12 batang pemintal terbaik untuk jigging

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Batang berputar adalah produk cair dan popular yang ditujukan untuk pengguna massa dan mempunyai banyak kehalusan yang berkaitan dengan reka bentuk. Oleh kerana pengisian pasaran yang berterusan, pilihan joran berputar untuk jig telah menjadi masalah walaupun bagi pemancing profesional yang berpengalaman. Dalam hal ini, ketika memilih batang individu, kami mencadangkan agar anda memperhatikan aspek berikut.

Cara memilih batang pemintal untuk jig

  1. Ujian putaran. Parameter ini mencerminkan nilai optimum berat umpan, di mana batang pemintal untuk jig akan berfungsi sebaik mungkin, iaitu. biarkan melakukan lakuan panjang dan pendek tanpa manipulasi tambahan, serta menghasilkan pendawaian sensitif. Julat ujian untuk jigging adalah 10 hingga 40 milimeter.

  2. Panjang putaran. Julat panjang rod optimum untuk memancing jig adalah 2.7 – 3.5 meter. Lebih-lebih lagi, had bawah lebih khas untuk memancing dari kapal, sementara had atas lebih khas untuk memancing dari pantai. Selain itu, joran berputar panjang sering mempunyai ujian yang lebih tinggi daripada lawan 'perahu' mereka.

  3. Berat berputar. Parameter sekunder yang mempengaruhi prestasi ergonomik jig memancing. Ingat: semakin kurang berat badan jig berputar, semakin mudah untuk mengatasinya.

  4. Bina joran anda. Ciri khas yang mempunyai klasifikasi tersendiri dan menunjukkan bahagian batang pemintal mana yang akan mengambil bahagian dalam karya tersebut. Ia dibahagikan kepada cepat (hanya bahagian atas batang berfungsi), sederhana (bahagian atas dan tengah berfungsi), perlahan (seluruh cambuk dihidupkan sebelum kekili dipasang). Dua yang pertama adalah calon yang sesuai untuk jig, tetapi yang ketiga, sayangnya, hanya sesuai dengan pengecualian yang jarang berlaku.

  5. Bilangan bahagian. Sebagai peraturan, sebahagian besar joran berputar jig dibuat dalam dua bahagian, dipasang dengan kaedah palam (dengan memasukkan satu segmen ke bahagian lain). Beberapa model teleskopik – dalam model sedemikian jumlah lutut (bahagian) mencapai enam hingga lapan keping. Secara tradisinya, ia adalah model plug yang dianggap paling tahan lama. Walau bagaimanapun, jangan tergesa-gesa untuk merebut 'plug' pertama yang terdapat – kualiti pembuatannya berbeza dari model ke model, jadi anda perlu mempertimbangkan semua aspek lain.

Penarafan batang pemintal terbaik untuk jig

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Batang berputar belanjawan terbaik untuk jig hingga 4000 rubel 1 Maximus WorkHorse-X 18L RUB 1,990
2 Kosadaka Mustang 210ML RUB 3,862
3 STINGER ENFORCER JIGGER 802ML 5-24 RUB 1,838
Jig berputar jig terbaik dari segi nisbah harga – kualiti 1 ST.CROIX LEGEND XTREME LXS76MLXF2 29 485
2 Norstream Kando 902MH RUB 15 320
3 Banax Thunder 90MXF2 RUB 3,100
4 GAD Harrier 702MHF 5 330 gosok.
5 Pontoon21 Psychogun 912MMHSF RUB 10,890
6 Maximus Marauder 66ML 9 420 RUB
Batang pemintal terbaik untuk microjig 1 Aiko Jannjeta 662ULT RUB 7,210
2 Trapara Kraf Utama 562UL RUB 3,780
Batang pemintal terbaik untuk jig berat 1 SHIMANO YASEI AX SPG SHAD JIGGING XH RUB 13,020

Batang berputar belanjawan terbaik untuk jig hingga 4000 rubel

Maximus WorkHorse-X 18L

Penilaian: 4.9

Maximus WorkHorse-X 18L

Maximus WorkHorse-X 18L mengesahkan nama kerasnya. Walaupun ukuran dan kelasnya ringan, jig spinning rod ini adalah 'pekerja keras' yang sebenar, yang mana ia dianugerahkan kedudukan utama dalam ranking. Dilihat oleh komen pengguna, model itu berulang kali menyelamatkan gigitan, nampaknya, dari tebing yang tidak dapat dielakkan dan mengeluarkan ikan piala walaupun di bawah beban yang dirasakan sangat terhad.

Maximus WorkHorse-X 18L hanya dapat digunakan ketika memancing dari kapal – joran berputar 1.8 meter, sayangnya, tidak mampu memancing di pesisir. Tetapi ia menampakkan diri dengan cara terbaik dari segi kekuatan dan ergonomi, merangkul pesaing yang lebih maju … dan sangat murah, yang menyebabkan populariti tinggi di kalangan pengguna.

Kelebihan

  • harga rendah;

  • populariti tinggi dengan pengguna;

  • berat ringan dan pelakon terkawal;

  • pemegang yang selesa dengan lapisan EVA;

  • kehadiran faktor keselamatan;

keburukan

  • tidak dapat dikesan.

Kosadaka Mustang 210ML

Penilaian: 4.8

Kosadaka Mustang 210ML

Di kawasan penangkapan ikan yang luas, Kosadaka Mustang 210ML telah menjadikan dirinya sebagai batang pemintal karbon yang boleh dipercayai, sesuai untuk memancing dari kolam. Ini sepenuhnya disebabkan oleh panjang rod. Katakan dengan segera: agak tidak biasa untuk model jig standard, tetapi ia menunjukkan hasil yang luar biasa dalam gaya memancing yang agresif. Batang berputar 2.1 meter mempunyai aksi pantas dan julat ujian 5 hingga 28 gram, yang membolehkan anda sentiasa mengubah cara anda memandu, mencari pilihan umpan terbaik dan 'bermain' untuk tempat permulaan.

Dari segi ergonomi, Kosadaka Mustang 210ML dapat dibandingkan dengan pesaingnya di segmen ini. Pegangan gabus yang selesa tidak tergelincir di tangan, dan berat batang yang rendah (hanya 134 gram) tidak menyebabkan keletihan sepanjang memancing. Ini adalah salah satu kes paling jarang di mana setiap aspek jig berputar sepenuhnya membenarkan tanda harga yang layak.

Kelebihan

  • kombinasi harga dan kualiti yang optimum;

  • pemegang yang boleh dipercayai dan cincin lengkap;

  • cambuk karbon tahan lama;

  • pelbagai variasi jisim umpan;

keburukan

  • tidak dapat dikesan.

STINGER ENFORCER JIGGER 802ML 5-24

Penilaian: 4.7

STINGER ENFORCER JIGGER 802ML 5-24

Plug-in jig spinning rod dua keping yang direka untuk jarak jauh dari kapal. Walaupun ukurannya yang padat (2,7 meter), ia dapat digunakan sebagai joran pantai, tetapi untuk memancing produktif dalam hal ini, anda harus berusaha dengan bersungguh-sungguh. Mempunyai kepekaan yang meningkat, terikat dengan tindakan pantas dan cincin berprofil rendah. Ujian pemintalan berkisar antara 5 hingga 25 gram – variasi yang sesuai untuk menangkap ikan kecil.

Parameter ergonomik STINGER ENFORCER JIGGER 802ML 5-24 merangkumi pemegang selesa yang diperbuat daripada gabus Portugis. Ia tidak tergelincir di tangan anda dan memberikan cengkaman yang selamat, yang sangat penting untuk gigitan yang berkesan. Secara umum, pemancing yang telah menggunakan joran berputar ini untuk berjoging selama beberapa musim menyatakan kepuasan mereka sepenuhnya terhadap proses penangkapan ikan. Model ini sangat sesuai digunakan dan oleh itu layak mendapat tempat dalam ranking terbaik.

Kelebihan

  • model sejagat;

  • cengkaman yang selesa;

  • pelbagai adunan;

keburukan

  • tidak ditemui.

Jig berputar jig terbaik dari segi nisbah harga – kualiti

ST.CROIX LEGEND XTREME LXS76MLXF2

Penilaian: 4.9

ST.CROIX LEGEND XTREME LXS76MLXF2

Batang pemintal paling mahal dan berkualiti tinggi untuk mikrojig dari pengeluar Amerika, yang telah menjadi atribut yang sangat diperlukan dalam gudang bukan sahaja pemancing profesional domestik, tetapi juga dunia. Berbeza dengan ringan dan formula baru serat karbon, yang menjadi asas kosong. Joran sepanjang 2.28 meter dan hanya boleh digunakan untuk jigging dari kapal. Ujian yang berkesan berkisar antara 3,5 hingga 10,5 gram – petunjuk yang jelas bahawa model ini dirancang untuk menangkap pemangsa sederhana-kecil.

Tetapi dari segi ergonomi dan rasa operasi, ST.CROIX LEGEND XTREME LXS76MLXF2 dapat bersaing dengan semua pesaing utama. Bersama dengan kelengkapan Fuji berkualiti tinggi dan cengkaman yang tidak tergelincir yang menjamin pegangan yang selamat semasa pemanduan, joran menguasai barisan pertama yang layak.

Kelebihan

  • tahap ketahanan yang tinggi;

  • kehadiran faktor keselamatan;

  • kes lengkap;

  • formula gentian karbon formula baru (SC-VI, SC-V);

  • bentuk yang sesuai;

keburukan

  • harga yang sangat tinggi (diimbangi dengan kualiti tertinggi).

Norstream Kando 902MH

Penilaian: 4.8

Norstream Kando 902MH

Selangkah lagi dari kedudukan terdepan, batang pemintal yang sangat baik untuk jig Norstream Kando 902MH berhenti, kelebihan utamanya terletak pada gabungan adunan berat, panjang optimum untuk jigging dan bahan yang digunakan dalam pengeluaran. Model ini terbuat dari grafit UTC modulus tinggi, yang sangat memudahkan pembinaan dan, bersama dengan pad EVA pada pemegang, memberikan berat 175 gram. Panjang joran adalah 2.74 meter, yang memungkinkan anda memancing bukan hanya dari kapal, tetapi juga dari garis pantai, dengan mempertimbangkan jarak casting yang baik.

Kando 902MH direka untuk umpan seberat 10 hingga 38 gram dengan muatan maksimum pada jarak 4,5-9 kilogram. Menurut para nelayan, spesimen menunjukkan dirinya dari sisi terbaik, tetapi persoalan mengenai kos tinggi tidak dapat dilupakan secara keseluruhan.

Kelebihan

  • pembinaan rod yang boleh dipercayai;

  • kehadiran penutup termasuk;

  • keupayaan untuk memancing dengan selesa dari pantai dan dari dewan;

  • kapasiti beban yang baik;

  • parameter panjang dan berat yang optimum;

keburukan

  • harga tinggi.

Banax Thunder 90MXF2

Penilaian: 4.7

Banax Thunder 90MXF2

Di tempat ketiga adalah salah satu joran berputar paling rendah dalam kategori ini, menunjukkan hasil yang luar biasa dari segi kualiti. Banax Thunder 90MXF2 telah lama disukai oleh nelayan domestik, yang tidak teragak-agak untuk membawa model itu ke gudang senjata mereka, walaupun pada kenyataannya ia hanya sesuai untuk menangkap pemangsa yang biasa-biasa saja. Uji joran untuk gewang adalah 7-25 gram – medan yang baik untuk improvisasi, terutamanya untuk model yang murah.

Bagi ergonomi, pemegang dua keping yang terbuat dari kayu balsa mendapat penghormatan khusus dari pemiliknya. Secara umum, Banax Thunder 90MXF2 mempunyai cengkaman yang baik, menyenangkan untuk pelakon panjang (walaupun dari pantai, kerana modelnya panjang 2.74 meter) dan tahap kepekaan yang tinggi.

Kelebihan

  • harga rendah;

  • kepekaan tinggi;

  • kemungkinan umpan yang berbeza-beza;

  • parameter berat dan panjang rod yang optimum;

keburukan

  • baru-baru ini, model tersebut sukar didapati di rak kedai.

GAD Harrier 702MHF

Penilaian: 4.7

GAD Harrier 702MHF

Perwakilan khas kasta batang berputar hampir anggaran untuk jig, kelebihan utamanya ialah keseimbangan antara kerja dan kos. GAD Harrier 702MHF adalah salah satu projek Pontoon21 yang tersendiri untuk memancing trofi jenis agresif. Uji joran untuk gewang adalah 12-45 gram, yang secara signifikan meningkatkan kemungkinan memikat pemangsa besar. Akan tetapi, dalam situasi ini seseorang harus sangat berhati-hati: walaupun batang pemintal diasah untuk melakukan serangan, ia mendorong dengan segala cara yang mungkin teknik berhati-hati menarik ikan ke pantai (dengan pengecualian yang jarang berlaku) atau ke sisi kapal. Secara amnya, produk ini sangat kukuh, tetapi syarat sebenar perkhidmatannya (sebelum kerosakan besar), sayangnya, tidak diketahui.

Kelebihan

  • kos rendah;

  • kehadiran penutup termasuk;

  • penjara kerana menangkap ikan besar;

  • populariti tinggi di kalangan pemula dan amatur;

keburukan

  • jangka masa operasi menimbulkan beberapa keraguan.

Pontoon21 Psychogun 912MMHSF

Penilaian: 4.7

Pontoon21 Psychogun 912MMHSF

Sama seperti penama sebelumnya, Pontoon21 Psychogun 912MMHSF adalah batang pemintal dari kumpulan twitch-jig yang berbeza yang direka untuk memancing badan air dari perahu dan juga dari garis pantai. Ia mempunyai nilai ujian yang lebih 'kuat' (dari 10,5 hingga 32 gram), sebab itulah ia digunakan untuk menangkap pemangsa yang agresif, terutama di perairan sungai dan tasik.

Kekurangan yang paling ketara bagi pemula dan amatur Pontoon21 Psychogun 912MMHSF menganggap kosnya tinggi – sangat sukar bagi bakal pembeli untuk menerima kehilangan jumlah tersebut dengan hanya satu putaran. Dalam situasi ini, satu-satunya berita baik adalah bahawa kesan negatif disembunyikan oleh penginderaan dan kelembutan model yang sangat baik, bersempadan dengan kualiti yang dapat diterima.

Kelebihan

  • kepekaan yang baik;

  • kes termasuk;

  • keupayaan untuk memilih umpan yang optimum;

  • model ringan (175 gram);

keburukan

  • kos tinggi yang tidak munasabah.

Maximus Marauder 66ML

Penilaian: 4.6

Maximus Marauder 66ML

Batang berputar tanpa nama terbaik, sama-sama sesuai untuk jigging berkedut dan agresif. jika kita bercakap mengenai ciri teknikal, Maximus Marauder 66ML adalah sesuatu di persimpangan dua kumpulan klasifikasi. Menurut pakar, kelas batang berputar dapat digambarkan sebagai cahaya sederhana, walaupun tidak ada prasyarat yang jelas untuk ini. Uji joran adalah daya tarik yang baik dari 5 hingga 21 gram, yang memberi peluang kepada pemancing untuk bereksperimen di atas air, dan tindakannya melampaui konsep standard 'cepat' – hanya bahagian atas cambuk yang terlibat dalam fasa gigitan.

Mengenai sensasi penggunaan, pemancing menunjukkan beberapa tindakan yang tidak tepat mengenai tindakan Marauder 66ML. Ya, batang pemintal ini boleh menjadi alat yang sempurna untuk sapuan cepat dan tidak dijangka (untuk ikan), tetapi dari segi kepekaan, ia kurang tajam.

Kelebihan

  • keaslian di persimpangan kelas;

  • keupayaan untuk melakukan sapuan cepat;

  • kehadiran kelengkapan dengan bingkai anti-riak;

  • kemungkinan umpan yang pelbagai;

keburukan

  • perasaan samar-samar dari penggunaan;

  • harga tinggi.

Batang pemintal terbaik untuk microjig

Aiko Jannjeta 662ULT

Penilaian: 4.8

Aiko Jannjeta 662ULT

Batang pemintal mikro-jig yang disesuaikan dengan sempurna yang menaklukkan pengguna dengan kepekaan cambuk tertinggi dan tindakan pantas. Menurut pemancing yang berpengalaman, model ini adalah yang terbaik seumpamanya dan menggabungkan sejumlah penyelesaian asli yang menjadikan proses memancing menjadi lebih menarik (dan lebih efisien). Uji joran pada umpan adalah 0,5-4 gram, dan pada garis 1-6 Lb, yang menunjukkan bahawa ia diasah untuk menangkap pemangsa kecil (bertengger kecil, pike muda, dll.) Dengan berat 85 gram, panjang model adalah 199 sentimeter – penunjuk optimum untuk memancing takungan tenang dari kapal atau sungai kecil yang cepat mengalir dari pantai.

Satu-satunya kelemahan Aiko Jannjeta 662ULT dinyatakan dalam tahap kos – hanya penggemar memancing yang gemar atau profesional yang benar-benar mampu membeli tongkat seperti itu.

Kelebihan

  • sesuai untuk microjig;

  • kelengkapan berkualiti dari Kigan;

  • pemegang jarak yang selesa dengan pad EVA;

  • keseimbangan ciri dan dimensi yang optimum;

keburukan

  • harga tinggi untuk model.

Trapara Kraf Utama 562UL

Penilaian: 4.8

Trapara Kraf Utama 562UL

Trapara 562UL dari Major Craft adalah wakil dari salah satu siri anggaran syarikat, diasah untuk memancing ikan trout jig (dengan awalan 'mikro'). Ia berbeza dengan pesaing dengan harganya yang agak tinggi, tetapi sepenuhnya membenarkannya dalam proses penangkapan ikan.

Batang ultra ringan dengan aksi sederhana sesuai untuk memancing sungai dan sungai yang mengalir pantas, arus di mana memberikan rintangan tambahan terhadap pergerakan wobblers dan mempengaruhi permainan mereka. Sayangnya bagi banyak pemancing Major Craft Trapara 562UL direka hanya untuk umpan kecil, beratnya tidak melebihi empat gram, dan, dengan demikian, untuk menangkap ikan kecil. Namun, ada alasan untuk menggembirakan: berkat kecekapan tinggi, kualiti tangkapan dapat dikompensasi oleh kuantitas, yang mana pengguna berpengalaman model ini tidak teragak-agak untuk melaporkan.

Kelebihan

  • gabungan kekuatan dan ringan;

  • kelengkapan yang boleh dipercayai;

  • pemegang gabus ergonomik;

  • kecekapan tinggi dalam menangkap sungai dan sungai yang mengalir pantas;

keburukan

  • kos tinggi untuk model belanjawan;

  • tidak sesuai untuk memancing di pantai.

Batang pemintal terbaik untuk jig berat

SHIMANO YASEI AX SPG SHAD JIGGING XH

Penilaian: 4.9

SHIMANO YASEI AX SPG SHAD JIGGING XH

Pemintalan berat, yang masih berada di luar klasifikasi apa pun, menempati barisan utama dalam kategori yang ditetapkan khas untuknya. Walaupun ukurannya tidak paling optimum (2.7 meter) SHIMANO YASEI AX SPG SHAD JIGGING XH mempunyai margin keselamatan yang besar dan membolehkan anda bekerja dengan gewang seberat 60 hingga 100 gram. Berkat penggunaan bahan komposit untuk pembuatan cambuk dan alas, Shimano berjaya mengurangkan berat produk siap menjadi tanda 0,2 kg yang luar biasa, yang tidak dapat memuaskan pengguna.

Dari 'kerepek' tambahan batang pemintal untuk jig, dapat diperhatikan bahawa penutup khas dimasukkan ke dalam kit dan diasah secara eksklusif untuk memancing di air tawar. Batasan ini, ditambah dengan kos yang agak tinggi, menjadikan model ini sesuai secara eksklusif untuk profesional – untuk amatur dan pemula memancing, pembeliannya akan berlebihan.

Kelebihan

  • margin keselamatan yang besar;

  • kualiti jenama;

  • parameter ergonomik yang baik;

  • berat badan rendah;

  • tindakan pantas dalam kelas yang sangat berat;

keburukan

  • hanya sesuai untuk memancing air tawar;

  • harga tinggi.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen