12 empayar terbesar dan paling berkuasa dalam sejarah

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Apa-apa kuasa berusaha untuk absolutisme. Ini terwujud dalam usaha untuk mewujudkan undang-undang yang ketat dan dalam pengembangan wilayah. Oleh itu, sejarah umat manusia mempunyai banyak empayar – negeri besar dengan kawasan yang mengagumkan, sering kali terdapat jajahan, dan juga pemerintah tunggal yang sukar.

Ciri utama setiap empayar adalah kepentingan antarabangsa. Kehidupan negara-negara jiran, dan bahkan seluruh planet, bergantung pada keputusan dasar luar atau dalam negeri dalam keadaan sedemikian. Sebagai contoh, Britain pada masa terbaiknya memerintah sejumlah besar wilayah, dan oleh itu setiap tindakan penguasa mendapat gema yang serius. Dengan kriteria ini, by the way, Kesatuan Soviet dan Amerika Syarikat sering dimasukkan dalam senarai kerajaan.

Walau bagaimanapun, kedua-dua negeri ini tidak akan berada dalam kedudukan kita. Kami dipandu oleh kriteria penting lain – ukuran, kepentingan wilayah, kehadiran jajahan, pelaksanaan dasar yang agresif, dan juga bentuk pemerintahan. Berdasarkan parameter ini, kami telah mengumpulkan peringkat 12 kerajaan terbesar dan paling berkuasa dalam sejarah.

Kedudukan kerajaan terbesar dan terkuat dalam sejarah

Pencalonan sebuah tempat Empayar kawasan
Kedudukan kerajaan terbesar dan terkuat dalam sejarah 12 Empayar Rom Suci (962-1806 Masihi) 1 JUTA SQ. KM
11 Empayar Rom (27 SM – 476 Masihi) 5 JUTA SQ. KM
10 Kyrgyz Kaganate (840-916 M) 8.1 JUTA SQ. KM
9 Empayar Brazil (1822-1889 Masihi) 8.3 JUTA SQ. KM
8 Empayar penjajah Portugis (1415-1999 M) 10.4 JUTA SQ. KM
7 Kekhalifahan Abbasiyah (750-1543 M) 11.1 JUTA SQ. KM
6 Empayar kolonial Perancis (1534-1980 Masihi) 13 JUTA SQ. KM
5 Kerajaan Qing (1644-1912 A.D.) 14.7 JUTA SQ. KM
4 Empayar Sepanyol (1492-1976 AD) 20 JUTA SQ. KM
3 Empayar Rusia (1721-1917 AD) 22.8 JUTA SQ. KM
2 Kerajaan Mongol (1206-1368 Masihi) 33.2 JUTA SQ. KM
1 Empayar Inggeris (1707-1999 Masihi) 36.6 JUTA SQ. KM

Tempat ke-12: Empayar Rom Suci (962-1806 AD, 1 juta km persegi)

Penilaian: 3.9

Empayar Rom yang suci

Walaupun namanya, Kerajaan Rom Suci memiliki pusat politik dan sosial di Jerman. Ini bermula dengan keputusan raja Jerman Otto I untuk menghidupkan kembali 'tradisi gemilang nenek moyang'. Untuk ini, dia mengadakan persekutuan dengan orang-orang Itali, Balkan, Frank dan bahkan Slavia Barat.

Benar, Kerajaan Rom Suci muncul pada masa yang sangat malang bagi kerajaan. Penguasa-penguasa feodal tempatan telah merasakan kekuasaan, menikmatinya, dan oleh itu tidak tergesa-gesa untuk bersumpah setia kepada seorang raja. Akibatnya, kerajaan ternyata terpecah-pecah, terdesentralisasi, dan inti sosio-politiknya dalam bentuk Jerman memerintah tidak sebanyak aturan.

Sejarah Empayar Rom Suci cukup menarik. Jika pada tahap awal keberadaannya, penguasa, paling tidak, berusaha mempertahankan kekuasaan mutlak, walaupun dia mencapainya dengan cara yang dirundingkan, juga pada pertengahan Abad Pertengahan, Mahkamah Kepausan muncul di puncak. Oleh kerana itu, negara tiba-tiba menjadi teokratik, dan pada tahun 1157 ia memperoleh awalan 'Suci' atas namanya.

Pada pertengahan abad ke-15, keadaan politik di Empayar Rom Suci berubah lagi. Raja Jerman Charles IV ternyata menjadi penguasa yang cukup kuat dan dominan. Dan negara itu dinamakan semula sebagai Kerajaan Suci Rom dari negara Jerman, dengan itu menunjukkan penyampaian Berlin sebagai pusat politik.

Dan Napoleon Bonaparte mempunyai tangan dalam kejatuhan Empayar Rom Suci. Perang dengan Perancis ternyata kalah untuk Jerman, dan negara-negara lain hanya bergegas pergi.

Tempat ke-11: Empayar Rom (27 SM – 476 M, 5 juta km persegi)

Penilaian: 4.0

Empayar Rom

Terdapat tempoh dalam sejarah negara Rom kuno ketika kekuasaan republik berakhir dan autokrasi bermula. Di samping itu, para penguasa pada masa itu menjalankan kebijakan agresif yang aktif. Zaman ini disebut sebagai Empayar Rom.

Geografi Empayar Rom, yang wujud selama lebih dari lima ratus tahun, terus berubah. Pusat politik, tentu saja, berada di selatan Eropah dan negara-negara Mediterranean. Di samping itu, para penguasa selalu mencaplok negara-negara baru. Sebagai contoh, pada tahun 117 Masihi, Empayar Rom juga merangkumi sebahagian wilayah Timur Tengah dan Afrika Utara.

Bahkan hakikat bahawa Maharaja Julius Caesar menjalankan kebijakan agresif terhadap Kepulauan British membincangkan keinginan untuk memperluas sempadan wilayah. Pada masa yang sama, tanah Perancis dan Sepanyol berada di bawah kawalannya.

Empayar Rom, walaupun ukurannya agak kecil – sejarah mengetahui banyak negara besar – tetap menjadi contoh negara yang hebat dan megah. Dia bahkan mempengaruhi penguasa masa depan. Lima abad setelah kejatuhan Empayar Rom, pemerintah Jerman memutuskan untuk menghidupkannya kembali. Ini adalah bagaimana Kerajaan Rom Suci muncul, yang berada di tempat sebelumnya dalam peringkat.

Tempat ke-10: Kyrgyz Kaganate (840-916 Masehi, 8.1 juta km persegi)

Penilaian: 4.1

Kyrgyz Kaganate

Mungkin agak sukar untuk dipercaya, tetapi Kyrgyzstan pernah menjadi negara besar dan berkuasa. Hari ini ia berada di bawah indeks antarabangsa. Dan pada periode 840 hingga 916 M, Khaganate Kyrgyz berada di puncak kekuasaannya dan merebut wilayah Siberia Selatan hingga ke Tien Shan.

'Rahsia' adalah bahawa pada abad ke-9 kerajaan menjalankan 'dasar luar' yang sangat agresif. Suku-suku stepa Kyrgyz secara aktif menakluki wilayah-wilayah baru, menunjukkan latihan “tentera” yang sangat baik – dan penempatan yang tidak menetap tidak dapat menahannya. Di samping itu, kekuatan dalam Kagan Kyrgyz tidak hanya otoriter – seluruh klan Kagan secara harfiah disatukan.

Menjelang pertengahan abad ke-9, Kyrgyz Kaganate menduduki wilayah Mongolia dan tanah Tuvan. Kemudian puak-puak perang mencapai Amur dan Irtysh. Jejak harta benda mereka ditemui walaupun di wilayah wilayah Chelyabinsk moden.

Oleh kerana hakikat bahawa Kyrgyzz pada masa itu menjalani gaya hidup nomad dan sedikit yang mendokumentasikan apa yang berlaku, tidak mungkin untuk menentukan batas-batas kekaisaran dengan tepat. Tetapi, seperti yang dipercaya oleh sejarawan, di puncak kekuasaannya, negara ini memiliki luas sekitar 8,1 juta kilometer persegi.

Tempat ke-9: Empayar Brazil (1822-1889 AD, 8.3 juta km persegi)

Penilaian: 4.2

Empayar Brazil

Pada tahun 1822, Brazil, yang pernah menjadi salah satu jajahan Eropah, seperti kebanyakan negeri lain di Amerika Latin, mengisytiharkan kemerdekaan. Ini sebahagiannya dipengaruhi oleh Napoleon. Dia membawa keluarga kerajaan Portugis ke Brazil, mereka mendirikan pemerintahan sendiri di sana, dan kemudian kembali ke Lisbon asal mereka. Dan itu adalah kesalahan mereka. Setelah pemergian keluarga kerajaan, tunjuk perasaan bermula di Brazil, akibatnya negara tersebut mengisytiharkan kemerdekaan dan memasang raja sendiri di takhta.

Pedro I, maharaja pertama Brazil, pertama menyatukan negara itu dan kemudian mula menyebarkan kuasa. Tetapi polisi agresifnya tidak aktif. Sebagai contoh, sebagai akibat dari Perang Brazil-Argentina (yang dimulakan oleh Argentina), sebuah bahagian di wilayah Pantai Timur dianeksasi ke wilayah negara itu.

Secara amnya, kerajaan Brazil tidak begitu berbeza dengan keadaan negara semasa. Dengan kejatuhan negara ini, revolusi terjadi, akibatnya hanya beberapa wilayah kecil selatan yang terpisah dari wilayah tersebut.

Apa yang sangat menarik, semasa wujudnya sebagai sebuah kerajaan, Brazil mengalami ledakan ekonomi dan perindustrian yang belum pernah terjadi sebelumnya. Dan semasa krisis kuasa, ia tidak melambat. Nampaknya, hanya monarki bukan bentuk pemerintahan yang sesuai dengan negara maju.

Tempat ke-8: Empayar penjajah Portugis (1415-1999 AD, 10.4 juta km persegi)

Penilaian: 4.3

Empayar penjajah Portugis

Semasa Zaman Pertengahan, negara-negara Eropah selatan menjalankan dasar penjajahan yang sangat aktif. Mereka dapat difahami. Terletak di pusat ekonomi, perindustrian dan pengeluaran, negara-negara ini benar-benar diperlukan untuk memperluas harta mereka. Kerana “semakin tinggi tahap, semakin besar keperluannya.” Dan Portugal tidak terkecuali.

Pemerintahan benua Portugal selama 6 abad terakhir kewujudannya telah merebak ke seluruh dunia. Tanah jajahannya terdapat di Amerika Selatan (Brazil, Uruguay, Guyana Perancis), Amerika Utara (sebahagian Kanada), dan terutama di Afrika. Benua-benua hemisfera selatan mempunyai nilai tertentu bagi Portugal, kerana mereka adalah sumber-sumber sumber yang hilang di Eropah. Buah-buahan dan produk pertanian lain diimport dari Brazil, emas dan berlian dari Afrika.

Tetapi yang menariknya bukanlah pembungaan kerajaan Portugis (yang dikaitkan dengan zaman perintis), tetapi penurunannya. Negara antarabangsa yang kuat ini dihancurkan oleh Napoleon. Setelah pencerobohannya ke Lisbon, Portugal kehilangan hampir seluruh armadanya, dan keluarga kerajaan segera berhijrah ke wilayah Brazil. Kemudian, setelah kembalinya para penguasa ke Portugal, “wilayah” Amerika Selatan ini mengisytiharkan kemerdekaan dan menjadi sebuah kerajaan itu sendiri. Dan selebihnya tanah jajahan secara beransur-ansur mula 'jatuh' sendiri.

Jajahan terakhir menunjukkan kemerdekaan atau dipindahkan ke negeri lain pada tahun 1999. Contohnya, pemilikan Macau menjadi sebahagian daripada China. Dan Timor Timur kembali ke Indonesia. Kini harta tanah Portugal di luar negeri hanyalah Azores dan pulau Madeira – dan kemudian sebagai wilayah autonomi.

Hebatnya, Portugal, walaupun mempunyai dasar dan bentuk pemerintahan, tidak pernah menyebut dirinya sebagai 'kerajaan'.

Tempat ke-7: Kekhalifahan Abbasiyah (750-1543 AD, 11,1 juta km persegi)

Penilaian: 4.4

Kekhalifahan Abbasiyah

Kekhalifahan Abbasiyah adalah negara Timur Tengah yang keberadaannya dimulai pada tahun 750. Walaupun begitu, ia adalah salah satu wilayah terbesar di dua benua sekaligus. Wilayah yang diduduki oleh Khilafah Abbasiyah meluas ke Arab Saudi moden, Libya, Mesir, Iran, Iraq, dan negara-negara Timur Tengah dan Afrika Utara yang lebih kecil.

Sejarah kekhalifahan Abbasiyah bermula dengan revolusi di khalifah Arab. Dan ini disebabkan oleh krisis ekonomi dan politik yang mendalam. Bani Abbasiyah – sebuah dinasti penguasa – menggulingkan pemerintahan yang ada dan memulakan politik mereka sendiri.

Dasar mereka dicirikan oleh perhatian khusus terhadap pembangunan dalaman – tetapi pada masa yang sama, para khalifah tidak lupa untuk mengembangkan wilayah baru. Malah yang pertama, Abul-Abbas al-Saffah, melancarkan pengeluaran kertas di negara ini dan bertempur sedikit (berjaya) dengan negara jiran China.

Sejarah kekhalifahan Abbasiyah sangat kompleks. Di negeri ini, para pejuang internecine terus-menerus dilancarkan, para penguasa saling menggantikan bukan kerana alasan semula jadi, dan masing-masing bangsawan berpangkat tinggi berusaha melancarkan dinasti sendiri. Pemecahan inilah yang menyebabkan jatuhnya kekhalifahan Abbasiyah.

Tempat ke-6: Empayar kolonial Perancis (1534-1980 AD, 13 juta km persegi)

Penilaian: 4.5

Empayar penjajah Perancis

Di wilayah Eropah terdapat empat negara yang pernah menjadi kerajaan penjajah besar (dan beberapa daripadanya masih ada hingga sekarang): Portugal, Perancis, Sepanyol dan Britain. Masing-masing dari mereka dibezakan oleh pembangunan sosio-ekonomi yang sangat baik dan terkurung di daratan.

Perancis secara aktif berkembang dalam dua arah – Amerika Utara dan Afrika. Jadi, pada awal kewujudan kerajaan kolonial, negara inilah yang mendirikan wilayah-wilayah di wilayah Kanada moden dan Amerika Syarikat. Kemudian mereka memperoleh kemerdekaan. Dan walaupun Kanada keluar dari kawalan Perancis pada tahun 1763, ia masih mempunyai 'sentimen kolonial' yang kuat. Contohnya, bahasa negeri adalah bahasa Perancis.

Tempoh pengembangan kedua jatuh pada abad ke-19-ke-20. Dalam tempoh ini, Perancis secara aktif mengembangkan wilayah Afrika. Sudan, Congo, Pantai Gading (Cote d'Ivoire), Niger, Chad – semua negeri ini menjadi tanah jajahan. Dan mereka wujud dalam status ini sejak sekian lama. Sebilangan dari mereka hanya mengisytiharkan kemerdekaan pada tahun 1960-an.

Kerajaan kolonial Perancis adalah salah satu negeri perdagangan terbesar di Eropah. Syarikat komersialnya, terutama Hindia Barat dan Hindia Timur, mengimport hamba, produk pertanian, dan pelbagai bahan mentah.

Tempat ke-5: Empayar Qing (1644-1912 AD, 14,7 juta km persegi)

Penilaian: 4.6

Empayar Qing

China, yang kini merupakan negara komunis terbesar di dunia, pernah menjadi kuasa monarki dengan dasar luar yang sangat agresif. Dan ia mencapai masa kejayaannya pada akhir Abad Pertengahan, ketika dinasti Qing naik takhta.

China semasa Empayar Qing adalah sebuah negara yang berbilang budaya. Ia bermula sebagai negara Manchu yang terbentang dari Mongolia hingga Tibet. Pada tahun 1820-an, ketika Kerajaan Qing mencapai kemuncak ekonomi, sosial dan politiknya, juga termasuk wilayah-wilayah yang sekarang menjadi milik Kazakhstan, Kyrgyzstan, Nepal, Myanmar, Vietnam dan banyak negara Asia lainnya.

Tetapi dasar luar negara-negara Eropah menyebabkan kejatuhan Empayar Qing. Pada separuh kedua abad ke-19, ketika negara-negara penjajah terbesar menjadi sangat tertarik dengan wilayah Asia, China harus secara aktif mempertahankan kemerdekaannya. Di utara Empayar Qing, konflik timbul dengan Rusia, dan di selatan, Inggeris terus menerus mendarat. Dan pada akhir abad ke-19, tahun kurus juga berlaku. Akibatnya, orang Cina tidak tahan dan menimbulkan pemberontakan yang popular.

Tempat ke-4: Empayar Sepanyol (1492-1976 M, 20 juta km persegi)

Penilaian: 4.7

Empayar Sepanyol

Sepanyol adalah satu daripada empat kuasa besar kolonial Eropah yang berusaha menguasai wilayah-wilayah di Amerika. Dan dia berjaya dengan jayanya. Sebagai contoh, di Amerika Selatan, Kerajaan Sepanyol, yang diwakili oleh Argentina, selalu bersaing dengan Portugis Brazil, dan menjalankan kebijakan yang sangat agresif.

Contohnya, ketika Brazil mengisytiharkan kemerdekaan pada awal abad ke-19, rakyat Sepanyol yang menyerangnya dengan harapan “meraih sepotong” wilayah Pantai Timur.

Lebih-lebih lagi, Kerajaan Sepanyol sendiri bermula dengan pemecahan. Pada akhir 1480-an, raja-raja Katolik, penguasa wilayah mereka sendiri, Raja Aragon dan Ratu Castile, bersatu. Dan secara formal mereka mempertahankan kemerdekaan mereka, tetapi mereka menjalankan kebijakan bersama. Termasuk luaran. Penjajahan bermula pada tahun 1492 dengan penangkapan Granada dan Iberia.

Kemudian, pada akhir tahun 1492, pelayar Christopher Columbus, yang kini menjadi warganegara Sepanyol, menemui Dunia Baru. Dan kuasa besar mula berkembang ke Amerika. Koloni muncul di wilayah Amerika Syarikat moden, Mexico, Amerika Tengah, Argentina, Peru dan juga Brazil.

Tetapi Amerika bukanlah sasaran Empayar Sepanyol. Sudah tentu, kedua benua ini sangat menarik, tetapi Asia adalah yang paling menarik bagi kuasa Eropah pada masa itu. Dan Sepanyol meninggalkan jejak di sana juga, setelah mendarat di wilayah India moden. Di sini dia harus bersaing untuk mendapatkan kuasa dengan Great Britain.

Pada masa yang sama, “zaman kegemilangan Sepanyol” adalah abad ke-16-17. Di masa depan, kerajaan ini, walaupun berkuasa, tetapi disebabkan oleh pemberontakan dan pembaharuan dalaman yang berterusan, ia tidak dapat mengekalkan kekuatan antarabangsa. Walaupun begitu, dia tergesa-gesa untuk berpisah dengan tanah jajahan. Dia mengucapkan selamat tinggal kepada yang terakhir hanya pada tahun 1960-an, memberikan kemerdekaan kepada Guinea Khatulistiwa dan sebuah provinsi kecil di Sahara Barat.

Tetapi sekarang, Sepanyol mempunyai beberapa wilayah yang dimilikinya di Afrika. Ini adalah beberapa pulau dan bandar yang tidak jauh dari Maghribi.

Tempat ke-3: Empayar Rusia (1721-1917 AD, 22,8 juta km persegi)

Penilaian: 4.8

Empayar Rusia

Empayar Rusia – negara ketiga terbesar dalam sejarah dunia – bermula dengan Peter I. Lebih tepatnya, dengan kemenangannya dalam Perang Utara pada akhir tahun 1721. Kemudian para senator meminta Tsar Peter I untuk menerima gelaran Maharaja Seluruh Rusia dan Bapa Tanah Air.

Dan puncak kekuatan Empayar Rusia datang pada akhir abad ke-18. Ketika itulah wilayahnya membentang dari Lautan Artik ke Laut Hitam, dari Baltik hingga Alaska. Di samping itu, beberapa negara di Eropah Timur dan Utara berada dalam satu cara atau yang lain dikendalikan oleh Empayar Rusia: Hetmanate, Finland, Poland. Semasa pengembangan, Novorossia, Crimea, Georgia, Transcaucasia, sejumlah wilayah Asia dan Timur Jauh dianeksasi.

Kerajaan Rusia menjalankan dasar yang luas hampir bersamaan dengan kuasa besar yang lain. Namun, ia meluas bukan melalui laut (jika anda tidak mengambil kira Alaska), tetapi melalui darat. Tetapi di Asia, dia masih bertembung dengan Kerajaan Inggeris dan untuk waktu yang lama, tetapi hampir tidak berdarah, bersaing dengannya untuk sebahagian wilayah. Tempoh ini disebut 'Big Game' atau 'Shadow Play' – dengan tangan ringan Rudyard Kipling.

Kejatuhan Empayar Rusia bermula pada abad ke-19, jauh sebelum Revolusi Februari itu sendiri. Sebenarnya, permulaan keruntuhan adalah pembaharuan yang dilakukan oleh Maharaja Alexander II, akibatnya penghambaan dihapuskan di negara itu dan operasi ketenteraan di Kaukasus berakhir. Di samping itu, pada ketika ini, Kerajaan Rusia menjual Alaska ke Amerika Syarikat. Semua ini membawa kepada kerusuhan yang popular, yang dalam beberapa dekad akan berubah menjadi revolusi penuh.

Tempat ke-2: Kerajaan Mongol (1206-1368 AD, 33.2 juta km persegi)

Penilaian: 4.9

Empayar Mongol

Pada tahun 1206, Khan Temuchin, yang kemudian dikenal dengan nama umum Genghis Khan, mendirikan sebuah negara baru – Negara Besar Mongol. Dan segera memulakan dasar yang luas.

Hasilnya, Negara Besar Mongol – atau Empayar Mongol – menjadi negara terbesar dalam sejarah dunia dari segi wilayah bersebelahan. Sempadan baratnya berada di Danube, dan perbatasan timurnya di Laut Jepun. Novgorod Rusia menjadi titik sempadan di utara, dan Kemboja di selatan. Kawasan Empayar Mongol pada puncaknya adalah 33,2 juta kilometer persegi – dan semua ini adalah wilayah yang berdekatan. Tidak ada pulau atau jajahan luar negara.

Perluasan itu bermula dengan perang dengan negara Jin. Ia dilihat bukan sebagai wilayah, tetapi sebagai darah. Kerajaan Jin mengeksekusi khan Mongol sebelumnya, Ambagai, dengan kehinaan. Perang berlangsung lama, ternyata sangat kejam dan berdarah – tidak ada pihak yang dibezakan oleh humanisme – dan berakhir dengan kemenangan Empayar Mongol.

Setelah itu, yakin dengan kekuatannya sendiri, Genghis Khan berangkat untuk menakluki Asia Tengah. Saya juga sampai ke Eurasia tengah – wilayah Rusia dan Ukraine. Sebagian terima kasih kepada Genghis Khan, perang internecine berhenti sementara di Kievan Rus – para pangeran wilayah harus bersatu untuk menyingkirkan kuk Tatar-Mongol.

Empayar Mongol bermula di China – dan dari situlah kejatuhannya. Pada tahun 1368, Kerajaan Yuan, yang diciptakan oleh orang-orang Mongol, mengalami revolusi yang memasuki sejarah dalam sejarah sebagai Pemberontakan Lengan Merah. Hanya 12 tahun kemudian, Pertempuran Kulikovo berlaku, selepas itu Kievan Rus meninggalkan negeri itu. Dan kemudian di Empayar Mongol, pada masa itu sebuah negara yang 'diberi makan' dan 'terhormat', perang saudara bermula.

Tempat pertama: Empayar Britain (1707-1999 M, 36.6 juta km persegi)

Penilaian: 5.0

Empayar British

Empayar Britain adalah negeri terbesar yang pernah wujud di planet ini. Semasa zaman kegemilangannya, wilayah wilayahnya adalah 36.6 juta kilometer persegi. Dengan semua jajahan dan wilayah, tentu saja.

Dan dia mempunyai banyak jajahan dan wilayah. Kekuasaan Empayar Inggeris meluas ke Kanada, sebahagian wilayah Amerika Syarikat, Kolombia, Antartika, Australia dan New Zealand, Nigeria, Mesir, Gold Coast, Sierra Leone, India secara keseluruhan, Ceylon, Myanmar, Kenya, Afrika Selatan, Papua Baru Guinea dan banyak wilayah kecil dan besar lainnya, termasuk banyak pulau, dan juga, misalnya, Gibraltar di Sepanyol. Secara keseluruhannya, Empayar Inggeris menduduki 22% kawasan daratan bumi.

Empayar Inggeris mempengaruhi pembentukan dan kehidupan bukan sahaja negara-negara terkawal, tetapi juga seluruh dunia. Oleh kerana luasnya bahasa yang paling umum di planet ini adalah bahasa Inggeris, dan kami mempelajarinya untuk berkomunikasi secara normal dengan penduduk negara lain. Sistem parlimen Inggeris 'memberi inspirasi' kepada bekas jajahan untuk mewujudkan pemerintahan mereka sendiri. Walaupun selepas merdeka, wilayah-wilayah tersebut terus menggunakan undang-undang Inggeris. Sistem metrik Britain (imperial) masih digunakan, termasuk di Amerika Syarikat.

Itulah sebabnya Kerajaan Inggeris, yang mengubah dunia, juga merupakan kerajaan paling kuat dalam sejarah.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen