12 pengeluar penapis udara terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Kualiti tinggi campuran bahan bakar-udara adalah jaminan pengoperasian enjin yang lama dan tanpa masalah sepanjang keseluruhan operasi kereta. Untuk kesucian udara yang disediakan untuk penyediaan campuran, penapis udara khas bertanggungjawab, yang memerangkap habuk dan bahan cemar lain pada kertas berlubang atau permukaan bukan tenunan.

Hari ini, puluhan syarikat di seluruh dunia terlibat dalam pengeluaran penapis, tetapi tidak semuanya popular di kalangan pengguna dan pakar pasaran. Melalui penyelidikannya sendiri, majalah tersebut telah memilih 12 pengeluar penapis udara terbaik yang disyorkan untuk penggunaan automotif oleh profesional dan pengguna kuasa.

Penarafan pengeluar penapis udara terbaik

Pencalonan sebuah tempat pengilang penilaian
Cara memilih penapis udara 1 Mann 5.0
2 Filtron 4.9
3 Mahle 4.8
4 Bosch 4.7
5 Fleetguard 4.6
6 Mapco 4.5
7 BluePrint 4.4
8 UFI 4.3
9 Pilenga 4.2
10 Juara 4.1
11 Nipparts 4.0
12 Sakura 3.9

Cara memilih penapis udara

Pemilihan penapis udara merangkumi penentuan bentuk geometri dan jenis tirai penapis, yang mempengaruhi tahap pemurnian udara dari zarah debu.

Mengikut geometri bahagian kerja, semua penapis udara dibahagikan kepada 3 jenis:

  1. cincin lama – sampel penapis udara, yang dipasang terutamanya pada kereta karburator. Keanehan reka bentuk ini dinyatakan dengan adanya tetulang bingkai aluminium, yang meningkatkan kekuatan dan membolehkan anda mengimbangi tekanan udara tinggi. Kelemahan penapis cincin adalah kawasan penapisan kecil dan, sebagai hasilnya, pengurangan selang pembuangan.
  2. penapis panel adalah penapis yang meluas dalam bentuk kaset, yang digunakan dalam suntikan moden dan beberapa kereta karburator. Reka bentuknya hampir sempurna, dengan pengecualian langsir untuk menghancurkan tekanan udara. Walau bagaimanapun, dalam kes ini, terdapat kompromi: kehadiran bingkai plastik dan plastik / mesh logam secara signifikan meningkatkan kekuatan dan ketahanan elemen terhadap beban statik-dinamik. Kelebihan mereka: kawasan pembersihan yang besar, dimensi padat dan kemudahan penggantian.
  3. silinder – penapis yang direka untuk kenderaan komersial dan kereta penumpang dengan enjin diesel. Mereka memerlukan ruang yang lebih sedikit daripada rakan cincin, tetapi secara signifikan melebihi mereka di kawasan tirai penapis. Mereka mudah dipasang dan mempunyai ketegaran struktur yang tinggi walaupun tanpa menggunakan elemen peneguhan tambahan.

Mengikut tahap pembersihan, semua saringan dibahagikan kepada 4 jenis:

  1. Penapis pemurnian darjah 1 adalah jenis penapis termudah, yang hanya mempunyai satu lapisan kertas saringan dalam komposisi mereka, yang mengambil semua tekanan udara. Membersihkan dengan baik, tetapi tidak lama, dan dengan itu memerlukan kos yang minimum.
  2. penapis pembersih darjah kedua – lapisan tirai kertas di dalamnya didahului oleh pembersih sintetik khas yang menangkap pecahan habuk terbesar. Pendekatan penapisan ini khas untuk pengoperasian kenderaan dalam keadaan berdebu yang teruk, dan oleh itu penapis ini disyorkan untuk dipasang pada SUV, crossover dan kereta lain yang sering memandu di jalan tanah dan berpasir.
  3. penapis pembersih darjah 3 – penapis ini beroperasi berdasarkan prinsip pembersihan siklon awal, yang membolehkan anda menyaring sebahagian besar serpihan walaupun sebelum pembersih pra-pembersih dan tirai penapis. Turbulensi diciptakan oleh pendesak atau oleh geometri penapis itu sendiri, dan sebagai hasilnya, zarah debu menetap di dalam bekas khas. Elemen penapis seperti itu digunakan terutama pada kereta diesel, di mana kualiti udara dan jumlah penyerapannya jauh lebih tinggi daripada pada mesin pembakaran dalaman petrol.
  4. Saringan ketahanan sifar adalah jenis elemen penapis khas yang biasanya berada di luar skop klasifikasi umum. Ini berbeza dari susunan penapis utama kerana ia mempunyai impregnasi bahan sintetik dengan sebatian penghalau debu khas, serta tetulang logam berganda pada bingkai (dengan mesh khas), yang memungkinkan memastikan pengambilan udara semaksimum mungkin dengan daya tahan minimum dan sifat penapisan berterusan. Sebaiknya gunakan “nulls” hanya pada kereta sukan atau kereta dengan enjin paksa. Dalam kes lain, keberkesanannya akan membatasi perbelanjaan yang tidak masuk akal untuk pembelian, kerana penapis sedemikian jauh lebih mahal daripada yang biasa.

Mann

Penilaian: 5.0

Mann

Tempat pertama dalam penarafan di sebelah kanan yang kuat adalah Mann, yang menyediakan pasaran dengan penapis yang baik dan berkualiti tinggi untuk bahan bakar, minyak dan udara. Dari sampel rawak di seluruh julat, penapis udara Mann berperforma terbaik dalam penyucian udara, kesesuaian dan ketahanan.

Mengenai perkara kontroversial dalam kumpulan Mann, di sini perlu diperhatikan kos cadangan yang tinggi berbanding dengan pasaran. Sudah tentu, kita tidak membicarakan semua model dalam barisan pengeluar, tetapi dalam kes di mana perbezaan harga dengan analog terdekat (dan sering kurang terkenal) adalah sekitar 500-1000 rubel, persoalan mengenai kemungkinan pembelian seperti itu muncul secara tidak sengaja. Walau bagaimanapun, Mann akan menjadi pilihan yang sangat baik bagi mereka yang menghargai kualiti berbanding kos, sering mengendalikan kereta di luar jalan, dan juga tidak suka menukar penapis tepat pada waktunya (jarak tempuh nominal elemen penapis ini 20% lebih tinggi daripada kemampuan pesaing).

Filtron

Penilaian: 4.9

Filtron

Pilihan kedua dalam penarafan kami ialah penapis udara kereta Filtron, kelebihan utamanya adalah keseimbangan sempurna antara harga dan kualiti. Setiap model penapis baru diperiksa untuk mematuhi parameter kekuatan dan ketahanan terhadap aliran udara, dan, jika perlu, dilengkapi dengan elemen peneguhan tambahan, bingkai yang lebih tahan lama, disesuaikan dengan pecahan milimeter relatif terhadap asalnya.

Masalah kecil dengan penapis Filtron adalah kemampuan penyesuaiannya yang rendah terhadap pemanduan di luar jalan raya – dalam keadaan seperti itu, jarak tempuh sebelum penggantian tidak lebih dari 8-9 ribu kilometer. Pada gilirannya, ketika memasuki jalan raya dan jalan raya di bandar, ada kemungkinan untuk menggandakan jangka hayat penapis, hingga 16-18 ribu kilometer dengan sisa sumber kerja yang kecil. Oleh itu, ketinggalan daripada pesaing utama – Mann – dari segi operasi, Filtron menang dengan harga, yang memastikan persamaan yang tidak menentu dalam perselisihan yang sukar antara pemimpin.

Mahle

Penilaian: 4.8

Mahle

Satu baris di bawah ini ialah pengeluar Mahle, bekerjasama dengan rakan kongsi syarikat – Knecht. Ia berbeza dengan Filtron terutamanya dari segi harga, tetap dengan kualiti pengerjaan yang sama dengan pesaing. Secara semula jadi, ciri ini harus dianggap sebagai kelemahan utama, serta adanya pemalsuan di pasaran domestik Rusia.

Mengenai kelebihannya, di sini kita dapat menyoroti kualiti tinggi bahan yang digunakan dalam pembuatan penapis: kepadatan tinggi tirai sintetik atau kertas, ciri mekanikal optimum bingkai plastik (keseimbangan kekuatan dan kemuluran), kehadiran tetulang seperti polimer atau mesh aluminium. Bergantung pada segmen pasaran, jarak tempuh satu saringan boleh bervariasi dari 14 hingga 16 ribu kilometer ketika memandu di jalan kota. Namun, dengan perjalanan luar jalan yang kerap, bersiaplah untuk menukar penapis setiap 5-10 ribu kilometer.

Bosch

Penilaian: 4.7

BOSCH

Setiap orang kedua di wilayah Rusia tahu mengenai syarikat Bosch – pertama sekali, mengenai peralatan isi rumah dan pembinaan, serta barang keperluan rumah tangga yang kecil. Walau bagaimanapun, hanya sedikit orang yang tahu bahawa, antara lain, grand Jerman adalah salah satu wakil terkuat dalam pasaran alat ganti kenderaan. Dalam kumpulan mereka, ada juga tempat untuk penapis udara, yang tergolong dalam tingkat di atas rata-rata, baik dari segi kualiti dan dari segi biaya. Beberapa model penapis dipasang pada kereta (kebanyakannya Jerman) seperti yang asli, yang sekali lagi membuktikan ketekalan Bosch sebagai pengeluar untuk segmen kereta.

Walaupun terdapat semua peraturan dan kelebihan penapis udara Bosch, para pakar menyebutnya lebih rendah daripada rakan-rakan dari Mann, Filtron dan Mahle. Tetapi, mengetahui bagaimana syarikat-syarikat ini dapat menaikkan harga untuk produk mereka sendiri, pesaing kita kadang-kadang muncul di kedudukan teratas dalam peringkat kepercayaan dan kekerapan pembelian oleh pengguna setia.

Fleetguard

Penilaian: 4.6

Fleetguard

Tempat kelima dalam penilaian masuk ke Fleetguard, yang merangkumi sekitar 2700 item penapis udara untuk pelbagai jenama dan model kereta. Seperti halnya Bosch, jenama ini bergantung pada keseimbangan petunjuk kualiti (kekuatan struktur, pengancing elemen, jumlah habuk yang ditahan, dll.) Dan harga, yang sering memenangkan persaingan walaupun dari pemimpin yang diiktiraf sebagai orang Mann.

Ujian bebas telah menentukan bahawa prototaip penapis Fleetguard mengekalkan sekitar 99.87% daripada jumlah habuk zarah. Seperti yang diperhatikan oleh pengeluar, ini dicapai melalui penggunaan pelekat khas bahan penapis dan rangka menggunakan gam lebur panas. Berkat ini, bahagian tepi lipatan tidak terdedah kepada keretakan dari getaran, dan, akibatnya, tidak membiarkan habuk masuk ke dalam mesin. Tambahkan ini dengan harga yang bagus, dan anda akan mendapat stok habis yang sangat baik sekiranya penggantian penapis lama segera.

Mapco

Penilaian: 4.5

Mapco

Syarikat yang kurang dikenali berbanding peserta lain dalam penilaian kami. Mapco beribu pejabat di Berlin dan mungkin juga menempatkan beberapa kemudahan pengeluarannya. Kod bar pada produk sering menunjuk ke Asia Tenggara, di mana, mungkin, kumpulan utama perusahaan didasarkan. Semua ini menunjukkan bahawa jenama tergolong dalam segmen belanjawan … yang dapat kita lihat ketika melihat harga untuk pelbagai jenis.

Walau bagaimanapun, ini adalah kes yang sangat pelik apabila kualitinya ternyata berada pada urutan magnitud lebih tinggi daripada yang dijangkakan. Ya, penapis tidak akan menahan beban yang melampau (seperti mengatasi keadaan permukaan jalan yang kasar, memandu di atas pasir dan tanah), tetapi dalam keadaan jalan raya bandar dan desa mereka akan sangat sejuk. Tahap jarak tempuh antara penggantian boleh mencapai hingga 16 ribu kilometer, tetapi hanya dalam keadaan operasi kenderaan yang sangat rasional. Sekiranya tidak ada alternatif dalam bentuk produk syarikat di atas, jangan ragu untuk membeli penapis dari Mapco.

BluePrint

Penilaian: 4.4

BluePrint

Tempat ketujuh dalam penarafan BluePrint adalah kerana syarikat itu tidak begitu popular di kalangan pengguna Rusia, tetapi secara beransur-ansur, langkah demi langkah, ia mengambil bahagian pasaran dari perwakilan terkuat dari segmen penapis udara (dan bukan sahaja). Sebabnya ini terletak pada kenyataan bahawa pengeluar dari Britain biasa bergantung pada kualiti, walaupun dengan harga yang menarik. Hasilnya dapat dilihat pada tahap memilih penapis untuk kereta anda: hampir pasti jarak tempuh minimum di luar jalan adalah sekitar 10 ribu kilometer dengan 15 ribu di jalan raya bandar.

Kelebihan lain dari penapis BluePrint adalah beban udara yang lebih tinggi secara nominal yang dapat dibawa oleh tirai penapis tanpa meremukkan. Ini dilakukan, pertama sekali, kerana tetulang bingkai (polimer atau logam aloi cahaya), dan juga kerana pemilihan bahan penapis berketumpatan tinggi. Sekiranya bukan kerana kos yang tinggi, kita akan mendapat calon yang sangat baik untuk kepemimpinan segmen.

UFI

Penilaian: 4.3

UFI

Perbezaan antara jenama UFI dan Pilenga adalah kecil – kedua-dua syarikat itu datang ke pasaran dari Itali, kedua-duanya mempunyai kilang di negara lain, dan kedua-duanya menghasilkan penapis untuk sebilangan besar jenama dan model kereta Eropah. Sebagai syarikat anggaran, UFI juga menguasai sebahagian daripada industri kereta Asia, menyesuaikan produknya dengan standard kualiti beberapa kumpulan wilayah sekaligus.

Sekiranya kita menganalisis kelebihan UFI dengan lebih terperinci, maka indikator jarak tempuh jarak tempuh dan kehidupan bekerja akan muncul. Penggantian penapis ini mungkin diperlukan setelah melewati 12-14 ribu kilometer dalam kitaran bandar, sementara dalam kasus Pilenga, angka ini mungkin tidak mencapai 10 ribu. Walau bagaimanapun, anda tidak akan dapat 'berjalan-jalan' pada bahan habis pakai ini: pengguna sangat mengesyorkan mematuhi had laju standard yang biasa digunakan untuk bergerak di sekitar bandar, sesedikit mungkin turun di jalan negara yang berdebu dan memantau selang penyelenggaraan dengan teliti.

Pilenga

Penilaian: 4.2

Pilenga

Pada baris kesembilan penarafan adalah pengeluar dari segmen anggaran, yang perusahaannya terletak di 3 negara di benua Eropah: Itali (ibu pejabat), Cyprus (bahagian utama kemudahan pengeluaran) dan Sepanyol (beberapa kilang). Dengan wang yang agak sedikit, syarikat ini menghasilkan penapis udara berkualiti tinggi, kelebihan utamanya terletak pada pematuhan sepenuhnya ukuran dengan tempat duduk standard.

Pelbagai jenis Pilenga merangkumi penapis untuk hampir semua kereta Eropah, termasuk produk AvtoVAZ. Seperti halnya Juara Jepun, syarikat Itali itu meninggalkan penggunaan tirai penapis kertas dalam barang habis pakai, menggunakan bahan sintetik untuk pembuatan. Langkah ini memungkinkan untuk meningkatkan kecekapan penyaring secara signifikan (kenaikannya sekitar 20% dari nilai awal), dan juga untuk mengurangkan biaya mereka, yang tercermin pada harga akhir. Akibatnya, penapis Pilenga telah menjadi sangat popular di kalangan pencinta penyelenggaraan kereta bajet, dan sering dibeli sebagai cadangan sekiranya berlaku penggantian segera untuk penyaringan biasa yang dapat digunakan.

Juara

Penilaian: 4.1

Juara

Selama lebih dari 20 tahun di pasaran domestik, Champion telah berjaya mengekalkan reputasinya sebagai pembekal bahan habis pakai yang boleh dipercayai dari Jepun, membekalkannya kepada lebih dari satu generasi pemilik kereta. Sebagai tambahan kepada lilin dan bilah pengelap, syarikat membekalkan segmen ini dengan penapis berkualiti tinggi yang dibuat sesuai dengan standard yang diperlukan di Eropah dan Asia.

Bahan utama untuk tirai penapis di Champion adalah kain sintetik – mereka telah lama meninggalkan penggunaan lipatan kertas. Tidak jarang penapis dengan siklon muncul dalam penjualan, jarak tempuh yang diperkirakan 20+ ribu kilometer. Sekiranya kita mengambil jarak tempuh ujian rata-rata, maka jarak tempuhnya bervariasi antara 10 hingga 15 ribu kilometer ketika memandu di sekitar bandar. Walau bagaimanapun, pelbagai syarikat Jepun mempunyai beberapa cadangan menarik untuk jalan raya, sumber kerjanya kira-kira pada tahap yang sama. Bagi kekurangannya, sebenarnya, ada satu perkara di sini: penapis dari Champion jarang sesuai dengan ukuran penapis udara standard, sebab itulah terdapat beberapa kesulitan dengan pemasangannya di tempat duduk.

Nipparts

Penilaian: 4.0

Nipparts

Di luar sepuluh teratas adalah pengeluar Jepun Nipparts, yang rangkaian penapis udara tertumpu pada pasaran Asia dan Eropah. Dimensi pendaratan model sesuai dengan sarang standard, menyekat saluran udara dan menghalang habuk memasuki mesin. Petunjuk harga juga berada pada tahap yang dapat diterima oleh pengguna: beberapa penapis dapat dibeli dengan harga lebih rendah daripada kos purata pasaran.

Walaupun terdapat kelebihan Nipparts yang disenaraikan, perlu difahami bahawa penapisnya direka terutamanya untuk operasi kereta dalam keadaan bandar, di mana udara kurang berdebu. Oleh itu, khalayak sasaran syarikat termasuk kereta penumpang kelas menengah dan wakil, dan juga persimpangan bandar. Purata masa perjalanan pada satu penapis udara sekiranya pergerakan hanya di jalan kota akan menjadi 7-12 ribu kilometer. Sekiranya anda mengabaikan nasihat dan “timbunan” di jalan raya, 5 ribu kilometer sederhana boleh menjadi melampau.

Sakura

Penilaian: 3.9

Sakura

Penarafan dibuka oleh salah satu daripada beberapa wakil Jepun dalam penarafan hari ini – Sakura, yang memberi tumpuan untuk bekerja di segmen pasaran pertengahan. Lebih-lebih lagi, tahap rata-rata dikekalkan dari segi kualiti dan dari segi kos: penyesuaian dimensi penapis asal tepat hingga seperseratus milimeter, yang mengurangkan risiko udara kotor disedut dari persekitaran.

Faktor penting dalam pilihan Sakura adalah hakikat bahawa penapisnya sangat sesuai untuk digunakan di jalan raya Rusia, di mana jarak tempuh antara penggantian dapat mencapai 10-12 ribu kilometer. Tetapi kami tidak mengesyorkan pergi ke luar jalan dengan mereka: seperti yang diperhatikan oleh pengguna, hayat perkhidmatan yang sebenar dalam keadaan seperti itu dapat turun hingga 3 ribu kilometer, dan pukulan ke mesin (yang disebut kebuluran udara) akan sangat ketara.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen