12 acar terbaik untuk dijemput

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Timun adalah produk yang sangat diperlukan orang Rusia, yang digunakan sepanjang tahun dalam pilihan pemprosesan yang berbeza. Mereka adalah bahan-bahan dalam salad, dimakan segar, sedikit masin, acar dan masin. Budaya dibahagikan kepada beberapa jenis: acar, salad dan sejagat. Mereka berbeza antara satu sama lain dalam ciri mereka dan masing-masing digunakan untuk tujuannya sendiri. Varieti salad mempunyai buah-buahan yang besar dengan bentuk yang cantik dan rata. Mereka mempunyai kulit yang halus dan ringan. Jangka hayat mereka sangat singkat. Ia sesuai untuk penggunaan segar sahaja. Semasa pengetinan, timun menjadi lembut, kehilangan rasa, dan tin meletup.

Timun acar hanya bertujuan untuk diproses untuk simpanan musim sejuk. Kultivar datang dalam saiz sederhana atau kecil. Warna kulitnya gelap, keras dan bergelombang. Pulpa padat, jadi tidak ada lapisan udara yang terbentuk di dalamnya, dan kalengnya terpelihara dengan stabil tanpa letupan dan pengaburan air garam. Jenis sejagat sesuai untuk makanan segar dan pemeliharaan.

Hari ini kita akan membincangkan perwakilan terbaik dari kumpulan pengawet. Pilihan varietas yang betul adalah jaminan utama kejayaan dan jaminan bahawa pada musim sejuk seluruh keluarga akan menikmati timun renyah, dan para tetamu akan terkejut dengan makanan pembuka yang luar biasa lazat yang selalu ada di semua pesta perayaan Rusia. Timun untuk acar harus padat dan elastik pada sentuhan, permukaannya harus kasar, berjerawat, dengan duri. Timun dipilih tanpa kerosakan luaran dengan kulit hijau gelap. Tidak boleh ada kekosongan semasa memotong. Rasa – tanpa kepahitan, sedikit manis.

Malah penduduk musim panas yang berpengalaman dapat melakukan kesalahan ketika memilih timun acar. Ini disebabkan oleh munculnya varietas baru, di mana perbezaan antara jenisnya dihapus, dan kadang-kadang sukar untuk ditentukan oleh penampilan mereka apa tujuan sayur-sayuran itu. Pakar kami akan berusaha membantu dalam masalah yang sukar ini, agar pekerjaan itu tidak sia-sia, tetapi hasilnya adalah 'orang kuat' yang renyah dan padat yang menggembirakan semua anggota rumah tangga. Dalam penilaian, 12 jenis timun, diuji berdasarkan pengalaman, dipilih yang mempunyai ciri-ciri terbaik untuk pengawetan dan paling disukai oleh suri rumah biasa.

Penilaian jenis timun terbaik untuk acar

Pencalonan sebuah tempat Kepelbagaian penilaian
Jenis timun terbaik untuk penanaman tanaman rumah hijau 1 Garland Siberia 5.0
2 Tom Thumb 4.9
3 Emelya 4.8
4 Orang Lilliputian 4.7
5 Keberanian 4.6
6 Alekseich 4.5
Jenis timun terbaik untuk mengasinkan tanah terbuka 1 Nezhinsky 5.0
2 Pengasinan 4.9
3 Pesaing 4.8
4 Fontanelle 4.7
5 Masha 4.6
6 Voronezh 4.5

Jenis timun terbaik untuk penanaman tanaman rumah hijau

Garland Siberia

Penilaian: 5.0

GERLAND SIBERIAN

Tempat pertama diberikan kepada varietas acar, yang merupakan salah satu pencapaian terbaru penternak domestik. Walaupun usianya masih muda, telah menjadi permintaan di kalangan banyak tukang kebun Rusia. Ciri utamanya adalah kemampuan menyesuaikan diri dengan pelbagai keadaan buruk. Kilang ini bertolak ansur dengan kemarau dan pengairan. Ovari sejambak membentuk 5 timun terpilih yang matang. Kira-kira 400 keping dikumpulkan dari satu belukar. Buah-buahan terbentuk dalam 1.5 bulan.

Gherkins mencapai panjang 5-7 cm, rapi, walaupun bentuknya. Kegagalan menghapusnya tepat pada waktunya tidak akan berlebihan. Permukaan tidak akan menjadi kasar, tidak ada lompang yang terbentuk di pulpa. Varieti ini menggabungkan ciri-ciri yang diperlukan untuk pengasinan. Kelebihan yang tidak diragukan lagi adalah ketiadaan kepahitan sepenuhnya, rasa manis yang manis, keperitan yang jelas.

Pendapat responden adalah sama: ragamnya sangat sesuai untuk masin, baik untuk salad. Ia dibezakan dengan kualiti penyimpanan yang tinggi, dengan tenang memindahkan pengangkutan. Budaya ini berakar umbi di kawasan yang berstatus 'zon pertanian berisiko'.

Kelebihan

  • produktiviti yang banyak dan jangka panjang;
  • gred sejagat untuk sebarang pemprosesan;
  • penampilan yang menarik;
  • penyesuaian dengan semua keadaan iklim;
  • penentangan terhadap penyakit biasa.

keburukan

  • tidak dapat dikesan.

Tom Thumb

Penilaian: 4.9

TOM THUMB

Kedudukan peringkat kedua dihuni oleh pelbagai yang diketahui oleh semua penanam sayur di negara ini. Pada mulanya, ia dipilih untuk ditanam di rumah hijau dan di bawah filem, tetapi hari ini digunakan untuk tumbuh di tanah terbuka, di ambang tingkap dan balkoni bertebat. Semasa aplikasi, dia dapat menyesuaikan diri dengan iklim zon tengah yang dapat berubah. Budaya ini terkenal dengan hasil yang sangat baik. Hasil stabil – 14 kg. Dengan faktor yang menguntungkan, angka ini mencapai 20-22 kg.

Kilang ini matang awal. Timun pertama boleh dituai pada hari ke-39. Satu lagi kualiti penting ialah berbuah jangka panjang, iaitu 2-2,5 bulan. Pengalaman pakar menilai rasanya sebagai 'sangat baik'. Timun digunakan segar, tetapi lebih aktif – untuk pemuliharaan. Selepas rawatan panas, kulit tetap garing dan dagingnya tegap.

Zelentsy mempunyai penampilan miniatur. Panjangnya tumbuh maksimum 10 cm. Beratnya 50-60 g. Sekiranya tidak dipetik tepat pada waktunya, timun tumbuh tidak panjang, tetapi luasnya. Budaya ini disesuaikan dengan kekeringan, tidak akan mati tanpa penyiraman yang lama. Tidak sensitif terhadap banyak bakteria dan virus biasa.

Kelebihan

  • berbuah jangka panjang;
  • fleksibiliti laman web pendaratan;
  • imuniti terhadap penyakit;
  • rintangan kemarau;
  • peraturan diri pertumbuhan.

keburukan

  • tidak dapat dikesan.

Emelya

Penilaian: 4.8

EMELYA

Pemenang pingat gangsa adalah pelbagai yang diternak oleh penternak domestik dari kota Mytishchi. Ia diluluskan untuk penanaman di semua wilayah di Persekutuan Rusia dan sesuai untuk pelapis filem dan rumah hijau yang dipanaskan. Hibrida ini sering digunakan oleh suri rumah untuk menuai di balkoni. Rata-rata bercabang, dedaunan jarang. Buah-buahan dengan kulit nipis seberat 150 g dan panjang hingga 15 cm. 1 sq. meter secara konsisten menghasilkan 16 kg zelen. Mereka digunakan untuk semua jenis pemprosesan.

Kelebihan utama budaya ini adalah daya tahannya yang tinggi terhadap sejuk berbanding varieti lain. Terima kasih kepada harta tanah ini, tanamannya masak walaupun dalam cuaca yang tidak baik. Timun yang tumbuh tetap berair, tidak ada kekosongan yang muncul di pulpa, permukaannya tidak menjadi kuning. Hibrida kebal terhadap virus dan penyakit bakteria. Menjaga parameter kualiti tinggi. Pengangkutan juga dipindahkan tanpa menjejaskan persembahan.

Menurut ulasan, ini adalah salah satu jenis yang paling bersahaja, yang menghasilkan hasil yang tinggi. Rasa halus tanpa kepahitan, sesuai untuk penggunaan segar. Penilaian yang tidak jelas bagi semua responden: 'cemerlang'.

Kelebihan

  • ketahanan sejuk;
  • peningkatan buah;
  • kematangan mesra;
  • tidak pilih-pilih mengenai penjagaan;
  • kualiti penjagaan yang sangat baik.

keburukan

  • tidak dapat dikesan.

Orang Lilliputian

Penilaian: 4.7

LILIPUT

Di tempat keempat dalam ranking adalah ragam yang dipilih oleh penduduk musim panas untuk memasak gherkin masin. Ia dibiakkan untuk ditanam di lorong tengah dan mempunyai prestasi tinggi. 10.7-11 kg hijau miniatur sepanjang 7-9 cm dan berat 90 g dikumpulkan dari 1 semak. Kulitnya kental dengan jalur cahaya menegak. Belukar itu bersaiz sederhana. Dedaunan tidak terlalu lebat.

Ragamnya sangat bersahaja. Penuaian dibentuk dalam keadaan yang tidak baik. Kilang ini bertoleransi dengan kekurangan penjagaan, sebab itulah ia sangat digemari oleh banyak tukang kebun. Sekiranya dikeluarkan tepat pada waktunya, timun bertambah besar, tetapi mengekalkan semua sifat rasanya, jangan berubah menjadi kuning, jangan mengeluarkan kepahitan. Hibrida tahan terhadap semua penyakit biasa. Dengan langkah pencegahan, risiko jangkitan dikurangkan menjadi sifar.

'Lilliput' diiktiraf sebagai salah satu jenis terbaik untuk acar dan gherkin. Ia mempunyai jangka hayat yang meningkat. Timun ditanam bukan hanya untuk kegunaan individu, tetapi juga dijual, kerana tahan lama dalam perjalanan.

Kelebihan

  • kualiti yang sangat baik untuk pengambilan dan acar;
  • buah-buahan yang kemas, sekata;
  • jangka panjang berbohong;
  • hasil panen yang baik dan banyak.

keburukan

  • tidak dapat dikesan.

Keberanian

Penilaian: 4.6

KURSUS

Kedudukan kelima dalam ranking diduduki oleh pelbagai jenis pembiakan Rusia, yang matang 40 hari selepas percambahan. Ia dibezakan oleh ovari sejambak, di mana terdapat 10 buah buah. Mereka besar, dengan tuberosity yang ketara, panjangnya mencapai 15 cm, sesuai untuk pengalengan dan pengasinan tong. Hingga 30 timun dikumpulkan dari satu semak pada masa yang sama, dan dari 1 persegi. m – hingga 18 kg. Permukaan ditutup dengan lapisan lilin yang sedikit. Buburnya harum, rangup, tanpa saluran dan rongga biji besar.

'Keberanian' sangat sesuai dengan keadaan semula jadi. Ia tidak terjejas oleh cendawan tepung, akar busuk. Sekiranya tanaman tidak dituai tepat pada waktunya, maka tanaman hijau tidak tumbuh dan tidak menjadi kuning. Kualiti menjaga yang baik bukan sahaja menyimpan timun segar untuk jangka masa yang panjang, tetapi juga untuk memindahkannya ke jarak yang jauh.

Tukang kebun memperhatikan bahawa hibrida benar-benar memenuhi ciri yang dinyatakan. Tidak pilih-pilih mengenai tanah dan perawatan, tidak memerlukan makanan yang kerap, menahan kekeringan dan perubahan suhu, dan mempertahankan penyampaiannya untuk waktu yang lama.

Kelebihan

  • berbuah yang banyak;
  • untuk semua jenis pemprosesan;
  • kualiti penjagaan yang sangat baik;
  • penentangan terhadap penyakit dan perubahan cuaca;
  • rasa aromatik tanpa kepahitan.

keburukan

  • tidak dapat dikesan.

Alekseich

Penilaian: 4.5

ALEXEICH

Baris keenam dalam pencalonan peringkat ini diduduki oleh variasi pematangan awal. Hasilnya tinggi. Stabil dari 1 sq. m dikumpulkan 18 kg hijau yang kemas dan padat sepanjang 8 cm dan berat 65-75 g. Kulitnya sedikit kental, dengan jalur putih. Timun digunakan secara aktif dalam memasak. Mereka ringan garam, acar, asin, dimakan sendiri atau dalam salad. Rasa manis yang manis tetap ada walaupun dikeluarkan dari belukar sebelum waktunya. Ovari bundle menjamin pembentukan panen awal dan berlimpah.

Budaya ini dicirikan oleh percabangan sederhana dan semangat, jadi memetik buah masak tidak sukar. Ia dibezakan oleh keplastikan ekologi, tidak menuntut tanah. Varieti ini sangat tahan terhadap cendawan yang benar dan berbulu. Ia mentoleransi pengangkutan dengan baik, mempunyai kualiti penjagaan yang sangat baik. Kebolehpasaran adalah 99%.

Timun mengekalkan kekuatannya selepas rawatan panas, tetap renyah dan tegas. Tukang kebun menasihatkan untuk memperhatikan pelbagai jenis awal ini.

Kelebihan

  • pelbagai untuk acar acar dan gherkin;
  • ciri rasa yang sangat baik;
  • jangka hayat yang panjang;
  • tidak bersahaja dengan keadaan luaran;
  • minimum terdedah kepada penyakit.

keburukan

  • tidak dapat dikesan.

Jenis timun terbaik untuk mengasinkan tanah terbuka

Nezhinsky

Penilaian: 5.0

NEZHINSKY

Pemimpin dalam pencalonan penarafan ini adalah varietas lama, yang diketahui oleh setiap penanam sayur di negara kita dan luar negara. Semasa era Soviet, ia digunakan pada 70% tanah pertanian yang diperuntukkan untuk timun. Untuk rasa dan aroma timun yang luar biasa, sebuah monumen didirikan di kota Nizhyn – tempat kelahiran sayur-sayuran yang unik. Varieti ini termasuk dalam Daftar Negara dan disarankan untuk ditanam di semua wilayah di negara ini. Ia digunakan di kebun dan ladang swasta.

Timun halus dengan berat rata-rata 95-100 g. Mereka mempunyai penampilan yang tinggi dan boleh ditoleransi dengan baik untuk pengangkutan dalam jarak jauh. Permukaannya kental dengan tulang belakang yang jarang. Pulpa berair padat, rangup, tanpa kekosongan. Biji kecil, tersusun rapi. Timun telah menunjukkan diri mereka dengan baik ketika diawetkan. Tetapi mereka digunakan secara aktif dalam bentuk yang tidak diproses.

Budaya ini dibezakan oleh tahap ketahanan penyakit yang tinggi dan jarang dipengaruhi oleh kutu daun, peningkatan toleransi terhadap kemarau. Buah jangka panjang adalah kelebihan lain. Hasil panen dapat dituai pada musim gugur, apabila varieti lain sudah habis.

Kelebihan

  • kualiti yang diuji masa;
  • penuaian yang banyak;
  • varieti tahan kemarau tertua;
  • rasa yang sangat baik;
  • imuniti terhadap perosak dan penyakit.

keburukan

  • tidak dapat dikesan.

Pengasinan

Penilaian: 4.9

ZASOLOCHNY

Yang kedua dalam ranking adalah varietas yang dibiakkan khas untuk pengawetan dan pemeliharaan, walaupun buah segar mempunyai rasa dan aroma yang sangat baik. Percambahan biji benih adalah 98%. Ini adalah salah satu petunjuk terbaik di antara varietas acar. Dari 1 kaki persegi meter dikumpulkan 4-5 kg ​​hijau dengan ukuran dan bentuk yang sama, seberat 100-120 g. Pulpa mereka padat tanpa lompang, biji kecil. Kulitnya nipis, dengan tubercles besar dan duri hitam. Setelah memetik, timun mengekalkan persembahannya untuk masa yang lama, jangan bertukar menjadi kuning, jangan layu.

Tumbuhan ini menyesuaikan diri dengan pelbagai jenis tanah, tidak bersahaja, tidak memerlukan makanan yang kerap, tidak dipengaruhi oleh perubahan suhu, kekeringan dan sejuk. Pelbagai tumbuh subur di kawasan berlorek. Ia kebal terhadap semua penyakit dan virus utama.

Menurut ulasan, timun sangat berair, tidak ada kepahitan, mereka dibezakan dengan kandungan vitamin yang tinggi. Berkat bentuk seragam yang betul, mereka sangat senang dimasukkan ke dalam balang. Juga diperhatikan bahawa penduduk musim panas yang tidak berpengalaman juga memperoleh hasil yang baik, tunduk pada peraturan perawatan asas.

Kelebihan

  • jangka hayat yang panjang;
  • pilih-pilih dalam meninggalkan;
  • bentuk dan saiz yang sama;
  • peningkatan jumlah nutrien;
  • kekurangan rasa pahit.

keburukan

  • tidak dapat dikesan.

Pesaing

Penilaian: 4.8

PESERTA

Penama ketiga peringkat adalah varietas yang diternak oleh penternak Soviet pada tahun 1980. Bentuk timun berbentuk bujur-silinder dengan permukaan bergelombang hijau gelap. Berat purata zelen adalah 100 g, tetapi boleh mencapai 120 g. Dari 1 m persegi. m, 3.5-3.8 kg timun dituai, tetapi menurut statistik, angka ini boleh menjadi 5-6 kg. 'Pesaing' dipilih kerana hasilnya yang tinggi, persembahan yang menarik dan rasa yang sangat baik. Buah yang dipetik sangat berkualiti, jangan berubah menjadi kuning.

Kelebihan budaya yang tidak diragukan adalah ketahanannya terhadap semua jenis penyakit dan perosak. Pada awalnya, ia dikeluarkan secara eksklusif untuk wilayah selatan, tetapi lama kelamaan ada penyesuaian dengan zona iklim lain. Ragamnya ditanam di lorong tengah.

Zelentsy mempunyai rasa wangi dan sedikit manis. Mereka tidak hanya menunjukkan diri mereka dengan baik ketika asin, tetapi juga menunjukkan kualiti terbaik ketika segar. Penduduk musim panas mencatat percambahan benih yang baik dan kelangsungan hidup anak benih, parameter hasil tinggi, dan jangka hayat yang panjang. Bagi banyak orang, varietas ini sebenarnya tidak mempunyai pesaing antara analog lain yang ditanam di ladang terbuka.

Kelebihan

  • petunjuk hasil yang sangat baik;
  • imuniti terhadap penyakit;
  • jangka hayat yang panjang;
  • rasa yang sangat baik;
  • tanpa penampilan rasa pahit.

keburukan

  • tidak dapat dikesan.

Fontanelle

Penilaian: 4.7

SEMANGAT

Tempat keempat dalam ranking masuk ke kacukan, yang dibesarkan kembali pada zaman Soviet. Tetapi ia tidak dilupakan dan tetap relevan walaupun dengan pemilihan varieti baru yang berterusan. Ia lebih disukai oleh penduduk musim panas, kerana ciri-ciri tersebut benar-benar diuji oleh waktu, dan sebagai hasil penanaman dan penuaian, tidak ada kejutan yang timbul. Dari 1 kaki persegi m 6 kg zelen dikumpulkan dengan stabil. Panjangnya mencapai 12 cm.Kulitnya berwarna kental, hijau tua. Jisim timun kira-kira sama dan rata-rata 100 g.

Timun harum, tanpa kekosongan. Mereka sedikit masin, acar dan masin. Mereka dibezakan dengan kualiti penjagaan yang sangat baik, disimpan dengan baik selepas pemuliharaan. Kilangnya sangat tinggi. Ia mencapai 3 meter. Varieti ini sangat tahan terhadap penyakit utama. Ia tahan kemarau dan tidak menuntut di tanah, tahan suhu tinggi dengan baik.

Penduduk musim panas menyatakan bahawa ini adalah salah satu dari beberapa jenis yang tidak tumbuh berlebihan kerana penuaian yang salah. Ukurannya tetap sama dan mengekalkan semua ciri rasa mereka. Kelebihan lain yang diserlahkan ialah kemudahan pengangkutan, walaupun jarak jauh.

Kelebihan

  • pelbagai yang diuji masa dan berpengalaman;
  • universaliti aplikasi;
  • bersih, walaupun buah-buahan tanpa pertumbuhan berlebihan;
  • penentangan terhadap virus dan bakteria;
  • penyesuaian dengan keadaan cuaca.

keburukan

  • tidak dapat dikesan.

Masha

Penilaian: 4.6

MASHA

Kelima dalam ranking – salah satu varieti terawal, buahnya berlaku 36 hari selepas percambahan. Ia telah menunjukkan dirinya dengan sempurna baik di ladang terbuka dan ketika tumbuh di rumah hijau, kerana ia memiliki kemampuan untuk melakukan pendebungaan sendiri. Hasil pengeluaran – 96%. Gherkins tumbuh dengan kemas, dengan ukuran yang sama. Kulit ditutup dengan lebam besar. Biji bilangannya sedikit.

Kutu itu tumbuh tinggi dengan batang yang kuat. Ciri khas adalah cawangan yang terletak di kawasan terbuka. Ini menjadikan pengambilan timun masak lebih mudah. Budaya ini tahan terhadap banyak penyakit: virus mosaik, cendawan tepung, zaitun. Zelentsy mempunyai kualiti penyimpanan yang tinggi, bertolak ansur dengan pengangkutan yang baik. Apabila diawetkan, timun wangi dan renyah dengan pulpa pekat tanpa kekosongan diperolehi.

Penanam sayur mengatakan varietasnya sangat positif kerana hasil yang stabil, pematangan buah secara serentak, kekurangan kepahitan, dan sifat komersial yang tinggi. Ia bagus untuk semua jenis pengetinan, yang baru digunakan dalam salad dan sendiri.

Kelebihan

  • saiz miniatur ruang benih;
  • ketiadaan mutlak kepahitan;
  • ketumpatan optimum untuk pengasinan;
  • proses pemasangan ringan;
  • jangka hayat yang panjang.

keburukan

  • tidak dapat dikesan.

Voronezh

Penilaian: 4.5

VORONEZH

Tempat keenam dalam penarafan dalam kategori ini diduduki oleh varieti masak sederhana-lewat yang dibiakkan oleh penternak Voronezh. Dianjurkan untuk menanam di Rusia tengah, Bumi Hitam Tengah dan zon Barat Laut. Timun dituai 50 hari selepas penanaman. Timun mempunyai rupa yang tinggi untuk dipasarkan, sederhana, beratnya tidak lebih dari 100 g, panjang 9-12 cm. Perbezaan utamanya adalah bentuk dan ukuran buah yang hampir sama, yang menjadikan isi balang acar sangat menarik. Timun acar padat, rangup dengan rasa wangi.

Budaya ini diserbuki oleh lebah. Hasilnya stabil. Penduduk musim panas menerima sehingga 3 kg buah dari 1 sq. m. Dalam keadaan yang baik, parameter meningkat dengan ketara. Varieti ini ditanam di kawasan terbuka jenis loam berpasir. Dia juga berasa selesa pada loams. Voronezh sangat kebal terhadap bakteriosis. Ia tidak memerlukan rawatan rapi, tahan terhadap kekeringan yang berpanjangan dan selesema jangka pendek dengan baik.

Pelbagai jenis bushiness sederhana, berdaun lebat. Jumlah bulu mata mencecah 7 keping. Masa pubertasnya padat, kompleks, hitam.

Kelebihan

  • kualiti komersial yang tinggi;
  • penuaian yang baik secara konsisten;
  • ciri-ciri yang sangat baik untuk pengasinan;
  • tidak bersahaja dalam penjagaan;
  • pematangan buah yang seragam.

keburukan

  • tidak dapat dikesan.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen