12 dek pemerhatian terbaik di Moscow

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Ibu kota mempunyai banyak tempat menarik untuk dikunjungi untuk menikmati pemandangan. Setiap hari, pelancong berpindah dari satu tarikan ke tarikan lain, menghabiskan waktu berjam-jam di atasnya. Tetapi tidak kurang juga banyak orang yang diperhatikan di geladak pemerhatian, kerana ini menjimatkan masa dan membolehkan anda mengagumi kota dari pandangan mata burung, mengagumi gambar yang menakjubkan. Terdapat tempat tontonan berbayar dan percuma, di mana pintu masuk terbuka untuk sesiapa sahaja. Semua orang tahu tentang beberapa daripadanya, tetapi ada tempat yang tidak banyak diketahui oleh mereka.

Para penyusun telah menyusun tinjauan penilaian dari 12 platform tontonan terbaik di Moscow, dari mana paparan paling menakjubkan dibuka. Perlu dikunjungi setiap orang untuk membeku dengan senang hati dan mendapatkan emosi yang tidak dapat dilupakan.

Penarafan platform tontonan terbaik di Moscow

Pencalonan sebuah tempat Dek pemerhatian penilaian
Penarafan platform tontonan terbaik di Moscow 1 Pemerhatian Muzium 'Moscow City' 5.0
2 PANORAMA360 4.9
3 'Hanya cinta yang lebih tinggi' 4.8
4 Menara Ostankino 4.7
5 Restoran Enam puluh 4.6
6 Restoran City Space 4.5
7 Dek pemerhatian di sebelah RAS 4.4
8 Universiti Negeri Moscow Lomonosov 4.3
9 Pencakar Langit 'Triumph Palace' 4.2
10 'Bukit Sparrow' 4.1
11 'Kedai Kanak-kanak Pusat' 4.0
12 Katedral Kristus Penyelamat 4.0

Pemerhatian Muzium 'Moscow City'

Penilaian: 5.0

Muzium Lookout 'Moscow-City

Satu-satunya muzium bangunan tinggi mengundang para tetamu bukan sahaja untuk menikmati pemandangan ibu kota yang menakjubkan, tetapi juga untuk melihat pemasangan yang unik. Ia akan menarik bagi orang dewasa dan kanak-kanak, kerana ia dibenarkan menyentuh segalanya. Titik tertinggi tahun 1867 terletak di tingkat lima puluh enam. Pada ketinggian dua ratus lima belas meter, pengunjung akan belajar bagaimana kota ini dibesarkan dan projek utopia apa yang dibuat oleh arkitek Soviet, serta melihat prototaip bangunan pencakar langit moden.

Sebahagian dari pameran ini menceritakan tentang sejarah penciptaan kompleks 'Moscow City' yang terkenal. Dia memperkenalkan lapan belas bangunan pencakar langit, ciri teknikal dan seni bina mereka; pengarang projek, bangunan masa depan dan bangunan yang ditakdirkan untuk kekal di atas kertas. Lawatan bersiar-siar diadakan di sini, sebagai contoh, untuk kanak-kanak dengan pencarian detektif (30-40 minit, setiap hari Sabtu, harga tiket – dari 690 rubel), 'Melalui mata Icarus' – penerbangan VR (setiap hari, harga tiket – dari 990 rubel), kumpulan berjalan-jalan di sekitar kompleks – lawatan pengarang (setiap hari, harga tiket – dari 1200 rubel). Projek 'Suara Kota' sangat menarik, di mana sesiapa yang menelefon melalui telefon belakang akan mendengar cerita mengenai ibu kota bagi pihak penduduk kota yang terkenal. Pada hujung minggu, kelas induk kanak-kanak 'Build a Skyscraper' diadakan. Bonus yang bagus ialah kanak-kanak berumur sehingga enam tahun bebas masuk.

Moscow, Presnenskaya tanggul, 6, bangunan 2, pintu masuk 3. Waktu operasi: Isnin: 16:00 hingga 22:00; Sel-Mat: dari 10:00 hingga 22:00; 13 Disember: dari 16:00 hingga 22:00; 31 Disember: dari 10:00 hingga 20:00; 1 Januari dari jam 12:00 hingga 22:00. Telefon: +7 (495) 775-36-56. Laman web: museum.citymoscow.ru.

PANORAMA360

Penilaian: 4.9

PANORAMA360

Dek pemerhatian terletak di tingkat lapan puluh sembilan salah satu menara Moscow City dan merupakan salah satu tempat tertinggi. Sebagai tambahan kepada keindahan bandar yang luar biasa, anda boleh mengunjungi kawasan hiburan, seperti kilang coklat atau ais krim Chistaya Liniya. Pengunjung akan diperlihatkan peringkat produksi dan akan ditawarkan untuk merasai hidangan yang disediakan. Tingkap sepanjang enam meter, memberikan pemandangan panorama 360 °. Sehingga baru-baru ini, hanya beberapa yang dapat sampai di sini, tetapi sekarang pintu terbuka untuk semua orang. Pengembaraan yang berasingan akan menjadi pendakian di lif berkelajuan tinggi yang bergerak dengan kelajuan lapan meter sesaat.

Di sini mereka menganjurkan pertunjukan unjuran dengan kesan rendaman penuh dan panduan interaktif, panduan ini memberitahu tentang Moscow dan pemandangan. Pengunjung dapat mengumpulkan model 3D menara kompleks menggunakan aplikasi khas, dan juga melihat zon foto untuk mengambil gambar yang indah. Anda boleh menjamu selera di restoran eko dan menikmati makanan ringan di kafe. Kedai hadiah tempatan menjual barang-barang pereka yang comel. Kekasih ditawarkan perkhidmatan yang membolehkan mereka mengatur tarikh romantis, yang harganya termasuk makan malam di restoran, meja yang dihiasi dengan kelopak mawar dan lilin, piring buah dengan minuman dan sesi foto profesional.

Moscow, Presnenskaya tanggul, 12, Pusat Perniagaan Antarabangsa Moscow 'Moscow-City', Menara 'Federation-East', tingkat 89. Waktu operasi: Sun-Thu: dari 10:00 hingga 23:00; Jumaat-Sabtu: dari jam 10:00 hingga 00:00. Telefon: +7 (495) 151-94-94. Laman web: pnr360.ru.

'Hanya cinta yang lebih tinggi'

Penilaian: 4.8

Cuma cinta itu lebih tinggi

Di bumbung pencakar langit Oko terdapat titik pemerhatian tertinggi di Eropah – tiga ratus lima puluh empat meter, yang lebih tinggi daripada Menara Eiffel dan platform di Ostankinskaya. Berkat lokasinya di pusat bandar, anda dapat merenungkan semua keindahan Moscow. Segala-galanya untuk hiburan yang selesa disediakan di sini: selimut hangat, muzik romantis, robot foto, teropong percuma, teleskop dengan pembesaran enam kali ganda, WI-FI, WC. Terdapat juga kedai cenderamata, jurugambar, bar. Selepas lawatan itu, tidak ada seorang pun tetamu yang akan tetap tidak peduli.

Setiap hari dan tujuh hari seminggu, terdapat lawatan pendidikan dengan panduan profesional dalam bahasa Rusia, Inggeris dan Jerman. Dia akan memberitahu anda tentang peringkat pembinaan 'Moscow City', mengenai pemilik dan arkitek, rekod dunia, pelawat terkenal, fakta ingin tahu, dan juga akan menunjukkan semua pemandangan kota. Setiap pengunjung berhak mendapat pujian yang enak termasuk dalam harga. Perlu membuat tempahan tempat duduk terlebih dahulu dan membeli tiket, kerana jumlahnya terhad. Lebih baik melakukan ini melalui laman web, maka anda akan dijamin lawatan pada waktu yang dipilih. Tiket dewasa berharga 1,500 rubel, dan tiket kanak-kanak berharga 750 rubel. Sangat muda, berumur di bawah enam tahun, tidak dibenarkan masuk ke dek pemerhatian, dan kanak-kanak di bawah usia enam belas tahun hanya ditemani oleh orang dewasa.

Moscow, 1st Krasnogvardeisky proezd, 21, bangunan 2. Waktu bekerja: hari kerja: dari 12:00 hingga 23:30; hujung minggu dan cuti: dari jam 10:00 hingga 23:30. Telefon: +7 (495) 015-03-54. Laman web: www.smotrovaya.com.

Menara Ostankino

Penilaian: 4.7

Menara Ostankino

Terdapat tiga platform di menara TV – dua terbuka dan satu ditutup. Masing-masing unik dengan cara tersendiri. Yang pertama terletak di balkoni teknikal, pada ketinggian lapan puluh lima meter. Sebelumnya, hanya ahli meteorologi yang dibenarkan di sini, tetapi pada tahun 2017, ketika itu adalah ulang tahun ke lima puluh bangunan, mereka memutuskan untuk membuka akses kepada semua orang, tetapi hanya dalam kumpulan lawatan. Terdapat lawatan 'The Tower from the Inside', di mana anda dapat berkenalan dengan operasi kompleks meteorologi dan melihat peralatannya: sensor untuk mengukur kekuatan dan arah angin, tahap kelembapan, suhu, tekanan atmosfera. Yang kedua adalah pada ketinggian tiga ratus empat puluh meter. Lawatan ini hanya dibuka dari bulan Mei hingga Oktober dan cuaca buruk. Yang ketiga, ditutup, adalah yang paling popular dan terletak pada ketinggian tiga ratus tiga puluh tujuh meter. Di sini para tetamu boleh berjalan di lantai kaca dan bahkan melompat di atasnya, kerana ia menahan banyak beban. Terdapat peluang untuk melihat ke restoran terkenal '7 SKY' dan membeli cenderamata di kedai. Teleskop panorama yang kuat dipasang di sini, yang membolehkan anda melihat semua pemandangan dan juga melihat wilayah Moscow.

Panduan berpengalaman akan memberitahu anda tentang sejarah menara TV, ciri kejuruteraan dan reka bentuk, inovasi struktur yang unik. Semua orang akan menaiki lif berkelajuan tinggi, yang akan sampai ke tempat itu hanya dalam masa tujuh saat, yang akan menarik minat kanak-kanak. Tiket dewasa berharga 900 dan 1200 rubel, tiket potongan – 600 dan 800 rubel. Tiket elektronik ditukar dengan pas terus di pejabat tiket dan menjamin lawatan secara tiba-tiba. Kanak-kanak berumur lebih dari enam tahun dibenarkan berada di dek pemerhatian. Anda mesti mempunyai dokumen pengenalan diri.

Moscow, Ahli akademik Korolev, 15, bangunan 2 (bangunan lawatan menara TV Ostankino). Waktu operasi: Isnin-Khamis: dari 10:00 hingga 23:00; Jumaat-Mat: dari jam 10:00 hingga 23:00. Telefon: +7 (495) 926-61-11. Laman web: tvtower.ru.

Restoran Enam puluh

Penilaian: 4.6

Restoran Enam puluh

Restoran tertinggi di Eropah membolehkan anda makan dengan enak, merasakan suasana perayaan, bersenang-senang dan menikmati panorama ibu kota. Terletak di tingkat enam puluh dua salah satu menara Moscow-City. Pengunjung ingin mengagumi keindahan meja buku bandar di tepi tingkap besar. Memandangkan tempat ini popular, sering kali tidak ada tempat yang mencukupi, jadi perlu membuat tempahan lebih awal.

Bahagian dalaman bangunan menggabungkan gaya moden dan terang tahun enam puluhan, kesederhanaan dan ironi. Walaupun kosnya tinggi, selalu ada banyak orang di sini, kerana banyak orang ingin makan di ketinggian seperti itu, mengagumi kota. Dari sini sangat menarik untuk menyaksikan matahari terbenam dan terbitnya matahari. Keunikan tempat ini adalah sistem pembukaan tingkap yang asli, yang membuat anda merasa seperti berada di udara terbuka.

Di kepala dapur adalah Sergey Kondakov, seorang pekerja magang di Mario dan bawahan Flaviano Biazatti. Dari sinilah dia mempelajari asas-asas masakan Itali: rahsia pembalut dan sos yang lazat, teknik membuat risotto dan pasta, dan ciri-ciri pencuci mulut klasik. Selepas itu, ada pengalaman sebagai tukang masak di Tatler Club, magang di Monaco, kedudukan chef jenama di Chips, BOK dan Barashka. Dan baru-baru ini, pada tahun 2019, Kondakov mengambil alih tugas sebagai koki di Sixty.

Moscow, tanggul Presnenskaya, Menara Persekutuan 12, tingkat 62. Waktu operasi: Isnin-Minggu: dari jam 12:00 hingga tetamu terakhir. Telefon: +7 (495) 653-83-69; +7 (915) 240-60-60. Laman web: Sixyrestaurant.ru.

Restoran City Space

Penilaian: 4.5

Restoran City Space

Tempat itu terletak di tingkat tiga puluh empat hotel. Sudah tentu, ini jauh dari titik tertinggi, tetapi sangat sesuai untuk memerhatikan landskap metropolitan yang tidak berkesudahan, kerana untuk melihat semua yang anda tidak memerlukan peranti khas. Restoran ini terkenal bukan sahaja kerana pemandangannya yang indah, tetapi juga senarai barnya, kerana restoran ini telah dimasukkan dalam senarai yang terbaik untuk beberapa kali. Ia menawarkan lebih dari dua ratus lima puluh koktel, termasuk yang istimewa.

Tingkap besar menawarkan pemandangan tiga ratus enam puluh darjah, sehingga pelancong yang canggih pasti akan terkejut. Tambahkan ke perkhidmatan berkualiti tinggi ini, hidangan lazat dari masakan Eropah dan Jepun, suasana yang selesa dan pedalaman yang menarik, maka anda akan memahami bahawa walaupun cek rata-rata yang tinggi (dari 2500 rubel) bukanlah halangan untuk mengunjungi institusi tersebut.

Moscow, Kosmodamianskaya tanggul, 52, bangunan 6, tingkat 34, Swissotel 'Krasnye Holmy'. Waktu operasi: setiap hari, dari jam 18:00 hingga 3:00. Telefon: +7 (495) 221-53-57. Laman web: cityspacebar.com.

Dek pemerhatian di sebelah RAS

Penilaian: 4.4

Dek pemerhatian di sebelah RAS

Tontonan percuma disediakan untuk semua orang pada bila-bila masa pada waktu siang atau malam. Pemandangan ajaib Akademi Sains Rusia, monumen Gagarin, tanggul Frunzenskaya, biara Andreevsky, puncak Universiti Negeri Moscow, bangunan pencakar langit Moscow City, kubah Katedral Christ the Savior, menara Kremlin dan pemandangan lain dibuka dari sini. Laman web ini sering disebut 'lebih rendah', membandingkannya dengan Vorobyovy Gory. Tetapi ia mempunyai kelebihan yang jelas – di sini anda tidak akan bertemu dengan ramai pengunjung dan pelancong, kerana tempat ini tidak begitu terkenal dan dipromosikan, sehingga anda dapat mengagumi ibu kota dengan damai. Sudah tentu, terdapat bangunan yang padat dengan minus, tetapi tidak kritikal.

Dek pemerhatian terletak berhampiran bangunan baru Akademi Sains Rusia, pada ketinggian enam puluh meter. Beberapa objek dilihat lebih baik daripada dari Vorobyovy Gory, jadi banyak gambar menarik dapat diambil. Sangat mudah untuk sampai ke tempat itu, cukup untuk berjalan kaki sekitar tujuh ratus meter dari stesen metro Leninsky Prospekt menuju ke Akademi Sains Rusia.

Prospek Leninsky, 32 A, bangunan 1.

Universiti Negeri Moscow Lomonosov

Penilaian: 4.3

Universiti Negeri Moscow dinamakan M.V.  Lomonosov.jpg

Bangunan bersama dengan puncak menara memiliki ketinggian dua ratus empat puluh meter, dan tanpanya – seratus lapan puluh. Di sinilah geladak pemerhatian dan Muzium Geosains terletak. Dari sini anda dapat melihat pemandangan pusat bersejarah, banyak tempat kosong, arboretum dan stadium Luzhniki, serta sebuah koperasi garaj, di mana sebarang pekerjaan dilarang, kerana di bawahnya adalah metro rahsia-2. Terdapat lawatan berpandu, misalnya, 'Seven Legends of the Stalinist Skyscraper'.

Pereka Lev Rudnev meletakkan beberapa laman di peringkat reka bentuk. Di antara yang terbuka, perlu diserlahkan balkoni yang terletak di tingkat tiga puluh dua dan di tingkat dua puluh empat. Hari ini yang kedua lebih selesa dan terbuka untuk dikunjungi. Baru-baru ini dilengkapi dengan semua yang diperlukan untuk kesenangan dan keselesaan para tetamu. Terdapat beberapa titik lagi, tetapi tidak dapat diakses oleh semua orang: balkoni dari tingkat ketujuh belas hingga dua puluh dua. Sebilangan besar dari mereka terletak di zon asrama; terdapat balkoni hiasan yang hanya boleh dilalui melalui tingkap. Mereka dimiliki oleh pelajar yang tinggal di menara jam, dan pintu masuk ditutup untuk orang luar.

Setelah mengikuti lawatan 'Dengan keluar ke dek pemerhatian', anda dapat melihat Moscow dari semua sisi, yang tidak dapat dilakukan di setiap dek pemerhatian. Harga tiket dari 1000 rubel. Harga itu merangkumi lawatan 'Seven Legends of the Stalinist Skyscraper', melewati beberapa titik di dalam bangunan utama dan naik ke tingkat tiga puluh dua, disertai dengan kisah panduan mengenai ibu kota. Program ini berlangsung selama satu setengah jam. Anda boleh mendaftar melalui telefon atau melalui borang di laman web rasmi.

Leninskie Gory, 1. Waktu operasi: bila-bila masa dengan persetujuan. Telefon: +7 (495) 741-9-744. Laman web: smotrismgu.ru.

Pencakar Langit 'Triumph Palace'

Penilaian: 4.2

Istana Triumph Pencakar Langit

Bangunan kediaman ini mempunyai ketinggian dua ratus enam puluh meter dan terletak di pusat bandar. Pada tahun 2003, ia dimasukkan ke dalam Guinness Book of Records sebagai yang tertinggi di Eropah. Pencakar langit kediaman dibuat dalam gaya seni bina tahun lima puluhan, sehingga sering dikelirukan dengan pencakar langit Stalinis yang terkenal dan bahkan diberi nama 'adik perempuan kelapan'. Bangunan empat puluh lima tingkat dari sebelas hingga tiga puluh lapan didiami oleh orang biasa, dan di atas, pada tiga yang terakhir, terdapat sebuah hotel butik, yang terkenal bukan hanya kerana pemandangan indahnya di Moscow, tetapi juga untuk reka bentuk semula jadi bilik – masing-masing mewakili salah satu bandar di dunia.

Di sektor tengah kompleks, tunjang setinggi lima puluh meter dipasang, di pangkalannya terdapat struktur segi delapan. Di dalamnya terdapat dek pemerhatian yang terletak, di mana sahaja, sesiapa sahaja dapat menarik nafas lega. Malangnya, akses umum ke laman web ini tidak disediakan, begitu juga lawatan. Tetapi ada cara untuk sampai ke sini – anda perlu bersetuju dengan penjaga jalan atau berjalan dengan salah seorang penyewa, juga menjelaskan tujuan anda. Sekiranya salah satu kaedah berfungsi, maka anda akan menjadi orang yang beruntung yang tidak perlu membayar hantaran, seperti yang berlaku di kebanyakan tempat mencari.

Lorong Chapaevsky, 3.

'Bukit Sparrow'

Penilaian: 4.1

Bukit Sparrow

Satu lagi laman web percuma yang tidak perlu diperkenalkan. Bekalan air pertama bermula di sini, pada masa lalu terdapat Peter, Chaliapin dan banyak tokoh sejarah lain, dan sekarang ada Moscow State University – universiti utama negara ini. Walaupun perkataan 'gunung' ada, sebenarnya tidak. Sebenarnya, ini adalah tebing sungai, lekukan tanah runtuh dan tebing. Mata air mengalir keluar dari tanah di sini. Suatu ketika dahulu ada lautan di sini, dan kemudian kampung yang sedikit diketahui. Nama ini diterima, menurut salah satu legenda, sebilangan besar burung pipit yang tinggal di sini.

Penduduk dan tetamu ibukota datang ke sini untuk bersantai, berjalan dan minum teh di udara segar. Selepas pembinaan Universiti Negeri Moscow, sebuah kawasan lanskap dengan lompat ski muncul, menawarkan pemandangan panorama yang indah. Sekarang ini adalah cagar alam dengan pengumpulan sampah yang terpisah, keluarga elang, papan tanda maklumat dan kawasan berkelah. Dari sini anda dapat melihat semua simbol utama kota: Kementerian Luar Negeri, Gedung Putih, pencakar langit Stalin, rumah-rumah di Novy Arbat, menara TV Ostankino, monumen Peter I dan banyak lagi. Baru-baru ini, teropong percuma dengan pembesaran 10x dipasang di sini. Daripada kekurangan itu, perlu diperhatikan ramai orang – pertama-tama semua pelancong pergi ke Vorobyovy Gory, jadi hampir tidak pernah kosong di sini.

Lenin Hills, ow. 1. Laman web: park-gorkogo.com/vg.

'Kedai Kanak-kanak Pusat'

Penilaian: 4.0

Kedai kanak-kanak pusat

Dek pemerhatian terletak di tingkat atas dan dibuka tidak lama dahulu, setelah pembinaan semula kedai, tetapi telah memenangi gelaran salah satu mata terbaik untuk melihat keindahan ibu kota. Semua ini dapat dicapai berkat lokasi di tengah-tengah kota, dari mana pemandangan paling ketara dapat dilihat. Ciri utama adalah kemasukan percuma. Tetamu hanya perlu naik ke tingkat tujuh. Benar, mencari tempat bukanlah sesuatu yang mudah jika anda tidak tahu dengan tepat di mana ia berada. Anda perlu naik ke tingkat enam, mengelilingi kafe, menuju ke atrium. Di sebelahnya, cari pintu kecil dan tangga yang menuju ke Muzium Kanak-kanak dan ruang menonton.

Laman web ini dizonkan: dari satu anda dapat melihat Lubyanka dan Muzium Politeknik, dan dari yang lain – Kremlin. Kedua-dua sisi dihubungkan oleh lorong yang panjang. Anda boleh membawa anak-anak ke sini tanpa perlu risau keselamatan mereka, kerana perimeternya dipagar oleh pagar kaca yang agak tinggi. Paip teleskopik dipasang di sini, yang membolehkan anda melihat secara terperinci semua objek, seni bina bangunan. Dek pemerhatian tidak bersaing dengan Sparrow Hills yang sama, tetapi hanya sedikit yang akan menolak untuk menikmati pemandangan pusat bersejarah secara percuma, terutama di syarikat itu bersama anak-anak mereka.

Teatralny proezd, 5/1, tingkat 7.

Katedral Kristus Penyelamat

Penilaian: 4.0

Katedral Kristus Penyelamat

Para tetamu mempunyai akses ke empat titik pemerhatian sekaligus, yang terletak di antara menara loceng, pada ketinggian empat puluh meter. Dari sana pemandangan indah ibu kota dan semua seni bina dan bukan sahaja pemandangan terbuka. Perlu dikunjungi bukan hanya mereka yang ingin mengagumi panorama, tetapi juga mereka yang berminat dalam sejarah. Kuil ini mempunyai perjalanan yang panjang dan sukar, jadi tempat ini mempunyai daya tarikan istimewa. Pembinaan pertama berlangsung selama empat puluh tahun, tetapi dihancurkan oleh kaum Bolshevik, dan di tempatnya direncanakan untuk membangun Istana Soviet, tetapi ideanya tetap tidak dapat direalisasikan kerana tercetusnya perang. Dua puluh tahun kemudian, yayasan itu digunakan untuk pembinaan kolam renang terbesar di Eropah, 'Moscow', dan hanya selama bertahun-tahun perestroika mereka memutuskan untuk mengembalikan Kuil ke tempat asalnya.

Menara Lonceng Ivan the Great menjadi pencakar langit pertama di bandar ini apabila bangunan tersebut selesai. Ketinggiannya adalah lapan puluh satu meter dan hingga awal abad ketujuh belas ia kekal sebagai bangunan tertinggi di negara ini. Dek pemerhatian dibuka pada tahun 2009, selepas pemulihan. Di sini, dari ketinggian dua puluh lima meter, anda dapat merenungkan jalan-jalan Zamoskvorechye dan Kremlin. Anda harus menaiki tangga, kerana tidak ada lif. Dek pemerhatian dibuka dari bulan April hingga Oktober. Lawatan, termasuk lawatan ke laman web ini, berharga 500 rubel. Kanak-kanak di bawah umur dua belas tahun tidak dibenarkan, walaupun ditemani oleh orang dewasa.

Volkhonka, 15. Waktu operasi: dengan persetujuan. Telefon: +7 (495) 637-12-76. Laman web: xxc.ru.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen