12 jenis kentang terbaik untuk jalan tengah

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Kentang adalah tanaman yang paling banyak ditanam dan paling popular di kalangan sayur-sayuran, berasal dari Amerika Selatan. Orang Rusia dapat mengetahui tentangnya, terima kasih kepada Peter I, yang menyumbang untuk penampilannya di negara kita. Pada mulanya, sayur itu tidak terasa, tetapi secara beransur-ansur makanan yang tidak biasa dari itu menjadi makanan kegemaran para bangsawan. Hari ini, tidak ada keluarga yang dapat membayangkan menu harian dan perayaan mereka tanpa hidangan bervariasi yang lazat, yang asasnya adalah kentang. Ia direbus, digoreng, dibakar, disumbat, dihaluskan. Sayurannya sesuai dengan ikan, daging dan produk lain, walaupun ia juga sangat sedap.

Umbi berbentuk bulat, memanjang, berbentuk pir, seukuran walnut dan mencapai berat hingga setengah kilogram, kulitnya berwarna putih, merah jambu, ungu, berpasir, pulpa bersalji, berkrim atau kuning. Sifat berguna disebabkan oleh adanya asid amino dan mineral dalam komposisi. Kentang menurunkan kadar kolesterol dan termasuk dalam diet yang dirancang untuk orang yang menderita penyakit gastrousus. Ini meneutralkan tindakan asid, oleh itu disarankan untuk mengembangkan menu bagi mereka yang menderita gout, arthritis dan arthrosis. Sayuran ini digunakan secara aktif dalam rawatan selesema, menggunakan decoctions dan membuat kompres. Bubur mentah digunakan pada luka bakar dan luka, kerana ia mempunyai kesan penyembuhan dan melegakan yang kuat.

Terdapat banyak jenis kentang. Tetapi tidak semua orang bersifat universal dan sesuai untuk disemai di semua zon iklim di negara ini. Peringkat kami mengandungi 12 jenis terbaik dari tempoh pematangan yang berbeza, yang sangat sesuai untuk ditanam di Rusia tengah. Pemilihan itu mengambil kira pendapat profesional dan ulasan penduduk musim panas biasa.

Penarafan varieti kentang terbaik untuk jalan tengah

Pencalonan sebuah tempat gred penilaian
Varieti kentang awal terbaik untuk jalan tengah 1 Rosara 5.0
2 Bellarosa 4.9
3 Nasib baik 4.8
4 Scarlet Merah 4.7
Kentang pertengahan musim terbaik untuk jalan tengah 1 Adretta 5.0
2 Nevsky 4.9
3 Aurora 4.8
4 Tulevsky 4.7
Varieti kentang terlambat terbaik untuk jalan tengah 1 Lorch 5.0
2 Asterix 4.9
3 Zhuravinka 4.8
4 Picasso 4.7

Varieti kentang awal terbaik untuk jalan tengah

Rosara

Penilaian: 5.0

Rozara

Pemimpin antara varietas matang awal adalah hasil pembiakan Jerman, yang sangat sesuai untuk tumbuh di lorong tengah. Hasilnya tidak bergantung pada keadaan cuaca. Secara stabil setiap tahun, sehingga 18-20 umbi terpilih dituai dari satu kilang, dan 500 kg atau lebih dari 1 ratus bahagian. Kekemasan separa penyebaran, sederhana. Umbi berbentuk bujur dan biasa. Keanehan varietasnya adalah semua tanaman akar memiliki ukuran yang sama, seolah-olah mereka telah dikalibrasi. Mata cetek, kurang jelas. Kulitnya nipis dari merah jambu hingga karang. Pulpa berwarna kuning.

'Rosara' adalah salah satu dari beberapa jenis yang tahan terhadap semua jenis penyakit. Di samping itu, dia tidak takut sama ada cuaca kering atau genangan air yang berpanjangan. Tanah tanam boleh menjadi apa jua jenis. Menjaga kualiti tinggi, tanpa reput. Kebolehpasaran adalah 99%.

Menurut ulasan, rasanya sangat baik. Kentang digunakan untuk memasak, menggoreng dan dalam salad. Ragamnya tidak memerlukan pembaharuan bahan penanaman yang kerap. Produktiviti stabil sehingga 5 tahun.

Kelebihan

  • ubi halus yang sempurna;
  • kandungan kanji rendah;
  • imuniti terhadap semua penyakit;
  • keplastikan ekologi;
  • jangka hayat yang tinggi.

keburukan

  • tidak dapat dikesan.

Bellarosa

Penilaian: 4.9

BELLAROSE

Penama kedua penarafan adalah kegemaran ramai penduduk musim panas di Ural dan bahagian Eropah Tengah negara ini. Varieti berkualiti tinggi ini dibiakkan oleh saintis Jerman. Ia dibezakan dengan pematangan awal dan hasil yang tinggi. Musim tumbuh hingga 50 hari. Dari 1 belukar, anda boleh mendapatkan 1.5 kg kentang terpilih, dari 1 tenunan – 330-400 kg. Umbi berlapis bujur dengan mata yang sedikit, tidak jelas, ditutup dengan kulit merah jambu nipis atau merah pucat. Rata-rata, berat mereka 100-200 g, tetapi ada juga spesimen gergasi hingga 800 g.

Pulpa berwarna kuning muda, longgar. Kentang sangat bagus untuk mendidih, terutama untuk kentang tumbuk. Walaupun hidangan lain tidak berkualiti. Varietas ini mentoleransi suhu yang sangat tinggi, musim panas kering dan hujan. Ia sangat tahan terhadap nematoda, penyakit akhir, kudis, virus. Menjaga kualiti tinggi. Tidak reput semasa penyimpanan.

Belukar itu tinggi, menyebar, dengan bunga ungu besar dan daun yang sangat besar. Kentang memberikan hasil yang baik apabila ditanam di semua jenis tanah. Dia tidak pilih-pilih mengenai keasidan dan kualiti tanah. Tukang kebun, yang telah lama memilih varieti ini sebagai keutamaan, menasihatkannya kepada mereka yang belum mencubanya dalam perniagaan.

Kelebihan

  • pelbagai terbukti selama bertahun-tahun;
  • pematangan yang sangat awal;
  • tahan terhadap suhu rendah;
  • sifat rasa tinggi;
  • kebal terhadap penyakit.

keburukan

  • tidak dapat dikesan.

Nasib baik

Penilaian: 4.8

LUCAH

Tempat ketiga dalam penilaian diambil oleh varietas yang diternak oleh penternak Rusia. Ia mempunyai hasil yang tinggi walaupun pada musim yang tidak baik untuk musim tanam. Sehingga 500 kg ubi dengan kulit tipis berpasir ringan dan pulpa putih salji dikumpulkan dari 1 seperseratus. Pada 1 semak, hingga 20 matang, berat rata-rata berkisar antara 150 hingga 200 g. 'Luck' meluas bukan sahaja di lorong tengah, tetapi juga di Timur Jauh.

Varietas ini sangat tahan terhadap perosak dan penyakit: hama lambat, busuk basah dan kering, kudis, kaki hitam, rhizoctonia, virus mosaik. Ia menahan semua kelainan cuaca, termasuk kemarau dan hujan lebat. Seperti yang diketahui oleh penduduk musim panas, budaya ini disimpan untuk waktu yang lama, tahan terhadap tekanan mekanikal, dan tidak busuk. Kentang mempunyai rasa yang halus, jangan direbus, ia digunakan untuk semua jenis hidangan.

Keseronokan varieti itu sederhana, merebak. kandungan kanji – 12%. Sebaiknya mulakan penanaman ketika tanah menjadi panas.

Kelebihan

  • hasil yang tinggi secara konsisten;
  • mata yang lemah;
  • penyesuaian dengan keadaan cuaca yang melampau;
  • untuk semua jenis tanah:
  • tahan terhadap kebanyakan penyakit.

keburukan

  • terdedah kepada nematod.

Scarlet Merah

Penilaian: 4.7

SCARLET MERAH

Penama keempat dalam kategori penarafan ini adalah kebanggaan penternak Belanda, yang telah disesuaikan dengan sempurna di Rusia tengah, dan juga di wilayah selatan dan barat Siberia. Perbezaannya adalah semak kecil, padat dan berukuran kecil, dari mana 15-20 umbi dituai. Pada jarak seratus meter persegi, hingga 400 kg tanaman akar yang sama panjang dengan berat rata-rata 80 g masak. Kulitnya dari biru pucat hingga ungu kebiruan. Pulpa berwarna kuning, tegas. Mata tidak ketara, cetek.

Ragamnya terbukti sangat baik untuk menggoreng dan memasak kentang goreng. Rasanya sedap. Ia tahan terhadap kekeringan, kebal terhadap nematoda, kudis, barah, virus, dan memerlukan perlindungan minimum dari jangkitan.

Penduduk musim panas menilai varieti berkualiti tinggi sebagai 'sangat baik'. Ini menggabungkan semua kualiti yang dihargai ketika memilih kentang: hasil tinggi, menjaga kualiti dan rasa. Kilang ini telah menunjukkan dirinya dengan baik walaupun pada musim yang tidak baik untuk musim tanam. Ia dipilih oleh pengeluar makanan segera kerana prestasi menggoreng terbaik. Varieti ini termasuk dalam Daftar Negeri Persekutuan Rusia.

Kelebihan

  • umbi yang sama;
  • hasil tinggi dari 1 belukar;
  • imuniti yang baik;
  • tahan terhadap kemarau dan panas;
  • jangka hayat yang panjang.

keburukan

  • tidak stabil terhadap penyakit akhir.

Kentang pertengahan musim terbaik untuk jalan tengah

Adretta

Penilaian: 5.0

ADRETTA

Yang pertama dalam kategori penarafan ini adalah pelbagai pembiakan Jerman, yang sesuai dengan keadaan zon tengah negara kita. Dibiakkan lebih dari dua dekad yang lalu, ia masih dianggap salah satu yang terbaik, berbanding varieti lain dari segi rasanya. Kandungan pati rata-rata memberikan konsistensi remah halus ketika direbus. Kentang sesuai untuk semua jenis hidangan. Rasanya yang indah telah digemari oleh gourmets, dan hari ini ia adalah jenis meja terbaik dengan daging kuning.

Belukar tanamannya besar, tegak. Umbi berbentuk bujur, sekata. Kulitnya kasar, kuning berpasir. Mata kecil, sedikit bilangannya. Satu tanaman akar berat rata-rata 130 g. Hasil maksimum adalah 450 kg dari 1 biji. 'Adretta' telah mendapat populariti di kalangan penduduk musim panas dan di kalangan petani, kerana ia sangat bersahaja, memberikan hasil panen yang stabil pada semua jenis tanah dan dalam keadaan cuaca yang berbeza.

Kelebihan lain adalah kualiti menjaga yang baik. Kentang disimpan hingga akhir musim bunga dengan sedikit kerosakan. Walaupun beku, ia tidak memperoleh rasa manis yang tidak menyenangkan.

Kelebihan

  • kualiti komersial yang tinggi;
  • rasa hebat;
  • penentangan terhadap penyakit virus;
  • kemampuan menyesuaikan diri dengan sebarang keadaan;
  • penjagaan yang tidak bersahaja.

keburukan

  • tidak dapat dikesan.

Nevsky

Penilaian: 4.9

PERLU

Di tempat kedua dalam peringkat adalah hasil pembiakan domestik, yang dianggap sebagai salah satu jenis yang paling popular di kalangan penduduk musim panas dan petani. Ia dilancarkan pada tahun 1976 dan masih tidak kalah dengan banyak produk baru dari segi prestasi tinggi. Menurut statistik, kira-kira 26% tanah pertanian yang diperuntukkan untuk kentang diperuntukkan untuk jenis ini. Hasil dari 1 ratus bahagian mencapai 600 kg. Sehingga 15 umbi seberat 100-130 g dituai dari satu belukar. Mereka rata, bujur dengan kulit nipis yang halus. Pulpa berwarna putih salji. Mata berwarna merah, jumlahnya sedikit, tidak mendalam.

Varieti ini bersifat universal dan disyorkan untuk ditanam di semua wilayah di negara ini. Ia mempunyai kekebalan yang tinggi terhadap penyakit, biasanya bereaksi terhadap perubahan cuaca yang tidak baik, dan sesuai untuk anak benih di semua jenis tanah. Tanaman ini tahan kekeringan, berkat sistem akarnya yang kuat. Dia biasanya menahan tekanan mekanikal semasa menuai, tidak mengalami penyakit bakteria dan jamur. Semasa musim panas terik, daun digulung ke dalam tiub untuk mengurangkan penyejatan kelembapan.

Rasa kentang sangat halus. Ia tidak mendidih lembut, menjaga bentuknya, dibersihkan dan dibasuh dengan baik. Kandungan pati yang rendah menyebabkan fakta bahawa akar yang dikupas tidak menggelap untuk waktu yang lama. Kebolehpasaran – 95%. Umbi disimpan hingga musim bunga.

Kelebihan

  • gred sejagat;
  • produktiviti tinggi;
  • tahan terhadap kemarau dan panas;
  • tidak menjadi gelap selepas pembersihan;
  • tidak mudah diserang penyakit.

keburukan

  • percambahan ubi awal.

Aurora

Penilaian: 4.8

AURORA

Pakar kami memberi tempat ketiga dalam penarafan untuk varieti berkualiti tinggi yang dikembangkan di negara kita, yang dikenali sebagai 'Krasnoglazka'. Ia dibezakan oleh semak tinggi dan daun hijau terang yang besar. Hasilnya adalah 390-416 kg per seratus meter persegi. Dari satu belukar, 25 tanaman akar terletak padat dituai, dalam beberapa tahun angka ini mencapai 40. Umbi berbentuk bujur, bersaiz sederhana. Kulitnya berwarna merah jambu-coklat. Mata kecil, kemerahan. Buburnya berkrim.

Pelbagai meja dengan ciri rasa yang sangat baik. Kentang baik untuk kentang tumbuk. Tidak menggelapkan selepas memotong. Kerana ubi yang halus dan rata, ia sangat mudah dikupas. 'Aurora' mempunyai imuniti tinggi terhadap barah, nematoda dan larut malam. Ia menyesuaikan diri dengan semua keadaan cuaca, yang memastikan hasil yang stabil walaupun pada musim pertumbuhan yang sukar.

Menjaga kualiti tinggi. Kentang tidak membusuk, mereka berbaring hingga musim bunga. Ia bertolak ansur dengan pemesinan dengan baik. Apabila rosak, tidak mudah dijangkiti kulat atau bakteria.

Kelebihan

  • pelbagai kualiti tinggi;
  • ubi halus dengan saiz yang sama;
  • rintangan kemarau;
  • rasa yang sangat baik.
  • imuniti yang baik terhadap penyakit;

keburukan

  • tidak dapat dikesan.

Tulevsky

Penilaian: 4.7

TULEVSKY

Penama keempat dalam kategori penarafan ini adalah jenis Rusia dengan ciri komersial yang baik. Pemilihannya berlangsung selama 10 tahun. Bergantung pada cuaca dan pergi, rata-rata 300-400 kg kentang dituai dari seratus meter persegi. Dalam keadaan yang maksimum, angka ini ialah 500 kg. Belukar bersebaran rendah, bersaiz sederhana. Umbi memanjang, dengan kulit berpasir dan daging kuning. Mata cetek, sedikit bilangannya. Berat purata tanaman akar ialah 150-250 g, tetapi beratnya dapat mencapai setengah kilo.

Rasanya sangat sedap. Dengan penunjuk ini, ia telah melewati banyak jenis yang terkenal. Kentang sesuai untuk semua jenis pemprosesan. Ia dipilih untuk membuat kentang tumbuk, salad, sup, makanan segera. Varieti ini mempunyai daya tahan yang baik terhadap penyakit. Ia disesuaikan dengan keadaan semula jadi. Dia tidak takut kekeringan, kelembapan tinggi, penurunan suhu.

Kentang tetap baik, jangan reput. Ia tidak bersahaja dengan tanah, tidak memerlukan makanan. Menurut ulasan penduduk musim panas di lorong tengah, ini adalah salah satu jenis sejagat terbaik dengan hasil yang tinggi.

Kelebihan

  • produktiviti yang sangat baik;
  • imuniti tinggi terhadap jangkitan;
  • sesuai untuk semua jenis hidangan;
  • tidak bersahaja terhadap tanah dan cuaca;
  • simpanan jangka panjang.

keburukan

  • lemah terhadap nematod.

Varieti kentang terlambat terbaik untuk jalan tengah

Lorch

Penilaian: 5.0

LORONG

Pemimpin penilaian kami yang layak adalah variasi jadual yang dibiakkan oleh penternak Soviet terkenal A.G. Lorkh pada tahun 1922. Ia diketahui oleh setiap penanam sayur di negara kita dan disukai oleh banyak penduduk dan petani musim panas kerana keplastikan ekologi, rasa dan kualiti pemuliharaan yang tinggi, kekebalan dari penyakit, virus dan perosak. Lebar tinggi, tegak. Umbi berbentuk bujur, memanjang, seberat 100-115 g. 9-11 keping terbentuk dalam satu sarang. 300-350 kg dikumpulkan secara stabil dari seratus meter persegi. Dengan musim yang menggembirakan – 400 kg. Kupasnya halus, dagingnya putih.

Ragamnya universal, disyorkan untuk semua jenis pemprosesan kuliner. Ia digunakan secara komersial untuk membuat kanji. Umbi mudah dikupas dari kulit, tidak menjadi gelap ketika memotong. Menjaga kualiti tinggi. Kentang tidak mudah terdedah kepada tekanan mekanikal, ia disimpan sehingga musim panas. Tidak memilih tanah, tidak memerlukan penjagaan khas.

Kerana usia, kentang telah berakar tidak hanya di lorong tengah. Ia ditanam di pelbagai kawasan di negara kita. Ia juga popular di kalangan petani Eropah.

Kelebihan

  • sekata, ubi halus;
  • masa rehat yang lama;
  • digunakan untuk tujuan perindustrian;
  • tidak takut dengan keadaan cuaca buruk;
  • penentangan terhadap virus, bakteria dan kulat.

keburukan

  • tidak dapat dikesan.

Asterix

Penilaian: 4.9

ASTERIX

Pada baris kedua penarafan adalah kentang pembiakan Belanda, yang dibezakan oleh ciri dan produktiviti rasa tinggi, yang mana ia dipilih di antara jenis elit lain dari pematangan akhir. Ia digunakan secara meluas oleh pengeluar kerepek dan kentang goreng, kerana ia tidak kehilangan bentuknya dan tidak menggelap semasa memasak. Varietas ini menoleransi penuaian mekanikal dengan baik, oleh itu sangat sesuai untuk anak benih di kawasan pertanian. Penuaian dilakukan pada hari ke-130, walaupun penggalian pertama dapat dilakukan pada hari ke-100.

Tumbuhan ini padat, tegak, dengan jumlah dedaunan yang sederhana. 8-12 tanaman akar seberat 60-110 g dituai dari 1 belukar, bujur memanjang dan bentuknya sama rata. Kulit berwarna merah terang, kasar pada sentuhan. Mata sedikit dan cetek. Pulpa berwarna kuning pucat. Varieti ini disesuaikan untuk semua jenis tanah, tidak memerlukan pembuahan tambahan.

Budaya ini dicirikan oleh tempoh pematangan yang panjang. Hasil panen disimpan hingga akhir musim bunga tanpa munculnya anak benih. Kentang tahan terhadap tekanan mekanikal, kerana hentaman, bintik-bintik gelap di permukaan tidak terbentuk.

Kelebihan

  • pelbagai terbaik untuk menggoreng;
  • ubi berkualiti tinggi;
  • imuniti terhadap virus dan penyakit;
  • kualiti penjagaan yang sangat baik;
  • toleransi kemarau.

keburukan

  • tidak dapat dikesan.

Zhuravinka

Penilaian: 4.8

ZHURAVINKA

Tempat ketiga dalam ranking ditempati oleh varietas yang diperoleh hasil dari menyeberangi tanaman Belanda dan Poland oleh penternak Belarus. Kilang ini tegak, rendah, sedikit merebak, berbilang ubi. Jumlah tanaman akar rata-rata 25, tetapi sering diperhatikan 35-40 keping atau lebih. Mereka berbentuk bujur bulat, sekata. Mata tidak ketara. Kulitnya berwarna merah, dagingnya berwarna kuning muda. Berkat permukaan yang halus, tanah mudah dipisahkan semasa penuaian, dan pengelupasan juga mudah dilakukan.

Pelbagai meja dengan rasa yang sangat baik. Ia direka untuk semua jenis pemprosesan. Kentang digunakan secara industri untuk menghasilkan kerepek, kanji, dan makanan segera. Semasa memotong, pulpa tidak menjadi gelap. Semasa mendidih dan menggoreng, bentuknya dipelihara tanpa mendidih atau reput. Benjolan besar tidak muncul di puri. Menurut ulasan, banyak penduduk musim panas menanam budaya membuat penkek dan penkek.

Berat ubi ialah 90-140 g. Kebolehpasaran mencapai 96%. Varietas disimpan dengan sempurna hingga musim panas; rasanya tidak manis ketika membeku. Ia sangat tahan terhadap nematoda, barah, blackleg dan larut malam. Kumbang kentang Colorado memilih tanaman lain, tidak peduli dengan 'Zhuravinka'.

Kelebihan

  • tempoh simpanan yang lama;
  • penentangan terhadap virus dan penyakit utama;
  • tidak menarik minat kumbang kentang Colorado;
  • ciri rasa tinggi.

keburukan

  • sensitif terhadap kekurangan kelembapan.

Picasso

Penilaian: 4.7

Picasso

Peringkat ini diselesaikan oleh pelbagai jenis jadual akhir, dibesarkan oleh saintis dari Belanda. Pada tahun 1995 ia dimasukkan dalam Daftar Negeri Persekutuan Rusia. Nama itu diberikan kepadanya kerana skema warna yang tidak biasa. Musim tumbuh adalah 120 hari. Umbi berbentuk bujur, besar. Sehingga 20 keping dikumpulkan dari satu belukar, hingga 320 kg dari seratus meter persegi. Kupasnya sekata, licin, dengan sedikit mata cetek. Buburnya berkrim. Rasa sangat halus. Kentang tidak hancur semasa memasak, sesuai untuk salad, sup, kentang tumbuk. Kerana kandungan kanji yang rendah, ia tidak menggelap semasa memotong.

Varieti ini tidak bersahaja, disesuaikan dengan kemasukan air dan kemarau. Ia tidak memerlukan pembajaan tambahan, rasanya sangat bagus di semua jenis tanah. Menjaga kualiti lebih tinggi daripada standard dan berjumlah 90%. Kentang disimpan hingga akhir musim bunga tanpa membusuk dan tumbuh. Budaya ini mempunyai imuniti tinggi terhadap barah, kudis, nematoda, virus.

Varietas itu jatuh cinta dengan banyak penduduk musim panas kerana penampilan umbi yang rata dan halus. Dia merasa hebat di tanah yang lemah dan sedikit lembap. Bush adalah penyebaran kecil dan sederhana. Tanaman akar terletak padat untuk penuaian yang mudah.

Kelebihan

  • penampilan yang menarik;
  • sesuai untuk semua jenis pemprosesan kuliner;
  • kebolehpasaran yang tinggi;
  • imuniti terhadap kebanyakan penyakit;
  • rendah kanji.

keburukan

  • lemah tahan terhadap penyakit akhir.

Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen