12 komputer riba terbaik untuk belajar

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Pelbagai komputer riba terkaya dengan pelbagai konfigurasi yang ditawarkan oleh pasaran moden kepada kita, membolehkan kita memenuhi sebarang keperluan bahkan pengguna yang paling arif – dari kerja pejabat paling sederhana hingga memproses grafik yang berat dan padat sumber daya. Ulasan-penilaian yang ditawarkan hari ini oleh para pakar dikhaskan untuk kategori komputer mudah alih khas – buku nota untuk belajar. Sebagai permulaan, mari kita ketahui secara ringkas ciri-ciri komputer riba moden yang penting dalam konteks ini.

Cara memilih komputer riba untuk belajar

Sekiranya kita menganggap komputer riba sebagai alat untuk memperoleh pendidikan, yang melibatkan pengoperasiannya di dalam dinding institusi pendidikan, membawa setiap hari dengan anda, menyimpan di asrama, dan lain-lain, ciri-ciri yang agak berbeza sangat penting.

Dimensi, berat badan, daya tahan fizikal

Oleh kerana pelajar mungkin perlu membawa komputer riba bersamanya setiap hari, membawanya di antara bilik darjah dan bangunan universiti, adalah penting bahawa alat itu ringan, casingnya sekuat mungkin, 'besi' tahan terhadap beban kejutan yang mungkin. Sebaiknya, alangkah baiknya jika permukaan casing itu bukan jenama.

Oleh itu, disarankan untuk melihat secara dekat kualiti binaan, ketiadaan pesongan, sengatan, serangan balik. Penyelesaian yang optimum adalah kotak aluminium, tetapi ini tidak selalu menghilangkan semua masalah, dan plastik berkualiti tinggi juga dapat mengatasi tugas tersebut.

Autonomi

Titik penting kedua ialah hayat bateri. Semasa kuliah, seminar atau pelajaran praktikal, dan bahkan semasa rehat, syarat untuk mengisi semula tidak akan selalu dan tidak di mana-mana. Adalah perlu untuk memperhatikan jangka hayat bateri yang dinyatakan oleh pengeluar, kapasiti bateri sebenar dan membandingkan dengan jangkaan beban dan ulasan pengguna.

Keselamatan dan perlindungan maklumat

Di dalam kelas, asrama dan tempat-tempat lain di mana proses pendidikan sedang berlangsung, komputer riba pasti akan dibiarkan tanpa pengawasan sekurang-kurangnya sekali-sekala. Oleh itu, sangat diinginkan untuk melindungi kedua-dua maklumat dari akses yang tidak dibenarkan, dan peranti itu sendiri dari kecurian. Yang pertama boleh dipercayai oleh pengimbas cap jari, dan yang kedua kunci Kensington berfungsi dengan baik.

Skrin dan kad grafik

Terdapat juga syarat khas untuk skrin dalam konteks syarat penggunaan komputer riba oleh pelajar dan pelajar sekolah menengah. Lapisan matte atau anti-reflektif sangat diinginkan, sudut pandangan yang baik, margin kecerahan yang ketara. Ini disediakan oleh hampir semua matriks IPS, dan jika matriks TN lebih menarik dengan harganya, maka hanya berkualiti tinggi. Saiz dan resolusi skrin, serta kad grafik yang hebat, penting untuk kepakaran yang agak sempit.

Pemproses, memori, cakera keras

Akhirnya, ciri-ciri yang memberikan produktiviti dan paling dihargai oleh jumlah pembeli, kerana pelajar dan pelajar sekolah mempunyai nilai hampir terendah. Oleh itu, di sini anda boleh memulakan dengan anggaran yang sangat berpatutan.

Kedudukan komputer riba terbaik untuk belajar

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Komputer riba kos rendah terbaik untuk belajar 1 Lenovo ThinkPad Edge E480 RUB 33,688
2 HP ProBook 440 G5 RUB 45,980
3 DELL INSPIRON 5770 RUB 29,990
4 ASUS Vivo Tempah Maksimum X541UV RUB 29,468
5 Lenovo IdeaPad 520 15 RUB 38,297
6 Prestigio SmartBook 141C RUB 10,827
Komputer riba Nilai Terbaik untuk Kajian 1 Apple MacBook Air 13 Pertengahan 2017 RUB 54,390
2 DELL INSPIRON 7567 RUB 50,990
3 Lenovo IdeaPad 320s 13 RUB 37 954
4 HP PAVILION POWER 15-cb000 RUB 60 585
5 Acer TravelMate P2 RUB 23 692
6 ASUS Vivo Buku Pro 15 N580GD RUB 64 898

Komputer riba kos rendah terbaik untuk belajar

Kumpulan besar pertama dalam ranking adalah peranti yang paling berpatutan dari segi harga, prestasinya cukup untuk merangkumi sebahagian besar tugas-tugas pendidikan dan yang berkaitan. Semua model dilengkapi dengan slot kunci Kensington, masuk / keluar audio kombo standard, tanpa wayar Bluetooth dan modul Wi-Fi, dan kad rangkaian RJ-45.

Lenovo ThinkPad Edge E480

Penilaian: 4.8

Lenovo ThinkPad Edge E480

Mari kita mulakan dengan mesin yang cukup hebat dari pembekal elektronik anggaran terkenal Lenovo. Model ini terkenal kerana pemilihan modifikasi yang sangat kaya, parameter fizikal yang sangat baik dan ciri-ciri modul fungsional.

Dimensi komputer riba untuk kajian – 329.3x242x21.9mm, berat – 1.75 kg. Dalam dimensi ini, para pembangun telah meletakkan layar dengan pepenjuru 'kompromi' 14 “dan kemasan matte. IPS-matriks berkualiti tinggi ditawarkan dalam dua resolusi – 1366×768 atau 1920×1080.

Pusat pengkomputeran boleh menjadi pemproses Core i3, i5 atau i7 pada 2 atau 4 teras dengan frekuensi 1600 hingga 2200 GHz. Kapasiti memori RAM – dari 4 hingga 8 GB, secara fizikalnya mungkin untuk memasang memori sehingga had 32 GB. Modul video boleh menjadi kad UHD Graphics 620 bersepadu dari Intel atau Radeon RX 550 berasingan dari AMD dengan memori SMA 2 GB.

Anda boleh memilih satu set lengkap dengan media keras. Dalam versi 'dilucutkan' – HDD 1 TB klasik, maksimum – sepasang SSD + HDD. Kapasiti SSD – dari 256 GB. Terdapat slot untuk membaca kad memori 3 in 1. Tidak ada pemacu DVD optik.

Untuk menyambungkan peranti luaran, terdapat tiga port USB 3.1, satu port USB 2.0, dan antara muka video HDMI. Pengimbas cap jari digunakan untuk kebenaran yang ketat.

Masa operasi yang dinyatakan oleh pengeluar adalah sebanyak 13 jam, tetapi seseorang harus memahami bahawa angka ini lebih daripada sewenang-wenangnya. Kapasiti bateri sebenar ialah 45 Wh.

Komputer riba boleh dilengkapi dengan papan kekunci lampu latar sebagai pilihan.

Kelebihan

  • beratnya kurang dari 2 kg;
  • pelbagai pengubahsuaian;
  • terdapat pengimbas cap jari;
  • akses mudah ke 'dalaman' (kebolehpercayaan);
  • pemasangan berkualiti tinggi;
  • papan kekunci lampu latar sebagai pilihan.

keburukan

  • kes yang mudah kotor;
  • margin kecerahan skrin tidak mencukupi.

HP ProBook 440 G5

Penilaian: 4.7

HP ProBook 440 G5

Nombor kedua dalam ranking kami adalah komputer riba untuk kajian dari syarikat Amerika terkenal Hewlett-Packard. Model ini hampir sama dengan model sebelumnya dari segi parameter teknikal, prestasi dan modifikasi yang tersedia, tetapi beratnya lebih sedikit dan, rata-rata, sedikit lebih murah.

Dimensi komputer riba adalah 336x238x20mm, beratnya 1.63 kg. Ukuran layar 14 “secara menyerong, matriksnya adalah IPS dengan resolusi 1366×768 atau 1920×1080, bergantung pada konfigurasi yang dipilih. Lapisan layar adalah matte.

Pilihan pemilihan pemproses sama dengan model sebelumnya – Core i3, i5 atau i7 pada 2 atau 4 teras dengan frekuensi 1600 hingga 2400 MHz. RAM dipasang dalam jumlah 4 atau 8 GB, anda boleh menaik taraf hingga 16 GB (dua slot disediakan). Kemungkinan untuk subsistem grafik sedikit lebih luas – dalam konfigurasi minimum, kad HD Graphics 620 bersepadu dari Intel atau GeForce 930MX yang terpisah dari NVIDIA dengan memori 2 GB tersedia.

Anda boleh memasang HDD tradisional tunggal dengan kapasiti 1TB, dan sepasang media dengan SSD bukan mekanikal dengan kapasiti 128 hingga 256 GB. Tidak ada pemacu DVD optik, ada pembaca kad memori.

Berbanding dengan komputer riba yang dinyatakan di atas dari pengeluar yang sama, model ini mempunyai keupayaan periferal yang lebih luas. Selain dua port USB dari generasi yang berbeza, terdapat juga antara muka VGA-out (D-Sub), DisplayPort, HDMI-video. Terdapat pengimbas cap jari.

Bateri terdiri daripada 3 sel dengan kapasiti total 48 Wh.

Kelebihan

  • prestasi optimum;
  • kecerahan skrin yang mencukupi;
  • penampilan yang menarik;
  • peningkatan sederhana tanpa kehilangan jaminan;
  • berat ringan.

keburukan

  • penyejukan yang salah;
  • squeak frekuensi tinggi.

DELL INSPIRON 5770

Penilaian: 4.7

DELL INSPIRON 5770

Nombor ketiga dalam ranking komputer riba terbaik untuk kajian adalah model yang agak terang dari DELL (USA). Ia luar biasa pertama sekali kerana ukuran skrinnya yang mengagumkan, kerana itu disarankan kepada pelajar untuk menguasai kepakaran yang berkaitan dengan grafik (reka bentuk, kejuruteraan, penyuntingan video, dll.).

Dimensi linear komputer riba ialah 415.4 × 279.2 × 25mm. Ukuran layar adalah 17.3 “, matriks adalah TN yang murah dengan kemasan matte, resolusi 1600 × 900 atau 1920 × 1080 untuk dipilih. Oleh kerana ukuran skrin, model ini tidak boleh menjadi sangat ringan menurut definisi, beratnya 2.79 kg.

Pemilihan pemproses dalam kes ini lebih luas daripada model sebelumnya. Sebagai tambahan kepada Core i3-i7, pengeluar juga menawarkan konfigurasi berdasarkan pemproses Pentium mudah alih yang murah. Inti adalah Kaby Lake atau Skylake-U dengan frekuensi 1600 hingga 2300 MHz. Pilihan RAM standard ialah 4 GB atau 8 GB, dengan had pengembangan atas 16 GB. Subsistem video boleh berupa HD Graphics 610 dari Intel atau Radeon 530 khusus dari AMD dengan memori 4GB dalam konfigurasi maksimum.

Variasi dengan cakera keras serupa dengan yang dijelaskan di atas – satu HDD 1 TB klasik atau 'tandem' – HDD dan SSD dengan kapasiti yang terakhir dari 128 hingga 256 GB. Berbeza dengan dua penyelesaian sebelumnya, model ini dilengkapi dengan pemacu DVD-RW dalaman. Terdapat juga pembaca kad memori.

Antara muka yang dihoskan merangkumi empat port USB generasi campuran, termasuk satu dengan sokongan PowerDelivery dan streaming video (dengan mengandaikan grafik diskrit). Terdapat juga output video HDMI.

Kelebihan

  • pelbagai konfigurasi;
  • Reka bentuk yang cantik;
  • skrin besar;
  • ketersediaan pemacu DVD yang boleh diganti dengan SSD.

keburukan

  • TN-matrix (penggantian pilihan untuk IPS).

ASUS Vivo Tempah Maksimum X541UV

Penilaian: 4.6

ASUS Vivo Tempah Maksimum X541UV

Lebih jauh dalam penilaian, pakar menawarkan komputer riba untuk kajian, yang dibuat oleh ASUS, sangat baik dari segi konfigurasi dan parameter teknikal. Yang penting, model ini rata-rata lebih dari separuh harga dari yang sebelumnya.

Dimensi komputer riba ialah 381.4×251.5×27.6mm, berat – 2 kg. Dimensi ini membolehkan pemaju meletakkan skrin 15.6 “yang relatif besar dengan matriks TN dengan resolusi 1366 × 768 atau 1920 × 1080. Sebagai pilihan, skrin dengan fungsi sentuhan dapat dipasang.

Pengubahsuaian komputer riba boleh didapati berdasarkan pemproses dari Intel – Core i3 atau i5 pada dua teras Kaby Lake, Skylake atau Skylake-U dan frekuensi dari 2000 hingga 2500 MHz. Kapasiti nominal memori RAM ialah 4 atau 8 GB. Perluasan mungkin dilakukan, tetapi harus diingat bahawa hanya ada satu slot untuk RAM. Variasi dengan subsistem video juga tersedia – contohnya, kad bersepadu sederhana dari Intel, atau NVIDIA GeForce 920MX mudah alih diskrit dengan memori 1 atau 2 GB, boleh bertanggungjawab untuk grafik. Sebagai pilihan, terdapat dua kad video yang berfungsi.

Pengubahsuaian yang tersedia hanya menyediakan HDD cakera keras mekanikal dengan kapasiti 500 hingga 1000 GB. Terdapat pemacu DVD-RW optik dalaman dan pembaca kad.

Peranti periferal disambungkan ke komputer riba melalui port berikut. Tiga penyambung USB 2.0, 3.0 Type A, 3.0 Type-C, VGA-out (D-Sub) dan HDMI-video out.

Kelebihan

  • penampilan yang menarik;
  • prestasi yang cukup tinggi;
  • harga berpatutan;
  • ergonomi yang bernas.

keburukan

  • beberapa port USB;
  • TN-matriks yang agak lemah (kekurangan kecerahan dan sudut pandangan).

Lenovo IdeaPad 520 15

Penilaian: 4.5

Lenovo IdeaPad 520 15

Sekarang, dalam kerangka penilaian kami, kami akan mempertimbangkan komputer riba lain dari Lenovo, yang, dari segi parameter teknikal, setanding dengan model ThinkPad yang dijelaskan di atas, dan dengan harga yang jauh lebih murah. Kelebihan ketara model ini ialah sarung logam.

Dimensi linear komputer riba ialah 378x260x22.9mm, berat – 2.2 kg. Saiz skrin – pepenjuru 15.6 “, IPS FullHD 1920 × 1080. Permukaan tidak reflektif matte.

Pusat elektronik yang berfungsi, bergantung pada pilihan pembeli, boleh menjadi pemproses Core i3, i5 atau i7 pada 2 atau 4 teras dengan frekuensi dari 1600 hingga 2700 MHz. Dilengkapi memori RAM dengan kapasiti 4 hingga 12 GB. Pilihan konfigurasi kad video yang cukup luas ditawarkan – dari UHD Graphics 620 Intel minimum yang disatukan hingga GeForce 920MX – 940MX khusus yang dihasilkan oleh NVIDIA dengan memori 2 atau 4 GB. Sebagai pilihan, satu set lengkap dengan dua kad video adalah mungkin.

Dengan cakera keras, variasi yang berbeza mungkin berlaku, seperti pada model sebelumnya: satu HDD magnetik tradisional dengan kapasiti hingga 2000 GB dalam konfigurasi anggaran, atau sepasang cakera di mana SSD bukan mekanikal dengan kapasiti 128 GB atau lebih disediakan untuk sistem. Pembaca kad dipasang.

Satu set port USB digunakan untuk menghubungkan periferal, termasuk antara muka video USB 3.0 Type-C, HDMI. Pengimbas cap jari terbina dalam. Secara pilihan boleh dilengkapi dengan papan kekunci lampu latar.

Kelebihan

  • reka bentuk 'belia' yang bergaya;
  • papan kekunci lampu latar pilihan;
  • bahan badan – aluminium;
  • IPS-matriks berkualiti tinggi.

keburukan

  • beberapa antara muka untuk periferal.

Prestigio SmartBook 141C

Penilaian: 4.4

Prestigio SmartBook 141C

Dan komputer riba jenama Prestigio yang padat menutup kumpulan penarafan komputer riba yang murah untuk belajar. Ciri-ciri teknikal model ini sangat minimalis, tetapi disebabkan oleh itu, kos komputer riba adalah memecahkan rekod. Ia adalah pembelian pintar untuk pelajar sekolah menengah.

Dimensi komputer riba adalah 329.14×220.44×23.6mm, beratnya adalah yang terkecil dalam kumpulan – hanya 1,45 kg. Dimensi pepenjuru layar adalah 14.1 “, matriksnya adalah IPS dengan lapisan matte dan resolusi 1920 × 1080.

Pusat kawalan adalah pemproses Atom x5 yang ekonomik dengan 4 teras Cherry Trail dengan frekuensi 1.44 GHz. RAM DDR3 2 GB disepadukan. Modul terbina dalam Intel HD Grafik 400 digunakan sebagai subsistem grafik.

Fungsi cakera keras dilakukan oleh blok eMMC keadaan pepejal dengan kapasiti 32 GB. Tiada pemacu optik. Terdapat slot dan peranti untuk kad memori.

Set penyambung untuk menyambungkan peranti luaran sama lemahnya dengan bahagian dalam komputer riba – hanya terdapat dua port USB – 2.0 dan 3.0 Jenis A, antara muka video HDMI dan Mini HDMI.

Otonomi yang dituntut adalah operasi berterusan 8 jam dengan kapasiti bateri 9000 mAh.

Kelebihan

  • kualiti binaan yang tinggi;
  • Matriks IPS;
  • hayat bateri yang lama;
  • kos yang paling menarik.

keburukan

  • ciri teknikal 'perkakasan' yang sangat terhad.

Komputer riba Nilai Terbaik untuk Kajian

Kumpulan peranti kedua dan terakhir adalah komputer riba kajian, yang dinilai oleh pakar kami untuk kombinasi kos, kualiti dan kecekapan terbaik. Semua model berikut, kecuali MacBook Air, mengandungi slot kunci Kensington, dilengkapi dengan komunikasi tanpa wayar yang diperlukan – Wi-Fi dan Bluetooth.

Apple MacBook Air 13 Pertengahan 2017

Penilaian: 5.0

Apple MacBook Air 13 Pertengahan 2017

Mari kita mulakan dengan komputer riba yang paling terkenal bukan hanya dalam tinjauan kami, tetapi di pasaran secara umum. Sudah tentu, ini dapat dilihat oleh jenama itu sendiri. Sebagai tambahan, model khusus ini dengan konfigurasi yang dicadangkan membantah pendapat yang mantap mengenai produk Apple sebagai perwujudan kos tinggi – harga untuk komputer riba 'epal' ini cukup diterima.

Komputer riba dibuat dalam reka bentuk yang sangat dikenali, elegan dan laconic dengan casing aluminium khas. Dimensinya 325x227x17mm, berat – 1,35 kg. Layar pepenjuru 13.3 “mengandungi matriks TN yang murah tetapi berkualiti tinggi dengan permukaan berkilat. Resolusi 1440×900.

Komputer riba direka berdasarkan pemproses Core i5 dari Intel pada 2 teras dengan frekuensi 1800-2200 MHz. Memori RAM LPDDR3-1600 MHz terbina dalam dengan sumber 8 GB. Subsistem video – hanya jenama kad terbina dalam HD Graphics 6000 yang dihasilkan Intel.

Hanya ada satu cakera keras – SSD bukan mekanikal dengan kapasiti 128 hingga 512 GB. Tidak ada pemacu cakera optik, ada pembaca kad.

Set penyambung untuk menghubungkan periferal dijangka buruk, seperti hampir semua komputer Apple, tetapi mungkin cukup untuk tugas pendidikan – dua penyambung USB 3.0 Jenis A dan satu Thunderbolt 2.

Bateri litium-polimer dengan kapasiti 54 Wh memberikan autonomi yang sangat baik – pengeluar menuntut jangka hayat bateri rata-rata sekitar 12 jam.

Papan kekunci komputer riba mempunyai lampu latar yang menyenangkan.

Kelebihan

  • jenama;
  • autonomi yang baik;
  • sarung logam;
  • super nipis dan ringan;
  • agak berpatutan, dengan kos Apple.

keburukan

  • kekurangan port khusus peranti Apple.

DELL INSPIRON 7567

Penilaian: 4.9

DELL INSPIRON 7567

Nombor kedua dalam kumpulan penarafan ini adalah penyelesaian yang baik dalam semua aspek dari pengeluar Amerika DELL. Ini betul-betul pilihan yang diperlukan untuk pelajar yang mempelajari profesion yang berkaitan dengan penghasilan grafik intensif sumber (reka bentuk, penyuntingan video, pemodelan 3D, dll.).

Ini bukan model yang terbesar, tetapi yang paling besar dalam tinjauan. Dimensi linear komputer riba ialah 384.9×274.73×25.44, berat – 2.62 kg. Ia terkenal dengan reka bentuknya yang elegan tetapi ekspresif, di mana nota 'gamer' tidak kelihatan tetapi jelas kelihatan. Terdapat dalam dua warna dominan – hitam dan merah. Ukuran skrin adalah pepenjuru 15.6 “. Resolusi matriks TN ialah 1920×1080.

Kumpulan modifikasi yang tersedia didasarkan pada Intel pemproses Core i5 atau i7 pada 4 teras Kaby Lake-H dengan frekuensi dari 2500 hingga 2800 MHz. RAM DDR4 nominal adalah dari 8 hingga 16 GB. Sekiranya dikehendaki, sumber memori dapat dikembangkan hingga maksimum 32 GB. Modul video boleh berupa kad grafik bersepadu atau GeForce GTX 1050 (Ti) khusus dari NVIDIA dengan memori 4 GB di dalamnya.

Dari pilihan untuk cakera keras, sama ada HDD tradisional 1 TB dalam pemasangan minimum dianggap, atau satu set media bukan mekanikal 128 GB dan satu TB tradisional.

Penyediaan periferal dalam komputer riba bukanlah yang terkaya, tetapi cukup minimum untuk tugas pendidikan – output ke rangkaian tempatan berwayar, satu set antara muka USB dari pelbagai generasi dan standard, antara muka video HDMI, output alat dengar standard.

Autonomi komputer riba yang sangat baik disediakan oleh bateri 74 Wh yang luas, terdiri daripada 6 sel.

Kelebihan

  • kualiti binaan yang baik;
  • penampilan ekspresif;
  • penyejukan berkualiti tinggi;
  • penampilan dan parameter permainan;
  • ergonomi tinggi;
  • hayat bateri yang panjang.

keburukan

  • aduan mengenai kerosakan subwoofer.

Lenovo IdeaPad 320s 13

Penilaian: 4.8

Lenovo IdeaPad 320s 13

Item ketiga dalam ranking komputer riba terbaik untuk belajar adalah penyelesaian yang baik dan cukup murah dari Lenovo. Kelebihan utama komputer riba adalah saiznya yang ringkas dan berat minimum.

Dimensi komputer riba adalah 307.4x211x16.9mm, beratnya 1.2 kg. Dimensi seperti itu membolehkan pemaju meletakkan skrin dengan dimensi 13.3 “, matriks IPS yang sangat baik dengan permukaan luar matte dan perincian gambar 1920×1080. Semua 'pemadat' elektronik diletakkan dalam casing aluminium dengan reka bentuk laconic tetapi menarik. Papan kekunci ergonomik dengan lampu latar dua tingkat yang menyenangkan menambah daya tarikan pada peranti.

Anda boleh memilih dari pelbagai konfigurasi berdasarkan pemproses Core i3, i5 atau i7 dari Intel pada 2 atau 4 teras Kaby Lake (R) dengan frekuensi 1600 hingga 2400 MHz. Memori RAM berkabel keras – 4 atau 8 GB dan tidak bermaksud pengembangan. Modul video boleh berupa Grafik 620 HD (UHD) bersepadu dari intel, atau GeForce MX150 mudah alih khusus dari NVIDIA dengan memori 2GB.

Pemacu keras – hanya SSD bukan mekanikal dengan kapasiti 128 hingga 256 GB dengan sambungan melalui antara muka M.2. Tidak ada pemacu DVD, ada pembaca kad.

Sokongan periferal cukup asetik – satu port USB 2.0, 3.0 Jenis A dan 3.0 Jenis-C, antara muka video HDMI, output alat dengar standard.

Kelebihan lain dari model ini adalah autonomi yang sangat baik, yang disediakan oleh bateri enam sel yang besar.

Kelebihan

  • sarung logam;
  • berat ringan;
  • kurus;
  • binaan yang kuat dan berkualiti tinggi;
  • autonomi yang baik.

keburukan

  • anda tidak boleh mengembangkan RAM.

HP PAVILION POWER 15-cb000

Penilaian: 4.8

HP PAVILION POWER 15-cb000

Sekarang pertimbangkan model kajian yang sangat baik dari Hewlett-Packard. Ciri yang luar biasa adalah bahawa bahkan pengubahsuaian standard menyediakan, jika bukan konfigurasi modul kelas atas, tentu saja bukan yang minimum.

Dimensi komputer riba ialah 378×252.2×24.1, beratnya 2.21 kg. Skrin dipasang dengan ukuran pepenjuru 15.6 “. IPS-matriks ditawarkan dalam satu-satunya versi resolusi – 1920×1080. Penutupnya adalah matte. Papan kekunci dilengkapi dengan lampu latar yang menyenangkan. Slot untuk kunci Kensington sudah terpasang di dalamnya.

Pengilang hanya menawarkan dua pilihan untuk melengkapkan prosesor – Core i5 atau i7 dari Intel pada 4 teras Kaby Lake-H dengan frekuensi 2500 hingga 2800 MHz. Pelbagai pilihan konfigurasi memori-RAM – dari 4 hingga 16 GB dengan frekuensi 2133 atau 2400 MHz. Pembangun memberikan penekanan serius pada subsistem video – yang bersepadu tidak dipertimbangkan sama sekali, tetapi dua pilihan ditawarkan – GeForce GTX 1050 (Ti) dengan memori 2 atau 4 GB. Pemacu DVD tidak dipasang.

Dengan cakera keras, variasi dibenarkan – HDD 2000 GB tradisional atau 'tandem', di mana selain HDD (5400 atau 7200 rpm untuk dipilih) terdapat juga SSD bukan mekanikal 128 atau 256 GB. Terdapat slot untuk membaca kad memori.

Komputer riba dilengkapi dengan set antara muka USB yang baik – generasi dan standard yang berbeza, termasuk yang mempunyai pemindahan data berkelajuan tinggi dan sokongan untuk teknologi Tidur dan Caj. Terdapat juga antara muka video HDMI.

Autonomi kerja disediakan oleh bateri berkapasiti 70 Wh. Waktu operasi bersyarat yang dinyatakan adalah 11.4 jam. Masa caj penuh nominal ialah 1.5 jam.

Kelebihan

  • elektronik yang kuat;
  • kebolehpercayaan;
  • autonomi yang baik;
  • video produktif.

keburukan

  • sistem penyejukan yang bising.

Acer TravelMate P2

Penilaian: 4.7

Acer TravelMate P2

Kedudukan kedua dalam kedudukan notebook untuk belajar adalah komputer riba yang baik dan murah dari Acer. Garis TravelMate P2 merangkumi beberapa siri dengan set pengubahsuaian yang berbeza. Kami akan menganggap yang paling popular – P259-MG, yang permintaannya telah meninggalkan siri lain yang jauh ketinggalan.

Dimensi komputer riba adalah 381.6x259x30.2mm, beratnya 2.4 kg. Saiz skrin secara menyerong – 15.6 “. Matriks – jenis TN murah, yang sebahagian besarnya menentukan harga komputer yang berpatutan. Keupayaan untuk memperincikan gambar ditawarkan dalam dua versi – 1366×768 atau 1920×1080. Permukaan matte.

Unit kawalan pusat adalah pemproses Core i3 atau i5 dari Intel pada dua teras Skylake-U dengan frekuensi dari 2000 hingga 2300 MHz. RAM mempunyai kapasiti 4 GB atau 8 GB dan seterusnya dapat ditingkatkan menjadi maksimum 32 GB dengan dua slot. Kad grafik boleh disatukan dalam pilihan termurah, atau GeForce 940MX mudah alih khusus dari NVIDIA dengan memori 2GB.

Dengan media tegar, variasi dapat diterima, seperti kebanyakan model yang dinyatakan di atas. Jadi, dalam pemasangan minimum, pemacu boleh menjadi HDD tradisional (5400 revolusi) dengan kapasiti hingga 2000 GB atau dua media, di mana HDD dilengkapi dengan yang bukan mekanikal dengan kapasiti 128 GB atau lebih. Terdapat pemacu DVD-RW dan pembaca kad.

Set antara muka antara muka kecil, tetapi mencukupi untuk sebahagian besar tugas pendidikan: standard USB 2.0, 3.0, 3.1 Type-C; Output video VGA (D-Sub), antara muka video HDMI. Terdapat slot kunci Kensington.

Kapasiti bateri model ini ialah 2800 mAh dalam empat sel.

Kelebihan

  • pemasangan pepejal;
  • autonomi yang baik;
  • pad jejak yang sangat selesa;
  • penyejukan yang cekap dengan bunyi yang minimum;
  • harga berpatutan.

keburukan

  • skrin 'rata-rata';
  • lokasi pelabuhan yang tidak selesa.

ASUS Vivo Buku Pro 15 N580GD

Penilaian: 4.7

ASUS Vivo Buku Pro 15 N580GD

Pada akhir penilaian, dan bersama dengan keseluruhan tinjauan, para pakar menyarankan agar memperhatikan komputer riba yang kuat untuk belajar dari ASUS. Ciri-cirinya adalah modul kekuatan dan fungsi yang luar biasa, bahkan dalam konfigurasi terkecil. Sesuai untuk pelajar yang proses pendidikannya dikaitkan dengan penggunaan perisian intensif sumber, termasuk grafik. Ini adalah satu-satunya model dalam tinjauan yang dilengkapi dengan matriks 4K.

Komputer riba mempunyai sarung logam yang kukuh, dimensinya 380x256x20.5mm, berat – 1.99 kg. Ukuran skrin adalah pepenjuru 15.6 “, matriks IPS berkualiti tinggi dengan resolusi 3840×2160 (4K) yang luar biasa. Permukaan layarnya adalah matte.

Pilihan pembeli ditawarkan dalam dua konfigurasi asas – berdasarkan pemproses Core i5 atau i7 pada teras 4 atau 6 Coffee Lake (H) dengan frekuensi 2200 hingga 2300 MHz. Berkenaan dengan memori RAM dalam model ini, ASUS tidak dapat menukar dengan sedikit, tetapi segera menawarkan sekurang-kurangnya 8 GB atau 16 GB (jumlah maksimum yang mungkin). Perkara yang sama berlaku untuk kad video – tidak ada 'kad-kad' yang bersepadu, hanya GeForce GTX 1050 yang diskrit dan lengkap dari NVIDIA dengan memori 4 GB.

Konfigurasi dengan cakera keras juga tidak menyediakan pilihan pemotongan – tandan HDD 1 TB (5400 rpm) dan SSD bukan mekanikal dengan kapasiti hingga 256 GB segera dipasang. Diputuskan untuk menghapuskan pemacu DVD optik, ada slot untuk kad memori.

Untuk menyediakan periferal, terdapat empat port USB – dua 2.0 dan satu 3.0 masing-masing, antara muka video HDMI. Terdapat slot kunci Kensington, pengimbas cap jari, papan kekunci dengan lampu latar.

Autonomi (bukan yang paling baik, yang luar biasa) disediakan oleh bateri lithium-polymer dengan kapasiti 47 Wh.

Kelebihan

  • Skrin 4K;
  • sarung logam;
  • elektronik yang kuat;
  • peningkatan ketahanan kejutan.

keburukan

  • kuasa bateri tidak mencukupi;
  • bekalan kuasa besar dan berat.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen