11 ubat terbaik untuk ketuat

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Pada awal tinjauan ubat-ubatan untuk ketuat, adalah perlu untuk memberi amaran: hanya setelah mengambil ahli dermatologi, anda dapat mendiagnosis dengan tepat, dan mengetahui sama ada pembentukannya mencurigakan keganasan. Tidak setiap ketinggian di atas permukaan kulit boleh menjadi ketuat, iaitu, tumor jinak dan turunan dari epidermis. Dalam beberapa kes (usia tua, sakit, perubahan warna, pendarahan), kita bercakap mengenai neoplasma kulit yang ganas, di antaranya karsinoma sel basal, karsinoma sel skuamosa atau melanoma sering dijumpai.

Perhatian! Sebarang percubaan untuk secara bebas, tanpa berunding dengan doktor, membuang 'pseudo-wart' yang tidak biasa yang mengganggu seseorang boleh menyebabkan wabak metastasis dan generalisasi proses ganas, yang akan mengurangkan masa hidup dengan ketara.

Oleh itu, penilaian ini ditujukan untuk orang yang benar-benar mempunyai ketuat biasa, atau vulgar, yang paling sering dijumpai di tangan dan kaki, tidak berbeza warna dari kawasan kulit yang berdekatan, dan mempunyai permukaan yang kasar. Selain itu, terdapat jenis ketuat seperti rata dan pikun. Ketuat adalah formasi yang berasingan. Tidak masuk akal untuk menangani kutil pikun dan rata, kerana dalam kes pertama mereka akan muncul semula, dan dalam kes kedua penyetempatan mereka sering merangkumi wajah, dan ini harus ditangani oleh pakar – pakar dermatokosmetologi.

Dalam kes yang sama, jika kita berbicara tentang ketuat biasa, maka mereka boleh dikeluarkan sendiri di rumah, tanpa menggunakan teknologi laser, pembedahan pembedahan dan electrocoagulation. Peringkat ubat untuk ketuat ini termasuk ubat pembakar tempatan, agen yang melembutkan kulit, dan memudahkan penyingkiran berikutnya – keratolitik. Juga dipertimbangkan cara untuk menghilangkan ketuat menggunakan suhu rendah, dan beberapa ubat antivirus dan imunotropik yang bertujuan menekan jangkitan virus.

Kedudukan ubat untuk menghilangkan ketuat 'lakukan sendiri' termasuk harga untuk setiap kedudukan. Harganya rata-rata untuk farmasi dari semua bentuk pemilikan, dan relevan untuk akhir tahun 2018. Membuka senarai ubat dengan aktiviti cauterizing dan mummifying terhadap ketuat.

Penilaian ubat terbaik untuk ketuat

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Ubat kauterisasi (pembekuan) terbaik untuk ketuat 1 Kollomak 272 r
2 Verrukacid 203 RUB
3 Solkoderm 954 RUB
4 Kondilin RUB 660
5 Pensel lapis 123 r
Melakukan penghapusan ketuat secara sendiri 1 Cryopharma dan Wartner Cryo 849 RUB
Keratolitik terbaik untuk ketuat 1 Vartox – pes krim 182 r
2 Salipod 92 RUB
3 Asid salisilik RUB 19
Ubat antivirus dan imun terbaik untuk ketuat 1 Salap Oksolinik (dioxotetrahydroxytetrahydronaphthalene) RUB 30
2 Isoprinosin (Groprinosin, Normomed) 585 RUB

Ubat kauterisasi (pembekuan) terbaik untuk ketuat

Selalunya, asid aktif, oksidan intens, yang tujuannya adalah nekrosis tempatan, iaitu nekrosis tisu, bertindak sebagai agen pembakar. Mengapa alkali tidak pernah digunakan, yang juga boleh menyebabkan kematian sel? Faktanya adalah bahawa asid mempunyai kesan pengeringan dan menyebabkan denaturasi protein, sambil menghadkan zon nekrosis. Mereka membekukan (membeku) protein. Bagi alkali, proses sebaliknya berlaku: pada kedalaman tisu, saponifikasi lemak bermula, kerana alkali melarutkan lemak. Sekiranya anda cuba mengurangkan ketuat sendiri dengan bantuan kalium kaustik, anda akan mendapat zon nekrosis yang tidak terhad, yang akan merebak jauh ke sisi.

Oleh itu, larutan alkali pekat tidak boleh digunakan sebagai ubat sendiri untuk menghilangkan ketuat.

Apa maksud yang dihasilkan oleh industri farmaseutikal moden yang memberi kesan yang baik?

Kollomak

Penilaian: 4.9

Kollomak

Collomac adalah asid salisilik dan laktik, yang agak lemah dari segi kimia, dan juga polidokanol. Tetapi kesan gabungan mereka terhadap protein cukup kuat. Bersama-sama mereka menghasilkan kesan keratolitik, memusnahkan sel-sel epitel keratin, melonggarkan ketuat dan menyumbang kepada pemusnahan kimia pembentukan ini. Bagi polidokanol, ia menyebabkan mikrotrombosis, atau pengerasan saluran darah yang sesuai untuk ketuat, dan juga mempunyai kesan analgesik ringan.

Anda perlu mengaplikasikan Kollomak secara semula jadi, hanya secara luaran, dengan bantuan sikat pencukur khas yang dilekatkan pada bungkusan, yang dibina di penutup botol. Satu titisan larutan harus diteteskan ke kutil dua kali sehari. Sekiranya terdapat lesi biasa, apabila perlu menggunakan ubat ini ke kawasan kulit yang besar, pada satu masa, lebih daripada 1 ml larutan, atau 10% dari keseluruhan bungkusan, tidak boleh dimakan. Sekiranya produk tersebut digunakan pada kanak-kanak, ia hanya boleh digunakan pada satu ketuat. Selain ketuat, ubat ini ditunjukkan untuk rawatan kalus kronik, melembutkan kawasan epidermis yang kasar pada kulit kaki. Biasanya, rawatan ini tidak berlangsung lebih dari 1 minggu. Produk ini dihasilkan oleh syarikat Mesir Heinrich Mac, dan 10 ml larutan dalam botol dengan penutup akan berharga 350 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Semasa rawatan, biasanya terdapat sedikit kemerahan pada kawasan pembengkakan pada kulit yang sihat di sekitar ketuat. Biasanya hilang selepas dua hari, dan anda tidak perlu takut. Ini adalah biasa. Rawatan dengan Kollomac tidak menyakitkan, dan selepas beberapa hari kudis coklat gelap muncul di ketuat. Sekiranya tidak dikeluarkan, kudis itu akan jatuh dengan sendirinya. Sebagai tambahan kepada gejala-gejala kecil yang tidak menyenangkan ini, intoleransi terhadap salisilat, interaksi asid dengan ubat-ubatan lain, misalnya, derivatif sulfonylurea, yang digunakan untuk diabetes, adalah mungkin. Kelemahan relatif ialah keperluan menunggu sehingga larutan mengering, ubat tidak boleh digunakan pada kanak-kanak di bawah umur 1 tahun, dan yang paling penting, anda hanya perlu menggunakan produk ini hanya pada ketuat sederhana, dan dilarang menggunakan Collomac pada tanda lahir, jisim kemaluan, muka atau penutup rambut.

Verrukacid

Penilaian: 4.8

Verrukacid

Ini adalah ubat domestik untuk memerangi ketuat, yang mempunyai komposisi yang sangat sederhana: aromatik alkohol fenol dan metacresol. Bersama-sama, kedua-dua bahan kimia aktif ini menyegarkan, membeku kulit, dan mempunyai kesan antiseptik. Verrukacid ditunjukkan bukan hanya untuk ketuat biasa yang terdapat di kulit tangan dan kaki, tetapi juga terdapat papilloma, kapalan kering, keratoma dan ketuat kelamin.

Ubat ini mesti digunakan sekali dengan tongkat kayu nipis pada ketuat kecil dan papilloma, ukurannya tidak melebihi 2 mm. Sekiranya formasinya lebih besar, maka anda perlu melincirkannya beberapa kali, biasanya dari 3 hingga 4, mengulangi aplikasi selepas setiap pengeringan. Biasanya, untuk pengurangan ketuat pada tangan dan tapak kaki sepenuhnya, perlu menggunakan Verrukacid 7 hingga 10 kali dengan selang 3 minit. Agar tidak menyebabkan luka bakar di kawasan kulit normal di sekitarnya, perlu melincirkan kutil dengan pasta zink di sekeliling keliling, untuk tujuan pencegahan. Bagi ketuat kelamin, disarankan agar prosedur penghapusannya dengan Verrukacid dilakukan oleh pakar dermatovenerologi atau ahli urologi. Seperti dalam kes sebelumnya, kudis berkembang pada ketuat, yang hilang sendiri, rata-rata, setelah seminggu.

Sekiranya, setelah hilang, ternyata formasi tersebut tidak dikeluarkan sepenuhnya, anda boleh memprosesnya semula. Sekiranya perlu, jumlah prosedur berulang tersebut boleh mencapai 4 atau 5. Ubat ini dihasilkan oleh syarikat farmaseutikal domestik Retinoids, dan ia dihasilkan dalam botol 2 ml, dan harganya 240 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelemahan Verrukacid adalah tindakan yang agak kasar, kerana ramuannya tidak spesifik atau dermatotropik. Tetapi, walaupun aktiviti keseluruhannya tinggi, kesannya mungkin tidak berkembang dengan segera, dan dalam kes yang melampau, rawatan dapat dilakukan hingga 5 kursus, yang akan memakan waktu lebih dari sebulan. Verrukacid dikontraindikasikan dengan adanya formasi pada membran mukus dan sempadan bibir, pada kanak-kanak di bawah umur tujuh tahun, dan terdapat juga batasan pada kawasan lesi. Ia tidak boleh digunakan pada kulit dengan luas lebih dari 20 sentimeter persegi untuk mengelakkan penyerapan semula sistemik. Sebaliknya, kelebihannya adalah kemudahan penggunaan dan kos rendah.

Solkoderm

Penilaian: 4.8

Solkoderm

'Campuran neraka' sebenar untuk ketuat adalah Solcoderm. Ia mengandungi tembaga nitrat, asid nitrik dan asetik yang kuat, serta asid laktik dan oksalik. Ia dihasilkan dalam bentuk cecair. Satu bungkusan hanya satu ampul dengan jumlah 0.2 mililiter, hampir 2-3 tetes. Jumlah kecil seperti itu ditentukan oleh alasan keselamatan. Asid yang sangat kuat boleh menyebabkan luka bakar yang teruk, terutama ketika disimbah ke mulut dan mata, dan dalam kehidupan seharian mereka boleh menyebabkan kerosakan harta benda.

Apabila dirawat dengan Solkoderm, pengeringan dan nekrosis tisu yang terjejas berkembang dengan cepat. Pada awalnya, apabila digunakan pada kulit, ia berubah warna, dan kemudian berubah menjadi pucat atau kuning. Ini adalah tanda ciri pengeringan dan mumifikasi. Tisu itu sudah dianggap mati, dan kemudian hanya perlu kehilangan air dan memperoleh warna coklat gelap. Kudis yang dihasilkan setelah beberapa hari terkelupas dengan sendirinya tanpa rasa sakit.

Solkoderm digunakan pada ketuat biasa dan plantar, ia boleh digunakan jika pesakit mempunyai ketuat kelamin, dengan jenis nevi tertentu, tetapi dengan pengesahan wajib mengenai kualitinya yang baik. Sekiranya anda tidak sengaja mengurangkan ketuat, maka mungkin terdapat kesan overdosis, dan kerosakan pada lapisan tisu yang dalam, oleh itu, Solkoderm harus digunakan sama ada oleh doktor atau secara langsung di bawah pengawasan perubatan, dengan rawatan awal kawasan kulit dengan etil alkohol atau eter. Mula-mula anda perlu mengeluarkan stratum corneum pada ketuat, jika ada. Untuk meningkatkan nekrotisasi epidermis, adalah wajar setelah penggunaan Solcoderm dan pengeringan hingga 3 kali sehari, kawasan ini harus dirawat dengan etil alkohol 70%.

Solkoderm dihasilkan oleh syarikat Valeant, dan ampul kecil seperti itu berharga 955 rubel, yang menjadikannya salah satu yang paling mahal dalam penjualan farmasi yang luas. Sekiranya kuantiti adalah 2 ml (hanya 2 cm padu), maka ampul ini berharga kira-kira 10 ribu rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Solcoderm adalah kelajuan tindakan, aktiviti tinggi, dan kesan sampingan termasuk sensasi terbakar jangka pendek yang sedikit, dan, mungkin, pembentukan parut berikutnya. Kelemahan Solcoderm adalah kosnya yang sangat tinggi, memandangkan jumlah pembungkusan yang sangat kecil, dan murahnya komponen awal, yang dihasilkan dalam puluhan tan di kilang kimia. Kesulitan ini adalah keperluan untuk melibatkan kakitangan perubatan dalam proses tersebut, penggunaan alkohol etil yang kuat, dan juga ketidakstabilan kimia penyelesaiannya. Fakta ini bermaksud bahawa satu ampul hanya bertujuan untuk merawat satu ketuat, dan hanya sekali. Ia sememangnya sangat mahal. Jika tidak, ubat ini sangat berkesan, dan sekiranya pesakit mempunyai ketuat tunggal dan kecil, maka Solkoderm adalah pilihan yang sangat baik. Sudah tentu, jika terdapat seribu rubel untuk prosedur 'one-off'.

Kondilin

Penilaian: 4.7

Kondilin

Seperti namanya, ubat ini, yang dihasilkan oleh Yamanouchi, dirancang untuk menghilangkan ketuat kelamin. Dan, walaupun ketuat bukanlah kutil yang tepat, perlu termasuk dalam penilaian sekurang-kurangnya satu ubat yang dibuat khas untuk rawatan ketuat kelamin. Condilin mengandungi podophyllotoxin, yang bukan hanya memberi kesan yang berkesan dan mumia, seperti pada masa lalu, tetapi juga yang disebut antimitotik. Dalam artikel yang ditulis secara buta huruf di Internet, mereka kadang-kadang menulis 'antimikotik', iaitu antijamur, tetapi kulat sama sekali tidak ada kaitan dengannya. Antimitotik – bermaksud 'mencegah mitosis', adalah pembelahan dan pembiakan sel. Itulah sebabnya Condilin jauh lebih mahal daripada pendahulunya, kerana selain pemusnahan kimia, ia 'menghalang' pembelahan sel dan mencegah kambuh.

Anda harus tahu bahawa Kondilin dicipta khas untuk rawatan ketuat alat kelamin sahaja, dan tidak boleh digunakan pada ketuat, ini tidak mungkin membawa kepada kesan yang diingini. Aplikator khas, yang dilekatkan pada bungkusan, adalah cincin plastik dengan pegangan panjang. Ia mesti dicelupkan ke dalam larutan dan kemudian memakai ketuat, dengan itu, mengoleskannya dari semua sisi. Condilin harus digunakan dengan cara ini dalam 3 hari, pada waktu pagi dan malam, setelah 12 jam. Kemudian mereka berehat selama 4 hari, dan kemudian teruskan lagi. Dalam kes ini, kursus tidak boleh melebihi 1 bulan. Kos satu bungkus Condilin dengan jumlah 3.5 ml dengan kandungan bahan aktif 0.5%, rata-rata, 3000 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kondilin adalah ubat moden yang kuat yang dapat bertahan lama. Tetapi disarankan untuk menggunakannya tepat pada ketuat, kerana ubatnya cukup alergi. Kesan sampingan termasuk gatal, terbakar, bisul kecil, tanda keradangan, bengkak, kemerahan dan sakit. Oleh itu, disarankan untuk menjalankan rawatan di bawah pengawasan doktor. Sebelum mula menggunakan ubat, anda harus mengoleskan tisu sihat di sekitarnya (contohnya, di kepala zakar), salap zink, atau jeli petroleum.

Pensel lapis

Penilaian: 4.6

Pensel lapis

Lapis adalah perak nitrat, yang juga tergolong dalam komposisi penyalaan. Pensil lapis tidak hanya digunakan dalam perubatan, tetapi juga pada perhiasan: penggunaannya pada logam memungkinkan anda membezakan antara emas dan palsu. Ia hampir dilupakan oleh perubatan moden, tetapi sia-sia. Sebagai tambahan kepada kesan bakterisida dan anti-radang, pensil lapis masih dapat menyembuhkan dan mengelupas epidermis dengan baik. Sekiranya ketuat kecil muncul di tangan atau kaki, maka jika anda segera menggunakan pensil lapis, anda boleh menyingkirkannya tanpa ubat mahal. Perak nitrat mempunyai kesan bakteria dan mencegah manusia papillomavirus (HPV) daripada berkembang pada ketuat.

Bagaimana cara menggunakan pensil lapis untuk menghilangkan ketuat? Untuk melakukan ini, anda perlu membasahi hujungnya dengan air sejuk, dan menggosok ketuat sekali atau dua kali sehari. Arahan dilampirkan pada setiap pensil, dan jangka masa rawatan harus ditentukan berdasarkan arahan ini. Ia dihasilkan oleh OOO Ignacamp, Rusia, Manturovo. Satu pensil berharga 145 rubel, yang sangat murah.

Kelebihan dan kekurangan

Pensil adalah rawatan lini pertama yang murah yang dapat mengurangkan ketuat vulgar biasa sebaik sahaja ia muncul, dan sangat berkesan. Mungkin hanya hipersensitiviti terhadap perak yang tidak membenarkan penggunaannya. Kontraindikasi adalah kehadiran ketuat di dekat selaput lendir, sempadan merah bibir, dan kawasan mata. Di samping itu, anda tidak perlu melincirkan kulit yang sihat dengan pensil pensil, kerana ini boleh menyebabkan luka bakar kimia, walaupun tidak begitu ketara.

Melakukan penghapusan ketuat secara sendiri

Penggunaan ubat cauterizing tidak sepenuhnya selamat. Terdapat arah yang sama sekali berbeza untuk pemusnahan ketuat, dengan bantuan suhu yang sangat rendah. Biasanya nitrogen cair digunakan untuk ini. Tidak perlu persiapan, anda boleh melakukan semuanya sendiri, kerana tidak ada teknik khas untuk ini. Pembekuan ketuat dengan segera menghilangkan rasa sakit, atau, dalam kes yang melampau, hanya menimbulkan sedikit rasa tidak selesa.

Selsema segera membeku kapal, dan oleh itu pendarahan tidak berlaku dengan kaedah pembuangan seperti itu. Sekiranya nitrogen cair digunakan dengan betul, maka cryodestruction tidak menyebabkan perkembangan tisu parut. Apa ubat moden yang dijual di farmasi untuk menghilangkan ketuat menggunakan selsema yang teruk? Pilihan ini kecil. Di pasaran domestik moden, ini adalah dua ubat Barat: Cryopharma dan Wartner Cryo. Mari pertimbangkan mereka. Oleh kerana ubat-ubatan tersebut sangat serupa, tidak masuk akal untuk mempelajarinya secara berasingan. Satu-satunya perbezaan ialah Wartner Cryo mempunyai botol 15 ml lebih besar, mempunyai nama yang berbeza dan dihasilkan di Ireland. Harga mereka hampir sama: lebih daripada 900, tetapi kurang dari 1000 rubel untuk akhir tahun 2018.

Cryopharma dan Wartner Cryo – kualiti cryodestruction Eropah

Penilaian: 4.8

Cryopharma

Cryopharma adalah nitrogen dalam tin aerosol 35 ml, yang dihasilkan oleh Pharma spray, Belanda. Ubat ini mampu menghilangkan ketuat kecil dan sederhana, termasuk yang lama dan yang plantar. Bahan aktifnya adalah nitrogen cair, yang dikeluarkan dari silinder di bawah tekanan pada suhu minus 196 darjah. Anda harus mempelajari arahannya dengan teliti: aplikator khas digunakan pada kaleng, yang mesti diletakkan di atas kaleng, dan kemudian dipakai dengan ketat pada ketuat, dan kemudian tekan kaleng. Tanda penggunaan yang betul adalah sedikit sensasi terbakar, dan pemutihan kutil yang lengkap setelah terdedah kepada nitrogen.

Biasanya, tempoh penyejukan berbeza dengan ukuran ketuat. Sekiranya formasi kecil, ini adalah 10 saat, dalam kasus formasi plantar, yang ditutup dengan lapisan tebal epidermis keratin, waktu pendedahan boleh sampai 40 saat. Selalunya, satu masa sudah mencukupi. Sekiranya ketuat sudah tua, atau mempunyai permukaan yang terlalu keratin, maka mungkin diperlukan dua atau tiga sesi cryotherapy. Sekiranya selepas 3 sesi kutil belum dikeluarkan, maka diperlukan perundingan pakar. Kos purata satu silinder ialah 950 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Manfaat umum cryodestruction telah dijelaskan dalam pengenalan bahagian ini. Penyediaannya sangat senang, aplikator (Wartner Cryo juga tersedia dengan aplikator) membolehkan anda menutup ketuat sepenuhnya, dan tidak menyebabkan kebocoran nitrogen. Namun, tidak mustahil untuk membuang ketuat dengan segera. Dalam beberapa kes, tidak mungkin untuk merawat penyetempatan yang sukar dijangkau, misalnya, ketuat di dinding belakang ketiak. Ketuat besar harus dikeluarkan dalam beberapa langkah, dan satu botol cukup untuk hanya 12 ketuat, dan ini dengan syarat bahawa ia tidak besar. Sangat sukar untuk mengawal kedalaman penembusan: jika sejuk merosakkan tisu lebih dalam daripada yang diperlukan, maka kemungkinan terjadinya parut.

Selalunya, dalam beberapa hari setelah prosedur, terdapat sedikit rasa sakit, sensasi terbakar dan kulit yang memerah. Tidak seperti kudis kimia, ada masa penyembuhan yang lebih lama dengan pembekuan sejuk, yang dapat bertahan hingga sebulan. Akhirnya, cryodestruction adalah rawatan 'tidak tepat' dan dapat dibandingkan dengan menembak di kotak. Sekiranya penggunaan Solcoderm yang sama dapat dilakukan dengan sangat tepat, maka tidak mustahil untuk menyemburkan nitrogen cair di bawah tekanan dengan ketepatan sedemikian, dan kawasan penyejukan akan jauh lebih besar daripada ketuat. Hampir selalu, semasa cryodestruction, kawasan sihat juga terjejas.

Keratolitik terbaik untuk ketuat

Ubat keratolitik sering digunakan untuk menyelamatkan dana kumpulan pertama dan kedua. Sekiranya ketuat ditutup dengan lapisan stratum corneum keras dan besar, maka sukar untuk terukir dengan bahan kimia, dan mungkin tidak segera membeku. Oleh itu, sebelum menggunakan cryodestruction atau nekrosis kimia, dalam beberapa kes, perlu membersihkan lapisan kedua ketuat plantar yang padat dan neoplasma penyetempatan lain, ditutup dengan stratum corneum tebal. Untuk ini, sekumpulan keratolitik digunakan.

Vartox – pes krim

Penilaian: 4.9

Vartox - pes krim

Vartox adalah pasta krim, persilangan antara cecair dan pekat. Ia dapat mengatasi ketuat dan duri kecil dengan mudah, dan tidak memerlukan penggunaan kaedah kimia agresif atau kaedah cryodestruction. Tindakannya adalah bahawa urea, atau urea, melembutkan kulit secara intensif, menghilangkan lapisan tanduk, dan asam glisirhizik, yang terdapat dalam akar licorice, membantu menekan papillomavirus manusia.

Pasta ini digunakan dalam beberapa kes, bersama-sama dengan mengukus ketuat di dalam air panas, setelah itu diproses dengan lembut dengan batu apung atau pengikis kaki. Setelah ketuat menjadi lembut dan stratum korneum menurun dengan ketara, anda harus mengambil kapas, letakkan krim pasta di atasnya, dan sapukan pada ketuat yang dilembutkan dan dikukus. Selepas itu, kawasan yang terjejas mesti ditutup dengan plaster, dan mengelakkan kemasukan air secara tidak sengaja. Tempoh salap adalah satu hari. Selepas itu, sisa-sisa pes dibersihkan, dan semuanya berulang lagi. Biasanya selepas beberapa sesi, tetapi tidak lebih dari lima, ketuat hilang. Di antara penggunaan pasta krim Vartox, anda juga dapat menggunakan ubat-ubatan rakyat, misalnya, penggunaan cengkih bawang putih, atau mengganti pasta ini dengan penggunaan plaster keratolitik khas. Satu tiub dengan 20g pasta krim berharga 270 rubel, dihasilkan oleh ZAO Zelenaya Dubrava, Rusia.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan krim krim Vartox adalah kos rendah dan ketersediaannya yang meluas, dan kekurangannya adalah proses menghilangkan ketuat yang agak lama, keperluan untuk menjaga tangan anda agar sentiasa kering. Dan jika ketuat ada di badan, maka perlu secara berkala menahan diri dari prosedur air semasa rawatan. Kelemahannya adalah keperluan merawat ketuat dengan pengikis khas atau batu apung. Sekiranya tidak cukup untuk mengukusnya, maka mungkin merosakkan formasi, menyebabkan pendarahan atau bahkan jangkitan, oleh itu, semasa aplikasi pertama, anda perlu berhati-hati, jangan tergesa-gesa, kukus kutil sebaik mungkin, dan gunakan antiseptik sebelum menggunakan pengikis: hidrogen peroksida, larutan lemah kalium permanganat, atau bahkan cologne biasa.

Salipod

Penilaian: 4.8

Salipod

Sekiranya anda pergi ke farmasi dan meminta patch untuk ketuat plantar, maka, kemungkinan besar, anda akan ditawarkan Salipod. Ini adalah produk syarikat domestik Veropharm, yang banyak terdapat di farmasi, dan harganya murah. Jadi, plaster dengan keluasan 60 sentimeter persegi (610) berharga, rata-rata, hanya 80 rubel. Ia mengandungi asid keratolitik – salisilik yang berkesan, yang secara intensif melembutkan permukaan keratin dan mencegah kulat dan mikroorganisma membiak di atasnya. Komponen tambahan adalah sulfur, yang mengering dan mencegah tangisan kapalan. Bahan tambahan ialah rosin, lanolin dan getah organik. Mereka melembutkan kulit, membasmi kuman dan merangsang pembentukan tisu baru, sementara getah memberikan keanjalan dan lekatan tampalan pada kulit.

Skema untuk menggunakan Salipod untuk ketuat plantar dan pelbagai jenis kapalan cornified, termasuk inti, sama seperti ketika menggunakan pasta krim Vartox yang dijelaskan di atas. Pertama, anda perlu mengukus jagung atau ketuat, dengan berhati-hati setelah pembasmian kuman, merawatnya dengan batu apung atau pengikis khas, dan kemudian pasangkan pelekat pelekat di kawasan yang terkena selama 24 jam. Selepas itu, tempat itu diproses lagi, dan semuanya diulang lagi.

Kelebihan dan kekurangan

Sekiranya anda menggabungkan penggunaan Salipod dengan penggunaan seterusnya ubat cauterizing, sebagai contoh, Solcoderm, atau anda boleh mencapai kesan berganda: kedua-dua penyingkiran ketuat, dan penggunaan Solcoderm yang lebih mahal kerana ketuat akan disiapkan terlebih dahulu. Oleh itu, walaupun Solkoderm adalah ubat 'satu kali', penggunaan Salipod akan membolehkan Solkoderm mengurangkan bukan satu, tetapi dua atau bahkan tiga ketuat.

Asid salisilik

Penilaian: 4.8

Asid salisilik

Akhirnya, asid salisilik juga boleh digunakan untuk melembutkan ketuat. Walau bagaimanapun, kepekatannya harus tinggi, tidak kurang dari 10%. Pada masa yang sama, di farmasi anda dapat menemui asam kepekatan yang agak lemah, yang tidak melebihi 1 atau 2%. Tetapi jika anda berjaya mencari ubat yang sesuai, maka boleh digunakan pada ketuat sekali sehari, dan rawat tempat ini sebelum memohon dengan cara yang sama seperti pada krim Salipod dan pasta krim Vartox. Kaedah murah ini sesuai untuk ketuat kecil, kerana asid salisilik, digunakan sendiri, mempunyai risiko luka bakar yang lebih besar, tidak meningkatkan trofisme dan penyembuhan kulit, dan jika digunakan, maka hanya pada kawasan yang sangat kecil. Mungkin ini adalah kaedah paling murah, kerana anda boleh membeli sebotol asid salisilik dengan kekuatan 10 hingga 60% dengan jumlah tidak melebihi 50 rubel, dan ia bertahan lama.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan menggunakan asid salisilik boleh disebut kesederhanaan dan murah, tetapi anda tidak boleh menjimatkan kesihatan anda, dan untuk melembutkan dan mengurangkan ketuat kecil, lebih baik menggunakan persediaan khas, misalnya, pasta Vartox, atau Salipod. Terdapat juga kontraindikasi khas. Oleh itu, asid salisilik dikontraindikasikan dengan adanya penyakit kulit kronik yang teruk, dengan psoriasis, dengan diabetes mellitus yang dapat dikompensasi dan dengan kecurigaan degenerasi ketuat yang ganas.

Ubat antivirus dan imun terbaik untuk ketuat

Akhirnya, sebagai kesimpulan penarafan ubat untuk pengurangan ketuat, adalah perlu untuk mempertimbangkan ubat-ubatan yang mempengaruhi bukan sahaja secara topikal, tetapi juga menghasilkan kesan sistemik. Ini adalah kumpulan ubat antivirus dan imunomodulasi. Adalah tepat untuk menggunakannya dalam terapi kompleks ketuat, ketika papillomavirus manusia bertahan di dalam tubuh dengan latar belakang tindak balas imun yang rendah. Mereka ditunjukkan untuk pelbagai kekurangan imuniti dan keadaan patologi lain.

Tidak masuk akal untuk menetapkan terapi imunomodulator dan antivirus kepada seseorang yang mempunyai ketuat vulgar tunggal, yang, kemungkinan besar, dapat ditangani sendiri. Tetapi sekiranya terdapat kondilomatosis berulang dengan kerosakan pada zon anogenital, dengan adanya jangkitan herpes di dalam badan, dana tersebut akan ditunjukkan.

Dengan sendirinya, mereka tidak menyembuhkan ketuat, dan setelah minum pil atau suntikan, formasi ini tidak larut dan tidak jatuh. Tetapi ubat imun mencegah kambuh, atau pembentukan ketuat di tempat baru. Pertimbangkan persediaan tablet dan topikal, yang paling terkenal adalah salap oksolinik biasa.

Salap Oksolinik (dioxotetrahydroxytetrahydronaphthalene)

Penilaian: 4.9

Salap oksolinik

Kita semua terbiasa dengan fakta bahawa salep oksolinik dihasilkan untuk melumasi saluran hidung sebagai langkah pencegahan semasa wabak selesema. Tetapi untuk kesan antivirus pada ketuat, salap yang sangat berbeza diperlukan, dengan kepekatan 6 kali lebih kuat, atau 3%. Sekiranya anda berjaya membeli salap seperti itu, maka ia perlu melincirkan ketuat dari satu hingga 3 kali sehari untuk jangka masa yang panjang, iaitu dari satu bulan hingga dua bulan. Adalah mungkin untuk melumasi kutil dengan salap pada malam hari, diikuti dengan menggunakan kertas lilin di bawah pembalut sehingga salap berfungsi untuk waktu yang lama. Ubat ini membantu mengurangkan aktiviti virus herpes, papillomavirus dan molluscum contagiosum dengan ketara. Kilang Farmasi Tula menghasilkan salap oksolinik, dan tiub seberat 10 g dengan kepekatan 3% berharga 340 rubel. Ini jauh lebih mahal daripada salap hidung 0.25% biasa, yang berharga 20-30 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan salep oksolinik adalah kelembapan kimianya, kemampuan untuk menggabungkan rawatan antivirus dengan penggunaan ubat keratolitik, dan juga menggunakannya sebagai terapi awal sebelum cryodestruction. Oleh itu, jika pesakit menyedari bahawa penyingkiran ketuat kimia atau pemusnahan dengan nitrogen cair menyebabkan kambuh (yang menunjukkan aktiviti virus), maka penggunaan awal salep oksolinik dapat mengurangkan keupayaan ketuat untuk berulang. Kelemahannya adalah jalan yang agak tidak selesa dan panjang, lebih dihitung untuk 'kelaparan virus' dalam keadaan kekurangan imun. Oleh itu, jika seseorang mahukan kesan yang cepat, maka kaedah ini tidak sesuai dengannya.

Isoprinosin (Groprinosin, Normomed)

Penilaian: 4.8

Groprinosin

Isoprinosine adalah imunostimulan kuat dan digunakan dalam banyak penyakit virus, seperti akut, kerana bentuk kronik. Yang pertama termasuk influenza, campak, cacar air, angina monositik (atau mononukleosis berjangkit). Dan di antara keadaan virus kronik terdapat jangkitan papillomavirus, yang paling sering menjadi penyebab ketuat. Ubat ini terdapat dalam tablet 500 mg, dan kesan imunostimulasi dikaitkan dengan ekspresi reseptor pada populasi T-helper, dan dengan peningkatan aktiviti limfosit sitotoksik. Anda perlu menggunakan ubat ini dalam 6-8 tablet sehari untuk orang dewasa, dengan dos 50 mg per kilogram berat badan yang ada setiap hari, jika dibahagikan kepada 3 dos. Tempoh rawatan adalah dari 1 hingga 2 minggu. Pakej 30 tablet, yang tidak mungkin cukup untuk orang dewasa selama seminggu, cukup mahal – 1,100 rubel. Ia dihasilkan oleh syarikat Lusomedicament of Portugal.

Ubat ini harus diresepkan oleh doktor, berdasarkan nilai imunogram yang rendah, dan biasanya satu atau dua ketuat sama sekali tidak mencukupi untuk membuang 1000 rubel. Oleh itu, pelantikan isoprinosin hanya akan dibenarkan sekiranya terdapat aktiviti virus yang tinggi mengikut hasil ujian, misalnya, penentuan antibodi dalam plasma darah dan PCR untuk papillomavirus manusia.

Kelebihan dan kekurangan

Kelemahan ubat ini, seperti yang disebutkan di atas, adalah ketidakupayaan untuk mengatasi ketuat tanpa rawatan topikal. Semua agen imun adalah profilaksis. Isoprinosin dapat 'ditutupi' dengan latar belakang aktiviti virus yang tinggi di dalam tubuh, dan ini akan mengelakkan kambuh dan kemunculan ketuat baru dan bukannya yang lama yang telah dikurangkan. Kelemahan yang relatif adalah harga yang tinggi, dan kelebihannya adalah kemampuan untuk mempengaruhi kekebalan tubuh dengan cara sistemik dan mengembangkan daya tahan tubuh bukan hanya terhadap papillomavirus manusia, tetapi juga untuk meningkatkan daya tahan selama periode jangkitan influenza dan adenovirus.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen