12 buku terbaik oleh Emile Zola

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Emile Zola adalah pengasas naturalisme dalam kesusasteraan. Dia adalah seorang lelaki yang luar biasa abad kesembilan belas. Saya mencuba diri dalam genre kewartawanan dan politik.

Pada usia 22 tahun, setelah pindah ke Paris setelah kematian ayahnya, Emil sedang mencari pekerjaan. Kesukaran material mendorong penulis, dan dia memasuki perkhidmatan rumah penerbitan Hachette. Empat tahun kemudian, Zola pergi, tetapi tidak meninggalkan usaha untuk menghubungkan kehidupan dengan sastera.

Pada tahun 1865, karya pertama penulis, Claude's Confessions, diterbitkan. Terdapat bualan di sekitar novel. Skandal dikaitkan dengan pembelaan lukisan Manet. Tiga tahun kemudian, Emil meneruskan perniagaan utama – dia menulis siri Rougon-Maccara.

Karya-karya tersebut menceritakan tentang beberapa generasi satu keluarga. Buku-buku tersebut dipenuhi dengan perihalan terperinci mengenai kehidupan yang berlaku di bandar-bandar kecil dan desa. Di sini Zola mengemukakan topik yang menyakitkan bagi masyarakat Perancis pada masa itu – peristiwa perang Franco-Prusia pada tahun 1870-1871. Walaupun banyak novel lain membicarakan masyarakat semasa Empayar Kedua, zaman Napoleon III. Karya-karya siri ini tidak dihubungkan oleh urutan kronologi.

Orang ramai menyambut buku-buku pertama dengan dingin. Kemiskinan mendorong Zola ke langkah yang melampau – dia meletakkan perangkap di bumbung dan menangkap burung pipit. Dengan air mata di matanya, dia menggulung leher mereka dan menggorengnya, mengikatnya pada batang besi dari tirai. Tetapi dengan terbitnya buku ketujuh siri ini, The Trap, penulis memperoleh kemasyhuran, pengiktirafan yang lama ditunggu-tunggu, dan pada masa yang sama kekayaan.

Pakar ini menawarkan pilihan 12 buku yang mesti dibaca oleh Emile Zola.

Penilaian buku terbaik oleh Emile Zola

Pencalonan sebuah tempat komposisi penilaian
Penilaian buku terbaik oleh Emile Zola 1 Kebahagiaan wanita 5.0
2 Kuman 4.9
3 Nana 4.8
4 Teresa Raken 4.7
5 Perangkap 4.6
6 Kerjaya Rougonov 4.5
7 Perut Paris 4.4
8 Laman cinta 4.3
9 Ciptaan 4.2
10 Perlombongan 4.1
11 Wang 4.0
12 Skala 3.9

Kebahagiaan wanita

Pengarang buku: Emil Zola

Penilaian: 5.0

Kebahagiaan wanita

Buku kesebelas dari siri Rougon-Makkara adalah kesinambungan logik dari novel Scum. Tidak perlu membaca yang sebelumnya, kebahagiaan wanita akan benar-benar berlalu untuk karya yang terpisah. Penceritaan ini menjadi asas kepada lima filem pilihan, serta siri, yang terakhir difilemkan di Itali pada tahun 2015.

Zola memperkenalkan pembaca kepada Octave Mouret dan Denise Baudu, watak utama. Orang-orang ini akan bertemu dan bertembung dalam pertengkaran kepentingan. Tetapi mana dari mereka yang akan menang, atau keduanya akan dikalahkan?

Tidak seperti Octave yang tamak dan tidak berprinsip, pemilik kedai Ladies Happiness, Denise adalah contoh stamina, keberanian dan kesopanan. Walaupun satu merosakkan kedai-kedai kecil, memaksa mereka untuk tutup kerana tidak dapat bersaing, yang satu lagi terbakar dalam pemikiran bagaimana meletakkan saudara-saudara – Jacques yang berusia enam belas tahun dan Pepo yang berusia lima tahun – di atas kaki mereka.

Kisah Denise adalah kisah seorang lelaki yang kuat, setia pada prinsipnya, mampu mengorbankan diri. Anda akan berfikir bahawa dia terlalu patuh, mengikuti arus, mengundurkan diri menerima pukulan takdir, diam-diam menanggung ejekan orang lain. Tetapi Cinderella setiap saat dikurniakan ciri yang serupa.

Novel ini juga menceritakan tentang konfrontasi antara kedai kecil dan kedai besar, di mana orang yang kalah dikenali terlebih dahulu. Dalam keadaan seperti itu, sebarang usaha untuk bertahan dan terus bertahan adalah penderitaan, walaupun pemiliknya tidak menyerah dan terus berjuang.

Kebahagiaan wanita bukanlah kisah cinta klasik, bukan pertembungan dua cara berfikir. Buku ini secara harfiah bergoncang dan terbangun; membuat anda melihat yang biasa dari sudut yang berbeza. Kami menasihati semua pencinta sastera yang dramatik.

Kuman

Pengarang buku: Emil Zola

Penilaian: 4.9

Kuman

Novel lain dari siri Rougon-Maccara ditulis pada tahun 1885. Ini adalah buku ketiga belas berturut-turut, dan salah satu buku terbaik dalam epik. Seperti karya-karya lain, ia mengandungi banyak metafora, banyak penerangan terperinci mengenai tempat bersejarah, watak pahlawan. Germinal memberitahu kebenaran tentang sifat manusia, tentang motif yang lebih rendah dan lebih tinggi: cinta dan pengkhianatan, kemurahan hati dan ketamakan, hidup dan mati.

Germinal adalah bulan musim bunga (21 Mac – 19 April) mengikut kalendar Revolusi Perancis. Nama germinal berasal dari kuman Latin, yang bermaksud tumbuh. Buku ini menceritakan tentang pertumbuhan kesedaran sosial baru yang muncul dari kedalaman bumi. Di sana, dalam kegelapan, para pelombong bekerja keras. Tidak berpuas hati dengan syarat, upah sen dan sikap atasan mereka, mereka mula menyerang.

Di pusat acara adalah idealis muda, bekas mekanik kereta api – Etienne Lantier. Dia dipecat karena tamparan di wajah, yang dia berikan kepada salah satu yang lebih tinggi dalam perkhidmatan. Dengan kehendak takdir, pahlawan menjadi pemimpin penggali yang mencolok. Setelah membaca banyak buku, dia mendapat pandangan dan bersuara menentang ketidaksamaan kelas. Tetapi bukan niat baik yang mengaturnya – Etienne sendiri bermimpi menjadi salah satu borjuasi yang diperjuangkannya.

Zola menunjukkan bahagian dalam kerja keras penggali. Orang kaya tidak peduli bagaimana dan bagaimana hidup pekerja. Pembaca perlu mengetahui bagaimana mogok itu akan berakhir? Apa balasan yang menanti perusuh? Berapa lama manusia boleh berada di bawah tanah?

Buku ini pasti menarik minat peminat Zola dan lain-lain. Sekarang ini, tidak kurang relevan, dan topik yang dibangkitkan di dalamnya menyentuh intinya.

Nana

Pengarang buku: Emil Zola

Penilaian: 4.8

Nana Emile Zola

Karya ini adalah sebahagian daripada kitaran Rougon-Makkara. Novel ini diterbitkan pada tahun 1880. Di sini Zola merenungkan moral, tentang keadaan di mana dia berada pada waktu itu di Perancis. Nana, watak utama, pelayan wanita yang menghiburkan mereka yang berkuasa. Dialah yang menjadi keperibadian kemerosotan moral masyarakat.

Selepas penerbitannya, buku ini mendapat banyak kritikan kerana merasa tidak senonoh pengarang. Tetapi Emil bertindak balas dengan tenang dan yakin terhadap serangan tersebut: Borjuasi adalah cara saya melukisnya dalam novel saya; jika terdapat banyak kekotoran dalam tulisan saya, itu kerana terdapat banyak hal dalam hidup saya.

Semua sifat yang diberikan kepada Nana adalah kecantikan dan seksualiti. Pelakon kelas rendah Anna Coupeau selalu tamak dengan wang dan hiburan. Ketika dia mendapat kesempatan untuk menjadi wanita yang terpelihara dan menjalani gaya hidup yang riang, dia, tanpa ragu-ragu, menariknya. Selepas itu, heroin akan menjadi manipulator yang mahir, memusnahkan keluarga dan memecahkan nasib.

Aksi itu berlaku semasa pemerintahan Napoleon III, yang, by the way, Zola tidak tahan. Sepanjang novel, pengarang menceritakan tentang perubahan hidup, kekasih dan perempuan simpanan, rumah dan anjing, pemborosan Nana yang tidak berkesudahan. Dia berbicara dalam bahasa yang mudah dan difahami mengenai keinginan asas borjuasi tempatan; mengenai penyelewengan dan maksiat, ketika kekasih bersedia merangkak keempat-empat, menggambarkan seekor beruang; mengenai perkahwinan bertiga dan seks santai.

Dalam buku itu, tidak semuanya semudah yang disangka. Pembaca harus mengetahui siapa watak utamanya – mangsa keadaan atau godaan berdarah dingin yang tidak akan berhenti dalam usahanya untuk mendapatkan faedah material. Zola memberikan penilaian subjektif mengenai tingkah laku Nana – adakah anda setuju dengannya?

Teresa Raken

Pengarang buku: Emil Zola

Penilaian: 4.7

Teresa Raken

Dalam pendahuluan novel, penulis menulis: Saya berhenti pada individu yang tunduk sepenuhnya pada ayat-ayat mereka dan suara darah, kehilangan kemampuan untuk bebas melaksanakan kehendak mereka dan yang setiap tindakannya ditentukan oleh kekuatan maut daging mereka. Karya itu mengungkap motif tindakan orang dan hasrat jiwa manusia yang paling dalam.

Buku ini mengisahkan tentang seorang wanita muda yatim piatu sebagai anak yang terpaksa hidup dalam perkahwinan dengan sepupu. Pada satu ketika dalam nasib Teresa, titik perubahan akan berlaku – pertemuan dengan Laurent yang berjaja akan merobek pahlawan dari rentetan peristiwa yang biasa. Kini para kekasih sedang memikirkan rancangan mengerikan untuk memperoleh kebahagiaan abadi mereka.

Teresa Raken muncul di hadapan pembaca sebagai gadis yang rendah hati yang mengundurkan diri menerima nasib. Kehidupan pahlawan itu dipenuhi dengan kebosanan dan warna kelabu, hingga pada suatu ketika cinta buta muncul.

Teresa dibesarkan dengan ibu saudara yang terlalu peduli – Puan Raken dan anaknya yang lemah lembut – Camille. Laurent, seorang artis yang tidak berjaya, terus mencari wang mudah dan merupakan rakannya. Selepas bertemu, semangat menyerap keduanya. Laurent dan Teresa memutuskan untuk membunuh Camille untuk mengambil alih kewangan dan hidup bersama. Tetapi tidak ada yang meneka pembalasan apa yang menanti pada akhirnya.

Karya itu membuat anda berempati, membiarkan situasi melewati diri sendiri, dan mengalami apa yang dirasakan oleh watak. Novel ini layak dibaca dan disarankan kepada semua peminat sastera tragis dan dramatik.

Perangkap

Pengarang buku: Emil Zola

Penilaian: 4.6

Perangkap

Diterbitkan pada tahun 1877, buku ini dikhaskan untuk kelas pekerja. Di dalamnya, Zola menggambarkan kehidupan orang biasa yang berada di ambang kewujudan; menunjukkan cara hidup dan adat istiadat mereka. Di tengah-tengah cerita ini terdapat perkhidmatan dobi dan atap. Mereka bekerja hanya untuk wang dan kelihatan lebih seperti budak daripada rakyat bebas di negara mereka. Penulis menunjukkan bagaimana orang yang didorong oleh kemiskinan mampu melakukan kejahatan.

Selepas penerbitan novel The Trap, penulis mendapat kemasyhuran. Pembaca pada masa itu terperanjat dengan kebenaran perihal kehidupan seharian orang miskin. Zola tahu apa yang dia bicarakan, kerana dia sendiri menempuh jalan yang serupa. Realisme adalah aspek utama dan terkuat dalam karya.

Suami wanita pencuci itu terus-menerus menghilang di kedai Perangkap, tetapi penduduk pinggir bandar bahkan tidak mengesyaki bahawa mereka sendiri telah terjebak dalam perangkap, dari mana hampir mustahil untuk keluar.

Gervaise, ditinggalkan sendirian dengan anak itu, setelah pemuda itu menukarnya dengan perempuan simpanannya, pergi bekerja di cucian. Selepas beberapa ketika, dia bertemu dengan seorang lelaki yang baik dan rajin – Coupeau, dengan siapa dia menghubungkan kehidupan. Gervaise memulakan perniagaannya sendiri, yang berjaya berkembang. Semuanya baik-baik saja sehingga Lantier freeloader muncul di cakerawala lagi. Minuman berterusan, yang diatur olehnya, menyeret keluarga ke bahagian bawah.

Perzinaan, keganasan rumah tangga, dan kemalasan berkembang dan bertambah kuat. Selama sepuluh tahun, Gervaise berubah menjadi tidak penting, kehilangan penampilan manusia. Setiap tahun para pahlawan semakin terdedah kepada pembusukan, mereka meminum yang terakhir yang ditinggalkan di rumah.

Novelnya sukar dibaca. Ulasan menulis bahawa selepas dia ada keinginan untuk mandi, jadi secara realistik Zola mencerminkan kehidupan orang miskin dan penurunan moral. Kami mengesyorkan buku ini kepada orang-orang yang tidak mudah terpengaruh dan bersedia untuk mendapatkan rasa yang tidak menyenangkan.

Kerjaya Rougonov

Pengarang buku: Emil Zola

Penilaian: 4.5

Kerjaya Rougonov

Karya pertama dari kitaran Rougon-Maccara menceritakan tentang sejarah sosial satu keluarga. Tindakan itu berlaku pada malam sebelum perang dengan Prusia, pada era Empayar Kedua. Di dalamnya, penulis menceritakan tentang dua idealis muda – Silver dan rakannya Miette, mengenai semangat revolusi mereka, kesucian impuls. Para pahlawan ditentang oleh orang-orang yang hanya mementingkan cara menjual diri mereka dengan lebih mahal, pergi ke pihak yang akan lebih murah hati.

Dari novel ini, pembaca belajar bagaimana sejarah keluarga bermula. Acara berlaku di sebuah bandar bernama Plassan. Nenek moyang keluarga – Adelaide Fook, seorang wanita bodoh, tinggal di sebuah ladang, yang diwarisi dari suaminya yang sudah meninggal. Dia melakukan apa sahaja yang terlintas di kepalanya. Cabang Rugona adalah anaknya dari perkahwinan yang sah, putra Pierre, dan cabang Maccara adalah anak haram, anak perempuan Ursula dan anak Antoine. Ayah mereka adalah penyeludup dan penjahat.

Adelaide sendiri tidak dibezakan oleh golongan bangsawan. Dia tidak memberikan perhatian yang sewajarnya kepada anak-anak, dia hanya tertarik pada dirinya dan keinginannya. Anak-anak lelaki yang dibesarkan dalam keadaan seperti itu menjadi berbahaya dan tidak berprinsip. Dalam apa jua keadaan, mereka cuba merebut kepingan pai yang sedap. Pierre mempunyai keupayaan mental lebih banyak untuk ini daripada Antoine. Tetapi di sebalik kecerdasan yang berkembang, impian Pierre tidak menjadi kenyataan, dan hanya pada usia tua dia dan isterinya mendapat kesempatan untuk merealisasikan apa yang sudah lama mereka inginkan.

Sungguh mengagumkan bagaimana orang yang baik hati dan berpikiran murni, Pascal, dapat muncul dalam keluarga seperti itu. Ayahnya, Pierre, cuba menarik anaknya ke dalam kumpulan konspirator, tetapi sikap pahlawan terhadap mereka tidak jelas – Pascal membandingkan orang-orang ini dengan binatang.

Buku ini pasti menarik minat penggemar sejarah. Di dalamnya, Zola, selain fiksyen, memberikan gambaran yang agak terperinci mengenai peristiwa politik pada masa itu.

Perut Paris

Pengarang buku: Emil Zola

Penilaian: 4.4

Perut Paris

Epik dua puluh jilid Rougon-Maccara, walaupun memungkinkan penulis mendapat kemasyhuran, tidak membayangi novel lain, termasuk Womb of Paris. Karya ini diterbitkan pada tahun 1873 dan telah diterjemahkan ke dalam banyak bahasa. Zola menceritakan tentang nasib orang kecil tunggal yang secara harfiah dapat tersesat di jalan-jalan di sebuah bandar besar.

Kini Womb of Paris adalah sebuah alun-alun yang tidak jauh dari Louvre, di mana sebuah alun-alun dengan kedai-kedai bawah tanah, kafe, dan pawagam dibentangkan. Tetapi pada masa Zola, nama ini diberikan ke pasar Paris tengah. Anda boleh mendapatkan apa sahaja di sini pada bila-bila masa sepanjang hari. Di sekitar halaman mujizat terkenal – rumah pelacuran, paling bawah kota. Semuanya dibeli dan dijual di sini, dan moraliti tidak bermakna.

Florent mengembara di antara orang-orang yang makan dan sombong, tidak memahaminya, seperti yang mereka lakukan kepadanya. Ini membawa kepada konflik antara lelaki kecil itu dan masyarakat tempatan. Wira ingin mengubah sesuatu dalam hidup, oleh itu dia mengambil sikap menentang sebarang keganasan. Florent berdiri sebagai ketua rakyat yang berfikiran revolusioner. Adakah dia akan dapat mempromosikan idea-idea lebih jauh kepada orang-orang dan mengubah arus peristiwa tanpa mengorbankan prinsip humanistiknya?

Kami mengesyorkan buku ini kepada mereka yang gemar membaca mendalam. Pertembungan dua pandangan dunia menanti anda di halaman novel. Pembaca harus mengetahui sama ada seseorang mampu bertahan di seluruh masyarakat dan memenangi pertempuran, kekal sebagai orang.

Laman cinta

Pengarang buku: Emil Zola

Penilaian: 4.3

Laman cinta

Terhadap latar belakang buku Trap dan Nana, karya ini muncul sebagai intermezzo lirik, di mana tema cinta, tidak dapat dijelaskan dan menarik, seperti petir, mendominasi, dan tema Paris, yang dilihat oleh pahlawan dalam kabut, seperti lautan yang gelisah dari atas bumbung. Bahkan sudut yang indah, di mana Helene yang cantik berlindung dengan anak perempuannya Jeanne, tidak dapat melindungi dari nafsu maut. Ketenangan kebodohan yang manis pasti akan terganggu.

Helene tinggal di sebelah doktor – Henri Deberl. Dia sangat muda, belum berumur tiga puluh, tetapi sudah menjadi janda. Suatu hari, seorang anak perempuan, Jeanne yang berusia dua belas tahun, jatuh sakit. Doktor Deberl mula berkunjung ke rumah Helene lebih kerap, sehingga kedua-duanya menyedari bahawa lawatan itu bukan sekadar urusan perniagaan. Perasaan yang tiba-tiba meletus dapat membuat kedua orang bahagia, walaupun setelah mengatasi rintangan, misalnya, pada diri isterinya Anri. Tetapi peluang mengganggu jalinan takdir. Jeanne tidak dapat menerima bahawa orang lain berdiri di antara dia dan ibunya. Dia melakukan segala-galanya untuk mencegah hubungan semula. Kemarahan, skandal dan reaksi yang tidak mencukupi terhadap situasi yang kelihatan biasa menyebabkan berakhirnya yang tidak dijangka.

Dalam novel itu, pembaca akan melihat Zola berbeza dari semua buku lain. Di sini dia tidak meletakkan masalah sosial yang akut di barisan hadapan, tidak menunjukkan drama yang sebenarnya, tidak asing lagi bagi peminat naturalisme dan watak-watak yang cerah. Karya itu nampaknya ditulis dengan warna yang tidak bersuara, dan kata-kata di dalamnya sedikit membengkak. Kemesraan dinyatakan dalam sebilangan kecil watak dan hiasan.

Halaman-halaman penuh dengan perihalan Paris. Setiap ayat menunjukkan cinta sejati pengarang. Bandar ini muncul dalam empat musim: ia hijau, penuh dengan bunga, mendorong orang ke kegembiraan; suram dan suram, dibanjiri air hujan, mengalir di air terjun di sepanjang tangga, dan mengubah trotoar menjadi rawa lumpur; kemudian mengantuk dan termenung, ditutup dengan selimut salji; ia dipenuhi dengan burung musim bunga dan sinar matahari yang belum panas.

Karya ini akan menarik minat orang yang lebih suka cerita yang tenang dan terukur.

Ciptaan

Pengarang buku: Emil Zola

Penilaian: 4.2

Ciptaan

Zola adalah rakan dan pembela bersungguh-sungguh pelukis Impresionis yang tidak dikenali – Manet, Cézanne dan lain-lain. Dalam buku itu, dia membincangkan tentang tiga rakan seperjuangan yang telah berkawan sejak kuliah. Novelis Sandoz, pelukis Claude dan arkitek Dubuche bekerja siang dan malam, melupakan makanan dan tidur. Mereka menginginkan seni baru, tetapi masing-masing mempersembahkannya dengan caranya sendiri. Adakah mereka dapat merealisasikan idea mereka, mencapai kemajuan kerjaya dan mencari kebahagiaan dalam cinta? Adakah anda dapat naik di atas ketidaksempurnaan dunia dan berapa harga yang akan dibayar oleh pahlawan untuk berjaya?

Buku seterusnya mengenai kitaran Rougon-Maccara menceritakan tentang Claude Lantier, putra seorang wanita mesin cuci, dan tentang semua orang kreatif yang menjadi sebahagian daripada lingkaran komunikasi. Keperibadian ini hidup dalam dunia mereka sendiri, tidak dapat difahami oleh orang yang jauh dari seni. Pemahat, penulis, pelukis – setiap orang perlu diterima oleh orang-orang di sekeliling mereka untuk mengetahui siapa diri mereka dan tidak berusaha mengubah pandangan mereka.

Di jalan kehidupan, Claude bertemu Christina. Pasangan ini nampaknya sempurna sepanjang mereka tinggal di pinggir bandar, saling mengelilingi dengan penuh kasih sayang dan kasih sayang. Tetapi Paris mengingatkan Claude, tidak sesekali meninggalkan pemikirannya. Hanya di sana dia merasakan inspirasi dan mampu mencipta. Wira tidak menyangka bahawa seni tidak membawa kemuliaan atau faedah material. Dia tidak peduli jika keluarga itu penuh, sama ada memerlukan sesuatu.

Selepas kelahiran anaknya, Christina tidak mendapat kebahagiaan dalam keibuan. Dia berjuang dengan semangat yang lebih besar terhadap saingan utamanya – lukisan. Apa yang menjanjikan pasangan seperti sikap tidak bertanggungjawab? Adakah mereka akan mendapat kekuatan untuk memprioritaskan dengan betul atau merosakkan perkahwinan?

Pengakhiran buku ini tidak dapat diramalkan. Dalam ulasan, sering terdapat perbincangan mengenai topik novel Kreativiti. Ada yang memahami apa yang berlaku dan mencari hujah untuknya, sementara yang lain tidak menerima atau menyetujui tindakan para pahlawan. Baca karya untuk memahami di mana anda berada.

Perlombongan

Pengarang buku: Emil Zola

Penilaian: 4.1

Perlombongan

Buku lain dari siri Rougon-Maccara menceritakan kisah seorang petualang dan pemain saham – Aristide Saccard, yang menghasilkan wang dari semua yang ada. Isterinya juga watak utama: wanita muda itu menyukai kemewahan, dia tidak sah dan tidak tahu ukurannya, yang akhirnya membawa kepada kejahatan.

Berapa kali penulis mengemukakan topik topikal mengenai keburukan manusia dan, pertama sekali, keserakahan. Pahlawan kecil, dan banyak yang telah lama kehilangan kemanusiaan mereka, tetapi mereka masih hidup dan nyata. Orang benar bukan satu-satunya yang berhak mendapat peranan watak ikonik. Kisah hidup orang-orang ini menarik dan tidak membenarkan anda membuang buku untuk berehat sebentar. Spekulasi, penipuan, isteri dan anak-anak, seperti tawaran tawar-menawar – itulah yang dibincangkan oleh Zola di halaman karya. Di sini pemangsa memburu: ada yang mencari wang, yang lain yang tidak memerlukan faedah material – untuk emosi.

Novel ini ditulis dalam bahasa yang sangat baik, yang penulis mahir bercakap, tetapi sebilangan pembaca tidak menyukai banyak penerangan, kadang-kadang kelihatan tidak bermakna dan tidak perlu. Pada pendapat kami, memaparkan pemandangan mewujudkan suasana yang tepat. Adegan dengan Paris sungguh mengagumkan. Pesta makan malam, pakaian orang awam, wanita yang sibuk, topi, jepit rambut, perhiasan; cetakan stuko di siling, lampu, pinggan mangkuk yang indah – semua ini membawa kepada Perancis pada tahun-tahun itu.

Buku ini mengandungi banyak perkara menarik yang berkaitan dengan kegiatan ekonomi. Kami menasihati orang yang berpendidikan dalam bidang ini untuk membacanya. Ada yang menjumpai lebih banyak di Prey daripada di Theodore Dreiser the Financier.

Wang

Pengarang buku: Emil Zola

Penilaian: 4.0

Wang

Novel ini merupakan kesinambungan kronologi dari yang sebelumnya. Di halaman, pembaca melihat Sakkar yang sudah biasa, yang, setelah melepaskan diri dari bencana kewangan lain, mendapati dirinya berada di sampul baru. Walaupun tidak ada sesen pun di sakunya, dia berhasil membuka perniagaan yang menghasilkan jutaan orang, baik itu bank, perusahaan perlombongan perak atau syarikat perkapalan antarabangsa.

Dunia perniagaan kewangan digambarkan dengan ketepatan yang belum pernah terjadi sebelumnya, yang memikat para pencinta sastera seperti itu. Pembaca harus menjalani empat tahun hidup dengan Aristide, untuk pergi dari kejayaan yang memusingkan ke kejatuhan yang menghancurkan.

Saccard akan mengingatkan banyak orang Sergei Mavrodi, yang pada tahun 90-an menganjurkan piramid kewangan MMM, yang merosakkan banyak orang. Watak utama tidak akan terbuka seperti penipuan, tetapi sebagai orang yang berminat melihat dunia dengan penampilan khasnya. Bakat Aristide adalah kemahiran organisasi. Dia memberi inspirasi kepada orang-orang dengan menyampaikan sesuatu kepada mereka, membuat mereka percaya. Berkat kemahiran itu, Sakkar akan membuat rancangan palsu. Tetapi kepentingan dirinya yang berlebihan, keyakinan yang tidak tergoyahkan, pengabaian risiko akan membawa kepada penghinaan yang menyedihkan.

Kami mengesyorkan novel ini kepada sesiapa sahaja yang berminat dalam bidang ekonomi dan kewangan. Zola memutarbalikkan plot yang dinamis, menimbulkan masalah topikal, menggambarkan warna kumuh Paris dengan kotoran, kekotoran dan maksiat mereka, dan latar belakang semuanya adalah wang.

Skala

Pengarang buku: Emil Zola

Penilaian: 3.9

Skala

Novel ini mendahului buku Ladies 'Happiness, walaupun ini, kedua-dua karya mempunyai plot yang terpisah. Penulis sekali lagi menunjukkan kepada pembaca kemunafikan borjuasi, yang menjadikan kehidupan peribadi dan awam menjadi komedi kemunafikan yang nyata.

Di pusat acara adalah Octave Mouret muda, yang datang untuk menakluki Paris. Dia menarik, tampan, mempunyai bakat untuk perdagangan dan khayalan yang kaya. Wira itu bermimpi menjalankan perniagaan yang berjaya dan seterusnya menakluk dunia, tetapi setakat ini dia bekerja sebagai jurujual di kedai Ladies 'Happiness, yang belum menjadi monopoli yang menentukan peraturannya sendiri.

Octave merancang untuk mencapai kejayaan dalam kariernya dengan bantuan perlindungan wanita. Dia bergegas untuk menakluki semua orang yang ditemuinya dalam perjalanan, tetapi semuanya tidak berjalan seperti yang kita mahukan.

Atas nasihat arkitek yang tidak asing lagi, pahlawan itu menyewa sebuah pangsapuri di sebuah rumah yang dihormati. Pada mulanya dia ditindas oleh kesopanan dan kebosanan yang mengalir di dalam tembok-tembok ini. Tetapi pada minggu pertama, Octave mula melihat rahsia penduduk tempatan yang tersembunyi di sebalik pintu. Topeng jatuh satu persatu. Banyak yang tersembunyi di bawah bumbung kediaman yang nampaknya baik ini. Di sini semua orang tidur dengan semua orang, memperjuangkan mahar atau harta pusaka. Bahkan kematian orang yang disayangi adalah medan pemerasan dan cubaan mempermainkan perasaan orang lain untuk kepentingan mereka sendiri.

Pembaca harus mengetahui sama ada Octave Mouret akan mencari tempatnya dan adakah dia akan dapat mewujudkan impiannya – untuk menakluk ibu kota Perancis yang mewah? Dan jika demikian, adakah dia akan menyukai Paris ini?


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen