11 perisian penyuntingan video terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga editorial. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Penyuntingan video bukan lagi banyak golongan elit, dan hampir semua orang dapat mempelajarinya. Tahap kemahiran sudah bergantung pada aspirasi peribadi. Hari ini pejabat editorial memberikan gambaran keseluruhan yang terbaik, menurut pendapat pakar kami, sistem perisian untuk membuat video dan pemprosesannya.

Penarafan perisian penyuntingan video terbaik

Pencalonan sebuah tempat Program penilaian
Perisian penyuntingan video amatur terbaik 1 Potongan Tembak 5.0
2 PEMASANGAN VIDEO 4.9
3 Penyunting Video Openshot 4.8
Perisian penyuntingan video pertengahan terbaik 1 Avidemux 5.0
2 VirtualDub 4.9
3 Studio Pinnacle 4.8
Perisian penyuntingan video profesional terbaik 1 Adobe Premiere PRO 5.0
2 Sony Vegas Pro 4.9
3 Corel VideoStudio 4.8
Perisian penyuntingan video terbaik untuk Mac 1 Potongan akhir 5.0
2 Kerja-kerja ringan 4.9

Perisian penyuntingan video amatur terbaik

Mari kita mulakan dengan aplikasi termudah yang tidak akan menyebabkan kesukaran untuk dipelajari oleh sesiapa sahaja. Bagi banyak orang yang perlu mengedit video mudah dari pesta sebagai cenderahati, dengan menambahkan kesan menarik, penyelesaian yang dijelaskan di bawah ini akan cukup lengkap. Kami tidak akan mempertimbangkan Standard Film Studio Windows, kerana semua orang sudah memilikinya dan benar-benar asas.

Potongan Tembak

Penilaian: 4.7

Potongan Tembak

Pertama, mari kita lihat aplikasi Shotcut lintas platform yang mudah. Program ini menjadi sangat popular sejak kebelakangan ini, dan sejak itu penontonnya terus bertambah. Terdapat alasan yang baik untuk ini – gabungan kesederhanaan dan fungsi yang luar biasa. Oleh kerana itu, pada masa akan datang, Shotcut bahkan boleh menjadi pakej perisian profesional yang lengkap.

Keupayaan asas program jelas – kolase video, membuat pelbagai perubahan menggunakan penapis audio-video. Penapis itu sendiri boleh disesuaikan. Terdapat alat mudah untuk menyesuaikan kelantangan, kadar pengambilan sampel, penajaman, dan banyak lagi.

Shotcut berfungsi dengan baik dengan format fail dan codec. Berbagai format tersedia untuk pengguna, termasuk WebM, H264 atau MJpeg 'bergaya' dalam versi yang berbeza, serta format LOSLESS (lossless). Sudah tentu, program ini membolehkan anda bukan sahaja menyimpan karya anda dalam satu format atau format lain, tetapi juga menukar video yang ada dari satu format ke format lain, dengan manipulasi paling mudah.

Sekarang beberapa perkataan mengenai antara muka Shotcut. Ia disusun dengan cara yang menarik dan berkesan. Dalam versi standard, kebanyakan alat kerja tidak ditunjukkan secara lalai, tetapi mana-mana alat tersebut dapat diaktifkan melalui item menu 'Lihat'.

Kawasan kerja terbahagi kepada beberapa kawasan kerja. Di sebelah kiri adalah lajur dengan penapis (audio dan video). Setiap penapis klik kanan dapat disesuaikan mengikut parameter. Kawasan ini juga dapat dialihkan ke mod senarai main dengan mudah jika diperlukan.

Zon kanan berfungsi untuk memaparkan sejarah tindakan, lebih aktif, dengan kemungkinan pengulangan dan penyuntingan, yang sangat mudah.

Akhirnya, kawasan tengah hanya menunjukkan bingkai video yang diproses dengan kawalan main balik yang sesuai, termasuk bar tatal.

Saya mesti mengatakan bahawa Shotcut cukup mesra pengguna berkat sistem bantuan dan petua. Bahagian utama, dari mana seorang pemula dapat bergerak lebih jauh, ditunjukkan pada tetingkap utama.

Pada masa ini program ini tersedia dalam 9 bahasa, di antaranya, sayangnya, tidak ada bahasa Rusia. Aplikasi diedarkan secara percuma di bawah Lesen Awam Umum GNU. Sebarannya 'berat' kurang dari 200 Megabait.

Kelebihan

  • antara muka yang asli tetapi berkesan;
  • penapis khas;
  • bekerjasama dengan sebilangan besar format dan variasinya yang berbeza;
  • sistem bantuan yang mudah diakses dan difahami;
  • jumlah kecil;
  • percuma.

keburukan

  • tiada penyetempatan Rusia;
  • ada kes 'crash' tanpa sebab yang jelas.

PEMASANGAN VIDEO

Penilaian: 4.6

PEMASANGAN VIDEO

Sekarang mari kita perhatikan produk domestik, yang walaupun namanya mencerminkan intinya. Program ini dibangunkan oleh AMS Soft studio.

Ini adalah editor yang mudah dipelajari, sangat mudah, dan pada masa yang sama cukup berfungsi, yang sangat sesuai untuk membuat video berwarna-warni di rumah. Dengan kemahiran tertentu, video yang layak menggunakan program ini dapat dibuat dalam beberapa minit. Tidak kurang juga kerana kualiti ini, pengguna sangat menghargainya. Tetapi ini, tentu saja, bukan satu-satunya kelebihannya.

Program ini dicirikan oleh gabungan fungsi, organisasi antara muka dan susunan alat yang berjaya. Semua ini memungkinkan untuk membuat video dengan cepat berdasarkan data sumber apa pun: pilihan foto, urutan video lain, trek audio yang berbeza, dll.

Program ini menyokong semua format media yang paling popular, jadi bahan yang diedit dapat disimpan tanpa masalah dalam bentuk yang diperlukan untuk pemain masa depan. VideoMONTAZH juga menyokong muat naik langsung video yang diedit ke rangkaian sosial dan YouTube, yang penting bagi blogger video pemula.

Sekarang mari kita lihat secara ringkas ciri utama program ini. Penyuntingan Video mempunyai puluhan kesan indah, peralihan antara bingkai di dalam kopernya, dapat memotong klip dengan mudah dan tepat semasa mengedit, menambah klip video dengan mudah, menambahkan muzik latar dengan beberapa klik, memasukkan judul gaya apa pun. Hasilnya, anda boleh membuat filem yang cantik dan cukup 'level' hanya dalam lima langkah.

Secara berasingan, harus dikatakan mengenai kemampuan program untuk bekerja dengan format fail. Sudah tentu, bahan yang diedit dapat disimpan dalam mana-mana format yang popular – MP4, MKV, AVI, FLV, VOB, 3GP, MOV dan lain-lain. Di samping itu, VIDEO MONTAGE mengekalkan keserasian khas dengan banyak model kamera, dapat mengimport bahan dari pelbagai alat. Selain itu, aplikasi ini juga tahu bagaimana menggabungkan video yang ditembak dalam format yang berbeza dengan cepat.

Sebagai kesimpulan, katakanlah bahawa VideoMONTAZH sudah mempunyai perpustakaan siap pakai screensaver, tajuk, penapis, menu interaktif untuk pembakaran DVD dan juga keseluruhan perpustakaan untuk muzik luar skrin untuk anda.

Kelebihan

  • gabungan kemudahan dan banyak alat kerja;
  • fungsi yang luas;
  • tetapan fleksibel;
  • perpustakaan yang kaya dengan bahan siap;
  • sokongan untuk banyak format;
  • penyesuaian untuk pembuatan video untuk iPhone, iPod, iPad, peranti berdasarkan Android;
  • Bahasa Rusia.

keburukan

  • dibayar dengan tempoh ujian;
  • terdapat kes pembekuan;
  • aduan pengguna tentang mengabaikan dari perkhidmatan sokongan.

Penyunting Video Openshot

Penilaian: 4.5

Penyunting Video Openshot

Dan nombor ketiga dalam pemilihan program penyuntingan video amatur terbaik mengikut versi, kami menyajikan satu lagi penyelesaian menarik – program merentas platform percuma untuk penyuntingan video nonlinear dengan sumber terbuka Openshot Video Editor.

Program dari minit pertama akan menggembirakan mereka yang telah menangani perisian tersebut dengan antara muka yang terkenal. Kawasan kerja dibahagikan kepada kawasan untuk fail projek semasa (dibahagikan kepada tab), tetingkap pratonton video, garis masa dengan trek. Skala ini, omong-omong, di Openshot tidak mempunyai jenis yang telah ditentukan (audio atau video) dan jumlahnya boleh sewenang-wenangnya. Sebilangan besar kawasan menyokong fungsi drag-n-drop untuk menambahkan peralihan, kesan, atau fail baru.

Sekarang mari kita bercakap, sebenarnya, mengenai kemampuan Openshot. Program ini membolehkan anda mengedit dan menyusun rakaman dengan bilangan trek yang diperlukan, sokongan untuk format vektor, ketelusan, penyebaran, manipulasi ukuran objek, menerapkan kesan zoom dan banyak lagi. Semua ini banyak disokong oleh fungsi drag-n-drop yang aktif, yang secara signifikan meningkatkan kelajuan kerja dan keselesaan secara umum.

Aplikasi ini menawarkan pengguna satu set kesan yang lengkap, termasuk kunci kroma yang sangat diperlukan. Terdapat juga peralihan berkesan siap pakai yang cukup. Topik yang terpisah adalah penciptaan tajuk. Di sini Openshot menawarkan sekumpulan alat dan pilihan siap pakai, termasuk teks 3D animasi (untuk animasi 3D, anda memerlukan alat Blender, yang boleh dimuat turun secara percuma di blender.org).

Memformat, mengimport dan mengeksport Openshot mudah, cekap dan telus, menyokong banyak format, termasuk resolusi tinggi.

Untuk semua kelebihannya yang jelas, program ini bukan tanpa kekurangannya, yang boleh dicirikan sebagai ciri. Mereka muncul dalam beberapa antara muka yang tidak jelas. Sebagai contoh, pemotongan video adalah mungkin bukan pada garis masa, tetapi melalui menu konteks dalam senarai fail projek, sementara kelajuan dan kesannya sudah ditentukan dalam skala itu sendiri melalui menu konteks. Kemudian, tetingkap sifat kesan, peralihan dan klip secara lalai tidak dipaparkan di mana-mana dan bahkan tidak terdapat di menu, dan untuk mengaktifkannya, anda perlu mengklik elemen apa pun dalam garis masa dan memilih item 'Properties'. Keanehan seperti itu hanya perlu diketahui terlebih dahulu, dan mereka tidak akan mengganggu.

Kelebihan

  • antara muka yang mudah dan dikenali untuk banyak orang;
  • sebilangan penyelesaian yang menarik dan asli;
  • fungsi yang cukup kaya;
  • perpustakaan kandungan siap pakai untuk kerja;
  • Bahasa Rusia;
  • sumber percuma dan terbuka.

keburukan

  • banyak yang senang menggunakan sumber sistem;
  • beberapa perkara yang tidak jelas mengenai fungsi yang perlu anda ketahui terlebih dahulu.

Perisian penyuntingan video pertengahan terbaik

Pada bahagian kedua tinjauan perisian penyuntingan video terbaik mengikut versi, kami akan mempertimbangkan pilihan produk perisian yang sedikit lebih luas. Di sini akan ditunjukkan penyelesaian yang jauh dari tahap profesional, tetapi sudah lebih serba boleh daripada kumpulan sebelumnya. Sebilangan daripadanya mempunyai fungsi yang hampir sama dengan program yang dijelaskan di atas, tetapi beberapa nuansa dan perincian menjadikannya tahap yang lebih tinggi dan skop yang lebih luas.

Avidemux

Penilaian: 4.8

Avidemux

Bahagian tinjauan kami akan membuka program yang dihargai oleh banyak orang bukan sahaja kerana fungsinya, tetapi juga kerana ia benar-benar percuma. Diagihkan di bawah lesen sumber terbuka yang berkenaan.

Secara ringkas Avidemux dapat digambarkan sebagai penyunting video yang mudah dan senang dipelajari, di mana komponen penting dikhaskan untuk penukaran format. Sebenarnya, banyak orang menggunakannya dengan cara ini – sebagai penukar video yang sangat mudah, pantas dan berkesan.

Bagi fungsi penyuntingan video, di sini pengguna dilengkapi dengan banyak pilihan alat untuk memotong, merekatkan, mengganti bingkai, menerapkan kesan dan penapis, penekanan kebisingan, pengubahan ukuran, penutupan dan banyak lagi yang mungkin hanya berkaitan dengan pemprosesan video bukan linear.

Keupayaan Avidemux membolehkan anda mengedit video dalam mod multi-threading, mengubah saiz dan orientasi dengan mudah, dan memasukkan atau menghapus keseluruhan fragmen dengan mudah. Program ini juga mengetahui cara mengekod urutan video menggunakan pratetap siap pakai, dan juga membolehkan anda membuat skrip tersuai.

Bahagian utama program ini dilengkapi dengan modul fungsional yang penting, yang diamanahkan dengan fungsi seperti: bekerja dengan sari kata, memproses data dalam mod separa automatik kumpulan, mengimport dan mengeksport (mungkin video dan suara yang terpisah) dan banyak lagi.

Seperti yang disebutkan di atas, banyak orang menggunakan Avidemux sebagai penukar video yang mudah. Program ini menyokong format yang paling luas, di antaranya bukan hanya yang paling popular dan dituntut, tetapi juga format yang jarang berlaku. Proses penukaran itu sendiri sangat mudah dan tidak memerlukan pengetahuan atau usaha khusus – anda boleh menukar video dari satu format ke format lain hanya dengan beberapa klik, dan bahkan menunjukkan pilihan tambahan jika dikehendaki. Bahkan Avidemux mempunyai pratetap pengekodan khusus untuk PlayStation Portable dan alat lain yang boleh dipakai.

Dan, akhirnya, “sorotan” khas Avidemux – untuk pengguna yang sangat maju yang ingin dan tahu bagaimana membuat pengeditan perhiasan secara literal ke projek ini, program ini mempunyai mod baris perintah yang berasingan.

Kelebihan

  • kemudahan;
  • kelajuan kerja yang tinggi;
  • sokongan untuk skrip;
  • banyak format;
  • mod baris arahan;
  • penukaran fail yang mudah.

keburukan

  • tidak dapat merakam video streaming.

VirtualDub

Penilaian: 4.7

VirtualDub

Penyelesaian yang agak luar biasa meneruskan tinjauan kami, tetapi kebiasaan ini tidak menghalangnya mengumpulkan khalayak pengguna yang mengagumkan di seluruh dunia. Sebenarnya, kebiasaan ini terletak pada antara muka yang tidak betul. Pada pandangan pertama, terutama untuk pemula, praktikalnya tidak ada dalam bidang kerja program ini, dan tidak jelas di mana hendak memulakan kerja dan bagaimana menguruskan semuanya. Keraguan timbul sama ada program ini dapat melakukan sesuatu yang bermanfaat sama sekali. Tetapi ini hanya pandangan pertama, yang diharapkan dapat menipu.

Sebenarnya, idea pencipta terdiri daripada semacam antagonisme kepada 'monster' seperti Adobe Premiere, di mana, sebaliknya, hampir semua alat dipaparkan di layar, dan tidak ada ruang tinggal yang tersisa untuk ruang kerja. Tetapi jika anda mula benar-benar bekerja dengan VirtualDub, maka potensi program yang mengagumkan menjadi cepat kelihatan.

Fungsi program ini merangkumi semua yang anda perlukan untuk penyuntingan video sepenuhnya – alat menangkap video, pemisahan dan pelekapan bahagian-bahagian individu, menukar keseluruhan serpihan, memasukkan momen sewenang-wenang, menyegerakkan suara dengan urutan video. Di samping itu, VirtualDub mempunyai pakej kesan dan penapis khas yang bersepadu dan bahkan penyunting grafik yang berasingan.

Pelaksanaan program yang asal memungkinkan untuk digunakan baik untuk penyuntingan video lengkap dan untuk kerja cepat dan mudah pada tugas-tugas mudah – misalnya, untuk menangkap video dan pemprosesan khas keseluruhan rangkaian video dalam mod separa automatik atau bahkan automatik sepenuhnya. Ini adalah bagaimana ia sering digunakan oleh peratusan pengguna yang kukuh.

Mengejutkan banyak pihak, VirtualDub mempunyai ciri menarik – sokongan untuk beberapa stesen kerja di rangkaian tempatan dengan kerja yang diedarkan dan diselaraskan di antara mereka. Ini sering menjadi perkhidmatan yang tidak ternilai dari para pencipta program untuk pasukan besar yang terlibat dalam pekerjaan tetap dengan ketat dalam bidang penyuntingan video.

Secara berasingan, harus dikatakan bahawa dengan semua kelebihan VirtualDub, ia juga 'tidak menimbang' hampir tidak ada, dipasang dengan sepantas kilat dan berfungsi dengan kestabilan yang dapat dicemburui – satu lagi kelebihan besar bagi pasukan pembangunan yang telah berusaha keras untuk mengoptimumkan.

Kelebihan

  • fungsi yang luas;
  • kemungkinan pemprosesan kumpulan data yang sederhana;
  • sokongan untuk kerja yang diedarkan di rangkaian tempatan;
  • alat mudah untuk pemasangan.

keburukan

  • antara muka yang lemah;
  • penghalang masuk yang tinggi untuk pemula.

Studio Pinnacle

Penilaian: 4.7

Studio Pinnacle

Melengkapkan tiga sistem perisian peringkat pertengahan teratas untuk penyuntingan video adalah penyelesaian yang tidak asing lagi bagi hampir semua orang yang entah bagaimana berminat dengan topik ini. Bahkan ramai yang menganggap Pinnacle Studio sebagai perisian profesional, tetapi jika dibandingkan dengan penyelesaian dari koleksi berikut, Pinnacle dari segi 'profesionalisme' masih kurang. Walau bagaimanapun, ia adalah alat yang kuat yang dapat menyelesaikan sebahagian besar tugas keseluruhan studio.

Menjadi produk unggulan syarikat perisian dengan nama yang sama, Pinnacle Studio mempunyai beberapa versi dengan harga yang berbeza dan, dengan itu, kandungan fungsi yang berbeza. Yang paling lengkap adalah versi Ultimate. By the way, syarikat itu sendiri dimiliki oleh syarikat Corel, yang sudah banyak mengatakan.

Versi asas dan lanjutan mempunyai batasan semula jadi, tetapi kami akan membincangkan yang maksimum, yang memberi pengguna fungsi dan kemampuan tambahan seluas-luasnya.

Oleh itu, versi maksimum dapat merangkumi sebahagian besar dari semua tugas yang dapat difahami yang menetapkan piawaian untuk penyuntingan video moden, tidak kira apa jua genre – pawagam, animasi, dokumentari, dll. Tidak ada gunanya menjelaskan toolkit secara terperinci, kerana jelas bahawa Pinnacle Studio dalam keadaan lengkap dengan ini. Tetapi program ini juga memberi pengguna bonus besar dalam bentuk beribu-ribu kesan khas siap pakai, banyak penapis.

Fleksibiliti Pinnacle Studio juga dijelaskan oleh fakta bahawa program ini menyokong bekerja dengan jumlah trek yang tidak terhad, menyunting sebanyak 3 dan 4 mata, dan mempunyai kawalan silang yang berkesan. Program ini juga membolehkan anda bekerja dengan skrin split.

Dalam format, Pinnacle Studio mempunyai keserasian yang luas dengan banyak daripadanya, dan dengan resolusi ultra tinggi 4K, program ini berfungsi tanpa masalah dan tanpa sekatan.

Apa lagi yang boleh dikatakan mengenai produk perisian ini adalah kebolehaksesan intelektualnya yang luar biasa dengan latar belakang kemampuan yang sangat hebat. Ini juga wujud dalam antara muka logik, alat yang mudah dan jelas, sistem bantuan dan petua yang difikirkan dengan baik. Ini bukan untuk mengatakan bahawa Pinnacle Studio adalah produk untuk pemula, tetapi ia pasti produk yang dapat digunakan untuk mempelajari kemahiran menyunting video pada tahap yang cukup tinggi untuk kemudian masuk ke 'liga profesional'.

Kelebihan

  • ambang kemasukan yang agak rendah;
  • kemudahan penggunaan dari antara muka dan alat;
  • fungsi hampir tanpa had dalam versi maksimum;
  • bekerjasama dengan resolusi ultra tinggi;
  • penyetempatan Rusia berkualiti tinggi.

keburukan

  • rakaman panjang projek siap ke dalam video output;
  • beberapa alat untuk mencipta kesan khas tersuai.

Perisian penyuntingan video profesional terbaik

Koleksi ketiga dalam tinjauan perisian penyuntingan video terbaik mengikut versi merangkumi tiga sistem perisian yang sudah dianggap profesional tanpa konvensyen. Sebelumnya, mereka hanya tersedia untuk syarikat-syarikat besar semata-mata untuk tujuan kewangan, kerana harga paket seperti itu dapat mencapai puluhan ribu dolar. Sekarang, terima kasih kepada dasar langganan, hampir semua orang dapat menggunakannya, tetapi tujuannya adalah perkara lain. Namun, produk-produk besar seperti ini lebih berguna untuk digunakan di studio, yang sebenarnya terdapat dalam jumlah yang banyak.

Adobe Premiere PRO

Penilaian: 4.9

Adobe Premiere PRO

Tempat pertama bukan sahaja dalam senarai, tetapi juga penting ditempati, mungkin, oleh pakej perisian paling terkenal di dunia untuk penyuntingan video dari Adobe Systems. Penontonnya di dunia sangat besar, dan kemungkinannya nampaknya tidak berkesudahan. Sudah tentu, Adobe Premiere bukan tanpa kekurangannya, tetapi lebih lanjut mengenai mereka kemudian, pertama mari kita bincangkan mengenai ciri dan kelebihannya.

Pengguna disambut dengan antara muka yang asli dan dikenali 'asli' bagi mereka yang telah berurusan dengan produk Adobe Systems lain seperti Photoshop. Semasa mengerjakan projek baru, pemahaman menyenangkan kedua datang bahawa set asas fungsi lebih dari cukup untuk menyelesaikan sebahagian besar tugas. Penyuntingan bingkai demi bingkai yang mudah, banyak kesan khas siap pakai, pengurangan bunyi yang cerdas, pembetulan warna selektif, alat terkaya untuk menambah dan melukis objek vektor – ini hanya sebahagian kecil dari kemampuan set alat asas.

Dan juga bekerjasama dengan VR-video, import dan eksport dalam semua format yang dapat dibayangkan dan tidak dapat dibayangkan, bekerjasama dengan resolusi ultra tinggi tanpa sekatan. Sudah tentu, trek tanpa had disokong, streaming video import dan banyak lagi.

Semua perkara di atas hanyalah tulang belakang program. Sekiranya sesuatu tidak dijumpai di dalamnya yang anda perlukan, ia pasti akan dijumpai di salah satu pemalam dan alat tambah, yang mana sudah ada pelbagai jenis, dan ia sentiasa ditambah dan dikemas kini.

Anda boleh memuji Adobe Premiere PRO tanpa henti, tetapi akan menjadi tidak jujur ​​apatah lagi kekurangannya, tetapi memang begitu. Pertama, ini adalah kehebatan yang diharapkan, dan, oleh itu, keperluan sistem yang terlalu tinggi, ketika datang ke pekerjaan yang selesa. Dan ini masih menjadi kesalahan pembangun yang tidak terlalu peduli dengan pengoptimuman. Dan kemudian, walaupun perkakasan yang paling kuat bukanlah jaminan bahawa insiden yang tidak menyenangkan akan berlaku semasa kerja – beku, kegagalan, kemalangan. Keadaan akan bertambah buruk kerana pakej utama dimuatkan dengan plugin, yang pasti mengandungi kekurangan dan kesalahan mereka sendiri. Namun, kekuatan Adobe Premiere PRO semata-mata memaksa pengguna untuk menanggung risiko ini.

Gabungan kebaikan dan keburukan Adobe Premiere masih melebihi yang positif. Program ini digunakan oleh banyak syarikat TV dan radio terkenal, termasuk BBC, dan dengan bantuannya, lebih daripada satu blockbuster Hollywood telah diedit.

Kelebihan

  • fungsi yang paling luas, dan terima kasih kepada pemalam – hampir tidak terhad;
  • antara muka asli, dikenali oleh mana-mana pengguna dengan produk Adobe;
  • harga langganan yang berpatutan;
  • penyetempatan Rusia profesional berkualiti tinggi;
  • perkhidmatan berkualiti;
  • sebilangan besar pemalam yang memperluas kemampuan pakej utama;
  • integrasi mendalam dengan perisian dari pengeluar lain.

keburukan

  • kejahilan yang jelas mengenai pengoptimuman oleh pembangun;
  • keperluan sistem yang terlalu tinggi;
  • gangguan dalam kerja yang kerap.

Sony Vegas Pro

Penilaian: 4.8

Sony Vegas Pro

Nombor kedua dalam bahagian tinjauan ini adalah produk syarikat gergasi lain dengan pengkhususan yang lebih luas daripada Adobe Systems. Ini adalah Sony yang terkenal dan Vegas Pro. Saya mesti mengatakan bahawa produk ini bahkan tidak hampir membandingkan kemampuannya dengan Adobe Premiere, tetapi ini tidak menjadikannya buruk. Hanya Premiere yang sangat besar dan hebat sehingga meninggalkan pesaing paling bercita-cita tinggi.

Secara ringkas melalui fungsi program, kami akan mengatakan bahawa terdapat banyak perkara yang diperlukan untuk penyuntingan video nonlinear sepenuhnya, dan selain ini, terdapat juga banyak kesan khas siap pakai, penapis video, penambah kualiti gambar, satu set alat untuk membuat animasi yang sangat mengagumkan, dan banyak lagi. Rendering dan penjimatan projek dapat dilakukan, tentu saja, dalam banyak format.

Seperti pakej perisian penyuntingan video profesional yang lain, Vegas Pro menyokong kerja pada projek dengan jumlah trek yang tidak terhad, dapat mengimport siaran langsung, berfungsi dalam kualiti 4K ultra-tinggi tanpa sekatan. Pakej ini juga berfungsi dengan pelbagai monitor dan papan kekunci MIDI.

Sebenarnya, kemampuan Sony Vegas Pro lebih dari cukup untuk keperluan kebanyakan studio, itulah sebabnya mengapa banyak dari mereka lebih menyukai produk tertentu ini, walaupun Adobe Premiere, nampaknya, adalah pesanan besar 'lebih sejuk'. Tetapi hakikatnya adalah bahawa Vegas 'lebih ringan', lebih cepat, lebih stabil dan lebih pantas untuk kebanyakan tugas daripada Tayangan Perdana yang banyak berlebihan, dengan semua kelebihannya yang tidak dapat dipertikaikan. Di Vegas, dapat dilihat bahawa pasukan pengembangan telah melakukan pengoptimuman, penyahpepijatan, dan mencapai kestabilan dan kebolehpercayaan aplikasi dengan teliti.

Saya juga mesti menambah bahawa pakej utama Vegas Pro mungkin tidak mempunyai fungsi tertentu yang diperlukan. Ini sama sekali bukan 'vonis', kerana kemungkinan terdapat di produk Sony lain yang dapat dipasang secara bersebelahan tanpa masalah dan akan bekerja sama.

Pengguna utama Vegas Pro adalah pembangun laman web, tetapi program ini sering terdapat di stesen kerja studio televisyen dan filem yang cukup serius, termasuk di Hollywood.

Kelebihan

  • fungsi yang luas;
  • bekerjasama dengan resolusi ultra tinggi;
  • kerja dan kebolehpercayaan yang stabil;
  • pengoptimuman berkualiti tinggi;
  • penyetempatan profesional Rusia.

keburukan

  • beberapa kekurangan fungsi (subjektif);
  • tiada langganan, hanya lesen sekali dan mahal.

Corel VideoStudio

Penilaian: 4.8

Corel VideoStudio

Pemilihan perisian profesional terbaik untuk penyuntingan video mengikut kumpulan pakar lembaga editorial majalah ini diselesaikan dengan penyelesaian syarikat lain yang tidak memerlukan pengenalan khas – ini adalah VideoStudio dari Corel. Dalam tiga produk profesional teratas, produk ini adalah yang paling lemah, jika istilah sedemikian sesuai di sini. Tetapi, dalam komuniti profesional, Corel VideoStudio dihormati dan mendapat permintaan yang serius. Mari kita jelaskan bahawa VideoStudio mempunyai dua versi – Pro dan Ultimate. Yang terakhir ini sedikit lebih mahal, tetapi mempunyai beberapa kelebihan.

Sekarang mari kita lihat fungsinya. Corel VideoStudio, tentu saja, memiliki semua alat asas, dan di samping itu program ini mempunyai banyak penapis dan kesan khas, dapat mengimport siaran langsung dengan cepat, berfungsi dengan resolusi ultra tinggi tanpa masalah, dan menyokong banyak format video dan audio. Walau bagaimanapun, ada had jumlah trek, tetapi jumlah maksimumnya adalah 25, dan ini akan cukup untuk kebanyakan projek tanpa pertanyaan. Ciri terpisah Corel VideoStudio adalah kerja yang betul dan senang dengan format 3D dan 360 darjah.

Pencipta melengkapkan versi terbaru dengan satu set peralihan berterusan dan transformasi, kompleks yang lebih baik untuk pasca pengeluaran, alat yang lebih baik untuk bekerja dengan tajuk, serta pelbagai perkara menarik seperti kesan dalam gaya '360 darjah' – lubang arnab, kesan 'planet kecil' dan banyak lagi.

Versi maksimum program, jika dibandingkan dengan versi PRO, mempunyai sejumlah pemalam tambahan, format keserasian, alat penstabilan, sejumlah tambahan lain dan memberikan sokongan perkhidmatan yang lebih panjang.

Kelebihan

  • gabungan fungsi tinggi dan keperluan sistem sederhana;
  • ketersediaan untuk belajar;
  • kemudahan penggunaan;
  • sebilangan kesan khas yang menarik dan kadang-kadang unik;
  • sokongan menyeluruh untuk resolusi ultra tinggi;
  • kelajuan kerja;
  • kestabilan.

keburukan

  • beberapa kekurangan fungsi untuk beberapa tugas.

Perisian penyuntingan video terbaik untuk Mac

Kami menyimpulkan tinjauan kami mengenai perisian penyuntingan video terbaik berdasarkan versi dengan koleksi aplikasi mini bagi pengguna yang menggunakan komputer Mac dalam pekerjaan mereka. Dan terdapat sebilangan besar pengguna seperti itu, dan juga pereka pada umumnya. Sebabnya adalah fokus awal teknologi pegun Apple pada reka bentuk grafik dan semua bidang yang berkaitan.

Potongan akhir

Penilaian: 4.9

Potongan akhir

Dalam edisi pertama di bahagian akhir tinjauan kami, kami akan melihat program yang bahkan dianggap sebagai sejenis 'arus perdana' di kalangan pengguna Mac. Namun, semestinya begitu. Ini adalah penyunting video profesional yang popular, dan untuk memanfaatkan sepenuhnya kemampuannya, anda harus menyasarkan Final Cut dengan PRO. Dalam program ini, lebih daripada satu blockbuster Hollywood juga diedit.

Untuk mengelakkan kekeliruan, ingat bahawa program ini mempunyai sejarah yang panjang dan dramatik. Pada mulanya, pasukan syarikat Macromedia mengusahakan penciptaannya. Kemudian ditebus sepenuhnya Apple, projek itu dikembangkan untuk sementara waktu, dan kemudian Cupertinians hanya menulis semula program sepenuhnya, dan hanya satu nama yang tersisa daripadanya.

Perkara pertama yang menarik perhatian pemula di Final Cut adalah kesederhanaan antara muka, yang sangat menyerupai iMovie percuma yang sederhana. Tetapi di sebalik kesederhanaan luaran terdapat fungsi yang hebat. Sebaliknya, ini dapat dianggap sebagai langkah kompeten oleh Cupertinos, yang, dengan setia memperlakukan peminat mereka, dengan segala cara yang mungkin menyumbang kepada peralihan editor 'muda' dari program 'anak-anak' ke perisian profesional.

Dari segi ciri, Final Cut sukar untuk dinilai terlalu tinggi atau dipandang rendah. Terdapat benar-benar semua yang anda perlukan untuk bekerja sepenuhnya walaupun dengan projek yang paling kompleks. Banyak penapis dan kesan khas, import aliran dari sumber mana pun, kemudahan penyuntingan yang luar biasa walaupun tanpa tetikus, tetapi hanya dengan bantuan pad sentuh – semua ini dianggap sebagai standard untuk Final Cut.

Sebagai tambahan kepada set alat dan alat yang diperlukan, anda dapat memperhatikan beberapa penyelesaian menarik. Contohnya, ini adalah keseluruhan toolkit untuk kerja lengkap dengan produk berpotensi untuk peranti realiti maya, sokongan penuh dan betul untuk format '360 darjah', kerja yang sangat berkesan dan betul dengan format julat dinamik tinggi (HDR).

Tidak perlu dikatakan, program ini dibuat dengan semua ketelitian khas untuk produk Apple, dioptimumkan dengan sempurna, stabil dan sangat dipercayai.

Sekarang sedikit mengenai yang sedih. Sudah tentu, program ini dibayar. Dan lesennya sekali sahaja. Dan harganya cukup banyak – sekitar $ 300. Tetapi jika berkaitan dengan pekerjaan profesional, ini pasti merupakan pelaburan yang menguntungkan.

Kelebihan

  • fungsi yang kaya;
  • ketersediaan dalam pembangunan;
  • pengoptimuman yang teliti;
  • kestabilan dan kebolehpercayaan;
  • standard industri dalam industri filem dan televisyen.

keburukan

  • Bahasa Inggeris sahaja.

Kerja-kerja ringan

Penilaian: 4.8

Kerja-kerja ringan

Dan penarafan perisian penyuntingan video terbaik mengikut versi dilengkapi dengan aplikasi lain yang menarik, hebat dan berfungsi – Lightworks. Walaupun jumlah peminat yang hebat dari Final Cut sebelumnya, Lightworks juga mempunyai pasukan peminat, dan jumlah yang cukup besar. Mengikut kemampuannya, Lightworks bahkan kalah secara objektif daripada Final Cut, tetapi tidak kritikal, dan memenuhi tugasnya. Bagaimanapun, dia juga memiliki tempat di komputer studio Hollywood – tidak ada komen pada ketika ini.

Lightworks pada mulanya dibuat sebagai pakej perisian untuk bekerja dengan projek besar, dan pengkhususannya yang khas adalah pemasangan terakhir. Oleh karena itu, tim pengembangan berhadapan dengan tugas membuat seperangkat alat yang akan membuat hidup semudah mungkin selama pasca produksi dan menyelamatkan kru filem dari perangkap maksimum. Untuk ini, ruang kerja, alat, dan alat bantu yang sesuai telah dibuat. Saya mesti katakan, para pembangun mengatasi tugas itu sepenuhnya, dan hasil kerja mereka sekarang berfungsi sebagai kelebihan utama Lightworks.

Sebaliknya, program ini sama sekali bukan untuk pemula. Antaramuka sama sekali tidak mudah atau intuitif. Program ini benar-benar sarat dengan add-on, menganggap penyesuaian fleksibel dari segala yang mungkin, dan ini mempengaruhi ambang kemasukan. Ringkasnya, anda harus belajar bekerja di Lightworks. Tetapi ini tidak boleh disebut keburukan, kerana program ini pada mulanya dibuat untuk para profesional yang, dari sepintas lalu, memahami apa yang sedang berlaku dan apa yang harus dilakukan mengenainya.

Kerja ringan tentu saja dibayar dan diedarkan di bawah lesen hak milik. Harganya sekitar $ 400. Saya gembira kerana terdapat versi Lightworks Free yang sangat dipotong, yang memungkinkan untuk sekurang-kurangnya membiasakan diri dengan apa yang harus anda hadapi dalam versi berbayar.

Kelebihan

  • fungsi yang kaya;
  • kehadiran fungsi yang sangat khusus;
  • tahap profesional yang tinggi;
  • kelajuan dan kestabilan kerja;
  • keperluan sistem ganti;
  • versi percuma terhad tersedia.

keburukan

  • kesukaran menguasai dan ambang kemasukan yang tinggi.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen