12 pantai terbaik di Pattaya

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Pattaya adalah salah satu resort paling popular di kalangan pelancong Rusia. Bandar ini serba boleh, kerana dapat memberikan rehat untuk setiap selera dan anggaran. Central Pattaya menarik kerana banyak hiburan dan hiburan malam, tetapi bising, kotor dan sangat sesak di sini. Oleh itu, semakin banyak pelancong lebih memilih kawasan terpencil di utara dan selatan Pattaya, di mana anda boleh berehat dengan tenang dari kesibukan kota dan menikmati percutian yang sungguh-sungguh di bawah naungan lorong sawit.

Tempat tinggal untuk pelancong di Pattaya

Kawasan bandar berbeza berbeza antara satu sama lain. Secara geografi, Pattaya dapat dibahagikan kepada tiga bahagian bersyarat:

  1. Pattaya Utara adalah tempat yang tenang, di mana sebilangan besar kondominium tertumpu, di mana pelancong asing dan Thailand sendiri tinggal. Bahagian utara terdiri dari daerah Naklua dan Wongamat. Infrastruktur hiburan tertumpu lebih dekat ke Severnaya st. dan merangkumi kedai, kafe, restoran dan pusat membeli-belah.
  2. Pusat bandar terkenal kerana terdapat banyak hiburan – bar, kelab, restoran, pusat membeli-belah.
  3. Bahagian selatan, yang merangkumi daerah Jomtien dan Pratumnak, menarik terutama di tepi laut yang bersih, banyak hiburan dan keheningan.

Kami percaya bahawa lebih baik memilih hotel yang terletak di bahagian selatan atau utara resort. Di sana lebih tenang, muzik yang kuat dan pemuda yang ceria tidak akan mengganggu tidur pada waktu malam. Sebenarnya, Pattaya adalah sebuah bandar kecil dan, jika anda mahu, hanya dalam 10 minit, anda boleh sampai ke pusat hiburan dengan mudah.

Hotel dan penginapan tertumpu terutamanya di dekat pantai yang popular, jadi anda boleh memilih tempat menginap berdasarkan kawasan pantai yang anda sukai. Pakar kami telah mengumpulkan penilaian pantai terbaik di Pattaya, berdasarkan banyak ulasan dari pelancong dan pelancong.

Pantai terbaik di Pattaya

Pencalonan sebuah tempat pantai penilaian
Pantai terbaik di Pattaya 1 Pulau Koh Lan 5.0
2 Bang Saray 4.9
3 Pantai yang selesa 4.8
4 Jomtien 4.7
5 Dongtan 4.6
6 Pantai sabit 4.5
7 Pratumnak 4.4
8 Wongamat 4.3
9 Pantai Gadis Menari 4.2
10 Larang Ampur 4.1
11 Najomtien 4.0
12 Pantai ketenteraan 3.9

Pulau Koh Lan

Penilaian: 5.0

Pulau Koh Lan

Penarafan kami membuka pulau karang kecil Ko Lan (Koh Larn), yang terletak 9 km dari Pattaya dan dianggap benar-benar syurga. Walaupun pulau ini tidak begitu besar – panjangnya hanya 4 km, ia mempunyai 5 pantai utama dan beberapa pantai tambahan, yang tersembunyi dengan selesa di teluk. Pelancong memperhatikan bahawa pantainya sangat bersih dan pemandangan sekitarnya sangat indah. Satu-satunya kelemahan Ko Lan adalah sebilangan besar pelancong.

Pantai di pulau ini adalah milik peribadi, jadi untuk berjemur di atasnya, anda harus menyewa kerusi berjemur. Rupa-rupanya atas alasan ini, harga untuk perkhidmatan dan barang lebih tinggi di sini daripada di daratan.

Anda boleh menginap di Ko Lan di hotel yang selesa. Benar, kebanyakan mereka tertumpu di bahagian timur pulau, di mana tidak ada pantai. Tetapi ini tidak menjadi masalah: teksi motosikal dan bas mini berjalan di antara pantai, dan peminat pemanduan berkelajuan tinggi dapat menyewa basikal untuk pergerakan bebas. Anda boleh sampai ke pulau itu sendiri dari daratan dengan menaiki kapal atau kapal biasa.

Hampir tidak ada pemandangan terang di pulau ini. Orang ramai datang ke sini terutamanya untuk percutian di pantai. Satu-satunya perkara yang anda dapat lihat kuil, melihat patung Buddha atau mengunjungi dek pemerhatian yang menghadap ke pulau itu sendiri atau Pattaya yang berdekatan. Pulau ini juga mempunyai kegiatan perairan tradisional – menyelam, naik perahu pisang, jet ski. Pada prinsipnya, walaupun sejumlah besar pelancong, Ko Lan dapat dianggap sebagai tempat berenang terbersih di Pattaya.

Bang Saray

Penilaian: 4.9

Pantai Bang Saray

Pantai di tempat perawan yang tenang Bang Saray, terletak 15 km dari pusat Pattaya, di mana belum ada hotel bertingkat dan pelancong pakej, mengambil langkah kedua dalam penilaian kami. Ini adalah tempat yang sangat tepat di mana anda dapat menikmati percutian yang diukur jauh dari peradaban.

Pantai Bang Saray sendiri tidak seperti pantai Pattaya yang lain. Infrastrukturnya kurang maju, pantainya tidak begitu sesak dan bahkan tidak dilengkapi dengan kerusi berjemur. Walaupun pada masa ini banyak kondominium sedang dibina di sini, yang memberikan harapan untuk pembangunan bahagian resort ini dalam masa terdekat.

Walaupun pantai meninggalkan kesan yang menyenangkan, ia tidak sesuai untuk semua orang. Hampir tidak ada hiburan di sini, tetapi terdapat jalur pasir kuning bersih (panjang kira-kira 3 km), lorong palma yang teduh dan air bersih dan jernih. Pantai hampir selalu tenang, jadi mereka yang suka melompat ombak tidak ada kena mengena di sini, tetapi keluarga dengan anak-anak pasti suka percutian seperti ini – di air yang bersih dan tenang dengan keturunan yang lembut.

Namun, kekurangan infrastruktur yang biasa dilakukan oleh Pattaya tidak bermaksud sama sekali tidak ada apa-apa di Bang Saray. Terdapat hotel, restoran Thailand, bistro dan kafe di sepanjang pantai. Juga, di pantai terdapat banyak makashniki Thailand, di mana anda boleh mendapatkan permaidani dan meja berkelah secara percuma jika anda memesan makanan. Pelancong menyatakan bahawa makanan dimasak dengan enak, tetapi keadaan di mana makanan ini disediakan tidak selalu memenuhi standard kebersihan minimum.

Di belakang pantai, terdapat sebuah taman yang dibuat untuk menghormati ulang tahun ke-60 Ratu Sirikit, di mana anda boleh berjalan-jalan dan menikmati makanan laut yang baru disiapkan. Anda juga boleh menyewa kapal di sini dan pergi memancing atau melihat lebih dekat terumbu karang. Secara umum, pantai ini bagus untuk percutian keluarga yang diukur jauh dari peradaban.

Pantai yang selesa

Penilaian: 4.8

Pantai yang selesa

Pantai Cozy yang kecil, terletak di bahagian Pratumnak Cape yang agak terpencil, mengambil langkah ketiga dalam penilaian kami. Pantai Cozy kelihatan lebih seperti teluk tertutup: sangat kecil dan anda boleh menyebarkannya dengan mudah melalui karung dalam 5-10 minit. Keturunan utama ke pantai adalah tangga yang curam, tetapi, menurut banyak pelancong, ini lebih merupakan keburukan daripada kelebihan. Panjang pantai adalah 400 meter, lebar pasang surut 12-15 meter. Tempat ini menarik terutamanya untuk pasangan dengan anak-anak, usia utama pelancong adalah 35+.

Pasirnya kebanyakannya halus, kuning, tetapi batu shell kelihatan lebih dekat dengan air, dan pasir menjadi lebih keras, ada batu besar. Pintu masuk ke air dangkal, walaupun di beberapa tempat ada tempat dengan dasar berlumpur dan batu tajam. Kerana surut dan arus pasang surut, air menjadi keruh pada waktu petang dan anda perlu menempuh jarak untuk sampai ke kedalaman. Ini menimbulkan kesulitan, walaupun tidak menakutkan pelancong Rusia, di mana selalu ada banyak.

Terdapat sejumlah kerusi berjemur di bawah payung di pantai, walaupun ada juga ruang untuk menyebarkan karpet. Terdapat juga kafe kecil di pantai dengan minuman dan makanan ringan. Terdapat juga restoran yang melayani pelanggan VIP. Ski jet dan kapal boleh disewa. Anda mesti pergi ke tempat-tempat menarik yang lebih penting dengan kereta, kerana Cozy Beach sendiri terpencil, walaupun terletak tidak jauh dari pusat Pattaya. Melancong ke Cozy Beach adalah yang terbaik dari bulan November hingga April. Sebaiknya tempah hotel dua bulan lebih awal.

Pantai Jomtien

Penilaian: 4.7

Pantai Jomtien

Pantai Jomtien yang terkenal berada di tangga keempat penilaian. Ini adalah salah satu pantai terbesar di bahagian selatan Pattaya. Jalur Pantai Jomtien membentang sejauh lebih dari 6 km, lebar jalur pantai adalah 15-30 m, zon pesisir ditutup dengan pasir halus. Berbanding dengan pantai yang terletak di bahagian tengah resort, anda boleh berehat di sini dengan lebih tenang, tenang dan selamat.

Pada tahun 2017-2018 tanggul itu dibina semula dengan pelaburan 600 juta baht. Banyak pelancong mencatat bahawa telah menjadi jauh lebih baik: pasir dibersihkan, pohon-pohon palma ditanam, garis pantai ditingkatkan. Pantai sentiasa dibersihkan, kawasan khas dilengkapi untuk merokok. Tetapi, bagaimanapun, masih ada sampah di sini, anjing liar dan banyak peniaga berkeliaran. Juga, banyak kesulitan disebabkan oleh kapal yang mengangkut pelancong ke pulau-pulau berdekatan. Selebihnya kesan Jomtien Beach positif. Banyak pelancong terutamanya menekankan pemandangan matahari terbenam yang indah, bunyi ombak yang romantis, pantai berpasir keemasan dan ketiadaan pelancong yang ramai.

Ekspatriat dan musim sejuk lebih suka tinggal di sekitar Jomtien, kerana terdapat segalanya untuk penginapan yang selesa: aksesori pengangkutan, infrastruktur maju, kedai dan hotel. By the way, sektor perkhidmatan tertumpu pada pelancong Rusia – tanda, nama hidangan di restoran – semuanya diduplikasi dalam bahasa Rusia, dan ada kakitangan berbahasa Rusia di biro lawatan.

Pantai ini menawarkan pelbagai aktiviti. Terdapat syarat untuk bermain luncur, berselancar, anda boleh menyewa pisang atau kapal. Juga di wilayah Jemtien terdapat banyak pilihan gerai makanan, yang terutama menawarkan masakan Thailand dan Eropah.

Pantai Dongtan

Penilaian: 4.6

Pantai Dongtan

Dongtan, yang terletak di antara pantai Pratumnak dan Jomtien, menempati kedudukan kelima dalam penilaian kami. Ia terletak jauh dari hotel popular yang besar, jadi di sini hampir selalu tenang dan damai. Dongtan paling sering ditawarkan sebagai tempat yang sangat baik untuk percutian yang diukur dengan anak-anak, walaupun mereka mengatakan bahawa di sini anda dapat bertemu dengan pelancong gay, tetapi terutama di bahagian selatan pantai.

Dongtan secara konvensional dibahagikan kepada 3 bahagian: utara, selatan, tengah. Untuk penginapan yang selesa, bahagian tengahnya paling sesuai, di mana terdapat penyewaan peralatan pantai, payung dan kerusi berjemur. Peminat hobi aktif akan ditawarkan aktiviti air di sini – berperahu, bot pisang, sukan air, selancar angin. Terdapat juga gelanggang bola tampar di pantai. Berdekatan adalah hotel dengan taman air.

Yang paling kecil dan paling tidak selesa adalah bahagian utara, yang mulai menyesuaikan diri untuk rekreasi lebih lama daripada yang lain. Tidak ada kafe dan restoran, kerusi berjemur dan payung.

Pelancong dalam ulasan mereka sering bercakap tentang kebersihan pantai di pusat Pattaya, tetapi banyak yang menjadikan Dongtan sebagai salah satu tempat paling bersih di mana anda boleh berenang. Di samping itu, ada keadaan yang baik untuk menyelam, berperahu atau jet ski. Dan pembeli pasti akan menghargai kenyataan bahawa kedai-kedai 'pulau' yang paling terkenal di bandar ini terletak di sebelah Dongtan. Tarikan yang sama menyenangkannya adalah tanggul yang indah, di mana anda boleh berjalan kaki pada hari yang panas dan pada waktu petang yang terpencil.

Pantai sabit

Penilaian: 4.5

Pantai sabit

Pantai sabit sering diabaikan dan tidak selalu disebut dalam panduan pelancongan, namun demikian, di sinilah anda dapat bersantai. Pada langkah keenam penilaian kami, kami telah meletakkan apa yang disebut pantai sabit, yang layak untuk datang ke sini bersama rakan dan keluarga terdekat anda. Walaupun terdapat banyak keterasingan dan kekurangan sejumlah hiburan popular untuk Pattaya, anda boleh mendapat banyak ulasan positif mengenai tempat ini. Pantai Crescent terletak di Pattaya Utara, di antara pantai Naklua dan Pantai Palm.

Infrastruktur di pantai Crescent kurang dibangunkan, tetapi terdapat beberapa tempat menarik berhampiran pantai sabit yang pasti patut dilihat. Dengan harga kira-kira 500 baht, anda boleh mengunjungi Kuil Kebenaran – satu-satunya kuil di Thailand yang terbuat dari kayu dan agak mengingatkan pada menara sihir. Dan anda boleh menikmati makanan ringan selepas percutian panas di restoran kecil masakan Thai dan Eropah.

Pratumnak

Penilaian: 4.4

Pratumnak

Di baris ketujuh penarafan adalah pantai Pratumnak, yang terkenal di kalangan pelancong Rusia, yang dikelilingi oleh kehijauan, yang terletak di antara Jomtien dan Central Pattaya. Separuh pantai bersih dan terawat dengan baik, sementara yang lain hampir terbengkalai. Pantai membentang sepanjang 500 m, pasir selebar 20-40 m.

Suasana tenang di tempat-tempat ini sangat digemari oleh pelancong yang mempunyai anak-anak. Penonton di sini kebanyakan dihormati dan tenang, tetapi banyak yang mengadu bahawa serangan rompakan sering dilakukan di daerah Pratumnak, jadi anda perlu berhati-hati dalam kegelapan.

Pasirnya halus dan bersih, tetapi pada saat yang sama, semasa meluncur, ia dapat membuang sampah di pantai, yang pada dasarnya mempengaruhi banyak pantai Pattaya. Keadaan lebih baik di kawasan persendirian yang disediakan untuk hotel, kemudahan pelancaran dilengkapi khas, dan kerusi berjemur dan payung disediakan di pantai. Terdapat wi-fi percuma di seluruh wilayah, walaupun kecepatannya cukup hanya untuk melihat suapan berita di rangkaian sosial. Terdapat banyak restoran, kafe dan kedai berdekatan.

Kawasan pergunungan yang sukar di kawasan ini menghadkan peluang untuk bergerak, jadi tidak ada pengangkutan awam, dan untuk menjelajahi tempat-tempat menarik, anda harus menempuh jarak jauh dengan berjalan kaki. Anda boleh sampai ke kawasan ini dengan teksi motosikal, tuk-tuk dan songteo.

Dari segi tarikan, Bukit Pratanmak menawarkan pemandangan laut yang menakjubkan – Teluk Pattaya, Pelabuhan Laem dan Pulau Koh Lan, serta kawasan tropika. Memanjat ke dek pemerhatian dan menjatuhkan 10 baht ke dalam teropong duit syiling teropong, anda dapat mengagumi persekitaran Pratumnak ketika matahari terbenam. Juga di bukit itu terdapat Taman Cina dan patung Buddha.

Pantai Wongamat

Penilaian: 4.3

Pantai Wongamat

Pantai utama di utara Pattaya – Wongamat, yang lebih bersih dan tenang berbanding dengan Pantai Pattaya, dalam kedudukan kami menduduki tempat kelapan penarafan. Pada musim yang tinggi di sini tenang, suasananya cukup tenang dan sempurna untuk percutian yang terpencil. Wongamat terletak di luar jalan raya, tetapi dari sini sangat mudah untuk sampai ke pusat hiburan malam, kedai, restoran dan tarikan yang tertumpu di pusat bandar.

Kawasan pantai terbahagi kepada beberapa bahagian. Di bahagian selatan hanya ada area kecil untuk berenang, selebihnya ditutup dengan batu besar. Ngomong-ngomong, anda boleh mengambil gambar selfie hebat dengan latar belakang mereka. Bahagian utara juga lebih sesuai untuk percutian terpencil. Kawasan pesisir dibangun dengan hotel-hotel mahal, yang masing-masing mempunyai akses sendiri ke pantai, jadi semua tempat berjemur di sini milik hotel dan tidak disewa. Kegiatan pantai hanya tersedia di pusat, di mana Anda dapat menaiki kapal pisang, jet ski, ski air atau bermain bola tampar pantai.

Pada waktu petang, Wongamat cukup sepi. Kehidupan malam tertumpu di restoran Rim Talay Seafood, yang kadang-kadang mengadakan disko. Di pantai itu sendiri, anda dapat menjumpai banyak gerai, kafe, restoran yang menjual ais krim, minuman sejuk dan pelbagai makanan ringan, dan peniaga sering pergi ke sini dengan menawarkan pelbagai barang. Tarikan paling menarik yang dapat dilihat oleh semua pelancong dari Pattaya adalah Kuil Kebenaran. Terdapat juga gereja Ortodoks tidak jauh dari pantai.

Tidak semua orang tahu bahawa terdapat persiaran di Pantai Wongamat, yang merupakan zon pejalan kaki yang membentang di sepanjang pantai. Secara umum, pantai memberikan kesan yang baik, banyak pelancong memerhatikan kesucian pasir, namun, dalam beberapa ulasan terdapat informasi bahawa di kawasan perahu nelayan, di sebelah kiri pantai, tikus dibawa ke darat, walaupun ini tidak diperhatikan di tempat lain di pantai.

Pantai Gadis Menari

Penilaian: 4.2

Pantai Gadis Menari

The Beach of the Dancing Girl, dinamai legenda indah tentang kisah cinta, berada di tempat kesembilan dalam ranking kami. Sebenarnya, ini adalah dua pantai, yang dibatasi oleh tanjung kecil yang dihiasi dengan patung. Bahagian barat pantai disebut Pantai Nangram dan sebelah timur adalah Pantai Nangrong.

Pantai pertama mempunyai aktiviti air. Selain itu, payung dan kerusi berjemur secara tradisional disewakan, walaupun hutan tebal yang bermula di belakang sebatang pasir menghasilkan teduhan yang mencukupi di mana anda dapat bersembunyi dari teriknya hari.

Bahagian timur beberapa kali lebih lama daripada yang barat, dan tanjung hijau dengan bukit-bukit menciptakan suasana yang menyenangkan. Terdapat sebuah hotel dengan banglo di sini untuk bermalam. By the way, infrastruktur di sini sama seperti di sebelah barat – restoran, kedai cenderamata, tandas.

Pintu masuk ke pantai adalah percuma, untuk masuk satu kereta anda perlu membayar 20 baht, anda tidak perlu membayar basikal. Salah satu kelemahan pantai adalah bahawa pelancong hanya boleh mendapatkannya dengan menaiki kereta atau teksi peribadi.

Larang Ampur

Penilaian: 4.1

Larang Ampur

Pantai Ban Amur yang terpencil di selatan Pattaya, terletak kira-kira 15 km dari pusat dan beberapa km dari Jomtien, berada di kedudukan kesepuluh dalam penilaian kami. Mustahil untuk sampai ke sini melalui agensi pelancongan, kerana secara praktikal tidak ada hotel perumahan dan rantaian yang berdekatan. Kemungkinan untuk mendengar pertuturan Rusia secara praktikalnya minimum, tidak ada orang asing di pantai. Pantai ini terkenal dengan orang Thai, yang datang ke sini pada hujung minggu, dan pada hari kerja Ban Amur hampir kosong. Selalunya tenang, tenang dan selesa di sini. Tidak ada deru mesin dari kapal, peniaga obsesif dan ruang urut.

Salah satu taman permainan terbaik di bandar ini terletak di pantai, jadi pelancong dengan anak-anak sering datang ke sini. Tidak ada hiburan di Ban Amur. Di tengah-tengah pemandangan terdapat penjana angin, di sebelahnya terdapat tempat letak kenderaan yang luas, tandas dan gazebo. Tidak jauh di pantai terdapat restoran, kafe dan kafetaria, serta kedai.

Tetapi untuk berenang di laut, banyak pelancong tidak berpuas hati dengan kualiti kebersihan pasir dan air. Terdapat sebuah pelabuhan memancing di dekatnya, dan semasa air pasang, banyak sampah dibawa ke darat, yang hampir tidak ada yang membuangnya. Tetapi, bagaimanapun, di sini lebih bersih daripada di pantai pusat Pattaya. Anda boleh sampai ke Ban Amur dengan tuk-tuk ke belokan Sukhomvit, dan kemudian berjalan atau sampai ke destinasi anda dengan teksi motosikal.

Pantai Najomtien

Penilaian: 4.0

Najomtien

Pantai di selatan Pattaya, yang membentang sejauh 3 km dan merupakan lanjutan dari Jomtien terpanjang, mengambil langkah terakhir dalam peringkat. Na Jomtien dianggap pinggir bandar dan bukan milik Pattaya, jadi akan memakan masa yang lama untuk sampai ke sini dengan pengangkutan awam. Tetapi pada masa ini ia mengalami ledakan pembinaan. Garis pantai secara beransur-ansur dibangun dengan kampung kampung, hotel dan kondominium dengan akses langsung ke laut.

Zon-zon ini mempunyai semua peralatan yang diperlukan, dan kawasan berenang yang selamat dipagari pelampung dan ponton. Di wilayah pantai terdapat kedai kopi dan kafe, kedai urut, kedai. Na-Jomtien terkenal dengan restoran makanan lautnya. Airnya lebih bersih di sini berbanding di pantai lain. By the way, lokasi ini sangat sesuai untuk keluarga dengan anak-anak yang jauh dari kehidupan bandar dan malam yang bising.

Pantai ketenteraan

Penilaian: 3.9

Pantai ketenteraan

Langkah kedua belas dan terakhir dalam pemeringkatan diduduki oleh apa yang disebut pantai tentera, yang terletak di wilayah tertutup pangkalan tentera, 20 km ke selatan Pattaya itu sendiri. Anda boleh menempah perjalanan ke pantai ini, juga dipanggil oleh Blue Lagoon tempatan, di agensi pelancongan di Pattaya.

Pantai tentera panjangnya 500 meter dan lebar 30 meter. Pantai ini terletak di tempat terpencil – di tiga sisi ia dikelilingi oleh bukit-bukit yang diliputi kawasan tropis yang lebat. Mereka hanya membentuk lagun, yang dilindungi dari angin. Dan air biru jernih dan pasir yang bersih hanya menarik pelancong yang bosan dengan pantai Pattaya yang kotor dan bising.

Pantai sangat bersih dan rapi. Ia dibersihkan secara berkala oleh kadet. Terdapat ayunan di pohon, dan tempat tidur bunga disusun di wilayah yang berdekatan. Kerusi berjemur dan seprai disewa. Pelbagai aktiviti air juga terdapat di sini. Anda boleh pergi bermain ski air, perahu pisang, mengikuti pelajaran menyelam, bermain bola tampar pantai.

Terdapat beberapa kafe dan restoran kecil, serta kedai di pantai. Tetapi tidak ada tempat hiburan yang bekerja pada waktu malam di pantai tentera. Selepas jam 4 petang, pantai mula kosong. Anda boleh bermalam di salah satu daripada 15 rumah kecil, untuk dua keluarga, dengan dua pintu masuk yang berasingan.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen