12 perapian terbakar panjang terbaik

Penilaian Produk Rumah Teratas

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Perapian dengan sistem bekalan udara sekunder dan tambahan selepas pembakaran memberikan pembakaran bahan bakar jangka panjang dan output haba jangka panjang, yang kecekapannya lebih tinggi daripada dapur pembakar kayu konvensional (70-85% berbanding 20-30%). Oleh kerana struktur dalaman yang lebih kompleks, balak terbakar di dalamnya secara praktikal tanpa sisa, dan sebahagian besar gas terbakar. Para penyunting, bersama dengan penganalisis perkhidmatan RankQuality.com, telah mengumpulkan TOP-12 perapian api panjang terbaik yang mempunyai ciri-ciri yang baik dan popular di kalangan pembeli dalam ulasan. Kami harap ini dapat membantu anda mempersempit carian dan mencari produk yang tepat.

Cadangan untuk memilih perapian lama

Pertama, mari kita fikirkan bagaimana memilih perapian yang lama terbakar. Sebelum membeli, perhatikan faktor utama berikut:

  1. Kuasa dan kawasan yang dikira. Ia bergantung pada rumah atau bilik mana yang boleh anda panaskan dengan perapian. Sebagai contoh, dandang dengan kuasa 10 kW adalah optimum untuk isipadu bilik 200-280 m³.
  2. Bahan perapian. Pemanas boleh dibuat dari besi tuang, yang menahan panas lebih lama, tetapi harganya lebih tinggi. Pilihan kedua adalah keluli, yang lebih murah, tetapi mudah terkena oksidasi, tetapi ia menang dengan kuat.
  3. Bahan penamat. Di luar, perapian boleh dijubin atau batu semula jadi untuk hiasan dan untuk meningkatkan masa pelesapan panas.
  4. Berat. Berat perapian berbeza dari 40 hingga 250 kg. Penting untuk mempertimbangkan ini semasa memilih tapak pemasangan supaya lantai dapat menahan beban ini.
  5. Kehadiran pinggan. Beberapa model haba berterusan mempunyai plat besi tuang di atas yang boleh digunakan untuk memanaskan makanan atau minuman.
  6. Kehadiran litar air. Perapian dengan litar air membolehkan anda menghubungkannya ke sistem air dengan radiator dan memanaskan rumah beberapa tingkat dari satu peranti. Kemudian dapur akan berfungsi sebagai dandang penuh.
  7. Panjang balak. Parameter 25-70 cm bergantung pada ukuran kotak api dan menunjukkan seberapa pendek kayu harus dipotong.
  8. Dimensi dan kaedah pemasangan. Ukuran perapian boleh berukuran 500x300x300 mm atau 1000x1000x500 mm, yang mempengaruhi pilihan tempat pemasangan. Pemasangan pemanas boleh dipasang di dinding, berdiri bebas atau digantung pada cerobongnya sendiri.

Penarafan perapian panjang yang terbaik

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Kajian semula perapian panjang yang terbaik 1 Invicta Theia RUB 216,000
2 La Nordica Ghisa Isotta Con Cerchi RUB 163,200
3 Batu Romotop LUGO RUB 124 677
4 EdilKamin Disco RUB 95,400
5 Invicta chamane RUB 69,900
6 ABX Helvetia K RUB 102,225
7 Romotop GERONA RUB 99,777
8 Penembak jalan api RUB 44,990
9 THORMA Milano II RUB 30,900
10 Guca arina tinggi RUB 38,950
11 META Oka RUB 24 900
12 Seramik menegak Teplodar RUB 17,050

Kajian semula perapian panjang yang terbaik

Memahami kriteria pemilihan utama, mari beralih ke senarai perapian terbaik dengan kesan pembakaran yang panjang. Pakar kami telah menyediakan sejumlah model yang popular dalam ulasan pelanggan dan mempunyai ciri-ciri yang baik.

Invicta Theia

Penilaian: 4.9

Invicta Theia

Di tempat pertama adalah barang dari jenama Perancis Invicta. Pembakaran yang panjang berkat sistem dengan bekalan udara berganda boleh dilakukan di perapian hingga 8 jam dari satu kayu bakar dengan jumlah minimum aliran udara masuk. Peti api terbuat dari besi tuang, dan dinding depan dengan pintu selesai dengan kaca tahan panas. Model ini mempunyai dimensi lebar 1034 mm, tinggi 913 mm dan kedalaman 491 mm. Pemanas dipasang di dinding di dasar bujurnya sendiri. Di atas, sambungan cerobong dengan diameter 180 mm diperlukan, yang dibeli secara berasingan. Dalam ulasan tersebut, pemanas yang lama dibakar disukai oleh pembeli kerana reka bentuknya, yang menyerupai panel TV plasma dari sisi. Sangat menarik untuk duduk dan melihat kayu bakar membakar kaca besar.

Pada pendapat kami, ini adalah perapian terbaik dengan pembakaran bahan bakar sekunder dan pembakaran panjang, yang sesuai untuk memanaskan kawasan yang besar. Kuasa 12 kW cukup untuk memanaskan bilik hingga 360 m³. Kami mengesyorkan produk tersebut ke ruang tamu atau ruang pameran yang besar.

Kelebihan

  • sistem pembersihan kaca depan;
  • pemutus berkualiti tinggi tanpa kecacatan;
  • sambungan cerobong sederhana;
  • balak diletakkan di dalam kotak api, sepanjang 71 cm.

keburukan

  • berat 220 kg menyukarkan pengangkutan dan pemasangan;
  • harga tinggi.

La Nordica Ghisa Isotta Con Cerchi

Penilaian: 4.8

La Nordica Ghisa Isotta Con Cerchi

Di tempat kedua adalah perapian dengan pembakaran panjang, dipasang pada empat kaki anggun. Reka bentuk dapur segera menarik perhatian dengan sisipan lekukan dan bahagian badan cembung. Pemanas dibuat “antik”. Pintu depan dilengkapi dengan kaca tahan panas. Di dalamnya ditiup udara untuk menjaga kebersihannya. Laci abu disediakan di bahagian bawah, memudahkan membersihkan ruang setelah digunakan. Terdapat penutup besi tuang di atas, di mana kompor berada. Dimensi perapian adalah 83x79x66 cm dan ia disambungkan ke cerobong dengan diameter 150 mm. Peranti ini mampu memanaskan isipadu ruang sehingga 338 m³. Ulasan pelanggan menunjukkan bahawa ketuhar mula “menghirup panas” setelah 40 minit.

Selain kuasa tinggi 11.9 kW, perapian dibezakan dengan adanya pintu sisi untuk membekalkan kayu bakar. Ini lebih senang jika log tidak dapat diletakkan melalui petak depan. Namun, reka bentuk ini tidak menghangatkan pengguna pada saat pintu dibuka, jika mereka duduk di kawasan pemanas.

Kelebihan

  • tiup masuk dibekalkan ke kaca;
  • mampu memanaskan 338 m³;
  • ada hob di atas;
  • laci berasingan untuk abu.

keburukan

  • harga tinggi;
  • dengan pengangkutan yang cuai, kaki besi tuang yang menonjol dapat dipukul;
  • berat 212 kg.

Batu Romotop LUGO

Penilaian: 4.8

BATU ROMOTOP LUGO

Kami menghadiahkan tempat ketiga untuk perapian dari Romotop. Model Lugo mempunyai dimensi 56x121x47 cm dan dipasang secara menegak. Berat strukturnya 218 kg. Tungku dengan kesan pembakaran panjang dan bodinya terbuat dari keluli, yang memungkinkan untuk menurunkan harga dibandingkan dengan pesaing besi tuang, tetapi jumlah biaya tetap tinggi. Peranti ini mempunyai kuasa 8 kW dan sesuai untuk memanaskan isipadu 160 m³. Ia memiliki sistem “kaca bersih”, dan daya pembakaran dapat disesuaikan dengan membuka blower. Kerana afterburning sekunder, ia memberikan operasi jangka panjang dan kecekapan 78%. Kompor tidak mempunyai pemegang yang menonjol – sebaliknya, slot ergonomik disusun.

Pada pendapat kami, perapian adalah yang terbaik dari segi kekayaan hiasan. Panel sisi keluli ditutup dengan batu semula jadi. Papak dari bahan yang sama terletak di atas. Reka bentuk ini memberikan produk yang bergaya dan meningkatkan jangka masa pelepasan haba. Dalam ulasan, pemilik menyukai rak kecil yang membolehkan anda memanaskan secawan teh di atasnya.

Kelebihan

  • ada kotak untuk abu;
  • ruang pembakaran tertutup yang selamat;
  • pengaturan tahap nyalaan dengan membuka blower;
  • sistem “kaca bersih”.

keburukan

  • harga tinggi;
  • dalam cuaca sejuk merokok selama beberapa minit semasa pencucuhan;
  • tidak selesa untuk dipasang kerana berat 218 kg.

EdilKamin Disco

Penilaian: 4.7

EdilKamin Disco

Perapian dengan kesan pembakaran panjang boleh didapati dalam warna badan kelabu atau merah. Model ini mempunyai dimensi 50x88x53 cm dan dipasang secara menegak. Di bahagian atas, sambungan ke cerobong disediakan. Ketuhar seberat 146 kg. Tidak ada kemasan yang mahal dalam reka bentuk – hanya keluli tahan panas yang digunakan di mana-mana, jadi harganya ternyata dua kali lebih rendah daripada pesaing yang dijelaskan di atas. Panel depan dilengkapi dengan kaca dan dua baris kisi untuk bekalan udara primer dan sekunder ke ruang pembakaran. Untuk mengelakkan pintu terbuka secara tidak sengaja, perapian dilengkapi dengan kunci dengan pegangan lipat, yang mesti diangkat untuk dibuka. Kekuatan peranti ialah 8.5 kW, yang cukup untuk kawasan dengan isipadu 220 m³. Dalam ulasan, pemilik menyukai kes sempit, yang tidak memakan banyak ruang di dalam bilik.

Perapian diakui oleh kami sebagai yang terbaik kerana kehadiran lapisan vermikulit. Rongga dalaman kotak api dilapisi dengan penebat haba tanpa asbestos. Lapisan tambahan melindungi selongsong luar dari ubah bentuk terma dan membantu meningkatkan jangka masa pemindahan haba.

Kelebihan

  • reka bentuk minimalis;
  • kunci pintu yang boleh dipercayai;
  • Kecekapan 78%;
  • ada kotak untuk abu.

keburukan

  • tiada apa-apa untuk mengatur kekuatan nyalaan;
  • tidak ada dapur memasak.

Invicta chamane

Penilaian: 4.7

PENGERUSI INVICTA

Kompor pembakar kayu dengan Chamane yang terbakar panjang terbuat dari besi tuang dan mempunyai dimensi 120x57x56 cm. Daya pemanas mencapai 14 kW dan mampu memanaskan ruangan hingga 190 m³. Pemegang bergelombang besar yang mengunci kamera bertanggungjawab untuk keselamatan. Log sepanjang 330 mm boleh diletakkan di dalam. Pengilang berjanji bahawa dengan tetapan minimum, pembakaran akan bertahan sehingga 10 jam. Mudah dibersihkan dengan laci abu yang terletak di bahagian bawah. Untuk mengeluarkan produk pembakaran, anda perlu membeli cerobong dengan diameter 180 mm. Kecekapan peranti adalah 78.8%. Pemilik mengatakan bahawa walaupun meletakkan sisa bahan binaan, perapian memanaskan udara hingga suhu 30 darjah.

Model dengan pembakaran panjang dimasukkan dalam tinjauan terbaik kerana reka bentuknya yang tidak remeh. Kerucut tinggi dengan kaca besar menjadikannya sangat luar biasa dan segera menarik perhatian para tetamu. Dalam ulasan, pembeli menyatakan bahawa pembakaran kayu, yang dapat dilihat melalui tingkap besar, kelihatan sangat mengagumkan.

Kelebihan

  • di dalam bilik +30 darjah walaupun menggunakan sisa bahan binaan;
  • kotak api dilengkapi dengan jeriji menegak untuk menghadkan kedudukan kayu api;
  • anda boleh menyesuaikan kekuatan pembakaran;
  • jangka masa kerja pada penanda buku penuh adalah sehingga 10 jam.

keburukan

  • selepas terbakar, ia menyejuk dengan cepat;
  • sukar untuk mencari cerobong dengan diameter yang diperlukan;
  • apabila pintu dibuka, abu jatuh ke lantai.

ABX Helvetia K

Penilaian: 4.7

ABX Helvetia K

Dan inilah perapian menarik dari ABX, masa pembakarannya ialah 6 jam. Model ini mampu memanaskan isipadu udara di dalam bilik hingga 140 m³ berkat kuasa 7 kW. Dimensi struktur adalah 99x74x50 cm. Selongsong luar terbuat dari keluli, dan ruang pembakaran terbuat dari besi tuang. Sambungan ke cerobong dibuat dari belakang menggunakan paip berdiameter 150 mm. Kompor dilengkapi dengan salah satu daripada tiga pilihan asas / tiang: tepi, jubin atau keluli.

Ciri perapian ini adalah kemasan jubin, yang boleh berwarna coklat atau hijau tua. Bahagian luar seramik mempunyai permukaan timbul yang menjadikan ketuhar kelihatan lebih kaya dan meningkatkan jangka masa pemindahan haba. Ciri lain dari perapian adalah tempat penyimpanan kayu api di tiang. Letaknya terletak betul-betul di bawah kotak api dan membolehkan anda mengeringkan balak sebelum meletakkannya di ruang. Ini mengoptimumkan ruang yang dihuni oleh dandang dan tidak memerlukan menyusun kayu bakar berdampingan di dalam kotak khas.

Kelebihan

  • tetingkap panorama;
  • pemegang pintu keluli tahan karat;
  • masa pembakaran kira-kira 6 jam;
  • di dalamnya terdapat penebat tambahan.

keburukan

  • berat 238 kg;
  • menyambung ke cerobong belakang memerlukan ruang tambahan dari dinding.

Romotop GERONA

Penilaian: 4.6

ROMOTOP GERONA

Dengan tepi miring dan pelapis seramik, perapian ini menambah sentuhan keselesaan di mana-mana rumah. Model ini mempunyai dimensi 99x69x40 cm dan dihubungkan melalui saluran keluar berdiameter 150 mm ke cerobong. Kekuatan peranti adalah 9 kW, yang cukup untuk pemanasan 160 m³. Reka bentuknya merangkumi ruang untuk menyimpan kayu bakar, ceruk untuk memanaskan makanan dan pintu kaca, di belakangnya adalah ruang pembakaran keluli dan kotak abu. Pengatur pembukaan laluan udara membolehkan anda mengawal daya pembakaran. Tempoh pemindahan haba dari arang batu adalah 6 jam. Berat dandang mencapai 133 kg, tetapi tidak perlu membuat pangkalan khas – cukup untuk meletakkan lapisan logam atau jubin lantai tahan api.

Perapian menarik perhatian pakar dengan 30 pilihan warnanya. Jubin hiasan berjubin di luar menutup tiga sisi menegak dengan penutup dan boleh berwarna krem, coklat, biru, hijau, merah dan 25 lagi warna, yang membolehkan anda memilih tungku untuk bahagian dalam bilik. Tidak semua model pesaing mampu menyediakan pelbagai ini.

Kelebihan

  • Reka bentuk yang cantik;
  • ada petak untuk balak;
  • niche untuk memanaskan makanan;
  • sambungan atas sederhana.

keburukan

  • kayu bakar terbakar untuk masa yang lama;
  • tidak senang dibersihkan;
  • anda tidak boleh membuang banyak kayu api pada satu masa kerana dimensi kotak api.

Penembak jalan api

Penilaian: 4.5

Penembak jalan api

Perapian besi tuang “Gunter” dirancang dengan dimensi 75x75x56 cm dan mempunyai laci abu dan sill untuk mengumpulkan abu yang hancur dan kepingan panas. Badan dipasang pada empat kakinya sendiri. Permukaan dapur ditutup dengan cetakan hiasan kecil dengan corak halus, yang menjadikan reka bentuknya lebih menarik. Dalam ulasan tersebut, pemilik berpuas hati dengan kompor yang mempunyai pembakar yang boleh ditanggalkan. Sekiranya anda mengeluarkannya, anda boleh memasak dengan api terbuka (contohnya roti bakar atau sekeping kecil daging). Pada masa yang sama, asap terus masuk ke dalam cerobong, sehingga udara bersih tetap ada di dalam rumah.

Model ini termasuk dalam senarai yang terbaik kerana nisbah dimensi kecil yang sangat baik dan output haba 14 kW. Perapian akan praktikal untuk rumah-rumah kecil dengan jumlah ruang tamu hingga 140 m³, agar badan tidak “mencuri” ruang berguna dari pengguna. Walaupun kosnya 3-4 kali lebih murah daripada pemimpin kajian, dinding kotak api diperbuat daripada besi tuang, yang lebih tahan lama dan cekap dalam pemanasan.

Kelebihan

  • Kecekapan 78%;
  • pengatur bekalan udara;
  • kaca dengan sistem tiupan;
  • ada hob di atas.

keburukan

  • cerobong di bahagian belakang memerlukan penyingkiran perapian dari dinding;
  • di bawahnya, lantai yang kukuh diperlukan kerana berat “bayi” 177 kg.

THORMA Milano II

Penilaian: 4.4

THORMA MILANO II

Pemanas dengan sistem pembakaran panjang terbuat dari keluli, tetapi pintu ruang dan peniup terbuat dari besi tuang. Peti api dilapisi dengan fireclay di dalam untuk melindungi logam luar dari kesan terma dan mencegah ubah bentuk. Kekuatan peranti ialah 5 kW. Pemanas boleh didapati dalam warna perak, kuning air, burgundy atau hitam. Kecekapannya berada pada tahap 72%. Cerobong dengan diameter 120 mm digunakan untuk penyambungan. Beratnya berat 72 kg. Ulasan pemilik menunjukkan bahawa hobi bukan sekadar tipu daya pemasaran – anda sebenarnya boleh memasaknya. Contohnya, periuk air akan mendidih hanya dalam beberapa minit.

Perapian mempunyai bentuk yang sempit, praktikal untuk bilik dengan perabot. Berkat ukurannya 36x38x89 mm, lebih mudah mencari tempat untuknya. Keupayaan memanaskan 124 m³ dan kehadiran kompor menjadikannya optimum untuk digunakan di negara ini.

Kelebihan

  • anda boleh memasak di atas kompor;
  • termasuk aksesori logam untuk mengangkat penutup panas;
  • kawalan akses udara;
  • pembakaran boleh ditukar kepada mod membara.

keburukan

  • penebat di dinding belakang beberapa retak setelah 3 tahun beroperasi;
  • ukuran kayu api di dalam kotak api tidak boleh melebihi 250 mm;
  • lantai di bawah perapian dipanaskan hingga suhu 50 darjah.

Guca arina tinggi

Penilaian: 4.3

Guca arina tinggi

Kompor lantai yang terbakar panjang dari Guca mempunyai reka bentuk menegak dengan dimensi 82x48x43 cm dan berat 123 kg. Kekuatan perapian adalah 10 kW, dan ruang pemanasan optimum ialah 210 m³. Bahan badan gabungan mempunyai asas keluli dan sisipan besi tuang. Akses ke ruang dan laci abu dibuka melalui pintu kaca tunggal. Daya pembakaran disesuaikan dengan memutar injap bulat untuk laluan udara ke dalam blower. Berdasarkan ulasan, pengguna menyukai pemanas dengan reka bentuk “ukiran” dan rak yang berkesan untuk mengumpulkan abu yang jatuh ketika pintu dibuka.

Pakar menganggap perapian adalah yang terbaik kerana peningkatan kecekapan 84%. Walaupun untuk model yang lebih mahal, penunjuknya tidak melebihi 82%, atau bahkan 78%. Pelepasan haba yang lebih lama adalah mungkin kerana dinding logam tebal, cerobong yang menyempit dengan diameter 120 mm dan lapisan penebat dalaman. Pembakaran berterusan boleh bertahan sehingga 8 jam.

Kelebihan

  • rak untuk mengumpul abu;
  • kotak yang luas untuk abu;
  • sambungan cerobong atas sederhana;
  • bahan ruang pembakaran – besi tuang.

keburukan

  • tiada hob;
  • hujung kaki yang nipis – kerana ini, perapian boleh dipindahkan secara tidak sengaja di atas jubin.

META Oka

Penilaian: 4.2

META OKA

Jenama domestik “Meta” menawarkan model dengan “Oka” lama terbakar, terbuat dari keluli dan “dibungkus” di fireclay di sisi. Dimensi badan adalah 86x49x40 cm dan saluran cerobong menegak dengan diameter 150 mm memungkinkan untuk meletakkan peranti hampir di dinding dan tidak mengambil banyak ruang di dalam bilik. Peranti dengan kuasa 6 kW sesuai untuk pemanasan 100 m³. Di bahagian bawah ada petak untuk mengeringkan dan menyimpan kayu bakar. Laci abu tarik terletak di atasnya. Pemilik menyukai ulasan bahawa membersihkannya tidak memerlukan membuka pintu ruang pembakaran. Untuk mengelakkan kabut kaca, jet udara disediakan di atasnya. Perapian berat 86 kg, jadi sangat mungkin untuk memasangnya bersama-sama.

Model ini terkenal dengan bentuk segitiga pintu dengan kaca, yang memberikan pandangan yang lebih baik mengenai apa yang berlaku di kotak api. Lidah api dapat direnungkan dalam bentuk volumetrik yang membuka kepada lebih banyak pengguna di dalam ruangan. Kelebihan perapian lain yang jelas adalah harganya yang agak berpatutan.

Kelebihan

  • ada petak untuk menyimpan dan mengeringkan kayu bakar;
  • laci abu keluar secara berasingan;
  • kos yang berpatutan;
  • ceruk untuk memanaskan makanan.

keburukan

  • tidak ada hob;
  • kadang-kadang chamotte di dinding sisi retak akibat pemanasan.

Seramik menegak Teplodar

Penilaian: 4.1

Seramik menegak Teplodar

Kesimpulannya, produk dari “Teplodar”. Kami meletakkan perapian Vertikal di hujung ulasan kerana reka bentuknya yang terlalu ringkas. Ia mempunyai dinding keluli halus yang dilapisi dengan chamotte dan tingkap kaca kecil. Dimensi pemanas 88x37x42 cm. Kompor disediakan di atas. Laci abu meluncur keluar secara berasingan dan tidak memerlukan membuka pintu utama. Dalam ulasan tersebut, pembeli menyatakan bahawa perapian boleh dipasang sendiri, kerana beratnya hanya 44 kg. Sekiranya anda menggunakan dapur sebagai sumber haba tambahan (selari dengan dandang gas yang beroperasi pada mod minimum), maka ia akan mengatasi pemanasan seluas 100 m². Bagi sebilangan pembeli, produk tersebut telah berkhidmat selama 10 tahun.

Perapian dengan teknologi pembakaran lama adalah yang terbaik dari segi kos. Ini adalah pilihan terbaik untuk kediaman musim panas atau dengan anggaran pembaikan yang terhad. Walaupun harga rendah, bahan tungku adalah besi tuang. Dengan tetapan yang betul, masa pembakaran mencapai sekitar 4 jam.

Kelebihan

  • berat 44 kg boleh dipasang walaupun bersendirian;
  • kompor merangkumi hampir keseluruhan kawasan rak atas;
  • cepat panas;
  • pemasangan sederhana.

keburukan

  • lebih sukar untuk mencari cerobong dengan diameter 11.5 cm;
  • reka bentuk yang sangat ringkas dan luar biasa.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen