11 sistem rumah pintar terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Kini semakin banyak elektronik dilahirkan. Maksudnya komponen elektronik mula menerima perkara-perkara sederhana seperti bola lampu dan soket. Ada kemungkinan bahawa pada masa akan datang ini membolehkan kita semua mengurus rumah kita dari jauh. Namun, mengapa pada masa akan datang? Sekiranya anda mendapat sistem Rumah Pintar, anda boleh melakukannya sekarang. Walau bagaimanapun, sekarang sistem seperti ini mempunyai kelemahan tertentu, beberapa di antaranya sangat serius. Dan ini dengan kos yang tinggi dari sistem tersebut. Tidak percaya? Mari kita lihat sistem Rumah Pintar terbaik dengan melihatnya secara terperinci.

Penarafan sistem terbaik 'Smart Home'

Pencalonan sebuah tempat pengilang penilaian
Penarafan sistem terbaik 'Smart Home' 1 Amazon 5.0
2 Apple 4.9
3 Google 4.8
4 Mengawal4 4.7
5 FIBARO 4.6
6 Xiaomi 4.5
7 REDMOND 4.4
8 Rumah Pintar Wulian 4.3
9 Ajax 4.2
10 Pautan Luas 4.1
11 GAL 4.0

Amazon

Penilaian: 5.0

Amazon

Dua syarikat kini sedang mengembangkan segmen 'rumah pintar' yang paling aktif: Amazon dan Google. Dan yang pertama berjaya mengatasi yang kedua, walaupun tidak mempunyai bekalan dana terbesar. Syarikat ini telah mencipta pembantu suara Alexa beberapa waktu yang lalu, yang berfungsi tanpa masalah. Untuk menjadikannya lebih berguna, pelbagai komponen rumah pintar telah dibuat. Dan ini bukan hanya soket dan lampu yang sudah biasa!

Rumah pintar dari Amazon bermula dari lajur yang sesuai. Syarikat Amerika telah mengeluarkan beberapa jenisnya, salah satunya bahkan mempunyai skrin! Yang paling popular adalah Amazon Echo – sejenis silinder yang menyebarkan suara ke semua arah. Dengan bantuan pembesar suara seperti itu, anda dapat berkomunikasi dengan pembantu suara, memerintahkannya untuk menyesuaikan cahaya di ruangan tertentu atau mematikan sebarang peranti. Sudah tentu, anda boleh menggunakan pembesar suara Amazon Gema untuk mendengar muzik. Namun, jika anda berhasrat untuk melakukan ini secara aktif, maka lebih baik anda mempertimbangkan untuk membeli Echo Show generasi kedua – pembesar suara yang jauh lebih besar dengan pembesar suara stereo 55mm ganda. Walau bagaimanapun, pembelian sedemikian akan berharga sekurang-kurangnya dua kali ganda.

Saya gembira kerana sistem Rumah Pintar dari Amazon serasi dengan peranti yang dibangunkan oleh syarikat lain. Khususnya, pengguna dapat melengkapkan dapur, lorong dan semua bilik dengan mentol pintar dari Philips – Alexa pasti akan mengesannya, yang membolehkan anda menyesuaikan kecerahan dan warna cahaya. Sendiri Amazon jika menghasilkan sesuatu, maka dalam peredaran minimum – semua peranti tetap berada di pasaran Amerika.

Jadi, apakah rumah pintar Amazon yang mampu, jika anda membeli pelbagai peralatan dari syarikat lain? Innogy SmartHome membolehkan anda mengawal penggunaan elektrik anda. Tetapi kos satu set peralatan tersebut sangat mahal. Ada kemungkinan anda tidak akan menjimatkan sejumlah wang sehingga pelaksanaan sistem ini akan terbayar. Maklum, Logitech Harmony Lab adalah alat kawalan multimedia. Ia juga terintegrasi dengan sempurna ke dalam Amazon Alexa, yang membolehkan anda menikmati muzik dan filem. Neato Botvac Connected adalah pembersih vakum robot. Dia sudah boleh diberi arahan melalui pembantu suara. Nest Protect v2 akan sangat berguna di sebuah rumah desa, di mana anda tidak sering berkunjung – ia adalah pengesan asap dan karbon monoksida penuh. Logi Circle adalah kamera pengawasan video. Dengan Amazon Alexa, anda boleh mengaksesnya kapan saja, di mana sahaja. Kamera serupa dipasarkan di bawah jenama Ring. Anda juga dapat melihat sokongan untuk Nuki (kunci pintu yang memberitahu bahawa ini atau ahli keluarga anda telah pulang).

Dengan kata lain, jika anda mempunyai seratus atau dua ribu rubel, anda boleh membeli sebilangan besar peranti dengan menyegerakkannya dengan rumah pintar dari Amazon. Hasilnya, anda dapat mengawal hampir semua peranti di rumah anda. Kami mengesyorkan bermula dengan Philips Hue – ini adalah 'gateway' untuk mengawal sistem pencahayaan anda, dijual dengan harga hanya 3.500 rubel (mentol LED mesti dibeli secara berasingan). Walau bagaimanapun, 'gateway' seperti itu tidak diperlukan jika anda membeli pembesar suara Echo Plus pintar – ini adalah kelebihan utamanya.

Kelebihan

  • Sebilangan besar lajur untuk dipilih;
  • Pembantu suara yang sangat pintar;
  • Sebilangan besar peranti pintar dari syarikat lain.

keburukan

  • Sendiri Amazon membuat kebanyakan lajur sahaja;
  • Tidak ada sokongan untuk bahasa Rusia (dalam pembantu suara).

Apple

Penilaian: 4.9

Apple

Walaupun terdapat banyak cabaran, Apple terus berusaha untuk menjadi syarikat yang inovatif. Dalam hal ini, tidak mengherankan jika dia juga mengembangkan sistem Smart Home sendiri. Seperti yang anda sangka, ia dikendalikan oleh Siri dan aplikasi yang sesuai dipasang pada iPhone. Malangnya, anda tidak boleh melakukannya tanpa telefon pintar Apple. Tidak ada salahnya membeli HomePod – pembesar suara pintar yang dikeluarkan baru-baru ini.

Seperti biasa, syarikat itu sendiri Apple menghasilkan bilangan minimum peranti yang termasuk dalam sistem Smart Home. Tetapi Apple HomeKit menyokong peranti dari syarikat lain. Contohnya, sebilangan orang membeli SmartLock Ogos terlebih dahulu. Bagi orang seperti itu, membuka kunci menggunakan telefon pintar nampaknya lucu. Walau bagaimanapun, mesti diingat bahawa peranti seperti itu hanya dapat berfungsi dengan injap seperti Deadbolt selama 1/2 atau 3/4 putaran kunci. Di Rusia, kami terutamanya menggunakan kunci, untuk menutup yang mana anda perlu membuat dua atau tiga putaran penuh dengan kunci – anda tidak akan dapat mengawal kunci tersebut menggunakan August SmartLock.

Apa lagi yang boleh disertakan dalam rumah pintar dari Apple? Ini adalah terutamanya peranti standard. Sebagai contoh, aplikasi yang disebutkan di atas akan membolehkan anda mengawal mentol pintar dengan menyesuaikan kecerahan dan warnanya. Palam pintar juga disokong – ini pasti sangat berguna bagi mereka yang takut untuk membiarkan pemanas besi atau elektrik. Keran bilik mandi mula tersebar di Amerika Syarikat. Harus diingat bahawa bilik mandi inilah yang paling sesuai dengan sebilangan besar pengeluar peralatan yang termasuk dalam sistem 'Smart Home'. Faktanya ialah memilih suhu untuk memanaskan air di bilik mandi atau mandi dengan suara atau menggunakan telefon pintar adalah idea yang sangat baik. Namun, lebih sukar untuk merealisasikan kemungkinan ini daripada yang disangka.

Apple HomeKit mempunyai satu masalah yang ketara. Peranti yang disertakan dalam sistem ini terutama ditujukan untuk pasaran Amerika. Ini bermaksud bahawa selalunya ia tidak dirancang untuk berfungsi di grid kuasa 220 V. Walau bagaimanapun, HomeKit dapat berteman dengan HomeBridge – program yang dirancang untuk mana-mana komputer dengan Linux di dalamnya. Ini membuka akses ke sejumlah besar semua jenis peranti pintar. Khususnya, setelah gabungan seperti itu (ini dilakukan dengan memasang pemalam dan pembelian yang sesuai, katakanlah, Raspberry PI3), anda dapat memperoleh sensor kebocoran dengan selamat. Ini akan sangat berguna di sebuah bangunan pangsapuri (agar tidak membanjiri jiran), dan di sebuah pondok negara (agar tidak melakukan pembaikan yang mahal). Nah, sensor tetingkap akan menyelamatkan harta benda anda sekiranya pencuri masuk ke rumah anda. Mereka juga akan menolong orang yang lupa.

Nampaknya rumah pintar dari Apple menyokong sebilangan besar peranti dan sensor. Tetapi pada hakikatnya, membeli dan meletakkannya akan menimbulkan masalah tertentu. Pertama, mereka sering dipesan dari luar negara. Kedua, seperti yang telah kita katakan, beberapa sensor akan dikesan hanya setelah membeli komputer mini dan melakukan manipulasi khas. Ketiga, operasi intuitif hanya dapat dilakukan dengan soket dan mentol – yang lain menyebabkan kesukaran yang serius. Keempat, beberapa sensor akan memaksa anda untuk membeli lesen – ini adalah perbelanjaan tambahan bulanan atau tahunan.

Kelebihan

  • Permohonan yang selesa;
  • Peranti yang disokong secara rasmi dikesan tanpa masalah;
  • Terdapat TV yang menyokong Apple AirPlay 2.

keburukan

  • Beberapa peranti yang menyokong 220 V;
  • Tidak semua sensor berkawan dengan HomeKit;
  • Pembelian komputer mini dengan Linux mungkin diperlukan.

Google

Penilaian: 4.8

Google

Google memasuki perlumbaan untuk membina rumah pintar baru-baru ini. Walau bagaimanapun, ia sudah menjadi salah satu pengeluar peralatan yang sesuai.

Semuanya bermula dengan pengembangan Pembantu Google. Pembantu suara ini sudah terpasang di beberapa telefon pintar, terutamanya yang tergolong dalam talian Pixel. Kemudian, syarikat Amerika memutuskan untuk melepaskan pembesar suara pintarnya sendiri, yang dikurniakan pembantu ini. Dan kini beberapa peranti lain disertakan dalam sistem Rumah Pintar Google. Walau bagaimanapun, banyak sensor dan peranti dihasilkan secara tradisional oleh pihak ketiga.

Anda boleh mula menghias rumah anda dengan peralatan Google dari satu atau pembesar suara pintar yang lain. Sebilangan besar daripadanya telah dibebaskan – terdapat salinan kecil dan lagu muzik. Tetapi jika anda serius membuat 'rumah pintar', maka lebih baik segera dapatkan peranti yang disebut Home Hub. Inilah inti sistem Rumah Pintar Google. Ini termasuk bukan sahaja pembesar suara dengan mikrofon, tetapi juga layar kecil. Bingung hanya dengan bezel lebar – rasanya peranti pada dasarnya berdasarkan pada tablet lama. Ingin tahu bahawa pengeluar menyingkirkan kamera – sembang video menggunakan peranti ini tidak akan berfungsi. Tetapi sebaliknya, anda dapat berkenalan dengan ramalan cuaca (persepsi visual maklumat jauh lebih cepat daripada mendengar ramalan dari pembantu).

Sensor dan peranti apa yang disokong oleh pembantu suara Google? Ya, sangat berbeza! Contohnya, kunci pintar. Atau lubang inti (digabungkan dengan loceng) – ia akan memaparkan gambar di 'hub' yang disebutkan di atas. Anda boleh menyambungkan kamera lain ke sistem – sudah ada banyak daripadanya. Sudah tentu, sokongan mentol LED tidak ada di mana-mana – pada masa yang sama dengan pertolongan mereka, rumah-rumah kita mula 'bertambah bijak'. Soket, termostat, sensor tingkap – ia juga dapat dipilih sedemikian rupa sehingga semuanya disatukan ke dalam sistem Rumah Pintar dari Google. Ngomong-ngomong, kami bercakap mengenai Logitech Harmony di atas – peranti yang termasuk dalam siri ini juga menyokong ekosistem pintar Google. Dan jika anda juga mendapat Logitech Hub, maka keupayaan media akan bertambah besar! Khususnya, ruangan Google Home akan belajar bagaimana menukar output video, menyesuaikan kelantangan, beralih ke saluran TV lain dan melakukan tindakan lain. Kotak ini menyokong 270 ribu peranti yang berbeza dari 6 ribu pengeluar – kami bukan sahaja membincangkan TV, tetapi juga peralatan audio dan video yang lain.

Mungkin Rumah Pintar Google adalah pilihan yang baik. Terutama jika anda sudah mempunyai kendali utama yang terkawal Android – dalam kes ini, pada mulanya, anda boleh melakukannya tanpa pembesar suara pintar.

Kelebihan

  • Sebilangan besar sensor dan peranti yang disokong;
  • Sebilangan besar pembesar suara pintar
  • Home Hub dikeluarkan dalam beberapa warna badan.

keburukan

  • Banyak peranti mesti dipesan dari Amerika Syarikat;
  • Tidak semua sensor dan peranti diasah untuk 220 V.

Mengawal4

Penilaian: 4.7

Mengawal4

Ada kemungkinan ramai pengunjung tidak pernah mendengar jenama Control4. Walau bagaimanapun, pelbagai produk yang membentuk sistem Smart Home telah dihasilkan di bawahnya sejak sekian lama. Sudah tentu, syarikat ini tidak mempunyai pembantu suara sendiri. Walau bagaimanapun, peranti dan sensornya bergabung dengan sempurna dalam pembantu suara yang ada, jadi anda tidak perlu terlalu risau. Juga, pengurusan sistem ditugaskan untuk aplikasi khas yang dipasang pada telefon pintar atau tablet pengguna.

Jadi apa sebenarnya yang ditawarkan oleh Control4? Pertama, kedengarannya hebat. Sudah tentu, pesaing yang dibincangkan di atas juga bermula dengan ruangan. Tetapi di sini mereka hebat, hanya pencinta muzik yang bersemangat yang dapat menemukan kesalahan dengan kualiti suara, dan tidak ada beruang yang menginjak telinganya. Berbagai aplikasi boleh memainkan suara, dari Spotify hingga Tunein. Komponen penting kedua rumah pintar adalah mentol LED. Mereka juga dapat dikawal dengan suara. Contohnya, pada bila-bila masa anda boleh meminta pembantu suara meredupkan lampu di dapur, semasa berada di tempat tidur.

Penasaran bahawa pelanggan menerima alat kawalan jauh universal yang digabungkan dengan semua peranti. Ia juga dapat digunakan untuk mengendalikan semua peralatan multimedia. Seperti yang anda ketahui, Logitech menawarkan sesuatu yang serupa. Alat kawalan jauh boleh dianggap sebagai jenis bonus. Sekiranya anda terbiasa dengan kawalan suara, cepat-cepat tinggalkan aksesori ini.

Tidak seperti pesaing yang dibincangkan di atas, Control4 tidak menawarkan untuk membeli pelbagai peranti dan sensor secara berasingan. Syarikat ini menawarkan untuk segera mengeluarkan aplikasi untuk 'rumah pintar' yang lengkap. Untuk melakukan ini, di laman web rasminya, dicadangkan memasukkan maklumat hubungan, setelah itu masih menunggu panggilan dari pakar. Laman web ini juga menyatakan bahawa peranti berkomunikasi antara satu sama lain melalui Wi-Fi dan versi yang disebut ZigBee. Secara keseluruhan, sistem Control4 Smart Home boleh terdiri daripada kira-kira 70 peranti yang berbeza. Satu-satunya yang menyedihkan adalah bahawa pelbagai syarikat termasuk bilangan sensor terbesar yang bertanggungjawab untuk keselamatan. Dan pengawasan video hanya dibatasi oleh kamera IP LILIN, dimensi yang hanya sesuai dengan pemilik premis komersial, tetapi bukan pangsapuri atau rumah kediaman.

Kelebihan

  • Banyak pilihan peralatan multimedia;
  • Pengalaman luas dengan protokol ZigBee;
  • Harga tidak boleh disebut terlalu tinggi.

keburukan

  • Membeli peranti tertentu boleh menjadi sukar;
  • Beberapa sensor meningkatkan keselamatan di rumah.

FIBARO

Penilaian: 4.6

FIBARO

Syarikat lain dalam penilaian kami, yang, secara kasarnya, terlibat dalam pembekalan bekalan. Maksudnya, anda menghubungi pakarnya, dan mereka sudah mengumpulkan timbunan peralatan, yang berkat rumah anda mula 'bertambah pintar'. Pendekatan ini mempunyai sejumlah kebaikan dan keburukan. Ia harus menggembirakan mereka yang tidak mahu menghabiskan banyak masa untuk memilih semua jenis sensor dan peranti. Baiklah, kesedihan adalah kos tinggi dari kit siap. Sedangkan untuk Google, anda boleh memulakan dengan pembesar suara, lampu dan soket, kemudian membeli rumah pintar dari FIBARO bermaksud mendapatkan kit yang lebih mahal.

Perlu diingatkan bahawa peranti yang diedarkan di bawah sokongan jenama FIBARO Apple HomeKit. Ini bermakna bahawa mereka boleh masuk ke dalam ekosistem epal. Ini adalah berita baik bagi mereka yang telah membeli sejumlah peranti pintar yang dirancang untuk disatukan ke dalam sistem Rumah Pintar dari Apple.

Pada dasarnya FIBARO menawarkan pelbagai perkara kecil. Sebagai contoh, dalam pelbagai syarikat ini terdapat modul untuk soket yang membantu menentukan penggunaan kuasa satu atau peranti lain. Juga, di bawah jenama FIBARO, butang khas diedarkan – ia dapat diprogramkan untuk proses tertentu yang dilancarkan setelah menekan. Peranti penting lain ialah panel kawalan. Ia membolehkan anda berinteraksi dengan rumah pintar anda menggunakan gerak isyarat. Nah, sensor dan peranti selebihnya dihasilkan oleh syarikat lain. Sebagai contoh, pembesar suara dari Sonos, kamera CCTV dari D-Link, pembersih vakum robot dari iRobot dan peralatan pencahayaan dari Philips secara senyap-senyap berintegrasi ke dalam sistem Smart Home dari FIBARO. Dan ini hanyalah sebahagian kecil dari perkakasan yang serasi!

Penting bahawa FIBARO menyokong pelbagai sensor keselamatan. Akibatnya, pengguna akan menerima pemberitahuan mengenai pembukaan tetingkap, yang akan memungkinkan dia untuk memahami pada waktunya mengenai usaha merompak kediamannya. Atau mengenai kealpaan anda. Terdapat juga sensor yang memberitahu mengenai asap, pencemaran gas dan kebocoran air. Bagi standard penyegerakan yang digunakan, ia adalah Z-Wave. Anda boleh mengawal rumah pintar anda menggunakan telefon pintar, tablet atau PC – termasuk dari beberapa peranti sekaligus.

Sangat menarik bahawa pengeluar ini menawarkan beberapa jenis konfigurasi untuk perantinya sekaligus. Selalunya, pilihan pemula berhenti di kit yang disebut Starter Kit. Ini adalah satu set sederhana yang meliputi: sensor pembuka pintu, sensor kebocoran, palam pintar, sensor asap, serta sensor cahaya, suhu dan gerakan. Ini bukan untuk mengatakan bahawa kit seperti itu akan membolehkan rumah 'bertambah bijak'. Tetapi ia pasti menjadikannya lebih selamat! Ngomong-ngomong, ada palet kedua di dalam kotak, yang menempatkan bekalan kuasa, antena dan unit kawalan. Membeli Starter Kit mestilah kaedah terbaik untuk mengalami teknologi baru.

Kelebihan

  • Kit starter murah disediakan;
  • Syarikat memberi tumpuan kepada keselamatan rumah;
  • Peranti dari syarikat lain disokong.

keburukan

  • Sensor cukup besar;
  • Pusat Kawalan Media sangat mahal.

Xiaomi

Penilaian: 4.5

Xiaomi

Seperti yang anda ketahui, syarikat China Xiaomi berusaha menguasai semua pasaran baru untuk peralatan elektronik. Adakah quadcopters dalam fesyen? Mari melancarkan drone kami! Adakah TV semakin pintar? Mari lepaskan TV anda dengan sokongan TV Pintar! Adakah elektronik yang boleh dipakai semakin popular? Mari mula menjual gelang kecergasan dan jam pintar yang murah! Dengan kata lain, sama sekali tidak mengejutkan bahawa Xiaomi telah mula melepaskan peranti yang disertakan dalam sistem Smart Home. Dan ini bukan sepasang sensor! Pelbagai jenisnya sangat besar! Tetapi hanya orang Cina yang masih dapat menghargainya. Orang yang tidak biasa dengan hieroglif harus menggunakan alat dan sensor yang sangat sedikit.

Segera, kami perhatikan bahawa peralatan Xiaomi saling berinteraksi melalui protokol wayarles ZigBee, yang telah disebutkan dalam penilaian kami. Pada masa akan datang, syarikat mungkin beralih ke 5G – ini akan membolehkan sensor menghantar isyarat kepada pengguna melalui rangkaian selular, keperluan untuk hub akan hilang. Tetapi ini pada masa akan datang, sejauh ini anda tidak dapat melakukan tanpa unit kawalan.

Jadi, apa yang boleh anda gunakan di Rusia tanpa menderita hieroglif dan suara orang Cina maya? Mentol pintar terlintas di fikiran terlebih dahulu. Xiaomi dan menghasilkannya sendiri, dan menyokong produk pihak ketiga. Walaupun anda hampir tidak dapat mematikan lampu dengan suara anda, kecuali anda terlatih dalam bahasa Cina. Mungkin ini adalah kelemahan utama sistem Rumah Pintar dari Xiaomi – anda harus mengawal peranti tertentu secara eksklusif menggunakan aplikasi yang sesuai pada telefon pintar anda. Namun, tidak semua orang dapat membiasakan diri dengan kawalan suara, sehingga banyak yang tidak akan memikirkan kekurangan seperti itu.

Kami menawarkan untuk membeli soket pintar dari Xiaomi. Mereka juga dimaksudkan untuk rangkaian 220 volt kami. Soket semacam itu membolehkan anda memutuskan sambungan elektrik dari jarak jauh dari elektrik. Mereka juga membantu mengetahui dengan tepat berapa banyak elektrik yang digunakan oleh peranti yang disambungkan. Kamera CCTV juga tidak dilupakan – mereka akan memungkinkan, misalnya, untuk memantau anak yang ditinggalkan di rumah. Anda juga boleh memikirkan membeli bel pintu pintar. Ia kira-kira dua kali lebih mahal daripada yang biasa, tetapi peranti yang dibuat oleh pasukan Xiaomi dapat memotret tetamu dan menghantar amaran kepada telefon pintar pemilik rumah tersebut.

Dengan kata lain, anda boleh memperoleh gerbang dengan mudah dan pelbagai jenis peranti tambahan dari Xiaomi – ini tidak akan membawa anda jumlah astronomi. Namun, bersiaplah untuk hakikat bahawa jajaran syarikat itu tidak kaya. Banyak sensor ditujukan untuk pasaran rumah, mereka tidak dapat mengatasi voltan kami. Anda pasti harus melupakan kawalan suara.

Kelebihan

  • Kos rendah banyak sensor dan peranti;
  • Beberapa peranti terbukti cukup berguna.

keburukan

  • Sokongan terhad untuk peranti dari syarikat lain;
  • Kawalan suara dalam bahasa Cina sahaja;
  • Tidak semua sensor sesuai untuk keadaan Rusia.

REDMOND

Penilaian: 4.4

REDMOND

Peralatan REDMOND kerap dimasukkan dalam penilaian kami. Hakikatnya ialah di bawah jenama ini, bukan sahaja alat berkualiti tinggi, tetapi juga peranti mampu milik dihasilkan. Khususnya, syarikat ini menghasilkan timbangan bilik mandi yang baik dan pelbagai peralatan untuk memasak. Dan untuk beberapa waktu sekarang, syarikat itu mula melepaskan peralatan yang merupakan sebahagian daripada sistem Smart Home.

Sebagai permulaan, perlu diperhatikan bahawa syarikat ini berusaha untuk menambahkan semua jenis ciri pintar ke teknologi yang mereka kenal. Contohnya, baru-baru ini, lampu teko muncul di rak kedai. Dengan bantuan aplikasi yang sesuai, anda dapat mengubah warna lampu latar, yang mana alat dapur biasa kelihatan sangat mengagumkan. Juga, telefon pintar akan menerima pemberitahuan bahawa airnya mendidih. Baru-baru ini, peranti seperti periuk memasak, penimbang lantai, pemanas dan pembersih udara menjadi 'lebih pintar'.

Walau bagaimanapun, jika anda melihat aplikasi telefon pintar yang sesuai yang dikembangkan oleh REDMOND, anda akan melihat maklumat mengenai sokongan untuk peranti yang lebih spesifik. Sesungguhnya, kedai dalam talian pengeluar secara harfiah penuh dengan pelbagai jenis komponen 'rumah pintar'. Contohnya, anda boleh membeli pangkalan pintar dengan harga hanya 600 rubel. Ia berfungsi dengan mana-mana mentol LED, yang menawarkan keupayaan untuk mengawal pencahayaan dari telefon pintar anda. Khususnya, sebilangan orang menggunakan tiang seperti itu untuk membuat jam penggera. Jika di rumah terdapat pusat Internet REDMOND SkyCenter 11S, maka anda boleh bermain-main dengan cahaya dari mana sahaja di dunia.

Sudah tentu, soket pintar tidak dilupakan oleh pengeluarnya. Mereka sesuai untuk bekalan kuasa 220 V kami dan dapat membantu anda menghilangkan rasa takut membiarkan seterika menyala. Juga dalam pelbagai syarikat REDMOND terdapat pelbagai sensor dan pengesan. Sebagai contoh, pengesan asap pintar mampu menyelamatkan rumah, mampu menghantar mesej ke telefon pintar pemilik tepat pada waktunya. Nah, sensor gerakan akan memberitahu bahawa orang lain telah memasuki rumah.

Seperti yang disebutkan di atas, langkah pertama adalah membeli pusat rumah pintar. Peranti ini berharga 3000 rubel. Semua jenis soket, mentol dan sensor jauh lebih murah. Untuk peralatan dapur, pilihan pintar dari REDMOND tidak jauh lebih mahal daripada yang biasa. Dengan kata lain, di negara kita, ini mungkin merupakan kaedah terbaik untuk mengatur diri anda sekurang-kurangnya ke rumah pintar.

Kelebihan

  • Kos rendah peranti dan sensor;
  • Ketersediaan luas di Rusia;
  • Aplikasi yang kemas dan senang digunakan untuk telefon pintar;
  • Terdapat peralatan membuat roti, multicooker dan peralatan rumah tangga yang lain.

keburukan

  • Tidak ada sokongan pembantu suara;
  • Namun, bukan jarak yang sangat luas;
  • Produk pihak ketiga tidak disokong.

Rumah Pintar Wulian

Penilaian: 4.3

Rumah Pintar Wulian

Piawaian tanpa wayar ZigBee digunakan oleh beberapa pengeluar rumah pintar. Salah satunya ialah Wulian. Sekiranya anda mula mencari peranti untuk sistem Rumah Pintar di AliExpress, maka dengan tahap kebarangkalian yang tinggi, pertama sekali anda akan menemui produk Wulian. Syarikat China ini terdesak untuk bersaing dengan yang disebutkan di atas Xiaomi. Namun, dia tidak membataskan dirinya ke pasar rumahnya. Produk ini ditawarkan secara aktif kepada pembeli luar negara. Khususnya, laman web Rusia dibuat beberapa waktu yang lalu, menceritakan tentang kelebihan “rumah pintar” dalam bahasa Rusia.

Seperti yang dijangkakan, terdapat beberapa pilihan untuk melengkapkan peranti dan sensor dari Wulian. Varian utama diberi nama Comfort. Ini akan memberikan sedikit keselamatan dan menjadikan hidup lebih mudah. Kit ini termasuk pintu masuk tanpa wayar yang berkomunikasi dengan penghala anda, kamera pintar yang dapat menyambungkan hingga tiga peranti lain, suis satu butang pintar, sensor pintu atau tingkap, sensor gerakan, pemancar inframerah, dan suis dinding senario. Dan semua barang ini dianggarkan hanya 25 ribu rubel!

Sudah tentu, beberapa peranti pihak ketiga yang lain juga boleh disambungkan ke pintu masuk tanpa wayar. Sebagai contoh, anda dapat mengetahui kawalan TV atau pembersih vakum robot. By the way, pengurusan ditugaskan untuk aplikasi yang sesuai dikembangkan untuk sistem operasi Apple dan Android. Malangnya, syarikat China tidak mempunyai pembantu suara sendiri, jadi anda hanya perlu berinteraksi dengan sensor tertentu hanya dengan jari anda.

Sekiranya peralatan Comfort kelihatan terlalu mahal dan kebanyakannya tidak berguna, anda boleh mempertimbangkan pilihan lain. Sebagai contoh, Wulian menawarkan kit yang dipanggil 'Keselamatan Rumah'. Ini bertujuan untuk mereka yang takut meninggalkan rumah mereka tanpa pengawasan. Untuk kira-kira 15-19 ribu rubel, anda akan menerima bukan sahaja pintu masuk, tetapi juga tiga sensor yang memberitahu pengguna apabila kebocoran dikesan, pergerakan dan pintu dibuka. Dan ada juga kit 'Country House Security', yang merangkumi beberapa peranti tambahan, termasuk penggera pintar. Terdapat juga alat yang lebih murah untuk merawat kanak-kanak dan orang tua. Dengan kata lain, anda boleh memilih kit dengan mudah untuk sebarang senario penggunaan!

Saya gembira bahawa Wulian menjual bukan sahaja set lengkap, tetapi juga peranti individu. Setuju, pada masa akan datang, anda mungkin ingin membeli beberapa sensor tambahan dengan mudah. Pada masa yang sama, anda tidak memerlukan satu set baru, kerana masing-masing mengandungi pintu masuk tanpa wayar. Mungkin kita tidak akan dapat membuat tuntutan terhadap produk Wulian. Hanya ketiadaan peranti yang paling biasa – alat pencahayaan dan saluran pintar – boleh mengelirukan di sini. Walau bagaimanapun, jangan lupa bahawa sudah ada banyak di pasaran – pengeluar lain sudah lama terburu-buru. Jangkauan itu juga tidak lengkap tanpa bel pintu pintar, yang sekaligus dapat berfungsi sebagai kamera.

Kelebihan

  • Peranti yang mudah digunakan;
  • Terdapat beberapa pilihan konfigurasi;
  • Gerbang wayarles yang teliti;
  • Protokol ZigBee disokong oleh syarikat lain.

keburukan

  • Tidak banyak sensor mereka sendiri;
  • Tiada sokongan kawalan suara.

Ajax

Penilaian: 4.2

Ajax

Tiga jenama yang agak kurang terkenal berada di peringkat teratas kami. Salah satunya ialah Ajax Systems. Produk syarikat ini mendapat permintaan di negara kita pada tahun 2016 – ketika itulah penerbitan khusus menulis banyak ulasan. Sejak itu, rangkaian produk syarikat telah berkembang dan pintu masuk tanpa wayar yang disertakan telah bertambah baik. Dari segi luaran, semua sensor dan peranti menjadi lebih elegan. By the way, badan boleh dicat sama ada putih atau hitam – ini tetap menjadi pilihan pembeli.

Seperti biasa dalam sistem sedemikian, pada mulanya dicadangkan untuk membeli starter kit. Ia hadir dalam dua perisa. StarterKit dijual dengan harga 13 ribu rubel, dan StarterKit Plus berharga 21 ribu rubel. Menariknya, set sensor pada kit ini adalah sama. Hanya 'otak' yang berbeza, boleh dikatakan. Faktanya ialah syarikat Ajax masih mengekalkan dua pusatnya. Versi yang paling maju sebenarnya berharga dua kali ganda daripada versi biasa. Menariknya, pusat rumah pintar yang murah juga mempunyai sokongan Ethernet dan GSM. Oleh itu, semuanya sesuai dengan komunikasi. Dia pasti akan menghantar isyarat kepada pemilik rumah itu, walaupun penghala yang berdekatan terputus dari Internet. Nah, Hub Plus akan menggembirakan anda dengan pemproses yang lebih berkuasa, peningkatan flash dan RAM, serta bateri sandaran yang besar. Peranti ini memeriksa operasi sensor sekurang-kurangnya setiap 12 saat.

Sensor mana yang disertakan dalam starter kit? Tidak ada perkara yang luar biasa bagi anda di sini. Ini adalah sensor gerakan, sensor pembuka pintu dan tombol kunci dengan butang penggera (dengan pertolongannya, sistem memahami bahawa ahli keluarga telah pulang). Sayangnya, tidak ada kamera atau yang serupa di dalam starter kit, walaupun yang paling mahal. Juga, pengeluar menawarkan untuk membeli secara berasingan perkara berguna seperti sensor asap dan haba. Ia juga terdapat dalam dua versi, yang paling maju juga mengesan karbon monoksida, dan sekiranya berlaku kebakaran, ia mula mengeluarkan bunyi siren. Terdapat juga soket pintar dalam pelbagai syarikat dengan meter penggunaan tenaga. Tetapi entah bagaimana saya tidak mahu membayar 3 ribu rubel untuk satu kedai tersebut …

Harus dikatakan bahawa kos sensor dan peranti yang tinggi adalah kelemahan utama sistem Smart Home dari Ajax. Sekiranya anda ingin memperoleh semua barang berguna yang terdapat di kedai dalam talian pengeluar ini, anda harus mengeluarkan sejumlah besar. Nampaknya walaupun produk Google akan berharga lebih rendah, walaupun ia harus dipesan dari Amerika Utara dan dibayar untuk penghantaran. Tetapi sebaliknya, Ajax Systems menawarkan modul untuk mengintegrasikan sensor ke dalam sistem keselamatan berwayar dan hibrid! Dan ini semestinya menarik minat agensi komersial dan kerajaan.

Kelebihan

  • Penampilan hebat;
  • Terdapat sokongan untuk GSM;
  • Boleh disatukan ke dalam sistem keselamatan apa pun;
  • Pelbagai sensor yang baik.

keburukan

  • Harga tinggi;
  • Tiada sokongan kawalan suara;
  • Syarikat itu tidak mengeluarkan kamera CCTV.

Pautan Luas

Penilaian: 4.1

Pautan Luas

Mesti menjadi salah satu jenama yang paling tidak menarik dalam senarai kami. Hakikatnya adalah bahawa produk yang diedarkan di bawahnya tidak diiklankan secara aktif. Nah, laman web rasmi tidak dirancang dengan cara yang terbaik – penerangan mengenai sistem Rumah Pintar dari Broadlink akan memungkinkan untuk memahami kemampuannya hanya dengan pembacaan yang berpanjangan. Walau bagaimanapun, masih mungkin untuk mengurangkan masa untuk berkenalan, kerana ini cukup untuk pergi ke kedai dalam talian.

Jadi apa sebenarnya yang ditawarkan pengeluar ini? Pertama, anda pasti memerlukan remote pintar. Ia hadir dalam dua perisa. Sebenarnya, ini bukan alat kawalan jauh dalam pengertiannya yang biasa, tetapi sejenis hab, berkat telefon pintar yang dapat mengawal semua sensor. Bagi peranti lain, kami dapat menonjolkan relay Wi-Fi – ia berguna bagi mereka yang ingin mengawal apa-apa perkakas elektrik dari telefon pintar. Menariknya, sebilangan relay ini mempunyai sensor suhu dan kelembapan.

Pelbagai jenis syarikat juga merangkumi aksesori yang lebih biasa. Contohnya, ini adalah suis pintar dua kekunci. Atau jalur kuasa empat soket, yang juga pintar. Nah, dengan harga 3 ribu rubel, anda boleh membeli sistem sensor kecil yang bertindak balas terhadap pembukaan pintu dan pergerakan manusia. Panel kawalan yang disertakan dalam kit ini, yang terdapat butang SOS, dapat dianggap sebagai semacam bonus.

Harus diakui bahawa ini masih merupakan salah satu wakil penilaian kami yang paling lemah. Pelbagai jenis syarikat sangat terhad. Sudah tentu, beberapa produk pihak ketiga boleh disambungkan ke hab pelbagai fungsi. Tetapi saya ingin Broadlink sendiri menghasilkan, katakanlah, loceng pintu pintar atau kamera CCTV. Nah, soket Wi-Fi yang dijualnya terlalu besar, kini anda dapat menjumpai yang lebih kecil lagi. Mungkin syarikat ini hanya luar biasa untuk pelbagai jenis relay dan pengawal kuasa, yang dapat disembunyikan dengan mudah di suatu tempat di dalam dinding. Tetapi, tentu saja, disarankan untuk membeli alat tersebut walaupun pada peringkat membina rumah.

Kelebihan

  • Harga tidak tinggi;
  • Anda boleh membeli geganti Wi-Fi dan pengawal kuasa pintar.

keburukan

  • Bukan pelbagai yang sangat kaya;
  • Sebenarnya, peranti tidak begitu pintar;
  • Anda mesti melupakan pembantu suara.

GAL

Penilaian: 4.0

GAL

Hampir mana-mana penilaian kami berakhir dengan peranti anggaran. Malangnya, sistem Rumah Pintar biasanya tidak murah. Salah satu daripada beberapa pengecualian untuk peraturan adalah produk di bawah jenama GAL. Di rantai runcit Rusia, kit permulaannya dijual dengan harga hanya 5 ribu rubel. Pada masa akan datang, anda boleh membeli sensor dan peranti tambahan, memperluas kemampuan sistem dan menjadikan kediaman anda lebih selamat.

Kit pemula GAL SH-1000 merangkumi unit utama yang paling mudah (tidak ada persoalan mengenai pemproses quad-core di dalamnya), fob utama untuk kawalan sistem, bekalan kuasa, sensor pintu dan sensor kebocoran. Satu set yang baik untuk mereka yang tidak mahu menghabiskan banyak wang di Smart Home sekaligus. Juga, kelebihan produk GAL adalah bahawa mereka perlu dipesan melalui kedai dalam talian. Ternyata anda tidak perlu menunggu penghantaran starter kit.

Nah, apa lagi yang dapat anda perolehi setelah kemungkinan kit pemula kelihatan tidak mencukupi untuk anda? Pertama, anda boleh membeli panel kawalan. Ia kelihatan sangat bergaya, secara luarannya kelihatan seperti jenis videofon. Kedua, siren mungkin tidak mengganggu. Sekiranya penceroboh memasuki rumah anda, maka dia pasti akan menakutkan mereka. Ketiga, anda mungkin menyukai sensor tambahan. Salah satunya bertindak balas terhadap gas panas, yang lain bergerak, dan yang ketiga terhadap suhu.

Sayangnya, setakat ini produk GAL bertujuan keselamatan, bukan keselesaan. Ini bermaksud syarikat tidak menawarkan pembesar suara pintar atau yang serupa. Ia bahkan tidak menghasilkan kamera CCTV – anda harus mempertimbangkan jarak jauh dari pengeluar lain. Tetapi sebaliknya, pembelian semua sensor yang dihasilkan pasti tidak akan mempengaruhi kemampuan kewangan anda. Dengan kata lain, produk GAL adalah kaedah termurah untuk melindungi rumah negara atau pangsapuri bandar.

Kelebihan

  • Kit pemula boleh didapati di kedai Rusia;
  • Sebilangan besar sensor keselamatan;
  • Kos rendah.

keburukan

  • Sistem ini tidak diarahkan kepada kemampuan media;
  • Tidak ada kamera CCTV dan bel pintu yang mencukupi;
  • Reka bentuk suram dari banyak sensor.

Kesimpulannya

Ini adalah senarai sistem Rumah Pintar terbaik yang terdapat di pasaran dunia. Sekarang anda faham bahawa belum ada yang sempurna. Beberapa sistem Rumah Pintar tidak berfungsi dalam bahasa Rusia, yang lain tidak menawarkan kemungkinan seluas-luasnya, dan yang lain sebenarnya tidak begitu pintar. Namun, ini tidak menghalang anda daripada mencuba salah satu sistem ini dalam perniagaan sekarang. Kenapa tidak? Mengapa anda tidak menjadi pelopor teknologi?


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen