” tidak membawa sesuatu yang asasnya baru dan revolusioner. Walau bagaimanapun, aplikasi ini mempunyai khalayak yang tersendiri, yang menghargainya kerana ketekalan, kejelasan intuitif semua proses, kemudahan penggunaan dan kecekapan yang mencukupi.

Fungsi berguna 'Cari fail besar' bercakap dengan sendirinya – dengan pertolongannya, anda dapat dengan cepat mencari fail yang mengambil ruang paling banyak pada cakera keras anda, dan setelah mencarinya, menilai kegunaannya.

Pakar kami mengesyorkan 'Computer Accelerator' terutamanya untuk sistem lama yang sangat memerlukan pengoptimuman sebaik mungkin. Bahkan program itu sendiri dioptimumkan sehingga memerlukan hanya sekitar 70 megabait ruang cakera dan tidak membuat beban yang ketara pada sistem itu sendiri.

Kelebihan

  • kesederhanaan dan kejelasan;
  • pembersihan yang berkesan;
  • automatik tugas berjadual;
  • dimensi minimum dan beban sendiri pada sistem;
  • kemas kini dan penambahan berkala.

keburukan

  • dibayar sepenuhnya dalam binaan standard dan profesional.

Pembersih Komputer Terbaik untuk Mac OS

Pada bahagian kedua tinjauan program pembersihan komputer terbaik mengikut versi, kami akan melihat beberapa penyelesaian perisian untuk melayani sistem operasi Mac OS. Beberapa pakej perisian di atas mempunyai versi untuk Mac OS – sebagai contoh, CCleaner yang sama. Tetapi di sini kita akan mempertimbangkan hanya program-program yang pada awalnya dikembangkan untuk OS ini.

BersihMyMac X

Penilaian: 5.0

BersihMyMac X

Pertama, kami akan mempertimbangkan salah satu sistem perisian yang paling lengkap, pelbagai fungsi dan berkesan untuk membersihkan komputer Apple dengan sistem operasi Mac OS.

Ruang kerja bersyarat CleanMyMac X merangkumi lima bidang utama: Pembersihan, Perlindungan, Pecutan, Program, Fail. Fungsi 'pembersihan' utama terdapat pada modul pertama: sampah perkhidmatan pembersihan, sampah foto (misalnya, membuang pendua), perpustakaan iTunes, sampah, surat. Padam selamat dan cari fail besar dalam modul 'Fail' yang berasingan.

Perlindungan merangkumi alat untuk menghapus program dan fail yang berpotensi melanggar privasi, serta alat untuk memperbaiki kerentanan.

Modul 'Programs' menyediakan satu set alat untuk penyahpasangan perisian yang betul, mengesan kemas kini, bekerja dengan sambungan.

Bahagian Percepatan menawarkan penyesuaian sistem dan alat perkhidmatan yang diperbaiki untuk meningkatkan lagi prestasi sistem melalui pengoptimuman.

Semua operasi di atas CleanMyMac X dapat dijalankan sepenuhnya secara automatik – hanya tekan satu butang. Antara muka program dibuat dalam gaya berwarna-warni yang popular dari macOS Mojave. Antaramuka dan program itu sendiri secara keseluruhan sangat mudah digunakan – banyak petua dan penjelasan ditawarkan ketika melakukan setiap peringkat prosedur pembersihan komputer.

Kelebihan

  • fungsi yang luas;
  • pembersihan yang cekap dan peningkatan produktiviti;
  • kelajuan kerja;
  • antara muka yang sangat jelas, mudah diakses dan mesra pengguna.

keburukan

  • tidak bertanda.

Onyx

Penilaian: 4.9

Onyx

Sekarang mari kita mempertimbangkan alternatif yang sesuai untuk program sebelumnya – utiliti untuk membersihkan sistem macOS Onyx. Dari segi fungsi, kedua-dua penyelesaian ini hampir sama, tetapi perbezaan pentingnya ialah Onyx adalah percuma.

Fungsi Onyx disusun menjadi beberapa bahagian. Bahagian yang paling penting dan luas adalah 'Perkhidmatan'. Ini berisi semua alat untuk membersihkan fail yang tidak perlu, cache sistem dan aplikasi, log, tong sampah. Juga dari sini anda dapat dengan mudah menganalisis struktur fail sistem, menjalankan skrip.

Pelbagai parameter penyesuaian sistem disediakan oleh bahagian 'Parameter'. Di sini anda dapat menyesuaikan kerja Finder, Dock dan modul fungsional lain dari sistem, yang tidak tersedia secara lalai.

Sekiranya anda membandingkan produk ini dengan perkara di atas, anda akan melihat perbezaan antara muka dengan ketara. Dalam Onyx, ia lebih kurang visual, dan secara umum, untuk penggunaan program yang berkesan, diperlukan sekumpulan pengetahuan asas yang tidak dimiliki oleh setiap pengguna biasa.

Kelebihan

  • fungsi yang luas;
  • kecekapan pembersihan;
  • penalaan sistem yang fleksibel;
  • percuma.

keburukan

  • ambang tinggi untuk pemahaman oleh pengguna biasa.

DaisyDisk

Penilaian: 4.8

DaisyDisk

Pada akhir tinjauan program terbaik untuk membersihkan komputer mengikut versi, kami akan mempertimbangkan penyelesaian yang sangat khusus untuk bekerja dengan ruang cakera – DaisyDisk visualizer dan optimizer. Program ini disarankan untuk pengguna yang tidak mengalami masalah khusus dengan pengoptimuman sistem, tetapi terpaksa menjimatkan ruang cakera.

Dari segi visualisasi, program ini mewakili ruang cakera dalam bentuk carta pai, lebih-lebih lagi, multi-level. Setiap sektor yang diserlahkan dengan warna yang terpisah dalam rajah mewakili fail atau folder. Saiz sektor 'sinar' dan ukuran sebenar folder fail berkadar terus. Mengklik pada 'ray' membawa pengguna ke tahap yang lain dengan perincian yang lebih terperinci.

Sebagai tambahan kepada rajah, navigasi melalui ruang cakera dilakukan oleh legenda – di kawasan kanan tetingkap aplikasi. Hanya fail dan folder besar yang dipaparkan dalam rajah dan legenda, dan yang lebih kecil dikumpulkan dalam subseksyen 'Objek kecil'. Setiap objek dapat dilihat atau dihapus. Objek yang dipadamkan diletakkan di tong sampah dalaman.

Harap maklum bahawa versi terbaru DaisyDisk yang terdapat di laman web pembangun berbeza dengan versi yang diedarkan melalui AppStore, walaupun harganya sama. Versi terhad disiarkan di AppStore yang tidak menyokong kerja dengan hak pentadbir, iaitu, ia tidak dapat berfungsi dengan folder dan partisi sistem. Oleh itu disyorkan untuk membeli terus dari pemaju.

Pakar kami menasihatkan menggunakan DaisyDisk sebagai tambahan kepada pembersihan asas dengan CleanMyMac X untuk hasil maksimum.

Kelebihan

  • visualisasi ruang cakera yang lebih baik;
  • pengendalian fail yang mudah;
  • pengoptimuman yang berkesan;
  • kemudahan penggunaan.

keburukan

  • tidak bertanda.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen