12 inovasi kamera terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Kamera, serta telefon pintar dan alat elektronik lain, adalah kategori barang massa atau profesional yang berkaitan dengan harapan pengguna yang paling serius. Itulah sebabnya pameran khusus yang besar seperti Pameran Elektronik Pengguna (CES) yang sama mengumpulkan semua yang paling menarik dan baru dari pelbagai pengeluar, menimbulkan kegemparan yang serius setiap tahun.

Para editor, bersama-sama dengan perkhidmatan Rankquality.com, mengkaji kronologi pelepasan kamera baru dari pameran CES-2019 hingga hari ini – awal tahun 2020. Berdasarkan analisis yang dilakukan oleh pakar industri kami, kami telah mengumpulkan gambaran mengenai inovasi kamera baru yang paling menarik dalam 12 bulan terakhir. Kami menumpukan kategori berasingan untuk produk baru yang paling dinanti-nantikan yang belum dibentangkan, tetapi telah diumumkan

Penarafan kamera baru terbaik

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Kamera SLR baru yang terbaik 1 Nikon D780 RUB 159,990
2 Canon EOS 250D RUB 36,900
3 Canon EOS-1D X Mark III RUB 469,990
Kamera tanpa cermin baru terbaik 1 Nikon Z6 RUB 109,990
2 Fujifilm X-T3 RUB 83,990
3 Fujifilm GFX100 RUB 769,990
4 Canon EOS Ra RUB 189,990
5 Leica M10 Monochrom RUB 615,000
Kamera kompak baru yang terbaik 1 Olympus TG-6 RUB 25,990
2 Sony Cyber-shot RX100 VII RUB 75,998
3 Canon PowerShot G5 X Mark II RUB 54,990
4 Fujifilm Instax Mini LiPlay RUB 12,990

Kamera SLR baru yang terbaik

Pertama, mari kita lihat apa yang baru dalam industri fotografi pada tahun 2019 dalam kategori kamera SLR lengkap. Ini adalah perkara baru yang baru dikemukakan oleh pengilang, jadi masih terlalu awal untuk menilai harga sebilangan dari mereka di Rusia. Buat masa ini, kami akan membincangkan hakikat pelepasan dan ciri-ciri yang diketahui secara rasmi pada akhir Januari 2020.

Nikon D780

Penilaian: 4.9

Nikon D780

Pertama, kita akan mempertimbangkan perkara baru yang menarik dari Nikon – kamera Nikon D780 SLR, yang merupakan kesinambungan sebenar siri D750 dengan 'campuran' besar ciri-ciri model Nikon Z6 yang berdekatan.

Jadi, D780 adalah DSLR bingkai penuh jarak pertengahan yang ditujukan untuk amatur dan profesional. Dibangun berdasarkan CMOS-matriks dengan resolusi 24Mpixes (berkesan) dengan pencahayaan belakang. Autofokus dalam Pandangan Langsung telah ditingkatkan dengan ketara dengan memasukkan langsung ke array sensor penjejakan fasa. Autofokus dilakukan pada titik yang berbeza, termasuk wajah dan mata. Bagi mereka yang lebih suka mengarahkan pemidang tilik optik, sensor fasa itu sendiri adalah 51 mata dan disokong oleh algoritma yang dipinjam dari Nikon D5.

Bagi penggambaran berterusan, di sini mungkin tidak begitu mengagumkan – hanya 7 bingkai sesaat dengan autofokus. Namun, dalam mod Pandangan Langsung di atas, kamera berubah menjadi tanpa cermin, dan frekuensi meningkat menjadi 12 bingkai sesaat.

Kemungkinan untuk merakam video dalam produk baru kira-kira sesuai dengan Nikon Z 6. yang sama. Oleh itu, anda boleh menulis video dalam resolusi 4K ultra di seluruh lebar matriks, tetapi dengan fps tidak lebih dari 30 bingkai sesaat. Dalam FullHD, anda sudah boleh mengambil gambar dengan kadar bingkai hingga 120 sesaat.

Semua add-on yang paling popular seperti sokongan HDR dalam 'versi' H LG, pengambilan, zebra, N-Log 10 bit hadir. Bagi menyimpan bahan video dalam format RAW, pengeluarnya hanya diam. Foto NEF (RAW) dapat diambil dengan lancar, termasuk campuran format tanpa kompresi tanpa kerugian dan fleksibel dan pemampatan JPEG 'optimum'.

Dimensi peranti tanpa lensa – 143.5×115.5x76mm. Sarung logam dilengkapi dengan perlindungan habuk dan kelembapan. Julat suhu operasi – dari 0 hingga +40 darjah. Berat dengan bateri dan kad memori ialah 840g. Baterinya adalah lithium-ion EN-EL15b⁶, anda boleh mengecasnya terus di badan peranti melalui USB-C. Untuk penyimpanan data, terdapat dua slot kad SD yang menyokong kadar data UHS-II yang lebih tinggi.

Secara umum, para pakar dengan bebas menyatakan bahawa Nikon D780 mengambil yang terbaik dari kamera DSLR dan tanpa cermin. Walau bagaimanapun, model ini belum lulus sekurang-kurangnya beberapa ujian masa, dan ini berlaku untuk semua penyelesaian yang dikemukakan dalam ulasan kami.

Kelebihan

  • bingkai penuh;
  • padat;
  • berat badan yang agak ringan;
  • pemidang tilik hibrid;
  • autofokus lanjutan;
  • gabungan optimum faktor bentuk mirrorless dan mirrorless.

keburukan

  • tidak menyimpan video dalam format RAW;
  • suhu medium hanya di atas sifar.

Canon EOS 250D

Penilaian: 4.8

Canon EOS 250D

Nombor kedua dalam pemilihan DSLR terkini akhir 2019 – awal 2020, mempertimbangkan model amatur EOS 250D dari peneraju pasaran tetap Canon. Walaupun tahap profesionalisme kamera tidak selalu berkaitan langsung dengan harganya, kos EOS 250D benar-benar dapat diterima. Sekarang sukar untuk mengatakan siapa yang pertama kali menjuluki model ini “DSLR paling ringan di dunia dengan layar berputar”, tetapi ciri ini dengan cepat menangkapnya, dan cukup adil.

2019 adalah tahun dominasi tanpa cermin, tetapi Canon berjaya melepaskan model DSLR walaupun dua kamera tanpa cermin keluar berturut-turut. EOS 250D menggantikan EOS 200D yang sangat popular, yang membuktikan kejayaan komersial. Model baru menggabungkan beberapa ciri terbaik EOS 200D dan EOS M50 yang lain.

Di sini kita melihat sensor CMOS APS-C dengan resolusi 24Mpix yang berkesan dan teknologi AF Dual Pixel CMOS tertanam. Faktor tanaman – 1.6. Pemidang tilik optik disediakan. Kelajuan pengambilan gambar – sehingga 5 bingkai sesaat.

Dari EOS M50, model ini meminjam keupayaan untuk merakam video dalam resolusi ultra tinggi 4K, tetapi dengan kadar bingkai terhad hingga 25 bingkai sesaat dengan kadar bit 120Mbps. Dan ini bukan satu-satunya batasan. Semasa merakam dalam 4K, Dual Pixel CMOS AF tidak akan berfungsi, dan tidak semua matriks akan tersedia, tetapi hanya bahagian tengahnya dengan potongan 2.64x. Tetapi di FullHD, di sisi lain, tidak ada sekatan sama ada pada kawasan matriks yang berguna, atau penggunaan Dual Pixel CMOS AF.

Set antara muka di sini cukup baik – USB2.0, HDMI, input mikrofon, modul Wi-Fi tanpa wayar dan Bluetooth, tag NFC. Terdapat alat kawalan jauh.

Sekarang mari kita kembali ke tempat kita bermula. Sesungguhnya, kamera adalah salah satu yang paling ringan – beratnya hanya 449g termasuk bateri. Dimensi tanpa lensa – 122x93x70mm. Skrin LCD boleh dipusingkan, disentuh, 3 inci diagonal. Pemasangan lensa yang digunakan adalah Canon EF. Kapasiti bateri yang dianggarkan (faktor bentuk asli) kira-kira 1070 gambar.

Badan kamera dibuat dalam gaya klasik; tiga pilihan warna tersedia – hitam, perak, putih. Tetapi yang paling mudah dicapai adalah yang pertama. Dua lagi yang dijual mungkin tidak senang dijumpai. Model ini dibekalkan sebagai satu set lengkap dengan lensa, dan secara terpisah 'bangkai'.

Kelebihan

  • berat minimum;
  • skrin putar;
  • Matriks 24Mpix;
  • Teknologi Dual Pixel CMOS AF;
  • modul komunikasi tanpa wayar;
  • NFC;
  • harga berpatutan.

keburukan

  • Video 4k ditaburkan;
  • banyak wabak generasi terdahulu tidak seperti.

Canon EOS-1D X Mark III

Penilaian: 4.7

CANON EOS-1D X MARK III

Untuk melengkapkan pemilihan kamera SLR baru terbaik mengikut versi, produk baru terbaru dan terpanas dari Canon. Ini adalah salah satu model yang paling dinanti-nantikan yang diumumkan pada musim gugur tahun 2019 yang lalu – laporan utama EOS-1D X Mark III DSLR.

Di sini perlu segera mengenal pasti batas-batas tertentu yang mungkin. Ini adalah model profesional, yang mana syarikat pemaju itu sendiri dengan tegas meletakkannya sebagai model 'Olimpik' yang berpotensi bersama dengan kapal induk pengeluar lain, yang dirancang khusus untuk permainan di Tokyo. Oleh itu, pada awal tahun 2020, EOS-1D X Mark III perlu membayar sedikit kurang daripada setengah juta rubel (untuk perbandingan, Mark II hampir separuh harganya). Tetapi, untuk perdana 'Olimpik', tidak ada alternatif harga tertentu.

Model ini mempunyai sensor CMOS 36x24mm dan resolusi berkesan 20.1 juta piksel. Dalam hal ini, kamera tidak jauh dari pendahulunya secara langsung, EOS-1D X Mark II. Walau bagaimanapun, ini membantu mengekalkan dan bahkan meningkatkan kemampuan kamera dari segi pemotretan dalam keadaan cahaya rendah, satu titik yang ditekankan oleh pemasar Canon.

Perhatian penuh diberikan kepada kelajuan operasi dan autofokus. Sensor pengesanan fasa merangkumi ketinggian penuh dan lebar 90% bidang pandangan konvensional untuk membentuk 525 zon penjejakan. Untuk mengarahkan melalui pemidang tilik optik, ada autofokus maju dengan sensor, yang, menurut angka rasmi, hampir tiga pesanan beresolusi lebih tinggi di tengah daripada Mark II.

Penggambaran bersiri cukup tinggi di sini. Semasa menggunakan pemidang tilik optik, kelajuannya akan mencapai 16 bingkai sesaat, dan dalam mod Pandangan Langsung, hingga 20 bingkai sesaat. Sudah tentu, fokus dan pengukuran dilakukan sebelum setiap tangkapan dilakukan.

Selain format JPEG dan RAW, model ini dapat merakam gambar dalam format HEIF 10-bit, yang memberikan julat dinamik tinggi. Kemungkinan untuk merakam video juga memberangsangkan. Anda boleh merakam video terus ke kad memori dalam resolusi ultra tinggi 4K, dan bahkan pada frekuensi 60 bingkai sesaat. Tetapi ini bukan hadnya – peranti juga boleh menulis Canon Log 10-bit 4: 2: 2 ke kad memori yang sama. By the way, mengenai kad – dalam EOS-1D X Mark III anda boleh menggunakan dua format CFexpress.

Bateri lithium-ion milik memberikan rakaman 4K berterusan selama dua jam.

Kelebihan

  • peningkatan kualiti dengan kekurangan pencahayaan;
  • rakaman gambar dalam format HEIF yang dilanjutkan;
  • rakaman video dalam 4K pada 60fps;
  • autonomi;
  • keseluruhannya adalah DSLR laporan terkini yang hebat.

keburukan

  • harga tinggi;
  • jauh dari resolusi matriks rekod untuk harga sebegitu.

Kamera tanpa cermin baru terbaik

Pilihan kedua dalam tinjauan produk kamera baru terbaik menurut majalah lebih luas daripada yang pertama, dan ini kerana sepanjang tahun lalu 2019, pasaran diisi semula terutama dengan kamera tanpa cermin yang terang. Nampaknya pengeluar terkemuka dunia, tidak kira bagaimana mereka berpegang pada klasik cermin, harus mengubah pandangan dunia mereka cepat atau lambat. Jika tidak, seperti yang dikatakan oleh para pemerhati secara bergurau, setengah serius, Sukan Olimpik seterusnya selepas Tokyo akan difilemkan oleh jurugambar di telefon pintar.

Nikon Z6

Penilaian: 4.9

Nikon Z6

Pertama sekali, mari kita lihat kamera, yang sudah dipaparkan dalam ulasan ketika kita membongkar Nikon D780. Kedua model ini keluar dengan selang waktu yang singkat. Nikon Z6, walaupun di tengah perbarisan kamera tanpa cermin dari pengeluar lain, berjaya mendapat pencalonan 'Camera of the Year' oleh persatuan EISA.

Pertama, mari kita ketahui ciri teknikal utama peranti ini. Di sini kita melihat matriks CMOS bersaiz penuh dengan resolusi hingga 24.5MP, mampu membentuk gambar dengan resolusi maksimum 6048×4024, kedalaman warna hingga 42bit dan fungsi pembersihan diri.

Pemidang tilik model ini adalah elektronik, besar dan sangat bermaklumat. Layar LCD 3.2 “juga dapat digunakan untuk panduan. Skrin sensitif sentuhan dan putar. Jumlah piksel pemidang tilik – 3.69 juta, skrin – 2.1 juta. Hybrid AF menyediakan sehingga 273 titik fokus. Autofokus mempunyai pengesanan mata dan wajah, dan berfungsi dengan baik dengan tujuan tepat. Fokus boleh disesuaikan secara manual.

Fotografi burst menyediakan sehingga 12 bingkai sesaat. Terdapat pemasa selama 2, 5, 10 dan 20 saat, serta mod Time-lapse. Penstabilan dua faktor semasa fotografi – optik dan dengan menukar matriks itu sendiri. Kamera dapat menyimpan rakaman dalam format JPEG (dua kadar pemampatan), TIFF, RAW, dan juga mod dwi TIFF + JPEG.

Dari segi penggambaran video, model ini tidak memecahkan rekod, tetapi memberikan tahap yang diperlukan. Oleh itu, peranti boleh merakam dalam resolusi FullHD 1920×1080 hingga 120fps, dan dalam resolusi UHD 4K 1920×1080, frekuensi turun menjadi 25-30fps. Ukuran fail video terhad dalam ukuran – 4GB atau dari segi masa rakaman – 29 minit.

Untuk komunikasi serba boleh, Nikon Z6 mempunyai antara muka HDMI; USB3.0 dengan sokongan pengecasan; input mikrofon; output ke alat dengar; modul tanpa wayar Bluetooth dan Wi-Fi. Autonomi yang dianggarkan sesuai dengan kira-kira 310 gambar yang diambil, dan ini adalah titik paling lemah dari model ini. Kelemahan besar kedua adalah bahawa peranti 'diasah' untuk kad memori XQD yang sangat mahal.

Sehingga Februari 2020, 'bangkai' Nikon Z6 berharga kira-kira 110 ribu rubel di Rusia. Kit dengan lensa paus – hampir 150 ribu rubel.

Kelebihan

  • matriks bersaiz penuh;
  • pemidang tilik yang besar dan bermaklumat;
  • penstabilan dua faktor untuk fotografi.
  • merakam video dalam 4K;
  • modul komunikasi tanpa wayar;
  • USB3.0 pantas dengan sokongan pengecasan;
  • alat kawalan jauh.

keburukan

  • hanya kad memori XQD yang sesuai, sangat mahal;
  • bukan autonomi yang paling luar biasa.

Fujifilm X-T3

Penilaian: 4.8

FUJIFILM X-T3

Nombor kedua dalam pemilihan produk baru yang paling menarik untuk kamera tanpa cermin adalah X-T3 baru dari Fujifilm. Di sini syarikat telah mencapai kejayaan yang ketara dari segi penggambaran gambar dan video untuk peranti dari kategori harga yang lebih kurang. Begitu ketara bahawa X-T3 sangat dipuji oleh Persatuan Eropah untuk Penerbitan Audio dan Video (EISA).

X-T3 menerima dari pemaju matriks X-Trans CMOS4 dengan resolusi 26Mpix dan faktor pemangkasan 1.5, mampu mengambil gambar dengan resolusi maksimum 6240×4160. Kedalaman warna adalah 42 bit. Ia adalah model APS-C pertama yang diterangi dengan sensor fasa bingkai penuh. Tidak ada penapis lorong rendah, kerana perincian gambar setinggi mungkin dicapai dalam konteks ini. Penapis warna X-Trans berjaya menekan pewarnaan moiré dan sesat.

Fungsi pemprosesan gambar digital dilakukan oleh cip X-Processor 4-teras 4. Peningkatan kuasa pemprosesan membolehkan X-T3 satu setengah kali lebih cepat daripada X-T2 untuk mengarahkan fokus automatik dan mengukur pendedahan. Ini sangat penting dengan pemotretan berterusan, yang mana X-T3 dapat menembak pada 11 fps. Dan ini juga dengan pengatup mekanikal, dan ketika menggunakan pengatup elektronik, kecepatannya meningkat menjadi 20 fps, dan tanpa pemadaman, namun, kerangka ditaburkan pada 1,25.

Model ini tidak mempunyai masalah dari segi merakam video dalam definisi ultra tinggi 4K pada 60fps. Tetapi anda perlu bersedia untuk had masa rakaman 30 minit. Ini adalah saat yang tidak menyenangkan, tetapi ia adalah sesuatu yang diberikan. Juga, ketika mengambil gambar untuk waktu yang lama dengan kualitas maksimum, pemanasan yang ketara akan terasa.

X-T3 telah nyata meningkatkan autofokus, dan secara harfiah ke semua arah. 2.16 juta piksel peka fasa merangkumi keseluruhan bingkai, dan pengesanan fasa berfungsi dengan betul pada tahap cahaya yang dikurangkan sebanyak dua titik, berbanding dengan kamera generasi sebelumnya pada baris ini. Maksudnya, X-T3 dapat secara langsung mengarahkan autofokus secara literal pada waktu senja.

Pemidang tilik pasti menggembirakan. Ini digital di sini, dengan pepenjuru 0.5 inci dengan resolusi 3.69 juta titik dan bahkan mempunyai faktor pembesaran kecil sendiri – 0.75x. Kadar penyegaran gambar dalam pemidang tilik adalah 100 kali sesaat. Kelewatan paparan – 5ms. Skrin itu sendiri dibuat mengikut teknologi yang paling maju sehingga kini OLED. Terdapat penyesuaian diopter dengan kunci.

Kelebihan

  • matriks lampu latar maju;
  • autofokus yang gigih dan tepat;
  • merakam video dalam 4K 60fps;
  • sokongan HDR penuh;
  • pemidang tilik elektronik OLED;
  • liputan bingkai penuh dengan elemen sensitif fasa;
  • modul komunikasi tanpa wayar;
  • salah satu kombinasi prestasi dan nilai terbaik.

keburukan

  • pengguna tidak menyukai had masa rakaman video selama 30 minit;
  • bateri lemah.

Fujifilm GFX100

Penilaian: 4.7

Fujifilm GFX100

Nombor ketiga dalam bahagian penilaian ini adalah produk baru dari Fujifilm, dan ia akan menjadi harta inovasi sebenar dan perwujudan kemajuan teknologi. Walaupun dibandingkan dengan pendahulunya yang cukup maju, GFX100 masih jauh di hadapan. Apa yang boleh saya katakan, walaupun EISA mengiktiraf model ini sebagai 'yang terbaik di kalangan inovatif'. Pakar kami memasukkannya dalam tinjauan lebih banyak untuk pengembangan umum dan memperluas cakerawala pembaca kami, kerana sangat sedikit yang mampu melakukannya sejauh ini. Harganya sememangnya sangat melarang.

Ini adalah kamera pertama di pasaran dengan sensor gambar yang lebih besar dari 35mm yang menampilkan piksel pelacakan fasa dan lampu latar. Sebenarnya, dimensi matriks ialah 43.8×32.9mm. Resolusi 102MP yang besar membolehkan anda membuat gambar dengan resolusi asli sehingga 11648×8736 piksel yang tidak dapat dibayangkan.

Kamera ini dilengkapi dengan pemidang tilik elektronik pepenjuru 3.2 inci, dengan bidang pandangan 100% dan resolusi 5.76 juta piksel. Gambar juga dipaparkan di layar LCD berputar belakang.

GFX100 meningkat dengan ketara pada autofokus yang sudah hampir sempurna yang mana generasi sebelumnya dari kamera siri GFX Fujifilm terkenal. Autofokus pelacakan telah menerima tetapan tambahan, menyumbang kepada penjejakan yang sangat tepat bahkan objek terpantas. 3.76 juta piksel sensitif fasa merangkumi hampir 100% keseluruhan matriks. Sebanyak 425 titik fokus dapat digunakan secara nominal.

Walaupun 'megapiksel' melarang, GFX100 lebih senyap daripada generasi siri sebelumnya, tidak kurang juga berkat lampu latar. Di sini juga kita melihat julat dinamik yang lebih luas dan kelajuan pembacaan isyarat yang meningkat. X-Processor 4 yang kuat digabungkan dengan sensor inovatif membolehkan kamera merakam fail gambar dan video RAW 16-bit dengan kualiti dan resolusi yang tidak dapat dibayangkan.

'' Pukulan kawalan '' pemaju ke arah pernyataan skeptis yang terdengar setelah pengumuman – sistem penstabilan imej bersepadu di peringkat matriks (IBIS). Ini menunjukkan penstabilan dalam 5 paksi hingga 5.5 berhenti. Mekanisme bolt 'berayun' pada empat mata air untuk mengurangkan getaran.

Untuk semua spesifikasi yang luar biasa, GFX100 tidak kuat dari segi video. Oleh itu, peranti ini dapat merakam dalam 4K 3840×2160, tetapi dengan kadar bingkai tidak lebih dari 30fps.

Kelebihan

  • matriks besar dengan resolusi besar;
  • fokus yang sangat tepat;
  • autofokus lanjutan;
  • pemproses yang kuat;
  • Rakaman RAW 16-bit;
  • peralatan terkaya.

keburukan

  • tidak lebih daripada 30fps semasa merakam video dalam 4K;
  • harga larangan.

Canon EOS Ra

Penilaian: 4.7

CANON EOS RA

Ini dan model seterusnya dalam ranking kamera terbaik mengikut versi bukan hanya baru, tetapi sesuatu yang istimewa. Sekarang kita akan melihat kamera Canon EOS Ra, yang dilancarkan baru-baru ini – pada bulan November 2019 dan berfungsi sebagai kesinambungan dari siri R. Model ini khusus dalam pengertian yang baik dan bahkan mengejutkan untuk tujuannya – untuk astrofotografi dan penggambaran langit malam yang serba boleh.

Tepatnya, EOS Ra tidak jauh berbeza dengan EOS R yang dikeluarkan pada tahun 2018. Tetapi perbezaan ini berfungsi sebagai tindak balas yang memadai dari Canon terhadap permintaan astrofotografer. Oleh kerana mesin hampir sama, 'hampir' ini membuat perbezaan dramatik.

Perkara teknikal utama kedua-dua pengubahsuaian ini adalah sama. EOS Ra mempunyai sensor 30.3MP yang sama, sistem fokus yang sama dan pemproses pencitraan digital yang sama.

Penapis sensor telah mengalami beberapa perubahan. Perbezaannya sangat halus, tetapi yang paling penting untuk astrofotografi – peranti ini dapat merakam 400% lebih banyak sinaran garis H-alpha. Dalam praktiknya, ini bermaksud bahawa gambar akan menunjukkan warna merah pada nebula. Kamera 'kuasa besar' biasa, malah mahal dan berkuasa, dilucutkan kerana tidak perlu. Masalahnya ialah awan antara bintang terdiri terutamanya dari helium dan hidrogen, dan 'bersinar' hanya dalam jarak inframerah, yang tanpa ampun memotong penapis kamera lain.

Juga, pada kecepatan rana perlahan, sangat penting untuk menjaga kamera tetap stabil dan menghilangkan getaran mikroskopik, jika tidak, akan ada masalah dengan ketajaman. Di sini, faktor bentuk tanpa cermin itu sendiri menyumbang kepada perkara ini. Mekanisme pengangkat cermin yang mampu menyebabkan getaran kritikal tidak ada di sini mengikut definisi.

EOS Ra juga menambah ciri untuk membantu ketika dipasangkan dengan teleskop. Pertama sekali, ini adalah pilihan yang menyumbang kepada fokus yang sama, termasuk menonjolkan bidang fokus. Tidak perlu dikatakan, pembesaran di sini tidak dapat ditingkatkan. Memang, EOS Ra mempunyai tiga kali pembesaran 'saudara' – 30 kali.

Akhirnya, perincian penting. Peranti ini mampu merakam video dalam resolusi 4K dan mengeluarkan isyarat 10-bit melalui antara muka video HDMI.

Kelebihan

  • bingkai penuh;
  • penapis membetulkan sinaran inframerah;
  • Pembesaran 30x;
  • fungsi fokus yang lebih baik;
  • resolusi matriks tinggi;
  • merakam video dalam 4K dan mengeluarkan aliran 10-bit melalui HDMI.

keburukan

  • belum ada aduan yang sistematik dari pengguna.

Leica M10 Monochrom

Penilaian: 4.7

LEICA M10 MONOCHROM

Dan untuk menyimpulkan banyak pilihan produk baru terbaik dalam segmen kamera tanpa cermin adalah sesuatu yang sangat istimewa. Ini adalah Leica yang legenda, dan tidak sederhana, tetapi monokrom, seperti yang anda sangka dari namanya. Kameranya sangat mahal, tetapi masih tidak memecahkan rekod tinjauan yang ditetapkan oleh model Fujifilm GFX100 yang dinyatakan di atas. Tetapi harganya di sini lebih dibenarkan daripada pada GFX100, kerana M10 Monochrom ditujukan untuk jurugambar 'liga elit' yang sebenarnya.

Ini adalah generasi ketiga kamera tanpa cermin bingkai penuh Leica yang direka untuk fotografi hitam dan putih berkualiti tinggi. Pakar secara serentak menegaskan bahawa M10 Monochrom membawa fotografi monokrom ke tahap yang baru, yang sebelumnya tidak dapat difikirkan, dan sukar untuk tidak bersetuju dengan ini. Sesungguhnya, matriks yang dipasang dengan resolusi 40 megapiksel sama sekali tidak dihasilkan, tetapi dikembangkan khusus untuk model kamera ini, dengan mengambil kira semua nuansa masa depan peralatan dan kuasa elektronik. Sensitiviti tinggi sensor, digabungkan dengan resolusi, memungkinkan pengeluaran semula perincian yang belum pernah terjadi sebelumnya di hampir semua tahap pencahayaan.

Leica M10 Monochrom juga merupakan pelopor dalam beberapa ciri. Jadi, sebagai contoh, ini adalah 'rangefinder' pertama dengan julat ISO 160 hingga 100 ribu. Semasa mengembangkan sensor, sumbernya pada mulanya dimasukkan ke dalam kemampuan untuk mencapai nilai ISO yang lebih tinggi pada ISO dasar yang lebih rendah jika dibandingkan dengan monokrom Leica sebelumnya.

Alat ini mempunyai komponen kreatif yang besar, walaupun dalam nuansa kecil. Jadi, rana di sini adalah yang paling senyap dari semua siri ini, ia secara harfiah 'berbisik' dan membolehkan anda menembak senyap mungkin dan tidak memberikan kehadiran anda. Tidak ada logo merah yang kelihatan klasik di bahagian depan, dan bahagian luar kamera minimalis dan sepenuhnya monokromatik tanpa elemen kontras. Akhirnya, M10 Monochrom serasi dengan semua lensa M, sehingga memaksimumkan ruang untuk ekspresi kreatif.

Mengenai kualiti, jenama itu sendiri banyak mengatakan. Sekiranya ini tidak mencukupi, kita dapat menambahkan bahawa Leica M10 Monochrom dipasang dengan tangan dalam produksi berteknologi tinggi di Jerman, dan bukan hanya pekerja yang baik, tetapi pakar yang berkelayakan tinggi dengan reputasi yang sempurna dan pengalaman yang luas.

Kelebihan

  • kelas premium;
  • jenama terkenal;
  • pemasangan manual;
  • kualiti sempurna;
  • 40 juta piksel monokrom dalam matriks;
  • saiz penuh;
  • serasi dengan semua lensa M.

keburukan

  • harga 'barrage'.

Kamera kompak baru yang terbaik

Pilihan ketiga dan terakhir tinjauan produk kamera baru terbaik mengikut versi merangkumi penyelesaian paling ketara pada tahun 2019 dan awal tahun 2020 di segmen kamera kompak. Ini adalah apa yang disebut 'pinggan sabun', tetapi dalam konteks ini perumusan seperti itu tidak sepenuhnya benar, kerana istilah 'pinggan sabun' mempunyai sifat murah dan terbatas. Tetapi sebenarnya, kamera dalam bentuk ringkas boleh menjadi pelbagai fungsi, dan sangat mahal.

Olympus TG-6

Penilaian: 4.9

OLYMPUS TG-6

Satu-satunya model tanda dagangan Olympus dalam ulasan kami membuka kategori terakhir. Ini adalah kesinambungan siri terkenal, yang sangat sesuai untuk percutian, termasuk yang aktif.

Perkara pertama yang segera mengisyaratkan bahawa kamera ditujukan untuk beroperasi dalam keadaan lapangan dan dalam lingkungan yang sangat berbeza adalah ketersediaan perlindungan yang dapat dipercayai terhadap air, debu dan pendedahan kepada suhu negatif. Malah, kamera ini boleh digunakan di bawah air, dan cukup menarik, ia mempunyai mod tersendiri untuk fotografi makro bawah air!

Berbanding dengan generasi kelima siri Olympus TG sebelumnya, “enam” menerima mod mikroskop yang lebih baik, dan jaraknya diminimumkan hingga 1 cm. Mod makro mempunyai semua penambahan yang diperlukan dan berguna seperti bracketing dan fokus susun. Mod makro bawah air yang disebutkan di atas mempunyai tetapan keseimbangan putih pratetap baru yang dioptimumkan untuk kedalaman yang berbeza.

Paparan juga telah mengalami perubahan menjadi lebih baik. Kebanyakan mereka menyentuh resolusi – sekarang ia adalah 1.04 juta piksel. Peranti ini juga mempunyai aksesori baru, di antaranya penyambungan ikan FCON-T02, yang sangat diinginkan dan diharapkan oleh pembeli.

Sekarang mari kita lihat dengan cepat semua ciri peranti yang paling penting, tanpa mengira hubungannya dengan pendahulu generasi kelima.

TG-6 adalah kompak kasar paling klasik dengan matriks 1 / 2.33 ”dan resolusi 12MP. Sensor diterangi kembali untuk mengurangkan bunyi dan secara amnya menghasilkan gambar dengan ketajaman sempurna. Zum 4x sepadan dengan jarak fokus 25 hingga 100mm. Peranti boleh merakam video dalam definisi ultra tinggi 4K.

Lensa terbina dalam terdiri daripada 9 elemen optik dalam 7 kumpulan. Faktor pemotongan matriks ialah 5.7. Resolusi maksimum gambar yang dihasilkan semula ialah 4000×3000 piksel. Julat denyar terbina dalam – 7,9 meter. Pemidang tilik tidak disediakan, bertujuan dilakukan pada skrin LCD di belakang. Ukuran skrin pepenjuru adalah 3 inci, resolusi 1.040.000 piksel.

Model ini menyokong penangkapan berterusan pada 20 bingkai sesaat. Ukuran pecah maksimum ialah 49 gambar RAW.

Model ini dilengkapi dengan modul komunikasi tanpa wayar Wi-Fi dan penerima GPS.

Kelebihan

  • matriks cahaya belakang;
  • kes yang dilindungi;
  • bekerja dalam keadaan sejuk;
  • mod penggambaran makro yang berkesan, termasuk di bawah air;
  • pratetap keseimbangan putih untuk kedalaman yang berbeza;
  • merakam video dalam 4K;
  • Modul Wi-Fi dan GPS;
  • peralatan.

keburukan

  • bukan bateri paling berkapasiti.

Sony Cyber-shot RX100 VII

Penilaian: 4.8

Sony Cyber-shot RX100 VII

Nombor kedua dalam pemilihan perkara terbaik di antara kamera kompak adalah produk syarikat, yang tidak dapat kita abaikan sepenuhnya dalam ulasan kami. Kami bercakap mengenai Sony Corporation dan generasi ketujuh siri RX100. Versi sebelumnya, RX100 VI, dianugerahkan anugerah 'Kamera Ringkas Terbaik' dalam peringkat tahunan EISA. Tujuh telah mengekalkan semua kelebihannya, setelah ditambahkan dengan serius dari segi peningkatan.

Seperti versi sebelumnya, RX100 VII ditujukan terutamanya untuk blogger video. Pada asalnya, siri Sony RX100 itu sendiri dibuat sebagai pembantu kompak untuk jurugambar profesional untuk pelbagai majlis. Tetapi ketika model demi model keluar, pembangun mula memberi perhatian lebih kepada kemampuan video. RX100 VII mengekalkan keseimbangan optimum dalam hal ini.

Model ini menerima lensa tepat yang sama dengan 'enam' – 24-200 mm persamaan. dengan aperture f / 2.8-4.5. Walau bagaimanapun, matriks itu sendiri telah berubah menjadi yang lebih baru, dengan resolusi 20Mpix dan format 1 “. Perbezaannya adalah dalam jumlah titik AF pengesanan fasa yang lebih banyak. Terdapat 357 titik ini secara keseluruhan. Yang paling menarik ialah fungsi penjejakan masa nyata, seperti yang dapat dilakukan oleh model kamera Sony dari kelas yang berbeza – A9 dan A6400. Autofokus disediakan bukan hanya untuk mengarahkan mata orang, tetapi juga pada mata binatang. Secara umum, wakil syarikat menegaskan bahawa RX100 VII merangkumi banyak idea dan teknologi yang dipinjam dari Sony A9 kelas atas.

Nilai tambah yang berasingan adalah pengambilan gambar berterusan hingga 20 fps, dan tanpa pemadaman pemidang tilik. Kelajuan pemotretan utama maksimum adalah 90 bingkai / s. Benar, terdapat batasan serius di sini – penguncian fokus dan pendedahan dan ketiadaan penyangga awal. Mod ini sesuai untuk situasi yang sangat kritikal.

Model ini mampu merakam video dalam UHD 4K 3840×2160, tetapi pada resolusi maksimum ia akan terhad kepada 30 bingkai sesaat. Tetapi praktikalnya tidak ada shutter bergulir. Dalam resolusi FullHD, kadar bingkai jauh lebih tinggi sehingga 120fps. Terdapat juga mod berasingan peningkatan kadar bingkai, apabila penunjuk ini berkembang menjadi 1000 bingkai sesaat yang tidak dapat dibayangkan. Terdapat penstabilan digital dan optik. Mod tangkapan video yang berasingan untuk cerita dalam orientasi potret.

Kelebihan

  • matriks berkualiti tinggi;
  • banyak titik tumpuan;
  • penjejakan masa nyata;
  • bertujuan untuk mata orang dan haiwan;
  • penggambaran berterusan tanpa pemadaman;
  • rakaman video dalam 4K;
  • mod peningkatan kadar bingkai hingga 1000 sesaat;
  • Mewarisi idea dan teknologi dari kamera Sony A9 kelas atas.

keburukan

  • belum ada aduan sistematik yang dapat dikenal pasti.

Canon PowerShot G5 X Mark II

Penilaian: 4.7

CANON POWERSHOT G5 X MARK II

Nombor ketiga dalam pilihan adalah 'Shot' yang lain, tetapi hanya dari Canon, dan ia akan menjadi Mark II dari siri PowerShot G5. Berbanding dengan pendahulunya, model ini tidak banyak menyerupai model itu. Mark II telah direka bentuk semula dengan sangat ketara. Dan ini wajar, kerana perbezaan waktu antara kedua generasi ini adalah sebanyak 5 tahun, dan selama ini teknologi berjaya melangkah jauh ke depan.

Sebenarnya, hanya konsep yang kekal yakin dari 'Mark' lama. Mark II adalah kompak yang sama dengan optik yang tidak dapat ditukar ganti, matriks format yang sama (1 “) dan, secara umum, ciri utama, yang secara langsung mempengaruhi harga. Ya, untuk Canon PowerShot G5 X Mark II sekarang anda perlu membayar sekurang-kurangnya 50 ribu rubel di lantai perdagangan Rusia. Ini adalah masa yang tepat untuk kita bicarakan di bahagian pendahuluan bahagian – tidak semuanya 'sabun sabun' yang ringkas.

Reka bentuk kamera sangat minimalis dan keras. Faktor bentuk semestinya boleh dikemas. Tetapi untuk semua minimalisme, pemaju berjaya memasukkan pemidang tilik elektronik lengkap ke dalam badan kecil dan sudah 'disumbat'. Ia boleh ditarik dan naik langsung dari badan. Kami bahkan berjaya melengkapkan peranti ini dengan skrin LCD berputar 180 darjah.

Model ini menggunakan sensor CMOS pelbagai lapisan. Memori tersebut terletak pada cip silikon yang sama, kerana memungkinkan untuk mencapai peningkatan kelajuan sensor yang ketara berbanding model Canon yang lalu dan beberapa jiran.

Dalam bentuknya yang murni, kelajuan pengambilan gambar dari segi format RAW dan resolusi 20MP adalah 30fps. Dengan penjejakan AF, maksimum 8 bingkai sesaat. Terdapat mod pemotretan awal – dalam kes ini, kamera sentiasa merakam semua yang dilihatnya dan menyalinnya ke papan keratan, menunggu butang rana ditekan. Mod ini dibuat untuk situasi ketika seseorang secara fizikal tidak dapat bertindak balas secara langsung terhadap suatu peristiwa, dan lebih-lebih lagi kamera itu sendiri tidak mempunyai masa untuk melakukannya. Menggunakan penyangga seperti itu membolehkan anda mengembalikan realiti ke masa lalu dengan setengah saat. Semua kehalusan ini dikendalikan oleh pemproses DIGIC 8 yang kuat.

Kamera merakam video dalam resolusi 4K tanpa memotong bahagian matriks pada kelajuan maksimum 30 bingkai sesaat. Dalam FullHD, kelajuannya boleh mencapai 120 bingkai sesaat. Lensa dengan zoom yang sepadan dengan panjang fokus dari 24 hingga 120mm pada bukaan dari f / 1.8 hingga f / 2.8. Terdapat penstabilan optik. Terdapat semua komunikasi yang diperlukan, termasuk Wi-Fi modul tanpa wayar dan Bluetooth. Cas dari USB-C dengan PowerDelivery.

Kelebihan

  • matriks berkualiti tinggi;
  • pemidang tilik digital yang boleh ditarik balik;
  • mod penggambaran awal;
  • merakam video dalam 4K;
  • Modul Wi-Fi dan tanpa wayar Bluetooth;
  • mengecas dari USB-C dengan PowerDelivery.

keburukan

  • hayat bateri rendah – sehingga 230 tangkapan, dengan pemidang tilik – hingga 180.

Fujifilm Instax Mini LiPlay

Penilaian: 4.6

Fujifilm Instax Mini LiPlay

Dan kedudukan terakhir dalam tinjauan produk kamera baru terbaik pada tahun 2019, awal tahun 2020, menurut majalah itu, adalah model lain yang sangat menarik dari Fujifilm. Sudah atas nama siri Instax, anda dapat merasakan hubungan dengan perkhidmatan foto dengan jelas Instagram. Dan hubungan ini benar-benar wujud.

Instax Mini LiPlay baru direka dengan gaya logo Instagram, tetapi intinya jauh dari gaya. Faktanya ialah model ini adalah yang pertama dalam siri ini menjadi digital sepenuhnya. Sebaliknya, sebagai pengeluar sendiri menyebutnya, 'kacukan'. Instax telah disebut oleh beberapa pihak sebagai 'kubu fotografi analog terbaru'. Dan kubu kuat ini masih runtuh. Siri ini masih beralih ke digital.

Instax Mini LiPlay mempunyai sensor 5MP dengan paparan 2.7 inci. Petunjuk untuk kamera kompak segmen jisim yang lebih kurang, yang berada di TOP 10-15 tahun yang lalu, dikesan dalam hal ini. Panjang fokus bersamaan lensa ialah 28mm. Aperture – f / 2. Sukar untuk dipercayai, tetapi mesin mainan seperti itu dilengkapi dengan autofokus.

Ini adalah penyelesaian teknologi yang sangat asli dan aneh, seperti sebelumnya, ia mampu mencetak gambar. Dua jenis filem serasi dengannya: CONFETTI segi empat tepat dan pencahayaan persegi.

Fujifilm Instax Mini LiPlay juga mendapat penambahan yang lucu dan bergaya. Peranti dapat merakam lagu muzik hingga 10 saat, kemudian menyandikannya ke dalam kod QR dan mencetaknya juga pada foto. Jelas, ini boleh berfungsi seperti kad pos muzik – orang lain hanya perlu menyahkod kod QR menggunakan telefon pintar dan mendengar mesej muzik.

Instax Mini LiPlay juga mempunyai modul tanpa wayar Bluetooth. Ia boleh disambungkan ke telefon pintar dengan mudah untuk mencetak foto secara langsung.

Memori dalaman peranti boleh memuatkan sehingga 45 gambar. Kembangkan keupayaan penyimpanan foto anda dengan mudah dengan kad memori kilat microSDHC luaran. Ia tidak termasuk dalam set penghantaran, anda perlu membelinya secara berasingan. Dari segi foto, kapasiti kad kira-kira sesuai dengan 850 fail per 1GB, jika fail hanya mengandungi gambar, tidak ada suara.

Dimensi ruang benar-benar 'mainan' – hanya 8×4.2x12cm, berat – 255g.

Kelebihan

  • hakikat peralihan siri Instax ke teknologi digital;
  • faktor bentuk khas;
  • terdapat autofokus;
  • percetakan foto pada dua format filem;
  • rakaman muzik dengan pengekodan QR.

keburukan

  • tuntutan objektif tidak diterima kerana kekhususan siri ini.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen