11 pengeluar penapis bahan api terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Penapis bahan bakar adalah elemen penting dari sistem bahan bakar yang melindungi penyuntik (dalam hal mesin petrol dan diesel suntikan) dari penyumbatan dan mesin secara keseluruhan dari kegagalan tiba-tiba.

Soalan sebenar dalam pilihan penapis bahan bakar adalah berikut: produk syarikat mana yang memenuhi syarat kualiti tertinggi, dan berapa banyak pengeluar yang harus dipercayai sama sekali. Baiklah: berdasarkan maklum balas pengguna dan pendapat pakar, kami telah mengumpulkan penilaian dari 11 pengeluar penapis bahan bakar terbaik yang mengekalkan jenama kualiti barang mereka pada tahap yang tinggi secara konsisten untuk waktu yang lama.

Cara memilih penapis bahan bakar

Memilih penapis bahan bakar untuk kereta bukanlah masalah besar, terutama bagi pemilik kereta yang berpengalaman. Agar tidak mengalami produk berkualiti rendah atau tidak sesuai, cukup memperhatikan ciri-ciri berikut:

Tahap penapisan. Terdapat penapis bahan bakar 3 tahap penapisan:

  1. sederhana – mampu mengekalkan 50% daripada jumlah zarah dengan ukuran tertentu. Adalah masuk akal untuk memasang hanya jika kereta dipenuhi dengan bahan bakar oktana tinggi (95 dan lebih tinggi).
  2. nominal – tahap penyaringan zarah dalam penapis tersebut hampir maksimum. Mereka menyimpan hingga 95% kemasukan dari jumlah jisim, oleh itu ia serba boleh dan boleh dipasang pada kereta dari pelbagai peringkat usia.
  3. mutlak – penapis 'paling bersih', jangka hayatnya sangat bergantung pada kualiti bahan bakar. Mereka menangkap 99.97% zarah pengotor, menjaga sistem bahan bakar dalam keadaan sempurna, dan, secara umum, dibuat lebih efisien daripada versi sebelumnya.

Tapis kualiti kertas. Ya, agak sukar untuk menilai kriteria ini dalam praktiknya, kerana sukar untuk membuat kesimpulan mengenai kualiti tanpa pengetahuan khusus atau kemungkinan perbandingan langsung. Walau bagaimanapun, sangat penting untuk menilai kualiti kertas penjejak dengan sentuhan: struktur lembut dan kehadiran pengelupasan adalah tanda pasti produk palsu atau berkualiti rendah. Tidak perlu dikatakan, kemasukan vili ke dalam enjin penuh dengan akibat yang serius. Mereka tidak akan muncul dengan segera, kerana penyumbatan sistem adalah proses yang panjang. Tetapi semasa membeli produk berkualiti rendah, bersiaplah untuk kegagalan unit pada saat yang paling penting.

Ketumpatan penggulungan. Parameter yang sangat penting yang menunjukkan seberapa baik penapis akan mengatasi fungsi prestasi yang dinyatakan. Ketumpatan kertas dapat dinilai dengan sentuhan atau visual: lapisan penapis harus cukup padat (tidak tembus cahaya), tanpa ada keretakan atau penghentian di seluruh kawasan. Sekiranya bahan habis pakai mengandungi kecacatan, tidak ada pembicaraan mengenai kualiti penyaringan yang memuaskan.

Dimensi. Mungkin faktor penentu dalam operasi penapis bahan bakar adalah penyesuaian dimensi kartrij ke tempat duduk di kaca. Bahkan penyimpangan milimeter dari kedudukan yang betul dalam jangka masa panjang boleh menyebabkan masalah enjin utama.

11 pengeluar penapis bahan api terbaik

Pencalonan sebuah tempat pengilang penilaian
11 pengeluar penapis bahan api terbaik 1 MANN-Penapis 5.0
2 Bosch 4.9
3 Purflux 4.8
4 Knecht 4.7
5 Fleetguard 4.6
6 Filtron 4.5
7 Hengst 4.4
8 Juara 4.3
9 Sakura 4.2
10 UFI 4.1
11 SCT-Jerman 4.0

MANN-Penapis

Penilaian: 5.0

MANN-Penapis

Tempat pertama tanpa syarat adalah MANN-Filter – pengeluar elemen penapis yang paling popular untuk kereta, SUV dan trak. Lebih daripada 40% penapis bahan bakar MANN dihantar ke penghantar pengeluar kereta Jerman. 20% lagi digunakan untuk perusahaan di Jepun dan Amerika Syarikat. Selebihnya 40% adalah produk untuk pasaran selepasnya, ragamnya hanya melebihi semua had yang dapat dibayangkan.

Kecuali untuk peratusan palsu tertentu, tanpa itu, sayangnya, pasaran domestik tidak ada, maka kualiti penapis bahan bakar dari MANN dapat disebut sangat baik. Ciri penyaringan zarah-zarah kecil sesuai dengan petunjuk pada kemasan: dari 75 hingga 99.98% dari jumlah kekotoran petrol dan diesel. Malah kualiti bahan bakar domestik yang biasa-biasa saja tidak mempengaruhi prestasi saringan dalam jangka masa panjang. Tahap kosnya juga sedikit di atas rata-rata, tetapi dari segi ketahanan operasi, pembelian akan menjadi sangat menguntungkan. Sekiranya anda memberi tumpuan kepada pilihan belanjawan untuk pelbagai, maka harga minimum untuk penapis untuk VAZ adalah dari 280 hingga 320 rubel. Tidak teruk, ya?

Bosch

Penilaian: 4.9

Bosch

Syarikat Jerman Bosch adalah pemain utama dalam pasaran alat ganti kenderaan, jadi berita mengenai pelepasan penapis bahan bakar olehnya tidak boleh dianggap sebagai sesuatu yang spesifik. Sebaliknya, Jerman berjaya mengekalkan kualiti pada tahap tinggi secara konsisten, sambil tetap berada di kedudukan pengeluar di segmen harga menengah. Walau bagaimanapun, baru-baru ini terdapat peningkatan jumlah penapis MANN dalam kotak 'Bosch', yang secara tidak langsung dapat bermaksud melatih semula jenama tersebut menjadi pembungkus yang lain.

Dalam rangkaian penapis bahan bakar Bosch, anda boleh menemui bahan habis pakai untuk kereta dari mana-mana jenama, termasuk VAZ Rusia dan Jepun Honda, Suzuki, Mitsubishi dan Lexus. Benar, ada satu nuansa di sini: selalu perhatikan negara asal dengan teliti, kerana cawangan dan syarikat korporat itu terletak di seluruh dunia. Pilihan yang disukai adalah penapis yang dihasilkan di Eropah – ia mempunyai lebih banyak keperluan, dan kawalan kualiti pada output jauh lebih ketat. Cuba untuk memotong barang habis pakai yang dibuat di China dan negara lain di luar lingkaran Eropah, kerana kualitinya rendah secara konsisten.

Purflux

Penilaian: 4.8

Purflux

Peringkat ketiga penarafan, dengan margin yang luas dari pesaing, menuju ke Pruflux, yang menghasilkan penapis yang cukup murah dengan kualiti penapisan nominal yang tinggi dan sumber operasi yang besar. Seperti yang ditunjukkan oleh amalan, satu penapis bahan bakar dari syarikat ini cukup untuk jarak lebih dari 25 ribu kilometer – hasil yang sangat baik jika dibandingkan dengan pesaing.

Prinsip rekaan di sebalik penapis bahan bakar Pruflux juga penting. Kartrij penapis di dalamnya selalu memenuhi seluruh ruang silinder logam dengan injap, dan oleh itu mempunyai kawasan penapisan berkesan yang besar. Kertas yang digunakan dalam pembuatan juga mempunyai ketumpatan tinggi dan menyaring sekitar 90-95% kemasukan. Menurut statistik rasmi, tahap harga rata-rata untuk pelbagai adalah 260-290 rubel, dan oleh petunjuk ini, Pruflux praktikal dapat dibandingkan dengan Bosch. Malangnya, pasaran Rusia baru-baru ini mengalami kekurangan penapis bahan bakar dari pengeluar ini, jadi kami tidak dapat memberikannya tempat yang lebih tinggi.

Knecht

Penilaian: 4.7

Knecht

Selangkah lagi dari tiga syarikat terkemuka, syarikat Knecht berhenti – pembungkus mahal yang bekerjasama dengan pengilang Jerman, Mahle. Tanda harga purata untuk penapis bahan bakar jenama ini ialah 500 rubel, yang jauh lebih tinggi daripada pemeriksaan rata-rata untuk julat pesaing yang lebih tinggi: Pruflux, Bosch, dan juga MANN.

Walaupun kosnya tinggi, petunjuk kualiti penapis Knecht / Mahle sangat tinggi. Kualiti penapisan membolehkan penggantian setiap 20-25 ribu kilometer, dan operasi injap yang dapat dipercayai dan ketumpatan tinggi kertas tidak menimbulkan beban pada sistem. Sebilangan besar jenis ini dirancang untuk kereta Jepun dan Jerman: terutamanya untuk jenama seperti Mazda, Suzuki, Mitsubishi dan Toyota. Terdapat banyak kes kemunculan penjualan penapis untuk KIA dan Hyundai, serta untuk VAZ, dan bahkan untuk model lama. Menurut hasil tinjauan, ada satu kelemahan: harga yang sangat tinggi, yang menakutkan sebahagian besar pembeli domestik.

Fleetguard

Penilaian: 4.6

Fleetguard

Elemen penapis jenama Cummins Filtration untuk kereta penumpang, SUV dan kenderaan komersial tugas berat. Kaedah utama kerja pengeluar adalah untuk memperbaiki penyelesaian yang ada, dan juga mengintegrasikannya dengan perkembangan mereka sendiri. Paling terkenal di segmen Fleetguard ialah StrataPore, penapis multi-lapisan sintetik yang menyediakan pembersihan bahan bakar pelbagai peringkat dan kapasiti penyerapan yang tinggi.

Fokus utama Fleetguard adalah pada penapis bahan bakar diesel, yang sedang dikembangkan secara selari di ibu pejabat Cummins Inc. Oleh itu, seluruh dewan pengeluaran adalah tempat ujian jenama. Berkat kerjasama yang berjaya ini, tidak ada pesaing bernama yang dapat menandingi Fleetguard dari segi prestasi. Walau bagaimanapun, dalam kerangka penilaian kami, jenama hanya boleh mengandalkan tempat ke-5, dan alasannya adalah mudah: walaupun terdapat lebih dari 5000 jenis penapis bahan bakar diesel, sama sekali tidak ada penapis petrol.

Filtron

Penilaian: 4.5

Filtron

Salah satu wakil paling banyak di wilayah Rusia, yang hanya dapat bersaing dengan “dua” besar penilaian kami: syarikat Bosch dan MANN-Filter. Pejabat utama syarikat ini terletak di Poland, yang merupakan sebab utama populariti jenama itu di Eropah dan di ruang pasca-Soviet. Kira-kira 35% dari jumlah keseluruhan produk yang dikeluarkan disalurkan ke syarikat penghantar kenderaan Amerika (General Motors, Ford), Jerman (Volkswagen) dan British (Land Rover).

Perlu diperhatikan bahawa Filtron hingga baru-baru ini menikmati keistimewaan salah satu pengeluar penapis yang paling ketat, kerana tahap kawalan kualiti pada keluaran menyebabkan penurunan sekerap menjadi catatan 2.3%. Kos tambahan untuk memastikan kawalan telah terbayar dengan faedah dan mengakibatkan sedikit kenaikan kos produk. Akibatnya, tanda harga rata-rata untuk penapis bahan bakar Filtron adalah 300 rubel. Satu-satunya masalah: sejumlah besar pemalsuan kerana populariti syarikat, harganya kadang-kadang 50% lebih rendah daripada yang asal. Oleh kerana pengguna domestik terbiasa membeli barang “lebih murah”, tahap kebencian telah meningkat dengan ketara dalam beberapa tahun terakhir.

Hengst

Penilaian: 4.4

Hengst

Tempat ketujuh di Hengst disebabkan oleh populariti produk yang lebih rendah di Rusia, walaupun dari segi kualiti, ia tidak kalah dengan penapis dari Knecht atau MANN konvensional. Mereka bekerja dengan baik dengan bahan bakar domestik dan memberikan perlindungan sistem bahan bakar yang dapat dipercayai untuk jangka waktu yang lama. Menurut penyelidikan bebas, sebilangan wakil siri penapis lanjutan dapat bertahan hingga 60 ribu kilometer antara penggantian. Indikator purata berkisar antara 28 hingga 30 ribu kilometer.

Untuk memberi ketegaran dan pelekapan tambahan pada kartrij di perumahan, Hengst mengamalkan pembuatan silinder plastik luaran. Mereka tidak mengganggu pengaliran bahan bakar melalui kertas turas, tetapi memungkinkan anda untuk mengelakkan serangan balik dan penyimpangan kartrij semasa operasi. Harga pembelian rata-rata untuk penapis petrol adalah 380 rubel, dan ini lebih kurang seperempat dari harga purata pasaran.

Juara

Penilaian: 4.3

Juara

Di sebalik kesederhanaan reka bentuk penapis Champion terdapat proses pembuatan yang canggih yang memastikan prestasi kartrij yang sangat baik dalam jangka masa panjang. Ini adalah antara yang termurah, tetapi pada masa yang sama, seperti yang ditunjukkan oleh ulasan dan pemeriksaan bebas, salah satu kualiti tertinggi di pasaran domestik. Kertas turas tebal, tanpa parafin dan serpihan berlebihan yang mencemarkan sistem bahan bakar. Hasilnya bervariasi hingga menyaring zarah 5 mikron, namun toleransi tersebut seringkali tidak cukup untuk memastikan kemurnian petrol yang diperlukan untuk enjin pembakaran dalaman (terutama di Rusia).

Menurut pengguna, jarak tempuh purata penapis bahan bakar Champion adalah 30 ribu kilometer. Pada masa yang sama, model premium dapat terus beroperasi selama 60 ribu kilometer, sementara masih mempertahankan stok minimum sumber daya kerja. Masalah utama bermacam-macam di Rusia dikaitkan dengan peratusan palsu produk Perancis, tetapi yang paradoks ialah kadangkala mereka bekerja pada tahap persaingan yang dapat diterima.

Sakura

Penilaian: 4.2

Sakura

Jenama Jepun Sakura adalah tanda dagangan rasmi Kumpulan ADR, sebuah syarikat Indonesia untuk pengeluaran alat ganti kenderaan yang murah. Jumlah pengeluaran tahunan di sini adalah lebih dari 100 juta penapis, termasuk kartrij untuk penapisan bahan bakar (kira-kira 30%).

Di antara kelebihan bahan habis pakai Sakura, pengguna menunjukkan harga yang rendah dan prestasi penapisan yang baik. Kualitinya, tentu saja, lebih rendah daripada pesaing Eropah, tetapi sesuai dengan harapan dari saringan anggaran. Tetapi di antara kekurangannya, banyak yang mencatat tahap pemalsuan yang tinggi (menurut pelbagai sumber, dari 28 hingga 44% produk di pasaran Rusia adalah palsu). Untuk mengelakkan pembelian kelas rendah, selalu perhatikan kotak pembungkusan. Penapis asal mempunyai kod bar dengan awalan proprietari pada kotak, serta percetakan definisi tinggi dua warna (jika tidak ada, atau pudar dan pudar – lebih baik anda enggan membeli). Perbezaan penting lain ialah ungkapan terima kasih (dipetik dalam bahasa Jepun) tidak diterjemahkan ke bahasa lain dalam bahasa asalnya.

UFI

Penilaian: 4.1

UFI

Penarafan terbaik diteruskan oleh syarikat Itali UFI, yang cawangannya tertumpu di Eropah dan sejumlah negara Amerika. Di antara kelebihannya, kerjasama dengan Ferrari menonjol dengan cara yang istimewa, dan penapis bahan bakar disediakan bukan hanya untuk pemasangan kereta produksi, tetapi juga untuk kereta seri perlumbaan elit Formula 1. Secara semula jadi, kualiti bahan habis pakai ini tidak diragukan lagi: kawalan bertingkat terhadap operasi pengeluaran dan penggunaan bahan yang terbukti memungkinkan untuk meningkatkan daya tahan elemen asal kartrij penapis.

Bagi pengeksportan penapis bahan bakar, di sini UFI dapat membuat beberapa tuntutan yang berat. Pertama, dasar harga. Hampir keseluruhan barangan mempunyai harga 1.3-1.5 kali lebih tinggi daripada purata pasaran. Kedua, indikator kualiti penapis eksport, walaupun sedikit, masih lebih rendah daripada petunjuk produk untuk pasaran domestik. Masalah tertentu dengan pemalsuan juga dapat disebutkan, tetapi masalah ini diselesaikan oleh perusahaan dengan segera, dengan memperkenalkan langkah-langkah perlindungan baru dan pengenalan yang asli. Secara umum, penerangan pengeluarnya cukup menyenangkan, tetapi gabungan faktor negatif tidak memungkinkan kita meletakkannya lebih tinggi dalam penilaian keseluruhan.

SCT-Jerman

Penilaian: 4.0

SCT-Jerman

Kehebatan SCT yang dahulu, yang beribu pejabat di Jerman, telah menurun dengan cepat sejak pemindahan sebahagian besar kemudahan pembuatannya ke China. Rancangan awal untuk memastikan kawalan kualiti yang ketat di tanah China gagal, dan apa yang sekarang dikenali sebagai penapis bahan bakar SCT-Jerman membanjiri pasaran. Dari keseluruhan jisim produk, hanya 40% yang mempunyai ciri-ciri yang dinyatakan, sementara 60% selebihnya hanya sesuai sebagai habis sementara. Logam badan lembut, penipisan kertas penapis (atau bahkan pecah), penyelewengan unsur struktur utama adalah kelemahan utama produk SCT buatan China.

Tetapi dengan beberapa penapis Eropah, semuanya jauh lebih baik. Kadar sekerap berada pada tahap 1.5-2%, kesesuaian elemen sempurna, dan kertas itu sendiri mempunyai bahagian padat, tanpa penghalusan dan sekerap kasar. Oleh itu, jika anda memutuskan untuk membeli penapis bahan bakar dari SCT, pastikan untuk memeriksa negara pembuatannya.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen