12 permainan aksi terbaik di PC

Ulasan yang terbaik menurut lembaga editorial. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Dunia permainan komputer raksasa, pelbagai, fleksibel, sentiasa berubah, tetapi pada masa yang sama mengekalkan banyak tradisi yang baik. Permainan dikeluarkan oleh banyak studio untuk pelbagai platform – Xbox, PlayStation, Nintendo dan juga untuk PC 'biasa'. Untuk kategori permainan ini, editor telah menyiapkan penilaian permainan khas dalam genre 'action' atau 'action' dalam transkripsi yang berbeza. Tetapi pertama, kami akan memutuskan untuk memahami sepenuhnya genre ini.

Apakah genre permainan 'aksi'

Pengulas moden menganggap hampir semua perkara dalam permainan sebagai genre aksi: penembak, MOBA, platformer, simulator laut dan udara, pejuang, dan sebagainya. Dan, omong-omong, mereka betul. Kami akan dipandu oleh definisi tindakan klasik, dengan mengambil kira realiti moden industri permainan video.

Jadi, perkataan 'action' adalah salinan langsung dari tindakan Inggeris, yang bermaksud tindakan. Ini bermaksud dalam konteks ini bahawa tindakan ini sangat diperlukan dari pemain, pemain permainan: kelajuan reaksi, ketepatan menembak, ketekunan, ketahanan, kemampuan untuk segera menganalisis keadaan dan meramalkan tindakan musuh di layar, dan sebagainya. Oleh itu, adalah wajar bahawa beberapa subgenre secara formal berada di bawah definisi tindakan. Bahkan platformer antediluvian, di mana semua kualiti di atas diperlukan, juga permainan aksi.

Mari tekankan sekali lagi untuk pemahaman yang lengkap. Dalam pembangun permainan, aksi TIDAK bermaksud hanya aksi dinamis dan berwarna-warni di layar, seperti yang mereka maksudkan dalam industri filem. Di sini, ini merujuk kepada kemahiran fizikal pemain itu sendiri. Tetapi, tentu saja, dengan komponen emosi dan visual yang jelas dalam permainan itu sendiri, jika tidak, jenis permainan video apa itu?

Dalam ulasan yang dikemukakan kepada anda, para pakar termasuk wakil terbaik dari genre tindakan, membaginya menjadi pencalonan mengikut subgenre. Dan dalam kes ini, kami menganggap platform teknikal paling universal – PC. Sebilangan besar permainan yang disenaraikan telah dibawa ke platform lain (atau pada asalnya dikembangkan untuk mereka), tetapi versi penuh daripadanya telah dibuat untuk PC tanpa sekatan asas.

Kedudukan permainan aksi terbaik di PC

Pencalonan sebuah tempat Nama penilaian
Permainan aksi dunia terbuka terbaik untuk PC 1 Grand Theft Auto V 5.0
2 Tangisan jauh 5 4.9
3 Max gila 4.8
4 Tonton anjing 2 4.7
Permainan pertempuran terbaik untuk PC 1 SoulCalibur 6 5.0
2 BlazBlue: Lanjutan Kronofantasma 4.9
3 Street fighter v arcade edisi 4.8
4 Mombal kombat x 4.7
Platformer terbaik untuk PC 1 Terraria 5.0
2 Terhadap bintang 4.9
3 Limbo 4.8
4 Tidak bersendirian 4.7

Permainan aksi dunia terbuka terbaik untuk PC

Pencalonan pertama peringkat permainan aksi terbaik untuk PC mengikut versi dikhaskan untuk permainan aksi yang disebut dengan dunia terbuka. Di sini kita bermaksud bahawa pemain harus bertindak dalam keadaan yang hampir dengan realiti – nyata atau fiksyen. Dalam arti bahawa aksi dalam permainan tidak linear, dan mungkin ada plot yang berubah-ubah. Tetapi komponen utamanya adalah tindakan – ketangkasan, ketepatan, ketangkasan, licik, pemikiran abstrak pemain itu sendiri.

Grand Theft Auto V

Peringkat permainan aksi: 5.0

Grand Theft Auto V

Dengan serta-merta kami dapat memberi nasihat mengenai kejayaan yang tidak dapat dipertikaikan dari semua masa dan masyarakat – GTA-5 yang terkenal. Ini, tentu saja, bukan permainan pertama dalam siri GTA, tetapi salah satu yang paling dinanti-nantikan, dan para pemain menaruh banyak harapan padanya. Permainan ini pada mulanya dibuat untuk PS4 dan Xbox One, tetapi versi PC keluar dengan cepat, dan dalam banyak cara ini adalah produk yang berdiri sendiri, dan bukan port langsung.

Perkara pertama di mana semua orang benar-benar sebulat suara dalam kesungguhan mengenai permainan ini adalah ukuran besar dunia terbuka, disusun dengan terperinci. Pergi ke mana sahaja yang anda mahukan dan lakukan apa sahaja yang anda mahukan. Secara harfiah. Mengingat kecenderungan watak, kegiatannya sering dikaitkan dengan jenayah: menembak, kecurian kereta, rompakan, perdagangan nilai yang meragukan dan seumpamanya.

Yang kedua adalah grafik. Tidak ada bahagian dari siri ini yang bersinar dengan perincian bandar yang terang dan indah dan semua komponennya. Dunia permainan tercengang dan nyata, dan pemain yang tidak bersedia sedikit sebanyak akan kecewa.

Keperluan sistem, tentu saja, untuk permainan penuh adalah mengerikan, dan ini adalah salah satu kelemahan permainan. Tetapi masih, tidak sedikit masa berlalu sejak pembebasan bahagian kelima, dan teknik ini tidak berhenti. Oleh itu, mesin permainan yang dahulunya berkuasa tidak lagi kelihatan begitu hebat, dan dunia GTA-5 tetap cantik. Nampaknya tidak ada yang dapat diperbaiki di sana.

Sekarang mengenai plot bagi mereka yang sama sekali tidak tahu. 'Muslihat' dari GTA kelima adalah untuk pertama kalinya dalam siri ini kami mempunyai tiga protagonis sekaligus: bekas perompak bank Michael, yang agak ambisius dan sedikit (sedikit?) Nutty Franklin dan Trevor yang rednbitten sepenuhnya. Mereka semua menjalani cara hidup yang sangat berbeza. Michael bosan di bawah program perlindungan saksi dengan keluarga yang jijik, Franklin membina kerjaya jenayah dengan cara apa pun, dan Trevor berusaha untuk memenuhi impian lamanya – untuk menyeludup senjata dan dadah.

Bergantung pada mood dan keinginan, pemain boleh pada bila-bila masa beralih antara ketiga-tiganya, melakukan urusan harian Michael, atau tindakan hidup Franklin yang gila, atau peralatan Trevor yang licik dan berbahaya. Dari 'triumvirate' seperti itu, permainan tidak akan kehilangan minat pemain, tidak kira apa moodnya. Juga dalam permainan ini, bahagian perkenalan yang panjang dan kadang-kadang membosankan (seperti di GTA keempat) telah dihapuskan. Terdapat beberapa peringkat pertengahan, tetapi mereka lulus dengan cepat dan 'tidak tertekan'.

Kelebihan

  • dunia permainan yang sangat besar, pelbagai aspek dan terperinci;
  • grafik yang menakjubkan;
  • realisme maksimum dari segi interaksi dengan watak dan persekitaran;
  • tiga protagonis dengan keperibadian dan 'pengkhususan' yang berbeza.

keburukan

  • keperluan sistem yang tinggi.

Tangisan jauh 5

Peringkat permainan aksi: 4.9

Tangisan jauh 5

Selanjutnya dalam peringkat kami, kami mempersembahkan permainan kelima dari siri Far Cry yang legenda. Ini adalah siri kelima, dan bukan keseluruhan, kerana di sini, seperti di GTA 5 yang dijelaskan di atas, terdapat ciri-ciri penting yang menjadikannya luar biasa walaupun untuk karya Ubisoft yang berjaya.

Dari rilis hingga rilis dalam siri Far Cry, hanya pengaturan yang benar-benar berubah, dan ideanya tetap sama. Watak utama mendapati dirinya berada di tempat yang tidak diketahui, ditangkap oleh musuh, terpaksa berperang dengan persekitaran yang tidak ramah, musuh, membuat sekutu, melakukan apa sahaja, termasuk perhimpunan primitif, hanya untuk bertahan dan, jika mungkin, membalas dendam terhadap pelaku. Semua ini dari satu siri dalam satu siri adalah aksi yang jelas dan hiburan menarik yang tidak dapat dilupakan bagi pemain. Sebenarnya, dalam permainan kelima, keseluruhan idea adalah sama. Hanya tetapan yang telah berubah dan … beberapa perkara penting lain. Lebih banyak mengenai mereka.

Tindakan itu berlaku di Hope County, Montana utara, di perbatasan dengan Kanada. Nampaknya ini adalah tempat yang tenang dan damai dengan alam dara dan pemandangan yang sangat indah. Tetapi di sini Evil sendiri memerintah – sekumpulan fanatik. Keluarga Sid adalah penyokong yang paling lengkap, disokong secara moral oleh idea yang merosakkan. Selamatkan Harapan dari sekumpulan pembunuh berdarah dan wira kita perlu.

Nampaknya ini adalah penjualan semula ribuan permainan lain, bukan? Tetapi banyak pemain berpengalaman dan pengulas profesional menekankan komponen deria yang luar biasa dalam Far Cry 5, yang secara kualitatif membezakannya dari permainan sebelumnya dalam siri ini dan dari semua perkara yang umumnya dikritik oleh Ubisoft. Ramai orang merasa sangat mendalam secara emosional dalam permainan sehingga mereka benar-benar merasakan kerugian pada akhirnya, dan mula dari awal. Di sini, dengan cara yang tidak kelihatan, 'persoalan kekal' tentang kehidupan, tentang keberadaan, tentang makna benar-benar diangkat. Dan jika soalan seperti itu diajukan oleh NPC yang kelihatan tidak berjiwa, anda benar-benar mempercayainya. Ini mungkin kelebihan utama permainan kelima dalam siri ini.

Untuk selebihnya, tentu saja, semuanya telah diselesaikan selama 5+. Far Cry telah 'bertahan' dalam pelbagai tetapan, termasuk yang sangat eksotik. Tetapi tidak ada yang menjadi kenangan dan akrab bagi pemain seperti Hope County, Montana. Far Cry 5 dianggap oleh banyak orang sebagai salah satu permainan terindah sepanjang tahun ini.

Kelebihan

  • permainan yang lebih spontan, tidak seperti permainan sebelumnya dalam siri ini;
  • memperbaiki sebahagian besar kelemahan masa lalu dalam siri ini;
  • koperasi penuh;
  • dunia yang realistik dan meriah;
  • warna visual tetapan.

keburukan

  • telur Paskah yang tidak sesuai dan menjengkelkan dan sebut harga diri dari Ubisoft.

Max gila

Peringkat permainan aksi: 4.8

Max gila

Lebih jauh dalam penilaian kami mengikuti contoh yang jelas dari genre permainan filem yang nampaknya hampir mati. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, industri ini tidak (dan tidak mahu) menghasilkan sesuatu yang mudah dicerna, dan Avalanche Studios berjaya mematahkan trend itu dengan permainan Mad Max yang sangat baik.

Katakan dengan segera bahawa permainan mempunyai sesuatu yang perlu disalahkan, dan banyak pengulas gembira dapat bersaing dalam hal ini. Ini sama sekali bukan plot, dan sifat huru-hara lokasi, dan sistem pertempuran sekunder, dan, tentu saja, masih penuh dengan semua subjektiviti. Kami mempertimbangkan permainan dalam konteks tema kami, dan di sini adalah mustahil untuk tidak mengakui bahawa aksi di sini lebih daripada sengit. Sangat menyakitkan apabila anda harus bermain-main dengan mengumpulkan kereta anda sendiri dan sekumpulan tetapan, tetapi tidak ada ruang lingkup kreatif untuk penyesuaian, seperti di Need For Speed, dan terima kasih Tuhan.

Kepentingan dan plot, seperti yang telah disebutkan, bukan titik paling kuat dari Mad Max. Ini bermaksud bahawa semua keperluan pemain adalah membersihkan peta secara metodis (atau kacau). Tidak ada arti dalam pengembangan khusus, pemompaan dan pemikiran strategik pada umumnya. Tetapi peta itu benar-benar dipenuhi dengan pelbagai objek yang 'menjana' peristiwa menarik untuk pemain – usaha pantas dengan tembakan, penyitaan menara, rompakan apa-apa, dan komponen pencarian-tindakan lain. Semua ini berlaku dengan ceria, riang, sekelip mata dan tidak akan membiarkan anda bosan. Walaupun pencipta mengisyaratkan bahawa permainan mempunyai hubungan yang sangat tidak langsung dengan filem ini, gaya dan suasana umum tidak diragukan lagi.

Pelaksanaan teknik mengejar pantas mendapat kata-kata hangat. Segala-galanya di sini adalah 'seperti dalam filem': anda mengejar musuh, menandinginya, menembak tangki gas, menekan kereta ke samping, mendorongnya ke jurang dan banyak lagi yang spektakuler dan adrenalin.

Oleh itu, Mad Max ternyata menjadi filem jalan raya yang sangat baik dengan suasana atmosfera dunia pasca-apokaliptik Mad Max dan aksi mengasyikkan yang memerlukan saraf yang kuat dan kemahiran yang baik. Semuanya meletakkan kekurangan permainan dalam kekurangan plot – tidak ada makna khusus di sini, dan tidak perlu mencarinya.

Kelebihan

  • dunia atmosfera;
  • pergaduhan pantas terhadap kereta;
  • banyak 'hiburan' dunia Mad Max;
  • mekanik pepejal.

keburukan

  • buruk, walaupun plot 'tidak'.

Tonton anjing 2

Peringkat permainan aksi: 4.7

Tonton anjing 2

Dan permainan aksi keempat dalam penilaian kami adalah kesinambungan dari Watch Dogs yang sensasional. Sekiranya genre ditentukan dengan tepat, maka ini adalah permainan aksi siluman dunia terbuka. Bagi penggemar gabungan yang begitu popular, para pakar memasukkan permainan ini dalam ulasan. Sebenarnya, terdapat beberapa permainan dalam genre aksi siluman, bahkan yang moden, dan mencari yang terbaik tidak dapat melepaskan diri dari rasa. Kami lebih suka Watch Dogs 2 untuk beberapa 'kerepek' yang tidak terdapat dalam permainan genre lain.

Jadi, Watch Dogs 2 adalah permainan dunia terbuka di mana tindakannya dilakukan dari orang ketiga – ini harus diambil kira oleh mereka yang berminat pada masa ini. Peristiwa itu berlaku di San Francisco, dan watak utama kami adalah penggodam, tidak asing dengan jenayah. Dia harus menggodam segala jenis peranti, lebih jarang untuk merompak seseorang dan lebih jarang untuk melarikan diri dari pengejaran.

'Trik' permainan adalah kawalan sepenuhnya ke atas sistem elektronik penting di bandar ini. Ini boleh menjadi apa sahaja – rangkaian perbankan, lampu isyarat, terminal, papan suis, dan lain-lain. Semua pemain ini harus belajar mengendalikan dengan cekap untuk mengatur perangkap, penyergapan, dan masalah yang menjengkelkan dari musuh dari jauh. Protagonis boleh mencuri wang dari akaun, menukar data peribadi, menyerahkan 'tidak menyenangkan' kepada polis dengan bukti palsu dan bahkan mengejutkan melalui telefon bimbit! Inilah intipati permainan aksi siluman ini.

Walau bagaimanapun, terdapat banyak aksi langsung dalam permainan. Anda mesti memandu kereta agar tepat pada waktunya, mengambil bahagian dalam regattas, mencari cache dan perkara dinamik dan menarik yang lain. Jadi, selain otak, anda juga memerlukan ketangkasan, kemahiran motorik, dan saraf yang kuat.

Momen yang menggembirakan bagi banyak pemain ialah Watch Dogs 2 adalah permainan berbilang pemain. Selain itu, anda boleh beralih dari mod pemain tunggal ke berbilang pemain dengan cepat. Misi koperasi dapat dibuat sepenuhnya secara spontan semasa pemain tenang berjalan di sekitar bandar.

Watch Dogs 2 tidak seperti pendahulunya bahkan cuba membandingkan kedua-dua permainan tersebut. Pakar cenderung menyamai GTA 5 di atas daripada dengan Watch Dogs pertama. Dan ini pasti perkara yang baik.

Dan, ya, 'aerobatik' yang tidak dapat diucapkan dalam permainan ini adalah dengan berjaya menyelesaikan tugas, setelah duduk di tempat yang jauh, di luar dugaan, menjauhkan diri dari potensi bahaya, mengendalikan peristiwa dari jarak jauh.

Kelebihan

  • dunia yang meriah dan realistik;
  • skrip dan kepintaran ideologi pengarang;
  • watak watak ditulis dengan baik;
  • banyak rujukan menarik untuk permainan, filem, rancangan TV dan kehidupan sebenar;
  • komponen berbilang pemain.

keburukan

  • bug dan kekurangan kecil, gangguan langka permainan AI.

Permainan pertempuran terbaik untuk PC

Pencalonan kedua dalam peringkat permainan aksi terbaik untuk PC menurut versi dikhaskan untuk subgenre, yang, menurut pendapat yang salah banyak, telah lama bertahan pada tahun 90-an. Ini mengenai permainan pertempuran. Pertempuran itu sangat satu-satu (atau dalam format lain), di mana kualiti fizikal peribadi watak dan data luar biasa pemain itu sendiri penting – ketangkasan, reaksi, kemampuan untuk meramalkan tindakan musuh dan cepat bertindak balas terhadapnya. Secara amnya, di sini kita berurusan dengan tindakan yang paling tidak sama dengan pengertian klasik. Sekiranya seseorang dari 'sekolah lama' meratapi Mortal Kombat 'yang sama', maka sia-sia. Kini terdapat permainan yang cukup moden dan layak dalam genre ini, tetapi dengan grafik yang berbeza, kesan khas dan peluang untuk pemain dan watak.

SoulCalibur 6

Peringkat permainan aksi: 5.0

SoulCalibur 6

Dan nombor pertama dalam kategori permainan pertempuran kami akan mempertimbangkan produk menarik dari studio Jepun Project Soul – permainan keenam dalam siri SoulCalibur. Selama enam tahun, peminat harus menunggu permainan baru dilancarkan selepas edisi kelima, dan hasilnya secara keseluruhan, tentu saja, tidak mengecewakan.

Bagi mereka yang baru dalam permainan, SoulCalibur 6 menawarkan pemain tidak bertarung dengan tangan, tetapi pertempuran sengit pada apa sahaja: pedang, tiang, tombak, belati, rapiers, kapak, nunchaku dan banyak lagi. Semua ini berlaku dalam konteks senarai bergerak yang realistik dan unik. Pada masa yang sama, ada banyak pahlawan, dan juga arena di mana mereka harus bertempur. Grafik berwarna-warni, sudut kamera yang luar biasa, watak luar yang sangat menarik (tanpa mengira jantina) – semua ini pasti menggembirakan pemain baru.

Bagi mereka yang sudah berurusan dengan ansuran sebelumnya, SoulCalibur 6 ternyata memulakan semula francais sebenar, dengan cara yang baik. Permainan ini telah mengekalkan 'garis umum' dan tradisi yang baik, sambil memperoleh ciri-ciri permainan moden yang berguna dan menyenangkan – ingat bahawa lebih dari enam tahun telah berlalu sejak peluncuran kelima.

Oldfugs akan senang melihat watak lama yang sudah biasa, tetapi watak baru juga akan muncul dengan sopan. Di samping itu, anda secara harfiah dapat merancang pahlawan anda sendiri dari awal, mencipta penampilan, ciri-ciri, senjata yang ada, dan memiliki gaya pertempuran. Ciri ini sangat berguna untuk mod berbilang pemain, yang dimiliki SoulCalibur 6 sebagai tambahan kepada kempen cerita. 'Keistimewaan' yang tersendiri ialah kehadiran watak tetamu – Geralt of Rivia – wira siri permainan The Witcher.

Perlu diperhatikan bahawa pada permainan keenam juga terdapat elemen mekanik tempur baru – jenis blok baru, serangan balik, peningkatan pahlawan dan sesuatu yang berguna dan baru.

Apa yang mengecewakan mengenai permainan ini adalah di beberapa tempat grafik primitif sampel sepuluh tahun yang lalu. Nasib baik, tidak di mana-mana. Telah diketahui bahawa bahagian keenam SoulCalibur pada umumnya merupakan pertanyaan besar, kerana studio pemaju hampir tidak dapat meyakinkan calon penerbit dari Namco Bandai untuk bekerjasama dan melepaskan projek ini. Jadi, defisit belanjawan cukup ketara di beberapa tempat. Namun, bagi para penikmat genre SoulCalibur 6 masih menjadi balsem bagi jiwa.

Kelebihan

  • hiburan;
  • wira cantik;
  • pelbagai wira dan arena;
  • penyunting watak;
  • banyak jenis senjata.

keburukan

  • kadangkala grafik primitif.

BlazBlue: Lanjutan Kronofantasma

Peringkat permainan aksi: 4.9

BlazBlue: Lanjutan Kronofantasma

Nombor kedua dalam pencalonan permainan pertempuran dalam penilaian kami adalah sesuatu yang istimewa. Ini adalah permainan terakhir, setakat ini dari siri BlazBlue. Pembangun dan penerbitnya adalah studio Jepun Arc System Works, yang pernah mencipta Guilty Gear. Dan terdapat banyak perkara istimewa dalam permainan ini, tetapi mari kita bincangkan semuanya dengan teratur.

Pertama, harus diperhatikan gayanya, kerana dialah yang menentukan nada. Ini, seperti yang disebut oleh beberapa orang, 'anime berpintal mata'. Ya, betul, permainan ini dibuat dengan gaya ini – terdapat banyak gadis dengan skirt, anak laki-laki berbaju kamisol dan pakaian Jepun yang lain, jadi “hikkan” semua bangsa akan merasa senang.

Kedua, permainan dari segi 'gambar' sangat indah. Semua ini kelihatan seperti kartun Jepun yang berwarna-warni, mengagumkan dengan penampilan watak, lokasi, kesan khas (jika istilah ini secara amnya berlaku untuk permainan video), rombongan, kegembiraan, dan lain-lain.

'Sesuatu' ini mungkin jalan cerita yang belum pernah terjadi sebelumnya dalam permainan pertempuran. Di sini kita mesti membuat penyimpangan kecil dan mengatakan bahawa permainan pertama dalam siri ini – Calamity Trigger – benar-benar mencatat rekod di antara permainan pertempuran untuk jumlah sisipan plot, dan terutama akhiran, yang, sebagai tambahan, hanya dinyatakan jika berlaku kerugian. Ini adalah Pencetus Bencana yang paling tidak dapat dilupakan. Dalam Chronophantasma Extend, komponen plot dikurangkan dengan ketara, tetapi ini hanya menguntungkan permainan, kerana tidak semua orang ingin menyelidiki seluk-beluk apa yang telah dilakukan oleh penulis skrip. Terdapat hanya tiga jalan cerita dalam permainan, tetapi para penciptanya telah mematuhi prinsip umum sepenuhnya – wataknya sangat bergaya, terang dan karismatik, masing-masing adalah individu dengan wataknya sendiri.

Mengenai plot khusus, tema abadi Time Loop, pengaruh bersama masa lalu pada masa depan dan sebaliknya, dimanfaatkan di sini. Oleh itu alasan untuk semua yang berlaku. Mereka yang sangat berminat dengan permainan ini dapat dengan mudah melibatkan diri dalam dunia BlazBlue, mempelajari kronologi, sejarah, melalui bukan sahaja permainan sebelumnya secara langsung, tetapi juga putaran, yang mana sejumlah besar telah muncul.

Chronophantasma Extend sangat disyorkan bagi sesiapa yang ingin mengalami permainan arked yang sangat pantas, dinamik dan berwarna-warni. Tidak lama setelah siaran itu, pers barat dibanjiri dengan sambutan hangat, komuniti permainan juga sebulat suara terkesan positif, dan penilaian pengkritik sangat keterlaluan. Dan ini semua bertentangan dengan keadaan genre yang agak tertekan secara keseluruhan.

Kelebihan

  • warna dan hiburan;
  • gaya anime (sesiapa yang menyukainya);
  • dinamisme;
  • watak khas;
  • komponen plot menarik;
  • banyak kelebihan bagi mereka yang berminat dengan dunia permainan.

keburukan

  • logik pelik (atau pepijat) dalam mod dalam talian.

Street fighter v arcade edisi

Peringkat permainan aksi: 4.8

Street fighter v arcade edisi

Selanjutnya dalam pencalonan permainan pertempuran peringkat permainan aksi terbaik untuk PC mengikut versi hadir permainan yang sangat kontroversial, tetapi masih patut diperhatikan untuk para penikmat genre. Sejurus selepas pembebasan Street Fighter kelima, semua orang memarahi, dan ada sesuatu untuk itu. Dua tahun kemudian, Edisi Arcade dilancarkan, yang menyelesaikan jurang yang paling sukar dalam produk, tetapi permainan terus dikritik … pada masa yang sama mengesyorkan. Kami akan melakukan perkara yang sama, jika hanya demi objektif. Permainan ini tidak boleh diabaikan.

Inti permainan terletak pada nama – Street Fighter. Tetapi, tentu saja, ini bukan GTA, dan 'jalan-jalan' itu sendiri ada konsep yang sangat bersyarat, dan ini adalah pertempuran para pejuang – dari tangan ke tangan, atau dengan penggunaan pelbagai alat, yang sangat penting. Street Fighter V penuh dengan watak-watak yang berwarna-warni, banyak teknik menarik, rancangan yang luar biasa, dan secara umum segala sesuatu yang mungkin disukai oleh permainan pertempuran moden. Juga, permainan ini dicirikan oleh pengoptimuman dan fizik yang sangat baik.

Multiplayer juga dilaksanakan di sini, yang, walaupun bukan sejak awal rilis, namun, terima kasih Tuhan, telah berjaya. Kami sama sekali tidak menganggap pelepasan pertama, kerana ia adalah produk mentah sehingga pada umumnya tidak jelas bagaimana Capcom berjaya melepaskannya dalam bentuk ini. Edisi Arcade juga mempunyai masalah teknikal yang cukup, tetapi pembangunnya terpaksa mengatasi tekanan dari peminat yang marah. Bukan jenaka – disiplin esports.

Permainan ini masih di bawah pengawasan peminat yang tidak mengecewakan pengembang untuk semua kekurangan teknikal, hingga ke detail terkecil. Tetapi ia pasti patut dimainkan, terutamanya kerana terdapat banyak orang yang ingin bertarung di seluruh dunia – Street Fighter V mempunyai komuniti yang sangat baik.

Kelebihan

  • kualiti grafik;
  • mekanik pertempuran;
  • banyak teknik;
  • berbilang pemain;
  • komuniti besar;
  • pengoptimuman.

keburukan

  • kelemahan teknikal yang tetap ada walaupun selepas kemas kini.

Mombal kombat x

Peringkat permainan aksi: 4.7

Mombal kombat x

Dan pencalonan permainan pertempuran peringkat kami diselesaikan oleh permainan yang kami, walaupun kami mahu, tidak dapat mengabaikan. Tidak ada yang asli – legenda hidup yang terkenal oleh Mortal Kombat. Tetapi, tentu saja, dihidupkan semula pada tahun 2015, versi moden Mortal Kombat X.

Wajah asal permainan adalah mod cerita. Acara berlangsung 25 tahun selepas Kejohanan 'sangat'. Watak lama secara harfiah telah menjadi tua, kerana walaupun mereka kuat, mereka masih orang. Tetapi mereka masih mampu memberikan lada kepada lawan, di antaranya akan dijumpai bekas mereka, yang ditukarkan oleh sihir jahat ke sisi gelap. Pemimpin semua yang jahat, Shinnok, terus berusaha melarikan diri dari kerajaannya yang gelap, dan di sana anda tidak mengharapkan yang baik. Scorpio dan Sabziro juga tidak pergi ke mana-mana dengan motif peribadi mereka.

Tetapi 'oldies' yang berwarna-warni dan disayangi hanyalah sebahagian dari ceritanya. Pembangun telah membawa sejumlah pendatang baru dalam permainan. Skala keseluruhan tindakan juga meningkat. Pemain sentiasa bergerak di antara lokasi, yang memaksanya untuk melihat semua peristiwa epik ini dari sudut pandangan yang berbeza dan mengambil kira pendapat yang berbeza. Sistem puak juga telah muncul. Sejak awal lagi, pemain harus memilih pasukan mana yang akan dimainkannya.

Ya, dan satu lagi perkara penting – pergaduhan dua lawan dua telah dihapuskan. Nampaknya, para pencipta takut untuk mematahkan kepala mereka dengan mengimbangkan, dan dengan langkah 'elegan' seperti itu, mereka menyelesaikan masalah tersebut.

Kami tidak akan membahas lebih jauh mengenai spesifik dan terminologi (segala jenis kematian, kekejaman dan lain-lain, apa itu dan bagaimana melaksanakannya), di sini seorang pemula perlu mempelajari bahan tersebut dengan sopan. Anggap saja bahawa masih ada ketertiban lengkap dengan darah dan pemisahan lain, walaupun terdapat tuntutan serius para moralis terhadap siri permainan ini.

Secara amnya, 'pertarungan rakyat' ini pasti berjaya. Di Web, anda dapati banyak orang yang tidak berpuas hati, yang hujahnya mudah disusun oleh pemain yang bersemangat, dan seterusnya dalam bulatan. Walau apa pun, Mortal Kombat X adalah acara yang hebat dalam dunia permainan. Dia tidak mempunyai pesaing yang layak sekarang.

Kelebihan

  • hiburan;
  • seni grafik;
  • inovasi dengan latar belakang versi sebelumnya;
  • komponen plot;
  • komuniti gergasi.

keburukan

  • sukar untuk mengenal pasti kekurangan objektif.

Platformer terbaik untuk PC

Akhirnya, pencalonan ketiga penarafan permainan aksi terbaik untuk PC mengikut versi mewakili subgenre, yang, dengan latar belakang syarikat gergasi yang digambarkan di atas, dapat menimbulkan kekeliruan. Tetapi, ingatlah, mainan rata dua dimensi atau tiga dimensi ini, tetapi masih rata dengan nama umum platformer juga permainan aksi. Lebih-lebih lagi, mereka masih dihasilkan oleh studio yang serius, dan mereka dimainkan bukan hanya oleh kanak-kanak di tablet, tetapi juga oleh paman dan ibu saudara yang serius. Untuk meluangkan masa, menghilangkan tekanan, mendapatkan adrenalin, dan lain-lain. Mereka dipanggil platforming dengan cara semula jadi kerana watak utama perlu berlari dan melompat di platform pegun, bergerak atau runtuh, mengumpulkan harta karun dan menghindari perosak.

Terraria

Peringkat permainan aksi: 5.0

Terraria

Kategori dibuka dengan Terraria kotak pasir indie yang menarik dan sangat popular. Siapa yang boleh keliru dengan siri visual, kami mengesyorkan agar anda mengingati Minecraft, dan semua soalan akan hilang.

Secara amnya, semua yang ada di sini seperti di kotak pasir biasa – anda perlu meneroka dunia, membina struktur, mengumpulkan barang-barang berguna, mengelakkan barang yang tidak berguna, melawan monster. Hanya semua ini dilakukan dalam faktor bentuk platforming. Ramai pengulas malah membuat perbandingan langsung dengan Minecraft 'hebat dan hebat', kata mereka, permainan ini sangat dekat dengan semangat, tetapi hanya dalam 2D ​​dan dengan keperibadiannya sendiri.

Pada awal permainan, watak menerima set minimum tiga alat. Bersama mereka, dia mula mengambil sumber pertamanya. Tidak semua barang boleh didapati di mana sahaja – beberapa spesies hanya terdapat di kawasan tertentu. Dalam beberapa kes, anda perlu bermain dengan membuka dada. Menurut tradisi, beberapa bonus jatuh terus dari musuh yang terbunuh.

Mempunyai sumber daya yang dibuat, watak utama dapat membuat peralatan dan barang baru yang mungkin. Sudah pasti tempat untuk berjalan-jalan dalam permainan – terdapat lebih dari 150 jenis musuh di sini, dan jumlah item mencecah ribuan. Terdapat juga NPC yang membuka kunci apabila mencapai tujuan tertentu. Mengenai jumlah resipi kerajinan, umumnya sangat besar – beberapa kali lebih banyak daripada di Minecraft. Tetapi proses pembuatannya lebih sederhana.

Sebelum memulakan permainan, anda boleh menyesuaikan watak anda dan memilih tahap ke mana dia akan pergi. Pada awalnya, anda akan ditemani oleh seorang pemandu, dari mana anda boleh bertanya mengenai asas-asasnya. Tetapi secara umum, lebih baik membaca sekurang-kurangnya beberapa manual pada mulanya, jika tidak, anda mungkin tidak memahami apa-apa dalam permainan.

Dan satu perkara yang lebih penting ialah berbilang pemain. Di sini dia hadir, dan memainkan peranan penting ketika anda harus pergi ke bawah tanah yang sangat dalam, di mana terdapat banyak raksasa, dan hampir mustahil untuk mengatasi mereka sendirian. Dalam kes ini, bermain di syarikat yang hangat akan membantu anda mencapai hasil yang lebih tinggi dan lebih menarik.

Kelebihan

  • dunia yang unik dan menarik;
  • sebilangan besar resipi dan kemudahan membuat;
  • berbilang pemain langsung;
  • grafik piksel, tetapi menarik.

keburukan

  • kesukaran yang terlalu tinggi dalam permainan pemain tunggal.

Terhadap bintang

Peringkat permainan aksi: 4.9

Terhadap bintang

Nombor kedua dalam penilaian platformer terbaik adalah satu lagi projek indie yang menarik, yang mana sebilangan besar menyebut 'Terraria kedua', tetapi ini salah sepenuhnya kerana banyak sebab. Kesamaan hanya terdapat dalam grafik 'pixelated', tetapi ini adalah permainan yang berbeza.

Sebenarnya, ini juga kotak pasir, tetapi hanya pada asasnya berbeza dari Terraria dalam definisi yang jelas mengenai lokasi dan lokasi. Tindakan itu berlaku di masa depan yang jauh, ketika manusia telah menguasai penerbangan angkasa yang jauh. Planet protagonis dihancurkan oleh monster asing, tetapi dia berjaya melompat ke kapal angkasa (sebelum itu, setelah lulus dari akademi tentera) dan terbang.

Dalam perjalanan, pahlawan itu harus menghabiskan makanan dangkal, mendarat di planet yang berlainan dan mendapatkan sumber yang berguna, meningkatkan senjata secara beransur-ansur, kerana pada akhirnya dia harus melawan monster-monster yang menghancurkan dunia asalnya.

Dunia permainan sangat besar, dan dihasilkan secara prosedur. Bilangan planet dengan tumbuhan dan haiwan yang tidak diketahui yang dapat dijelajahi melebihi semua had yang dapat difikirkan. Terdapat tujuh bangsa pintar yang tinggal di galaksi, dan anda juga harus berinteraksi dengan mereka dengan segala cara yang mungkin atau menyokong mana-mana daripada mereka.

Fakta yang menyenangkan adalah kehadiran berbilang pemain, sehingga pemain dapat terbang untuk saling mengunjungi, setelah mengetahui koordinat planet ini. Anda juga dapat bersatu dan bertindak bersama untuk mencapai matlamat yang lebih besar.

Kelebihan

  • dunia yang indah dari planet yang tidak terkira banyaknya;
  • dunia terbuka dengan kemungkinan aktiviti yang tidak terbatas;
  • mekanik yang baik dan selesa;
  • kemas kini dan penambahan terus dikeluarkan;
  • berbilang pemain.

keburukan

  • jalan cerita yang membosankan;
  • banyak yang mendapati banyak persamaan dengan Terraria.

Limbo

Peringkat permainan aksi: 4.8

Limbo

Sekarang, dalam peringkat kami, mari buat peralihan tajam dari kotak pasir ke sesuatu yang sama sekali berbeza. Dari segi faktor bentuk, tentu saja, ini adalah seratus peratus platformer, tetapi inilah gaya dan idea umum … Ini adalah permainan khas yang tidak akan disukai semua orang, ada juga yang akan menolak seseorang, tetapi majoriti mutlak akan terpesona olehnya. Limbo membuat percikan hebat sehingga banyak studio dan pemula segera bergegas berlumba untuk melakukan sesuatu yang serupa, di beberapa tempat tenggelam ke sebut harga dan penyaluran kasar. Tetapi Limbo tetap seperti itu.

Ini adalah kisah mengenai seorang kanak-kanak lelaki yang berusia sekitar sepuluh tahun yang menyentuh hati, yang melalui tempat yang menyeramkan dan suram, kelabu dan berkabut untuk mencari adiknya yang sebelumnya hilang. Di jalan ini, dia harus menghadapi banyak halangan, bahaya, raksasa yang dahsyat dan, sayangnya, mati berkali-kali. Apa tempat pelik ini? Mengapa seorang budak lelaki merasakan kedua-dua obsesi terhadap tujuan dan keputusasaan? Apa yang akan dia dapati di hujung jalan? Ini adalah soalan yang dilontarkan oleh pemain semasa penulisan karya agung ini.

Permainan ini dibuat dengan warna hitam dan putih, malah budak lelaki itu hanya melihat siluet dan mata yang bersinar terang. Raksasa sering juga hanya kelihatan samar-samar melalui kabut tebal, dari mana mereka menyebabkan merinding. Anak kartun ini sungguh-sungguh meminta maaf atas semua kesulitan besar yang harus dia lalui.

Rombongan, reka bentuk suara, gaya grafik, pelanggaran oleh pembangun larangan yang tidak dapat diucapkan mengenai kematian kanak-kanak dalam permainan video – gabungan semua elemen ini menghasilkan produk permainan yang menghancurkan. Walaupun secara teknikalnya dalam bentuk paling murni adalah platformer paling asas seperti Prince of Persia. Ini jelas bukan permainan untuk semua orang, tetapi lebih jelas bahawa ia adalah karya genre mutlak.

Kelebihan

  • idea;
  • reka bentuk grafik;
  • reka bentuk bunyi;
  • suasana dan suasana lagi;
  • pengasas keseluruhan subgenre.

keburukan

  • setiap orang menemui sendiri.

Tidak bersendirian

Peringkat permainan aksi: 4.7

Tidak bersendirian

Dan pada akhir ulasan kami, kami akan memberitahu anda tentang permainan cerita yang lebih menyentuh hati, tetapi sudah jauh lebih positif daripada Limbo. Ini hanyalah kisah dongeng, menawan keindahannya, mengenai seorang gadis kecil dari orang Inuit dan rakannya yang setia – seekor musang putih salji.

Gadis Nana masih sangat muda, tetapi pintar, dia sudah tahu bagaimana melakukan segalanya, dan selalu menolong sesama suku dalam semua yang dia dapat. Tetapi suatu hari masalah datang ke penyelesaian mereka – ribut salji yang berpanjangan menyingkirkan orang peluang untuk memburu dan memancing, sehingga meletakkan mereka di ambang kehidupan. Nana juga berani, dan memutuskan untuk mengetahui apa yang menyebabkan unsur tersebut. Dan untuk ini anda perlu menuju angin. Musang rubah yang setia, tentu saja, mengikutinya.

Kemudian semuanya berlaku 'seolah-olah' dalam permainan platform – pergerakan berterusan, mengatasi rintangan, menyelesaikan teka-teki, bertembung dengan semangat (baik dan tidak begitu). Tetapi intinya adalah 'suka'. Aksi ini berlaku dalam persekitaran yang sangat indah, disertai dengan saat-saat menyentuh (kesukaran gadis itu dan komunikasi dengan chanterelle yang merengek yang menenangkan adalah tema yang masih merobek), dan secara umum dalam suasana yang mempesona sehingga sekali lagi saya tidak mahu berkedip agar tidak ketinggalan lebih banyak lagi sesuatu yang sangat indah.

Perkara penting ialah pasukan pengembangan permainan bekerjasama rapat dengan perunding mengenai topik masyarakat utara dan juga dengan wakil komuniti Inuit sendiri. Jadi permainan ini juga menarik dengan keaslian budaya tertinggi.

Tetapi dengan latar belakang semua kemegahan yang menyentuh hati ini, terdapat kelemahan yang menyinggung perasaan – Never Alone tidak selesa untuk bermain. Secara harfiah. Secara fizikal. Terdapat dua watak, AI terlalu 'bodoh' untuk mengawal rubah Artik secara normal, mereka bergerak dengan kelajuan dan dinamik yang sama sekali berbeza, dan beralih antara Nana dan rubah cepat atau lambat menjadi terlalu melelahkan. Situasi agak terselamat dengan bermain bersama, tetapi untuk 'single' situasinya seperti ini.

Namun, Never Alone adalah karya seni yang luar biasa yang mampu menyebabkan 'mata di tempat basah' pada lelaki kejam berjanggut paling keras.

Kelebihan

  • pemandangan yang menakjubkan;
  • watak yang menyentuh hati dan cantik;
  • gambaran budaya asal Inuit;
  • suasana;
  • komponen emosi.

keburukan

  • pengurusan yang tidak selesa.


Perhatian! Penarafan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen