12 pengeluar pisau pemburu terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Semasa memburu, anda tidak boleh melakukan tanpa pisau yang baik. Di sini pisau bukan hanya senjata bermata yang indah, tetapi alat yang tidak dapat diganti yang digunakan untuk menyelesaikan mangsa, menghilangkan kulit, dan menyembelih bangkai. Pisau akan berguna untuk membersihkan tempat sekiranya menunggu atau ketika menetap di tempat duduk. Oleh kerana terdapat banyak pilihan model untuk memburu, baik yang dilipat maupun dengan gandar yang kukuh, kami telah menyediakan penilaian pengeluar pisau pemburu terbaik untuk memudahkan anda memilih produk dari segi harga dan kualiti. Bahan ini berdasarkan ulasan pelanggan dan ciri produk, analisis jenis dan jenis keluli, sehingga akan membantu dalam waktu singkat untuk mengetahui perkara yang paling penting dan membeli pisau pemburu yang sesuai dengan bentuk dan fungsinya.

Penarafan pengeluar pisau pemburu terbaik

Pencalonan sebuah tempat pengilang penilaian
Penarafan pengeluar pisau pemburu terbaik 1 Keluli sejuk 5.0
2 Buatan Bench 4.9
3 Buck 4.8
4 Spyderco 4.7
5 KATZ 4.6
6 Ka-Bar 4.5
7 Batang perak 4.4
8 AIR-Zlatoust 4.3
9 Kizlyar 4.2
10 Mora dari Sweden 4.1
11 Helle 4.0
12 Senjata Ros 3.9

Keluli sejuk

Penilaian: 4.9

Keluli sejuk

Tempat pertama dalam penarafan dihuni oleh pengeluar pisau pemburu Amerika, yang ibu pejabatnya terletak di California, Ventura. Syarikat ini memulakan aktivitinya pada tahun 1970 dan hari ini menjadi peneraju dunia dalam kualiti bilah untuk memburu dan tujuan lain. Nama itu diterjemahkan sebagai 'keluli sejuk' dan mengisyaratkan kekuatan canggih. Ini disahkan oleh fakta, kerana pengeluar menggunakan keluli dengan kekerasan Rockwell dalam julat 57-62 HRC. Kilang syarikat beroperasi di Taiwan, China dan Afrika Selatan, yang mengurangkan kos logistik.

Pakar kami menyukai pengeluar pisau pemburu dengan rangkaian 16 model 'Tanto'. Ini adalah bilah khas, diasah pada 25, 28 dan 31 darjah, dicirikan oleh pisau yang panjang dan tajam. Banyak ujian menunjukkan bahawa pisau pemburu seperti itu tidak hanya dapat menembus bangkai beruang atau babi hutan dengan mudah, tetapi juga pintu kereta. Pada masa yang sama, bahagian pemotongnya tetap tajam dan sesuai untuk menghiris tomato halus. Ini adalah alat praktikal dan tahan lama yang akan sangat berguna dalam situasi memburu yang paling tidak dapat diramalkan.

Kelebihan

  • terdapat 44 model dengan pisau tetap dan 92 dengan pisau lipat;
  • pemegang yang diperbuat daripada aluminium, polipropilena dan keluli tahan karat;
  • lapisan bilah tiga lapisan;
  • pelbagai lebar dan tinggi punggung.

keburukan

  • kos barang yang tinggi;
  • menjual hanya kepada peniaga besar – kemungkinan untuk membeli secara runcit dengan bayaran tambahan;
  • alas pemegang plastik terbang dengan cepat apabila dijatuhkan.

Buatan Bench

Penilaian: 4.8

Buatan Bench

Tempat kedua dalam penilaian diambil oleh pengeluar Amerika yang lain, yang memulakan kegiatannya pada tahun 1988. Rangkaian syarikat ini merangkumi pisau pemburu dengan pasak, frontal, rama-rama dan separa automatik. Model biasa adalah Adamas, Barrage, Freek, Griptiltan. Untuk pembuatan, jenis keluli tahan karat premium dengan kekerasan HRC 58, 61, 64 digunakan. Pelanggan dalam ulasan seperti pisau pemburu memberikan fungsi tambahan yang meningkatkan kemudahan penggunaan. Antaranya: klip untuk ikat, lubang untuk renda, berhenti. Kami juga mengesyorkan untuk memperhatikan model dari garis Grizzly Creek, yang dilengkapi dengan cangkuk lipat tambahan untuk memotong bangkai dengan cepat.

Kami telah memasukkan pengeluar dalam penilaian terbaik, kerana syarikat memberi perhatian besar kepada reka bentuk pisau pemburu. Semasa proses reka bentuk, seorang pakar mengusahakan setiap model, memilih gaya dan gambar. Pendekatan ini memberikan bilah tampilan yang unik dan meningkatkan imej pemburu yang terlatih.

Kelebihan

  • bentuk dan saiz yang bernas;
  • pemasangan tanpa cacat;
  • ergonomi yang sangat baik;
  • banyak ciri tambahan.

keburukan

  • dengan pisau tetap hanya 5 model;
  • ada alas plastik yang tipis.

Buck

Penilaian: 4.7

Buck

Di tempat ketiga dalam ranking adalah pengeluar Amerika Utara yang lain, ditubuhkan pada tahun 1961. Hari ini adalah syarikat terkemuka dalam pengeluaran pisau pemburu, yang setara dengan syarikat lain. Contohnya, 110 Folding Hunter telah disalin oleh banyak jenama lain. Hari ini, pengeluar menghasilkan sehingga 12 ribu unit produk setiap tahun. Syarikat ini paling pakar dalam melipat pisau, tetapi ada pisau tetap juga. Di kalangan pemburu, model Abyss Kryptek Neptun sangat popular, digunakan untuk menyelesaikan mangsa (pengguna dalam ulasan seperti pisau panjang sempit 16.5 cm). Kekerasan keluli Rockwell ialah 57-58 HRC. Pisau pemburu dilengkapi dengan sarung kulit yang bagus.

Pengilang mendapat tempat dalam ranking kerana pendekatan berhati-hati untuk melengkapkan pisau pemburu. Sebagai contoh, produk Alpha Crosslock Green, selain bilah 7.62×2.6 mm, mempunyai gergaji drop-down kecil dengan cangkuk. Alat ini praktikal untuk memotong dahan di tempat perburuan semalam, serta untuk permainan daging dan kulit.

Kelebihan

  • ketebalan bilah dari 1.8 hingga 3.1 mm;
  • panjang bilah 80-200 mm;
  • terdapat rehat tangan praktikal untuk pukulan kuat ke bangkai;
  • pelbagai pilihan penajaman (pedang atau dari pantat itu sendiri).

keburukan

  • harga tinggi;
  • beberapa pilihan dengan paksi tunggal;
  • pemegang kayu stabil yang berumur pendek.

Spyderco

Penilaian: 4.6

Spyderco

Peringkat kami diteruskan oleh syarikat dari Jepun, yang membuat pisau pemburu yang sangat elegan. Sebilangan besar model lipat dihasilkan dengan kekerasan keluli 62-64 HRC. Setiap item dihiasi dengan logo jenama labah-labah kecil. Pisau pemburu dari pengeluar ini berbeza kerana ia dibuat pada mesin EDM dan bukannya menggunakan mesin penggiling. Ini menghasilkan bentuk yang lebih tepat dan perincian kecil yang ekspresif dengan kadar sampah minimum.

'Call card' pengeluar ini adalah kemudahan melipat pisau berburu lipat, yang mana terdapat lubang bulat pada bilah. Ini membolehkan anda menggerakkan pisau dengan cepat dengan satu tangan, dan tidak menjadikan strukturnya lebih berat, seperti halnya dengan pin, yang diperhatikan oleh pemburu dalam ulasan mereka. Pakar juga meletakkan pengeluar dalam penilaian kerana kunci 'tangki-kunci' yang boleh dipercayai, yang selalu dalam keadaan musim bunga. Setelah bilah dibuka, kunci segera menguncinya untuk melindungi tangan pengguna.

Kelebihan

  • pelepasan minimum dan tidak ada serangan balik pada pisau lipat;
  • pengeluaran berketepatan tinggi menggunakan mesin EDM;
  • mekanisme pengunci bilah atas, sesuai untuk tangan kiri;
  • pada model lipat, tidak diperlukan penyesuaian perjalanan.

keburukan

  • harga tinggi;
  • bilah pendek 6-10 cm;
  • hampir tidak ada pisau pisau tetap.

KATZ

Penilaian: 4.5

KATZ

Tempat kelima dalam ranking diambil oleh pengilang dari Jepun. Katz menawarkan pisau berburu dengan panjang pisau dari 92 hingga 230 mm. Ini adalah produk berkualiti yang diperbuat daripada gred XT-70 dan 80. Pengasah tersedia dengan kelebihan tinggi atau rendah, yang memberikan potongan mudah atau peningkatan kekuatan pisau. Sarung pemegang boleh didapati dalam aluminium berlubang atau kayu padu. Produk ini dilengkapi dengan penutup kulit, yang dijahit mengikut pesanan di Sepanyol. Pengguna dalam ulasan seperti itu beberapa pisau mempunyai ketebalan pantat 5 mm, yang memungkinkan untuk menggunakan senjata bermata secara harfiah sebagai penyangga untuk membongkar mekanisme atau membina tempat rehat sementara (popular dengan 'survivalists').

Ciri pisau pemburu dari pengeluar ini adalah bentuk melengkung, melengkung, yang mana syarikat itu masuk ke peringkat. Walaupun di selekoh, para pengembang telah menyediakan pisau dengan 'perut' yang khas, jadi lebih senang menggunakan alat ini baik ketika memotong bangkai maupun ketika memotong produk ke meja tanpa henti. Banyak model dilengkapi dengan sandaran logam (pelindung) dan unjuran untuk jari telunjuk, yang disukai pengguna dan meningkatkan kebolehpercayaan cengkaman.

Kelebihan

  • potongan bilah yang tinggi dan sedikit cekung;
  • pembukaan bilah yang mudah;
  • ketebalan pemegang yang bagus;
  • penutup untuk pisau pemburu dijahit di Sepanyol.

keburukan

  • logam berhenti di pemegangnya sejuk pada musim sejuk;
  • harga tinggi;
  • pisau dengan titisan rendah lebih sukar diasah.

Ka-Bar

Penilaian: 4.4

Ka-Bar

Tempat keenam dalam ranking diambil oleh pengeluar dari Amerika Syarikat, yang menghasilkan pisau tempur ikonik yang digunakan oleh Marine Corps. Tetapi di antara jenis semasa terdapat model pemburuan yang sering berguna di hutan. Untuk pembuatan, baja Karbon 1085 atau 1095 Cro-Van digunakan. Indeks kekerasan berbeza dari 56 hingga 64 HRC. Syarikat ini berusaha untuk mengekalkan gaya ketenteraan dalam produknya, yang menyediakan sebahagian besar pisau untuk memburu dengan berhenti, pantat penahan pada pemegang dan slot yang mengurangkan berat badan. Ada model taktikal yang digunakan dalam pertempuran di Vietnam dan Afghanistan, dan terkenal dari filem 'Night Flight' dan siri TV 'The Suspect'. Pemburu dalam ulasan memuji produk ini dengan ketebalan tebal 4 mm, yang dapat menahan beban tinggi.

Pakar kami menilai pengeluar sebagai yang terbaik, kerana pisau pemburu menonjol dengan latar belakang pesaing dengan warna hitam mereka berkat baja biru. Terdapat juga model asli, misalnya, Ka-Bar VKZ, yang mengandungi tepi pemotong rata, cangkuk, bahagian hujung dalam bentuk pahat (untuk memotong tulang) dan serrator yang memudahkan pemotongan kulit.

Kelebihan

  • banyak pilihan parang untuk membuka jalan melalui hutan;
  • keluli karbon terbakar;
  • kekuatan tinggi struktur lipat;
  • punggung tebal 3-4 mm

keburukan

  • harga tinggi;
  • penutup diperbuat daripada plastik;
  • sukar diasah hingga tajam tinggi kerana punggung tebal dan tepi sempit.

Batang perak

Penilaian: 4.3

Batang perak

Tempat ketujuh dalam penarafan milik pengeluar, yang memulai kegiatannya pada tahun 1998. Logo jenama adalah kepala rusa dan tanduk, yang segera menunjukkan arah utama pengeluaran – pisau pemburu. Tetapi bermacam-macam syarikat juga mengandungi barang-barang pelancongan dan memancing. Para profesional dan pengumpul dalam ulasan mereka menyatakan bahawa produk dibuat sepenuhnya dengan tangan (mengisar pisau, menggilap keluli tahan karat ke kemasan cermin, memasang dan mengasah). Pada tahun 2016, salah satu model jenama tersebut mendapat gelaran 'Knife of the Year' di Turki. Siri utama untuk dilancarkan adalah: ELK, SLAB, 'Krona' dan 'Damascus'. Secara keseluruhan, koleksi pengilang pengilang mempunyai 60 pilihan.

Pengilang itu dinilai sebagai yang terbaik dalam membuat pisau pereka. Kemunculan barang segera dikaitkan dengan sesuatu yang primitif. Ini difasilitasi oleh pembuatan pegangan dari tulang, tanduk dan bentuk bilah yang melengkung. Walaupun kelihatan muzium yang luar biasa, pisau pemburu sangat praktikal dalam tujuan yang dimaksudkan dan sesuai untuk menguliti atau menguliti.

Kelebihan

  • penampilan yang tidak biasa;
  • pemegang tanduk atau kayu keras;
  • terutamanya penajaman tajam;
  • Dibekalkan dengan sarung kulit sahaja.

keburukan

  • bahagian hiasan pada pemegang (pusaran, penonjolan) kadang-kadang dicucuk ke tangan;
  • harganya tinggi kerana tenaga kerja manual digunakan pada kebanyakan model.

AIR-Zlatoust

Penilaian: 4.2

AIR-Zlatoust

Di tempat kelapan dalam ranking adalah pengeluar domestik dari Zlatoust, yang merupakan anggota Guildmiths Guild of the city. Syarikat ini pakar dalam pembuatan barang-barang memburu untuk tujuan praktikal dan juga dari segi cenderahati. Pengeluarannya melibatkan 16 gred keluli (K430, M390, D2, EP766, dll.). Terdapat juga baja Damsyik dari Sweden (Damasteel) dan Zladinox-0803 yang asli. Pegangannya dihiasi dengan aluminium, walnut, beech, birch, maple dan ebony, yang disukai pelanggan dalam ulasan. Casing, sijil dan pasport selalu dilekatkan pada pisau pemburu. Jaminan kilang adalah 10 tahun.

Pada pendapat kami, pengeluar layak mendapat tempat dalam ranking kerana pelepasan produk hadiah eksklusif. Pegangan dan pantat pisau pemburu dapat dipangkas dengan batu berharga (batu akik, pirit, malachite, batu giok, topaz, korundum, dll.). Pegangan lain dibuat dari tanduk badak, gading atau cakar rusa. Produk memburu pereka boleh dipangkas dengan kulit ular (ular sawa) atau kulit ikan pari laut.

Kelebihan

  • kos yang berpatutan;
  • ada barang yang diperbuat daripada baja damask Zladinox;
  • produk dengan idea asli daripada artis;
  • sehingga 16 gred keluli digunakan.

keburukan

  • barang baru jarang muncul (sekitar 3 setahun);
  • terdapat penutup kain yang cepat ditimpa perburuan.

Kizlyar

Penilaian: 4.1

Kizlyar

Penarafan kami diteruskan oleh pengeluar domestik lain yang telah beroperasi di Rusia sejak tahun 1999. Produk syarikat diperakui sesuai dengan undang-undang Rusia, dan model dengan panjang pisau kurang dari 80 cm dan ketebalan kurang dari 2.5 mm disertakan dengan sijil bahawa mereka bukan senjata jarak dekat, oleh itu, izin atau tiket memburu tidak diperlukan untuk menggunakannya. Pelepasan barang dilakukan pada 300 mesin yang terdapat di 17 lokasi. Tatanama merangkumi lebih dari 600 produk. Pembeli dalam ulasan menyukai pisau pereka dengan moncong lembu, sekam, ular dan haiwan lain yang menjadikan alat pemburu menjadi karya seni.

Pakar kami menyukai pisau pemburu dari pengeluar ini dengan jaminan seumur hidup, yang disediakan tertakluk pada peraturan operasi. Produk pemburu dari jenama ini juga dibezakan dengan banyak pilihan model dengan pisau bermata dua, yang mana syarikat itu ditambahkan ke peringkat. Di antara pilihan ini, garis popular adalah: 'Stalker', 'KO-1' dan 'Ko-2', 'Cerberus'. Kehadiran penajaman di kedua sisi memanjangkan jangka hayat kerja dan memberikan ciri menusuk yang sangat baik.

Kelebihan

  • model pengarang yang menarik;
  • 600 pilihan pisau;
  • jaminan seumur hidup;
  • pegangan ergonomik.

keburukan

  • sebilangan besar pisau;
  • pelindung logam dengan senang hati menyejukkan tangan pada musim sejuk.

Mora dari Sweden

Penilaian: 4.0

Mora dari Sweden

Tempat kesepuluh dalam ranking tersebut adalah milik pengeluar pisau Sweden. Produk berburu ala Scandinavia telah dihasilkan oleh syarikat selama lebih dari 100 tahun. Setelah beberapa penggabungan dengan syarikat lain (penggabungan dan pengambilalihan), jenama moden Morakvin, yang dibentuk pada tahun 2005, membekalkan produk ke semua negara di dunia. Walaupun pembuatan pisau lengkap di Sweden, harga barang tetap berpatutan, yang disukai oleh kebanyakan pembeli dalam ulasan. Pengilangnya menghasilkan pisau pemburu kecil dengan pisau hingga 100 mm. Terdapat siri pisau ultralight FSK khas, diposisikan sebagai 'terapung'. Produk yang paling dikenali ialah Outdoor 2000, yang disebut Millennium Knife.

Pakar kami memasukkan pengeluar dalam penilaian untuk penajaman khas yang langsung menarik perhatian profesional. Pengrajin syarikat sering bereksperimen dengan ketinggian celah, menjadikannya lebih besar di pangkal dan lebih rendah ke tepi bilah. Ini memastikan pemotongan mudah dan mencegah pisau daripada pecah semasa manipulasi tusukan dengan pisau.

Kelebihan

  • karbon, keluli aloi tinggi;
  • pisau di penutup dipasang dengan tali pinggang dan keling;
  • pembuatan di Sweden pada semua peringkat pengeluaran;
  • kos yang boleh diterima.

keburukan

  • sarung plastik;
  • banyak pemegang plastik;
  • tiada pisau lipat;
  • tidak ada model dengan bilah yang lebih panjang daripada 100 mm.

Helle

Penilaian: 3.9

Helle

Di tempat kedua terakhir adalah pengeluar Norway, yang dikenali sejak tahun 1932. Sejak itu, falsafah syarikat tidak berubah dan hari ini sebahagian besar produk pemburuan dibuat oleh tukang. Untuk pengeluaran pisau, Sandvik 12C27 atau Triple Laminated steel digunakan, yang berwarna hitam dan popular di kalangan pelanggan dalam ulasan. Di antara model untuk memburu, pengeluar memfokuskan pada pisau pisau tetap, kerana lebih tahan lama dan tahan lasak dalam keadaan yang keras. Keluli berlapis tiga memegang tepi dengan baik dan tidak memerlukan pembalut yang kerap. Untuk menghias pegangan, kayu semula jadi digunakan, tetapi tidak selalu dari spesies keras – paling sering ia adalah Karelian birch.

Kami telah memasukkan pengeluar dalam penilaian, kerana selain pisau pemburu, bilah dibekalkan secara berasingan untuk dijual. Ini membolehkan anda membuat pisau eksklusif anda sendiri menggunakan alas berkualiti. Reka bentuk di sini tidak dibatasi oleh apa-apa dan semuanya bergantung pada imaginasi tuan amatur.

Kelebihan

  • terdapat produk dengan pemegang penetapan;
  • gred keluli yang kuat digunakan;
  • sarung kulit;
  • ketebalan punggung 3-4 mm.

keburukan

  • panjang bilah kecil hingga 135 mm;
  • pemegangnya kebanyakannya kayu;
  • selalunya izin untuk membawa senjata diperlukan;
  • reka bentuk yang membosankan.

Senjata Ros

Penilaian: 3.8

Senjata Ros

Penarafan kami dilengkapkan oleh pengeluar domestik dari bandar Zlatoust. Syarikat ini mengkhususkan diri dalam pembuatan pisau berburu, pelancong, memancing dan hadiah. Antara pilihan kerja adalah ROS-64 dan 'Rif-115' yang sempit, yang praktikal semasa rehat. Untuk mengangkat bangkai yang berat, syarikat ini menyediakan varian ROS-2 dan ROS-4 dengan lebar bilah 38mm dan ketebalan pantat 3.2mm dan 4mm. Popular di kalangan pemburu, berdasarkan ulasan, adalah model 'Artybash', dengan 'bulu' 116 mm dan ketebalan 4 mm. Pemegangnya selesai dengan serat merah dan balok tanduk. Bentuk melengkung adalah optimum untuk penyingkiran cepat dari sarung kuda.

Para pakar memasukkan syarikat itu dalam penilaian, kerana banyak model memiliki jari-jari sub-jari yang dibuat pada pegangan atau langsung pada bilah. Ini menjadikan alat ini lebih mudah untuk memegang dan menghilangkan tekanan pada pergelangan tangan, dan juga membolehkan anda menunjukkan penguasaan pengendalian pisau untuk menarik perhatian pemburu lain ketika berehat.

Kelebihan

  • diperbuat daripada keluli tahan karat dan Damaskus;
  • pemegang seting yang diperbuat daripada kulit, kayu dan logam;
  • kebanyakan model mempunyai bilah kurang dari 2.5 mm, jadi mereka tidak perlu membawa izin senjata;
  • terdapat jempol ibu jari pada pengawal.

keburukan

  • hanya menghasilkan barang pemburu pisau tetap;
  • terdapat model dengan kos tinggi 30,000-100,000 rubel;
  • kekuatan pengerasan kebanyakan pisau tidak melebihi 58 HRC.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen