12 bateri kereta terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Bersama dengan enjin atau transmisi, bateri adalah salah satu bahagian terpenting dalam reka bentuk dalaman sebuah kereta moden. Ia memberikan kuasa kepada semua elektronik periferal dan sistem on-board, serta kemampuan untuk menghidupkan motor – unit utama dalam unit kuasa kereta.

Menurut tradisi yang sudah ada di segmen barang automotif, lebih dari 50 syarikat di seluruh dunia terlibat dalam pengeluaran bateri, tetapi hanya sebahagian kecil dari mereka yang layak mendapat kepercayaan pengguna. Itulah sebabnya para editor majalah tersebut menjalankan kajian bebas, yang menghasilkan penilaian bateri terbaik untuk sebuah kereta dalam dua kategori tematik. Kriteria pemilihan barang dalam senarai akhir adalah:

  1. ulasan pengguna (intipati dan konstruktif umum mereka);
  2. pendapat pakar;
  3. perbandingan ciri teknikal dan operasi;
  4. tahap kos dan kaitannya dengan fungsi yang ada.

Cara memilih bateri untuk kereta

Untuk membuat pilihan bateri yang tepat untuk kereta anda, perhatikan tiga aspek utama:

Jenis bateri. Ciri yang sangat penting yang secara langsung mempengaruhi kos pembelian masa depan dan manifestasi kekuatan dan kelemahan. Semua bateri yang dihasilkan dibahagikan kepada tiga kumpulan:

  1. Asid plumbum. Jenis bateri yang sangat primitif dan ketinggalan zaman, yang terdiri daripada enam bekas bertebat (kaleng) dengan asid sulfurik, di mana masing-masing sebatang plumbum dicelupkan. Mereka murah, kebanyakan dapat dikendalikan (jika mungkin untuk melepaskan penutup plag untuk menambah elektrolit) dan bertolak ansur dengan pengisian semula dengan baik. Benar, sekiranya berlaku pengosongan penuh, mereka dapat kehilangan semua kapasiti dengan mudah dan hanya berhenti mengecas.
  2. Gel. Jenis bateri boleh dicas semula yang paling baru, elektrolit cair di mana digantikan dengan yang satu gel. Mereka lebih mesra alam daripada bateri asid plumbum kerana gel tidak mengalir dan menghalang plat plumbum daripada pewarnaan. Selain itu, mereka tidak peka terhadap pelepasan dalam, tetapi mereka mempunyai syarat yang lebih ketat untuk proses pengisian dan tiga (atau bahkan lima kali) harga yang lebih tinggi.
  3. AGM. Jenis bateri gabungan yang menggabungkan prinsip kedua pilihan di atas. Elektrolit cair di sini bertindak sebagai impregnasi untuk bahan serat, yang membingkai plat dan juga menghalangnya daripada mewarnai. Bateri sedemikian sangat cekap tenaga, tetapi sangat sensitif terhadap proses pengecasan dan pengosongan yang mendalam. Kosnya dua kali ganda lebih tinggi untuk model asid plumbum.

Menambah nilai semasa. Parameter wajib, yang ditetapkan dalam dokumen yang disertakan dan pada label bateri. Ia dapat diukur dengan tiga kaedah berbeza:

  1. EN – pengukuran semasa berlaku pada suhu -18 darjah Celsius dan voltan sekurang-kurangnya 7.5 volt selama 10 saat. Nilai keseluruhan diambil semaksimum mungkin.
  2. DIN – pada suhu persekitaran yang sama dan sekurang-kurangnya 9 volt voltan, pengukuran dilakukan dalam 30 saat. Ini adalah kaedah paling sukar untuk menetapkan parameter arus masuk.
  3. SAE – voltan bekalan 7.2 volt, suhu tidak berubah. Petunjuk tahap arus maksimum mengambil masa 30 saat.

Arus permulaan muncul ketika bateri akan dikendalikan di kawasan yang mempunyai iklim sejuk. Dalam kes ini, lebih baik memberi keutamaan kepada model dengan ciri arus yang meningkat – kebarangkalian menghidupkan mesin dengan yang sejuk akan meningkat.

Kutuban. Aspek pilihan yang sangat penting dan 'berbahaya', yang merosakkan kegelisahan mana-mana pemilik kereta yang tidak berhati-hati. Sebagai peraturan, sebahagian besar kereta mempunyai terminal pendek untuk menyambungkan bateri, yang tidak dapat disesuaikan dengan tempatnya jika ia adalah alat 'salah' (semacam perlindungan dari orang bodoh yang secara tidak sengaja dapat meletakkan terminal pada kenalan yang salah). Ingat peraturan mudah: jika anda menghidupkan bateri dengan terminal ke arah anda, maka 'tambah' akan berada di sebelah kiri, dengan polaritas langsung, atau di sebelah kanan dengan polaritas terbalik. Sejenis versi versi domestik dan Eropah.

Bateri mana yang lebih baik: gel atau asid plumbum?

Jenis bateri

Kelebihan

keburukan

Asid plumbum

+ Jenis bateri yang relatif murah

+ Kemudahan pelaksanaan

+ Kadar pelepasan diri yang rendah (3 hingga 20%) sebulan

+ Keperluan penyelenggaraan rendah – tidak ada penambahan elektrolit dan tiada kesan memori

+ Keupayaan yang diucapkan untuk output arus tinggi

– Jangan bertolak ansur dengan penyimpanan dalam keadaan habis

– Umumnya sensitif terhadap suhu yang melampau

– Keramahan alam sekitar yang rendah – elektrolit dan plumbum adalah bahan pencemar

– Menyokong bilangan kitaran pengecasan / pengosongan penuh yang terhad

– Selalunya mereka 'hidup' selama 2-3 tahun

Gel

+ Tahap keramahan alam sekitar yang tinggi – gel tidak mengalir dan menghalang penguraian plat plumbum, menyelimutkannya

+ Boleh dibawa keluar sepenuhnya

+ Hayat perkhidmatan boleh sampai 7 tahun

– Kos tinggi (3 kali lebih tinggi daripada asid plumbum)

– Kepekaan tinggi untuk melebihi tahap voltan yang diberi nilai

– Had yang agak ketat pada arus pengecasan

– Jangan bertolak ansur dengan fros, sebab itulah ia tidak digalakkan untuk digunakan di kawasan sejuk

Penarafan bateri terbaik untuk kereta

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Bateri Asid Plumbum Terbaik 1 VARTA Biru dinamik RUB 8,924
2 Pingat Piawai CMF 56077 RUB 4,700
3 Mutlu Calcium Silver 60 RUB 4,595
4 TAB Polar B60HV RUB 5 195
5 Tyumen Battery Premium 6CT-64 4 300 gosok.
6 Exide Premium RUB 6,248
7 'The Beast' 6ST-60 L3U 4 350 gosok.
Bateri Terbaik AGM 1 VARTA D52 Perak Dinamik AGM RUB 10 355
2 Bosch AGM S5 RUB 14 480
3 Banner Berlari Banner RUB 12,580
4 Bahagian atas merah Optima RUB 16 880
5 Tudor AGM RUB 9 750

Bateri Asid Plumbum Terbaik

VARTA Biru dinamik

Penilaian: 4.9

VARTA Biru dinamik

Satu siri bateri dengan sejarah yang sangat panjang dan gemilang, secara konsisten berada di antara yang terbaik sepanjang masa ini. Secara umum, dinamik VARTA Blue boleh dianggap sebagai bateri rujukan: di sini anda akan mempunyai operasi yang sangat lama, dan penunjuk semasa yang baik, dan bahkan adanya simpanan kapasiti simpanan. Tentukan sendiri: pada 60 ampere-hour, arus permulaan di sini adalah 540 amperes (standard EN), yang jauh lebih tinggi daripada sebilangan pesaing langsung.

Ya, pada suatu tahap di mesin pengeluaran Jerman ada kegagalan, dan pada satu masa pengguna semuanya mengadu tentang kegagalan umum dinamik VARTA Blue – dan ini hanya selepas enam bulan atau setahun bekerja. Semua ini berlaku pada tahun 2014-15. Kini D59 adalah pilihan terbaik untuk pemasangan di dalam kereta, tidak merasakan embun beku dan berjaya 'bertahan' walaupun selepas berehat selama beberapa musim dalam keadaan separuh pelepasan. Metamorfosis sedemikian dimungkinkan oleh penyatuan grid PowerFrame yang pernah berteknologi tinggi, yang merupakan halangan kepada pemusnahan mekanikal (dan, kemungkinan besar, kimia) plat plumbum. Secara objektif, anda bahkan tidak dapat menggali model: tanda harga dalam realiti moden lebih adil, kualitinya telah terbukti baik dalam ujian pakar dan operasi oleh pengguna biasa, dan ketiadaan penunjuk pengisian tidak mungkin disebut sebagai kerugian serius oleh siapa pun.

Kelebihan

  • Nisbah harga dan kualiti optimum;
  • persembahan bagus;
  • kehadiran rizab dalam kapasiti dan arus permulaan yang besar dihasilkan semasa menghidupkan enjin;
  • reka bentuk dalaman yang ringkas tetapi boleh dipercayai.

keburukan

  • tidak ditemui.

Pingat Piawai CMF 56077

Penilaian: 4.8

Pingat Piawai CMF 56077

Medalist Standard CMF 56077, bateri asid plumbum yang baru saja kembali ke pasaran Rusia, berhenti selangkah lagi dari tempat pertama dalam penarafan. Sebab pemergiannya terletak pada ketidakcocokan dengan kepentingan syarikat: semuanya berpindah kepada kenyataan bahawa Pingat akan meninggalkan segmen tersebut. Tetapi pulangan itu diilhamkan oleh kerosakan besar pada ekonomi, kerana penjualan di Rusia membawa sekitar 20-30% dari jumlah keuntungan.

Bagi bateri itu sendiri, dengan kapasiti 60 amp-jam, nilai semasa ialah 560 amper. Walaupun dibandingkan dengan bateri domestik ('Tyumen' atau 'The Beast') ini tidak mencukupi, tetapi kenaikan berat badan sangat ketara (di sini adalah 13.5 kilogram). Sukar untuk meramalkan apa yang akan berlaku seterusnya, tetapi nampaknya dasar Pingat yang baru tidak akan membawa kepada sesuatu yang baik. Setelah membuat kedatangan kedua ke pasar, pengeluar menaikkan harga barangnya, oleh sebab itu lebih dari satu pertiga bekas pembeli berpaling darinya. Walaupun CMF Standard 56077 adalah bateri yang sangat baik, kosnya tetap tidak sesuai untuk kandungannya.

Kelebihan

  • petunjuk stabil arus permulaan;
  • jangka hayat dikira dalam 5 tahun;
  • kapasiti rizab padat;
  • sesuai digunakan di kawasan sejuk di Rusia.

keburukan

  • kos yang agak tinggi.

Mutlu Calcium Silver 60

Penilaian: 4.7

Mutlu Calcium Silver 60

Dari tahun ke tahun, watak dalam kategori tidak berubah. Mutlu Calcium Silver 60 adalah peserta tetap dalam semua jenis penarafan dan kedudukan teratas, yang telah mendapat populariti yang sangat tinggi di kalangan pengguna kerana kebolehlangsungan sebenar dan kestabilan operasi yang tinggi sepanjang tempoh operasi yang ditetapkan. Dalam aspek ini, kesan positif dari teknologi pengadunan dengan perak yang diperbaharui mempengaruhi, yang memungkinkan untuk memperpanjang jangka hayat bateri kalsium dengan ketara sebanyak 40-60%. Di samping itu, pelat telah mengalami perubahan – teknologi pemutus yang ditingkatkan meningkatkan keseragaman sifat dan peningkatan kualiti yang tidak dapat dielakkan.

Dengan kapasiti 60 amp-jam, Mutlu Calcium Silver 60 menghasilkan arus hingga 540 ampere, yang baik untuk bateri kalsium. Dan akhirnya, isu pemeliharaan harus dibincangkan. Dengan mengatakan ini, kami bermaksud kemampuan untuk mengawal ketumpatan pada setiap kaleng, yang tersedia berkat pembuangan penutup dan akses ke steker. Dengan menambahkan elektrolit, jangka hayat bateri dapat diatur, sehingga dapat meregangkannya selama bertahun-tahun.

Kelebihan

  • tahap kos optimum;
  • kemungkinan pembongkaran sebahagian bateri untuk layan diri (iaitu, mengisi elektrolit dan memeriksa ketumpatannya);
  • arus permulaan yang tinggi;
  • mutu kerja yang baik (paduan dengan perak, teknologi pemutus berterusan).

keburukan

  • sejumlah kecil kapasiti rizab.

TAB Polar B60HV

Penilaian: 4.6

TAB Polar B60HV

Bateri asid plumbum yang sangat baik di segmen pertengahan, yang kekurangan tiga teratas kerana kekurangan kapasiti simpanan dan populariti, sedikit kurang daripada Mutlu. Ya, dengan perkara lain yang setara, pilihan pengguna memainkan peranan: TAB Polar B60HV sebagai produk khusus sering kali tidak terpilih. Mungkin sia-sia, kerana pada 60 ampere-jam arus permulaan di dalamnya adalah sebanyak 600 ampere, dan tidak ada penurunan dalam indikator yang diperhatikan dalam praktiknya. Ini jauh lebih banyak daripada tawaran VARTA Blue Dynamic dan harus dipertimbangkan.

Antara lain, TAB Polar B60HV menyatakan dirinya sebagai bateri yang baik untuk musim sejuk, kerana tidak ada 'ketakutan' terhadap fros dan suhu rendah walaupun di Siberia. Kos model di pasaran, secara umum, sesuai dengan ciri kualiti, dan dari segi ketahanan, bateri dengan jujur ​​memenuhi jangka waktu yang ditetapkan (5 tahun). Memandangkan era pemalsuan segalanya dan semua bateri ini boleh dianggap salah satu yang terbaik dan tanpa ragu-ragu untuk menggunakannya.

Kelebihan

  • Nisbah harga dan kualiti optimum;
  • kerja yang sangat mencukupi dalam cuaca sejuk;
  • hingga 600 A arus bagi 60 Ah kapasiti;
  • kawalan elektrolit melalui palam.

keburukan

  • kapasiti rizab rendah;
  • populariti rendah (berbanding dengan bateri tiga yang pertama).

Tyumen Battery Premium 6CT-64

Penilaian: 4.5

Tyumen Battery Premium 6CT-64

Sekiranya pada tahap kos untuk 'Beast' 6ST-60 L3U adalah mungkin untuk mengemukakan banyak tuntutan, maka Tyumen Battery Premium 6ST-64 dengan tegas menahan semua serangan dan bahkan memberi peluang kepada banyak pesaing asing. Menurut sejumlah ujian dalaman, bateri ini adalah yang terbaik dari jenisnya, walaupun jumlahnya selalu ada di sini sebagai simbol 'kesucian' tertentu.

Dengan kapasiti sama dengan 64 ampere-jam, arus yang diisytiharkan adalah 59 ampere – ada sedikit ketidakseimbangan pada nilainya, namun, hal itu tidak mendorong pengguna untuk berhenti. Bukan lelucon, tetapi hampir semua pakar memberi keutamaan kepada Tyumen Battery Premium 6CT-64, malah menjatuhkan produk dari VARTA di bawah kedudukan. Kemenangan tempatan dalam konfrontasi yang begitu padat adalah sesuatu, tetapi ini bermaksud bahawa hanya pengguna yang mempengaruhi pembahagian kerusi akhir. Apa pun itu, tetapi bateri ini merupakan wakil pengeluaran tempatan yang cerah, yang tidak peduli dengan kesejukan atau usia.

Kelebihan

  • mutu kerja yang sangat tinggi;
  • harga rendah;
  • ciri yang cukup besar dan stabil;
  • pemimpin kajian rakan sebaya.

keburukan

  • bulkiness (beratnya ialah 17.2 kilogram).

Exide Premium

Penilaian: 4.4

Exide Premium

Seperti yang sering terjadi, Exide Premium menjadi sandera kepada situasi ketidakseimbangan paling liar, yang mana ia 'ditandatangani' oleh pengeluar Amerika. Sebenarnya, jalan hayat bateri ini dapat digambarkan dengan kata-kata 'Saya tinggal sebentar, tetapi penuh': pada kapasiti 60 ampere-jam, arus mula adalah 640 ampere, yang merupakan yang tertinggi di antara jenisnya. Secara semula jadi, dengan pengembalian seperti itu, tidak ada harapan untuk mengoperasikan bateri yang lama, dan lebih-lebih lagi tidak dapat diperbaiki.

Hayat perkhidmatan maksimum Exide Premium jarang sekali dapat dicapai walaupun tiga tahun, yang dijelaskan oleh pengembangan sumber katod dan anod yang sangat pesat. Pada dasarnya, semuanya bergantung pada kesedaran pengguna itu sendiri: seberapa sederhana gaya operasi yang dapat disebut, seberapa sering dia menggunakan kereta dan dalam keadaan cuaca apa. Nasib baik, kos model itu tidak tertinggi di pasaran. Sekiranya harganya juga meningkat, maka semuanya akan menjadi sangat menyedihkan.

Kelebihan

  • kos yang boleh diterima;
  • arus permulaan yang sangat tinggi;
  • bertoleransi dengan baik semasa bekerja di kawasan sejuk.

keburukan

  • 'kelangsungan hidup' yang sangat rendah: jangka hayat maksimum hampir tidak melebihi tiga tahun.

'The Beast' 6ST-60 L3U

Penilaian: 4.4

'The Beast' 6ST-60 L3U

'Beast' 6ST-60 L3U dengan yakin boleh disebut sebagai mangsa berat sebelah pihak pengguna yang menganggap harga permintaan terlalu tinggi untuk produk yang dikembangkan di Rusia. Apa pun itu, dan bateri dengan jujur ​​memenuhi semua parameter yang dinyatakan: jadi, dengan kapasiti 60 amp-jam yang sama, ia menghasilkan arus hingga 600 ampere. Petunjuk yang sangat baik, walaupun dibandingkan dengan wakil negara asing.

The Beast 6ST-60 L3U tidak takut dengan embun beku Rusia, yang sebenarnya, ia dikembangkan: arus permulaan membolehkan anda memulakan enjin petrol dan diesel dengan mudah. Sumbernya biasanya mencukupi selama empat tahun, tetapi sebilangan pengguna berjaya 'mendarat' dalam satu musim. Satu-satunya keluhan mengenai reka bentuk 'Binatang' adalah jisim besar: 16.4 kilogram, sementara dengan petunjuk yang sama rakan sejawatnya mempunyai berat 2-3 kilogram kurang. Oleh itu kesimpulannya: walaupun bateri kita dapat bersaing dengan yang asing dari segi ciri-cirinya, tetapi dari segi reka bentuk, tidak semuanya begitu indah.

Kelebihan

  • arus permulaan yang baik;
  • penyesuaian dengan keadaan musim sejuk;
  • kelaziman di kedai runcit;
  • kualiti kerja yang tinggi.

keburukan

  • harga tinggi untuk produk domestik;
  • bulkiness.

Bateri Terbaik AGM

VARTA D52 Perak Dinamik AGM

Penilaian: 4.9

VARTA D52 Perak Dinamik AGM

Dengan kehendak orang ramai, barisan teratas dalam ranking diduduki oleh bateri yang sangat layak dari Varta, yang selalu diposisikan sebagai alternatif yang lebih mahal (dan berkualiti tinggi) daripada Bosch S5 yang disebutkan sebelumnya AGM. Sebenarnya, dari sudut pandang ciri, D52 Silver Dynamic AGM benar-benar menyalin pesaing S5 dalam keseluruhan pelbagai model dalam barisan, berbeza hanya dari segi titik, tidak ada parameter yang signifikan. Tetapi di sisi bateri ini terdapat sistem 'start / stop' yang dilaksanakan sepenuhnya: tidak seperti Bosch yang tidak disengajakan pada titik di sini, ia telah disekat dengan sengaja.

Dan, walaupun terdapat peningkatan dan keausan ketika bekerja dalam mod ini, VARTA D52 Silver Dynamic AGM secara senyap-senyap 'berjalan' dua musim yang sama, memberi pengguna hak untuk mengawal nasib masa depan. Benar, sebagai pemberat di sebelah kanan ini, kos ditambahkan, yang seperempat lebih tinggi daripada harga untuk Bosch S5. Mari kita beri sedikit petunjuk: pertukaran seperti itu akan berjaya dalam apa jua keadaan, kerana bateri berkinerja baik bukan hanya pada kereta dengan sistem 'kejam' yang dilaksanakan (inilah masa yang tepat untuk mengingati Tudor AGM), tetapi juga apabila digunakan dalam konfigurasi standard , yang sangat kurang untuk saingan kekal dalam kategori.

Kelebihan

  • nisbah arus permulaan yang baik ke tahap kapasiti nominal (680 A hingga 60 Ah, dll.);
  • prestasi cemerlang dalam keadaan mula / berhenti;
  • pengekalan jangka panjang dan keupayaan untuk mengisi semula dengan cepat;
  • gabungan harga dan kualiti yang baik.

keburukan

  • tidak ditemui.

Bosch AGM S5

Penilaian: 4.8

Bosch AGM S5

Bateri Bosch klasik dari kategori 'premium' sedikit kekurangan kepemimpinan, ciri positif utamanya adalah keseimbangan kerja yang sempurna – jauh lebih jelas daripada Banner Berlari Banner . Sekali lagi: kelimpahan model dari pelbagai parameter kapasiti dan arus permulaan terbukti, dan di beberapa tempat keunggulan berbanding wakil peringkat sebelumnya dinyatakan dengan sangat jelas. Mari kita berikan contoh mudah: hampir 700 (lebih tepatnya, 680) ampere arus dalam kes siri S5 dihasilkan pada kapasiti 60 ampere-jam. Bukan hasil yang buruk, walaupun dengan standard bateri gel.

Kedua, kapasiti rizab yang baik harus diserlahkan, serta kadar pengumpulan caj yang tinggi, yang sangat berguna ketika mengendalikan kereta dalam mod 'start / stop' yang agak sukar. Bosch AGM S5 sama sekali tidak takut beku, dan dalam keadaan apa pun ia akan 'kembali' sekurang-kurangnya dua musim – jika tidak, jangka masa operasi akan bergantung sepenuhnya kepada anda. Dan walaupun dalam ulasan yang sangat positif, ada tempat untuk mencela 'tanda harga besar', mari kita begini – kami tidak mempunyai aduan mengenai garis ini.

Kelebihan

  • kadar arus permulaan yang tinggi pada nilai kapasitansi nominal;
  • 'kelangsungan hidup' yang sangat baik dalam keadaan sejuk;
  • keupayaan untuk mengumpulkan caj dengan cepat;
  • terdapat simpanan kapasitif (dalam kes yang melampau);
  • Nisbah harga dan kualiti yang optimum.

keburukan

  • tidak ditemui.

Penilaian: 4.7

Banner Berlari Banner

Banner Running Bull adalah model yang menggabungkan konsep keseimbangan dalam ciri prestasi utama. Ini dipersembahkan di pasar dalam berbagai parameter kapasitif dan arus permulaan yang sesuai, itulah sebabnya mengapa ia sangat popular, tetapi terutama di kawasan dengan iklim yang hangat. Sebenarnya, petunjuk bateri ini sangat hampir dengan bateri gel purata: sebagai contoh, dengan kapasiti 70 ampere-jam, arus permulaan dapat mencapai 700-720 ampere. Dengan kata lain, kapasitinya cukup baik untuk menghidupkan enjin petrol besar dan untuk enjin diesel.

Walau bagaimanapun, hampir semua pengguna sebulat suara bersetuju bahawa Banner Running Bull tidak mempunyai syarat yang cukup untuk bekerja dalam keadaan sejuk – bateri cepat habis. Oleh kerana itu, masalah tambahan muncul dengan penghapusan berkala untuk penyimpanan di tempat yang hangat, kerana tidak ada yang ingin membayar lebih untuk 'kematian' yang cepat untuk elemen tenaga yang sudah mahal.

Kelebihan

  • sebilangan besar bateri dari segi kapasiti;
  • arus permulaan yang tinggi membolehkan bateri berfungsi bersamaan dengan enjin diesel dan petrol;
  • ketahanan tinggi di iklim yang hangat atau dengan penyelenggaraan yang betul dalam keadaan sejuk

keburukan

  • tanda harga yang agak tinggi untuk keseluruhan julat;
  • prestasi buruk di iklim sejuk.

Bahagian atas merah Optima

Penilaian: 4.7

Bahagian atas merah Optima

Bateri gel Optima Red Top tidak mencapai tiga teratas, yang mempunyai dua sebab yang baik: kos yang sangat tinggi (seperti semua bateri gel) dan kapasiti yang agak kecil – hanya 55 ampere-jam. Sebenarnya, atas sebab-sebab ini, banyak halangan untuk penjualan umum dibina, kerana sebilangan pengguna merasa malu dengan petunjuk kapasitif yang kecil, dan selebihnya tidak dapat membuat kesepakatan dengan 'katak' dalaman, melihat pilihan yang lebih mudah.

Sudah tentu, jika itu buruk, Optima Red Top tidak akan pernah berada dalam kedudukan dalam keadaan apa pun. Keadaan ini dapat dijimatkan oleh keadaan kerja yang sangat baik dalam tempoh sejuk, dan oleh itu bateri dapat digunakan dalam jangka masa yang lama dan mudah di Siberia. Aspek positif kedua adalah arus permulaan yang sangat tinggi: 815 ampere, yang memberikan kontras yang besar terhadap ciri kapasitif. Ya, ia tidak dapat diperbaiki (sama seperti semua model bateri moden), namun, jangka hayat boleh mencapai 5 tahun – semuanya bergantung pada kekerapan penggunaan kenderaan, mod pergerakan dan jumlah elektronik.

Kelebihan

  • teknologi moden bateri gel;
  • arus permulaan yang sangat tinggi (815 A);
  • hayat perkhidmatan yang panjang;
  • prestasi yang sangat baik semasa musim sejuk.

keburukan

  • kapasiti bateri kecil (55 Ah);
  • harga yang sangat tinggi.

Tudor AGM

Penilaian: 4.6

Tudor AGM

Exide Technologies (pemilik tanda dagangan Tudor) telah membangun AGM bateri tidak lama dahulu, tetapi telah membuat banyak kebisingan dalam komuniti pengendara dunia. Unit kompak yang baru adalah wahyu nyata di antara semua model bateri kompak, yang menghasilkan muatan hingga 680 ampere dengan kapasiti 60 ampere-jam. Hasilnya sangat baik, terutama berkaitan dengan penajaman untuk kereta yang dilengkapi dengan sistem 'start / stop' dan mesin besar (dari 2 liter). Ini difasilitasi oleh kemungkinan pengecasan cepat dan pelepasan nadi arus yang besar, yang sangat berguna pada waktu musim sejuk operasi kereta dalam kitaran bandar.

Seperti yang diperhatikan pengguna, walaupun terdapat kelebihan Tudor yang sangat serius AGM, ia sangat tidak setia kepada kereta tanpa pilihan yang sesuai dan enjin subkompak (1.5 – 1.8 liter), dan bahkan dengan waktu henti berkala sebagai tidak perlu. Ini disebabkan oleh kenyataan bahawa arus yang dipercepat akan memicu pelepasan bateri yang cepat, jadi sangat mungkin bahawa setelah jangka waktu yang singkat, ia perlu dikeluarkan dan dicas dari peranti. Sebagai tambahan kepada ini, kos yang tinggi tidak menjadi pegangan pengguna biasa. Oleh itu, penggunaannya terhad, ia merangkumi baris kelima penilaian kami.

Kelebihan

  • elemen yang cukup kuat yang mampu menghasilkan arus yang banyak dalam masa yang singkat;
  • dengan cepat merasakan pengecasan, yang baik untuk kereta yang beroperasi dengan sistem 'start / stop';
  • dimensi keseluruhan padat.

keburukan

  • terdapat penurunan kapasiti yang dipercepat di bawah beban;
  • harga tinggi.

Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen