11 ubat terbaik untuk bronkitis

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Seperti yang ditunjukkan oleh amalan klinikal, kes bronkitis akut primer pada orang dewasa agak jarang berlaku. Biasanya kita bercakap mengenai keadaan kronik, yang mana perubatan moden tidak menyebut bronkitis kronik, tetapi penyakit paru obstruktif kronik (COPD). Ini adalah sekumpulan penyakit di mana pengudaraan paru-paru terganggu. Sebagai tambahan kepada bronkitis 'bekas', kumpulan ini juga merangkumi, misalnya, emfisema. Pada orang dewasa, penyebab berlakunya penyakit obstruktif adalah selalunya hipotermia, merokok, dan lain-lain. Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), beberapa puluh juta pesakit di seluruh dunia didiagnosis menghidap penyakit paru-paru obstruktif kronik, COPD berada di tempat ketiga di dunia dalam kematian selepas penyakit kardiovaskular dan penyakit onkologi.

Mengenai gejala

Gejala khas peningkatan bronkitis (kita akan, dengan cara lama, memanggil keadaan kereaktifan bronkus yang diubah dengan dominasi keradangan, bronkitis, untuk kemudahan yang lebih besar). Keluhan yang paling biasa adalah batuk kering, yang segera diikuti oleh dahak. Sekiranya batuk kering yang berpanjangan, ia menjadi pedih dan menyakitkan, terdapat rasa menggaru di belakang tulang dada. Kemudian mengi berlaku di paru-paru, yang kadang-kadang dapat didengar dari kejauhan. Biasanya, gejala seperti itu berlaku tanpa tanda-tanda umum keracunan umum, dengan latar belakang kesihatan normal. Sekiranya flora bakteria bergabung, keadaan kesihatan umum bertambah buruk, kelemahan, menggigil muncul, suhu meningkat, biasanya ke nilai subfebril. Dalam ujian darah, leukositosis berlaku, dan dalam kes yang teruk, pergeseran formula leukosit ke kiri.

Peringkat ubat termasuk kaedah rawatan patogenetik, yang bertujuan untuk membalikkan proses patologi. Sekiranya keadaan kesihatan pesakit normal dan tidak ada dahak mukopurulen, kaedah rawatan utama adalah minum vitamin yang banyak, air mineral alkali, normalisasi fungsi pokok bronkus, dan memerangi keradangan. Ubat antibakteria tidak ditunjukkan, tetapi imunomodulator dapat digunakan dan, menurut indikasi, agen antivirus, terutama jika keadaan dan gejala epidemiologi ditentukan untuk diagnosis influenza. Pertimbangkan ubat yang paling berkesan dan popular untuk rawatan bronkitis, baik akut dan dengan peningkatan proses kronik, termasuk dengan gejala penyumbatan bronkus yang berkembang.

Ubat terbaik untuk bronkitis

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Ekspektoran dan mucolytics terbaik 1 Carbocisteine ​​(Flutidec, Fluifort, Libexin Muko) RUB 186
2 Bayaran payudara nombor 4 55 RUB
3 Penyelesaian Lazolvan (ambroxol) 365 RUB
4 Eucabal 254 RUB
5 Prenoxdiazine (Libexin) 474 r
Bronkodilator Terbaik 1 Salbutamol (Ventolin) RUB 165
2 Ascoril 177 r
3 Atrovent (ipratropium bromida) 305 RUB
Ubat terbaik untuk melawan keradangan 1 Erespal (fenspiride) 236 r
2 Coldrex HotRem 304 RUB
3 Paracetamol (Efferalgan, tablet effervescent) RUB 98

Ekspektoran dan mucolytics terbaik

Salah satu tahap yang paling penting dalam rawatan luka radang pada bronkus adalah pencegahan penebalan rembesan bronkus, pencairan dan penyingkirannya dari bronkus. Sekiranya ini tidak dilakukan, protein dalam lendir mula berlama-lama di bronkus, dan kemudian menjadi tempat pembiakan mikroorganisma patogen. Oleh itu, pemulihan fungsi saliran sangat penting.

Carbocisteine ​​(Flutidec, Fluifort, Libexin Muko)

Penilaian: 4.9

CARBOCYSTEINE (FLUTIDEC FLUIFORT LIBEXIN MUKO) .png

Fluditec adalah ubat yang sangat baik untuk rawatan batuk yang tidak produktif. Bahan aktifnya adalah karbokistein, yang mampu mengaktifkan enzim khas – sialic transferase. Ia dirembeskan oleh sel goblet khas mukosa bronkus. Hasil daripada tindakan karbokistein, keseimbangan antara bahagian berasid dan neutral dari rembesan bronkus dinormalisasi, kelikatan lendir menurun, keanjalannya menurun, kelancarannya meningkat dan pembuangannya bertambah baik. Adalah sangat penting bahawa karbokistein dapat meningkatkan rembesan imunoglobulin A, yang melindungi permukaan mukosa dari serangan virus dan bakteria. Ditunjukkan Flutidek dalam terapi kompleks dari sebarang bronkitis, baik akut dan kronik. Ubat yang sesuai untuk rawatan bronkektasis, asma bronkial, serta keadaan di mana sukar untuk memisahkan lendir atau rembesan terbentuk. Ini adalah sinusitis, rinitis dan penyakit keradangan yang serupa pada organ ENT.

Ubat ini digunakan dalam bentuk sirap. Untuk orang dewasa, Flutidek diresepkan 15 ml 3 kali sehari, antara waktu makan atau satu jam sebelum makan. Kursus rawatan adalah 10 hari. Syarikat Perancis “Laboratory Inoterra” menghasilkan Fluditec dalam bentuk sirap, dan satu botol 125 ml, yang cukup untuk 3 hari kemasukan, berharga kira-kira 380 rubel. Oleh itu, kos kursus sepuluh hari akan menjadi sekitar 1140 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihannya adalah bentuk pelepasan dalam bentuk sirap, yang cepat memasuki aliran darah, dan dari situ mula bekerja dengan sialic transferase. Ubat ini berbeza dengan pendahulunya dengan pengaktifan imunoglobulin, dan dalam pengertian ini, kecekapannya lebih tinggi daripada ACC dan mucolytics yang mengandungi asetilcysteine. Tetapi harganya agak tinggi jika dibandingkan dengan analog. Flutidec harus diresepkan oleh doktor, kerana dikontraindikasikan dalam pemburukan ulser gastrik, glomerulonefritis kronik, dan dilarang untuk wanita hamil dan kanak-kanak di bawah usia dua tahun. Sekiranya ubat tersebut menyebabkan kesan sampingan, maka ia adalah mual, kembung perut, dan dalam kes yang jarang berlaku – reaksi alahan.

Bayaran payudara nombor 4

Penilaian: 4.8

YURAN PAYUDARA 4.jpg

Koleksi ini mempunyai kesan anti-radang yang ketara, tetapi tidak mempunyai kesan sampingan ubat sintetik. Ia disebut: 'Koleksi dada No. 4 anti-radang'. Ia dihasilkan oleh syarikat domestik Fitofarm dan Krasnogorskleksredstva. Dalam bentuk beg penapis teh herba, ia dihasilkan oleh syarikat 'Pharmgroup'.

Ia mengandungi bahan mentah perubatan terpilih: chamomile, rosemary liar, licorice, mint, violet, dan marigolds. Satu bungkusan 20 beg penapis berharga rata-rata 65 rubel, yang agak murah. Bunga chamomile, pucuk rosemary liar, daun pudina dan bahan aktif lain bergabung menyebabkan bronkodilator, anti-radang, ekspektoran, dan kesan tonik kerana fitopolysaccharides dan bioflavonoid. Minyak pati rosemary liar, quercetin dan saponin yang terkandung dalam ramuan violet menguatkan sistem imun.

Petunjuk penggunaan koleksi Payudara – bronkitis akut, bronkitis kronik, komponen lain dari sindrom penyakit paru obstruktif kronik, seperti asma bronkial, bronkiektasis, dan keadaan lain yang disertai dengan batuk yang tidak produktif. Untuk penggunaan yang berkesan, beg penapis mesti dituangkan dengan satu gelas air mendidih, bersikeras selama 15 minit, dan diminum seperti teh biasa, hanya selepas makan. Anda perlu minum satu gelas 3 kali sehari untuk pesakit dewasa selama dua atau tiga minggu. Oleh itu, satu bungkusan, rata-rata, cukup untuk satu minggu penggunaan. Harga teh herba yang popular ini rendah, dan kursus selama tiga minggu akan berharga purata 180 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Koleksi payudara adalah ubat yang sangat popular, murah, ringan dan berkesan. Baginya, gejala intoleransi individu, atau reaksi alahan jarang berlaku. Daripada kontraindikasi rasmi, hanya hipersensitiviti yang ditunjukkan dalam arahan. Bagi peminat teh herba yang hebat, koleksi ini mungkin kelihatan sangat enak: ia mempunyai rasa yang sedikit manis kerana adanya licorice. Sebaliknya, tidak selalu mudah bagi pesakit yang menghargai waktunya untuk menyiapkan air mendidih tiga kali sehari, terutama ketika ada kekurangan waktu kerja di tempat kerja.

Penyelesaian Lazolvan (ambroxol)

Penilaian: 4.7

PENYELESAIAN LAZOLVANE (AMBROXOL) .jpg

Lazolvan, atau ambroxol, terkenal oleh ahli pulmonologi. Ia dihasilkan dalam bentuk tablet, sebagai penyelesaian untuk pemberian oral dan penyedutan, dan juga dalam sirap. Ambroxol tergolong dalam kumpulan agen ekspektoran dan mukolitik, dan ia bertindak pada tahap sintesis surfaktan paru. Ini adalah bahan khas seperti lemak yang menghalang lekatan pada bahagian terminal saluran pernafasan, berakhir dengan gelembung udara, atau alveoli, di mana pertukaran gas berlaku. Ambroxol meningkatkan aktiviti epitel bersilia, dan akibatnya, lendir bronkus mula bergerak lebih cepat, dahak mengalir lebih baik, dan batuk lega. Dengan latar belakang pengambilan Lazolvan, pesakit cepat 'berhenti' dari mengambil ubat antibakteria, dan jumlah mereka yang memburukkan lagi bronkitis kronik berkurang.

Sebagai tambahan kepada penyakit ini, agen ini ditunjukkan dalam terapi kompleks untuk rawatan radang paru-paru, asma bronkial dan bronchiectasis. Ubat ini digunakan secara lisan, untuk orang dewasa – 4 ml 3 kali sehari. Jumlah ini bersamaan dengan 100 tetes. Tetapi lebih berkesan menggunakan penyedutan Lazolvan, jika kita bermaksud 'sejuk' moden, dan bukannya penyedut wap, ultrasonik. Jumlah ubat yang diperlukan dicampurkan dengan jumlah larutan natrium klorida isotonik yang sama, dan dilakukan, 2 – 3 penyedutan sehari. Isipadu campuran yang biasa ialah 2 ml, iaitu 1 ml Lazolvan setiap 1 ml larutan fisiologi. Semasa menghirup, anda harus bernafas secara normal, tanpa menimbulkan nafas dalam-dalam. Biasanya, satu hingga dua hari cukup untuk merasa lega, peningkatan produktiviti batuk dan peningkatan pembuangan dahak.

Ubat hebat ini dihasilkan oleh syarikat Jerman Boehringer Ingelheim, dan kos satu botol larutan 100 ml adalah 365 rubel. Secara semula jadi, jauh lebih menguntungkan untuk menggunakannya sebagai agen penyedutan, maka penggunaannya separuh lebih banyak, dan agen itu dihantar terus ke saluran pernafasan, tanpa melalui hati.

Kelebihan dan kekurangan

Harus diingat bahawa, walaupun semua keberkesanannya, ubat ini dapat menembusi penghalang plasenta, dan walaupun pengalaman klinikal yang luas tidak menunjukkan kesan berbahaya pada janin setelah 28 minggu kehamilan, ia tidak dapat digunakan pada trimester pertama. Pada tahap awal, lebih baik menyerahkan semua ubat sama sekali. Lazolvan boleh menyebabkan kesan sampingan seperti loya, cirit-birit, ruam kulit, atau gatal-gatal. Selalunya, sehingga 10% daripada semua kes, pesakit melihat pelanggaran rasa. Tetapi dengan penyedutan Lazolvan yang tepat pada masanya, pesakit memerlukan lebih sedikit antibiotik.

Eucabal

Penilaian: 4.7

EVCABAL.jpg

Eucabal adalah ekspektoran herba yang kompleks dan ringan. Muncul dalam bentuk sirup, dan berisi ekstrak cairan pisang, thyme, dan digunakan secara lisan, setelah makan, tidak dicairkan. Antara petunjuknya, selain bronkitis akut dan kronik, perlu disebutkan trakeitis akut, laringotrakeitis, parainfluenza, serta jangkitan virus dan bakteria lain pada saluran pernafasan atas. Eucabal juga digunakan untuk memperbaiki pembuangan dahak pada pesakit tua dengan gejala kegagalan jantung kronik. Ia digunakan pada orang dewasa, satu hingga dua sudu dari 3 hingga 5 kali sehari. Tempoh purata kemasukan adalah 2 minggu. Eucabal dihasilkan oleh syarikat Jerman Esparma, dan kos purata satu botol 100 ml adalah 250 rubel. Ini bermaksud bahawa dengan jumlah purata satu sudu besar 15 ml, dari 45 hingga 70 ml dapat diminum dalam satu hari, dan dengan penggunaan yang paling ekonomik, satu botol akan cukup selama dua hari. Oleh itu, kos kursus selama 2 minggu akan sama dengan harga 7 botol, atau 1,750 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Eucabal dapat dianggap sebagai ramuan herba terpilih yang optimum, yang dengan lembut, tetapi pada masa yang sama secara aktif meningkatkan pembuangan dahak. Walau bagaimanapun, dalam kes ini, sirap adalah larutan alkohol, dan oleh itu tidak diinginkan untuk memberikan ubat itu kepada anak-anak, dan juga kepada pesakit dengan pelbagai penyakit hati dan ginjal, bekerja dengan mekanisme mudah alih dan berbahaya, pemandu, orang yang mempunyai alkohol dan ketagihan dadah. Kelemahan relatif produk adalah bentuk pelepasannya yang tidak selesa (dalam masa dua hari botol habis sepenuhnya), serta harganya yang agak tinggi.

Prenoxdiazine (Libexin)

Penilaian: 4.7

Prenoxidiazine (Libexin) .png

Akhirnya, dalam memerangi batuk, kadang-kadang perlu untuk tidak merangsang pembuangan kahak, tetapi untuk menekan batuk, yang menyakitkan, kering, menjengkelkan dan meletihkan pesakit. Batuk seperti itu boleh berlaku dengan beberapa jenis bronkitis kronik, tetapi hanya doktor yang harus menetapkan ubat tersebut. Lagipun, jika anda membuat pilihan yang salah, maka dahak akan terkumpul di kedalaman bronkus, dan jika tidak dikeluarkan tepat pada waktunya, ia menjadi terinfeksi, yang menyebabkan cepat terjadinya jangkitan sekunder, dengan kemerosotan kesejahteraan yang ketara.

Tetapi dalam 2-3 hari pertama dengan selesema, apabila batuk benar-benar steril dan meletihkan pesakit, anda boleh menggunakan ubat seperti Libexin. Bahan aktifnya adalah prenoxdiazine, tugasnya adalah untuk menyekat kerja reseptor regangan dinding bronkus. Akibatnya, tahap refleks batuk menurun, ubat mempunyai kesan yang serupa dengan anestetik tempatan pada membran mukus. Libeksin biasanya diresepkan satu tablet tiga kali sehari, disarankan untuk mengambilnya dalam kursus pendek, dan hanya seperti yang diarahkan oleh doktor.

Ubat ini jarang digunakan, harganya rata-rata 450 rubel. untuk satu bungkusan 20 tablet 100 mg. Ia dihasilkan oleh syarikat Hungary 'Hinoin'.

Kelebihan dan kekurangan

Penting agar Libexin tidak menekan pusat pernafasan, seperti ubat yang mengandungi codeine, dan tidak menyebabkan ketergantungan atau ketagihan dadah. Ubat ini sangat diperlukan sekiranya perlu melakukan penyelidikan, misalnya, bronkoskopi pada pesakit dengan bronkitis kronik. Hasil daripada penindasan refleks batuk, doktor akan dapat melakukan kajian dengan tenang dan yakin. Tetapi ubat ini dilarang keras untuk digunakan pada wanita hamil dan menyusui, dan boleh menyebabkan penenang ringan, ruam kulit atau mulut kering. Tidak perlu dikatakan bahawa ia tidak digunakan bersama dengan ubat ekspektoran, serta agen penipisan dahak. Akhirnya, Libexin tidak boleh dikelirukan dengan Libexin muco, yang merupakan karbocysteine ​​dan mempunyai kesan sebaliknya.

Sekiranya anda menggunakan Libexin dalam dos yang tinggi, maka ini boleh menyebabkan kesan sampingan seperti penurunan kadar tindak balas, oleh itu, tidak digalakkan menggunakan ubat dan memandu kereta bersama-sama.

Bronkodilator terbaik

Kadang-kadang manifestasi bronkitis akut dan kronik diteruskan dengan tanda-tanda penyumbatan bronkus, dan dalam hal ini perlu menambahkan bronkodilator atau bronkodilator ke rejimen rawatan. Penyumbatan bronkus, atau kekejangan bronkus, sering terjadi pada bronkitis akut pada kanak-kanak, dan ditunjukkan dengan batuk yang meletihkan pesakit, dan pada puncak serangan, dahak lendir ringan dan telus dapat dilepaskan. Dispnea ekspirasi berlaku apabila pernafasan sukar. Dalam kes sedemikian, penggunaan bronkodilator ditunjukkan. Sekiranya kita bercakap mengenai ubat bertindak cepat yang jarang digunakan, tetapi kadang-kadang – selalunya ia adalah salbutamol. Ia tergolong dalam cara bertindak pendek, dan dapat mengendurkan otot-otot licin bronkus dengan baik setelah waktu yang singkat (5 minit).

Salbutamol (Ventolin)

Penilaian: 4.9

SALBUTAMOL (VENTOLIN) .jpg

Tindakan salbutamol didasarkan pada kelonggaran otot licin bronkus, ia digunakan dalam penyedutan dan dalam tablet pelepasan berpanjangan. Kelajuan maksimum tindakan salbutamol membolehkannya digunakan untuk rawatan kecemasan, kelegaan berlaku dalam 5 minit, maksimum satu jam. Tempoh kesannya adalah 4-5 jam.

Ia ditunjukkan untuk melegakan penyumbatan bronkus dengan latar belakang pemburukan bronkitis kronik, dengan asma bronkial, emfisema. Kaedah paling berkesan untuk menguruskan salbutamol adalah penyedutan. Anda perlu mengetahui cara menggunakan alat sedut, dan pada mulanya disarankan untuk melakukan ini di bawah pengawasan pegawai perubatan. Penggunaan yang betul adalah menggoyangkan kaleng, dan sekaligus menekan butang semburan dan menarik nafas dalam-dalam. Selepas penembusan salbutamol ke dalam paru-paru, anda mesti menahan nafas selama 10 saat. Masa nebulisasi dan penyedutan dalam yang betul adalah sangat penting dan memerlukan latihan.

Salbutamol dihasilkan oleh beberapa syarikat farmaseutikal, dan kos purata tin aerosol untuk 200 dos (100 mg setiap dos) adalah 125 rubel. Sekiranya digunakan dengan betul, ubat ini akan bertahan lama. Ia boleh diambil sebagai bantuan kecemasan untuk bronkospasme pada orang dengan bronkitis kronik dan alahan polyvalent, apabila bronkospasme dapat berkembang pada tumbuhan berbunga, dengan gejala demam hay.

Kelebihan dan kekurangan

Sebaiknya gunakan ubat itu sesedikit mungkin, kerana dengan penggunaan yang kerap, sindrom 'ricochet' berkembang. Oleh itu, dengan asma bronkial, ini bermaksud bahawa setiap serangan sesak nafas seterusnya menjadi lebih kuat. Selain itu, risiko terkena komplikasi seperti itu akan tinggi dengan pengambilan salbutamol yang tajam, yang telah lama digunakan. Anda juga perlu tahu bahawa untuk penggunaan sistematik tidak ada ubat bertindak pendek, tetapi ubat jangka panjang. Oleh itu, salbutamol adalah ubat 'sekali pakai', maka itu adalah pilihan terbaik. Sekiranya anda menggunakannya lebih dari 4 kali sehari, maka kesan sampingan seperti gegaran, terutama pada pesakit tua, atau takikardia mungkin timbul.

Ascoril

Penilaian: 4.8

Ascoril

Dalam beberapa kes, ubat kompleks yang bertindak ringan ditunjukkan, yang menggabungkan tindakan ekspektoran dan bronkodilator. Komponennya, selain salbutamol, adalah guaifenesin dan bromhexine. Salbutamol sulfat dalam setiap tablet Ascoril adalah 2 mg, dan bromhexine dan guaifenesin, masing-masing, 8 dan 100 mg. Bromhexine mempunyai kesan ekspektoran dan mukolitik, guaifenesin mengurangkan kelikatan dahak, memudahkan perkumuhannya, meningkatkan fungsi saliran pada pokok bronkus dan meningkatkan produktiviti batuk.

Salbutamol, sebagai agonis reseptor adrenergik bronkial beta-2, menghilangkan kekejangan bronkus dan mengurangkan daya tahan udara di saluran udara. Ascoril diresepkan sebagai sebahagian daripada terapi kompleks, untuk bentuk bronkitis kronik yang obstruktif, dan juga untuk penyakit yang lebih teruk, seperti emfisema, asma, beberapa bentuk tuberkulosis paru, dan batuk rejan, apabila tanda klinikal utama adalah serangan mati lemas yang teruk.

Orang dewasa perlu menggunakan ubat satu tablet tiga kali sehari, tempoh kursus ditetapkan oleh doktor. Alat ini dihasilkan oleh syarikat Glenmark dari India, dan kos purata satu pek 20 tablet, dikira selama seminggu penggunaan, adalah 310 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Guaifenesin dan salbutamol adalah bahan yang, walaupun mempunyai aktiviti tinggi bersama, mempunyai beberapa kontraindikasi. Ini adalah penyakit jantung, disertai dengan takikardia, peningkatan aktiviti kelenjar tiroid, glaukoma, hipertensi arteri, serta ulser gastrik dan ulser duodenum pada tahap akut. Dana tersebut dikontraindikasikan untuk wanita hamil dan menyusui, dan juga untuk kanak-kanak di bawah umur 6 tahun. Jangan memberi ubat Ascoril kepada pesakit diabetes mellitus yang terkompensasi. Minuman alkali tidak boleh diminum bersama Ascoril, yang biasanya disyorkan untuk membuang dahak. Tetapi sekiranya Ascoril diresepkan berdasarkan petunjuk dan jangka pendek, maka dia dapat meningkatkan fungsi saliran bronkus dengan ketara, mencegah bronkospasme.

Atrovent (ipratropium bromida)

Penilaian: 4.7

ATROVENT (IPRATROPY BROMIDE) .jpg

Sebagai kesimpulan penarafan bronkodilator, kita akan mempertimbangkan ubat Atrovent yang popular, yang mengembang bronkus kerana kesan antikolinergik. Ia mengurangkan pengaruh saraf vagus, menyebabkan penyumbatan reseptor kolinergik di bronkus, sehingga menekan refleks ke penyempitannya. Ubat ini diberikan melalui penyedutan dan bertindak secara tempatan. Ubat ini sangat sesuai untuk pesakit yang mengobati penyakit bronkitis kronik secara rawat jalan, yang, setelah berada di bilik berasap, di udara sejuk, mengalami kekejangan dan sesak nafas bronkus refleks.

Atrovent ditunjukkan pada pesakit dengan bronkitis kronik jangka panjang, bentuk lain penyakit paru-paru obstruktif, yang disertai dengan rasa sesak nafas atau sesak nafas, batuk yang menyakitkan dan manifestasi lain dari penyumbatan bronkus. Atrovent digunakan baik dalam bentuk larutan untuk penyedutan dan dalam bentuk aerosol. Penyelesaian untuk penyedutan digunakan oleh orang dewasa 3 kali sehari, 40 tetes melalui nebulizer, pertama dicairkan dengan garam hingga jumlah 3 ml. Atrovent dihasilkan oleh syarikat Jerman Boehringer Ingelheim, dan pek larutan 20 ml berharga sekitar 240 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Atrovent boleh diterima dengan baik. Praktikalnya tidak diserap ke dalam aliran darah, dan kesan antikolinergik yang biasa seperti degupan jantung yang cepat, murid yang melebar, dan pengekalan kencing hampir tidak pernah ditemui. Dalam kes yang jarang berlaku, reaksi alergi boleh berlaku, tetapi yang paling biasa adalah mulut kering dan sakit kepala. Ubat ini dikontraindikasikan hanya jika pesakit mempunyai hipersensitiviti individu terhadap atropin. Atrovent tidak digunakan pada wanita hamil, terutama pada trimester pertama dan pada kanak-kanak di bawah umur 6 tahun. Dalam kes 2-3 trimester, serta semasa menyusui, diperlukan perundingan dengan pakar: kesan penggunaan Atrovent harus lebih tinggi daripada risiko yang mungkin timbul pada janin atau anak. Tetapi di antara ubat bronkodilasi Atrovent banyak digunakan, kesan pengambilannya bertahan sehingga 6 jam, dan ia menyebabkan kesan sampingan sistemik.

Ubat terbaik untuk melawan keradangan

Salah satu tahap patogenetik yang paling penting dalam rawatan bronkitis akut dan kronik adalah penghapusan komponen keradangan. Bagaimanapun, bronkitis adalah, pertama-tama, reaksi keradangan bronkus kecil, akibatnya rembesan dan pengangkutan lendir bronkus terganggu. Keradangan, walaupun fakta bahawa ia adalah mekanisme pelindung, dalam beberapa kes menyumbang kepada terjadinya sindrom penyumbatan bronkus yang dijelaskan di atas.

Dalam kes ini, edema yang berterusan dan perubahan sifat lendir menyebabkan bronkospasme dan kesesakan. Untuk menghentikan proses keradangan, pelbagai ubat digunakan secara meluas yang tergolong dalam kumpulan NSAID, bermula dengan asid acetylsalicylic. Petunjuk yang paling biasa dalam bronkitis akut dan kronik untuk melegakan sindrom keradangan adalah kejadian malaise umum, kemunculan tanda-tanda keracunan dan kenaikan suhu. Pertimbangkan ubat berkesan yang paling biasa digunakan untuk bronkitis dari kumpulan ubat anti-radang.

Erespal (fenspiride)

Penilaian: 4.9

ERESPAL (FENSPIRID) .jpg

Erespal, atau fenspiride, adalah agen anti-radang khas dari kumpulan antihistamin. Ia menghasilkan kesan anti-bronkokonstriktor, mencegah penyempitan unsur-unsur bronkus kecil. Alat ini boleh didapati dalam bentuk tablet atau dalam bentuk sirap: ia adalah cecair telus berwarna coklat kekuningan. Ubat ini mengurangkan kekejangan otot licin bronkus, mencegah edema dan mengurangkan gejala eksudasi dan keradangan.

Erespal diresepkan secara meluas bukan sahaja untuk pelbagai bentuk bronkitis akut dan kronik, tetapi juga untuk penyakit saluran pernafasan atas, tracheitis dan laringitis, dengan pelbagai bentuk asma bronkial, dengan suara serak dan sakit tekak, dan gejala pernafasan yang tidak menyenangkan. Erespal juga ditunjukkan dalam semua kasus ketika terapi antibiotik diresepkan untuk rawatan jangkitan saluran pernafasan. Ia mesti digunakan untuk orang dewasa dari 3 hingga 5 sudu sehari sebelum makan – sejumlah besar. Tempoh kursus ditentukan oleh doktor yang menghadiri. Erespal dihasilkan oleh syarikat domestik Pharmstandard, dan kos purata sirap dalam botol 250 ml adalah 450 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Erespal adalah ubat yang tergolong dalam antihistamin, oleh itu tidak digalakkan untuk menggabungkannya dengan ubat-ubatan kelas, alkohol dan ubat penenang yang sama. Ia tidak digunakan pada kanak-kanak di bawah usia dua tahun, dan dengan peningkatan kepekaan terhadap fenspiride. Pada ibu hamil dan menyusu, Erespal juga tidak digalakkan, tetapi hanya disebabkan oleh kekurangan kajian yang diperlukan. Selalunya, semasa mengambil Erespal, (iaitu, dari 1% hingga 10% kes), pelbagai gangguan gastrousus dan najis longgar dapat berkembang. Tetapi secara amnya, ubat ini berkesan untuk pelbagai perubahan radang pada pokok bronkus, dan sekiranya janji Erespal tepat pada waktunya, keperluan untuk terapi antibiotik kadang-kadang hilang.

Coldrex HotRem

Penilaian: 4.8

LIHAT COLDREX.jpg

Serbuk ini dengan vitamin C larut dalam air panas dan paling sering digunakan untuk bronkitis akut, atau dengan manifestasi umum yang jelas, dengan demam, mabuk dengan peningkatan bronkitis kronik. Produk ini mengandungi parasetamol sebagai ubat utama dan selamat dari kumpulan NSAID, phenylephrine dan asid askorbik.

Coldrex, apabila digunakan secara berkala, menghasilkan kesan anestetik, antipiretik dan dekongestan. Ia ditunjukkan, sebagai tambahan kepada bronkitis akut dan kronik, dengan pelbagai bentuk demam, dengan tonsilitis akut, dengan faringitis, dengan pelbagai bentuk sinusitis Paracetamol mempunyai kesan antipiretik dan anestetik, dan phenylephrine merangsang reseptor alpha, yang mengurangkan pembengkakan mukosa hidung dan lain-lain bahagian saluran pernafasan atas. Coldrex Hotrem dihasilkan oleh syarikat Inggeris 'Glaxosmithkline', dan serbuk dalam beg nombor 10 boleh dibeli dengan harga 309 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Coldrex adalah kesannya yang cepat, dan kemampuan untuk mengurangkan demam, gejala mabuk, dan menormalkan kesejahteraan. Namun, harus diingat bahawa dia tidak dapat menyembuhkan bronkitis sendiri, kerana ia tidak mempunyai kesan antimikroba atau antivirus. Tetapi jika anda menggunakannya bersama-sama dengan mucolytics, ubat ekspektoran, dan digabungkan dengan minuman vitamin yang banyak, maka dengan permulaan rawatan yang cepat, anda kadang-kadang dapat menyingkirkannya tanpa rawatan antibiotik. Harus diingat bahawa ubat ini tidak boleh digunakan untuk gangguan hati dan ginjal yang teruk, dan jika dosnya melebihi lebih dari 4 kali sehari, hasilnya mungkin peningkatan tekanan darah, mual, cirit-birit, berdebar-debar atau insomnia.

Paracetamol (Efferalgan, tablet effervescent)

Penilaian: 4.7

PARACETAMOL (TABLET BERKESAN EFFERALGAN) .jpg

Efferalgan adalah parasetamol 'tulen', dan ia harus digunakan untuk bronkitis jika dan hanya jika terdapat gejala mabuk yang teruk. Ini adalah malaise, demam, atau demam, munculnya gejala jangkitan virus yang tidak menyenangkan, misalnya, sakit ketika menggerakkan bola mata, sakit kulit ketika menyikat rambut, dan gejala serupa lainnya. Ia digunakan untuk menggigil, sakit otot. Salah satu jenis parasetamol yang paling berkesan adalah tablet effervescent Efferalgan. Mereka cepat diserap. Paracetamol menyekat siklooksigenase, sebagai akibatnya, ia menghilangkan demam dan melegakan kesakitan. Paracetamol tidak mempunyai kesan anti-radang yang ketara. Oleh itu, sekiranya tidak ada rasa sakit dan tidak ada suhu dengan bronkitis, maka tidak boleh digunakan. Biasanya dia diberi satu atau dua tablet effervescent 3 kali sehari, tetapi tidak lebih daripada 8 tablet. Tablet effervescent tidak boleh ditelan; tablet mesti dilarutkan dalam segelas air suam. Efferalgan dihasilkan oleh pengeluar 'Upsa', dan 16 tablet effervescent dengan dos 500 mg tidak mahal: hanya 155 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Penting untuk diingat bahawa Efferalgan, serta ubat anti-radang lain, tidak merawat bronkitis. Mereka tidak bertindak pada mikroba, juga pada rembesan komunikasi, atau peningkatan ekspektasi. Tugas mereka adalah untuk menghilangkan gejala seperti demam dan sakit. Biasanya, ejen ini boleh diterima dengan baik, dan hanya kadang-kadang kesan sampingan boleh berlaku, hanya sekiranya berlaku overdosis. Selalunya, terdapat mual, muntah, sakit perut, pucat. Untuk mengelakkan overdosis, disarankan untuk tidak melebihi dos harian maksimum 8 tablet, dan tidak perlu Efferalgan dan jenis parasetamol lain digunakan selama lebih dari 3 hari sebagai agen antipiretik. Walau bagaimanapun, parasetamol sangat berkesan dalam kes selesema biasa dengan demam, sakit kepala dan sakit otot, dan oleh itu ia mesti ada di mana-mana kabinet ubat rumah.

Sebagai kesimpulan, harus dikatakan bahawa dalam rawatan bronkitis akut dan kronik, agen antivirus dan antimikrob juga digunakan, bergantung pada jangka masa penyakit ini, dan pada indikasi. Oleh kerana antibiotik kini dijual di wilayah Persekutuan Rusia secara eksklusif dengan resep, tidak masuk akal untuk menerangkannya, kerana ubat ini tidak tersedia secara komersial.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen