12 buku terbaik oleh Lyudmila Ulitskaya

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Pengarang prosa moden Lyudmila Ulitskaya terkenal di kalangan pembaca cerdas yang lebih suka kisah hidup orang yang tidak tergesa-gesa. Buku-bukunya membuat anda berfikir, mereka mempunyai rahsia, dan setelah membaca terdapat renungan yang menyenangkan dan panjang. Daya tarikan untuk menulis novel memukau, kami menjemput anda untuk menghargainya! menyajikan penilaian yang merangkumi 12 buku terbaik oleh Lyudmila Ulitskaya, banyak di antaranya telah diterjemahkan ke dalam pelbagai bahasa di dunia.

Penilaian buku terbaik oleh Lyudmila Ulitskaya

Pencalonan sebuah tempat komposisi harga
Penilaian buku terbaik oleh Lyudmila Ulitskaya 1 Kes Kukotsky RUB 560
2 Khemah hijau RUB 290
3 Tangga Jacob 650 RUB
4 Medea dan anak-anaknya 267 r
5 Dengan hormat Shurik RUB 250
6 Pengebumian lucu 325 RUB
7 Melalui garis 240 RUB
8 Sonechka 224 r
9 Kanak-kanak 45-53. Dan esok akan ada kebahagiaan 495 RUB
10 Buruk, jahat, dikasihi
11 Anak perempuan RUB 250
12 Sampah suci 480 RUB

Kes Kukotsky

Penilaian: 5.0

KAZUS KUKOTSKY

Novel ini adalah mengenai nasib profesor ginekologi Pavel Alekseevich Kukutsky, yang melihat dan merasakan pesakit, seperti yang mereka katakan, 'melalui dan melalui'. Dia hampir selalu mengenal pasti organ seseorang yang berpenyakit, jadi dia pernah menyelamatkan Elena Georgievna dari kematian, yang kemudian menjadi isterinya. Selepas perang, kehidupan dan karier berjalan lancar, tetapi semuanya berubah ketika kempen menentang perkembangan genetik bermula. Pavel Alekseevich mencari cara untuk mengelakkan kejadian ini – dia banyak minum, setelah mendapat reputasi sebagai pemabuk. Pada masa yang sama, keluarga itu runtuh: akibat pengguguran haram, petugas kebersihan, yang merupakan ibu kepada rakan sekelas anak perempuan Kukotsky, meninggal dunia. Dalam perdebatan, profesor mengingatkan isterinya bahawa rahim dikeluarkan untuk menyelamatkan nyawanya, dan Elena kepada suaminya – keinginannya untuk menghalalkan pengguguran. Pertengkaran ini membunuh hubungan suami isteri sebelumnya, walaupun secara lahiriah keluarga pada pandangan pertama tetap tidak berubah.

Dengan latar belakang peristiwa, Elena jatuh sakit, menjadi tidak berpikiran dan tidak peduli. Penyakit misteriusnya menyebabkan kehilangan ingatan sepenuhnya, dan kemudian ke penglihatan mimpi aneh tentang dunia perantaraan. Tanya Kukotskaya memasuki Fakulti Biologi, mempelajari histologi, tetapi suatu hari dia muncul dengan idea untuk membuat ubat dari janin hidup manusia …

“Casus Kukotsky” adalah kisah prosa untuk keluarga, yang tidak senang dengan caranya sendiri. Apa yang menanti pasangan dan anak perempuan mereka? Setelah membaca buku ini, anda mungkin akan memikirkan orang yang anda sayangi.

Khemah hijau

Penilaian: 4.9

Khemah HIJAU �

Novel psikologi 'The Green Tent' adalah kisah tentang nasib orang, pengalaman dan perasaan hidup mereka, yang disatukan oleh catatan nasib malang. Pada waktu yang sama, nama itu menunjukkan sedikit pengampunan sejagat, yang layak diterima oleh orang-orang peradaban kita, khususnya, mereka yang hidup pada akhir abad ke-20, dalam tempoh ini, tindakan karya itu terungkap. Penulis menimbulkan masalah kemustahilan bagi banyak orang untuk mencapai kematangan individu dan kesedaran diri sepenuhnya kerana tekanan keadaan dan gabungan pelbagai faktor yang timbul dari masyarakat sekeliling. Orang terjebak dalam keadaan psikologi remaja dan tidak melihat jalan keluar ke peringkat seterusnya. Bagi kebanyakan orang, buku ini akan menjadi koleksi jawapan kepada soalan yang sepertinya mustahil untuk dijumpai.

Buku 'Green Tent' oleh Ulitskaya serius dan lucu – pengarangnya, walaupun menggambarkan masalah kompleks peradaban remaja, tidak kehilangan ironi diri dan menggabungkan psikologi dengan psikoterapi. Pembaca akan dapat mengalami pelbagai emosi yang berbeza di halaman novel.

Tangga Jacob

Penilaian: 4.8

LADDER YAKOV

Di tempat ketiga adalah perumpamaan novel 'Jacob's Ladder', di mana pembaca akan berkenalan dengan lebih dari seratus tahun sejarah satu keluarga Osetsky – tindakan itu berlaku dalam kerangka akhir abad ke-19 dan 2011. Penulis mewakili enam generasi klan dalam kronik bukan linier: sejarah telah terjalin bukan hanya zaman, tetapi budaya dan visi dunia sekitarnya, di pusat perhatian adalah dua takdir – Yakov Osetsky dengan kehausan untuk pengetahuan dan Nora, cucunya, keperibadian ekspresif yang memilih jalan artis teater. Para pahlawan pernah bertemu pada pertengahan tahun lima puluhan abad ke-20. Mesyuarat ini tidak memainkan peranan istimewa, hanya puluhan tahun kemudian Nora menemui nenek moyangnya dari pihak baru, setelah menemui kesnya di KGB dan membaca buku harian yang ditinggalkan olehnya.

Dalam kisah Lyudmila Ulitskaya, seperti biasa, terdapat banyak pertanyaan untuk pemikiran, tetapi penulis tidak mendorong pembaca untuk membuat kesimpulan yang pasti, meninggalkan kebebasan untuk kreativiti dan pilihan peribadi untuk semua orang.

Medea dan anak-anaknya

Penilaian: 4.8

MEDEA DAN ANAKNYA

Tanpa Anak Medea Sinopli, seperti Medea kuno, adalah dewa untuk keluarganya, hanya, tidak seperti prototaip, dia tidak menghancurkan, tetapi melekatkan kepingan keluarganya sendiri bersama-sama, memulihkan benang keluarganya yang tipis dan robek dengan kekuatan dan darahnya sendiri.

'Medea and Her Children' adalah eksperimen unik Ulitskaya dalam pembinaan prosa keluarga, percubaan seperti ini sukar dijumpai dalam kesusasteraan klasik. Karya ini menggabungkan pelbagai lapisan sejarah, takdir, idea dan pengalaman manusia yang unik.

Dengan hormat Shurik

Penilaian: 4.7

PASTIKAN SHURIK ANDA

Seperti Gaidai, Ulitskaya mempunyai watak 'key' sendiri bernama Shurik. Ini melambangkan masalah hubungan antara ibu dan anak lelaki, apabila perasaan ibu bapa digantikan oleh kawalan penuh, penyerahan yang lengkap dan pengenaan rasa tanggungjawab. Adakah para pahlawan memikirkan akibat 'asuhan' ini? Bagaimanapun, masalah itu tidak diciptakan oleh pengarang, ia adalah tipikal bagi banyak keluarga moden, bahkan pada pandangan pertama yang makmur. Naluri ibu yang mementingkan diri sendiri dan cinta anak lelaki yang tidak berminat membentuk asas novel 'Yours Sincerely Shurik'. Penulis mengungkapkan pelbagai perasaan dalam hubungan seperti itu dari wanita yang berlainan – kesepian, tidak senang dengan cara mereka sendiri, bayi, sementara tidak mengecam mereka, tetapi mengajak pembaca membuat kesimpulan mereka sendiri.

Pengebumian lucu

Penilaian: 4.7

PEMAIN FUNERAL

Bolehkah pengebumian itu menyeronokkan? Sudah tentu, kerana kita bercakap mengenai novel karya Lyudmila Ulitskaya, yang mendapat peringkat keenam dari peringkat tersebut. Tumpuannya adalah pada kisah menakjubkan Alik, seorang artis kelahiran Rusia berbakat yang tinggal di Amerika. Dia jatuh sakit, tetapi tidak berputus asa – dia berusaha menggunakan masa yang tinggal untuk kepentingan persekitarannya. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, dia dikelilingi oleh semua bekas wanita, isteri yang Alik berjaya berkawan, untuk mengenali semua rakannya. Artis itu menjadi pusat ikatan kemanusiaan sendiri, yang berjaya dia bangun sebelum kematiannya, bahkan rakan-rakan yang bertengkar lama mendapati kedamaian di antara mereka. Tidak menghairankan bahawa setelah meninggalkan dunia ini, pahlawan itu tidak akan dilupakan.

Melalui garis

Penilaian: 4.6

MELALUI LINE

Dalam koleksi 'Through the Line' penulis mengemukakan kisah tentang pembohongan dalam pelbagai manifestasi: penemuan gadis remaja, guru, profesor, wanita dalam keluarga – semuanya melengkapkan hidup mereka dengan khayalan. Oleh itu, mereka menebus cita-cita yang tidak direalisasikan, menjadikan warna menjadi kenyataan, kerana nampaknya lebih menarik dengan cara ini. Pembohongan itu berjalan seperti garis merah di setiap cerita dan dalam setiap kes membawa kepada akibat yang istimewa. Buku ini penuh dengan perjumpaan santai dan tidak rawak, peristiwa dan emosi yang menakutkan dari yang tidak menyenangkan hingga yang menyebabkan kasih sayang dan keinginan untuk hidup.

Sonechka

Penilaian: 4.5

ANAK

Kisah 'Sonechka' pernah mengilhami tokoh teater, sebuah drama dipentaskan di Teater Seni Moscow. Chekhov – pengiktirafan yang tinggi terhadap karya sastera. Kisah watak utama sangat relevan untuk masa kita, pada masa yang sama hampir mustahil, ia telah diterjemahkan ke dalam bahasa yang berbeza, dan pada tahun 1993 karya itu dianugerahkan Hadiah Medici Perancis.

Sonechka, yang meminati sastera sejak kecil, menyembunyikan diri dari kehidupan nyata di halaman buku. Perkahwinan yang bahagia runtuh dengan kematian suaminya yang tercinta, yang jatuh cinta dengan Yasya yang masih muda sebelum kematian. Anak perempuannya jauh, Sonya ditinggalkan sendirian dan karya sastera, benar-benar tenggelam dalam dunia fantasi, melepaskan diri dari kenyataan.

Kanak-kanak 45-53. Dan esok akan ada kebahagiaan

Penilaian: 4.5

KANAK-KANAK 45-53.  DAN TOMORROW AKAN BERJAYA

Dalam buku 'Childhood 45-53. Dan esok akan ada kebahagiaan 'Lyudmila Ulitskaya membicarakan tentang anak-anak, yang tahun-tahun awalnya berlalu pada masa pasca-perang pertengahan abad ke-20. Idea utama pengarang adalah untuk menjaga hubungan yang halus antara generasi, untuk memberitahu keturunan mengenai tradisi anak-anak askar barisan depan, tentang perkara-perkara yang tidak dapat dilupakan. Geografi telah berubah, sempadan bandar telah berkembang dan hutan telah menyusut, nama-nama orang dari foto-foto yang pudar dalam album telah dilupakan …

Inti dari kisah ini adalah ketiadaan perubahan moral antara generasi. Tidak ada masa 'kejam', semuanya indah, menarik dan sukar dengan cara mereka sendiri. Sebahagiannya, mereka ditentukan oleh sejarah, nilai dan pengetahuan keluarga kecil yang diturunkan oleh generasi yang mesti dipelihara.

Buruk, jahat, dikasihi

Penilaian: 4.4

MISKIN, Jahat, FAVORITE

Yang berikutnya dalam penilaian adalah koleksi prosa Ulitskaya, Poor, Evil, Beloved, yang terdiri daripada karya dari tahun yang berlainan, termasuk Sonechka dan Merry Funeral yang disebutkan sebelumnya, dan banyak lagi – hanya 16 cerita dan novel. Sebilangan dari mereka membawa penghargaan dan kemasyhuran Ludmila Evgenievna di negara-negara yang berbeza. The Miskin, the Angry, Loved adalah buku yang bagus untuk membiasakan diri dengan karya pengarangnya. Apabila anda membacanya, anda akan belajar tentang gaya Ulitskaya, bakatnya sebagai psikologi dan pencerita yang luar biasa.

Anak perempuan

Penilaian: 4.3

GADIS

Koleksi cerita 'Girls' adalah kisah mengenai zaman kanak-kanak. Gadis-gadis muda sangat sensitif dan penuh dengan emosi khas yang berubah kualiti dari masa ke masa dan berubah menjadi pengalaman dewasa. Masa hidup kanak-kanak dicat dengan warna yang beraneka ragam, semua pemikiran dan peristiwa banyak kali dibesar-besarkan dan dirasakan berkali-kali lebih terang daripada orang dewasa. Gadis-gadis kecil nampaknya mempunyai pelbagai jenis suara dan warna yang mereka lihat dan rasakan.

Lyudmila Ulitskaya, mengerjakan koleksi itu, menggunakan kenangannya yang paling terang dari masa kecilnya.

Sampah suci

Penilaian: 4.2

GARBAGE SACRED �

Penilaian kami tidak lengkap tanpa prosa autobiografi pengarang. 'Sacred Garbage' adalah koleksi yang telah dibentuk selama lebih dari 20 tahun selari dengan karya pada karya lain oleh Ulitskaya. Kisah-kisah yang, dengan pelbagai alasan, tidak sesuai dengan koleksi, mengenai penciptaan yang Lyudmila Evgenievna kerjakan pada waktu tertentu, dihapuskan, dimasukkan ke dalam 'Sampah Suci', tetapi hari ini nampaknya tidak ada yang tersisa untuk dikeluarkan dari buku ini, setiap 'bintik' telah menemukan tempatnya. Kisah-kisah dari kehidupan pengarangnya sendiri, pemikiran dan perasaannya disajikan dengan sos yang berbeza, di beberapa tempat – terus terang, memerhatikan pembaca.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen