12 lukisan paling terkenal dari Galeri Tretyakov

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Galeri Tretyakov dianggap sebagai salah satu muzium seni rupa Rusia terbesar. Lebih daripada 180,000 pameran dipersembahkan di dewannya dan koleksi itu terus berkembang. Untuk melihat segala-galanya dengan mata anda sendiri, memerlukan masa sekurang-kurangnya beberapa hari, dan untuk kajian terperinci dan kehidupan tidak mencukupi. Apa yang harus anda perhatikan dalam pelbagai lukisan yang mengagumkan? Kami telah memilih jalan pendek untuk anda, termasuk beberapa karya terpenting yang disimpan di Galeri Tretyakov.

Karya besar lukisan Rusia: 12 lukisan teratas dari Galeri Tretyakov

Pencalonan sebuah tempat Komposisi penilaian
Kajian semula lukisan yang paling terkenal di Galeri Tretyakov 1 'Penampilan Mesias', A.A. Ivanov 5.0
2 'Puteri Tarakanova', K. D. Flavitsky 4.9
3 'Perkahwinan tidak sama rata', V.V. Pukirev 4.8
4 'Hunters at Rest', V.G. Perov 4.8
5 'The Rooks Tiba Tiba', A.K. Savrasov 4.7
6 'Tidak diketahui', I.N. Kramskoy 4.7
7 'Pagi di hutan pinus', I.I. Shishkin 4.7
8 'Wira', V.M. Vasnetsov 4.6
9 'The Apotheosis of War', V.V. Vereshchagin 4.5
10 'Boyarynya Morozova', V.I. Surikov 4.5
11 'Pagi Pelaksanaan Streltsy', V.I. Surikov 4.5
12 'Ivan the Terrible dan anaknya Ivan pada 16 November 1581', I.E. Repin 4.5

'Penampilan Mesias', A.A. Ivanov

Penilaian: 5.0

Penampilan Mesias ', A.A.  Ivanov

Lokasi di Galeri Tretyakov: Dewan 10

Hampir seluruh dewan dikhaskan untuk satu lukisan karya Alexander Ivanov – sebuah kanvas besar menempati hampir keseluruhan dinding. Ruang yang tersisa mengandungi banyak lakaran, lakaran, kajian, yang banyak telah terkumpul selama lebih dari 20 tahun lukisan. Kanvas menggambarkan Yesus berjalan ke orang, dikelilingi oleh para rasul masa depannya – Peter, Andrew, John, Nathanael, dll.

Ivanov melukis kanvas kolosalnya ketika berada di Itali. Kemudian, bukan tanpa kejadian, dia membawanya ke tanah airnya, ke Rusia. Tetapi di sana gambarannya tidak berjaya: bukannya kemenangan, plot yang luar biasa menanti kekecewaan yang pelik. Di samping itu, terdapat penonton yang sangat berhati-hati yang mengkritik kekurangan gambar (contohnya, lelaki tua yang digambarkan di paling kiri memakai pembalut ringan, dan dalam pantulannya berwarna merah).

Tidak lama selepas pembentangan kanvas, penulis tiba-tiba meninggal dunia akibat kolera. Setelah kematiannya, gambar itu diambil oleh maharaja Rusia, yang memerintahkan untuk membina sebuah paviliun terpisah di Muzium Rumyantsev khas untuk 'Penampilan Mesias', dan pada tahun 1920 gambar itu sampai ke Galeri Tretyakov, di mana, dengan cara itu, sebuah dewan berasingan ditambahkan khas untuknya.

'Puteri Tarakanova', K. D. Flavitsky

Penilaian: 4.9

Puteri Tarakanova ', K. D.  Flavitsky

Lokasi di Galeri Tretyakov: Dewan 16

Di sebelah kanan dalam arah perjalanan di dewan adalah lukisan terkenal oleh Konstantin Flavitsky, yang menggambarkan penyamar legenda – Puteri Tarakanova. Sejarah asalnya diselubungi kabut. Secara umum, Tarakanov disebut sebagai anak-anak Maharaja Elizabeth Petrovna yang didakwa tidak sah.

Hanya di kerajaan mereka berjaya menekan pemberontakan salah seorang penipu itu – Yemelyana Pugacheva, ketika seorang pengembara cantik muncul, yang pada mulanya menggelarkan dirinya sebagai Mademoiselle Frank, kemudian Madame Tremuil, dan kemudian menjadi Elizabeth dari Vladimir – anak perempuan Permaisuri dan Razumovsky kegemarannya.

Catherine II mengarahkan Count Orlov untuk menangani penipu itu, yang, berpura-pura jatuh cinta, mencapai kebalikan dari kecantikan itu, dan kemudian menculiknya dengan dalih perkahwinan rahsia di kapal. Di atasnya, penyamar dibawa ke penjara: setelah penangkapan, Tarakanova dihantar ke Benteng Peter dan Paul.

Semasa kewujudannya, St Petersburg telah mengalami beberapa banjir besar, salah satunya adalah banjir 1777, ketika air di Neva naik sebanyak 3 meter di atas permukaan biasa. Diyakini bahawa ketika itulah tahanan itu mati, dipenjarakan di salah satu sel. Inilah saat tragis yang dilukiskan oleh seniman dengan begitu terang dan mengerikan di kanvasnya. Versi rasmi kematian Puteri Tarakanova adalah kematian akibat pengambilan.

'Perkahwinan tidak sama rata', V.V. Pukirev

Penilaian: 4.8

Perkahwinan yang tidak sama rata ', V.V.  Pukirev

Lokasi di Galeri Tretyakov: Dewan 16

Di sebelah kiri, di ruangan yang sama dengan kanvas sebelumnya, ada lukisan menyentuh oleh Vasily Pukirev. Artis melukis gambar ini, semasa masih menjadi pelajar di sekolah seni lukis, arca dan seni bina. Untuk pekerjaan inilah dia mendapat gelaran profesor. Dan ini terlepas dari kenyataan bahawa kanvas itu bukan pemandangan pertempuran, atau plot sejarah berskala besar. Tetapi betapa tragisnya, ironi kejam dan halus, makna tersembunyi dalam gambar ini.

Ia ditulis pada saat isu status wanita yang tidak berdaya, perkahwinan yang tidak setara, ketika wanita tanpa mahar dipaksa berkahwin, menjadi sangat akut bagi Rusia. Pada pameran itu, kanvas langsung membuat kesan luar biasa pada sezaman.

Pada pandangan pertama, lakaran sederhana – perkahwinan di gereja kecil, tetapi betapa mahirnya berbagai perasaan disampaikan. Kisah tragis dalam bingkai beku: pengantin muda dengan air mata di matanya, pengantin lelaki berjudul – sudah lelaki tua – tidak berpuas hati dengan air mata umum. Di sebelah kiri pengantin lelaki dan imam adalah dua tokoh: wanita tua, berpakaian gaun pengantin dan dicat dalam bentuk yang agak telus. Salah seorang sejarawan seni galeri terkemuka mengatakan bahawa mereka mungkin adalah bayangan dari isteri-isteri orang tua, yang membunuh mereka dengan kekejamannya.

Di latar belakang, pada lelaki terbaik yang digambarkan di belakang pengantin perempuan, banyak yang melihat artis itu sendiri: dipercayai bahawa kanvas itu sebahagiannya bersifat autobiografi, kerana pengantinnya yang dikatakan gagal diberikan untuk putera. Pada tahun 2002, versi ini disahkan ketika Galeri Tretyakov memperoleh gambar pensil 1907 oleh Sukhov dengan kapsyen: 'Praskovya Matveevna Varentsova, dengan siapa seniman V.V. Pukirev melukis lukisannya yang terkenal' Perkahwinan yang Tidak Sama '44 tahun yang lalu. Varentsova tinggal di Moscow, di rumah kedai Mazurinskaya. '

'Hunters at Rest', V.G. Perov

Penilaian: 4.8

Pemburu di Halt ', V.G.  Perov

Lokasi di Galeri Tretyakov: Dewan 17

Perov pernah menulis keseluruhan siri kerja memburu, tetapi karya ini menjadi yang paling terkenal. Artis itu sendiri adalah pemburu yang gemar, dan dalam watak-watak lukisan, banyak dengan mudah mengenali kenalannya sendiri. Sebilangan besar pengkritik dan penikmat lukisan yang baik mengagumi karya Perov, membandingkan 'Halt' dengan kisah perburuan Turgenev. Dan ada yang memarahi artis kerana teater teateran tipu muslihat dan watak-watak yang tidak wajar.

Dalam karyanya, Perov menggunakan teknik yang menarik: dia membuat aksen warna khas pada wajah dan tangan watak, seolah-olah menonjolkannya. Oleh itu, dia berjaya memberikan ekspresi wajah dan gerak tubuh watak utama gambar itu keasyikan. Keseluruhan komposisi disajikan di atas kanvas: pemburu berpengalaman (lelaki di sebelah kiri) menceritakan kisah fiksyen kepada pemburu muda yang duduk di paling kanan dan nampaknya sungguh-sungguh mempercayainya. Tetapi lelaki di tengah (juga pemburu berpengalaman) agak skeptikal dan hanya tersengih.

Perlu diperhatikan bahawa di Kesatuan Soviet, lukisan Perov “Hunters at the Rest” sangat popular. Pembiakannya digantung seboleh-bolehnya. Dan jika seseorang adalah pemburu yang gemar, maka dia pasti diberi gambar ini sebagai hadiah.

'The Rooks Tiba Tiba', A.K. Savrasov

Penilaian: 4.7

The Rooks Tiba Tiba ', A.K.  Savrasov

Lokasi di Galeri Tretyakov: dewan nombor 18

Lukisan yang paling terkenal oleh pelukis landskap terkenal Rusia. Nampaknya tidak ada yang istimewa yang digambarkan dalam gambar, tetapi dialah yang menjadi pemujaan dan bahkan dicetak di buku teks sekolah. Pada pandangan pertama, lanskap agak tidak jelas: pondok reyot, dahan pokok yang telanjang dengan burung hitam duduk di atasnya. Di samping itu, ia ditulis dalam masa yang sangat sukar bagi artis: bersama-sama keluarganya dia diusir dari pangsapuri negara, dan pada puncak tahun persekolahan (di sekolah seni mereka memutuskan bahawa Savrasov tidak mempunyai cukup siswa).

Artis itu pergi ke Volga, kemudian ke Kostroma dan Nizhny Novgorod, di mana dia membuat banyak lakaran yang luar biasa. Pelukis landskap mula mengerjakan 'rooks' ketika dia tiba di Yaroslavl, dan visi terakhir kanvas terbentuk setelah Savrasov menemui pandangan yang ideal – Gereja Kenaikan Kristus di kampung Molvitino.

Buat pertama kalinya, lukisan itu dipersembahkan di pameran Itinerants dan entah bagaimana berubah menjadi contoh klasik pemandangan lirik. Ivan Kramskoy dengan tepat menggambarkan lukisan 'The Rooks Tiba Tiba': 'semua kanvas lain mempunyai air, pokok, bahkan udara, dan jiwa hanya ada di' The Rooks '…'.

'Tidak diketahui', I.N. Kramskoy

Penilaian: 4.7

tidak diketahui ', I.N.  Kramskoy

Lokasi di Galeri Tretyakov: Dewan 20

Hampir tidak ada lukisan paling skandal dalam sejarah seni. Potret wanita tidak dikenali yang dilukis oleh Kramskoy dipersembahkan kepada orang ramai pada pameran Mac 1883. Skandal dari kanvas ini adalah sama sekali tidak ditulis dalam semangat persekutuan seniman: pertama, wanita itu berpakaian mewah hingga tidak senonoh (sarung tangan kanak-kanak 'Sweden', mantel dan selimut yang terbuat dari kain mahal, baret bergaya), dan kedua, wanita dari masyarakat tinggi tidak dapat bergerak secara mandiri (seperti yang ditunjukkan dalam gambar) – ini dianggap sebagai puncak kebodohan.

Melihat lukisan itu, Tretyakov dengan alasan tertentu enggan membelinya untuk galeri, dan kanvas itu berkeliaran lama di antara pemilik yang berbeza, membawa mereka, menurut legenda, musibah. Walau bagaimanapun, rahsia utama masih dianggap identiti orang asing yang digambarkan dalam gambar. Semua orang melihat sesuatu yang tidak asing di wajahnya, tetapi tidak ada yang mengetahui siapa wanita ini. Menurut satu versi, ini adalah Matryona Savvishna yang biasa, yang mana Count Bestuzhev jatuh cinta dan menikahinya, dan kemudian, kecewa, pergi. Dia meninggal dalam perjalanan kembali ke layanan wanita itu.

Versi yang paling mungkin adalah bahawa lukisan itu menggambarkan puteri Georgia Varvara Turkestanova, yang potretnya dilihat oleh Kramskoy pada sebuah cameo dan, kagum dengan keindahan, serta sejarah nasib gadis itu, menggambarkannya di kanvas. Pembantu wanita Maria Feodorovna (janda Paul I) terkenal kerana kecantikan dan kepandaiannya. Dia segera memenangi hati Kaisar Alexander I. Tetapi hubungan rahsia membawanya satu-satunya musibah: berusaha mencari ketenangan dalam cinta orang lain, dia menikah, melahirkan anak, tetapi, tidak tahan dengan rasa malu itu, bunuh diri.

'Pagi di hutan pinus', I.I. Shishkin

Penilaian: 4.7

Pagi di hutan pain

Lokasi di Galeri Tretyakov: Dewan 25

Apa nama yang diberikan untuk gambar ini: baik 'Pagi di hutan pinus' dan 'Beruang di hutan pinus' dan hanya 'Beruang'. Nama terakhir, nampaknya, diberikan pada gambar itu setelah gambar anak Shishkin beruang dicetak pada gula-gula Soviet sejak sekian lama. Perlu diperhatikan bahawa itu adalah beruang yang tidak ditulis oleh Shishkin di kanvas ini: dipercayai bahawa dua seniman mengerjakan gambar itu sekaligus. Dan penghuni hutan ditarik oleh rakan Shishkin, Konstantin Savitsky.

Terdapat beberapa versi kehilangan tanda tangan Savitsky dari kanvas. Menurut salah seorang dari mereka, dia mengeluarkannya dengan tangannya sendiri, sehingga melepaskan kepengarangan untuk seorang teman. Menurut yang lain, Tretyakov menghapus tandatangannya segera setelah membeli karya tersebut. Sama ada cara, pemandangan yang digambarkan di kanvas sangat baik. Rumor mengatakan bahawa untuk mengusahakan 'lukisan hutan' -nya, artis itu berpindah ke sebuah pondok selama beberapa bulan dan tinggal di hutan Bryansk. Dan isterinya mencadangkan untuk menambahkan watak hidup ke Shishkin, walaupun rusa atau babi hutan dirancang dalam versi asalnya.

'Wira', V.M. Vasnetsov

Penilaian: 4.6

Bogatyrs ', V.M.  Vasnetsov

Lokasi di Galeri Tretyakov: Dewan 26

Salah satu lukisan yang paling terkenal oleh Viktor Vasnetsov sebenarnya menjadi simbol kepahlawanan Rusia dan kenangan hidup pada zaman itu. Pahlawan terkenal dari epik Rusia Lama adalah rakan-rakan yang berani, bersedia setiap saat untuk menghadapi bahaya yang akan datang dengan payudara mereka. Di atas kanvas, mereka digambarkan bersama-sama, dan banyak yang salah percaya bahawa ketiga-tiga pahlawan itu berkeliaran seperti troika yang sombong. Sebenarnya, pertemuan seperti itu hanya boleh berlaku di kanvas artis.

Dobrynya Nikitich, Ilya Muromets dan Alyosha Popovich sebenarnya hidup pada masa yang berbeza: ketika Ilya berumur di atas kanvas, Dobrynya adalah seorang yang sangat tua, sementara Alyosha sama sekali masih kecil. Tetapi bagi pengarangnya sendiri, ketiga-tiga pahlawan itu menjadi simbol yang jelas. Dia meletakkan banyak tenaga ke dalam pekerjaan, jiwanya dan sebanyak 20 tahun dalam hidupnya.

Kanvas besar, berukuran hampir 3×4.5 meter, hingga selesai pada tahun 1898 mengikuti keluarga artis di mana-mana: dari ibu kota ke Kiev atau ke dacha semasa percutian musim panas. Dan berapa banyak masa yang dihabiskan untuk membuat gambar heroik! Mereka benar-benar kolektif. Saudara-mara, rakan-rakan dan juga petani sederhana mengemukakan banyak lakaran untuk kanvas Vasnetsov. Dan di ladang berhampiran kandang dermawan terkenal Savva Mamontov, mereka membawa kuda lebih dari sekali khusus untuk berpose untuk artis.

'The Apotheosis of War', V.V. Vereshchagin

Penilaian: 4.5

Apotheosis perang ', V.V.  Vereshchagin

Lokasi di Galeri Tretyakov: Dewan 27

Mungkin perincian yang paling tidak biasa dari gambar ini dapat dianggap sebagai prasasti pada kerangka: “Dedikasi untuk semua penakluk hebat – masa lalu, masa kini dan masa depan.” Dipercayai bahawa semua karya Vereshchagin adalah, jadi boleh dikatakan, laporan: artinya, seniman itu menggambarkan pada kanvasnya hanya apa yang dilihatnya dengan matanya sendiri, turut serta dalam kempen ketenteraan tsar. “Apotheosis perang” adalah pengecualian. Hanya di sini dia menggambarkan peristiwa yang lebih kuno, juga memiliki dasar sejarah, tetapi agak simbolik.

Menurut salah satu versi, Vereshchagin mengaitkan lukisan itu dengan Tamerlane, yang mana askarnya sering meninggalkan piramid seperti yang terbuat dari tengkorak. Diduga, begitu wanita Damsyik dan Baghdad berpaling kepada panglima besar, mengadu tentang suami yang tidak setia. Kemudian Timur memerintahkan setiap askar dari pasukannya yang berjumlah 200,000 orang untuk membawa satu kepala pengkhianat. Dan kemudian lipat semua kepala menjadi piramid.

Menurut versi lain, seniman itu membuat kanvas di bawah kesan kisah bagaimana penguasa Kashgar pernah memenggal kepala seorang pelancong Eropah dan memerintahkan kepalanya diletakkan di atas piramid, yang dibuat dari kepala orang tempatan yang dieksekusi. Pada masa itu, seniman itu berada di Turkestan, di mana dia berpartisipasi dalam kempen penaklukan Rusia dan cukup menyaksikan kematiannya.

Di Turkestan, seluruh rangkaian lukisan (dengan nama yang sama) dibuat, di mana Vereshchagin menggambarkan bukan sahaja pertempuran ketenteraan, tetapi juga kehidupan penduduk Asia Tengah. 'Apotheosis of War' menjadi karya paling terang pada masa kreatif artis itu. Kanvas itu menggambarkan seluruh gunung tengkorak dengan latar belakang padang rumput panas yang panas, hangus dan kehancuran. Di sekitar tengkorak, hanya gagak melengkung, dan tulang itu sendiri ditutup dengan bekas luka dari pedang dan anak panah. Ini menekankan idea menyeramkan utama gambar yang lebih tajam: mangsa dalam sebarang peperangan sama sekali tidak bermakna.

'Boyarynya Morozova', V.I. Surikov

Penilaian: 4.5

Boyarynya Morozova ', V.I.  Surikov

Lokasi di Galeri Tretyakov: Dewan 28

Salah satu dewan terakhir rumah Galeri Tretyakov, mungkin, salah satu lukisannya yang paling penting dan paling penting – Surikov's Boyarynya Morozova. Plot ini berdasarkan fakta sejarah yang nyata dan wataknya juga nyata: Feodosia Morozova, rakan rapat Tsar Alexei Mikhailovich, adalah wanita terhormat. Janda pada usia 30 tahun, dia berjaya mengekalkan kekuatan dan kekayaannya. Selama masa kemajuan reformasi gereja oleh Patriark Nikon, dia menolak untuk menerimanya. Penganut Old Mukmin mengikuti Archpriest Avvakum dan mengambil rahsia monastik. Dia membayar kepercayaan agamanya.

Di atas kanvas besar berukuran 3.04×5.87 meter, momen tragis digambarkan – boyaryn dibawa melintasi dataran ibu kota ke tempat penahanan. Sebagai tanda bahawa kepercayaannya tidak putus, Theodosia Morozova mengangkat dua jari. Sekiranya anda melihat dengan teliti, anda dapat melihat seorang pengemis pengemis duduk di salji, juga mengangkat dua jari ke arah solidariti.

Artis itu sendiri pernah teringat gambar yang tertera di kanvas: 'Begitu saya melihat seekor burung gagak di salji. Burung gagak duduk di salji dan satu sayap diketepikan. Duduk seperti bintik hitam di salji. Oleh itu, saya tidak dapat melupakan tempat ini selama bertahun-tahun. Kemudian saya menulis 'Boyaryn Morozov'. Menurut sejarah, pada bulan November 1674, Orang Tua dipercayai dihantar ke penjara di penjara darat biara, di mana dia meninggal setahun setengah kemudian.

'Pagi Pelaksanaan Streltsy', V.I. Surikov

Penilaian: 4.5

Pagi Pelaksanaan Streltsy ', V.I.  Surikov

Lokasi di Galeri Tretyakov: Dewan 28

Kanvas kedua yang sama epik oleh Surikov berada di dewan yang sama. 'Pagi Pelaksanaan Streltsy' adalah plot sejarah lain yang telah terkandung dalam lukisan artis. Pada tahun 1698, rejimen Strelets yang dipimpin oleh Puteri Sophia memberontak terhadap kesusahan tentera yang tidak tertahankan dan dikalahkan. Salah satu sebab yang mungkin berlaku untuk pemberontakan ini juga dianggap oleh sejarawan sebagai keinginan para penembak untuk mengangkat Putri Sophia ke takhta, yang pada waktu itu adalah bupati di bawah Peter dan Ivan muda.

Pemberontakan Streletsky ditindas dengan kejam: kira-kira 1000 orang dieksekusi, hampir 200 daripadanya – tepat di bawah tingkap sel puteri itu sendiri, diasingkan ke Biara Novodevichy. Perlu diperhatikan bahawa keluarga pemanah yang memberontak menentang tsar diusir dari ibu kota dengan larangan memberi mereka pekerjaan atau bersedekah (sebenarnya, keluarga-keluarga itu ditakdirkan kelaparan).

Di atas kanvas dengan ukuran yang mengagumkan (~ 2.2×3.8 m), artis menggambarkan momen yang paling tragis: bukan pelaksanaan perusuh, tetapi perpisahan mereka kepada saudara mereka sebelum mati. Ada versi yang pada awalnya gambar, bagaimanapun, menggambarkan pemanah yang dieksekusi. Tetapi suatu hari hamba artis, memasuki studio dan melihat gambarnya, pengsan. Surikov, yang tidak mahu mengejutkan orang ramai, memutuskan untuk membuat perubahan pada draf ketika itu.

Perlu diperhatikan bahawa bangunan bersejarah yang digambarkan dalam gambar sangat dekat: Katedral St. Basil the Blessed dan dinding Kremlin berada pada jarak yang jauh lebih besar dari satu sama lain daripada yang ditunjukkan di kanvas.

'Ivan the Terrible dan anaknya Ivan pada 16 November 1581', I.E. Repin

Penilaian: 4.5

Ivan the Terrible dan anaknya Ivan

Lokasi di Galeri Tretyakov: Dewan No. 30

Kanvas yang mengagumkan oleh pelukis Rusia ini menggambarkan episod tragis, keasliannya dipersoalkan oleh banyak sejarawan. Walaupun begitu, legenda masih hidup bahawa Ivan the Terrible, dalam keadaan marah, membunuh anaknya, memukul kuil dengan tongkat. Lebih-lebih lagi, kemarahan itu disebabkan oleh hakikat bahawa pihak berkuasa menduga tsarevich pengkhianatan, atau oleh kenyataan bahawa isterinya berani muncul di separuh lelaki itu dengan kepalanya tidak ditutup.

Lukisan itu menggambarkan momen kejahatan yang telah dilakukan: seorang ayah, yang merasa bingung dengan sesuatu yang sempurna, memeluk anaknya yang sedang mati, yang wajahnya beku dengan damai. Artis itu sendiri mengatakan bahawa pandangan tsar sangat menakutkannya, jadi dia selalu menyembunyikan gambar itu atau membalikkannya ke dinding, tetapi sesuatu menariknya ke kanvas, dan dia terus bekerja seperti seorang lelaki. Emosi yang tercermin di wajah Ivan the Terrible benar-benar membatasi kegilaan.

Ngomong-ngomong, gambar itu sendiri bertahan dari percubaan sebenar. Pada tahun 1913, tindakan vandalisme dilakukan oleh salah seorang pengunjung: dengan teriakan 'Cukup darah!', Salah seorang pengunjung galeri bergegas ke kanvas, membelah kanvas dengan pisau. Kanvas yang rosak diselamatkan oleh beberapa pemulih dan artis itu sendiri, dengan tergesa-gesa bergegas dari rumah negaranya dari Finland.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen