12 kadal terbesar di planet Bumi

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Kadal adalah makhluk yang sungguh menakjubkan. Memimpin genus mereka sejak zaman dinosaur, mereka tetap tidak berubah hingga hari ini. Secara evolusi disesuaikan dengan pelbagai keadaan iklim, mereka telah menyebar hampir ke seluruh planet Bumi. Dan jika di 'kawasan kita' hanya ada kadal yang biasa (ini adalah nama keluarga, ilmiah), yang sesuai di telapak tangan anda, maka di negara yang jauh makhluk ini dapat mencapai ukuran yang sangat besar – mengingatkan bahawa nenek moyang haiwan adalah dinosaurus.

Dan dalam artikel ini kita akan menceritakan tentang kadal terbesar di planet Bumi – saksi evolusi yang hidup, yang ada selama berjuta-juta tahun dan hampir sempurna.

Kadal terbesar di planet Bumi

Pencalonan sebuah tempat nama Panjang maksimum
Kadal terbesar di planet Bumi 12 Bunglon gergasi 60 sm.
11 Arizona gila raksasa 60 CM.
10 Kadal pelayaran Filipina 100 CM.
9 Conolof biasa 125 CM.
8 Iguana laut 140 CM.
7 Tegu hitam dan putih Argentina 140 CM.
6 Iguana hijau 200 CM.
5 Kadal monitor berwarna putih 200 CM.
4 Varane dari Salvador 200 CM.
3 Kadal monitor berjalur 250 CM.
2 Kadal monitor raksasa 250 CM.
1 naga komodo 300 CM.

Tempat ke-12: Bunglon gergasi (hingga 60 cm)

Penilaian: 3.9

Bunglon gergasi

Beberapa waktu yang lalu, para saintis membuat pemerhatian yang agak menarik. Ternyata haiwan yang ada di pulau-pulau yang jauh dari daratan dengan spesies yang ditentukan dan tidak berubah cenderung meningkat dalam ukuran. Fenomena ini disebut 'pulau gigantisme' dan diperhatikan pada mamalia, reptilia dan burung. Dan dengan serta-merta

Fenomena yang sama diperhatikan dalam beberapa wakil penilaian kami sekaligus, salah satunya adalah bunglon raksasa. Ia tinggal hanya di pulau Madagascar dan boleh tumbuh hingga 60 sentimeter – dari 'hidung' hingga ke ujung ekor.

Laki-laki mencapai ukuran ini – biasanya, mereka lebih besar daripada wanita. Bunglon raksasa berwarna samar – kebanyakannya berwarna coklat, tetapi badannya ditutupi dengan bintik merah, hijau dan kuning. Rabung di bahagian belakangnya kecil, seperti gergaji.

Mendiami pokok dan aktif terutamanya pada waktu siang. Predator – memakan serangga, kadal kecil, haiwan dan burung. Ia 'berjalan' mengejar mangsa di sepanjang dahan, dengan mudah bergerak dari satu ke yang lain berkat ekornya yang kuat dan cakar yang kuat. Mampu hidup sehingga 15 tahun.

Bunglon gergasi adalah salah satu kadal oviparosa. Walau bagaimanapun, dia sangat produktif. Betina mampu dua cengkeraman setiap musim, dan setiap kali menghasilkan hingga 60 telur. Benar, mereka matang untuk waktu yang sangat lama – bunglon gergasi muda menetas setelah 9-10 bulan.

Seperti bunglon lain, raksasa ini mampu mengubah warna badan. Tetapi ia melakukannya secara perlahan dan jarang. Ini tidak menarik bagi pemangsa kerana habitatnya di mahkota pohon, dan kerana sifatnya yang hampir omnivora, ia dapat memakan mangsa binatang.

Tempat ke-11: Raksasa Arizona Gila (hingga 60 cm)

Penilaian: 4.0

Arizona gila raksasa

Raksasa Arizona Gila adalah kadal yang agak besar dan berbahaya. Bersentuhan dengannya boleh meninggalkan luka yang sangat menyakitkan. Oleh kerana itu, serta ukurannya yang besar, ia juga disebut 'Gila Monster' ('Gila' adalah sungai di Arizona tempat Gila Monster tinggal).

Raksasa gila Arizona dewasa mencapai panjang hingga 60 sentimeter, yang mana 15-17 ekornya tebal dan besar. Kadal dicat dengan garis-garis dan bintik-bintik oren dan hitam yang berbeza. Penampilan ini menakutkan pemangsa, memberi amaran kepada mereka mengenai ketoksikan haiwan.

Racun biawak dihasilkan di kelenjar air liur dan memasuki badan mangsa setelah digigit. Ia menyebabkan kelonggaran otot yang tajam, dan juga mempunyai kesan neurotoksik dan antikoagulan. Bagi manusia, gigitan raksasa gila Arizona tidak membawa maut, kecuali kes yang jarang berlaku, tetapi haiwan kecil mati hanya beberapa minit selepas 'bertemu' dengan kadal ini. Benar, reptilia itu sendiri lebih suka memburu tanpa meracuni mangsanya. Dan berdasarkan salah satu bahan yang membentuk racun, pada tahun 1990-an, adalah mungkin untuk mengembangkan ubat untuk diabetes jenis 2.

Raksasa Arizona Gila tidak hanya besar, tetapi juga berat. Ia boleh mencapai 'berat hidup' sehingga 2 kilogram. Ironinya, tetapi diet reptilia terutama 'protein' – haiwan itu memakan telur burung, ular dan kura-kura, dan jika tidak, ia dapat memakan mamalia kecil atau burung. Tetapi terutama untuk memburu makanan, raksasa gila tidak diperlukan. Reptilia makan 8-10 kali setahun.

Oleh kerana memburu dan memusnahkan habitat, bilangan ngengat gila Arizona secara beransur-ansur berkurang. Kadal itu dimasukkan ke dalam Buku Merah Amerika dan dilarang dieksport dari Amerika Syarikat.

Tempat ke-10: Kadal belayar Filipina (hingga 100 cm)

Penilaian: 4.1

Kadal pelayaran Filipina

Kadal belayar Filipina adalah anggota keluarga agama terbesar. Spesies lain di mana fenomena gigantisme pulau diperhatikan. Reptilia, seperti namanya, tinggal secara eksklusif di Filipina.

Salah satu ciri yang paling menarik dari kadal pelayaran Filipina adalah bahawa ia omnivora. Ia bukan hanya memakan mamalia kecil, burung dan telur. Dietnya juga merangkumi tanaman – buah, bunga dan daun.

Kadal pelayaran Filipina dewasa boleh mencapai panjang 1 meter, dengan separuh dari ini jatuh di ekor. Di atasnya ada puncak, untuk menghormati nama binatang itu. Pada lelaki, ia jauh lebih tinggi dan lebih lama daripada pada wanita. Tubuh reptilia berwarna hijau tua dengan warna kelabu dan bintik-bintik terang ('kekuningan'). Pada rahang bawah, tekak dan kaki depan – sisik biru tua. Ia juga lebih terang pada lelaki berbanding wanita.

Oleh kerana jarak kadal belayar Filipina merangkumi kawasan tropika lembap dengan banyak sungai dan sawah di dekatnya, haiwan ini sangat baik berenang dan menghabiskan banyak waktu di perairan. Di kawasan pesisir, ia juga menggali lubang di mana ia bertelur.

Agama Pelayaran Filipina dapat disimpan di terarium. Dia cepat menyesuaikan diri dan terbiasa dengan manusia. Walau bagaimanapun, dilarang menangkapnya – spesies ini termasuk yang rentan.

Tempat ke-9: Konolof Biasa (sehingga 125 cm)

Penilaian: 4.2

Conolof biasa

Konolof biasa, juga disebut Galapagos, adalah salah satu anggota keluarga iguana terbesar. Pada masa dewasa, panjangnya boleh mencapai 1,25 meter. Ia tinggal secara eksklusif di kepulauan Galapagos, jadi ukurannya yang besar mungkin juga disebabkan oleh gigantisme pulau.

Tidak seperti kebanyakan iguana lain, conolof biasa (dan juga saudara dekatnya, conolof pucat) tidak mempunyai rabung tinggi di belakang atau ekornya. Namun, dia masih mempunyai sejumlah duri. Oleh kerana saiznya yang kecil, mereka praktikal tidak menonjol, itulah sebabnya Konolof kelihatan lebih seperti kadal yang tumbuh tinggi daripada iguana yang biasa.

Lebih dari separuh panjang badan Konolof adalah ekornya. Timbangannya berwarna kuning-coklat dengan pelbagai warna dan peralihan, tetapi penampilannya masih bijaksana. Berkat ini, kadal bersembunyi di permukaan tanah kering.

Konolof bersifat herbivora, sementara makanannya hanya merangkumi satu jenis kaktus – pir berduri. Kadal memakan bunga dan pucuk muda mereka. Haiwan juga telah belajar menyingkirkan duri yang menutupi kaktus dengan hanya menggulung bahagian tanaman di tanah.

Satu lagi ciri menarik dari Konolof adalah bahawa mereka sangat memilih pilihan tempat bertelur. Wanita boleh berjalan sejauh 15 kilometer sebelum mencari laman web yang sesuai. Di pulau Fernandina, ditutupi dengan batu dan tanah kering, betina paling sering memilih kawah gunung berapi yang sudah pupus untuk bertelur. Selepas 3-4 bulan, kadal muda menetas.

Tempat ke-8: Iguana laut (hingga 140 cm)

Penilaian: 4.3

Iguana laut

Iguana laut adalah kadal besar lain yang tinggal secara eksklusif di Kepulauan Galapagos. Salah satu wakil fauna mereka yang paling terang – dari penampilannya anda pasti dapat memahami bahawa reptilia ini berasal dari dinosaur. Tubuh 140 sentimeter dicat hitam-coklat dan dimahkotai dengan puncak duri putih atau gelap. Dan kepala yang luas dan besar 'dilengkapi' dengan rahang yang kuat dan kuat.

Kadal mendapat namanya kerana fakta bahawa ia menghabiskan sebahagian besar waktunya di laut atau di pantai. Kaki yang kuat dengan cakar besar membantunya memegang batu dan menahan ombak. Benar, iguana datang ke pantai terutamanya untuk berjemur di bawah sinar matahari.

Walaupun penampilannya yang mengagumkan dan menakutkan serta ukurannya yang cukup besar, iguana laut adalah 'vegetarian'. Sebilangan besar makanan adalah alga, yang dimakan oleh reptilia dengan menggigit batu pesisir. Untuk makanan, dia juga dapat menyelam dan berenang, tetapi, karena berdarah dingin, dia jarang menyelam ke kedalaman di mana sinar matahari tidak menembus. Kadal dapat menghabiskan hingga 1 jam di bawah air – dan pada masa ini fisiologinya berubah. Darah mula mengalir hanya ke organ yang paling penting untuk menjimatkan simpanan oksigen.

Tingkah laku kawin iguana laut juga menarik. Lelaki (yang, secara kebetulan, menjadi lebih terang dan ditutup dengan bintik-bintik merah) mengatur 'pembunuhan', tetapi menutupi dahi mereka. Semasa kehamilan, seorang wanita yang disenyawakan menggali lubang dari pantai, di mana dia bertelur. Untuk beberapa hari pertama dia melindungi 'anak-anak' dan kemudian pergi. Iguana muda menetas selepas kira-kira 3 bulan.

Iguana laut rentan terhadap pemangsa yang diperkenalkan, dan sangat rentan terhadap anjing, kucing dan tikus. Di samping itu, babi sering memecahkan telur. Akibatnya, spesies ini kini termasuk yang rentan.

Tempat ke-7: Tegu hitam dan putih Argentina (sehingga 140 cm)

Penilaian: 4.4

Tegu hitam dan putih Argentina

Di wilayah Argentina dan negara-negara jiran, ada keluarga kadal tegu, sangat mirip dengan kadal monitor, dan subspesies hitam dan putih adalah yang terbesar dari mereka. Haiwan dewasa boleh tumbuh sehingga 1.4 meter.

Spesies itu tentu saja mendapat namanya, dari warnanya. Badan memanjang pada kaki yang kuat ditutupi dengan timbangan hitam dan putih. Titik cahaya bergabung menjadi jalur yang pecah dengan ciri 'mata'. Di bahagian belakang terdapat puncak pendek, tidak terlalu tajam. Kaki kuat, tetapi pendek, dan oleh itu tegu praktikal tidak berjalan, tetapi menggali lubang dengan sempurna.

Tegu adalah salah satu reptilia Argentina yang paling berbahaya. Melarikan diri dari musuh, termasuk manusia, kadal itu melarikan diri. Tetapi, di sudut, ia menggunakan rahang yang kuat, cakar yang tajam, dan bahkan menyerang dengan ekornya. Tegu meninggalkan luka yang luka yang menyakitkan dan memerlukan masa yang lama untuk sembuh.

Walaupun mempunyai kemampuan menggali lubang yang baik, tegu memilih untuk tidak menggali sendiri, tetapi menggunakan yang sudah siap. Ia memerlukan 'perumahan' dari armadillos, dan juga mampu menetap di gundukan anai-anai. Serangga kecil tidak dapat merosakkan skala kadal yang keras, jadi mereka harus bertahan dengan jiran yang berbahaya.

Tegu adalah pemangsa, dan bahkan sistem pergigiannya telah berkembang khusus untuk memakan daging. Dia mempunyai gigi taring dan geraham mengunyah. Sistem pergigian heterodontik (inilah yang disebut 'formula' ini) jarang bagi reptilia. Diet Tegu meliputi binatang kecil, burung, kadal, serangga, dan bahkan kerang. Namun, jika tidak ada makanan daging, kadal dapat memakan buah. Tegu adalah perosak bagi penduduk setempat, karena sering naik ke kandang ayam.

Walau bagaimanapun, penduduk tempatan juga tidak begitu mesra dengan tegu. Mereka memburu kadal ini untuk mencari makanan. Daging reptilia, menurut 'ulasan', rasanya seperti ayam.

Tempat ke-6: iguana hijau (hingga 200 cm)

Penilaian: 4.5

Iguana hijau

Iguana hijau, juga disebut iguana biasa, adalah anggota terbesar keluarga iguana. Dan pada masa yang sama – yang paling biasa. Kawasan semula jadi meliputi hampir seluruh utara Amerika Selatan dan sebahagian selatan Amerika Utara – contohnya, sebahagian wilayah Mexico, negeri Florida di AS dan Kepulauan Hawaii. Selain itu, iguana hijau sering dipelihara sebagai haiwan peliharaan. Ini juga menyumbang kepada penyebaran spesies – kadal tidak bersahaja dan, setelah melarikan diri dari pemiliknya, dapat menetap di hutan tempatan.

Iguana dewasa boleh tumbuh hingga 2 meter dan mencapai jisim 8 kg, walaupun sebahagian besar spesies biasanya sekitar 50 cm 'lebih pendek'. Kadal dicat hijau terang dengan kawasan gelap dan banyak bintik putih, itulah sebabnya ia mendapat namanya. Di bahagian belakang terdapat sebaris duri melengkung berduri, membentang dari leher hingga hujung ekor.

Harus diingat bahawa warna iguana hijau berbeza-beza bergantung pada habitatnya. 'Penduduk' di Peru, misalnya, dicat kebiruan; di El Salvador – dengan warna biru terang; di Costa Rica – merah-coklat; di Mexico, oren. Teduh juga berbeza mengikut usia.

Iguana hijau mempunyai tiga mata. Dua daripadanya berada di tepi kepala. Yang ketiga adalah asas, terletak di mahkota dan tersembunyi di bawah kulit. Di kawasan ini, ia menjadi lut sinar untuk menghantar cahaya. Para saintis tidak mengetahui secara khusus mengapa iguana memerlukan mata ketiga, dan menganggap bahawa ia terlibat dalam pembentukan irama sirkadian dan orientasi di ruang angkasa.

Menariknya, iguana hijau adalah haiwan herbivor eksklusif. Ia memakan terutamanya buah-buahan, daun dan bunga. Di Panama, ia menjadi hama yang serius kerana 'menyerang' penanaman plum Jamaica.

Tempat ke-5: Kadal monitor berwarna putih (hingga 200 cm)

Penilaian: 4.6

Kadal monitor berwarna putih

Separuh lagi baki kadal terbesar kita di planet Bumi diduduki oleh kadal monitor. Haiwan ini sendiri lebih besar daripada yang lain, jadi mereka juga tumbuh menjadi ukuran yang benar-benar mengejutkan. Mereka sangat besar walaupun pada zaman prasejarah. Sebagai contoh, kadal terbesar dalam sejarah adalah megalania, yang termasuk dalam keluarga kadal monitor dan panjangnya 7 meter.

Kadal monitor moden agak lebih sederhana. Contohnya, berkaki putih, yang tinggal di Afrika tengah, mampu tumbuh hingga 2 meter (lelaki, wanita biasanya 'lebih pendek'). Ia mendapat namanya kerana warnanya yang khas. Seluruh badan ditutup dengan sisik coklat, dan hanya tekak yang sangat ringan.

Pada sisiknya terdapat 'roset' – bintik-bintik cahaya dengan pinggiran gelap. Ini adalah ciri khas semua kadal monitor. Tetapi pada lelaki berkaki putih, mereka diletakkan sedemikian rupa sehingga menimbulkan ilusi jalur.

Kadal monitor berkulit putih adalah salah satu pemangsa utama Afrika Tengah. Kadal bergerak dengan cepat di tanah dan dapat memanjat pokok, di mana ia menangkap semua yang dia dapat. Diet termasuk ular (terutama kobra, ular berbisa, dan ular), mamalia kecil dan burung. Semasa musim hujan, 'diet' monitor berubah – siput dan serangga mulai berlaku di dalamnya. Petani tempatan mengeluh tentang kadal – ia mampu merampas kandang ayam.

Kadal monitor berwarna putih, kerana sifatnya yang tidak bersahaja dan tidak terlalu agresif, sering disimpan di terarium.

Tempat ke-4: Varane of Salvador (hingga 200 cm)

Penilaian: 4.7

Varane dari Salvador

Kadal Salvador, juga disebut buaya, adalah salah satu yang terbesar di dunia. Mampu tumbuh hingga 2 meter, di samping itu, satu kes menangkap kadal tercatat, berukuran 265 sentimeter dari hidung hingga ujung ekor.

Monitor buaya adalah pemangsa dominan di New Guinea. Dia bukan hanya bersaiz besar, tetapi juga menjalani gaya hidup aktif. Kadal monitor buaya mampu berjalan dengan cepat pada kaki yang panjang dan kuat, dan berkat sistem pernafasan khas, ia juga tahan lasak. Dan kadal itu tahu bagaimana memanjat pokok. Akibatnya, penduduk tempatan percaya bahawa monitor buaya adalah roh jahat yang dapat berjalan tegak, menghirup api dan membunuh orang.

Memang, kadal monitor buaya, berkat kekuatan fizikalnya, cakar tajam dan rahang yang kuat, dapat membunuh seseorang. Tetapi orang tidak berminat kepadanya. Ia menjadi mangsa mamalia besar lain – babi liar, kanggaru pokok, dan sebagainya. Walau bagaimanapun, haiwan itu tidak memperlekehkan bangkai, memakan reptilia, burung, kuskus kecil dan bahkan serangga. Ketika ditahan, dia tidak menolak makanan untuk anjing.

Seperti kadal monitor lain, buaya mempunyai rahang yang kuat dan gigi yang tajam. Semasa memburu, dia berusaha untuk segera menggigit organ mangsa yang paling penting. Kes dijelaskan apabila gigitan kadal monitor buaya menyebabkan kejutan yang menyakitkan pada seorang lelaki dewasa. Namun, ini tidak menghalang penduduk tempatan memburu kadal – gendang ritual dibuat dari kulitnya.

Tempat ke-3: Kadal monitor berjalur (hingga 250 cm)

Penilaian: 4.8

Kadal monitor berjalur

Kadal monitor berjalur, juga disebut kadal akuatik, adalah salah satu kadal terbesar di dunia. Ia boleh tumbuh hingga 2.5 meter, mencapai jisim 25 kilogram. Walau bagaimanapun, kes seperti ini sangat jarang berlaku. Biasanya kadal monitor berjalur tumbuh 'hanya' hingga 2 meter dan 15 kilogram.

Kadal monitor berjalur tinggal di Asia Tenggara, bertemu di China, India dan di wilayah beberapa negara pulau di Lautan Pasifik. Haiwan separa akuatik, terdapat di tebing sungai, terusan dan bahkan di pantai. Berenang dengan baik, mampu menyelam, menahan nafas selama 20-30 minit (namun, dia tidak begitu 'menyukai' perniagaan ini).

Di tebing kadal monitor berjalur menggali lubang yang sangat dalam – masuk ke tanah pada jarak hingga 10 meter. Dia juga berehat di sana. Juga mampu memanjat pokok, tetapi tidak terlalu tinggi. Pemangsa, tetapi tidak khusus, mampu memakan apa sahaja yang ditangkapnya. Perbezaan kecerdasan – sering menggunakan strategi berbeza untuk memburu. Contohnya, ia dapat memukul air dengan ekornya, membuang ikan ke pantai.

Menariknya, di Sri Lanka, monitor berjalur dianggap sangat berguna dalam rumah tangga. Di sini mereka tinggal di sawah dan menangkap ketam air tawar, yang merosakkan bijirin.

Kadal monitor berjalur mendapat namanya kerana warnanya yang khas. Badannya ditutup dengan sisik gelap. 'Roset' cahaya yang terletak di atasnya dilipat menjadi jalur. Pada kadal monitor muda, corak pada badan lebih cerah dan berbeza berbanding yang lama.

Kadal monitor berjalur dapat disimpan dalam kurungan. Walau bagaimanapun, pemerhatian menunjukkan bahawa ia sangat berbahaya bagi manusia. Contohnya, sekali kadal monitor berjalur menyerang dan membunuh bayi. Juga, wakil spesies itu bergegas ke penjaga kebun binatang dan pegawai polis.

Sangat menarik bahawa di antara suku-suku Asia kadal monitor berjalur adalah binatang ritual. Kadal itu ditangkap dan digunakan dalam penyediaan racun 'karabatel'. Semasa bahan itu 'dimasak', kadal monitor yang terikat yang terbaring di sekitar api dipukul. Kadal yang jengkel itu mendesis, sehingga dapat memadamkan api, dan penduduk asli mengumpulkan air liur mereka dan menambahkannya ke carabiner.

Tempat ke-2: Kadal monitor raksasa (hingga 250 cm)

Penilaian: 4.9

Kadal monitor raksasa

Kadal monitor gergasi adalah kadal terbesar di Australia. Ia sama sekali berbeza dengan anggota keluarga yang lain, kerana mempunyai badan yang sempit, memanjang dan leher yang panjang. Oleh itu, ia cukup 'ringan'. Individu yang mencapai panjang 1.3 meter mempunyai jisim hanya 2 kilogram.

Walau bagaimanapun, kadal dewasa boleh tumbuh hingga 2.5 meter. Dalam kes ini, mereka 'gemuk' hingga 20 kilogram (berat maksimum direkodkan). Dicat dengan warna coklat kotor, klasik untuk kadal monitor, tetapi bahagian kepala, perut dan bahagian bawah leher ditutup dengan 'roset' hitam dan putih. Semakin tua kadal, semakin kurang corak yang berbeza.

Kadal monitor raksasa adalah salah satu ahli keluarga yang paling tidak dikaji. Mereka tinggal di kawasan yang tidak dapat diakses oleh manusia, gurun gersang, dan oleh itu para saintis baru saja menjangkau mereka. Sebagai contoh, pada tahun 2005, para penyelidik di University of Melbourne mendapati bahawa kadal monitor gergasi boleh beracun. Toksin yang terkandung di dalam air liur kadal agak lemah, tetapi mempunyai sedikit kelonggaran otot dan sifat antikoagulan.

Kadal monitor raksasa adalah salah satu kadal terpantas di planet Bumi. Dia mampu berlari dengan kelajuan hingga 40 kilometer sejam. Pada masa yang sama, kadal juga dapat memanjat di kaki belakangnya. Selalunya, berdiri dan bersandar di ekornya, kadal monitor raksasa melihat sekeliling padang pasir sekitarnya.

Kadal monitor raksasa adalah pemangsa teratas – iaitu, ia menangkap semua orang yang dapat ditangkapnya, tetapi tidak ada yang memburunya. Bagi manusia, kadal secara teorinya berbahaya, tetapi setakat ini tidak ada satu pun kejadian serangan yang tidak diprovokasi. Tetapi ketika bertahan, dia memegang rahang yang kuat, dan cakar yang kuat, dan ekor yang panjang. Dengan sekali pukulan ini, kadal, seperti cambuk, mampu menjatuhkan seseorang.

Tempat pertama: Naga Komodo (hingga 300 cm)

Penilaian: 5.0

naga komodo

Naga Komodo, juga dikenal sebagai 'naga Komodo' atau 'buaya darat', adalah kadal terbesar di planet Bumi. Panjangnya boleh tumbuh hingga 3 meter! Nasib baik, dia tinggal hanya di Pulau Komodo, jadi anda tidak akan dapat bertemu dengan binatang di jalan.

Kadal monitor Komodo mendahului dalam kedudukan yang tidak terlalu besar, tetapi juga kadal terberat di planet Bumi. Haiwan dewasa beratnya melebihi 130 kilogram.

Haiwan itu berwarna coklat gelap. Kulit ditutup dengan sisik kecil yang lebat, diperkuat dengan osteoderma kecil – pertumbuhan kecil. Lebih kurang separuh badan kadal monitor jatuh di ekor. Kaki panjang dan kuat. Kadal monitor Komodo lincah, fleksibel dan cukup pantas – ia dapat memecut hingga 20 kilometer sejam. Ini lebih rendah daripada anggota keluarga yang lain, tetapi masih lebih cepat daripada seseorang.

Lebih-lebih lagi, kadal monitor Komodo adalah pemangsa tertinggi. Berkat deria baunya yang baik, ia dapat menghidu mangsa (mamalia besar atau kecil) pada jarak hingga 9 kilometer. Namun, jika tidak ada kambing atau kerbau di dekatnya, naga Komodo dapat makan pada bangkai, kura-kura, ular sawa, dan juga saudara-mara. Dia mempunyai sikap agresif, sering bertentangan dengan kadal monitor lain, tetapi dia cenderung menunggu mangsa, dan tidak mengejarnya.

Kadal monitor Komodo berbahaya bagi manusia. Terdapat beberapa kes serangan yang tidak diprovokasi, termasuk yang membawa maut. Kadal monitor Komodo diketahui menggali kubur segar dan memakan mayat. Bagi manusia, rahang reptilia yang kuat juga berbahaya – bahkan haiwan muda mampu merobek otot, belum lagi yang tua. Racun itu berbahaya, tetapi tidak membawa maut.

Selain itu, naga Komodo dapat mencium bau darah pada jarak hingga 5 kilometer. Oleh itu, para pemburu tidak mengesyorkan pelancong pergi ke taman di mana 'buaya darat' tinggal jika mereka mempunyai luka atau calar baru (dan juga 'hari kritikal' akan datang).

Saat ini, kadal monitor Komodo, sebagai spesies yang rentan dan endemik di Pulau Komodo, adalah spesies yang terancam. Dilarang memburu mereka.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen