12 buku terbaik oleh Fyodor Mikhailovich Dostoevsky

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Fyodor Mikhailovich Dostoevsky terkenal di seluruh dunia – karya-karyanya di Rusia termasuk dalam senarai kesusasteraan yang dipelajari di sekolah menengah, di universiti, buku dibaca oleh pelajar linguistik dan penonton teater di negara yang berbeza, persembahan dipentaskan pada mereka, pembuat filem difilemkan. Drama mendalam, bahasa klasik dan kenalan pembaca dengan segmen penduduk yang berbeza pada abad ke-19, cara hidup dan tradisi mereka – untuk novel-novel, drama dan kisah-kisah penulis prosa Rusia yang berkualiti ini dihargai. Kami membentangkan penilaian, yang merangkumi 12 buku terbaik Fyodor Mikhailovich Dostoevsky – anda boleh membacanya seberapa banyak kali anda suka dan menemui semula sesuatu yang baru untuk diri anda.

Pencalonan sebuah tempat komposisi penilaian
Penarafan buku terbaik Dostoevsky 1 Saudara Karamazov (1879-1880) 4.9
2 Jenayah dan Hukuman (1866) 4.9
3 Idiot (1867-1869) 4.8
4 Dihina dan dihina (1861) 4.8
5 Iblis (1870-1872) 4.8
6 Catatan dari Bawah Tanah (1864) 4.7
7 Pemain (1866) 4.7
8 Catatan dari Rumah Orang Mati (1860-1861) 4.7
9 Orang miskin (1844-1845) 4.6
10 Malam Putih (1948) 4.6
11 Remaja (1875) 4.5
12 Netochka Nezvanov (1849) 4.5

Penilaian buku terbaik Dostoevsky

Saudara Karamazov (1879-1880)

Pengarang buku: F.M. Dostoevsky

Penilaian: 4.9

BROTHERS KARAMAZOV (1879-1880). Jpg

Salah satu karya terakhir Fyodor Mikhailovich, The Brothers Karamazov, merangkumi isu-isu moral, kebebasan, hubungan dengan Tuhan. Pengkritik menyebut novel ini sebagai puncak karya Dostoevsky: ia memberi kesan yang besar kepada dunia dan terutama budaya, sastera dan falsafah Rusia.

Dalam karya yang penulis kerjakan selama 2 tahun, terdapat catatan tentang sebuah filem thriller, kisah detektif, banyak teknik psikologi dan analisis tingkah laku pahlawan, yang banyak terdapat dalam novel tersebut. Idea utama adalah untuk menentukan rahsia jiwa manusia dan intipati kewujudan setiap orang di dunia ini. Di tengah plot adalah sejarah keluarga Karamazov – dalam proses pengembangan tindakan, dengan contoh mereka sendiri, mereka menunjukkan apa jawapan kepada persoalan utama yang diajukan, yang relevan di dunia moden kita. Hubungan watak-watak itu tidak mudah, tetapi hubungan kerohanian yang kuat antara semua anggota klan jelas terlacak. Dostoevsky berjaya menunjukkan kepada pembaca dua sisi jiwa manusia – prinsip ketuhanan dan jahat.

The Brothers Karamazov adalah novel dalam empat bahagian. Setelah membaca karya itu, setiap orang akan mempunyai perasaan selepasnya sendiri: seseorang akan tidak bersetuju dengan visi pengarang, seseorang terkesan dengannya. Mungkin kerana alasan ini, buku ini masih diminati dan dibincangkan secara aktif oleh seniman, pelajar dan masyarakat lain di negara yang berbeza.

Jenayah dan Hukuman (1866)

Pengarang buku: F.M. Dostoevsky

Penilaian: 4.9

JENAYAH DAN HUKUMAN.jpg

Siapa yang tidak tahu mengenai Rodion Raskolnikov? Novel 'Jenayah dan Hukuman' termasuk dalam kurikulum untuk pelajar sekolah menengah atas sebab: karya itu menyentuh masalah moral, pengarang telah menyusun keseronokan psikologi sebenar yang secara jelas menunjukkan akibat tindakan ruam (atau sengaja?) Orang muda. Raskolnikov mendapati dirinya berada dalam cengkeraman takdir setelah pembunuhan broker wanita tua itu, penulis mengarahkan pahlawan itu untuk mempelajari hati nurani, membenamkannya dalam iman, menyeru hati nurani, membangkitkan di Rodion tanggungjawab dan perlunya penebusan dosa. Perincian perihal pengalaman dalaman pahlawan menunjukkan bahawa Dostoevsky sendiri melakukan kejahatan, jika tidak, dari mana datangnya pelbagai perasaan itu?

Karya ini tidak mudah untuk persepsi, namun, murid sekolah Rusia membiasakannya, di negara lain novel ini ditawarkan kepada pelajar yang lebih tua dengan fikiran yang lebih kuat. Walau bagaimanapun, orang yang membaca Jenayah dan Hukuman dalam tahun yang berbeza melihat plot dengan cara mereka sendiri, dari sudut pengalaman yang diperoleh, dan menilai apa yang berlaku dengan cara yang berbeza. Rodion Raskolnikov telah menjadi nama rumah tangga di seluruh dunia.

Idiot (1867-1869)

Pengarang buku: F.M. Dostoevsky

Penilaian: 4.8

IDIOT.jpg

Pada baris ketiga penarafan kami, pakar meletakkan novel terkenal 'The Idiot', watak utamanya, Putera Myshkin, menjadi salah satu watak kegemaran Fyodor Mikhailovich. Kenapa? Mungkin intinya adalah dalam organisasi mental Myshkin yang halus, kejujuran dan keterbukaannya, yang orang lain anggap sebagai sesuatu yang tidak normal, dari mana pahlawan menerima nama panggilan yang tidak begitu menyenangkan, seperti penyakit mental. Ngomong-ngomong, dia benar-benar pernah berlaku padanya … Idea novel itu lahir ketika Fyodor Mikhailovich berada di luar negara. Kerja-kerja yang dijalankan berlangsung selama 2 tahun.

Dostoevsky ingin menunjukkan watak utama sebagai kemurnian, bahkan kenaifan anak-anak, yang hilang oleh masyarakat, tetapi secara beransur-ansur menghilangkan serangan kemarahan dan ketamakan dari watak-watak itu. Kepekaan terhadap orang lain, kesedihan mereka, kemampuan untuk bersimpati dan menjaga keseimbangan mereka sendiri – semua ini hanya dapat dilakukan oleh orang yang benar-benar ikhlas yang termaktub dalam Myshkin. Walau bagaimanapun, watak-watak lain juga ditulis oleh pengarangnya dengan sangat halus, sehingga mustahil untuk melupakannya – gambarnya terpasang dengan kuat dalam ingatan dan mustahil untuk membingungkannya semasa membaca empat buku yang membentuk novel itu.

Banyak pembaca moden di Rusia dan negara-negara lain, setelah berkenalan dengan novel ini, beralih ke kehidupan mereka sendiri dan sering mengubah sifat watak mereka yang sengaja dibezakan dalam fikiran mereka melalui refleksi para wira yang bertindak.

Dihina dan dihina (1861)

Pengarang buku: F.M. Dostoevsky

Penilaian: 4.8

Dihina dan dihina.jpg

Pada pertengahan abad ke-19, terdapat peningkatan dalam kehidupan sosial orang-orang Rusia, pada masa yang sama Fyodor Mikhailovich sedang mengusahakan penciptaan novel 'The Humiliated and Insulted' – penerbitannya pada masa itu sangat ketara. Karya ini menyoroti masalah stratifikasi masyarakat pada contoh keluarga Pangeran Valkovsky, seorang ahli falsafah sinis dan prototaip untuk kesedaran pahlawan Dostoevsky (Raskolnikov, Svidrigailov dan lain-lain) kemudian, dan orang miskin yang diwujudkan oleh keluarga pemilik tanah Ikhmenev. Strata yang disebut atas dan bawah, walaupun kelihatan seperti jarak jauh, tidak dapat dielakkan, dan keputusan anak-anak keluarga untuk mengikat nasib mereka tanpa restu ibu bapa mereka pada umumnya kelihatan mustahil untuk masa itu. Sebagai tambahan kepada stratifikasi sosial, Fyodor Mikhailovich menunjukkan masalah mementingkan diri sendiri, orang buta dan sombong, yang ditunjukkan oleh Valkovsky.

Dostoevsky menggarap novel itu sejurus kembali dari pengasingan, yang berlangsung selama beberapa tahun. Mungkin ini mempengaruhi kualiti karya – 'Dihina dan Dihina' ditulis dengan cara yang sangat menarik dan pelbagai, seperti yang dapat dilakukan oleh pena klasik Rusia.

Iblis (1870-1872)

Pengarang buku: F.M. Dostoevsky

Penilaian: 4.8

BESY.jpg

Salah satu novel yang paling sukar dan sukar, The Demons, diciptakan berdasarkan peristiwa sebenar: pada tahun 70-an abad ke-19, para revolusioner dari salah satu daripada banyak kalangan memutuskan untuk menghentikan seorang mantan orang yang berpikiran sama yang memutuskan untuk bersara. Banyak politik, gabungan antara tokoh dan pemikir terkenal yang bertudung pada masa itu, pertanda penguraian masyarakat cerdas menjadi kumpulan pengganas dan radikal mencirikan novel dan Dostoevsky sendiri sebagai penglihatan peristiwa yang akan berlaku dalam beberapa dekad. “Satu penolakan, tanpa kemurahan hati dan tanpa kekuatan” – ungkapan salah satu pahlawan Nikolai Stavrogin ini menerangkan intipati novel “Iblis” dengan cara terbaik.

Dorongan untuk menulis novel politik adalah pembunuhan seorang pelajar, yang dianjurkan oleh kumpulan pengganas revolusioner yang diketuai oleh Sergei Nechaev. Pelajar ini menjadi prototaip buku revolusioner yang menukar vektor dan memutuskan untuk 'menyerahkan' keseluruhan syarikat. Peristiwa itu begitu resonan, tidak masuk akal dan kejam pada masa itu sehingga Dostoevsky menganggap perlu untuk menarik perhatian pembaca terhadap perkara ini.

Menurut Fyodor Mikhailovich dari sepucuk surat yang ditujukan kepada pengkritik dan ahli falsafah Nikolai Strakhov, novel Demons adalah usaha untuk menyampaikan beberapa pemikiran tentang aliran revolusi yang muncul, dan seni persembahan itu menderita dari ini. Sesungguhnya, tidak begitu mudah untuk membacanya, terutamanya kerana komplikasi plot kerana polemik pahlawan-ideologi.

Catatan dari Bawah Tanah (1864)

Pengarang buku: F.M. Dostoevsky

Penilaian: 4.7

CATATAN DARI BAWAH.jpg

Novel seterusnya dalam penilaian, Catatan dari Bawah Tanah, ditulis pada orang pertama penilai perguruan (hakim, pegawai), menulis pengakuannya di atas kertas. Melebihi posisinya, menunjukkan keberanian, dia beralih kepada Jiwa dan hati nuraninya, kerana kegiatan politik dan sosialnya tidak menggemari norma moral bahkan pada masa itu. Wira itu sentiasa merasa bersalah atas ketidakmampuannya untuk mengatur sesuatu dalam kenyataan yang dipercayakan kepadanya.

'Underground' adalah kiasan; ia merangkumi usaha pahlawan untuk menutup dirinya secara psikologi dari dunia luar dengan penuh penghinaan terhadap orang. Di sinilah persoalan mengenai tujuan seseorang diajukan selari dengan penolakan kemajuan yang baik, saintifik dan segala sesuatu yang positif di dunia. Mendahului segalanya adalah idea tahun-tahun awal seorang pegawai, di mana embrio ketakutan dan kecemasan mental dikesan.

Fyodor Mikhailovich, dengan novelnya dari Underground, meletakkan asas eksistensialisme dalam kesusasteraan dunia – para penulis bekerja ke arah ini hingga pertengahan abad ke-20. Sekali Nietzsche mengakui bahawa Dostoevsky adalah satu-satunya psikologi dari mana pemikir Jerman dapat belajar sekurang-kurangnya sesuatu.

Pemain (1866)

Pengarang buku: F.M. Dostoevsky

Penilaian: 4.7

PEMAIN.jpg

Kisah penciptaan novel The Gambler sangat menarik. Seperti yang anda ketahui, Dostoevsky sendiri adalah penjudi yang gemar. Sesampai di Wiesbaden, dia kehilangan semua wangnya, dan untuk menebus kekurangan dana, dia membuat kontrak dengan satu penerbit untuk menulis novel dalam waktu yang sangat singkat – 26 hari. Agar tepat pada waktunya, Fyodor Mikhailovich harus mengupah stenografer, yang kepadanya dia menulis novel autobiografi. Anna Snitkina ternyata stenografer, yang kemudian menjadi isteri dan inspirasi genius.

Dostoevsky mengabdikan novel untuk berjudi dan pengaruhnya terhadap kesedaran dan kehidupan seseorang yang kehilangan seluruh kekayaannya. Masalahnya ialah wang menjadi tujuannya sendiri.

Alexey Ivanovich, dalam perjalanan ke Jerman dengan keluarga kapten yang telah bersara, berfungsi sebagai guru untuk anak-anak keluarga. Dia membangkitkan perasaan hangat untuk anak tiri jeneral Pauline, tetapi dia tidak membalas dengan Alexei, subjek simpati adalah marquis Perancis. Keluarga jeneral hidup dalam jangkaan kematian nenek mereka, yang mesti meninggalkan kekayaan besar sebagai warisan. Namun, wanita tua itu semakin baik, hidup tidak lagi terancam, dan dia datang ke sebuah kota Jerman, di mana aksi itu berlaku, dan di sana dia kehilangan sebahagian besar kekayaannya di rolet. Setelah mengetahui perkara ini, Alexey memenangkan sejumlah besar wang untuk Polina, tetapi dia tidak menerima wang itu dengan bangga.

Kegembiraan berlanjutan, dan sekarang Aleksey Ivanovich menjadi pemain yang meletakkan idea untuk memenangkan wang di tempat pertama. Selepas beberapa ketika, watak utama mengetahui bahawa kekasihnya sebenarnya mempunyai perasaan bersama terhadapnya …

Catatan dari Rumah Orang Mati (1860-1861)

Pengarang buku: F.M. Dostoevsky

Penilaian: 4.7

CATATAN DARI RUMAH MATI.jpeg

Kisah 'Catatan dari Rumah Orang Mati' adalah gambaran orang pertama mengenai kehidupan pahlawan dalam kerja keras penjara. Pembaca berkenalan dengan semua penderitaan orang buangan abad ke-19, yang disampaikan dalam bentuk lakaran yang terpisah tanpa digabungkan menjadi satu plot. Dostoevsky menyampaikan kehidupan sehari-hari, dan emosi, dan perasaan tahanan – wira itu sendiri dan 'rakan-rakannya dalam musibah'.

Karya ini berdasarkan pengalaman sebenar Dostoevsky, yang berada dalam pengasingan, jadi tidak perlu meragukan kebolehpercayaan acara tersebut. “Dead House” adalah penjara di Siberia, prototaipnya adalah penjara Omsk, di mana pengarangnya menjalani hukuman selama 4 tahun dalam kes Petrashevites.

Bangsawan A.P. Goryanchikov, protagonis cerita, setelah menjalani hukumannya di penjara, memutuskan semua hubungan dengan keluarganya dan tinggal di Siberia, menjalani kehidupan yang terpencil, dan mencari nafkah dengan pelajaran peribadi. Pembacaan dan sketsa mengenai kerja keras menjadi satu-satunya hiburan bekas tahanan. Dia menceritakan betapa sukarnya dia membiasakan diri dengan lingkungan petani, bagaimana dia berkenalan dengan kehidupan di penjara, dengan banyaknya tahanan dan hubungan interpersonal mereka. Wira itu tergolong dalam kategori kedua untuk berkhidmat di kubu di jabatan yang melayani penjenayah terutama dalam kes-kes kubur (dituduh membunuh isterinya selama 10 tahun), di mana para tahanan berkhidmat di bawah kawalan tentera.

Kisah 'Catatan dari Rumah Orang Mati' bersifat dokumentari. Dari situ anda dapat belajar tentang kehidupan tahanan pada paruh kedua abad ke-19, tentang impian, hiburan, dan lain-lain. Dalam suratnya, FM Dostoevsky mengaku kepada saudaranya: 'Berapa banyak saya telah mengambil kerja keras dari jenis orang, watak …

Orang miskin (1844-1845)

Pengarang buku: F.M. Dostoevsky

Penilaian: 4.6

ORANG RAKYAT.jpg

Kisah itu, yang ditulis dalam genre epistolary pada awal karya kreatif Fyodor Dostoevsky, dua puluh lima tahun, 'Orang Miskin' adalah perihal kehidupan dalam surat Makar Alekseevich Devushkin dan anak yatim piatu, seorang gadis muda, Varvara Alekseevna Dobroselova. Mereka saling kenal mengenai perjalanan hidup, plot dapat dibentuk dari huruf individu.

Dengan 'miskin', seseorang harus memahami bukan keadaan material, tetapi kekosongan rohani watak-watak, tragedi nasib mereka dan musibah yang telah terjadi. Para pahlawan dipinjam dari penulis Eropah, Dostoevsky muda juga menggunakan dasar plot, mengubahnya dan menyesuaikannya untuk cerita tertentu. Pengkritik memuji karya pertama Fyodor Mikhailovich kerana pendekatan mendalam dan inovatifnya, yang menentukan asas genre penulisan 'sekolah semula jadi' yang sebelumnya tidak ada. 'Orang miskin', menurut pengkritik Pletnev, sangat bersemangat dengan karya-karya N.V. Gogol.

Malam Putih (1948)

Pengarang buku: F.M. Dostoevsky

Penilaian: 4.6

MALAM PUTIH.jpg

Salah satu kisah lirik pertama Dostoevsky muda, White Nights, membawa pembaca ke St Petersburg, bandar kegemaran penulis. Pemimpi, watak utama, bertemu dengan Nastenka yang indah, persahabatan yang kuat terjalin di antara mereka: perjumpaan, berjalan kaki, perbualan dari hati ke hati, di mana gadis itu berkongsi perasaannya terhadap tetamu bilik di apartmen neneknya dengan rakan baru. Dia berjanji akan kembali ke wanita muda itu dalam setahun, tetapi dia tidak menunggunya tepat pada waktunya. Pemimpi, tanpa menyedarinya, jatuh cinta dengan Nastya dan sukarelawan membantunya mencari tetamu itu.

Karya ini pada asalnya didedikasikan untuk rakan Dostoevsky, Alexei Pleshcheev. 12 tahun kemudian, pada tahun 1860, Fyodor Mikhailovich kembali ke edisi White Nights dan menyusun semula karya dengan ketara, menambahkan romantisme Pushkin dan pada masa yang sama kekakuan protagonis, mengubah monolognya.

Remaja (1875)

Pengarang buku: F.M. Dostoevsky

Penilaian: 4.5

TEEN.jpg

Novel Remaja adalah kisah lain seorang lelaki dalam buku skrap. Watak utamanya adalah seorang lelaki muda berusia sembilan belas tahun, Arkady Dolgoruky, yang membayangkan dirinya sebagai pendosa besar. Dia didorong oleh keserakahan, keserakahan, pertengkaran – pembentukan keperibadian berlaku di luar kerangka psikologi dan kerohanian tradisional. Perkembangan sedemikian berlaku dengan latar belakang hubungan kompleks ibu bapanya, masalah ayah dan anak-anak tersekat – dari situlah kesukaran pembentukan keperibadian anak yang sering terjadi. Arkady terburu-buru dalam percanggahannya sendiri. Bersamaan dengan perkembangan, Dostoevsky menunjukkan permulaan kehancuran keperibadian pada usia muda, yang diprovokasi oleh keadaan luaran dan ketidakmampuan jiwa yang masih rapuh untuk menolaknya.

Soalan lain yang dikemukakan oleh pengarang, adakah masih ada peluang untuk pertumbuhan peribadi setelah 19 tahun, juga dibahas sebahagiannya dalam karya ini.

Netochka Nezvanov (1849)

Pengarang buku: F.M. Dostoevsky

Penilaian: 4.5

DETOCHKA NEZVANOVA.jpg

Novel yang belum selesai, diubah oleh Dostoevsky menjadi novel, 'Netochka Nezvanova' melengkapkan penilaian karya popular karya klasik pena Rusia. Tiba-tiba, seorang gadis berusia lapan tahun yatim piatu dibesarkan oleh orang asing yang telah menunjukkan simpati terhadap gadis yang ditinggalkan di jalan, di sebuah rumah impian dengan langsir merah, yang dilihatnya dari tingkap rumahnya. Kehidupan berjalan seperti jam – Alexandra Mikhailovna berusaha sekuat tenaga untuk menggantikan ibu pahlawan. Semuanya berakhir apabila Netochka menjumpai sepucuk surat yang ditujukan kepada ibu bernama dari pengagum lama. Si suami, setelah mengetahui perkara ini, mula menzalimi isterinya, yang mana wanita muda itu akan membencinya dan, dalam pertengkaran, berhasrat untuk meninggalkan rumah.

Kisah Fyodor Mikhailovich yang paling pedih dan penuh emosi penuh dengan kekuatan dan kedalaman psikologi yang harus dialami oleh Netochka, watak yang dibebaskan yang kemudiannya digunakan lebih dari sekali dalam karya pengarang dengan nama lain (Dunya Raskolnikova, Natasha Ikhmeneva, dll.). Penulis membangkitkan isu hangat untuk abad ke-19 – kedudukan wanita yang rendah dalam masyarakat dan keluarga, menunjukkan usaha gadis itu untuk melepaskan diri dari cengkaman kezaliman rumah tangga ke dalam kehidupan bebas yang bebas.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen