12 anggur anggur terbaik untuk jalan tengah

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Banyak menanam anggur untuk tujuan membuat arak di rumah. Tetapi tidak semua jenis sesuai untuk diproses, dan tidak semua tumbuh dengan baik di lorong tengah. Sekiranya arak di rumah menjadi keutamaan, maka anda harus memilih jenis (wain) teknikal yang sesuai. Mereka biasanya kelihatan kurang menarik daripada kantin, tetapi lebih senang ditanam.

Anggur anggur dibezakan dengan kandungan jus yang tinggi (75-88%) dan peningkatan kandungan gula. Ini adalah petunjuk penting untuk pembuatan anggur. Dan walaupun secara umum diyakini bahawa anggur adalah kultur termofilik, walaupun dalam keadaan jalan tengah, ia mungkin tumbuh. Ulasan ini akan memberikan 12 anggur anggur terbaik yang sesuai untuk tumbuh dalam keadaan ini.

Penarafan varieti anggur terbaik untuk lorong tengah

Pencalonan sebuah tempat Jenis anggur penilaian
Anggur wain putih terbaik 1 Chardonnay 5.0
2 Bianca 4.9
3 Muscat Putih 4.8
4 Sauvignon Blanc 4.7
5 Kristal 4.6
6 Louise Swenson 4.5
Anggur wain gelap terbaik 1 Cabernet Sauvignon 5.0
2 Pinot Noir 4.9
3 Rondo 4.8
4 Grenache Noir 4.7
5 Menyatakan awal 4.6
6 Olenevsky Hitam 4.5

Anggur wain putih terbaik

Varieti merah dan merah jambu boleh digunakan untuk membuat wain putih, tetapi keutamaan diberikan kepada jenis anggur ringan dari budaya ini.

Chardonnay

Penilaian: 5.0

Chardonnay

Salah satu anggur wain putih yang paling terkenal adalah Chardonnay. Burgundy (Perancis) dianggap sebagai tanah airnya. Pelbagai jenis wain (kering, pencuci mulut, berkilau, meja) dibuat daripadanya. Belukar Chardonnay tumbuh dengan kuat dan menyebar pada separuh. Ginjal kelihatan sangat awal. Kilang ini tidak memerlukan pemangkasan secara intensif. Bunga di semak Chardonnay terdiri daripada kedua-dua jantina.

Ukuran kelompok kecil: panjangnya 12-13 cm, dan lebarnya 9-10 cm. Mereka menyerupai kerucut dalam bentuk. Strukturnya boleh berubah-ubah (dari padat hingga sangat longgar). Anggur berbentuk bulat atau bujur, berwarna putih kehijauan dengan warna keemasan di sebelah cerah. Buburnya berair, menyenangkan rasanya, mempunyai aroma khas untuk pelbagai jenis wain ini. kandungan jus melebihi 74% daripada jisim tanaman.

Menurut penanam anggur, pematangan tanaman berlaku pada jangka masa pertengahan. Selalunya, bahan mentah dituai pada separuh kedua bulan September. Tebal tanpa tempat berlindung dapat menahan beku hingga -20 ° C. Penanam yang berpengalaman juga menyedari bahawa apabila tandan masak di pokok anggur untuk waktu yang lama, buah beri mulai retak dan busuk (terutama semasa hujan). Tetapi Chardonnay mengalami kemarau. Ketahanannya terhadap penyakit adalah rata-rata.

Kelebihan

  • pendebungaan yang baik kerana bunga dua rongga;
  • rintangan fros hingga -20 ° С;
  • bertolak ansur dengan kekeringan;
  • ciri rasa yang sangat baik;
  • aroma varietas yang kuat;
  • peratusan hasil jus yang tinggi.

keburukan

  • berada di pokok anggur untuk masa yang lama, buah beri retak dan reput.

Bianca

Penilaian: 4.9

Bianca

Bahan wain dari anggur anggur jenis Bianca mempunyai rasa yang kaya dengan nota vanila dan badam. Untuk mendapatkan wain meja dan separa manis, ia digabungkan dengan bahan wain dari varieti lain dengan kandungan gula yang berkurang. Berkat ini, mereka menyingkirkan ciri khas varieti Bianca.

Belukar dari varieti anggur ini tumbuh secara sederhana. Batangnya tumbuh lurus, membentuk mahkota terbuka. Bunga adalah dari kedua-dua jantina. Buahnya tidak mudah terkena kacang polong. Batang nipis matang hampir sepanjang keseluruhannya. Tandan tumbuh kecil, menyerupai bentuk silinder. Berat purata mereka adalah 100-120 g. Hasil jus dari jumlah berat tanaman mencapai 80%. Pelbagai wain ini matang dalam masa kira-kira 120 hari.

Kelebihan

  • bunga biseksual, tidak cenderung untuk kacang;
  • persembahan tanaman berlangsung lama di pokok anggur;
  • bertolak ansur dengan fros hingga -27 ° С;
  • mempunyai daya tahan yang tinggi terhadap pelbagai penyakit;
  • hasil jus – 80% daripada jisim tanaman.

keburukan

  • pelbagai dicirikan oleh manis.

Muscat Putih

Penilaian: 4.8

Muscat Putih

Salah satu varieti anggur tertua adalah Muscat Putih. Ia dicirikan oleh pengumpulan gula dalam jumlah besar. Belukar tumbuh sederhana. Bunga dari pelbagai jenis anggur ini adalah biseksual. Tetapi dalam beberapa tahun yang tidak menguntungkan, ia boleh menjadi kacang polong. Terdapat juga kecenderungan Muscat Putih untuk membuang tunas dan ovari.

Bentuk berus anggur ini dekat dengan silinder, dan kadang-kadang beberapa sayap diperhatikan di dalamnya. Dalam struktur, mereka dirobohkan, yang dapat memprovokasi ubah bentuk anggur yang terletak terlalu dekat satu sama lain. Berat tandan boleh bervariasi dari 100 hingga 450 g. Buburnya lembut, sangat berair, mempunyai rasa yang menyenangkan dan aroma pala cerah yang indah.

Penanam anggur dalam ulasan menyatakan bahawa menanam varieti ini di lorong tengah agak bermasalah, tetapi mungkin. Penuaian biasanya jatuh pada separuh kedua bulan September – separuh pertama bulan Oktober. Sekiranya dirancang untuk membuat anggur kering, maka penuaian akan dimulakan sedikit lebih awal. Muscat Putih mempunyai ketahanan fros yang rendah. Dan jika musim luruh hujan, anggur akan terkena busuk kelabu.

Kelebihan

  • kualiti yang boleh dipasarkan dan rasa berada di puncak;
  • keadaan pengumpulan gula yang tinggi sambil mengekalkan tahap keasidan yang mencukupi;
  • rasanya penuh dengan buah pala.

keburukan

  • tidak bertoleransi dengan suhu dan penyakit yang rendah.

Sauvignon Blanc

Penilaian: 4.7

Sauvignon Blanc

Berkat penyeberangan varietas Chenin Blanc dan Taminer, anggur anggur Sauvignon Blanc diperoleh. Ia popular di seluruh dunia kerana mempunyai ciri rasa yang baik kerana nisbah gula dan asid yang optimum. Agar Sauvignon Blanc senang, penting untuk tidak terlambat dengan penuaian. Beri yang terlalu masak kehilangan sifat berharga dan ciri rasa, sehingga tidak lagi sesuai untuk membuat anggur.

Bush tumbuh dengan semangat sederhana. Sauvignon Blanc mempunyai bunga dari kedua-dua jantina. Mereka didebunga dengan baik dari tahun ke tahun. Ragamnya dicirikan oleh tandan kecil atau sederhana. Mereka berbentuk silinder, kadang-kadang dengan sayap. Anggur ditanam dengan sangat padat. Berat rata-rata berus adalah 70-125 g, kandungan jusnya biasanya melebihi 77%.

Menurut pembuat anggur, variasinya sangat baik dari sudut teknologi. Ini mempunyai aroma yang sangat kuat dan sempurna melengkapi jenis lain, meningkatkan ciri-ciri wain. Sebaliknya, penanam menekankan bahawa beri yang masak tidak boleh terlalu banyak dipaparkan di semak-semak, kerana mereka akan cepat kehilangan keasidan dan mengumpulkan gula berlebihan. Sauvignon Blanc bertolak ansur dengan suhu serendah -21 ° C. Tetapi dia mempunyai daya tahan yang lemah terhadap penyakit.

Kelebihan

  • stabil, pendebungaan yang baik;
  • ciri-ciri aroma dan rasa yang luar biasa;
  • rintangan fros hingga -21 ° С;
  • kandungan jus – 77%.

keburukan

  • beri yang terlalu masak menjadi tidak sedap.

Kristal

Penilaian: 4.6

Kristal

Anggur anggur Kristall adalah hibrida interspesifik berkualiti tinggi yang dibiakkan di Hungary. Wain meja kering, sampanye dan bahan wain sherry paling kerap dibuat daripadanya. Belukar kristal tumbuh sederhana. Bunga kedua-dua jantina diserbuki dengan sempurna tanpa mengira cuaca. Crystal tidak mudah terkena kacang polong. Anggur masak lebih awal – selama 110-115 hari.

Tandan cukup besar (200 gram atau lebih). Mereka hampir dengan bentuk kerucut. Ketumpatan anggur adalah sederhana. Ukuran buah beri sederhana, bentuknya bujur. Mereka berwarna putih atau kuning-hijau bergantung pada pencahayaan. Buburnya lembut, berair, manis. Tidak ada aroma khusus. Tetapi varieti wain ini kurang diangkut pada jarak jauh dan disimpan dengan teruk.

Ulasan mengenai pelbagai anggur anggur Crystal adalah baik. Penanam perhatikan bahawa ini bagus untuk jalan tengah. Anggur yang tidak ditutup tidak rosak tanpa penutup, walaupun suhu turun hingga -29 ° C. Dan jika anda menggunakan tempat perlindungan paling sederhana, mereka akan tahan -40 ° C. Crystal mempunyai produktiviti yang sangat tinggi. Ia cukup mudah tumbuh kerana tidak bersahaja.

Kelebihan

  • bunga biseksual diserbuki dengan baik dalam cuaca apa pun;
  • pematangan awal anggur;
  • ciri rasa yang sangat baik;
  • rintangan fros tinggi;
  • tidak bersahaja dalam penanaman;
  • kadar produktiviti yang tinggi.

keburukan

  • diangkut dan disimpan dengan teruk.

Louise Swenson

Penilaian: 4.5

Louise Swenson

Hasil pemilihan Amerika adalah anggur anggur Louise Swenson. Ia dianggap lewat. Ginjal Louise Swenson muncul lewat, jadi mereka tidak takut pada musim sejuk. Penuaian dilakukan pada separuh kedua bulan September. Buah beri masak selama 120-135 hari. Louise Swenson menghasilkan hasil yang tinggi secara konsisten.

Semak tumbuh secara sederhana. Ukuran berus adalah sederhana. Anggur ditanam dengan ketat di atasnya. Buah beri bulat, agak kecil. Warna mereka berwarna putih kehijauan, dan lapisan lilin keputihan juga kelihatan. Ciri rasa Louise Swenson dinilai rata-rata. Sedikit masam terasa. Buah beri jarang hancur dan boleh bertahan lama di pokok anggur setelah matang sepenuhnya.

Menurut ulasan, variasi hibrid Louise Swenson telah meningkatkan daya tahan terhadap penyakit dan perosak utama. Ia tumbuh dengan senang di Rusia tengah dan wilayah yang lebih sejuk. Bahkan menurunkan suhu hingga -40 ° C tidak menyebabkan banyak kerosakan pada mereka. Walau bagaimanapun, Louise Swenson tidak bertindak balas dengan baik terhadap kekeringan, dan oleh itu memerlukan penyiraman secara berkala.

Kelebihan

  • kadar hasil yang tinggi;
  • buah beri tahan pada pokok anggur;
  • peningkatan rintangan fros;
  • tahan terhadap pelbagai penyakit dan perosak.

keburukan

  • kekeringan tanah yang berlebihan merosakkan tanaman.

Anggur wain gelap terbaik

Untuk pengeluaran wain merah, mereka menggunakan teknologi khas yang memastikan pemindahan antosianin dari kulit anggur ke musti.

Cabernet Sauvignon

Penilaian: 5.0

Cabernet Sauvignon

Berkat penyeberangan varietas Sauvignon dan Cabernet-Franc, anggur anggur Cabernet Sauvignon dibesarkan. Ini tergolong dalam jenis budaya yang lewat. Di lorong tengah, biasanya dituai pada separuh pertama bulan Oktober. Pelbagainya sangat mudah dijaga dan tumbuh. Pematangan stabil. Ia dapat menyesuaikan diri dengan keadaan persekitaran yang paling buruk.

Tandan Cabernet Sauvignon berbentuk seperti kerucut. Panjangnya mencapai 15 cm. Kadang-kadang mereka mempunyai cabang lateral. Buah beri bulat berwarna biru tua. Kulit mereka sangat kasar, ditutup dengan lapisan lilin. Mereka mengandungi sebilangan kecil biji. Anggur sangat berair dan mempunyai ciri rasa yang menyenangkan.

Penanam anggur dalam ulasan mereka menyatakan bahawa anggur anggur Cabernet Sauvignon tahan terhadap kemarau. Semasa musim panas dan musim luruh hujan, praktikalnya tidak reput. Dia tidak takut dengan frosts musim bunga atau penurunan suhu pada musim sejuk. Ciri-ciri tersebut sangat penting untuk tumbuh di lorong tengah. Dia juga tidak mudah diserang penyakit yang paling berbahaya. Walau bagaimanapun, Cabernet Sauvignon dibezakan oleh penghancuran buah beri yang tinggi, serta kecenderungannya untuk kacang polong.

Kelebihan

  • pelbagai mudah dijaga dan tumbuh;
  • wain mentah yang sangat baik;
  • ketahanan terhadap keadaan buruk;
  • daya tahan penyakit yang baik.

keburukan

  • penghancuran buah beri yang tinggi;
  • kecenderungan untuk kacang.

Pinot Noir

Penilaian: 4.9

Pinot Noir

Anggur anggur Pinot Noir adalah wakil yang layak dari kumpulan Eropah Barat. Ia dibiakkan di Perancis (Burgundy). Belukar tumbuh sederhana. Bunga adalah dari kedua-dua jantina. Kerosakan tunas awal boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang pada musim bunga yang lewat. Hampir semua berus masak di semak. Rasa bahan anggur menjadi lebih cerah apabila buah beri masak.

Tandan Pinot Noir memanjang. Buah beri bulat. Kulit pada mereka padat, biru tua. Buburnya sangat lembut, berair, dan mempunyai rasa seimbang yang kaya. Setiap anggur mengandungi hingga 75% daripada jumlah jus. Dalam keadaan persekitaran yang tidak baik, peningkatan kacang polong dan penurunan jumlah jisim tandan diperhatikan. Anggur anggur ini mengambil masa 141-151 hari untuk matang.

Menurut penanam anggur, Pinot Noir ditanam dengan baik di lorong tengah. Pokok anggur tahan suhu turun hingga -30˚С. Ia mempunyai ketahanan sederhana terhadap penyakit utama dan jamur tinggi hingga kelabu. Oleh kerana semak tidak tumbuh dengan banyak, tidak sukar dan menyenangkan untuk merawatnya. Nisbah gula dan keasidan yang harmoni dalam bahan wain menjadikannya popular di pembuat anggur.

Kelebihan

  • pertumbuhan semula pokok anggur yang baik;
  • bunga biseksual;
  • hasil yang agak tinggi;
  • rasa harmoni;
  • rintangan fros tinggi;
  • rintangan tinggi terhadap acuan kelabu.

keburukan

  • kerana penyiraman yang buruk, buah beri menjadi lebih kecil.

Rondo

Penilaian: 4.8

Rondo

Anggur anggur Rondo matang dalam masa 125-135 hari (jangka awal-sederhana). Anggur berkualiti baik diperoleh dari bahan mentah seperti itu. Berwarna dalam, mempunyai keasidan dan rasa yang tinggi seperti Merlot. Rondo semak tumbuh dengan kuat. Anggur anggur ini mekar pada pertengahan bulan Jun. Hasil khas diperhatikan pada chernozems.

Beri Rondo bersaiz sederhana. Mereka bulat, dengan kulit hitam yang tegas. Bubur pelbagai ini berair, cerah, hitam dan ungu. Setiap kumpulan mempunyai berat kira-kira 120 g dan berbentuk seperti kerucut. Penting untuk menuai tepat pada waktunya. Walaupun buah beri tahan terhadap pembusukan, jika ditunda, buah beri boleh kering dan jatuh.

Terdapat banyak ulasan positif mengenai Rondo. Penanam anggur mencatat bahawa varieti ini cukup sesuai untuk tumbuh di lorong tengah. Ia cukup tahan fros, kilang ini tahan suhu hingga -24 °. Ia mempunyai daya tahan yang sederhana terhadap penyakit utama (kecuali klorosis). Belukar secara aktif membuahkan hasil selama dua hingga tiga tahun.

Kelebihan

  • pematangan awal;
  • toleransi yang baik terhadap suhu rendah;
  • ketahanan purata terhadap penyakit;
  • Bahan wainnya terasa seperti Merlot.

keburukan

  • jika tidak dipetik tepat pada masanya, beri akan kering dan gugur.

Grenache Noir

Penilaian: 4.7

Grenache Noir

Anggur anggur Grenache (Garnacha) adalah salah satu anggur yang paling meluas di dunia. Ia mempunyai batang kuat dengan pokok anggur yang tahan lasak. Belukar grenache sering ditanam secara bebas. Dari bahan wain ini, rosé matang atau wain merah dibuat, mengandungi sejumlah besar gula atau alkohol. Ia sering diadun dengan bahan anggur dari jenis lain.

Tandan Grenache Noir sangat besar, bentuknya menyerupai kerucut. Biji berukuran bulat bersaiz sederhana mempunyai kulit yang lebat, dicat dengan warna biru tua. Mereka sangat baik menyimpan gula dan mempunyai aroma yang luar biasa. Dari segi tanah, semak Grenache Noir pilih-pilih. Mereka juga bertolak ansur dengan kekeringan dan pengaruh persekitaran yang buruk.

Menurut ulasan, Grenache Noir mempunyai hasil yang baik. Penanam mengesyorkan membuang kluster pada separuh kedua bulan September. Varieti ini dapat menahan suhu serendah -18 ° C. Walau bagaimanapun, indikator daya tahannya terhadap penyakit utama adalah rendah. Dalam pembuatan anggur, Grenache telah menjadikan dirinya sebagai varietas yang sangat fleksibel.

Kelebihan

  • menahan penurunan suhu hingga -18 ° С;
  • tahan kemarau;
  • mempunyai hasil yang agak tinggi;
  • pelbagai plastik dalam pembuatan anggur.

keburukan

  • daya tahan terhadap penyakit utama adalah rendah.

Menyatakan awal

Penilaian: 4.6

Menyatakan awal

Anggur anggur Express dianggap sebagai varieti awal. Di Rusia tengah, ia boleh tumbuh tanpa perlindungan untuk musim sejuk. Varieti anggur tidak bersahaja dan menyesuaikan diri dengan keadaan persekitaran yang negatif. Ia sangat popular dengan penanam anggur. Ramai orang menyukai rasanya yang manis dan khusus.

Pelbagai buah beri Express agak kecil dan bulat. Tandan mengikut berat boleh mencapai 350 g. Mereka dicat dengan warna biru tua dengan warna hitam. Semasa membentuk belukar, perlu diingat bahawa varieti anggur ini sangat subur. Ekspres awal memastikan hasil panen yang baik, walaupun keadaan cuaca buruk. Sekiranya tunasnya rosak akibat musim bunga musim bunga, maka pokok anggurnya dipulihkan dengan sempurna, sambil tetap berbuah.

Penanam anggur dalam ulasan mereka sangat memuji anggur anggur awal. Varieti ini dapat menahan suhu hingga -37 ° C. Untuk musim sejuk, setelah memangkas tanaman merambat, sudah cukup untuk mengikat semak menjadi tandan dan memiringkannya ke tanah. Dibaluti lapisan salji tebal, ia akan musim sejuk dengan baik. Nyatakan anak awal dengan rela makan segar. Bahan anggur daripadanya sangat mirip dengan rasa Cabernet Cortis.

Kelebihan

  • penuaan awal yang sangat cepat;
  • ciri rasa;
  • tahan suhu hingga -37 ° С;
  • mempunyai ketahanan penyakit yang baik;
  • pulih dengan sempurna selepas musim sejuk.

keburukan

  • tidak dikenali.

Olenevsky Hitam

Penilaian: 4.5

Olenevsky Hitam

Pelbagai anggur anggur Olenevsky Black tidak memerlukan tempat perlindungan untuk musim sejuk dan bertolak ansur dengan sejuk. Ia masak dalam 125-130 hari. Bunga-bunga di semak adalah biseksual. Varieti Olenevsky Black ditanam secara universal. Beri dimakan segar dengan sempurna. Ia juga sangat sesuai untuk pembuatan anggur dan pemeliharaan. Belukar anggur ini sangat produktif.

Tandan berbentuk seperti silinder berbentuk kerucut. Berat purata mereka mencapai 200 g. Buah beri sangat padat. Kulit berwarna hitam dan mempunyai lapisan lilin yang kuat. Benih di anggur kecil. Rasanya cukup sederhana tetapi harmoni. Ia mengimbangi kandungan gula dan keasidan dengan baik. Indikator hasil berada di atas purata. Varieti ini dapat hidup dengan mudah di plot peribadi selama 10-20 tahun tanpa penjagaan.

Dalam ulasan, penanam memuji Olenevsky Cherny kerana ketahanan fros yang baik. Belukar bertahan musim sejuk tanpa tempat tinggal yang wajib. Dalam kes ini, pokok anggur tidak rosak sama sekali dan semak masih subur. Tidak perlu kerap menyiram anggur anggur ini atau menggunakan banyak pembalut. Ia mempunyai daya tahan rata-rata terhadap penyakit utama.

Kelebihan

  • gabungan kandungan gula dan keasidan yang baik;
  • rintangan fros;
  • tidak memerlukan penjagaan yang kompleks;
  • rasa harmoni;
  • sesuai untuk penggunaan segar.

keburukan

  • daya tahan yang lemah terhadap cendawan serbuk.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen