11 ubat terbaik untuk kutu kepala

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Kutu adalah ektoparasit (tinggal di luar, tidak seperti helminths), dan telah wujud bersama umat manusia selama puluhan ribu tahun. Hanya dalam seratus tahun terakhir, sehubungan dengan pengembangan perubatan yang intensif, peningkatan umum dalam kesejahteraan, menjadi mungkin untuk menghubungkan kutu dengan tanda jelas penyakit sosial, kemiskinan dan keadaan tidak bersih. Tetapi ini tidak selalu berlaku. Selama berabad-abad, terutama pada Abad Pertengahan, kutu dianggap sebagai sahabat manusia sepenuhnya, seperti kutu dan tikus. Mereka bahkan disambut baik, kerana mereka adalah bukti yang jelas mengenai pembunuhan daging, dan, oleh karena itu, membantu mengelilingi pertapa dengan isola kekudusan.

Selama bertahun-tahun kewujudan kutu, tidak ada perkara penting yang berlaku dalam biologi mereka. Tiga jenis kutu adalah parasit pada manusia, seperti beberapa abad yang lalu. Ini adalah kutu kepala yang menetap di kepala; kutu kemaluan, yang melumpuhkan ketiak dan alat kelamin. Sedikit ke samping adalah kutu badan yang hidup dengan pakaian dan dipisahkan sementara dari 'pencari nafkah', misalnya, pada waktu malam. Ia adalah spesies kutu yang paling muda dan yang paling maju yang mampu memperoleh autonomi relatif.

Kutu jenis ini tidak dapat mengubah lokasi mereka, kerana kutu dewasa di cakarnya mempunyai mekanisme khas untuk memperbaikinya pada substrat – rambut atau tisu – sejenis cakar untuk mencengkeramnya. Seperti yang anda ketahui, rambut di kepala dan rambut kemaluan mempunyai ketebalan yang berbeza, dan kutu tidak dapat tinggal di tempat lain dari tubuh manusia, kerana cakar sesuai dengan jenis rambut, seperti kunci kunci.

Kutu dioecious, dan mereka bertelur, yang mereka lekat dengan kuat pada rambut. Telur ini dipanggil nits, dan rambut yang ditutupi nits ini dapat dibezakan dengan mudah dengan menggesekkan jari anda. Seseorang mendapat gambaran bahawa manik-manik kecil yang berdiri tegap di atasnya digantung sepanjang rambut. Nits, tidak seperti orang dewasa, kurang sensitif terhadap ubat untuk kutu kepala (ini adalah nama saintifik kedua untuk kutu).

Oleh itu, di antara persediaan untuk menghancurkan kutu dan nits, cara mekanikal, atau sikat khas dengan gigi yang sangat sempit, masih dianggap sebagai kaedah yang sangat berkesan.

Oleh itu, pada akhir penilaian kami, kami akan melihat bahan kimia yang direka untuk membunuh kutu dewasa dan telurnya (syampu, semburan, losyen dan emulsi, krim dan gel) yang berkaitan dengan racun serangga dan racun serangga, dan kemudian kita akan melihat sisir, yang mesti digunakan sebagai sebahagian daripada rawatan komprehensif untuk parasitosis yang tidak menyenangkan ini.

Penarafan ubat terbaik untuk kutu

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Syampu terbaik untuk kutu kepala (kutu) 1 Paranit 331 r
2 Parasidosis RUB 250
3 Pedikulen Ultra RUB 145
Aerosol dan semburan terbaik untuk kutu 1 Semburan Nuda RUB 485
2 Markah penuh 341 r
3 Lavinal RUB 1,250
Penyediaan cecair terbaik untuk kutu kepala (kutu) 1 Medifox (permetrin) 126 RUB
2 Avicin RUB 1.400
3 Medilis sangat hebat RUB 250
Sikat terbaik melawan kutu 1 Anti V 1 200 RUB
2 Nit percuma 990 RUB
Kesimpulan atau prinsip asas kawalan kutu

Syampu terbaik untuk kutu kepala (kutu)

Pada awal abad ke-20, mencukur kepala adalah cara radikal untuk menghilangkan kutu kepala. Sekarang, kerana kemajuan dalam kimia farmaseutikal, ukuran ini berlebihan. Walaupun seseorang mempunyai rambut yang lebat dan tebal, sama sekali tidak perlu menghilangkannya. Pelbagai syampu untuk kutu dihasilkan, dengan bantuannya dapat dicapai dengan ketekunan yang tepat dan mengikuti petunjuk untuk pemusnahan sepenuhnya bukan hanya kutu, tetapi dalam beberapa kes juga nits yang lebih tahan, walaupun yang terakhir dihancurkan dengan susah payah apabila hanya digunakan dengan syampu.

Ini timbul dari kenyataan bahawa syampu kutu sering dirancang untuk digunakan pada anak-anak, dan oleh itu racun serangga dengan kepekatan yang agak rendah terdapat dalam komposisi mereka. Lebih berkesan ialah emulsi, pekat dan losyen. Pertimbangkan syampu yang paling popular untuk rawatan kutu.

Paranit

Penilaian: 4.9

Paranit

Paranit adalah ubat yang sangat berkesan bukan hanya untuk kutu, tetapi juga untuk nits. Ini adalah cairan tanpa warna dengan konsistensi likat dan bau tertentu, tetapi agak menyenangkan. Paranit tidak mengandungi racun serangga, dan oleh itu dapat digunakan bukan hanya oleh orang dewasa, tetapi juga oleh anak-anak, bahkan dari tahun pertama kehidupan. Bahan aktif dalam paronit adalah bahan khas yang disebut Clearol. Ia tergolong dalam kelas minyak yang berasal dari organik. Clearol bertindak pada kutu secara mekanik, menyumbat saluran udara di permukaan badan serangga dewasa, yang menyebabkan kebuluran oksigen dan sesak nafas, kerana diketahui bahawa serangga tidak mempunyai paru-paru, tetapi bernafas melalui bukaan khas – trakea. Pada nits, yang dilindungi oleh cangkang keras, Clearol bertindak dengan cara yang sama, kerana telur memerlukan pertukaran gas untuk membentuk embrio. Selain berlakunya kelaparan oksigen pada embrio serangga, Clearol mencegah pertukaran cairan antara tisu telur dan udara di sekitarnya, yang menyebabkan toksikosis, atau mengering, dan kematian nits.

Sesuai dengan arahan, anda boleh mencuci Paranit hanya pada rambut yang terkena serangga, dan tidak menggunakannya pada kulit terbuka. Untuk mencapai kesan yang diinginkan, syampu mesti dibiarkan sekurang-kurangnya 10 minit. Kemudian sejumlah kecil air ditambahkan, busa terbentuk dan dibasuh dengan air. Selepas itu, sisir khas diambil, dan rambut, yang terbahagi kepada helai, disisir dengan teliti, dan setelah menyisir, sisir dibersihkan pada serbet atau kain putih untuk mengawal kualiti sisir.

Biasanya, paranit boleh digunakan sekali dengan sedikit kutu, tetapi jika dikehendaki, prosedur mencuci boleh diulang setelah seminggu. Syampu ini dihasilkan oleh syarikat Belgium Medgenix Benilux, dan anda boleh membeli 200 ml syampu bersama dengan sisir dengan harga 780 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan terbesar Paranita adalah ketiadaan ketoksikan, yang memungkinkan untuk menggunakan ubat ini, bermula dari awal kanak-kanak dengan adanya kutu. Juga, Paranit dapat dihasilkan bukan hanya dalam bentuk syampu, tetapi juga dalam bentuk semburan untuk digunakan pada rambut, losyen dan bahkan dalam bentuk syampu perapi, yang kesannya lebih kuat dan tahan lama. Amat mustahak bahawa ubat tersebut bertindak dalam 10 minit, menyebabkan sesak nafas dan kematian telur. Pengilang yakin akan keberkesanan alat ini, dengan menyatakan bahawa prosedur berulang dengan jaminan akan memusnahkan semua kutu. Alat ini cukup menjimatkan. Sekiranya anda menggunakan satu botol sepenuhnya, maka cukuplah sehingga 6-8 prosedur, bergantung pada keadaan kutu, ketebalan dan panjang rambut. Oleh itu, satu rawatan berharga kurang dari 100 rubel, dan mengingat fakta bahawa ia dapat menyembuhkan kutu kepala sepenuhnya, ubat ini dapat diletakkan pada posisi terdepan dalam peringkat penanganan kutu.

Parasidosis

Penilaian: 4.8

Parasidosis

Ejen ini, tidak seperti yang sebelumnya, adalah racun serangga sebenar yang mengandungi fenotrin, turunan kumpulan pyrethroid. Ia bertindak neurotoksik, mengganggu metabolisme pada neuron orang dewasa, serta larva, dan menyebabkan kematian mereka. Syampu digunakan dua kali, setiap hari. Sapukan syampu pada rambut basah, gosok dengan teliti, kemudian rendam syampu pada rambut basah selama 5 minit, bilas, dan sikat bersih dengan sisir khas. Sebagai tambahan kepada kesan racun serangga, syampu ini memudahkan penyingkiran nits secara mekanikal dengan melarutkan gam biologi yang dengannya kutu melekatkan telur mereka ke rambut. Satu bungkus syampu 100 ml berharga 380 rubel. Parasidosis dihasilkan oleh syarikat Perancis 'Laboratory Gilbert'.

Kelebihan dan kekurangan

Kelemahan terbesar ubat ini adalah kesan racun serangga hanya pada bentuk orang dewasa, dan pada tahap larva mereka. Parasidosis tidak mempengaruhi nits, ia hanya memudahkan penyingkirannya. Oleh itu, sekiranya terdapat terlalu banyak nits, maka syampu yang berbeza mesti digunakan. Terdapat kontraindikasi terhadap penggunaan Parasidosis. Ini adalah peningkatan kepekaan kulit, intoleransi individu, calar dan lecet pada kulit kepala. Syampu ini dikontraindikasikan pada kanak-kanak di bawah umur 2.5 bulan. Syampu untuk wanita hamil dan menyusui tidak digalakkan. Parasidosis juga terdapat dalam bentuk losyen dan semburan. Losyen ini boleh digunakan pada wanita hamil dalam kombinasi dengan menyikat.

Pedikulen Ultra

Penilaian: 4.7

Pedikulen Ultra

Pedikulen Ultra adalah syampu mesra manusia, kerana ia tidak mengandungi racun serangga. Bahan aktifnya adalah minyak vaseline yang digabungkan dengan wangian dan komposisi minyak wangi. Kesan syampu dikurangkan menjadi kesan sampingan pada kutu dewasa, pemberhentian akses oksigen ke tubuh mereka. Pada masa yang sama, ia mempengaruhi nits, yang, walaupun mereka tidak mati, tetapi yang mekanik mudah dipisahkan dari rambut semasa menyikat berikutnya.

Syampu ini boleh digunakan pada kanak-kanak dari usia tiga tahun. Pedikulen Ultra digunakan, tidak seperti syampu sebelumnya, pada rambut kering, sementara produk mesti digosok dengan hati-hati ke akarnya. Sekiranya rambut terlalu panjang, maka perlu diproses dalam helai yang terpisah. Masa pendedahan syampu cukup lama – 3 jam. Kemudian anda perlu melakukan prosedur menyikat secara menyeluruh, dan kemudian basuh rambut anda dengan air suam. Prosedur boleh diulang dalam seminggu. Shampoo Pedikulen Ultra dihasilkan oleh syarikat domestik Dina LLC, dan kos syampu 200 ml adalah dari 430 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelemahan utama Pedikulen sama seperti Parasitosis. Secara kimia, ia tidak menghancurkan nits dengan cara apa pun, dan oleh itu akan memerlukan pemakaian semula syampu ke rambut. Dalam kes yang jarang berlaku, gatal dan kerengsaan pada kulit kepala mungkin berlaku. Kontraindikasi termasuk kanak-kanak di bawah umur 3 tahun, dan kerosakan pada kulit kepala. Sebaliknya, agen ini mempunyai keberkesanan yang terbukti secara klinikal terhadap bentuk kutu dewasa, dan oleh itu, jika terdapat sebilangan besar serangga dewasa, kita boleh mengesyorkan merawat kepala dengan syampu ini dengan selamat.

Aerosol dan semburan terbaik untuk kutu

Produk yang disembur ke rambut jauh lebih mudah digunakan, tidak memerlukan seseorang berada di bilik mandi untuk pendedahan yang lama, tidak memerlukan pembasahan rambut, dan jarang menyebabkan kesan sampingan. Tetapi bahan yang disembur dalam bentuk aerosol hanya berkesan dengan jangkitan kecil, atau dengan kecurigaan kutu, misalnya, ketika mengunjungi tempat-tempat dengan keadaan kebersihan yang tidak baik dan bersentuhan dengan orang sakit. Telah diketahui bahawa kutu tidak dapat, seperti kutu, melompat dari satu orang ke orang lain. Untuk dijangkiti, anda memerlukan hubungan badan dengan rapat, atau penggunaan peralatan tempat tidur yang sama.

Semburan Nuda

Penilaian: 4.9

Nyuda

Spray Nyuda adalah salah satu persediaan penyembur berkesan yang paling terkenal dengan tindakan anti-kutu. Semburan ini mengandungi dimethicone. Sebatian ini dengan sendirinya bukan penyediaan racun serangga yang berbahaya, tindakannya berdasarkan faktor fizikal, dan dimethicone itu sendiri tergolong dalam pelincir yang mengandung silikon. Apabila digunakan pada rambut, memukul permukaan badan serangga, ia melekat pada mereka dan, seperti persiapan sebelumnya, menyebabkan kematian mereka kerana tercekik. Ia ditunjukkan untuk digunakan untuk pemusnahan kutu dewasa, larva, dan nits mereka, dan dapat digunakan sejak usia tiga tahun pada anak-anak.

Anda perlu menyemburkan Nyuda pada rambut kering yang sebelumnya disisir dan dibahagikan kepada kunci. Ini perlu agar produk dapat disapukan pada hampir setiap rambut, kulit kepala, dan akar hingga terhidrat sepenuhnya. Kit ini juga termasuk sisir plastik khas, yang digunakan bukan untuk menyisir, tetapi untuk menerapkan dan menyebarkan ubat. Setelah semburan digunakan, biarkan selama 45 minit, selama itu anda boleh menjalankan perniagaan biasa. Selepas itu, anda harus berhati-hati, dengan menggunakan sisir khas, sikat rambut anda dengan pemeriksaan, dan kemudian basuh rambut anda dengan syampu biasa. Ubat ini dimakan secara intensif; satu rawatan memerlukan kira-kira separuh daripada belon. Satu belon 50 ml boleh dibeli di farmasi, bermula dari 528 rubel. Semburan Nyuda dihasilkan oleh syarikat Jerman G. Pohl-Boskamp GmbH.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan besar semburan ini adalah kemudahan penggunaan, tidak perlu membasahi rambut, kesan buruk dari ubat pada telur kutu. Walau bagaimanapun, ia dikontraindikasikan untuk digunakan pada kanak-kanak di bawah usia tiga tahun, pada wanita hamil dan semasa menyusui. Kontraindikasi wujud bukan kerana kanak-kanak dan wanita hamil mungkin mengalami reaksi khas, tetapi disebabkan oleh fakta bahawa ujian klinikal berskala besar dan mahal hanya belum dilakukan. Elakkan menggunakan ubat di dekat api terbuka, kerana beberapa bahan penyembur ini mudah dinyalakan. Tetapi sekiranya semua syarat arahan dipatuhi dengan teliti, maka semburan ini benar-benar berkesan menghancurkan semua bentuk kutu yang mungkin, dan dengan tepat mengambil tempat yang tepat dalam peringkat ubat anti-kutu.

Markah penuh

Penilaian: 4.8

Markah penuh

Full Marks juga merupakan ubat yang sangat berkesan untuk menghancurkan kutu dan kutu; ia tersedia baik sebagai semburan 150 ml dan sebagai penyelesaian. Sama seperti ubat Nyuda sebelumnya, Full Marks adalah turunan dari sebatian organosilicon, ia mengandungi siklometetik. Ejen ini bukan sahaja membantu menyekat lubang pernafasan pada serangga dan larva mereka, tetapi juga mencegah molekul air masuk ke dalam tisu kutu. Akibatnya, Full Marks adalah agen bertindak ganda, tersedak dan menyahhidratkan.

Spray digunakan pada rambut kering, sementara sebelumnya dipisahkan, jika perlu, dengan sisir menjadi helai. Produk harus digunakan sebaik mungkin sepanjang masa, termasuk akar, masa pendedahan adalah 10 minit. Sekiranya semuanya dilakukan dengan betul, dan penyisiran berikutnya dilakukan dengan tekun dan berhati-hati, maka rawatan kedua mungkin tidak diperlukan. Untuk mengeluarkan siklometetik dari rambut selepas akhir prosedur, kadang-kadang anda perlu membilas kepala anda dua kali dengan syampu.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan besar ubat ini adalah kurangnya pengembangan ketagihan terhadap serangga, dan kemustahilan mengubah kod genetik dengan mutasi, kerana tidak ada bahan kimia yang digunakan. Tidak mustahil untuk mengubah mekanisme pernafasan dengan bantuan mutasi dan memperoleh kemampuan untuk wujud sepenuhnya tanpa air. Dalam beberapa kes, intoleransi individu mungkin berlaku dengan perkembangan reaksi alergi, yang terdiri daripada gatal-gatal dan kemerahan pada kulit kepala. Tetapi biasanya, setelah berakhirnya prosedur dan mencuci dengan syampu bayi, semua sensasi yang tidak menyenangkan hilang. Ubat ini boleh digunakan pada semua orang berusia lebih dari 5 tahun, termasuk wanita hamil dan menyusui. Pengilang menekankan bahawa orang yang menderita pelbagai bentuk asma bronkial boleh menggunakan ubat ini tanpa sekatan.

Lavinal

Penilaian: 4.7

Lavinal

Penyembur kutu dan nits ini berdasarkan prinsip fizikal dan terdiri daripada minyak lavender dan ylang ylang semula jadi. Minyak ini mempunyai kesan ovicidal dan pediculicidal, iaitu, ia bertindak pada telur dan juga orang dewasa. Di samping itu, aplikasi membolehkan anda melonggarkan dan melarutkan gam yang melekatkan nits pada rambut, menjadikannya lebih mudah disisir kemudian.

Semburan ini ditunjukkan untuk orang dewasa dan kanak-kanak dari usia 2 tahun, dan setiap bungkusan juga termasuk sisir khas untuk sikat berikutnya, dan penutup khas. Setelah menggegarkan semburan, Lavinal digunakan untuk mengeringkan rambut, juga membasahi ke akar, setelah itu anda perlu menunggu setengah jam dengan penutup pelindung khas (terpasang, sama seperti sisir), dan bilas rambut anda dengan air suam. Kemudian kepala dicuci dengan syampu, dan setelah mencucinya, rambut basah disisir dengan sempurna dengan sisir.

Pengilang produk mengesyorkan agar memproses semua barang yang boleh dihubungi oleh pesakit yang dijangkiti. Ini termasuk barang, mainan, sikat rambut dan topi, tempat tidur, dan kolar. Sudah tentu, secara teorinya mungkin serangga dewasa, dan lebih-lebih lagi, nits individu dapat berada di atas objek-objek ini, namun demikian, dalam hal ini dapat dilihat minat pengeluar terhadap peningkatan penggunaan ubat-ubatan, yang akan menyebabkan peningkatan penjualan. Lavinal dihasilkan oleh syarikat Ukraine dengan nama yang sama, dan anda boleh membelinya dengan harga 260 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Minyak pati lavender dan ylang-ylang mempunyai kesan antiseptik dan juga anti-radang, mempunyai kesan yang baik pada kulit kepala. Oleh itu, walaupun dengan sekali penggunaan ubat ini, gejala kerengsaan menjadi lemah, rasa sakit yang timbul setelah menggaru gigitan yang berpanjangan, dan ruam alergi yang berkaitan dengan reaksi badan terhadap air liur kutu berkurang.

Lavinal ditunjukkan untuk digunakan pada wanita hamil dan menyusui, ia dapat digunakan oleh pesakit dengan penyakit hati dan ginjal kronik, tidak ada kontraindikasi untuk menggunakan Lavinal dalam keadaan ini. Juga, minyak pati lavender dalam perubatan rakyat digunakan untuk mengusir kutu, dan oleh itu Lavinal boleh digunakan untuk profilaksis jika seseorang disyaki berada di pusat jangkitan, misalnya, dalam situasi yang tidak menguntungkan di sekolah atau tadika. Botol semburan cukup menjimatkan, dan memungkinkan dari 4 hingga 8 rawatan.

Penyediaan cecair terbaik untuk kutu kepala (kutu)

Sebagai peraturan, kumpulan ini merangkumi larutan, emulsi dan pelbagai kepekatan yang cukup pekat yang termasuk dalam kelas racun serangga yang tidak bertindak pada fizikal, tetapi pada prinsip kimia, melumpuhkan serangga dan menyebabkan kematian mereka. Dana ini, sebagai peraturan, mempunyai lebih banyak kontraindikasi dan lebih banyak batasan penggunaannya, kerana mereka adalah racun serangga.

Medifox (permetrin)

Penilaian: 4.9

Medifox

Medifox mengandungi permethrin, yang merupakan racun serangga pyrethroid. Ia dihasilkan dalam bentuk pekat dari mana emulsi disediakan. Sebagai tambahan kepada bahan aktif, pekat mengandungi etil alkohol, minyak jarak dan butil asetat. Ubat ini juga digunakan untuk menghancurkan kutu kemaluan, serta untuk luka kulit dengan tungau gatal. Ubat ini digunakan selepas pencairan. Untuk ini, 8 ml pekat diambil, yang dicairkan dalam segelas air rebus hangat, isipadu segelas adalah 200 ml. Emulsi yang dihasilkan dicampur dengan teliti, dan kemudian disapu pada rambut basah, sementara pemakaiannya harus banyak, dan ubatnya harus digosok, misalnya, dengan busa atau kapas. Masa pendedahan adalah 20 minit, dan kemudian Medifox mesti dicuci rambut. Dengan bentuk kutu kepala yang klasik dan tidak diabaikan, satu aplikasi mungkin cukup untuk menghilangkan kutu sepenuhnya. Syarikat domestik Fox dan K menghasilkan produk dalam botol 24 ml, dan kos produknya rendah: dari 90 rubel. sebotol.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Medifox yang jelas termasuk kemampuan untuk merawat pedikulosis penyetempatan lain, menggunakannya untuk kudis, kerana permetrin adalah racun serangga spektrum luas. Medifox biasanya ditoleransi dengan baik, dan kadang-kadang sensasi terbakar sedikit mungkin berlaku di tempat penggunaan ubat. Sekiranya ia digunakan dalam dos yang disyorkan dan mengikut arahan, maka bagi seseorang ubat ini masih sedikit toksik, tidak diserap melalui kulit, dan tidak menyebabkan gejala kerengsaan tempatan. Medifox ditunjukkan untuk digunakan pada kanak-kanak berumur lebih dari satu tahun. Pada wanita hamil dan semasa menyusu, dinasihatkan untuk berhati-hati.

Avicin

Penilaian: 4.8

Avicin

Avicin adalah versi domestik yang mengandung permethrin yang sama, dan, selain menghancurkan kutu, kutu kepala dan kutu badan dan kemaluan, ia digunakan untuk menghilangkan kutu busuk, semut, kutu dan serangga lain. Avicin boleh didapati sebagai emulsi berair 0.15%, dan penyelesaian berfungsi mesti disediakan terlebih dahulu. Satu jilid ubat dicampurkan dengan seratus jilid air, atau, lebih tepatnya, dengan 99 jilid. Kemudian, dengan penyelesaian yang dihasilkan, perlu melembabkan rambut yang disisir sebelumnya dengan banyak, memakai selendang, topi, atau pelekat untuk mengelakkan larutan menetes dari kepala. Masa pendedahan adalah 15 minit, dan kemudian rambut dicuci dengan syampu. Pengilang mengesyorkan membilas rambut anda dengan cuka ringan 5% selepas mencuci, dan kemudian menyikatnya dengan sisir tebal. Kekerapan pemprosesan yang disyorkan adalah dua minggu sekali. Kos satu liter produk ialah 1400 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelemahan Avicin adalah pengeluarannya dalam jumlah besar, bermula dari satu liter, dan harga tinggi yang berkaitan. Tetapi di sisi lain, ini juga merupakan kelebihan bagi pembeli yang menderita semut kebun atau rumah, dari bug tidur dan lipas. Kelebihannya termasuk hanya satu tindakan, kemampuan untuk digunakan untuk kutu kemaluan dan untuk memproses linen. Kelemahan Avicin termasuk cadangan untuk menggunakannya, bermula hanya dari usia 5 tahun, tidak dapat diterimanya merawat pedikulosis pada wanita hamil dan menyusui, serta ketidakselesaan yang berkaitan dengan persiapan bebas dari penyelesaian kerja. Sekiranya berlaku kesalahan, kepekatan yang salah dan jauh lebih kuat dapat diperoleh, yang boleh menyebabkan luka bakar kulit kepala dan reaksi alergi yang teruk.

Medilis sangat hebat

Penilaian: 4.7

Medilis sangat hebat

Alat ini adalah penyediaan racun serangga, yang dihasilkan oleh Medilis Russia Laboratory LLC. Bahan aktifnya ialah 24% pekat phentoin. Dia dengan cepat dan tanpa ampun menangani semua jenis kutu, dengan serangga lain, dengan lebah dan tawon, dengan lalat, larva dan nyamuk mereka. Ubat ini sangat aktif melawan tungau kudis.

Untuk rawatan kutu kepala dan kemaluan, anda perlu mengambil 1 ml pekat, dan mencairkannya dengan 83 ml air. Kemudian emulsi yang dihasilkan hendaklah disapukan dengan teliti pada rambut basah dan disimpan selama 20 minit. Kemudian rambut dicuci dengan syampu, dibilas dengan larutan cuka 5%, dan disisir dengan sisir halus. Untuk memusnahkan kutu yang terdapat pada pakaian dan linen, 8.5 ml pekat diambil dan dicairkan dengan 990 ml air. Segala-galanya direndam dalam larutan yang dihasilkan, atau mereka disiram dengan penyemburan. Tidak murah: 500 ml ubat berharga 1200 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Nampaknya harga adalah kelemahan utama. Tetapi, memandangkan produk ini cukup untuk 55 rawatan pakaian, atau untuk 1000 prosedur mencuci rambut, harga ini boleh dianggap tidak masuk akal. Oleh kerana produk ini dihasilkan dalam jumlah yang banyak, produk tersebut dapat digunakan oleh organisasi untuk merawat premis, dengan adanya kutu kepala dan kudis. Oleh kerana phentoin adalah ubat yang sangat aktif, tidak digalakkan menggunakannya pada kanak-kanak dan remaja, dan anda boleh mula menggunakannya hanya dari usia 16 tahun. Kelemahan ubat ini termasuk kemustahilan merawat wanita hamil dan menyusui, dan keperluan untuk menyediakan penyelesaian berair yang sudah siap, dan segera sebelum digunakan.

Sikat terbaik melawan kutu

Pasti pembaca yang telah mempelajari dengan teliti semua maklumat, telah memperhatikan bahawa kata 'berhati-hati' terdengar paling sering dalam peringkat, berkaitan dengan menggosokkan ubat ke rambut, dan berkaitan dengan menyikat berikutnya. Hampir semua, tanpa pengecualian, cara, seperti syampu, semburan, atau emulsi pekat, dalam keadaan apa pun memerlukan penyingkiran kutu secara fizikal dengan menyisir dengan sisir khas. Penggunaan sikat khas adalah langkah yang perlu untuk menghilangkan kutu dengan cepat dan lengkap. Menggunakannya, anda boleh membuang bukan sahaja serangga mati, tetapi juga menyisir dari permukaan rambut dan bukan embrio kutu yang musnah sepenuhnya yang terdapat di dalam telur.

Bagaimanapun, diketahui bahawa dua atau tiga nits yang tersisa di rambut setelah rawatan akan berubah menjadi larva dalam beberapa hari, dan kemudian kutu dewasa akan muncul kembali, yang akan meminum darah. Untuk mengelakkan ini, perlu dilakukan rawatan selepas menyikat rambut dengan sikat khas, yang terbaik diperbuat daripada keluli perubatan.

Anti V

Penilaian: 4.9

Anti V

Salah satu sisir terbaik yang direka khas untuk memerangi kutu kepala adalah sisir Anti V, yang terdapat di farmasi dan kedai dalam talian. Ia dihasilkan oleh ASISTANCE SRL, dan keberkesanannya dijamin bukan hanya dengan adanya jurang yang sangat sempit antara gigi individu, tetapi juga dengan rawatan baja dengan radiasi laser. Hasilnya adalah reka bentuk yang bebas melewati rambut manusia melalui celah-celah, tetapi ada, bahkan pertumbuhan terkecil di atasnya, atau satu nit, tersekat di antara gigi. Sikat yang sangat berkesan ini membolehkan anda mengatasi kutu kepala pada kali pertama dalam beberapa kes, walaupun tanpa menggunakan persediaan khas.

Nit percuma

Penilaian: 4.8

Anti V

Analog dari sisir ini, tetapi sedikit lebih murah, adalah sisir Nit Free khas, yang dihasilkan di Argentina. Laser barbs, yang banyak digunakan pada setiap gigi, ketika rambut dengan kehadiran nits melewatinya, secara mekanikal menghancurkannya, dan membunuh kutu di masa depan. Sikat ini berharga 500 rubel. kurang, kira-kira 1000 rubel, dan ia boleh dibeli di farmasi, tetapi lebih mungkin di kedai dalam talian.

Akhirnya, sekiranya anda tidak dapat membeli sisir secara berasingan, maka hampir setiap produk berkualiti tinggi dalam bentuk syampu atau semburan untuk kutu yang termasuk dalam penilaian mungkin mempunyai sisir dalam kitnya, harganya termasuk dalam harga kit, itulah sebabnya semua produk ini dengan kecekapan yang mencukupi tidaklah murah. Sikat boleh digunakan secara berasingan untuk profilaksis dan pemantauan rawatan.

Kesimpulan atau prinsip asas kawalan kutu

Sebagai kesimpulan, adalah perlu untuk mengingat prinsip-prinsip asas memerangi kutu, ketidakpatuhan yang tidak akan membawa kepada hasil yang diinginkan, dan kekecewaan walaupun pada ubat-ubatan berkualiti tinggi tidak akan berkesudahan dan tidak adil:

  1. pertama sekali, apa-apa produk harus digunakan sebaik mungkin, berlebihan pada kulit kepala dan pada semua rambut, tanpa menyimpan. Ingat bahawa kebanyakan ubat moden membolehkan anda memusnahkan kutu dengan sekali penggunaan, jadi anda tidak boleh menyimpan produk tersebut;
  2. ubat harus digunakan secara merata, dan masa pendedahan harus dijaga mengikut arahan;
  3. elemen wajib adalah menyikat berikutnya, menggunakan sikat perubatan khas, yang membolehkan anda membuang kutu mati dan telur atau nits yang tidak musnah sepenuhnya. Produk yang berdasarkan prinsip pemusnahan fizikal, dan tidak mengandungi bahan beracun, boleh digunakan seminggu sekali, dan menyikat – hampir setiap hari;
  4. adalah perlu untuk menyisir kutu secara perlahan dan berhati-hati, dalam satu bulatan, memerhatikan urutannya, dan membahagikan rambut menjadi helai agar tidak terlepas satu rambut, sepanjang keseluruhannya;
  5. setelah setiap hantaran dari awal rambut hingga akhir (dan dalam keadaan tidak bertentangan), anda perlu mengelap sisir pada serbet di kedua-dua belah pihak, memeriksa setiap lulus.

Tidak boleh dilupakan bahawa ketika kutu muncul dalam keluarga, perlu dilakukan pemeriksaan bersama dan diri (menggunakan sisir) semua orang yang tinggal bersama, dan tidak perlu malu dengan ini. Sekiranya terdapat sekurang-kurangnya satu kutu atau nits, perlu dilakukan pada hari yang sama, pada hari yang sama, untuk menjalani rawatan bagi semua orang, dan jika terdapat kutu pada anak, pastikan anda memberitahu pekerja perubatan sekolah atau tadika mengenai hal itu.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen