11 rama-rama terindah di planet ini

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Rama-rama wajar dianggap sebagai serangga terindah di planet kita. Pelbagai bentuk, ukuran dan warna tidak dapat dijumpai di antara spesies lain. Keindahan, rahmat dan misteri mereka yang luar biasa telah menarik ribuan orang selama berabad-abad. Cinta untuk rama-rama menyatukan wakil dari pelbagai bangsa, budaya dan agama, kerana perasaan keindahan tidak ada batasan. Hari ini kami akan memperkenalkan anda kepada 'model' di dunia rama-rama – spesies terindah di Bumi.

Kecantikan di sayap baldu: rama-rama yang paling indah di planet ini

Pencalonan sebuah tempat nama penilaian
Kecantikan di sayap baldu: rama-rama yang paling indah di planet ini 11 Kemuliaan Bhutan 4.0
10 Burung Burung Ratu Alexandra 4.1
9 Urania (Chrysiridia) Madagascar 4.2
8 Hypolimnas bolina (rama-rama bulan) 4.3
7 Greta oto (rama-rama kaca) 4.4
6 Komet Madagaskar 4.5
5 Perahu layar Maak (Swallowtail Blue) 4.6
4 Kalima (Rama-rama Daun Mati) 4.7
3 Junonia oritya 4.8
2 Perahu layar merak 4.9
1 Putera Kegelapan 5.0

Kemuliaan Bhutan

Penilaian: 4.0

Kemuliaan Bhutan

Kegemilangan Bhutan adalah rama-rama besar dengan lebar sayap yang cukup mengagumkan: mencapai 12 cm. Ia berbeza dengan bentuk asal sayap belakangnya, yang hujungnya mempunyai 'ekor' dan ditutup dengan corak indah yang luar biasa menyerupai buah beri.

Ini adalah rama-rama tropika yang unik yang menjalani gaya hidup diurnal secara eksklusif. Tetapi, tidak seperti jenis mereka, ia cukup aktif pada hari berkabus dan hujan. Kegemilangan Bhutan lebih suka terbang di ketinggian tanpa rasa takut akan pemangsa. Ini berbeza dengan cara pergerakan yang tidak biasa di udara: terbang dengan lancar, sangat perlahan, tetapi pada masa yang sama mengubah arah pergerakan dengan tajam, yang membingungkan musuh yang berpotensi.

Tetapi bukan hanya cara terbang yang mengusir pemangsa yang bermimpi memakan serangga yang sedap dari rama-rama: inilah rasanya. Walaupun badan makhluk bersayap mengeluarkan bau yang manis, rasa rama-rama sangat tidak menyenangkan, yang berkaitan dengan dietnya di peringkat ulat (daun beberapa tanaman makanan).

Spesies ini dianggap terancam, dan, walaupun sejumlah langkah dirancang untuk mengawal penangkapan dan pemusnahan rama-rama, populasinya terus menurun: setiap tahun kegemilangan Bhutan ditangkap secara besar-besaran dengan tujuan menjual kepada pengumpul.

Burung Burung Ratu Alexandra

Penilaian: 4.1

Burung Burung Ratu Alexandra

Burung adalah wakil Lepidoptera yang paling terang, mencapai ukuran yang cukup besar. Tetapi mereka mendapat nama yang tidak biasa dengan alasan yang sama sekali berbeza. Faktanya ialah dalam proses penerbangan, seekor rama-rama melakukan lebar sayap – seperti burung. Rama-rama itu dianggap sebagai mutiara hutan hujan dan salah satu yang paling jarang di dunia: endemik indah di New Guinea ini tidak ada di tempat lain di dunia.

Kawasan utama rama-rama adalah kawasan kecil berhampiran bandar Popondetta. Burung sayap dianggap sebagai spesies yang terancam punah: akibat letusan gunung berapi tempatan pada tahun 1951, lebih dari 250 km2 habitat semula jadi kupu-kupu itu musnah. Penebangan hutan secara intensif dan berterusan tidak menyumbang kepada peningkatan populasi spesies.

Butterfly Birdwing dianggap spesies terbesar di antara Lepidoptera diurnal dengan lebar sayap sekitar 27 cm (perwakilan individu) dan salah satu yang paling indah. Lebih-lebih lagi, betina spesies ini jauh lebih besar daripada jantan dan berbeza dengan warna yang kurang menarik: sementara sayap lelaki secara harfiah bersinar dengan warna biru kehijauan, sayap betina dicat dengan warna krim, krem ​​atau hitam yang lebih sederhana.

Urania (Chrysiridia) Madagascar

Penilaian: 4.2

Urania (Chrysiridia) Madagascar

Kupu-kupu yang sangat terang dengan warna yang tidak biasa adalah penghuni kawasan tropika: ia adalah sumber kebanggaan dan banyak penduduk pulau Madagascar. Lepidoptera ini mempunyai sayap berwarna-warni yang luar biasa, yang dikuasai oleh warna merah, biru pucat dan ungu. Perlu diperhatikan bahawa lukisan tidak selalu simetris, ia bergantung pada ciri-ciri faktor luaran walaupun pada peringkat murid. Warna terang serangga memberi amaran kepada pemangsa bahawa mangsa yang berpotensi beracun.

Daya tarikan khas untuk penampilan sayap rama-rama diberikan oleh kawasan hitam individu, di mana sisik tidak berwarna terletak, cahaya membiaskan. Ini menimbulkan ilusi perubahan warna sayap serangga bergantung pada sudut mana anda melihatnya. Kesan serupa disebabkan oleh ciri warna yang tidak biasa: tidak seperti kebanyakan spesies lain, chrysiridia tidak mempunyai pigmen, tetapi gabungan (gabungan pigmen dan optik). Di sayap belakang rama-rama terdapat apa yang disebut 'ekor'.

Madagascar Urania adalah pulau endemik di mana ia berhijrah dalam populasi yang terpisah antara satu sama lain. Sub-spesies kupu-kupu yang tinggal di sebelah barat Madagascar tinggal di kawasan semula jadi yang dilindungi, sehingga mereka dapat membanggakan populasi yang besar, tetapi penduduk di bahagian timur pulau itu tidak. Sebabnya adalah penebangan hutan yang berleluasa.

Hypolimnas bolina (rama-rama bulan)

Penilaian: 4.3

Gipolimnas bolina

Penduduk kecil tetapi terang di lintang Australia, serta penduduk wilayah Asia Tenggara. Lebar sayap gadis kecil ini tidak melebihi 8 cm. Hipolimna Bolina mempunyai nama lain – 'diadem' – kerana warnanya yang terang dan tidak biasa: warna putih, biru dan merah yang mewah berkilau di bawah sinar matahari, seperti batu permata di mahkota. Jantan mempunyai sedikit perbezaan dari betina: di sayap depan mereka memiliki bintik-bintik putih, yang, ketika terkena sinar matahari, berkilau dengan warna ungu pucat.

Sering kali, tiara dapat dijumpai di hutan yang jarang; ia juga suka tinggal di semak berduri. Spesies ini agak tidak biasa di antara jenisnya sendiri. Wakil-wakil hypolimnas bolina bersikap agresif terhadap rama-rama lain: mereka dapat menjauhkan mereka dari habitat mereka sendiri dan memakan nektar mereka. Mereka juga suka memetik buah busuk.

Rama-rama bulan dibezakan oleh penjagaan yang luar biasa untuk keturunan, yang jarang bagi Lepidoptera. Sebelum bertelur di atas daun, betina memeriksanya dengan teliti untuk mengetahui adanya semut, dan setelah bertelur, dia terus melindunginya.

Greta oto (rama-rama kaca)

Penilaian: 4.4

Greta Oto

Spesies ini bukan hanya serangga yang unik dan sangat indah, tetapi juga merupakan indikator kestabilan sistem ekologi seluruh planet kita. Melihat kupu-kupu Greta Oto, seseorang mungkin menganggapnya rapuh seperti sekeping kaca nipis. Bagaimanapun, sayapnya hampir telus: hanya sempadan merah-hitam yang mengingatkannya. Kesan serupa dicapai kerana struktur sayap serangga yang tidak biasa: hampir keseluruhan permukaannya tidak mempunyai sisik pigmen.

Perlu diperhatikan bahawa spesies rama-rama ini praktikalnya tidak diketahui oleh penduduk Amerika Selatan, walaupun ia dianggap sebagai spesies yang paling banyak di rentangnya. Ulat dari Greta Oto lebih suka memakan tanaman solanaceous dari genus Cestrum, dan kupu-kupu dewasa lebih suka memakan nektar bunga. Berada di tahap ulat, pemanasan oto secara intensif mengumpulkan sebatian yang mengandungi nitrogen toksik (alkaloid) dalam tisu. Orang dewasa spesies ini beracun bagi pemangsa.

Komet Madagaskar

Penilaian: 4.5

Komet Madagaskar

Pemegang rekod lain untuk lebar sayap dalam ranking kami – sebanyak 18 cm. Juga dikenali sebagai bulan rama-rama, komet Madagascar mempunyai bukan sahaja lebar sayap, tetapi juga ukurannya: sayap bawah rama-rama yang indah ini dihiasi dengan 'ekor' 20 cm, yang sering hilang selepas dua penerbangan pertama.

Warna komet berwarna kuning terang, dilengkapi dengan perincian yang jelas: di setiap sayap terdapat sejenis mata coklat 'pemangsa'. Betina dan jantan spesies ini secara praktikalnya tidak berbeza ukurannya. Kecuali bentuk sayapnya sedikit berbeza: pada betina mereka lebih memanjang dan bulat, dan ekornya dengan antena jauh lebih pendek.

Komet Madagascar adalah penghuni pada waktu malam, tidak pernah menunjukkan aktiviti pada waktu siang. Serangga bersayap jenis ini hidup hanya selama beberapa hari, jadi tidak hairanlah jika kekurangan saluran pencernaan dan alat mulut: ia tidak memerlukannya.

Selalunya, perwakilan rama-rama bulan dimakan oleh lemur dan burung yang suka makan serangga. Hanya sebahagian kecil dari 170 telur yang dilahirkan oleh komet Madagaskar betina melewati semua peringkat perkembangan dan mati secara semula jadi.

Perahu layar Maak (Swallowtail Blue)

Penilaian: 4.6

Perahu layar Maak

Rama-rama ini dianggap yang terbesar di antara hari dan, tidak diragukan lagi, yang paling indah di antara mereka yang tinggal di Rusia. Sebilangan besar sayap biru walet berkilau dengan warna zamrud tulen. Bahagian bawah sayap, di mana tidak ada debu yang mengejutkan, mencolok pada kedalaman warna hitam. Dipercayai bahawa tidak ada dua kapal layar Maak yang serupa di dunia. Spesies ini mendapat namanya sebagai penghormatan kepada naturalis Rusia, penjelajah Siberia – Richard Maack.

Di wilayah Rusia, burung walet sering dijumpai di Kepulauan Kuril, di Primorye. Juga, wakil spesies ini tinggal di Korea Utara dan Manchuria. Biasanya rama-rama ini lebih suka tanah rendah (terutama hutan campuran dan rimbun, pada ketinggian hingga 100 m), tetapi dalam tempoh berbunga tanaman subpine, mereka mencapai ketinggian 2 kilometer untuk mencari makanan.

Pada zaman Soviet, burung walet biru disenaraikan dalam Buku Merah USSR, tetapi kemudian dikeluarkan dari sana. Pada masa ini ia termasuk dalam Buku Merah Wilayah Sakhalin.

Kalima (Rama-rama Daun Mati)

Penilaian: 4.7

Kalima

Seekor rama-rama spesies ini dapat disebut dengan selamat bukan hanya salah satu yang paling indah, tetapi juga sangat tidak biasa, kerana dia adalah penguasa penyamaran yang tiada tandingannya. Juga dikenali sebagai 'rama-rama daun pokok' atau 'rama-rama daun oak', Kalima adalah spesies peniru (peniru) terkenal di dunia yang hidup di kawasan tropika Asia. Ia sering dijumpai di India dan Jepun.

Rama-rama daun kering adalah serangga yang sangat halus, sangat rahsia, yang sangat berbeza dengan warnanya yang cerah: sayap depan diwakili oleh gabungan jalur hitam dan oren yang pelik tetapi harmoni, secara beransur-ansur berubah menjadi rona ungu yang kaya. Tetapi bahagian dalam sayap kalima jauh lebih tidak standard: apabila rama-rama duduk di atas dedaunan atau batang pokok, melipat sayapnya, ia tidak dapat dibezakan dari daun kering biasa, bahkan dari jarak dekat. Ia kelihatan seperti daun yang tidak hanya berwarna: bentuknya, kupu-kupu juga sama persis dengannya.

Junonia oritya

Penilaian: 4.8

Junonia oritya

Endemik Australia mempunyai habitat yang cukup luas. Dia lebih suka tinggal di kawasan hutan, kawasan hutan, padang rumput, di sepanjang tebing sungai, di pantai berumput, di taman, taman bandar dan bahkan jurang. Panjang sayap depan rama-rama mencapai 27 mm, mereka dicat dengan warna abu-abu gelap, sayap belakang menonjol dengan latar belakang gelap dengan warna biru muda berwarna. Pada kedua-dua sayap depan dan belakang, bintik mata jelas dibezakan. Telah diperhatikan bahawa beberapa subspesies dari rama-rama yang indah ini hidup bukan hanya di Australia, tetapi juga di Afrika, Jepun dan Asia Tenggara.

Perahu layar merak

Penilaian: 4.9

Perahu layar merak

Wakil tropika panas ini dianggap salah satu yang paling terang di antara Lepidoptera dan memiliki nama kedua, sama seperti yang dia sendiri, adalah 'rama-rama merak'. Dan ini bukan kemalangan. Di belakang nama spektakuler tidak kurang warna spektakuler: pinggir sayap belakang rama-rama berwarna beludru hitam, selebihnya sayap berwarna hijau gelap tua dengan garis-garis zamrud luar biasa di bahagian dalam. Sentuhan alam yang pedas dan sangat canggih.

Terdapat perincian ciri yang luar biasa di bahagian atas sayap: ia berubah warna bergantung pada sudut pandangan dan intensiti cahaya – dari zamrud mewah hingga ke pirus halus. Warna asli seperti itu dimaksudkan bukan hanya untuk fungsi estetik, tetapi juga memiliki dasar praktis – kemungkinan melihat kapal layar merak dengan latar belakang dedaunan hampir nol.

Seperti perahu layar yang lain, penampilan ini dilengkapi dengan hiasan asli – dua 'titisan' yang terletak di sayap belakang. Rama-rama merak kelihatan sangat luar biasa dalam penerbangan: pergerakannya dinamik, lesu dan memukau. Wakil Lepidoptera ini tidak hidup begitu lama – sehingga 10 hari. Sepanjang hidupnya yang pendek, rama-rama memakan buah sitrus atau campuran air-madu, di mana ia menemukan alternatif yang sangat baik untuk nektar bunga.

Putera Kegelapan

Penilaian: 5.0

Putera Kegelapan

The Prince of Darkness, juga dikenal sebagai Peacock Eye Atlas, adalah salah satu jenis rama-rama raksasa dan dapat mengejutkan siapa pun dengan ukurannya yang sangat besar. Makhluk bersayap cantik itu menerima namanya ('atlas') sebagai penghormatan kepada pahlawan mitos Atlas, di pundaknya yang dipegang cakrawala. Memang, hanya rama-rama kolosal yang dapat menerima nama seperti itu.

Dan ini benar-benar berlaku: lebar sayap putera kegelapan mencapai 30 cm. Hampir tidak ada kupu-kupu besar di dunia. Jantan spesies agak berbeza dengan betina: sayap depannya sedikit lebih besar daripada yang belakang (pada betina mempunyai ukuran yang sama). Oleh itu perbezaan jantina luaran – lelaki mempunyai bentuk yang serupa dengan segitiga, betina – dengan segi empat sama.

Fakta menarik. Sebagai ulat, putera kegelapan memakan daun-daun pokok, tetapi menjadi rama-rama tidak memakan apa-apa: ia tidak mempunyai proboscis. Ciri fisiologi ini menentukan jangka hayat yang pendek – sekitar 7 hari.

Tetapi bukan hanya umur pendek rama-rama ini yang mengejutkan, tetapi juga warna sayapnya yang tidak biasa. Pewarnaannya sangat menyerupai ular, seperti hujung sayap atas, sangat mirip dengan kepala ular: cara penyamaran yang sangat baik dan perlindungan yang boleh dipercayai terhadap haiwan yang menyukai serangga.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen