12 jenis bunga ros terbaik untuk wilayah Moscow

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Rose menggembirakan mata dengan keindahannya di taman awam dan taman peribadi. Bukan apa-apa bahawa dia dipanggil ratu bunga, dan dalam popularitas dia melewati semua tanaman hiasan lain. Setiap tukang kebun ingin melihat tunas berbunga harum di laman webnya, yang bersorak dan menimbulkan kesenangan estetik. Tetapi tidak semua jenis dapat bertahan di musim sejuk di Rusia tengah. Semasa membeli anak benih, anda perlu mengetahui ketahanannya terhadap suhu yang terlalu tinggi dan fros yang teruk. Untuk wilayah Moscow, kriteria utama ketika memilih adalah ketahanan yang tepat.

Pada masa ini, terdapat lebih dari 30,000 jenis bunga mawar, dan setiap tahun kira-kira seratus lagi ditambahkan ke senarai ini. Mereka dikelaskan kepada beberapa jenis asas:

  1. Teh hibrid. Varieti klasik, tidak bersahaja, bunga besar dibezakan oleh masa berbunga yang panjang dan aroma yang menyenangkan. Mereka diciptakan dengan menyeberangi bunga mawar dan mawar teh dan digunakan oleh penjual bunga untuk membuat karangan bunga dan komposisi.
  2. Floribunda. Kultivar tunas kecil adalah hasil pembiakan silang panjang dari beberapa jenis bunga mawar. Setiap berus mempunyai beberapa kuncup pembuka serentak. Mawar yang subur menghasilkan aroma ringan dan mekar untuk masa yang lama.
  3. Pokok renek. Perdu yang keras boleh menjadi miniatur dan tingginya dapat mencapai 2 meter. Varieti tidak bersahaja, tahan terhadap fros dan penyakit. Bunga bervariasi dalam bentuk dan warna. Aroma boleh menjadi kuat atau tidak ada sama sekali.
  4. Mendaki. Varieti semacam itu telah popular selama lebih dari satu dekad. Mereka membantu bukan sahaja untuk menghias rumah, tetapi juga untuk menyembunyikan ketidaksempurnaan bangunan. Tenunan tumbuh dengan cepat. Bunga boleh menjadi sederhana atau berganda. Hampir semua jenis mempunyai aroma wangi.
  5. Penutup tanah. Mawar semak tumbuh seluas dan cepat menempati kawasan besar di laman web ini. Bunga adalah pelbagai. Kedua-duanya sederhana dan tebal berganda. Aroma: dari cahaya, hampir tidak dapat dilihat hingga tidak mengganggu. Warna: dari merah jambu pucat halus dan putih hingga merah darah.
  6. Mawar Austin. Varietas yang dibiakkan oleh penternak Inggeris sedang menyesuaikan diri di Kanada, dan ini memberi keyakinan bahawa dalam iklim yang lebih ringan di rantau Moskow, mereka pasti akan mengalami musim sejuk dan menahan rejim suhu di zon tengah. Mawar dibezakan dengan bunga panjang dan aroma lembut yang lembut.

Dalam penilaian kami, kami telah memilih 12 jenis bunga mawar dari pelbagai spesies yang tahan terhadap keadaan cuaca di wilayah Moscow, relatif tidak bersahaja, mempunyai kekebalan yang tinggi terhadap penyakit, dan dibezakan dengan berbunga yang banyak dan panjang.

Penarafan jenis bunga mawar terbaik untuk wilayah Moscow

Pencalonan sebuah tempat Pelbagai mawar penilaian
Jenis bunga mawar teh hibrid terbaik untuk wilayah Moscow 1 Augusta Louise 5.0
2 Hari Gloria 4.9
Jenis gosok mawar terbaik untuk wilayah Moscow 1 Agness Schillinger 5.0
2 Rhapsody dalam Biru 4.9
Jenis bunga ros floribunda terbaik untuk wilayah Moscow 1 Arthur Bell 5.0
2 Leonardo da Vinci 4.9
Jenis bunga mawar terbaik untuk wilayah Moscow 1 Simpati 5.0
2 Baru Turun 4.9
Jenis bunga mawar terbaik untuk wilayah Moscow 1 Helo 5.0
2 Buih laut 4.9
Jenis bunga ros Austin terbaik untuk wilayah Moscow 1 Puteri Mahkota Margaret 5.0
2 Alexandra Kent 4.9

Jenis bunga mawar teh hibrid terbaik untuk wilayah Moscow

Augusta Louise

Penilaian: 5.0

LOUISA OGOS

Tempat pertama dalam penarafan kami ditempati oleh varieti teh hibrid, yang dibezakan oleh daya tahan yang baik baik ketika hujan berpanjangan dan ketika cuaca sejuk. Ia dilancarkan di Jerman pada tahun 1999 dan telah mendapat populariti di kalangan orang Rusia juga. Bunga mawar dengan bunga berganda besar berubah warna bergantung pada keadaan cuaca. Tukang kebun dapat melihat bunga persik, merah jambu pucat, oren, bunga krim di semak padat yang kuat.

Kelopaknya bergelombang di hujungnya, yang menimbulkan kesan kemegahan. Tunas berwarna kuning muda, kuning-oren. Pendedahan itu berlaku dalam tiga peringkat. Dua yang pertama adalah yang paling banyak. Mekar ketiga berlangsung hingga akhir Oktober. Daunnya berwarna hijau gelap, bersaiz sederhana dengan berkilau. Perbezaan lain dari varietasnya adalah bau yang kuat, mengingatkan pada aroma buah. Perdu dewasa boleh mencapai ketinggian 1 meter. Mawar sesuai untuk memotong, membuat karangan bunga dan menghias acara perayaan.

Untuk mendarat, disarankan untuk memilih tempat yang cerah tanpa akses angin yang kuat. Menurut ulasan tukang kebun berhampiran Moscow, ini adalah salah satu varieti popular yang menggabungkan semua ciri yang diperlukan untuk menanam di pondok musim panas di jalur ini. Bunga yang subur menyenangkan mata dekat gazebo, sebagai lindung nilai, digunakan dalam kombinasi dengan varieti lain.

Hari Gloria

Penilaian: 4.9

HARI GLORIA

Varieti hibrida lain dikagumi oleh tukang kebun bukan sahaja di rantau Moscow, tetapi di seluruh dunia. Hari Gloria mendapat tempat terhormat dalam ranking kami. Selalunya anda dapat mendengar bahawa spesies yang sangat hiasan ini disebut bunga mawar paling popular abad ke-20 dan, memandangnya, semua orang bersetuju dengan pernyataan ini. Bunga besar, tebal, berganda padat. Teduh adalah pelbagai aspek. Inti boleh menjadi lemon kuning atau pucat. Bahagian tepi berwarna merah muda atau ungu-merah jambu.

Kelopaknya padat dengan tepi bergelombang atau rata. Semak dewasa mencapai ketinggian 150 cm, tetapi dapat berhenti tumbuh hingga 80 cm. Daunnya bergerigi, berwarna hijau gelap dengan permukaan berkilat. Baunya hampir tidak kelihatan, ringan. Pembungaan bermula pada awal bulan Jun dan berlangsung hingga Oktober.

Loji ini digunakan untuk menghias slaid alpine. Ia kelihatan baik sendirian dan digabungkan dengan bunga ros yang lain. Ia ditanam secara industri. Kepingan digunakan secara meluas dalam floristry, dan kelopak banyak digunakan dalam bidang tata rias. Pelbagainya tahan fros, bertolak ansur dengan perubahan suhu dengan baik, tidak mudah diserang penyakit, tidak memerlukan perawatan intensif. Dengan penanaman yang betul, ia berkembang dengan cepat.

Jenis gosok mawar terbaik untuk wilayah Moscow

Agness Schillinger

Penilaian: 5.0

JURULATIH AGENSI .

Di antara sisa-sisa semak yang sesuai untuk penanaman di wilayah Moscow, varietas yang paling terkenal adalah 'Agness Schillinger', dibiakkan pada tahun 1997 oleh penternak Perancis. Ia menduduki tempat pertama dalam kategori ranking ini. Tahap ketahanan yang tinggi terhadap suhu dan penyakit yang rendah menjadikan tanaman hiasan ini sangat popular di kalangan penanam bunga Rusia. Sepanjang musim yang hangat, bunga mawar menyenangkan dengan bunga berganda lebat yang tidak hilang bentuknya. Apabila putik dibuka sepenuhnya, diameternya ialah 12 cm.

Teduh pastel berwarna merah jambu bertukar menjadi ungu muda. Belukar setinggi 1.2 m, lebar 80 cm. Dedaunannya bersaiz sederhana, hijau terang, dengan sedikit kilauan. Baunya terasa, kuat, manis dengan sedikit buah pala. Anak pokok, seperti tanaman dewasa, tidak takut cahaya matahari dan angin terbuka.

Menurut ulasan, bunga mawar kelihatan rapi sepanjang tempoh berbunga. Hujan tidak mempengaruhi tunas, kelopak tidak terbang di sekitar, tidak membusuk. Ia ditanam secara berasingan atau dalam komposisi lanskap. Nisbah bunga dan sistem gugur dalam bahagian yang sama. Varieti ini dapat menghiasi rumput yang besar di taman, dan katil bunga kecil di plot peribadi.

Rhapsody dalam Biru

Penilaian: 4.9

RHAPSODY DALAM BIRU

Pelbagai jenis scrub yang popular termasuk dalam penilaian kami. Tumbuhan hiasan yang indah ini dibiakkan oleh penternak Inggeris pada tahun 1999. Hari ini ia dianggap sebagai salah satu bunga ros paling biru seumpamanya. Belukar tumbuh hingga ketinggian 1,65 m, lebar 60 cm. Bunga kecil, diameter 6 cm, separa dua. Bahagian tepi kelopak bergelombang. Batangnya lurus, dengan duri tajam. Daun bersaiz sederhana, hijau muda, dengan kilauan sedikit.

Bunga diedarkan secara merata ke seluruh semak. Putik terbuka untuk membentuk mangkuk rata dari 20 kelopak dalam rona ungu tua yang berbeza dengan hati putih dan benang emas. Bergantung pada keadaan cuaca, warnanya berubah dan berwarna abu-abu-biru atau ungu-biru. Baunya sangat aromatik, dengan sedikit rempah. Mekar yang banyak dan subur bermula pada awal bulan Jun.

Mawar tahan terhadap penyakit, suhu rendah, tetapi tidak menyukai tempat yang ditiup dengan kuat. Ia sesuai untuk sebarang komposisi landskap dan kelihatan baik sahaja. Tukang kebun telah lama memperhatikan bunga mawar asli, yang menjadi hiasan laman web ini dan menonjolkan warnanya yang menakjubkan di antara varieti klasik.

Jenis bunga ros floribunda terbaik untuk wilayah Moscow

Arthur Bell

Penilaian: 5.0

ARTHUR BELL

Kepelbagaian terkemuka dalam penilaian, yang diakui oleh tukang kebun sebagai salah satu yang terbaik untuk keadaan iklim di wilayah Moscow. Ia dibiakkan lebih dari 60 tahun yang lalu di Ireland Utara. Antara kelebihan utama: penjagaan minimum, berbunga panjang, ketahanan musim sejuk, ketiadaan penyakit dan, tentu saja, penampilan yang cantik. Bayangan tunas berwarna kuning pucat. Ini menimbulkan suasana meriah semasa tempoh berbunga dan berbeza dengan warna mawar klasik.

Pucuknya besar. Larut, mereka menjadi bunga semi-ganda yang subur, terdiri dari 20 kelopak. Lebar semak adalah 80 cm, tingginya hingga 1 meter. Daunnya berwarna hijau tua, besar, dengan permukaan berkilat, tahan terhadap perosak dan penyakit. Baunya sangat kaya. Dari segi intensiti aroma, ia lebih tinggi daripada floribunda lain. Bloom berlangsung dari bulan Jun hingga November.

Semasa mendarat, tempat yang tenang dipilih. Menurut tinjauan, bunga-bunga itu tetap bertahan walaupun dalam tempoh hujan lebat. Rintangan fros varieti hingga – 28 °. Ia tumbuh dengan baik bukan hanya di lorong tengah, tetapi juga di utara. Mawar sesuai untuk mengatur tempat tidur bunga, menghias kawasan-kawasan di setiap laman web, bunga-bunga itu kelihatan mewah secara berasingan dan digabungkan dengan tanaman lain.

Leonardo da Vinci

Penilaian: 4.9

LEONARDO DA VINCI

Varietas tersebut, yang menempati posisi kedua dalam peringkat, termasuk dalam kelompok tanaman floribunda yang luas. Ia dibesarkan 25 tahun yang lalu dan tanpa nama ia mendapat namanya sebagai penghormatan kepada artis hebat. Bunga mawar dengan kuncup unik adalah hiasan laman web yang luar biasa dan sering menjadi aksen utama dalam reka bentuk. Bunga terry berwarna merah jambu terang. Belukar tumbuh hingga ketinggian 100 cm, cukup kuat dan kukuh. Daun berwarna hijau tua dengan limpahan berkilat.

Kelebihannya adalah bahawa bunga tidak luntur di bawah pengaruh cahaya matahari, sambil mengekalkan warna yang kuat. Baunya ringan, halus, dengan nota buah. Selain daya tarikan visualnya, varietas ini dibezakan oleh daya tahan maksimumnya terhadap penyakit, hujan berpanjangan, embun beku. Syarat utama untuk jangka hayat yang panjang adalah perlindungan draf. Dalam kombinasi dengan penjagaan yang betul, tukang kebun dijamin berbunga banyak dan tahan lama.

'Leonardo da Vinci' bersifat universal. Ia boleh ditanam dengan satu semak, atau anda boleh membentuk kumpulan jenis lain. Mawar kelihatan hebat di tempat tidur bunga atau garis langsing, membentuk sempadan 'hidup'. Menurut ulasan, bunga tidak hancur, dan semak kelihatan sangat kemas hingga akhir musim. Ragamnya tidak memerlukan perawatan yang lebih baik, serangga perosak jarang muncul.

Jenis bunga mawar terbaik untuk wilayah Moscow

Simpati

Penilaian: 5.0

GEJALA

Yang terkemuka dalam kategori penarafan ini adalah varietas yang diternak oleh penternak Jerman pada tahun 1964 dan masih tidak kehilangan populariti di kalangan tukang kebun Eropah. Untuk wilayah Moscow, ini adalah salah satu pilihan terbaik untuk memanjat bunga ros. Ia mempunyai ketahanan tinggi terhadap suhu rendah, hujan, cendawan serbuk dan bintik hitam. Tempoh berbunga bermula pada bulan Jun dan berlangsung hingga fros pertama. Belukar memerlukan sokongan yang boleh dipercayai, kerana ketinggian tanaman dewasa dua kali lebarnya.

Pewarnaan menarik perhatian. Bunga merah darah dengan warna merah tua menonjol sebagai tempat terang di laman web ini. Terdapat bintik putih kecil di intinya. Mawar terry, kelopak membungkuk ke belakang, membentuk bentuk piala. Hingga 10 tunas muncul di batang. Baunya tidak terlalu kuat, 'sedap'. Dedaunan berwarna hijau terang, dengan sedikit kilauan.

Menurut tinjauan, dalam keadaan iklim di wilayah Moskow, semak mencapai ketinggian hingga 4,5 m, dan diameter hingga 2 m, pertumbuhannya sangat cepat. Ia adalah hiasan tanaman yang sangat baik untuk pagar dan dinding rumah. Bunga tidak luntur di bawah terik matahari, kelopak tidak terbang di sekitar hujan, dan bintik-bintik tidak terbentuk di atasnya. Bentuknya tetap ada walaupun selepas angin kencang.

Baru Turun

Penilaian: 4.9

BARU TURUN

Seterusnya, peringkat merangkumi salah satu jenis pendakian tertua. Ia dibesarkan pada tahun 1930 di taman asuhan kanak-kanak Amerika dan tidak kehilangan kaitannya hingga hari ini. Belukar yang luas dan bercabang tumbuh dengan cepat dan, dalam keadaan yang baik, tingginya mencapai 6 m. Pucuk ditutup dengan duri tajam, kuat, kerinting. Bunga berganda dengan 40 kelopak berwarna merah jambu pucat dan benang sari kuning. Dalam cuaca cerah, mereka memperoleh warna mutiara. Pucuk kerucut terbuka menjadi bentuk cawan yang lebar.

Bau itu sukar dikelirukan dengan tanaman lain. Ini adalah aroma teh mawar yang lembut dengan sedikit epal, yang berlangsung sepanjang masa berbunga, yang berlangsung dari bulan Jun hingga akhir musim gugur. Rintangan fros tinggi. Rose bertahan pada suhu rendah yang tidak normal dengan penjagaan yang sewajarnya.

Menurut ulasan, varieti ini dipilih oleh banyak penduduk musim panas berhampiran Moscow untuk menghias pagar, teres, gazebo. Ia tahan lasak, keratan yang baik, tumbuh di tanah yang tidak dibaja, tidak bersahaja. Fleksibiliti bunga mawar terletak pada hakikat bahawa anda boleh membuat komposisi dengannya. Ini berputar di atas sokongan apa pun, kelihatan hebat di lengkungan bunga.

Jenis bunga mawar terbaik untuk wilayah Moscow

Helo

Penilaian: 5.0

HELLO

Pelbagai yang termasuk dalam penilaian kami sering disebut sebagai permaidani bunga ungu. Ia benar-benar meliputi kawasan yang luas dan menghiasi pemandangan di taman dan kebun dalam masa yang singkat. Tunas, apabila dibuka, membentuk bentuk mangkuk. Warna dari ungu tua secara beransur-ansur berubah menjadi garnet. Satu putik mengandungi hingga 125 kelopak. Belukar adalah padat, kuat, tinggi maksimum – 65 cm, lebar – 110 cm. Daun berwarna hijau terang, berkilat.

Pembungaan berterusan hingga akhir musim luruh, ia banyak, berterusan. Bayangan tunas pada bulan Oktober menjadi ceri. Aromanya 'sedap', lembut, berterusan. Tidak diperlukan syarat pendaratan khas. Belukar berakar dengan baik di mana-mana bahagian kebun. Ia kelihatan baik di halaman rumput besar dan katil bunga kecil.

Menurut tukang kebun, ini adalah salah satu varieti tahan lasak terbaik dalam kumpulannya. Dengan itu, anda dapat melengkapkan kebun dengan cepat, menciptakan aksen yang terang, sementara tidak memerlukan perawatan tambahan. Varieti ini dapat menahan suhu rendah, cuaca hujan, tahan penyakit. Banyak yang menyatakan bahawa semak-semak itu kelihatan seperti permaidani yang cerah dan indah kerana berbunga yang melimpah dan dikagumi oleh kedua-dua isi rumah dan tetamu.

Buih laut

Penilaian: 4.9

FOAM LAUT

Kepelbagaian lain yang perlu diperhatikan termasuk dalam penilaian kami. Ini membentuk semak penyebar yang besar, mencapai ketinggian 100 cm. Lebarnya, ia mampu menutupi kawasan hingga 1,5 meter. Mawar mekar secara berterusan dari bulan Jun hingga fros pertama. Kuncupnya berwarna pucat atau putih mutiara. Kelopak terry. Dedaunannya kecil, hijau tua. Ini adalah pelbagai serbaguna yang digunakan dalam pelbagai komposisi dan kombinasi.

Ia diakui sebagai salah satu mawar penutup tanah yang paling banyak berbunga, di mana jisim bunga bertindih dedaunan hijau. Kilang ini menyukai tempat-tempat yang cerah tanpa angin kencang, tetapi dengan sesak nafas yang baik. Setelah memilih tempat seperti itu, pertumbuhan yang cepat, musim sejuk yang selamat dan ketiadaan penyakit dijamin.

Menurut ulasan, mawar membentuk permaidani bunga besar, yang menjadi hiasan hiasan bukit alpine, tempat tidur bunga. Ia kelihatan luar biasa di taman gantung, pasu, pasu. Varieti ini digunakan untuk hiasan sempadan, pengezonan laman web. Kerana sistem akar yang kuat, semak digunakan untuk menguatkan lereng. Tukang kebun di wilayah Moscow mengesyorkan memperhatikan varietas ini dan memastikan bukan sahaja berbunga panjangnya yang indah, tetapi juga kesesuaian optimum untuk iklim zon tengah.

Jenis bunga ros Austin terbaik untuk wilayah Moscow

Puteri Mahkota Margaret

Penilaian: 5.0

MARGARET PRINCESS CROWN

Tanaman hiasan, yang diakui oleh tukang kebun dan pakar sebagai varietas bunga mawar Austin terbaik untuk tumbuh di wilayah Moscow, dibesarkan pada tahun 1999 dan dinamakan sempena cucu Ratu Sweden, yang gemar melakukan florikultur. Ia menjadi yang pertama dalam kategori penarafan ini. Rose tergolong dalam kumpulan yang paling tahan lasak dan sihat dan boleh tumbuh dalam keadaan yang lebih teruk daripada jalur rata-rata Rusia. Tunasnya besar, menjadi bunga rona aprikot-oren yang banyak. Beratnya ganda dan mempunyai 120 kelopak dalam satu mangkuk. Belukar setinggi 2 meter. Hampir tidak ada duri di batang.

Aromanya kaya, kuat, dengan nota buah yang hampir tidak dapat dilihat. Pelbagainya serba boleh dan sesuai untuk pelbagai tujuan. Ia boleh menjadi penanaman tunggal atau komposisi beberapa bunga hiasan dan pokok renek. Mawar adalah pemandangan indah dari mana karangan bunga yang indah dibuat.

Menurut responden, varieti tersebut sangat sesuai untuk keadaan iklim di wilayah Moscow. Ia tidak memerlukan syarat khas, penjagaan yang dipertingkatkan. Ia tahan terhadap penyakit, hujan, fros. Ia menunjukkan dirinya dengan baik baik dalam peningkatan panas dan pada suhu yang rendah.

Alexandra Kent

Penilaian: 4.9

ALEXANDER KENT

Satu lagi wakil pembiakan bahasa Inggeris termasuk dalam penilaian kami. Bunga berganda yang sangat cantik dan cantik menyerlahkan kehebatannya. Tunas terbuka menjadi bentuk cawan. Kelopak dalaman lebih berwarna merah jambu daripada yang luar. Belukar dewasa mencapai ketinggian 90 cm dan lebar 60 cm. Aroma yang menarik membezakan varieti ini dari yang lain. Pada awal berbunga, segar, ringan, pada pertengahan musim panas ia menjadi lemon, dan berakhir dengan bau kismis hitam yang hampir tidak dapat dilihat.

Daun naungan hijau gelap, bersaiz sederhana, dengan sedikit kilauan. Varieti ini disyorkan untuk ditanam dalam kumpulan 4-6 keping per meter persegi. Mereka mencipta semak subur yang menghiasi komposisi landskap.

Rose tergolong dalam tahap ketahanan tertinggi terhadap cendawan dan bintik hitam. Dia tidak takut pada musim sejuk yang keras, bunga tidak merosot semasa hujan lebat, dan penjagaan khas tidak diperlukan. Pembungaan yang berterusan membolehkan anda mengagumi mangkuk besar untuk waktu yang lama, sementara penampilannya selalu rapi: bunga tidak kehilangan bentuknya, kelopak tidak hancur, tidak pudar. Tukang kebun berhampiran Moscow menilai varieti ini sebagai 'sangat baik' dan menganggapnya sebagai salah satu yang paling sesuai dengan iklim kita dengan musim yang ketara.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen