12 buku terbaik oleh Erich Maria Remarque

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Wakil terkemuka dari 'generasi yang hilang', yang masa mudanya jatuh pada tahun-tahun antara Perang Dunia Pertama dan Kedua, adalah Erich Maria Remarque yang terkenal. Karya pengarang dikhaskan untuk peristiwa berdarah abad ke-20, perdamaian yang rapuh antara konflik bersenjata abad yang lalu, nasib orang-orang dari pelbagai negara, keinginan untuk hidup dan cinta. Novel-novel itu tanpa kesombongan dan sarkasme, dan, di sebalik kerumitan hidup pencipta, novel-novel itu dibezakan oleh kebaikan dan keadilan.

Penilaian buku terbaik oleh Erich Maria Remarque

Pencalonan sebuah tempat Nama produk penilaian
1 Tiga rakan seperjuangan 4.9
2 Obelisk hitam 4.9
3 Triumphal Arch 4.8
4 Semua Tenang di Bahagian Barat 4.8
5 Percikan hidup 4.7
6 sayangilah jiran anda 4.7
7 Kehidupan secara pinjaman, atau syurga tidak mempunyai kegemaran 4.7
8 Beritahu saya bahawa anda mencintai saya … 4.6
9 Tempat perlindungan impian 4.6
10 Masa untuk hidup dan masa untuk mati 4.5
11 Bermalam di Lisbon 4.5
12 Bayangan di syurga 4.5

Tiga rakan seperjuangan

Pengarang buku: Erich Maria Remarque

Penilaian: 4.9

Tiga rakan seperjuangan

“Three Comrades” adalah novel Remarque yang paling terkenal, kad panggilannya. Karya ini ditulis pada tahun 1936, Aksi ini dilakukan sedikit lebih awal – pada tahun 1928, ketika masyarakat merasakan berat penuh tahun-tahun pasca perang, kelaparan memerintah hampir di mana-mana. Dia meninggalkan kesan pada kesihatan Pat, gadis Robbie jatuh cinta. Dua rakannya yang lain, Otto Kester dan Gottfried Lenz, menjalankan sebuah kedai membaiki kenderaan kecil. Ketiga-tiga rakannya saling bersebelahan sepanjang acara berlangsung. Ini adalah kisah baik persahabatan yang kuat dan kehausan hidup yang tidak habis-habisnya, di sebalik semua keperitan yang tidak reda akibat perang, kelaparan dan kematian yang tidak berkesudahan, yang mana novel ini dipenuhi dan dilalui.

Pahlawan bukan hanya kawan, mereka terikat dengan persaudaraan tentera, khas dari 'generasi yang hilang'. Novel ini dihiasi dengan watak-watak sekunder yang terang, mewujudkan suasana positif dari membaca. Bagi mereka yang belum membaca karya tersebut, pengarang mengekalkan intrik perkembangan peristiwa – sukar untuk meneka di mana plot akan berubah dan bagaimana watak ini atau wira itu akan bertindak.

Three Comrades adalah klasik kesusasteraan dunia yang mesti dibaca, relevan untuk semua generasi.

Obelisk hitam

Pengarang buku: Erich Maria Remarque

Penilaian: 4.9

Obelisk hitam

Di tempat kedua penilaian adalah karya lain mengenai masa antara perang dunia, masalah 'generasi yang hilang' dengan ingatannya tentang kelaparan, perang dan kematian dibangkitkan lagi.

Jerman, bandar Werdenbrücke, awal 20-an abad XX. Pergolakan nasionalis semakin mendapat tempat, ekonomi hiperinflasi, dan orang dalam kemiskinan. Watak utama karya itu, penjual batu nisan Ludwig Bodmer, seorang veteran Perang Dunia Pertama, cahaya bulan memainkan organ di gereja di hospital untuk pesakit mental. Di sini dia bertemu Genevieve, seorang gadis dengan keperibadian yang terpisah, yang menyebut dirinya Isabella, dan Ludwig – Rudolph (Rolf). Perasaan mendalam timbul di antara mereka, yang selalu mereka makan dengan percakapan mengenai cinta dan kehidupan.

Semuanya berubah apabila Genevieve pulih dan keperibadian kedua Isabella, yang menyukai watak utama, tidak lagi kembali. Dia tidak lagi mengenali Ludwig, tetapi dia sangat mengingati Rudolph – itulah nama suami baru ibunya, yang juga disukai oleh Genevieve muda, itulah sebabnya dia menerima trauma moral yang menyebabkan penyakitnya. Watak utama tidak lagi disimpan di wilayah-wilayah; dia berangkat ke ibu kota atas undangan seorang wartawan dalam sebuah penerbitan utama. Di Berlin, dia berkomunikasi dengan sesama askar yang cenderung pada gagasan Hitler, yang, seperti yang ternyata kemudiannya, memimpin gerakan pemuda dengan suasana fasis. Dalam keadaan perdamaian yang rapuh antara dua perang dan munculnya fasisme, Ludwig berusaha mencari makna kehidupan, tetapi adakah dia?

Triumphal Arch

Pengarang buku: Erich Maria Remarque

Penilaian: 4.8

Triumphal Arch

Peringkat gangsa untuk novel karya E. M. Remarque 'Arc de Triomphe', yang berlaku di Perancis sebelum perang pada tahun 1938-1939. Pakar bedah Jerman yang berbakat, Ravik, yang melewati Perang Dunia Pertama, mengendalikan pesakit yang sakit dan bukannya pakar yang kurang berbakat, walaupun kekurangan kewarganegaraan Perancis dan juga izin tinggal di negara ini. Tetapi dia tidak dapat kembali ke tanah airnya – di sana dia membantu 'penjenayah' melepaskan diri dari hukuman, yang mana dia diseksa oleh Gestapo. Di Perancis, Ravik bertemu Joan Madou, seorang pelakon Itali, dalam perjalanan. Percintaan antara mereka tidak dapat dielakkan.

Watak utama berjaya membalas dendam – dia menipu dia ke dalam hutan dan membunuh penyeksa Gestapo. Dan kemudian perang … pelakon itu cedera parah, tetapi bukan dari tentera, tetapi dari pelaku cemburu. Ravik, kerana putus asa dan putus asa, menyerah kepada polis. Ketika semuanya tertinggal, dia berhijrah ke luar negeri ke Amerika Syarikat, di mana dia meneruskan kerjayanya sebagai pakar bedah yang cemerlang. Ini akan dibincangkan dalam novel lain oleh E. M. Remarque 'Shadows in Paradise', yang akan kita bicarakan kemudian dalam penilaian.

Semua Tenang di Bahagian Barat

Pengarang buku: Erich Maria Remarque

Penilaian: 4.8

Semua Tenang di Bahagian Barat

Novel All Quiet on the Western Front disusun semasa perang Jerman melawan negara-negara Eropah dan Rusia (1914 … 1918). Wira karya itu adalah Paul Beumer, panglima sebuah syarikat wajib dari barisan pelajar sekolah, nelayan, petani dan pengrajin. Mereka harus melalui pertempuran yang berat, walaupun mereka belum membuat persiapan, yang tentunya menyebabkan kerugian yang signifikan antara 150 hingga 32 orang. Selepas itu, Paul pergi ke belakang, rumah, cuba melupakan kengerian yang dia alami di pub, mengelakkan masyarakat manusia. Kebebasan tidak lama, sekarang dia dikirim sebagai pengawal ke kem tahanan Rusia, di mana dia memikirkan makna apa yang terjadi, kerana dia tahu: orang biasa ternyata berperang, berubah menjadi pembunuh, tetapi mengapa? Sekali lagi, kembali ke bahagian asal. Kejatuhan Jerman, serangan rejimen Inggeris, Perancis dan Amerika, memerangi kecederaan dan kematian.

All Quiet on the Western Front adalah laporan berita tanpa emosi tentang ketenangan di bekas tembakan berikutan peristiwa berdarah. Novel ini ditulis berdasarkan peristiwa sebenar, kerana Remarque bertugas di Front Barat pada tahun 1917 … 1918.

Percikan hidup

Pengarang buku: Erich Maria Remarque

Penilaian: 4.7

Percikan hidup

Novel ini diterbitkan pada tahun 1952, tetapi naratifnya sekali lagi menghantar pembaca kembali ke Perang Dunia Kedua. Elfrida, saudara perempuan Remarque, tidak menyokong pandangan nasionalis parti pemerintah, mengambil bahagian dalam kegiatan anti-perang dan tidak malu dengan pernyataan anti-Hitler, yang mana dia ditangkap pada tahun 1943. Mahkamah mendapati dia bersalah, mengapa hukuman itu dijatuhkan – hukuman mati, yang dilaksanakan pada tahun yang sama. Namun, Erich mengetahui tentang kematian adiknya hanya setelah berakhirnya perang.

Penulis tidak menggunakan kota dan nama sebenar, tindakan itu dilakukan di sebuah kamp konsentrasi fiksyen, tetapi tidak jauh berbeza dengan Buchenwald – keterangannya diambil sebagai asasnya. Pembaca berkenalan dengan pemandangan yang memilukan dalam kehidupan tahanan – orang yang mempunyai nasib dan pandangan yang berbeza. Dalam kengerian hidup dalam kurungan, ada yang kehilangan diri dan menjadi seperti Nazi, yang lain tidak kehilangan kepercayaan pada masa depan, mereka masih mempunyai percikan hidup yang menolong mereka bertahan.

Novel ini sangat disukai oleh pengkritik, kerana di dalamnya larangan untuk mendedahkan topik fasisme dilanggar. Walau bagaimanapun, para tahanan dan bekas tawanan menerima karya itu, dan ini adalah tanda pengakuan utama.

sayangilah jiran anda

Pengarang buku: Erich Maria Remarque

Penilaian: 4.7

sayangilah jiran anda

Novel Love Your Neighbor, yang dirilis pada tahun 1941 sebelum pecahnya Perang Dunia II, adalah kisah tragedi Yahudi. Parti Rakyat Jerman Sosialis Nasional, yang diketuai oleh Hitler, berkuasa, pembersihan perlumbaan bermula, penganiayaan pertama yang tidak diingini, perampasan hak, penghijrahan besar-besaran Yahudi Jerman ke negara lain untuk mencari tempat perlindungan yang tenang. Pada masa yang sama, sistem politik yang runtuh digambarkan – ketidakcekapannya tercermin dalam semua bidang kehidupan di Jerman. Di sisi lain, ada pengetatan aliran migran di negara-negara perbatasan, yang menyebabkan pengembaraan penduduk haram dalam mencari kehidupan yang damai dan tenang.

Kerana semua kerumitan keadaan bagi orang Yahudi, mereka tetap manusia. Penulis menunjukkan takdir berbeza yang berkembang mengikut senario mereka.

Kehidupan secara pinjaman, atau syurga tidak mempunyai kegemaran

Pengarang buku: Erich Maria Remarque

Penilaian: 4.7

Kehidupan secara pinjaman, atau syurga tidak mempunyai kegemaran

Pada baris ketujuh penarafan adalah novel 'Hidup dengan pinjaman, atau Syurga tidak mempunyai kegemaran'. Ini berbeza dengan pendahulunya dengan ketiadaan politik dan perang; tindakan itu berlaku pada separuh kedua abad ke-20. Di tengah-tengah cerita adalah pemandu kereta lumba Clerfe dan Lillian, seorang wanita cantik muda, tetapi … sakit dengan batuk kering. Dia berada di ambang hidup dan mati, dan dia tidak dapat membayangkan dirinya tanpa dia di dunia ini. Sebuah novel mengenai cinta sejati, persahabatan dan, seperti dalam semua karya Erich Maria Remarque, tentang kehausan hidup tidak kira apa. Perasaan ini memberi kekuatan kepada pahlawan untuk hidup.

Novel 'Hidup dengan pinjaman, atau Syurga tidak mempunyai kegemaran' begitu emosional dan mendalam sehingga menjadi asas untuk filem dengan nama yang sama. Kami mengesyorkan membaca karya untuk pencinta prosa romantis dan sensual – ini merupakan pesaing penting untuk mengarang novel.

Beritahu saya bahawa anda mencintai saya …

Pengarang buku: Erich Maria Remarque

Penilaian: 4.6

Beritahu saya bahawa anda mencintai saya ...

Novel dalam surat 'Beritahu saya bahawa anda mencintaiku …' sensual dan sedih. Ini adalah kisah cinta Erich Maria Remarque, penulis 'generasi hilang' yang terkenal dan bintang rock filem Marlene Dietrich. Hubungan dua keperibadian yang mendalam dan tinggi tidak mungkin sederhana: pecah semangat, pertengkaran keras, ketidakpercayaan, kelembutan sekali lagi, dan tanpa henti. Semua tahap ini dinyatakan oleh surat-surat yang sebenarnya ditulis oleh Erich dan Marlene antara satu sama lain.

Novel ini nampaknya menyentuh inti, tetapi hubungan itu tidak akan berakhir dengan akhir yang bahagia. Kenapa? Apa yang berlaku kepada para kekasih, dan bagaimana kisahnya berakhir? Kami mengajak pembaca untuk mencari jawapan secara bebas untuk soalan-soalan ini.

Tempat perlindungan impian

Pengarang buku: Erich Maria Remarque

Penilaian: 4.6

Tempat perlindungan impian

Novel ini bersifat sentimental dan megah – ciri-ciri ini adalah ciri pengarang impulsif muda, seperti E.M. Remarque pada awal kariernya.

The Dreamhouse adalah rumah Fritz, artis dan komposer yang digabungkan menjadi satu. Bersama-sama dengannya, penduduk tinggal di rumah itu, tidak mempunyai idea tentang kehidupan sebenar, dari mana mereka terputus. Walaupun begitu, mereka bersedia untuk mencintai, hati mereka terbuka untuk masa depan yang lebih cerah. Segala-galanya berubah apabila salah seorang rakannya meninggalkan dunia ini – barulah rakan-rakannya memperhatikan karya-karyanya. Adakah mereka akan dapat memahami dorongan jiwa rakan seperjuangan, adakah mereka akan menghargainya?

Cinta timbul antara pahlawan, mereka mengalami pengkhianatan, momen terang dan kelabu dalam pelbagai aspek kehidupan. Tetapi sejauh mana mereka dari realiti Jerman moden (pada masa itu).

Masa untuk hidup dan masa untuk mati

Pengarang buku: Erich Maria Remarque

Penilaian: 4.5

Masa untuk hidup dan masa untuk mati

Novel seterusnya dalam peringkat adalah mengenai perang lagi. Dalam karya “A Time to Live and a Time to Die” Remarque mengungkap inti pati fasis, barbarisme, yang terutama dinyatakan di wilayah-wilayah yang diduduki Uni Soviet. Walaupun berundur, pegawai dan tentera yang fanatik menunjukkan kemarahan yang kejam, tidak menyelamatkan wanita dan orang tua.

Novel ini memfokuskan pada Greber muda, yang bertugas di barisan tentera Jerman pada tahun 1944, ketika orang-orang Rusia secara aktif maju ke arah barat, membersihkan Eropah dari Nazi. Wira itu kembali ke kampung halamannya, di mana, ternyata, pengeboman kerap berlaku. Yang tidak diingini dihantar ke kem konsentrasi, pangsapuri mereka dipindahkan ke pelupusan nasionalis. Reruntuhan masih ada dari rumah, dan sukarelawan dan penyelamat mengeluarkan mayat orang yang hancur dari bawah runtuhan. Di tempat yang pecah, Greber, mencari ibu bapanya, bertemu Elizabeth muda, dengan siapa dia bersembunyi dari pengeboman di tempat perlindungan bom. Minat sederhana berkembang menjadi perasaan yang mendalam, Elizabeth dan Greber menjadi kekasih, dan kemudian memutuskan untuk berkahwin.

Setelah kembali ke barisan depan, watak utama mengambil bahagian dalam mempertahankan tentera yang berundur. Platunnya mengalami kerugian, sementara Greber melindungi pihak Rusia, mencegah Steinbrenner, seorang anggota NSDAP yang bersungguh-sungguh, daripada melakukan pelaksanaan amatur. Siapa sangka bahawa salah satu anggota kumpulan yang diselamatkan akan mengambil senapang ke arah penyelamat.

Masa untuk Hidup dan Masa untuk Mati bukanlah untuk hati yang lemah. Ini berisi banyak keterangan mengenai kekejaman Nazi terhadap orang yang tidak diingini, pemandangan eksplisit pengeboman, kematian. Keperitan karya ini samar-samar, tetapi seseorang pasti harus membiasakannya untuk mengingat sejarahnya sebagaimana adanya. 'Masa untuk mati' sepertinya kekekalan, siapa yang akan hidup untuk melihat 'masa untuk hidup'?

Bermalam di Lisbon

Pengarang buku: Erich Maria Remarque

Penilaian: 4.5

Bermalam di Lisbon

Novel ini menyatukan jalan cerita dengan karya lain oleh E. M. Remarque 'Sayangi jiran anda'. Kedua-dua buku tersebut menjelaskan masalah penghijrahan. Pencerita Roy, yang telah mencari perlindungan di negara-negara Eropah selama hampir 5 tahun, memutuskan untuk kembali ke Reich dan membawa isterinya, yang pada masa itu sakit parah. Bersama-sama mereka berusaha mencari wang untuk membuat visa palsu untuk berhijrah ke Amerika, yang pada masa itu menjadi satu-satunya tempat yang selamat, kerana konflik ketenteraan sedang berkembang di mana-mana, dunia ini rapuh. Roy bertemu dengan seorang lelaki yang bersedia memberikan 2 tiket untuk kapal pengukus di Amerika Syarikat, tetapi dengan syarat dia mendengar kisah satu orang dalam satu malam. Ini adalah kesedaran yang luar biasa tentang penceritaan dalam tradisi drama terbaik – kehidupan seseorang saling berkaitan dengan drama kehidupan di Eropah, yang menderita gelombang Nazisme.

Bayangan di syurga

Pengarang buku: Erich Maria Remarque

Penilaian: 4.5

Bayangan di syurga

Novel 'Shadows in Paradise', yang diterbitkan setelah kematian pengarang Erich Maria Remarque, menutup penilaian. Kisah ini diceritakan bagi pihak wartawan yang berhijrah ke Amerika Syarikat selama tahun-tahun berakhirnya Perang Dunia Kedua dan mewujudkan perdamaian. Kali ini penulis membahas masalah pelarian yang telah mencari kehidupan yang damai di Amerika Syarikat, tetapi tidak berputus asa untuk pulang ke rumah mereka suatu hari nanti. Antaranya ialah pakar bedah dari novel 'Arc de Triomphe' Ravik. Orang-orang telah menemukan diri mereka di “syurga” Amerika, tetapi mereka tidak dapat menjalani kehidupan yang penuh dan bahagia setelah kejutan ketenteraan yang dialami, berada di negeri asing, hanya menjadi “bayangan” mereka.

Penulis menunjukkan banyak takdir yang berbeza: seseorang di bawah kuk keadaan mula minum, yang lain bekerja keras, dan yang lain membunuh diri. Orang keluar dari situasi tertekan dengan cara yang berbeza, dengan sebaik mungkin. Pada masa yang sama, bahkan individu yang paling sinis dapat mengekalkan kemampuan untuk mencintai dan berkawan.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen