12 kad suara terbaik untuk studio

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Pasaran peralatan khusus untuk rakaman suara hari ini membolehkan hampir semua orang mengatur studio berfungsi sepenuhnya di rumah dengan kemungkinan kitaran penuh – dari rakaman langsung hingga pasca pengeluaran. Elemen utama dalam set peralatan ini adalah kad suara khusus untuk studio. Kakitangan editorial dan penganalisis perkhidmatan RankQuality.com mengkaji pasaran pada pergantian 2019-2020 dan menyiapkan gambaran keseluruhan model terbaik yang menunjukkan hasil yang paling layak dalam ujian bebas dan berdasarkan maklum balas dari pengguna sebenar.

Cara memilih kad suara untuk studio

Pertama sekali, mari kita jelaskan secara ringkas apa yang dimaksudkan dengan kad suara untuk studio, bagaimana ia berbeza dengan kad suara biasa (walaupun ia bagus dan berkualiti tinggi), dan apa yang harus dipandu ketika memilih model tertentu.

Apakah kad suara untuk studio

Maklumat tersebut sangat penting bagi pemula untuk mengelakkan kekeliruan konsep. Kad suara untuk studio hampir tidak ada kaitan dengan kad suara dalaman berkualiti tinggi dan paling mahal yang menghubungkan terus ke papan induk komputer. Ini adalah peranti luaran dengan kawalannya sendiri dan sekumpulan antara muka, yang tidak dan tidak boleh berada dalam 'alat suara' konvensional.

Mengapa kad suara biasa tidak sesuai untuk studio?

Sekurang-kurangnya, kad suara terbina dalam hanya dapat merakam satu sumber isyarat pada satu masa. Batasan ini sudah cukup untuk menjadikan peranti seperti itu tidak sesuai walaupun untuk tugas asas studio rumah paling sederhana. Tetapi keburukan tidak berakhir di sana. Malah kad suara dalaman berkualiti tinggi dapat menunda isyarat, gagal dengan segala cara yang mungkin, dan merakam bunyi dan gangguan luar biasa yang dihasilkan oleh sisa perkakasan komputer dengan kebarangkalian hampir 100%. Pada akhirnya, kad dalaman, semasa kerja intensif, memuatkan pemproses dengan sopan dan mengambil sebahagian besar RAM, yang juga tidak menyumbang kepada apa-apa jenis rakaman berkualiti tinggi.

Parameter penting untuk memilih kad suara untuk studio

  1. Parameter pertama, yang mungkin tidak begitu penting, adalah antara muka sambungan. Sebenarnya, banyak yang boleh bergantung padanya, dan dalam tinjauan parameter ini sering hampir di tempat pertama.
  2. Sebilangan besar kad suara studio di pasaran disambungkan melalui USB 2.0. Kurang kerap – USB 3.0, yang sudah jauh lebih baik, kerana memberikan kelajuan pemindahan data yang lebih tinggi, dan ketika merakam pelbagai sumber, ini penting. Lebih baik lagi – thunderbolt / type-C – antaramuka seperti itu biasanya dilengkapi dengan kad suara yang disesuaikan secara maksimum untuk komputer dan alat yang boleh dipakai Apple. Dan akhirnya, firewire adalah antara muka berkelajuan tinggi yang menjamin operasi yang selesa. Tetapi, sayangnya, terdapat lebih sedikit dan lebih sedikit peranti dengan jenis sambungan ini di pasaran, kerana ia sudah ketinggalan zaman, dan pengeluar secara besar-besaran menolak untuk menyokongnya, dan di komputer baru hampir mustahil untuk mencarinya sama sekali.
  3. Perbezaan penting antara kad suara studio adalah kedalaman bit DAC / ADC. Nilai purata dan boleh diterima adalah 24 bit, tetapi semakin tinggi angka ini, semakin baik rakamannya.
  4. Titik penting lain adalah nisbah isyarat-ke-bunyi. Untuk kad bunyi sederhana yang murah, nilai dalam julat 75-90 dB adalah normal. Kad suara studio yang lebih 'maju' sudah semestinya menunjukkan nisbah yang lebih baik – sekitar 100dB. Kad suara teratas dicirikan oleh nilai nisbah ini dari 100dB hingga 114dB dalam nominal.
  5. Parameter lain yang boleh mempengaruhi kualiti rakaman adalah penyimpangan harmonik isyarat DAC / ADC. Ringkasnya, ini bermaksud kemurnian suara, yang tidak jelas bagi semua orang dari segi definisi istilah. Dan di sini nilainya harus semakin kurang. Secara optimum, jika THD berada dalam lingkungan 0.001-0.0009%.
  6. Akhirnya, yang mengurangkan latensi dan meningkatkan kualiti rakaman secara umum adalah pemacu ASIO (input / output aliran audio). Pembangunan eksklusif syarikat Steinberg mempunyai pengedaran yang paling luas, walaupun dalam beberapa tahun kebelakangan ini semakin banyak perbincangan dalam persekitaran profesional telah dilakukan mengenai penampilan alternatif yang lebih sempurna.

Penarafan kad suara terbaik untuk studio

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Kad suara terbaik untuk studio peringkat kemasukan 1 Behringer UCA 222 RUB 1,507
2 USB ESI MAYA22 RUB 5.050
3 IK Multimedia iRig 2 RUB 2,990
4 Roland RUBIX22 RUB 9 170
Kad suara terbaik untuk studio pertengahan 1 Focusrite Scarlett Solo Gen ke-2 RUB 9,000
2 Komplete Instrumen Asli Audi o 6 RUB 18 610
3 Steinberg UR44 RUB 18 490
4 Zum UAC-2 RUB 15 988
Kad bunyi terbaik untuk studio 1 MOTU 4pre RUB 48,890
2 Arturia Audi oFuse RUB 43,930
3 Focusrite Scarlett 18i20 Gen ke-2 RUB 32 100
4 Sejagat Audi o Apollo Twin MKII DUO RUB 52 800

Kad suara terbaik untuk studio peringkat kemasukan

Sekarang mari kita beralih ke tinjauan dan melihat pilihan kad suara yang paling murah untuk studio peringkat kemasukan. Ini adalah alat yang cukup dipercayai dan umumnya baik yang telah membuktikan diri mereka dengan baik, dan kelas awalnya tidak banyak dijelaskan oleh kualiti tetapi oleh ciri-ciri asas. Mereka sesuai untuk pemula yang mengambil langkah pertama dalam kerja studio di rumah.

Behringer UCA 222

Penilaian: 4.7

BEHRINGER UCA 222.jpg

Salah satu kad suara studio paling murah yang berprestasi baik di studio rakaman rumah. Pengilangnya adalah salah satu syarikat terbesar di kawasan ini, Behringer, yang beribu pejabat di Willich, Jerman. Pengeluaran secara langsung ditubuhkan di China.

Model UCA 202/222 mampu merakam dan memainkan isyarat stereo tahap garisan belakang dengan kualiti yang baik, tidak sepadan dengan kad terbina dalam yang terbaik. Walaupun dengan sekumpulan ciri yang sangat sederhana, siri ini mengandungi preamp fon kepala yang baik. Dan jika ada keinginan dan peluang untuk menggunakan teknologi canggih, model ini akan memberikan kemampuan untuk menghubungkan berkat output S / PDIF optik.

Ciri teknikal utama antara muka audio adalah seperti berikut: DAC 16-bit; kedalaman bit maksimum DAC dalam mod stereo – 48 kHz; ASIO versi 2.0 disokong (jarang untuk kad segmen harga terendah); EAX tidak disokong. Ciri-ciri yang lebih halus yang mungkin menarik minat para pengguna adalah seperti berikut: impedans input – 27 kOhm; rintangan output – 400 Ohm; kekerapan pensampelan – 32kHz, 44.1kHz, 48kHz; faktor penyelewengan tidak linear – 0,05%; nisbah isyarat ke bunyi – ADC 89dB, DAC – 96dB.

Keadaan dengan antara muka di Behringer UCA 222 adalah seperti berikut. Terdapat dua penyambung RCA untuk input; terdapat juga dua bicu RCA, satu output fon kepala stereo 1/8 “TRS yang bebas, dan output S / PDIF optik digital yang disebutkan di atas. Peranti itu sendiri disambungkan melalui USB 2.0.

Secara luaran, peranti ini sesuai dengan dimensi miniaturnya (22x88x60mm dengan berat 0.12kg) dan reka bentuk yang sangat menakjubkan dalam warna merah terang. Behringer UCA 222 sebenarnya adalah kad mudah alih yang boleh digunakan dengan mudah bersama dengan komputer riba dalam keadaan yang paling dinamik – sarung yang lasak melindungi peranti ini daripada beban kejutan.

Jaminan pengeluar untuk model ini adalah 36 bulan.

Kelebihan

  • hasil berkualiti tinggi yang tidak dijangka dengan harga yang sangat berpatutan;
  • Sokongan ASIO 2.0;
  • terdapat output S / PDIF digital;
  • Waranti pengilang 3 tahun;
  • saiz miniatur;
  • badan tahan lama;
  • reka bentuk yang bergaya.

keburukan

  • selalunya terdapat masalah semasa bekerja di komputer Apple;
  • SPDIF selalunya antiphase pada frekuensi tinggi.

USB ESI MAYA22

Penilaian: 4.6

ESI MAYA22 USB.jpg

Nombor kedua dalam pemilihan kad suara terbaik untuk studio peringkat kemasukan mengikut versi adalah salah satu model yang paling berjaya dari barisan MAYA oleh ESI, iaitu MAYA22. Pada awal tahun 2020, model yang lebih baru telah dirilis, tetapi kami akan mempertimbangkan model yang telah terbukti dengan baik oleh masa dan ribuan pengguna. Kad ini sudah jauh lebih mahal daripada kad sebelumnya, tetapi secara mutlak ia tetap berada di segmen murah.

Perbezaan harga dalam kes ini lebih daripada dibenarkan – model ini dilengkapi dengan preamplifier mikrofon berkualiti tinggi, ia memerlukan daya hantu untuk operasi, ada juga input instrumen HiZ dan input line. Mengenai kualiti rakaman suara, pengguna biasa dan pakar umumnya sebulat suara di sini – cukup tinggi. Benar, sebahagian besar pengguna mencatat ciri khas ketika bekerja melalui pemacu ASIO, tetapi pada masa yang sama, pengguna sebenar yang lain tidak menyedari masalah seperti itu dalam ulasan mereka.

Ciri teknikal utama kad suara adalah seperti berikut: kapasiti bit DAC dan ADC – masing-masing 24 bit; had kekerapan DAC dalam mod stereo – 96 kHz; julat dinamik DAC / ADC – 108-102dB; sokongan untuk pemacu ASIO versi 2.0; tidak ada sokongan EAX.

Model ini dilengkapi dengan dua penyambung output (dua saluran), satu output fon kepala 1/4 “bebas. Kumpulan input analog jauh lebih luas: dua penyambung RCA; satu penyambung XLR; dua penyambung input bicu 6.3mm; satu input mikrofon; input Hi-instrumen Z. Kad disambungkan ke komputer melalui antara muka USB 2.0 standard, ia tidak memerlukan kuasa tambahan, kuasa yang cukup dari USB, dan kuasa hantu.

Secara luaran, kad suara studio ini sama padat dengan yang sebelumnya, secara harfiah berukuran poket, dan boleh digunakan dengan mudah sebagai kadbod mudah alih. Reka bentuknya cukup bergaya, badannya diperbuat daripada plastik tahan lama dengan dominasi warna logam dalam warnanya.

Pengilang memberikan jaminan 12 bulan untuk model ini. Sekiranya untuk tujuan studio fungsi dan ciri model ini tidak mencukupi, dalam baris yang sama terdapat model yang lebih 'maju' – MAYA44 USB +, tetapi harganya hampir dua kali ganda lebih mahal.

Kelebihan

  • saiz padat, mudah alih;
  • preamp mikrofon;
  • rakaman berkualiti tinggi;
  • ASIO versi 2.0;
  • output seimbang;
  • reka bentuk yang bergaya.

keburukan

  • terdapat kes keretakan sekejap ketika bekerja melalui ASIO.

IK Multimedia iRig 2

Penilaian: 4.5

IKLAN IKLAN MULTIMEDIA 2.jpg

Meneruskan tinjauan kad suara terbaik untuk studio mengikut versi peranti yang lebih khusus daripada dua yang sebelumnya. Yaitu, antara muka gitar iRig 2 oleh IK Multimedia. Syarikat ini ditubuhkan pada tahun 1996 di Itali, dan kini ia merupakan pengeluar peralatan jenis antarabangsa yang besar.

Pengkhususan sempit yang disebutkan di iRig 2 menunjukkan bahawa peranti mini ini direka khusus untuk menghubungkan gitar ke peranti berdasarkan iOS atau Android. Sebenarnya, ini, seperti yang dapat dilihat dari nomenklatur, sudah menjadi versi kedua antara muka, yang pada satu masa menjadi sangat popular di kalangan pemuzik (dan bukan hanya amatir), dan mendapat maklum balas yang paling positif. Sekuel ini juga membuat percikan di pasar, dan di negara-negara Barat, sesiapa sahaja yang merakam komposisi gitar sekurang-kurangnya sekali-kali mempunyai alat ini di gudang senjata mereka. Rahsia itu mudah – sambungannya adalah asas, dan hanya dengan telefon pintar dengan beberapa ketukan, anda boleh merakam demo atau keseluruhan bahagian dalam kualiti yang sangat baik. Benar, ia tidak lagi sesuai untuk persembahan konsert, tetapi model ini sama sekali tidak berlaku untuk tugas seperti itu.

IRig 2 dilengkapi dengan kabel standard untuk menyambung ke peranti penerima. Dari antara muka, kad ini juga dilengkapi dengan soket jack untuk menyambungkan instrumen itu sendiri, jack mini output untuk fon kepala, output jack ¼-inci untuk penguat. Terdapat juga tombol yang memungkinkan untuk mengubah kombinasi iRig 2 dan alat yang boleh dipakai menjadi pemproses kesan peringkat. Secara umum, peranti miniatur ini membolehkan anda meniru pelbagai jenis pedal, kabinet dan banyak nuansa halus bunyi gitar.

Sekarang mari kita lihat lebih dekat ciri teknikal utama dan inovasi penting yang diterima oleh versi kedua iRig dengan latar belakang yang pertama. Kad ini mempunyai kepekaan yang wujud dalam julat dari 20Hz hingga 20 ribu Hz – ini sepenuhnya meliputi kemungkinan pendengaran manusia. Impedans input adalah 380kOhm.

Inovasi penting dalam versi kedua adalah keupayaan untuk menukar FX / THRU antara isyarat 'kering' dan sudah diproses untuk dihantar ke penguat. Di sini juga kita melihat roda mekanikal untuk menyesuaikan kepekaan input. iRig 2 juga mengandungi preamplifier bawaan dan bahkan penyambung TRRS, yang membolehkan penghantaran isyarat ke dua arah tanpa masalah ketika disambungkan ke alat yang boleh dipakai. Ini, oleh itu, dianggap oleh pakar dan pengguna sebagai nilai utama dalam iRig yang dikemas kini.

Secara luaran, kad suara ini, walaupun satu setengah kali lebih besar dan lebih besar daripada versi pertama, beratnya hampir tidak sama sekali dan tidak melebihi ukuran iPod Touch. Dan di bahagian belakangnya terdapat klip yang boleh dipasang di mana sahaja peranti – di tali, di tali pinggang atau di dudukan mikrofon, yang, by the way, juga disertakan dalam bungkusan.

Kelebihan

  • saiz miniatur;
  • kemudahan hubungan dan penggunaan;
  • ketersediaan antara muka penting;
  • preamplifier terbina dalam;
  • mudah meniru kesan gitar;
  • peralatan.

keburukan

  • kerja tidak stabil pada peranti dengan Android (tidak ada masalah dengan alat Apple);
  • menurut beberapa anggaran, tahap kebisingan terlalu tinggi.

Roland RUBIX22

Penilaian: 4.5

ROLAND RUBIX22.jpg

Pemilihan kad suara terbaik untuk studio mengikut versi diselesaikan oleh salah satu model paling popular di segmen harga lebih rendah, yang dihasilkan oleh syarikat Jepun Roland Corporation. Sejak tahun 1972, syarikat ini telah mengkhusus dalam pembuatan peralatan muzik dan perisian yang berkaitan. Teknik kelas ini dibuat di China.

Ini adalah model 'termuda' dalam barisan RUBIX, dan untuk lebih banyak pilihan, anda dapat melihat pilihan yang lebih serius, sekurang-kurangnya RUBIX24 yang sama. Tetapi di sini kita bercakap mengenai peranti termudah dengan harga terendah, dan dalam hal ini, 'dua puluh dua' adalah pilihan terbaik. Walaupun fungsi agak terhad, kad ini mampu memberikan mod bit rate DAC 24bit / 192kHz tanpa masalah, menunjukkan kualiti studio dan memberikan kelewatan isyarat minimum yang mungkin.

Ciri teknikal utama kad suara: DAC dan kedalaman bit ADC – masing-masing 24bit; had kekerapan DAC dalam mod stereo – 192 kHz; julat dinamik DAC / ADC – 109 / 104dB; Pemacu ASIO versi 2.0 disokong; Sokongan EAX tidak diberikan.

Keadaan dengan antara muka RUBIX22 sangat menarik. Di sini kita melihat dua penyambung output analog; satu output fon kepala bebas; dua penyambung bicu 6.3mm untuk input; dua penyambung input XLR; dua input mikrofon; input instrumen (Hi-Z) dan bahkan dua antara muka MIDI untuk input dan output.

Model ini, seperti yang sebelumnya, tidak memerlukan bekalan kuasa yang berasingan, tetapi model yang disediakan oleh antara muka USB 2.0, di mana peranti disambungkan ke komputer, sudah memadai. Sarung logam dilengkapi dengan pelindung yang kukuh dan boleh dipercayai, yang menambahkan kelebihan pada kad dari segi kekebalan terhadap gangguan luaran. Set penghantaran merangkumi perisian khusus versi Ableton Live Lite.

Model ini mempunyai jaminan pembuatan satu tahun.

Kelebihan

  • kesucian suara;
  • sarung terlindung logam;
  • kelewatan isyarat minimum;
  • MIDI antara muka untuk input dan output;
  • penguat fon kepala berkualiti tinggi;
  • penampilan.

keburukan

  • masalah kerap bagi pengguna dengan pemacu dan pemasangan walaupun pada Windows 10;
  • aduan pengguna tentang kegunaan output seimbang.

Kad suara terbaik untuk studio pertengahan

Sekarang ke bahagian kedua dari majalah kad suara terbaik untuk studio, di mana kita melihat peranti dengan lebih banyak kemampuan daripada kumpulan sebelumnya. Sebahagian besarnya, kad bunyi ini rata-rata lebih mahal daripada kad sebelumnya, tetapi terdapat salinan dan hampir sama.

Focusrite Scarlett Solo Gen ke-2

Penilaian: 4.9

FOCUSRITE SCARLETT SOLO 2ND GEN.jpg

Dan mari kita mulakan dengan kad suara yang paling popular untuk studio rumah di Rusia. Sebenarnya, ini juga kad suara tahap kemasukan dan agak murah. Tetapi ia dikembangkan khusus untuk pemain gitar, dan mempunyai beberapa nuansa dalam ciri-ciri yang memberikan kelebihan ketara berbanding peranti dengan fungsi serupa. Pengilangnya adalah syarikat Britain terkenal Focusrite, yang telah beroperasi sejak tahun 1985.

Seluruh rangkaian Scarlett terkenal dengan kemudahan sambungan dan penggunaannya yang asas, digabungkan dengan kualiti suara yang sangat baik, dan generasi kedua Scarlett Solo adalah pengesahan yang jelas mengenai tradisi yang baik ini. Kad suara berfungsi dengan baik dengan PC dan Mac, sangat 'berkawan' dengan Pro Tools (perisian ini dan perisian lain disertakan dalam pakej), dan berinteraksi dengan lancar dengan hampir semua stesen kerja suara digital.

Mari kita analisis ciri teknikal utama Scarlett Solo 2nd Gen. Kad suara ini menerima julat frekuensi dari 20 hingga 20 ribu Hz; julat dinamik ialah 106dB; THD + N DAC dan ADC – kurang daripada 0.002%; tahap kebisingan setara -128dB; julat keuntungan – 50dB; had kekerapan DAC dalam mod stereo – 96 kHz; mengehadkan frekuensi ADC – 192kHz. Pemacu ASIO versi 2.0 disokong. EAX tidak disokong.

Keadaan dengan antara muka model ini adalah seperti berikut. Terdapat dua bicu output analog (dua saluran), output fon kepala bebas dengan kuasa hantu 48V; dua saluran analog input; bicu satu jack 6.3mm; satu penyambung XLR; satu input mikrofon; input instrumen (Hi-Z).

Nombor kering mesti ditambah dengan beberapa komen. Scarlett Solo 2nd Gen membolehkan anda merakam gitar dan vokal pada trek yang berasingan. Ini menjadikan hidup lebih mudah bagi pemuzik, kerana jika ada yang salah dengan vokal, maka gitar tidak perlu direkodkan semula, melainkan hanya vokal. Nah, kesannya juga boleh digunakan secara berasingan. Latensi yang sangat rendah memungkinkan untuk menerapkan kesan dalam masa nyata dengan cara yang tidak mungkin dilakukan dengan kebanyakan kad suara studio di kelas ini.

Terdapat juga elemen mudah tetapi jelas dari kemudahan menetapkan tahap ideal dalam model ini. Setiap kawalan tahap mekanikal dikelilingi oleh lingkaran cahaya. Dan jika rakaman berada pada tahap optimum, lingkaran cahaya akan menyala hijau. Sekiranya terdapat sesuatu yang salah dengan tahapnya, cahaya halo bertukar menjadi merah.

Satu lagi kelebihan kad suara studio ini adalah mudah alih yang sebenarnya. Dimensi linear peranti ialah 144x44x119mm, beratnya hanya 0.43kg. Anda benar-benar dapat membawanya ke mana sahaja anda pergi, menyambungkannya ke komputer riba, dan merakam elemen komposisi pada bila-bila masa, setiap kali datang inspirasi.

Kelebihan

  • kualiti bunyi;
  • kependaman yang sangat rendah;
  • merakam vokal dan gitar dalam lagu yang berasingan dengan kemungkinan penerapan kesan yang berasingan;
  • petunjuk visual tahap optimum (lingkaran cahaya bersinar di sekitar kawalan);
  • badan yang kuat;
  • mudah alih;
  • kemudahan penggunaan.

keburukan

  • preamplifier yang agak lemah untuk input mikrofon;
  • keretakan berlaku semasa membuka aplikasi selari (kejadian biasa walaupun dengan kad kelas atas).

Komplete Instrumen Asli Audi o 6

Penilaian: 4.8

AUDIO KOMPLETE INSTRUMEN SIFAT 6.jpg

Sekarang mari kita pertimbangkan kad suara untuk studio, yang dapat dikaitkan dengan selamat ke kelas menengah tanpa konvensyen. Ini akan menjadi jelas walaupun dengan pandangan sepintas pada spesifikasi teknikal. Pengilangnya adalah syarikat Jerman Native Instruments yang beribu pejabat di Berlin.

Model ini bersifat de facto universal, tetapi menurut kehendak pengeluar Komplete Audi o 6 dikembangkan sebagai antara muka audio khusus untuk DJ. Ini akan dilihat pada beberapa saat teknikal, dan bahkan perisian standard merangkumi program DJ khusus, plugin dan instrumen maya. Sebahagian daripada perisian dikembangkan oleh Native Instruments itu sendiri, dan sebahagiannya dari Steinberg.

Kelas peranti yang lebih tinggi sudah dapat dilihat sekurang-kurangnya oleh bilangan antara muka. Di sini kita mempunyai 4 input analog (bicu jack 6.3mm) dan jumlah output analog yang sama, 2 saluran S / PDIF digital bebas (bicu sepaksi); pintu masuk instrumental. Penyambung itu sendiri seimbang dengan ayunan isyarat yang layak + 11dBu. Di samping itu, terdapat antara muka input dan output MIDI. Penukar berkualiti tinggi Cirrus Logic CS4270 24 bit 96 kHz. Pemacu ASIO versi 2.0 disokong. Pemacu untuk kedua-dua PC dan Mac dengan penyesuaian latensi fleksibel juga menyenangkan. Julat dinamik DAC / ADC adalah 102 / 98dB; THD DAC / ADC – 0,01 / 0,013%.

Bagi latensi, di sini adalah minimum untuk kad suara kelas ini – hanya di bawah 9ms dalam mod 44kHz dan penyangga minimum 32 sampel. Pada output yang berasingan, kelewatan adalah separuh daripada itu. Untuk sambungan USB2.0, tidak mengapa. Walau bagaimanapun, kecuali benar-benar diperlukan, penyangga kecil seperti itu masih tidak digalakkan, sejak itu sebarang beban tajam pada sistem operasi dapat, dan kemungkinan besar, akan menyebabkan keretakan ciri – 'penyakit' banyak kad suara untuk studio.

Outwardly Komplete Audi o 6 kelihatan padat dan mahal, seperti peranti profesional yang sebenar. Panelnya terbuat dari aluminium setebal 2mm, bahagian atasnya adalah kaca berkilat. Model ini tidak mempunyai pengadun perisian untuk 'alasan ideologi' pengeluar – semua kawalan adalah perkakasan yang ketat dan terletak di badan, termasuk 'kenop' logam besar di bahagian atas badan yang mengawal tahap output. Output fon kepala boleh disesuaikan secara bebas. Petunjuk tahap input dilaksanakan dengan baik – dengan mengubah kecerahan LED pada panel atas.

Kelebihan

  • kualiti bunyi;
  • banyak antara muka;
  • DJ 'pengkhususan';
  • kelewatan minimum;
  • petunjuk tahap visual (perubahan kecerahan);
  • penampilan yang luar biasa.

keburukan

  • klik dan tergagap di bawah beban berat pada OS (tidak pada semua sistem);
  • 'gemerincing' pengatur sensitiviti setelah beberapa waktu penggunaan intensif.

Steinberg UR44

Penilaian: 4.7

STEINBERG UR44.jpg

Selanjutnya dalam pemilihan kad suara jarak pertengahan terbaik untuk studio mengikut versi, kami akan mempertimbangkan model yang banyak pengguna dan pakar meletakkan sebagai peranti profesional. Terdapat alasan yang cukup baik untuk ini, kerana UR44 (versi yang lebih maju dari model sebelumnya U242) mempunyai fungsi yang lebih luas daripada yang sebelumnya, ia membolehkan anda berjaya merakam walaupun kumpulan muzik kecil, dan harganya cukup banyak. Pengilangnya adalah syarikat Jerman yang terkenal dengan nama yang sama, Steinberg, yang beribu pejabat di Hamburg. Selama bertahun-tahun ia terkenal di pasaran untuk alat muzik berkualiti tinggi dan peralatan yang berkaitan.

UR44 berbeza jauh dari pendahulunya. Pertama sekali, bilangan saluran dan antara muka, kerja yang sangat baik dengan Cubase, perkakasan DSP, mod Pematuhan Kelas khas untuk keserasian optimum dengan iPad dan aplikasi muzik yang sesuai pada iOS, dan sejumlah nuansa lain.

Dari U242, model ini mewarisi casing logam yang kukuh, sokongan penuh untuk mod operasi sehingga 24bit 192kHz, penyambung XLR / TRS gabungan, penyambung input dan output MIDI, dua output fon kepala bebas. Tetapi pengeluar memutuskan untuk meninggalkan antara muka digital dalam model baru, yang menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan peminat siri ini. Kad suara itu sendiri disambungkan ke komputer melalui USB 2.0. Ia memerlukan bekalan kuasa yang berasingan untuk berfungsi – USB sahaja tidak mencukupi.

Dalam perisian kad suara, panel kawalan dfpMixFx sangat menarik. Dialah yang mengendalikan pengadun perkakasan terbina dalam, dan benar-benar dilaksanakan pada tahap tertinggi. Terdapat juga petunjuk tahap perisian. Tetapi untuk kelengkapan kawalan visual, pengeluar juga memberikan petunjuk perkakasan – LED pada peranti itu sendiri, yang menandakan kelebihan PEAK apabila -3dB dilebihi.

Kesan Perisian kad membolehkan anda mengaktifkan setiap saluran secara berasingan. Terdapat banyak pratetap siap untuk senario tersuai yang berbeza. Terdapat juga kiriman REV-X reverb dari setiap saluran.

Inovasi penting lain dari model khusus ini adalah empat pilihan untuk pemprosesan gitar, yang mana perkakasan DSP 'membenarkan'. Ia boleh menjadi pilihan anda: 4 mono; 1 stereo dan 2 mono; 2 stereo dan 2 mono dengan pemprosesan gitar; 1 stereo dengan pemprosesan gitar. Dan anda perlu ingat bahawa pada nilai maksimum mod 176.4kHz atau 192kHz, pemprosesan tidak akan berfungsi, tetapi ini cukup semula jadi.

Kelebihan

  • tahap hampir profesional;
  • banyak antara muka;
  • Panel kawalan perisian dfpMixFx dilaksanakan dengan sempurna;
  • mampu merakam keseluruhan kumpulan muzik kecil;
  • 4 pilihan pemprosesan gitar;
  • saiz kecil (mudah alih), tetapi diperlukan bekalan kuasa yang berasingan.

keburukan

  • tiada penyambung digital;
  • tidak ada penunjuk kehadiran isyarat, tetapi hanya beban berlebihan (jarang menyebabkan aduan).

Zum UAC-2

Penilaian: 4.7

ZOOM UAC-2.jpg

Pemilihan kad suara peringkat pertengahan terbaik untuk studio mengikut versi diselesaikan oleh salah satu model paling popular di kalangan gitaris – UAC-2 yang dihasilkan oleh syarikat Jepun terkenal Zoom, yang mengkhususkan diri dalam pengeluaran peralatan muzik profesional.

Ini adalah kad suara pertama dalam keseluruhan tinjauan kami yang menghubungkan ke komputer melalui antara muka USB3.0 berkelajuan tinggi. Ini memainkan peranan penting dalam memastikan latensi minimum ketika memainkan instrumen, tetapi bukan satu-satunya faktor yang menentukan populariti model ini. Yang paling penting, kad ini diminati oleh pemuzik yang mempunyai latensi minimum ini sangat penting, misalnya, gitaris yang selalu menggunakan emulator gitar.

Ini adalah kelebihan utama model, tetapi sebaliknya kad suara ini untuk studio adalah midrange yang kuat, mampu menghasilkan semula pada frekuensi pensampelan 192 kHz dan sedikit kedalaman 24 bit, dilengkapi dengan pengadun DSP bawaan. Maksudnya, parameter yang diharapkan dari kad suara kelas ini. Ciri penting lain: Julat dinamik DAC / ADC – 120 / 118dB. Nisbah isyarat-ke-bising yang diisytiharkan adalah 120dB, ujian bebas menunjukkan sekitar 115dB ketika digerakkan dari bas USB, yang sangat baik dalam kategori harga ini.

Bagi kelebihan terpenting yang disebutkan di atas – latensi minimum, ujian bebas telah menunjukkan kemampuan UAC-2 untuk memberikan latency dengan buffer minimum 32 sampel dalam mod 96kHz hanya 2.2ms. Ini lebih baik. Untuk mod 44.1kHz yang lebih biasa, penyangga minimum akan menjadi 24 sampel, dan dalam hal ini kelewatan, menurut penyelidikan bebas, tidak melebihi 3.67ms. Ini jauh lebih kecil daripada faktor bentuk lain dengan antara muka USB2.0, di mana kependaman sekurang-kurangnya 9ms dengan penyangga 64 sampel.

Tidak seperti model sebelumnya, Zoom UAC-2 tidak memerlukan kuasa tambahan, kerana USB3.0 secara definisi melewati arus lebih – 900mA, yang cukup untuk operasi. Walau bagaimanapun, pembangun dalam kes ini bertindak dengan bijak dan menyediakan penyambung kuasa yang terpisah 'berjaga-jaga', misalnya, jika kad suara tidak disambungkan ke PC atau komputer riba, tetapi ke iPad.

Elektronik peranti diletakkan di dalam aluminium case yang sangat kukuh tanpa satu bahagian plastik. Panel depan diperbuat daripada plat aluminium setebal 2mm.

Kelebihan

  • kependaman yang sangat rendah;
  • Antara muka sambungan USB3.0;
  • pengadun DSP terbina dalam;
  • tidak ada makanan tambahan yang diperlukan, tetapi kemungkinan ini disediakan;
  • badan aluminium yang kukuh.

keburukan

  • tidak disokong oleh ASIO;
  • penguat yang agak lemah untuk fon kepala studio.

Kad bunyi terbaik untuk studio

Pilihan peranti ketiga dan terakhir dalam tinjauan majalah mengenai kad suara terbaik untuk studio merangkumi model teratas yang sudah sesuai bukan hanya untuk studio rumah, tetapi juga untuk tugas yang lebih serius. Mari kita jelaskan bahawa di sini kita bercakap mengenai peralatan yang lebih rendah atau lebih berpatutan, yang, atas sebab kewangan, mampu, jika tidak semua orang, maka banyak pemuzik dan kumpulan muzik. Peralatan profesional berharga beberapa ribu dolar atau lebih adalah topik yang terpisah.

MOTU 4pre

Penilaian: 4.9

MOTU 4PRE.jpg

Mari mulakan bahagian ulasan ini dengan penyelesaian menarik dari jenama MOTU Amerika yang terkenal dan terkenal. Ini adalah jenis hibrida kad suara profesional untuk studio dan pengadun. Model ini pertama kali melihat dunia lebih dari 10 tahun yang lalu dan ternyata begitu berjaya sehingga masih dihasilkan dan permintaan yang cukup untuk syarikat itu terus mereplikasi siri ini. Ini terlepas dari kenyataan bahawa selama bertahun-tahun pasaran tidak dapat tampil sebanding dalam model kemampuan dengan harga yang lebih menarik. Tetapi MOTU 4pre begitu terbukti dengan masa dan ribuan pengguna sehingga memberi inspirasi kepada kepercayaan yang tidak terhad untuk permintaan yang stabil.

Kuantiti dan kualiti input dan output dihormati. Yaitu – 6 input dan 8 output, semuanya dapat berfungsi secara selari dan bebas. Di antaranya kita melihat 4 input mikrofon dengan preamp, 4 saluran output analog, S / PDIF digital, dua output fon kepala stereo, dua input gitar hi-Z dan input stereo peringkat baris.

Sorotan kedua model ini adalah dua pilihan untuk menyambung ke peranti induk. Jadi, anda boleh menyambungkan MOTU 4pre melalui USB2.0 yang mudah, dan jika komputer mempunyai kemampuan ini, maka anda akan mendapat kelebihan besar dalam bentuk penyambungan melalui antara muka Firewire berkelajuan tinggi.

Akhirnya, 'kuasa besar' ketiga model ini adalah pengadun digital lapan saluran terbina dalam. Perkakasan ini mencampuradukkan dan mengarahkan isyarat dari keenam input ke dua output. Alat kawalan perkakasan terletak di panel depan, dan setiap input analog dilengkapi dengan tombol kawalan tahap yang berasingan. Keluar fon kepala dan keluar utama juga boleh disesuaikan secara bebas.

Kad ini sama-sama 'bekerjasama' dengan kedua-duanya Windows dan sistem operasi Apple. Pakej ini merangkumi sekumpulan perisian CueMix FX merentas platform, di mana semua keajaiban kad suara ini untuk studio berlaku – pencampuran grafik, analisis audio-instrumental, osiloskop, spektrogram dan banyak lagi.

MOTU 4pre sangat sesuai sebagai alat konsert – ia boleh berfungsi dengan mudah tanpa komputer. Anda hanya perlu menyambungkan kuasa melalui penyesuai standard, dan kad akan berfungsi sepenuhnya secara autonomi.

Kelebihan

  • gabungan fungsi kad suara studio dan fungsi pengadun;
  • banyak pintu masuk dan keluar;
  • cara hibrid untuk menyambung ke komputer – USB2.0 atau Firewire;
  • perisian merentas platform;
  • keupayaan untuk bekerja secara bebas tanpa komputer.

keburukan

  • frekuensi DAC maksimum rendah.

Arturia Audi oFuse

Penilaian: 4.8

ARTURIA AUDIOFUSE.jpg

Sekarang mari kita lihat peranti menarik Arturia Audi oFuse dari pembangun dan pengeluar peralatan audio profesional yang terkenal (Arturia berpusat di Montbonneau-Saint-Martin, Perancis).

Ini adalah kad suara ringkas untuk studio, dan pada pandangan pertama anda mungkin meragui kelas tinggi. Namun, pandangan pertama menipu, kerana Audi oFuse dicirikan oleh seni bina yang sangat mengejutkan dan dengan kenalan yang lebih dalam, peta dapat mengejutkan.

Kelebihan utama pertama model ini adalah fleksibiliti yang luar biasa dari segi interaksi dengan sumber. Anda boleh menghubungkan apa sahaja dengannya, sebarang sumber bunyi linear dan digital – gitar, mikrofon, pusing putar DJ vinil – semua ini Audi oFuse akan 'mengambil' dan menyesuaikan diri tanpa masalah. Selain itu, kad suara mengandungi sisipan untuk menyambungkan pemprosesan luaran, memiliki pemproses DSP sendiri di atas kapal, dilengkapi dengan mikrofon Talkbox, port terpisah untuk memperbaiki gitar dan bahkan tanah khas.

Sekarang, sebagai pengesahan semua kemegahan ini, kami akan memberikan ciri teknikal khusus Arturia Audi oFuse. Jadi, kad tersebut boleh beroperasi sehingga 24bit / 192kHz; mempunyai 4 input analog, 2 instrumental dan 2 mikrofon; 4 output analog; 2 sisipan analog; pasangan antara muka I / O – ADAT, S / PDIF, WordClock dan MIDI. Untuk input baris, impedans seimbang ialah 20kΩ dan 10kΩ – tidak seimbang; tahap input maksimum – + 24dBu; julat dinamik – 117dB; julat penguat dari -15 hingga 36dB; THD + N -106dB.

Perlu disebutkan parameter sisipan secara berasingan: rintangan input – 10 kOhm; keluar – 33 Ohm; julat dinamik – 119dB; had tahap input dan output – + 18dBu; THD + N -104dB.

Kad suara dilengkapi dengan output berasingan untuk monitor studio dan fon kepala. Lebih-lebih lagi, output monitor menyediakan untuk menukar (A / B), dan output fon kepala mempunyai faktor bentuk yang berbeza – bicu 6,3 dan jack 3,5, dan mereka saling bergantung antara satu sama lain.

Peranti boleh dihidupkan melalui bus USB atau dari penyesuai 9V standard.

Kelebihan

  • banyak pintu masuk dan keluar;
  • fleksibiliti dari segi interaksi dengan pelbagai sumber;
  • ciri teknikal yang tinggi;
  • fungsi yang luas;
  • Mikrofon ceramah;
  • sisipan;
  • saiz padat;
  • dua pilihan kuasa – melalui USB atau dari penyesuai kuasa standard.

keburukan

  • beberapa komen pengguna yang tidak asas.

Focusrite Scarlett 18i20 Gen ke-2

Penilaian: 4.7

FOKUSRIT SCARLETT 18I20 2ND GEN.jpg

Nombor ketiga dalam bahagian tinjauan ini adalah unggulan siri kad suara untuk studio Scarlett – wakil generasi kedua model 18i20. Pengilangnya adalah syarikat Britain Focusrite, yang telah disebutkan dalam artikel itu. Hanya sekarang kita akan bercakap mengenai peranti yang jauh lebih serius.

Model ini sangat sesuai untuk mereka yang merancang untuk merakam beberapa sumber bunyi yang berbeza dengan kualiti yang tinggi secara serentak dan mahu semua tugas studio dipertanggungjawabkan ke bahu pusat tunggal yang kuat. Inilah pusat Kejadian ke-2 18i20.

Di sini kami mempunyai sebanyak 8 preamp mikrofon (keuntungan 60dB) dengan kuasa hantu, input dan output digital, antara muka MIDI, dua output fon kepala bebas, port WordClock, penukar AD / DA berkualiti tinggi dan bahagian pemantauan yang berasingan dengan ciri kaya.

Kad suara menyokong 24bit untuk DAC dan ADC; kekerapan had DAC dan ADC ialah 192 kHz; nisbah isyarat kepada bunyi – 128dB; julat dinamik DAC / ADC – 106 dB setiap satu; THD DAC / ADC masing-masing adalah 0.002%. Pemacu ASIO versi 2.0 disokong.

Keunikan konfigurasi model ini layak disebut secara berasingan. Ini termasuk Focusrite Scarlett Plug-In Suite, keseluruhan versi Ableton Live Lite, dan bahkan lesen untuk synthesizer perisian Novation Bass Station.

Kelebihan

  • banyak antara muka;
  • bahagian pemantauan berasingan;
  • penukar AD / DA berkualiti tinggi;
  • 8 preamp mikrofon berkuasa
  • keupayaan untuk melaksanakan hampir semua tugas studio;
  • perisian dan lesen yang lengkap.

keburukan

  • tidak ada aduan serius dari pengguna yang dikenal pasti.

Sejagat Audi o Apollo Twin MKII DUO

Penilaian: 4.7

AUDIO UNIVERSAL APOLLO TWIN MKII DUO2.jpg

Dan pengumpulan kad suara terbaik untuk studio mengikut versi diakhiri dengan sesuatu yang istimewa. Ini adalah peranti kompak, tetapi ia adalah yang paling mahal walaupun dengan latar belakang tidak sama sekali peranti murah dari kumpulan teratas. Dan ini adalah satu-satunya kad suara dalam tinjauan yang menghubungkan ke komputer atau alat yang boleh dipakai melalui antara muka Petir. Ini adalah salah satu faedah penting. Sebenarnya, peralatan bunyi dengan antara muka Thunderbolt adalah kebanggaan pengeluar Universal Audi o.

Rumusan DUO dalam tatanama menunjukkan satu ciri penting model ini. Yaitu – semua perkakasannya dibina di sekitar dua pemproses DSP SHARC DSP. Penyelesaian ini membuka ruang kemungkinan yang tidak ada pada kad suara lain untuk studio dalam ulasan kami. Yaitu – kemampuan untuk memproses isyarat digital dengan pemalam UAD sama sekali menghilangkan beban pada sumber perkakasan komputer. Semua kerja ini dilakukan dengan kad suara itu sendiri.

Kad ini dilengkapi dengan dua input, salah satunya adalah Hi-Z instrumental; empat output, ditambah input S / PDIF optik digital. Terdapat juga ciri Monitor Talkback terbina dalam. Apollo Twin MKII DUO mampu merakam dalam mod 24 bit / 192kHz yang agak standard.

Mengenai kualiti suara dalam kes ini, tidak perlu memberikan hujah, kerana lebih dari selusin kajian bebas menunjukkan hasil tertinggi. Profesional akan menghargai kehadiran preamp mikrofon Unison, satu set pemalam modulasi analog, banyak fungsi penghalaan dan semua jenis kawalan isyarat.

Gambaran yang sangat baik dilengkapi dengan kemungkinan kawalan jauh sistem pemantauan. Ia menyediakan empat mod operasi – Mono, Mute, DIM dan ALT Monitor.

Peranti tidak memerlukan kuasa tambahan untuk beroperasi – Thunderbolt sepenuhnya mampu memberikan arus yang mencukupi.

Kelebihan

  • dua pemproses DSP;
  • kualiti bunyi yang sempurna;
  • Monitor fungsi Talkback;
  • kawalan jauh sistem pemantauan;
  • tidak memerlukan makanan berasingan;
  • Thunderbolt.

keburukan

  • ramai pengguna menganggap harganya terlalu tinggi.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen