12 penyemak imbas terbaik untuk Windows

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Pada tahun 2019, hampir semua aplikasi menggunakan akses internet untuk satu tahap atau yang lain. Tetapi untuk akses pengguna sepenuhnya ke Web, anda masih memerlukan aplikasi berasingan – penyemak imbas. Banyak aplikasi seperti itu telah dikeluarkan untuk sistem operasi yang paling umum Windows. Dewan editorial majalah menawarkan gambaran ringkas mengenai penyemak imbas yang paling terkenal untuk Windows. Penyelidikan yang dilakukan oleh pakar kami berdasarkan hasil ujian bebas dan sedikit maklum balas daripada pengguna sebenar.

Kedudukan penyemak imbas terbaik untuk Windows

Pencalonan sebuah tempat Penyemak Imbas penilaian
Penyemak imbas kaya ciri terbaik untuk Windows 1 Chrome 5.0
2 FIrefox 4.9
3 Opera 4.8
4 Maxthon 4.7
Penyemak imbas ringan dan pantas terbaik untuk Windows 1 Yandex 5.0
2 Vivaldi 4.9
3 Orbitum 4.8
4 Hujung 4.7
5 K-Meleon 4.6
Penyemak Imbas Selamat Terbaik untuk Windows 1 Comodo IceDragon 5.0
2 Besi SRWare 4.9
3 Kumpulan Penyemak Imbas Tor 4.8

Penyemak imbas kaya ciri terbaik untuk Windows

Pada pilihan pertama, kami telah memilih untuk anda penyemak imbas teratas yang digunakan oleh majoriti pengguna Internet di planet ini. Ciri pembezaan utama mereka adalah fungsi seluas-luasnya, sokongan untuk add-ons-extensions, kehadiran sejumlah besar add-on dari studio yang berlainan. Keserbagunaan seperti ini hampir pasti menyebabkan kehilangan kelajuan kerja, oleh itu, kami telah memperuntukkan penyemak imbas 'pantas' dalam kategori khas untuk anda.

Chrome

Penilaian: 5.0

Google chrome

Pertama, pertimbangkan penyemak imbas yang sebenarnya menduduki tempat pertama dari segi jumlah pengguna aktif di dunia. Sejak 2013, Chrome telah memimpin dengan margin yang besar walaupun dari pesaing terdekatnya, dengan alasan yang baik. Ini adalah salah satu produk Google yang paling berjaya setelah mesin pencari dengan nama yang sama.

Aplikasi ini dibina berdasarkan enjin Chromium, yang dikembangkan untuk penyemak imbas dengan nama yang sama. Di sini anda perlu memahami bahawa penyemak imbas Chromium dan Chrome adalah produk yang sama sekali berbeza.

Chrome pada awalnya diposisikan sebagai “penyemak imbas terpantas” dan ini benar. Dengan perkembangan teknologi Internet dan peningkatannya sendiri, penyemak imbas memperoleh fungsi, dan kelajuan kerja dalam kelebihannya meninggalkan latar depan, tetapi tetap baik.

Antara muka penyemak imbas pemasangan baru sangat bertapa. Di bahagian atas tetingkap terdapat bar tab, bar alamat, bar penanda buku, plugin dan kawasan sambungan. Akses ke semua fungsi dan tetapan adalah melalui sistem menu bersarang. Hampir semua penyemak imbas popular untuk Windows mematuhi pendekatan ini untuk mengatur ruang kerja.

Keupayaan Chrome, walaupun tanpa tambahan, cukup untuk melayari yang selesa. Penyemak imbas memaparkan halaman dengan betul, menafsirkan skrip dengan cepat dan betul, dan menyokong semua protokol dan teknologi keselamatan yang diperlukan. Tetapi potensi penuh Chrome terungkap ketika memasang dan menggunakan sambungan.

Kelebihan penting Chrome adalah penyatuan penyemak imbas yang ketat ke seluruh ekosistem produk perisian Google. Ini membolehkan anda mengakses tetapan peribadi, akaun, penanda buku anda secara langsung di mana-mana peranti lain, termasuk alat yang boleh dipakai – juga penting pelayar dilancarkan bukan hanya untuk Windows, tetapi juga untuk platform lain, termasuk mudah alih. Sebilangan produk ini dimasukkan ke dalam aplikasi secara lalai, seperti penterjemah proprietari Google, yang, jika dikehendaki, dapat menerjemahkan kandungan teks laman web ke bahasa lain tanpa melanggar struktur susun atur.

Pengguna juga sangat menghargai kestabilan Chrome – kes aplikasi membeku atau kerosakan kritikal jarang berlaku walaupun dalam keadaan berat. Tetapi pada masa yang sama, anda perlu ingat bahawa ini masih 'kelas berat', dan untuk berselancar yang selesa, sangat wajar bukan 'perkakasan' yang paling lemah.

Kelebihan

  • kelajuan kerja;
  • pelbagai fungsi;
  • paparan kandungan yang betul;
  • berbilang platform;
  • banyak tambahan dan sambungan yang berguna;
  • penyatuan yang berkesan dengan produk Google yang lain;
  • mod penyamaran.

keburukan

  • beberapa ketepatan pada perkakasan.

FIrefox

Penilaian: 4.9

Mozilla Firefox

Ulasan kami akan diteruskan oleh penyemak imbas sumber terbuka yang lain, yang sejak awal beroperasi sejak sekian lama untuk berjaya dengan pengguna. Dan sekarang selama beberapa tahun berturut-turut, dia yakin berada di antara tiga teratas, walaupun dengan margin besar dari Chrome.

Fungsi asas FIrefox hampir sama dengan Chrome, malah ruang kerja disusun dengan cara yang serupa. Ini adalah bidang kerja yang sama dengan bar alamat di bahagian atas, bar menu, tab, add-on dan penanda halaman. Sebenarnya, di sini, anda perlu membandingkan Chrome dengan Firefox, kerana yang terakhir muncul lebih awal. Situasi yang hampir sama adalah dengan alat tambah yang memperluas fungsi – sebilangan besar dari mereka telah dilepaskan dan dikeluarkan untuk Firefox.

Perbezaan ketara antara penyemak imbas ini mula dirasakan dengan penggunaan yang lebih 'maju'. Firefox dicipta sebagai produk perisian sumber terbuka yang bebas dengan kecenderungan yang memihak kepada geeks menggunakan ciri aplikasi yang halus dan tidak selalu jelas. Oleh itu, penyemak imbas mempunyai alat yang sesuai untuk bekerja dengan kod sumber laman web, menganalisis statistik, membuat perubahan 'dengan cepat', semua jenis pembinaan semula untuk keperluan anda sendiri. Semua ini membolehkan anda melakukan enjin Gecko percuma, di mana Firefox dibina.

Walaupun pencipta Firefox tidak dapat menawarkan ekosistem besar yang sama seperti Google, migrasi ke peranti lain untuk pengguna sama cepat dengan pemindahan dan penyegerakan semua tetapan, sambungan, data peribadi dan penanda halaman. Untuk melakukan ini, anda mesti membuat akaun peribadi terlebih dahulu dalam sistem.

Firefox mempunyai potensi yang hampir sama untuk keselamatan maklumat pengguna seperti Chrome. Anda bahkan tidak perlu memasang penyekat iklan untuk menyekat iklan dan pelacak iklan yang tidak diingini – ciri ini sudah terbina dalam dan boleh diaktifkan dengan mudah dalam tetapan.

Penyemak imbas menyokong teknologi WebVR dan WASM, yang pasti menggembirakan peminat permainan dalam talian moden. Juga, pengguna mempunyai kemungkinan hampir tidak terbatas untuk menyesuaikan antara muka – mengubah reka bentuk, parameter ikon, ukuran alat visual, dan banyak lagi.

Kelebihan

  • fungsi yang kaya;
  • banyak peluasan dan penambahan;
  • fleksibiliti tetapan;
  • penyesuaian luas untuk keperluan pembangun web;
  • alat yang sesuai untuk bekerja dengan kod sumber;
  • penyegerakan tetapan dan data peribadi yang mudah;
  • penyekat iklan terbina dalam.

keburukan

  • intensif sumber secara relatif.

Opera

Penilaian: 4.8

Opera.png

Penyemak imbas ketiga dalam senarai dalam pelbagai penilaian juga sering mendapat tempat ketiga. Dari segi fungsi asas, Opera sama sekali tidak kalah dengan dua penyelesaian sebelumnya, dan di samping itu, ia dapat menawarkan alat dan pilihan tambahan yang mudah bagi pengguna.

Ruang kerja penyemak imbas disusun dengan cara yang serupa dengan Chrome dan FIrefox – dengan panel tambahan, tab, kegemaran, menu, bar alamat. Di sebelah kiri tetingkap terdapat widget penyembunyi yang berguna dengan akses cepat ke fungsi.

Opera membuat kandungan dengan betul dengan memeriksa ejaan bidang input teks dengan cepat dan menskalakan kandungan halaman jika pengguna menginginkannya. Iklan anti-pencerobohan terbina dalam merangkumi penyekat pop timbul. Perkhidmatan VPN proprietari terbina dalam membolehkan anda mengekalkan anonimiti maksimum, melindungi maklumat sulit daripada pemintasan dan penyahsulitan.

Kelebihan Opera yang terpisah adalah integrasi yang ketat dengan aplikasi dan perkhidmatan pihak ketiga, utusan, muat turun torrent, pelanggan e-melnya sendiri, dan lain-lain. Terdapat pengurus muat turun, pelanggan e-mel yang tidak mengganggu tetapi sangat dipercayai. Tetapan peribadi dan penanda buku dapat diselaraskan dengan mudah antara peranti yang berbeza. Dalam keadaan tertentu, kandungan dapat dilihat di luar talian tanpa akses ke Internet, setelah menghidupkan mod yang sesuai sebelum itu.

Idea untuk mengautomasikan tindakan rutin dilaksanakan dengan menarik di Opera. Pengguna dapat mengatur tindakannya sendiri untuk hotkeys, mengatur skrip untuk gerakan tetikus tertentu.

Dengan semua gambar yang digambarkan, Opera masih mempunyai kelemahan yang menjengkelkan – VPN bawaan 'jatuh' pada pelbagai selang kerana ketiadaan pelayan proksi yang sedang digunakan. Masalahnya dapat diselesaikan dengan mudah dengan memasang sambungan alternatif dengan perkhidmatan yang serupa. Tetapi ini menolak kelebihan penting penyemak imbas, kerana sebilangan besar pengguna memasang Opera semata-mata kerana VPN terbina dalam yang mudah dan senang. Tetapi kegagalan seperti itu tidak berlaku setiap hari, dan pada masa akan datang, mungkin pembangun akan menyelesaikan masalahnya.

Kelebihan

  • kelajuan kerja;
  • fungsi yang luas;
  • sokongan untuk sambungan;
  • VPN terbina dalam percuma;
  • penyekat iklan terbina dalam percuma yang berkesan;
  • fungsi penjimatan bateri komputer riba.

keburukan

  • VPN terbina dalam sering gagal.

Maxthon

Penilaian: 4.7

Maxthon.jpg

Bahagian tinjauan ini berakhir dengan penyemak imbas, yang selama bertahun-tahun berfungsi sebagai alternatif yang sangat baik untuk IE 'rendah diri', walaupun pada awalnya mesin Maxthon adalah Trident – mesin Internet Explorer.

Pada tahun 2010 Maxthon beralih ke enjin baru – Chromium (WebKit) – kerana kelebihannya yang tidak dapat dinafikan. Kelebihan ini juga mempengaruhi kelajuan, jadi penyemak imbas sering mengatasi kelajuan Chrome sendiri. Tetapi mesin Trident lama belum dikeluarkan sepenuhnya, tetapi terdapat dalam jenis mod 'tidur'. Apabila penyemak imbas menerima kod ketinggalan zaman untuk rendering, secara automatik beralih ke Trident untuk paparan kandungan yang lebih tepat. Anda juga boleh menukar mesin secara manual.

Dari segi fungsi, Maxthon berbeza dengan penyemak imbas teratas yang lain dengan adanya banyak fungsi terbina dalam secara lalai dalam pengedaran rasmi. Kepenuhan sedemikian dapat dicapai dalam mana-mana penyemak imbas di atas dengan memasang alat tambah. Tetapi Maxthon, dengan set standardnya, melegakan pengguna dari keperluan mencari, memasang dan mengkonfigurasi setiap tambahan secara manual, setiap kali meragui kebenaran pilihannya.

Dari segi kefungsian, Maxthon memberikan kesan dengan pelbagai penyelesaian bawaan di luar kotak. Maxthon Passport membolehkan anda membuat akaun peribadi dan dengan mudah memindahkan tab dan tetapan ke peranti lain. Terdapat alat bawaan untuk memuat turun video dari Youtube, Vimeo dan seumpamanya, anda tidak perlu memasang yang lain. Alat yang berguna – Resource Sniffer – mencari di dalam laman web untuk kandungan media mengikut keadaan yang ditentukan. Maxthon menyediakan pelbagai jenis alat yang beragam, untuk sebarang tugas, dan pada masa yang sama juga menyokong pemasangan pemalam tambahan.

Pembangun Maxthon telah membuat penyimpanan awan yang berasingan khusus untuk pengguna anak mereka – Skyfile. Walaupun perkhidmatan sedemikian banyak, syarat penggunaannya sangat baik dan masuk akal untuk melihat lebih dekat di Skyfile.

Kelebihan

  • fungsi standard terkaya;
  • kelajuan kerja yang tinggi;
  • pertukaran pintar antara enjin;
  • antara muka klasik yang jelas;
  • isyarat skrip;
  • mod malam.

keburukan

  • tidak ada aduan sistematik yang jelas dari pengguna.

Penyemak imbas ringan dan pantas terbaik untuk Windows

Pilihan kedua dalam tinjauan penyemak imbas terbaik untuk Windows pada tahun 2019 menurut versi adalah aplikasi ringkas dan pantas di mana penekanan adalah pada keseimbangan optimum antara fungsi dan kelajuan. Setiap penyemak imbas yang disenaraikan akan menjadi alternatif yang baik untuk mana-mana 'kelas berat', jika atas sebab tertentu anda harus menjimatkan sumber RAM dan pemproses.

Yandex

Penilaian: 5.0

Yandex

Mungkin penyemak imbas yang paling 'berjaya' dalam koleksi ini, sekurang-kurangnya dari segi PR. Selama bertahun-tahun, semua yang diketahui pengguna rata-rata mengenai Penyemak Imbas Yandex adalah bahawa dia secara intrusial ditawarkan untuk memasang aplikasi lain, dan banyak yang terganggu oleh kegiatan tersebut. Tetapi bertahun-tahun berlalu, dan penyemak imbas Rusia dari produk promosi yang kontroversial berubah menjadi aplikasi berfungsi sepenuhnya, yang bahkan masuk dalam tiga populariti teratas di Persekutuan Rusia.

Penyemak imbas Yandex pada dasarnya menggunakan enjin yang sama dengan Chrome, yang secara automatik bermaksud prestasi tinggi, dan oleh itu kelajuan kerja. Satu-satunya perbezaan adalah bahawa Yandex, yang tidak 'dibebani' oleh banyak sambungan, membolehkan mesin mencapai potensi penuh.

Aplikasi ini mempunyai perlindungan bawaan yang sangat kuat terhadap perisian hasad, virus dan perisian intip, yang pengguna boleh gunakan secara tidak sengaja atau tanpa sengaja di Internet – teknologi Protect yang dimiliki. Di kawasan ini, pemaju bekerjasama secara aktif dengan Kaspersky Lab. Alat penyekat iklan dilaksanakan sebahagiannya.

Pencipta penyemak imbas juga menyediakan senario untuk bekerja dalam sambungan Internet berkelajuan rendah. Untuk keadaan seperti itu, anda dapat menghidupkan mod turbo, di mana penyemak imbas mengoptimumkan lalu lintas dengan berhati-hati untuk meningkatkan kelajuan memuat dan membuat kandungan.

Kemudahan bekerja dengan penyemak imbas juga dijamin oleh perkembangan pengarang Yandex, seperti Smart Line, Tableau dan lain-lain. Anda boleh menyesuaikan aliran kandungan berita yang anda minati dengan memaparkan suapan Yandex.Zen, yang ketika berinteraksi, secara bebas akan belajar memilih bahan yang paling menarik.

Penyemak imbas Yandex masih tidak kekurangan, dan semua perkara lain sama, mana-mana perkara di atas akan memberikan permulaan yang baik. Walau bagaimanapun, ia boleh disyorkan dengan yakin kepada banyak pengguna Rusia kerana kelebihannya yang penting. Penyemak imbas Yandex menerapkan integrasi yang ketat dengan banyak perkhidmatan syarikat lain – mel, wang, alat pengiklanan, dan lain-lain, serupa dengan bagaimana ia dilakukan di Chrome sehubungan dengan produk Google. Mempunyai ruang kerja yang selesa dapat mengatasi kekurangan.

Kelebihan

  • kelajuan kerja;
  • paparan halaman yang betul;
  • cari di dalam halaman dengan mengambil kira morfologi;
  • perlindungan berkesan terhadap virus dan perisian intip;
  • pembantu suara Alice;
  • integrasi erat dengan perkhidmatan berjenama Yandex.

keburukan

  • pengguna individu menuntut kekurangan.

Vivaldi

Penilaian: 4.9

VIVALDI.png

Seterusnya, kami menawarkan satu projek menarik, yang dihargai dengan keraguan khas oleh wakil-wakil 'sekolah lama' yang mengingati versi awal Opera. Faktanya ialah pada awalnya, penyemak imbas Opera menggunakan enjin Presto sendiri dan mempunyai beberapa ciri khas, hampir unik. Kemudian pihak pengurusan memutuskan untuk memindahkan penyemak imbas ke 'rel' Blink dengan beberapa perubahan fungsi. Pembaharuan berskala besar seperti itu mendapat kritikan tajam bahkan di dalam syarikat itu, dan kemudian kumpulan inisiatif mewujudkan syarikat permulaan Vivaldi. Perkembangan ini dipimpin oleh bekas pengurus atasan Perisian Opera Jon Stephenson von Techner.

Penyemak imbas dengan nama yang sama bertujuan untuk mengekalkan semua perkara baik yang pengguna gemari penyemak imbas Opera yang asli, serta untuk melengkapkan fungsi dengan alat yang berguna dan memperkenalkan inovasi terkini. Secara umum, para pembangun berjaya, dan Vivaldi bahkan mewarisi daya tarikan tertentu dari prototaip.

Fungsi asas Vivaldi tidak menyediakan kejutan – semua yang anda perlukan ada di sini, dan tidak perlu disenaraikan. Lebih menarik lagi ialah ciri-ciri Vivaldi yang tidak terdapat di penyemak imbas lain, sekurang-kurangnya yang popular. Dan ada: fungsi 'Perintah Pantas'; konfigurasi kekunci panas yang fleksibel untuk sebarang fungsi; kerja yang diperluaskan dengan catatan semasa berinteraksi dengan kandungan halaman terbuka; memunggah tab latar dari memori dalam mod manual; memaparkan pelbagai tab dalam satu tetingkap; panel web berfungsi dengan akses pantas, dan banyak lagi.

Vivaldi membolehkan anda menukar mesin pencari dari set yang ada, serta untuk mendaftarkan alamat sistem lain dengan sewenang-wenangnya. Tab terbuka dapat disimpan secara berasingan sebagai sesi, sehingga pada bila-bila masa anda dapat membuka sekumpulan halaman yang diperlukan sekaligus. Penyemak imbas sesuai dengan penyesuaian yang baik dan fleksibel, walaupun dari segi penampilan dan susunan kawasan kerja.

Kelebihan

  • kelajuan kerja;
  • fleksibiliti tetapan;
  • fungsi yang kaya;
  • sebilangan ciri unik;
  • keperluan sistem rendah;
  • reka bentuk dan gaya secara umum.

keburukan

  • komen tidak sistematik dari pengguna.

Orbitum

Penilaian: 4.8

Orbitum

Semua penyemak imbas yang dijelaskan di atas adalah penyelesaian universal untuk melayari web. Dan lebih menarik untuk berurusan dengan penyemak imbas yang mempunyai pengkhususan yang sangat jelas. Ini mengenai penyemak imbas 'sosial' – Orbitum.

Tepatnya, Orbitum tidak mempunyai batasan yang jelas, hanya berorientasi fungsi dan disesuaikan untuk penggunaan akaun anda yang paling mudah di semua jenis rangkaian sosial. Secara umum, ia boleh digunakan sebagai penyemak imbas universal biasa tanpa masalah.

Toolkit khusus Orbitum bermula dengan aplikasi media sosial terbina dalam yang menunjukkan status, catatan, dan memberi anda akses untuk menyiarkan dan mengedit siaran. Di samping itu, terdapat sembang bawaan dengan sambungan akaun dalam pelbagai utusan.

Penyemak imbas dikuasakan oleh enjin Chromium, yang masih sinonim dengan rendering halaman berkelajuan tinggi dan melayari web secara umum. Orbitum dengan ketat memantau kesahihan sumber dan sijil yang sah, jadi penyemak imbas juga mendapat markah yang baik dari segi keselamatan.

Kit alat Orbitum juga merangkumi banyak ciri tambahan, seperti memuat turun torrents secara dalaman, mendengar senarai main VK anda melalui pemain terbina dalam, dan banyak lagi. Integrasi rapat dengan rangkaian sosial bahkan membolehkan anda mengubah tema halaman VKontakte peribadi anda menggunakan penyemak imbas itu sendiri dengan sambungan Galeri Tema.

Pada dasarnya, penyemak imbas ini hanya memenuhi maklum balas positif dengan komen pengguna kecil yang tidak sistematik. Satu-satunya perkara biasa yang mengganggu banyak pihak adalah bahawa Orbitum memerlukan masa yang terlalu lama untuk dibuka. Tetapi bagi mereka yang mempunyai penyemak imbasnya dibuka sepanjang hari, cacat kecil ini hampir tidak dapat dilihat.

Kelebihan

  • penyesuaian optimum ke rangkaian sosial;
  • kerja pantas;
  • percuma sepenuhnya;
  • fungsi tambahan yang berguna di atas fungsi utama;
  • antara muka yang mudah dan intuitif.

keburukan

  • sering memerlukan masa yang lama untuk bermula.

Hujung

Penilaian: 4.7

Hujung

Sebilangan pembaca mungkin merasa bingung mengapa staf editorial menyemak semula penyemak imbas standard dari Microsoft, yang wajib untuk sistem operasi moden Windows. Sebabnya ialah pendahulunya Edge – Internet Explorer – meninggalkan banyak perkara yang diinginkan dalam banyak cara. Walau bagaimanapun, untuk semua stereotaip, Edge jauh dari IE.

Pembangun telah menyediakan Edge dengan antara muka minimalis yang sama dengan Chrome dan penyemak imbas lain yang meniru peneraju pasaran. Fungsi asas merangkumi semua alat biasa: membuka halaman pada tab berasingan, menyimpan penanda halaman, mengotomatiskan pengisian borang termasuk kata laluan, pengurus muat turun, dan banyak lagi.

Edge juga membolehkan konfigurasi fleksibel dari banyak parameter untuk penyesuaian penyemak imbas maksimum dengan pilihan peribadi pengguna. Tetapi yang sebenarnya tidak dapat dilakukan oleh Edge ialah memasang add-on. Sebaliknya, tahap keterbukaan kod tidak menyumbang kepada perkara ini. Akibatnya, praktikalnya tidak ada tambahan yang berguna untuk Edge. Mungkin minat pemaju pihak ketiga dalam penyemak imbas akan meningkat setelah perubahan enjin yang diumumkan.

Untuk parameter yang paling penting dalam konteks bahagian ini – speed – Edge menunjukkan prestasi yang sangat baik dalam ujian JetStream dan Octane, yang mendapat tempat pertama dalam kajian bebas. Dalam ujian lain, misalnya, Speedometer – Edge lebih rendah daripada peneraju pasaran Google Chrome, dan walaupun tidak terlalu banyak. Dan sekali lagi, kami menekankan bahawa dalam masa terdekat keadaan mungkin berubah ke arah mana pun, dan penilaian semasa relevan pada akhir 2019.

Kesimpulannya, kita jauh dari terlalu berusaha untuk menilai berlebihan Edge, terutama kerana ada rancangan Microsoft untuk meninggalkan enjin IE asli yang memihak kepada Chromium di masa depan. Tidak kira apa masa depan pelayar ini, jumlah pengguna yang akan mencukupi untuk melayari Internet yang selesa tetap ketara. Dan ia akan tetap lama, sementara versi yang sesuai disokong Windows.

Kelebihan

  • kelajuan kerja;
  • keperluan kecil untuk sumber PC;
  • antara muka yang mudah dan intuitif;
  • tetapan fleksibel;
  • pendekatan terpusat untuk tetapan peribadi melalui akaun Microsoft.

keburukan

  • tiada sokongan biasa untuk sambungan.

K-Meleon

Penilaian: 4.6

K-Meleon

Menyelesaikan bahagian tinjauan penyemak imbas terbaik untuk Windows pada tahun 2019 mengikut versi penyelesaian optimum untuk komputer lemah adalah penyemak imbas K-Meleon. Ini adalah aplikasi yang sangat asas dengan fungsi minimum, tetapi dengan penggunaan sumber yang rendah.

K-Meleon menggunakan mesin yang sama dengan Firefox. Ini, tentu saja, tidak menjadikannya paling tidak analog, tetapi ciri baik dari segi prestasi. Sejak 2017, K-Meleon mempunyai versi rasmi baru pada enjin yang berbeza – Goanna, yang relevan dengan hari ini, tetapi masih dalam mod ujian.

Penyemak imbas mempunyai antara muka yang sangat sederhana, jika tidak primitif. Keadaan ini kelihatan seperti kekurangan, tetapi dalam konteks tugas utama – kepantasan kerja pada mesin yang lemah – beberapa penampilan yang kekok dapat dimaafkan.

Untuk semua keterbatasan, kekompakan dan kekurangannya dalam segala hal, K-Meleon masih mempunyai satu set ciri dan fungsi yang diperlukan untuk melayari Internet moden. Ini adalah klien e-mel dan umpan berita, perlindungan terhadap perisian hasad dan laman web, mod penyemakan imbas peribadi, penskalaan kandungan. Banyak parameter K-Meleon mudah dikonfigurasi.

Penyemak imbas boleh berfungsi dengan sistem penanda buku semua penyemak imbas teratas, yang sangat memudahkan tugas migrasi kekal atau penggunaan sementara komputer lain. Mempunyai bahasa makro tersendiri, yang membolehkan anda membuat add-on dan memperluas kemampuan aplikasi dengan segala cara. Bahasa ini sangat mudah, sehingga pengguna dengan latihan yang minimum dapat menguasainya. Dikombinasikan dengan fleksibiliti untuk menyesuaikan hampir semua perkara, ini memberi anda banyak ruang untuk penyesuaian. Penyemak imbas bahkan sebahagiannya menyokong peluasan yang pada asalnya ditulis untuk Firefox.

Kelebihan

  • merekodkan kelajuan kerja;
  • kehadiran fungsi minimum yang diperlukan;
  • penggunaan sumber yang minimum;
  • Enjin Firefox (sejak 2017 – Goanna) dengan sokongan separa untuk sambungan Firefox;
  • tetapan fleksibel;
  • percuma sepenuhnya.

keburukan

  • sebilangan kemungkinan memerlukan tahap pengetahuan tertentu.

Penyemak Imbas Selamat Terbaik untuk Windows

Pilihan ketiga dan terakhir aplikasi dalam penarafan penyemak imbas terbaik untuk Windows pada tahun 2019, menurut majalah Internet, menawarkan beberapa penyelesaian berkesan siap untuk mereka yang terutama memerlukan keselamatan, walaupun dengan mengorbankan fungsi dan kepantasan. Selain itu, ini bukan sahaja melindungi dari ancaman virus, tetapi juga maklumat dan keselamatan diri.

Comodo IceDragon

Penilaian: 5.0

Comodo IceDragon

Mari kita mulakan dengan paling “ringan” dari segi perlindungan penyemak imbas – produk kedua dari studio Comodo – penyemak imbas IceDragon. Pada umumnya, ia tidak begitu luar biasa dari segi fungsi, dan dapat digolongkan dalam kategori sebelumnya kerana kekompakan dan kepantasan kerjanya. Walau bagaimanapun, perkakas anti-virus dan anti-perisian intip yang disempurnakan menjadikan penyemak imbas itu istimewa.

Penyemak imbas dibina pada enjin yang sama dengan yang digunakan oleh Firefox. Lebih-lebih lagi – ini adalah satu ungkapan bahawa IceDragon adalah sejenis versi Firefox dengan 'pengkhususan anti-virus'. Bagaimanapun, tingkah laku penyemak imbas dalam sistem operasi dari segi penggunaan sumber mirip dengan prototaip.

Perkara yang sama berlaku untuk fungsi – di sini kita mempunyai semua yang sama seperti pada Firefox klasik dengan perbezaan minimum. Ini adalah antara muka yang sama mudah dan senang digunakan, sistem tab, bar penanda buku berfungsi, dan beberapa alat terbina dalam. Tetapi yang paling menarik adalah kawalan keselamatan penyemak imbas itu sendiri.

Dari segi keselamatan, semua yang ada di sini disusun dengan cara yang sangat dipercayai. Kandungan sumber web, yang diminati oleh pengguna, diperiksa terlebih dahulu oleh fungsi Siteinspector sebelum memberikannya melalui penafsiran bahasa markup. Perkhidmatan bawaan lain – Secure DNS – menjalankan fungsi menyekat pemuatan laman web yang terkenal dengan pancingan data, aktiviti viral, iklan yang terlalu agresif dan manifestasi lain yang tidak diingini.

Terdapat juga toolkit khas di IceDragon, yang dikembangkan oleh Comodo studio yang sama, untuk memastikan kerahsiaan, tanpa nama dan mencegah kebocoran data. Dalam hal ini, perlindungan penyemak imbas rata-rata, dan sesuai untuk kebanyakan pengguna. Mereka yang mencari ubat yang lebih berkesan harus melihat dua penyelesaian di bawah ini dengan lebih dekat.

Penyemak imbas mengatasi tanggungjawab langsungnya dengan bermaruah dan menimbulkan sedikit keluhan daripada penonton. Satu-satunya perkara adalah bahawa bahagian berbahasa Rusia mengadu tentang kurangnya penyetempatan Rusia.

Kelebihan

  • kelajuan kerja;
  • antara muka yang boleh diakses;
  • alat anti-virus dan anti-spyware yang dipertingkatkan;
  • semua faedah asas Firefox.

keburukan

  • tiada penyetempatan Rusia.

Besi SRWare

Penilaian: 4.9

Besi SRWare

Pertimbangkan penyemak imbas lain yang menarik untuk melayari yang selamat dan tanpa nama – Iron dari studio Jerman SRWare. Projek ini dibuat pada mesin Chromium dan secara umum, sudah berada di tahap kenalan pertama, nampaknya sudah biasa bagi pengguna penyemak imbas Chrome.

Sebenarnya, Iron boleh dianggap sebagai 'versi' Chrome, sama seperti penyemak imbas sebelumnya yang berkaitan dengan Firefox. Sebenarnya, tidak ada perbezaan fungsi antara produk ini. Iron dapat melakukan semua yang dapat dilakukan oleh Chrome asli, hingga menyokong semua sambungan yang sama dalam semua jenis raksasa mereka. Satu-satunya perbezaan adalah 'memotong' beberapa aspek privasi.

Penyemak imbas ini muncul kerana ketidakpuasan banyak pengguna dengan tingkah laku khianat Chrome mengenai privasi pengguna. Oleh itu, Chrome, yang digabungkan dengan erat ke dalam ekosistem produk Google yang lain, tanpa sekatan memindahkan kepada syarikat beberapa data yang tidak mahu didedahkan oleh pelanggan, untuk satu sebab atau yang lain. Ini adalah ID pelanggan yang unik, masa pemasangan yang tepat, laporan ralat dan beberapa maklumat lain.

Penyemak imbas Iron tidak mempunyai masalah privasi yang meragukan ini, tidak menggunakan pelengkap automatik ketika mengetik pertanyaan carian dalam rentetan, tidak meneruskan dan sama sekali tidak menggunakan pengenal RLZ, dan tidak memantau kemas kini.

Kelebihan

  • kelajuan melayari;
  • semua kelebihan penyemak imbas Chrome biasa;
  • peningkatan keselamatan dari segi privasi (kerentanan Chrome tertutup);
  • penyekat iklan terbina dalam.

keburukan

  • semuanya sama seperti di Chrome.

Kumpulan Penyemak Imbas Tor

Penilaian: 4.8

Kumpulan Penyemak Imbas Tor

Dan 'monster' sebenar dalam ekosistem aplikasi Internet untuk melayari selamat menyimpulkan ulasan kami – Penyemak Imbas Tor terkenal, yang dibuat berdasarkan FIrefox. Sebenarnya, ini adalah Firefox dengan antara muka yang dikenali, hanya dikonfigurasi dengan betul, dengan penambahan dan penyesuaian manual yang diperlukan pada kod sumber.

Terdapat beberapa penjelasan yang akan diberikan di sini. Mereka yang benar-benar berminat dengan keselamatan maklumat untuk pertama kalinya dapat memastikan bahawa Tor Browser diperlukan secara eksklusif untuk melayari apa yang disebut 'darknet' dengan logik rangkaian yang berbeza, format URL yang berbeza, dan kandungan yang dilarang setiap saat. Sebenarnya, Penyemak Imbas Tor hanya mempunyai fungsi canggih, dan dapat digunakan baik di Internet 'biasa' dan di segmen rangkaian di mana laman web .onion digunakan.

Walaupun antara muka penyemak imbas yang sangat dikenali, sukar bagi seorang pemula untuk mengetahui butirannya dengan cepat kerana beberapa perbezaan yang jelas. Tetapi Tor Browser Bundle adalah sumber terbuka dan kolaboratif, jadi aplikasinya penuh dengan bantuan terperinci, petunjuk, dan petua alat untuk membantu anda memulakan. Di samping itu, projek ini mempunyai komuniti besar yang aktif berkomunikasi pengguna di seluruh dunia.

Para editor sangat mengesyorkan menggunakan Penyemak Imbas Tor untuk melindungi privasi anda secara eksklusif di Internet 'putih', dan jangan cuba membiasakan diri dengan sisi 'gelap' kerana pelbagai jenis ancaman – dari jangkitan dengan virus yang lebih kurang berbahaya hingga kebocoran serius data peribadi dan kewangan.

Kelebihan

  • semua kelebihan Firefox;
  • keselamatan maksimum dan tanpa nama semasa bekerja di rangkaian;
  • tahap tanpa nama dan keselamatan dapat disesuaikan;
  • bantuan dan petua yang bermaklumat;
  • komuniti besar.

keburukan

  • kadang-kadang memuatkan perlahan.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen