12 filem remaja paling menarik

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Pada pandangan pertama, tidak banyak perkara menarik berlaku dalam kehidupan remaja. Sekolah, rakan, percubaan untuk melepaskan sup untuk makan malam dan permainan komputer. Tetapi ini hanya penampilan. Ingatlah diri anda semasa remaja – berapa banyak nafsu yang anda alami sehingga anda tidak dapat memberitahu buku harian anda, apatah lagi ibu bapa anda?

Dan sebenarnya, ada jauh lebih menarik dalam kehidupan remaja daripada sekadar tugasan dalam aljabar. Pertama jatuh cinta dan cemburu, pengkhianatan dan semangat, persahabatan dan pertengkaran … Sinematografi tidak malu untuk menunjukkan semua perasaan dan peristiwa ini. Dan bagi mereka yang ingin menghidupkan kembali usia remaja mereka lagi, begitu juga untuk kanak-kanak perempuan dan lelaki yang mencari sokongan dan pemahaman, kami telah mengumpulkan rating 12 filem paling menarik mengenai remaja.

Untuk menyusun penilaian, kami menggunakan ulasan pengguna pada perkhidmatan penilaian filem KinoPoisk. Senarai itu merangkumi lukisan asing dan Rusia.

Penilaian filem paling menarik mengenai remaja

Pencalonan sebuah tempat Filem penilaian
Penilaian filem paling menarik mengenai remaja 12 'Semua orang akan mati, tetapi saya akan tetap' 5.7 / 10
11 'Babi Disco' (2001) 6.7 / 10
10 'Akuarium' (Tangki Ikan, 2009) 6.7 / 10
9 'Kelas pembetulan' 6.8 / 10
8 'Umur lembut' 6.9 / 10
7 'American Pie' (1999) 7.2 / 10
6 'Ahli geografi meminum dunia' (2012) 7.3 / 10
5 'Slacker' (1990) 7.3 / 10
4 'Kapal Selam' (2010) 7.4 / 10
3 'Senang diam' (Keuntungan Menjadi Wallflower, 2012) 7.5 / 10
2 'Kelas' (Klass, 2007) 7.8 / 10
1 'Kecantikan Amerika' (1999) 7.9 / 10

Tempat ke-12: 'Semua orang akan mati, tetapi saya akan kekal' (2008)

Penilaian: 5.7 / 10

Semua orang akan mati, tetapi saya akan tinggal

Di pawagam moden, sangat sedikit tokoh yang dapat menunjukkan kehidupan remaja dari kawasan tidur atau wilayah. Biasanya, filem mengenai remaja menunjukkan anak-anak muda yang 'anggun' yang, walaupun mereka menjalani drama kehidupan yang berbeza, tetapi untuk bersikap kasar terhadap guru, mabuk dengan beberapa burda yang tidak dapat difahami mengenai tindakan Pyaterochka atau merokok di sekolah – tidak, tidak.

Valeria Gai Germanika adalah salah seorang pengarah yang tidak malu menunjukkan sisi yang tidak menyenangkan ketika membesar. Ketika anda memberontak, tetapi keinginan anda untuk mengubah dunia berakhir dengan membeli bir yang murah. Apabila anda tidak menyukai ibu bapa anda, tetapi anda hanya boleh mencuri wang dari beg ibu anda. Ketika setiap perjalanan ke sekolah praktik menyeksa, kerana di sana anda perlu terus berada di tangga hierarki rakan sekelas. Secara umum, pemandangannya tidak menyenangkan, tetapi sangat penting.

Dalam filem 'Semua orang akan mati, tetapi saya akan tetap tinggal' Valeria Gai Germanicus tidak turun dari kasut kesayangannya. Terdapat remaja minum, remaja membincangkan seks, remaja menari di disko, remaja bersendawa alkohol, remaja bertengkar, remaja bersumpah … dan semua – dengan hadiah khas dari Festival de Cannes. 'Semua orang akan mati, tetapi saya akan tinggal' mungkin kelihatan terlalu gelap dan tidak realistik, tetapi hanya berhenti di sekolah di Yuzhny Butovo selepas sekolah.

Tempat ke-11: 'Disco Pigs' (2001)

Penilaian: 6.7 / 10

Babi disko

Sekiranya Valeria Gai Germanicus tidak berusaha untuk menunjukkan seluruh kebenaran kehidupan marjinal, tetapi bercita-cita untuk seni sedikit, dia akan mendapat 'Disco Pigs'. Drama Ireland ini sama kejam dan mengerikan, ia kelihatan lebih berat, meninggalkan banyak persoalan dan rasa yang tidak menyenangkan, tetapi pada masa yang sama tidak membuat anda ingin memeriksa sama ada anda melihat TV atau di luar tingkap.

'Disco Pigs' adalah mengenai dua jiran, seorang lelaki dan perempuan. Mereka dilahirkan pada hari yang sama, telah berteman sejak usia yang sangat lembut dan bahkan tertidur berpegangan tangan – kerana ini mereka membuat lubang di dinding. Cuma ia tidak berbau romantik. Watak utama adalah orang yang kejam dan menjijikkan. Mereka akan mencuri alkohol dari jabatan wain dan vodka dan pada masa yang sama mengejek penjual. Seorang gadis menggoda orang muda di disko, dan seorang lelaki memukul mereka dengan keras. Dan semua kekejaman ini berlaku dengan senyuman menyentuh di wajah mereka.

Tetapi mungkin itu bukan sekadar keinginan untuk menimbulkan kesakitan? Bagaimana jika ada lebih banyak di sebalik keinginan ini? 'Disco Pigs' adalah kisah mengenai 'remaja bermasalah' yang mempunyai sistem pandangan dan nilai dunia sendiri. Ini adalah filem yang menjawab persoalan mengapa ibu bapa kadang-kadang tidak memahami anak-anak. Dan dia pasti tidak akan menyukainya.

Tempat ke-10: 'Akuarium' (Tangki Ikan, 2009)

Penilaian: 6.7 / 10

Akuarium

Seorang gadis bernama Mia berumur 15 tahun, dan hidupnya jauh dari dianggap normal. Seseorang mungkin memanggilnya sebagai 'remaja sukar', tetapi ini tidak sepenuhnya betul. Miya tidak memilih jalan kemaksiatan, itu hanya keadaan di sekelilingnya.

Miya tinggal dalam keluarga miskin di kawasan miskin. Ibunya seorang penyendiri dan peminum alkohol yang tidak begitu peduli dengan anak perempuannya. Mia boleh menjadi penari yang baik, tetapi ibu bapa tidak peduli dengan hobi ini – dan anak perempuan pada umumnya. Setelah tidak mendapat cukup cinta, gadis itu jatuh ke dunia luar, sebab itulah dia terbang ke luar sekolah dan bertengkar dengan rakannya. Nah, hidup ini kejam.

Tetapi suatu hari, ibu Mia membawa seorang lelaki pulang. Dia sama sekali berbeza dengan semua orang di sekelilingnya. Dia tenang, seimbang, bergaul dengan anak-anak dan, sepertinya, bahkan memahami sesuatu dalam didikan. Tetapi dia tidak mungkin menjadi ayah, yang sangat dirindui Mia.

'Aquarium' adalah drama Inggeris yang sejuk, difilmkan dalam tradisi terbaik arthouse. Ini bukan filem pawagam yang pada akhirnya semua kebaikan akan dibalas dan semua yang buruk akan dihukum. Kerana tidak ada warna hitam dan putih, ada suasana putus asa dan pengkhianatan di sini, dan bahkan orang terdekat boleh menjadi orang asing. 'Akuarium' adalah kisah tentang mereka yang telah mengunci diri di dunia kecil mereka, menjalani kehidupan kecil mereka, dan ia akan berubah menjadi berumur pendek dan tidak gembira. Tetapi dia tidak penuh dengan kemurungan … lebih tepatnya, siapa yang harus disalahkan bahawa kenyataan di sekitar kita adalah depresi?

Tempat ke-9: 'Kelas pembetulan' (2014)

Penilaian: 6.8 / 10

Kelas pembetulan

Lena Chekhova dilahirkan dengan penyakit serius, kerana dia tidak dapat berjalan, dan menghabiskan seluruh hidupnya di kerusi roda. Dia secara praktikal tidak tahu apa-apa tentang dunia di luar tingkap – baik, lebih tepatnya, dia, tentu saja, melihatnya, dan bahkan pergi ke sana beberapa kali, tetapi secara eksklusif ditemani oleh ibu bapa yang penyayang. Dan dia belajar di rumah.

Tetapi pada satu ketika, ibu bapanya memindahkannya ke sekolah komprehensif biasa. Bukan dalam kumpulan umum, tetapi dalam kelas pembetulan yang disebut, yang mengumpulkan remaja yang paling sukar. Lena Chekhova yang tidak bersalah dan naif hampir tidak bersedia untuk berada dalam masyarakat seperti itu, tetapi nasib sendiri berubah seperti itu.

Masalahnya bukan hanya pada remaja yang sukar, walaupun, tentu saja, mereka juga mampu merosakkan kehidupan seorang gadis miskin. Guru tidak begitu mesra dengan pelajar kelas pembetulan, mereka bersaiz satu sesuai untuk semua. Dan seorang gadis pada usia yang paling lembut menghadapi kekejaman yang luar biasa dari orang-orang di sekelilingnya. Oleh itu, dia harus keluar.

'Correction Class' sering dibandingkan dengan 'Everybody Dies, I Stay' – serta filem lain yang memaparkan keganasan remaja. Tetapi ini bukan mengenai pemuda yang terpinggir. Filem ini adalah mengenai jenis orang yang jahat – tidak kira berapa umur mereka.

Tempat ke-8: 'Tender Age' (1983)

Penilaian: 6.9 / 10

Umur yang lembut (1983)

Selepas filem mengenai kekejaman remaja, akhirnya kami beralih kepada filem yang menunjukkan garis panduan moral yang diterima umum.

Cyrus dan Lyosha adalah teman masa kecil yang, pada masa aksi filem itu, baru saja tamat sekolah. Di luar tingkap – 1944, jadi orang-orang, tanpa ragu-ragu, memasuki sekolah artileri dan bersedia untuk pergi ke depan, untuk mempertahankan Tanah Air. Tetapi dalam beberapa jam 'usia lembut' yang mereka tinggalkan sebelum lawatan itu, mereka harus banyak melakukan – mengucapkan selamat tinggal kepada rakan, rakan sekelas, dan saudara-mara. Cyrus mencari teman wanitanya, hanya untuk mengetahui bahawa semuanya baik-baik saja dengannya, dan berharap dia dapat bertahan dari perang.

'Tender Age' adalah filem yang sangat baik dan ringan, walaupun ia menunjukkan realiti masa perang. Dia menunjukkan kesedaran dan pemahaman. Watak-watak utama dari tahun-tahun awal mula mempertahankan negara mereka – pertama dengan bekerja, kemudian di depan. Tetapi pada masa yang sama mereka berusaha untuk tidak melupakan saudara mereka. 'Tender Age' tidak menumpukan pada kesukaran dalam kehidupan remaja. Ya, tentu saja, mereka – tetapi pada masa yang sama, para pahlawan juga mempunyai tujuan yang lebih penting daripada renungan yang membosankan, yang menghasilkan manifestasi kekejaman.

Tempat ke-7: 'American Pie' (American Pie, 1999)

Penilaian: 7.2 / 10

Pai Amerika

Terdapat tiga cara untuk membicarakan akil baligh. Yang pertama adalah menunjukkan sekuat mungkin semua ciri keinginan seksual yang tidak dapat dilupakan, seperti filem dari tempat ke-12 hingga ke-9 dalam penilaian kami. Yang kedua adalah dengan pura-pura berpura-pura bahawa tidak ada masa pubertas, semua ini adalah palsu, palsu di Poland, pergi mengajar pelajaran anda. Dan yang ketiga adalah menganggapnya ringan, seperti yang dilakukan oleh American Pie.

'American Pie' adalah komedi belia terkenal dengan humor tepat di bawah tali pinggang. Watak utamanya adalah empat orang lulusan sekolah yang sangat menderita kerana mereka masih perawan pada usia 16-17 tahun. Dan mereka dengan tegas memutuskan untuk tidur bersama anak perempuan sebelum akhir tahun persekolahan. Benar, mereka belum mahir dalam kemahiran menggoda, mereka tidak berkomunikasi dengan baik dengan wakil lawan jenis, dan mereka secara praktikal tidak membezakan jatuh cinta dengan tarikan. Secara amnya, rata-rata remaja biasa.

American Pie kelihatan seperti gambar yang sangat nostalgia sekarang. Ini mengekalkan suasana ketika majalah atau pita video itu adalah nilai terbesar dan mengajar kehidupan orang dewasa hampir lebih baik daripada kisah orang tua. Dia tidak memusatkan perhatian pada kesopanan, sebaliknya, semua lelucon mengenai seks menjadi latar belakang ciri-ciri lain dan masalah ketika membesar – adakah mungkin untuk menjalin persahabatan setelah memasuki kuliah? Dan keseronokan? Adakah anda akan dapat bersenang-senang ketika akhirnya mendapat pekerjaan?

American Pie juga dapat dilihat untuk suasana. Ini adalah filem musim panas yang biasa. Dia ringan, riang dan gembira.

Tempat ke-6: 'Geographer minum dunia' (2012)

Penilaian: 7.3 / 10

Ahli geografi meminum dunia '(2012)

The Geographer Drank His Globe Away sebenarnya bukan filem mengenai remaja. Ya, murid sekolah ada di dalamnya, tetapi mereka jauh dari peranan pertama. Dan di tengah-tengah plot perhatian adalah kehidupan sederhana orang tambahan.

'Orang tambahan' sudah lama tidak menjadi pahlawan cerita. Mereka tidak sesuai dengan realiti dunia kita, mereka seolah-olah tersingkir dari masa. Begitulah juga Viktor Sluzhkin, yang dimainkan oleh Konstantin Khabensky. Dia ingin menjadi saintis, tetapi tidak ada wang, dan oleh itu dia harus mendapatkan pekerjaan sebagai guru. Pengajaran akan dilakukan di sekolah Perm dengan pelajar yang tidak begitu berminat untuk belajar. Dan Victor sendiri tidak begitu berminat untuk mengajar. Dia ditindas oleh limpa Rusia yang sama, yang merupakan ciri semua 'orang berlebihan', dan melankolis menunjukkan dirinya dalam alkoholisme dan konflik berterusan dengan semua orang – dengan isterinya, anak perempuannya, dengan pelajar, dengan kepemimpinan sekolah.

Kisah yang diceritakan oleh 'The Geographer on the world on drink' ditambah dengan satu perincian yang lebih menarik – seorang anak kelas kesepuluh jatuh cinta dengan Viktor Sluzhkin. Guru, pada gilirannya, juga bukan contoh kesetiaan keluarga. Dan dia harus melakukan segalanya agar tidak merosakkan nasib pelajar, berjuang dengan tabiat dan ketagihannya.

'Geografer meminum dunia' menunjukkan rancangan membesar dari kedudukan orang yang sudah berpengalaman, seorang mentor. Dan itu menjadikannya menarik.

Tempat ke-5: 'Slacker' (Slacker, 1990)

Penilaian: 7.3 / 10

Slacker '(1990)

Filem Amerika mengenai maklumat tidak rasmi, di mana tidak ada plot atau cerita – hanya pertunjukan aneh orang yang, untuk satu sebab atau yang lain, tidak sesuai dengan sistem ini. Dan, tentu saja, kebanyakan mereka adalah remaja. Kerana mudah untuk tidak masuk ke dalam sistem ketika anda baru berusia 15 tahun dan belum perlu membuat pembayaran gadai janji bulanan.

Filem ini adalah manifesto satu generasi, dan para pahlawannya adalah orang-orang yang masih mengikuti impian yang belum hancur oleh rutin. Masing-masing dari mereka menceritakan kisahnya, tetapi tiga minit berlalu – dan kamera beralih ke watak seterusnya, dengan tujuan dan cita-cita sendiri. Pahlawan berubah dengan cepat, tidak ada yang mempunyai masa untuk bosan, tetapi tidak ada yang perlu berempati, yang tinggal hanyalah duduk dan menonton betapa keperibadian berwarna-warni membentuk imej seluruh generasi – generasi pemalas yang belum bersedia untuk realiti kejam dan oleh itu dapat menyimpan impian.

Tempat ke-4: 'Kapal Selam' (Kapal Selam, 2010)

Penilaian: 7.4 / 10

Kapal selam

Filem Inggeris yang santai yang mengisahkan seorang remaja Inggeris dengan watak yang sangat menarik.

Pemuda Britain sama ada anti-sistem dan segala-galanya yang 'hampir punk', atau hipsters, atau lelaki yang sombong dan sombong yang menyimpan tradisi Kerajaan dengan modal 'K' Watak utama 'Kapal Selam' mengimbangi antara semua penggredan ini. Dia cukup romantis dan melamun, tetapi pada masa yang sama dia berkembang melebihi usia, dan juga mempunyai pendekatan dewasa untuk menyelesaikan pelbagai masalah. Benar, sekarang dia mengejar dua tujuan – untuk memelihara perkahwinan ibu bapanya dan tidur dengan kekasihnya. Dan dia juga akan menyelesaikannya … tidak biasa.

Kapal selam boleh menjadi komedi jika mempunyai lebih banyak lelucon. Dan dia boleh masuk ke drama jika dia mempunyai lebih banyak emosi. Sebagai gantinya, dia menyendiri, seperti kisah dirinya yang berusia lima belas tahun – mementingkan diri sendiri, sedikit menantang dan sangat menghiasi. Ia juga muncul secara visual. Kamera sentiasa menyimpan watak utama tepat di tengah bingkai – dan jika anda menjeda filem pada bila-bila masa, maka 'gambar' boleh dihantar ke Instagram atau ke pejabat pasport.

Dan dalam banyak hal inilah kelebihan pengarah, Richard Ayoadi. Dia adalah pelakon berbakat Inggeris sehingga dia menjadi pengarah Britain yang sama berbakat, tetapi tetap memiliki pendekatan berwawasan. Dan pada akhirnya, 'Submarine' adalah sebuah filem mengenai seorang remaja yang boleh dibuat oleh seorang remaja, yang menceritakan secara langsung mengenai kehidupannya.

Tempat ke-3: 'Senang diam' (Keuntungan Menjadi Wallflower, 2012)

Penilaian: 7.5 / 10

Senang diam '(Keuntungan Menjadi Wallflower, 2012

Pada tahun 1999, Stephen Chbosky menulis novel It's Good to Be Quiet, dan ia mungkin menjadi buku yang paling memalukan pada akhir abad yang lalu. Dengan cepat dilarang ke sekolah, dikeluarkan dari kebanyakan perpustakaan dan meletakkan had umur yang paling ketat. Novel ini hanya mengandungi semua perkara yang boleh merosakkan orang muda – dadah, alkohol, seks, keganasan, seks lagi, dan banyak lagi … Secara umum, buku ini sama sekali tidak sesuai dengan tajuknya.

Dan 13 tahun kemudian, Stephen Chbosky yang sama memfilmkan novelnya. Gambar itu sedikit kurang 'toothy', jadi dia diberi kelayakan usia '13 + '. Dan Stephen Chbosky berjaya menarik Emma Watson ke pelakon 'Hermione Granger of All Hollywood'.

Plot ini berkisar pada 'kutu buku' khas – seorang budak lelaki, pandai membaca dan berpendidikan selama bertahun-tahun, tetapi sama sekali tidak popular di kalangan rakan sekelasnya. Dia juga menderita trauma mental, yang semakin mengurangkan kedudukannya dalam hierarki sosial sekolah. Dan dia tidak hidup dengan tenang untuk dirinya sendiri, sehinggalah dia berteman yang membantunya mengatasi semua masalah.

'Senang diam' boleh menjadi cerita mengenai kepentingan persahabatan. Tetapi sebenarnya, ini hanyalah gambaran hidup seorang lelaki biasa, tidak begitu popular, tetapi yang menjumpai kawan baik. Dan itu sahaja. Ya, tentu saja, ada semua unsur-unsur dari buku ini, yang sangat tidak disukainya, tetapi tidak muncul lama.

Tempat ke-2: 'Kelas' (Klass, 2007)

Penilaian: 7.8 / 10

Kelas '(Klass,

Dan sekali lagi, sebuah filem mengenai kekejaman remaja. Tetapi jika dia mengehadkan dirinya hanya untuk menunjukkan bagaimana sebilangan pelajar sekolah mengejek orang lain, maka dia hampir tidak akan naik ke tempat kedua dalam penilaian, bukan?

Di tengah plot ada seorang budak lelaki bernama Josep, yang terpaksa menanggung keganasan di mana-mana secara umum. Mereka memukulnya di rumah, di sekolah dan di jalan. Dan dia secara fizikal tidak dapat melakukan apa-apa, kerana dia lemah – dan juga moral. Dan dia akan mengalami penindasan dan kemarahan lebih lanjut jika tidak kerana Kaspar.

Kasper juga pernah mengejek Josep, tetapi pengganggu itu tiba-tiba berpihak pada 'squishy'. Hati nurani dia baru terbangun. Tetapi dia tidak seharusnya melakukannya, dan Kaspar juga mendapati dirinya berada di antara yang terhina dan tertekan. Tetapi pada satu ketika, kedua-dua lelaki mempunyai kesabaran.

'Klass' sering dibandingkan dengan karya Valeria Gai Germanicus, tetapi dalam praktiknya filem Estonia ini jauh lebih keras. Ini bukan lagi kisah mengenai kehidupan remaja terpinggir. Ini adalah manifesto, selepas itu menjadi menjijikkan, mual dan menyakitkan. Dan saya ingin meminta pengampunan dari semua orang yang tersinggung di sekolah, secara tidak sengaja atau sengaja.

Tempat pertama: 'American Beauty' (American Beauty, 1999)

Penilaian: 7.9 / 10

Keindahan Amerika '(1999

American Beauty sekali lagi bukan filem remaja. Di tengah-tengah cerita adalah seorang lelaki yang cukup dewasa, menetap dan telah mendapat tempat dalam kehidupan. Dia mempunyai semua yang dijelaskan oleh idea-idea impian Amerika – dan rumahnya sendiri (dengan rumput yang sangat diperlukan, kerana bagaimana mungkin tanpanya), dan seorang isteri yang cantik, dan anak perempuan yang pintar, dan pekerjaan yang baik, dan secara umum, hidup dan bahagia. Tetapi sesuatu tidak menyukai lelaki, tidak membawanya menjadi kebahagiaan.

Tetapi kemudian seorang lelaki bertemu dengan rakan sekelasnya yang genit – dan jatuh cinta padanya. Plot filem ini baru mula menggoda 'Lolita' Nabokov, apabila filem itu segera terbalik dan berubah secara radikal. Tidak, seorang lelaki tidak menderita cinta pada seorang gadis muda.

Dia menderita kerana dia tidak pernah hidup. Impian seluruh Amerika yang membentuknya bukan miliknya. Ini adalah rumah boneka isterinya, dia ingin memotong bunga mawar dan membina karier, mengimpikan anak perempuan dan rumput. Apa yang dia mahukan? Tetapi ia tidak jelas. Dan sekarang jatuh cinta dengan nimfa berusia 17 tahun menyebabkan krisis paruh baya pada seorang lelaki, dia berhenti dari pekerjaannya, membeli sebuah kereta kuno, mula mengayun dan menghisap ganja. Dan kemudian dia mati, secara harfiah dalam seminggu. Sebenarnya, dia hanya menjalani hidupnya selama tujuh hari.

'American Beauty' dengan mahir menguraikan impian Amerika yang sama, memusnahkannya pada tahap paling primitif. Dan sekarang bunga mawar dari taman isterinya jatuh kelopak di badan seorang gadis muda, dan sekali cinta tulus tenggelam dalam jaring pembohongan dan intrik. Nampaknya tidak ada yang nyata dalam plot kecuali kematian sebagai simbol penyucian. American Beauty dipenuhi dengan simbol, kiasan dan kiasan, dan setiap gambar bermaksud lebih daripada yang ditunjukkan, dan setiap watak mempunyai terlalu banyak kerangka di dalam almari.

Walaupun remaja itu sendiri sedikit di sini. Tetapi persoalannya jauh lebih penting – adakah layak untuk bersikap hipokrit demi kebahagiaan sementara?


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen