11 pemain media terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Apabila elektronik pengguna berkembang, mereka cenderung lebih serba boleh. Contoh biasa ialah telefon pintar, yang sering tidak digunakan oleh banyak orang untuk tujuan yang dimaksudkan (panggilan telefon). Walau bagaimanapun, untuk hiburan di rumah, pemain media khusus yang berdiri sendiri tetap menjadi faktor bentuk yang paling mudah. Hari ini kita akan mempertimbangkan pemilihan pemain media yang mendapat markah tertinggi daripada pakar berdasarkan realiti 2019.

Apa yang kita maksudkan dengan pemain media

Sebagai permulaan, mari kita jelaskan persoalan definisi – apa yang harus difahami secara umum dengan istilah 'media player' pada zaman kita. Dan di sini terdapat dua definisi mengenai perkara yang sama sekali berbeza.

Pemain media sebagai peranti

Pemain media moden adalah konsep yang jauh lebih luas dari segi fungsi berbanding peranti generasi sebelumnya. VHS, CD, DVD, BluRay – pemain dengan singkatan seperti dalam nomenklatur jelas memberi idea mengenai fungsi utama mereka. Sekarang jumlah teknologi popular dan format media yang meluas sangat banyak sehingga tiba masanya untuk memahami definisi terlebih dahulu sebelum menganalisis model tertentu.

Oleh itu, pemain media moden boleh mempunyai pelbagai ukuran, berat, dan faktor bentuk; berbeza dengan generasi yang lalu, di mana sekurang-kurangnya sejauh mana dimensi minimum ditentukan oleh pembawa maklumat itu sendiri. Fungsinya juga boleh sangat berbeza – dari trek audio dan pemain video yang sederhana ke peranti yang kompleks dengan TV Pintar terbina dalam, komunikasi tanpa wayar dan sekumpulan fungsi tambahan. Sebenarnya, kotak set-top untuk menerima isyarat digital DVB-T2 juga termasuk dalam kategori pemain media, sebahagiannya disebabkan oleh fungsi tambahan ini.

Pemain media sebagai program

Akhirnya, istilah 'media player', yang bermaksud peranti elektronik, mempunyai homonim, yang bermaksud aplikasi untuk memainkan kandungan media dalam sistem operasi tertentu. Terutama bagi pembaca kami yang berminat dengan isu ini, dalam rangka tinjauan ini, kami juga akan mempertimbangkan pilihan kecil pemain media yang paling layak dan popular untuk Windows pada tahun 2019.

Penilaian pemain media terbaik

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Pemain media murah terbaik 1 Tanix TX3 Mini RUB 1,900
2 iconBIT XDS304K RUB 2,449
3 Google Chromecast 2018 RUB 2 750
Pemain media pelbagai fungsi terbaik 1 Apple TV 4K 32 / 64GB RUB 12,000
2 NVIDIA SHIELD RUB 13,990
3 Dune HD Pro 4K RUB 16 529
4 Xiaomi Mi Versi Antarabangsa Kotak RUB 4,990
5 MINIX NEO U9-H RUB 8,790
Aplikasi pemain media terbaik untuk Windows 1 Pemain KMP
2 PotPlayer
3 VLC

Pemain media murah terbaik

Pada awal tinjauan, kami secara tradisional akan mempertimbangkan pilihan pemain media yang paling murah, cekap dan tidak buruk dari segi ciri utama. Tanda dagang, kecuali Google Chromecast, akan mengatakan sedikit kepada pengguna biasa, tetapi di sini tidak terlalu penting.

Tanix TX3 Mini

Penilaian: 4.8

Tanix TX3 Mini

Pemain jenama Cina Tanix akan membuka ulasan kami. Ini adalah kotak set-top asas yang mempunyai prestasi yang luar biasa baik dan mendapat maklum balas pengguna yang sangat positif.

Secara luaran, pemain media ini adalah kotak TV ringkas dengan dimensi 105x15x105mm dan berat 151g. Tubuh plastik, hitam, kebanyakannya tekstur permukaan matte. Reka bentuknya minimalis, dan dengan itu hampir universal untuk bahagian dalaman dan konteks apa pun. Dikuasakan oleh bekalan kuasa 220V melalui bekalan kuasa luaran. Penyejukan adalah pasif.

Tidak ada kawalan pada badan, hanya antara muka sambungan. Semua kawalan dilakukan dari alat kawalan jauh yang termasuk dalam set penghantaran. Mod itu sendiri dan maklumat lain dipaparkan pada skrin LCD primitif, tetapi mencukupi.

Pembangun model ini membina bahagian perisian berdasarkan OS Android 7.1. Satu set aplikasi standard sudah terpasang – YouTube, penyemak imbas Chrome, program main balik media, Pusat TV dan banyak lagi. Aplikasi dipaparkan di skrin utama sebagai pautan jubin Android yang biasa digunakan oleh pengguna. Perlu diingat bahawa beberapa aplikasi memerlukan tetikus klasik.

Kami menyajikan keupayaan Tanix TX3 Mini dari segi pemutaran media secara terperinci, kerana ini adalah salah satu petunjuk yang paling penting dalam konteks jenis peranti ini. Oleh itu, pemain media menyokong format fail berikut: video dan yang berkaitan – MKV, AVI, WMV, ISO, VOB, MOV, MP4, DAT, MPG, FLV, RM, RMVB dengan MPEG1, MPEG2, MPEG4, XviD, DivX, H.264 codec , WMV9, AVCHD, VC1, HEVC (H.265), VP9; audio – MP3, WMA, AAC, Ogg, PCM, FLAC, APE; gambar – JPEG, GIF, BMP, PNG, TIFF. Semua perkara di atas boleh dimainkan semula dalam 4K UHD, kecuali pemutaran video di aplikasi YouTube, dengan maksimum 720p.

Model ini juga menyediakan satu set antara muka dan modul komunikasi yang sangat baik. Terdapat output: stereo audio dan optik, komposit, versi HDMI 2.0, rangkaian Ethernet dengan bicu RJ45 (kelajuan hingga 100 Mbps), dua port USB 2.0 TypeA, modul tanpa wayar Wi-Fi 802.11n dan Bluetooth, slot untuk kad memori microSD dan microSDHC. Terdapat radio internet.

Perkakasan dalam kes ini dibina berdasarkan Amlogic S905W dan dalam persekitaran seperti itu pemproses menunjukkan prestasi yang baik. Grafik – Mali-T450. Dilengkapi dengan memori: dari 2GB RAM dan dari 16GB – built-in. Ini adalah konfigurasi memori yang paling berpatutan di pasaran.

Kelebihan

  • padat dan ringan;
  • antara muka berbahasa Rusia yang mudah dan difahami;
  • kerja pantas;
  • sokongan untuk resolusi 4K UHD;
  • Wi-Fi dan Bluetooth;
  • sambungan rangkaian berwayar.

keburukan

  • terdapat kes pembekuan – ia diselesaikan dengan memasang pendinginan aktif asas.

iconBIT XDS304K

Penilaian: 4.7

iconBIT XDS304K

Yang kedua dalam ulasan, kami mencadangkan untuk mempertimbangkan pemain media buatan Korea dari tanda dagangan iconBIT. Model ini secara praktikalnya tidak berbeza dengan model sebelumnya dari segi harga dan minimum dari segi fungsi.

Reka bentuk luaran peranti serupa dengan model sebelumnya – faktor bentuk yang sama dari 'kotak' plastik kelabu, hanya sedikit lebih besar dengan dimensi 119x28x119mm. Bekalan kuasa luaran, penyejukan pasif. Alat kawalan dipasang pada alat kawalan jauh, dan pada badan kotak itu sendiri di sepanjang perimeter hanya terdapat antara muka dan butang kuasa mekanikal.

Alat kawalan jauh itu jauh lebih berfungsi di sini daripada kes yang dinyatakan di atas. Ia menawarkan penyesuaian yang hebat dan serba boleh. Ia boleh digunakan secara serentak untuk mengawal kotak itu sendiri dan TV.

Pemain media menyokong pemutaran definisi tinggi 4K dan juga format 3D. Sokongan untuk format media dan codec seluas Tanix dengan perbezaan minimum. Selanjutnya, semua format dan fail yang paling popular disokong, dan pakar mengesyorkan agar berminat untuk menyokong format yang lebih jarang secara berasingan di tempat penjualan dan ulasan pengguna sebenar.

Pemain berjalan pada OS Android 7. Ciri-cirinya, yang sangat ditekankan oleh pengeluar, adalah sokongan untuk pemutaran kandungan dalam mod tanpa henti 24/7/365 tanpa jeda dan kembali ke menu. Alur kerja ini sering digunakan di ruang komersial – di bilik jualan, di pameran dan acara lain di mana skrin persembahan digunakan.

Konfigurasi memori model ini adalah dua kali lebih sederhana daripada yang sebelumnya – RAM 1GB dan memori flash terbina dalam 8GB. Antaramuka adalah sama, hanya tidak ada dua port USB 2.0 TypeA, tetapi empat. Terdapat modul Wi-Fi 802.11n dan antara muka rangkaian berwayar. Bluetooth tidak disediakan. Terdapat slot untuk Kad SD, SDHC dan MultiMedia.

Kelebihan

  • sokongan untuk 4K UHD;
  • sambungan rangkaian berwayar dan tanpa wayar;
  • alat kawalan jauh pelbagai fungsi dengan tetapan fleksibel;
  • daya tahan dan keupayaan untuk bekerja tanpa gangguan untuk jangka masa yang panjang.

keburukan

  • terdapat RAM dan RAM yang agak kecil.

Google Chromecast 2018

Penilaian: 4.7

GOOGLE CHROMECAST 2018

Pemain media ketiga dan terakhir dalam pemilihan mini model bajet adalah produk terkenal dari Google. Pada harga Chromecast 2018, ia setanding dengan dua model sebelumnya, dari segi fungsi ia dipotong di tempat, tetapi popularitinya ditentukan oleh kualiti penting lain.

Model 2018 adalah generasi ketiga Google Chromecast. Sejauh ini, penyelesaian seperti itu mengekalkan permintaan tinggi yang tinggi dan maklum balas positif dari pengguna. Perkataan utama adalah bahawa peranti mengubah TV, monitor atau projektor menjadi penerima TV Pintar yang kuat. Pada masa yang sama, dimensinya minimum, beratnya dapat diabaikan, dan secara umum, Chromecast 2018 menyerupai gantungan kunci.

Peranti ini mampu memainkan video dalam resolusi hingga 1080p dan hingga 30 bingkai sesaat. Sekiranya anda menurunkan resolusi menjadi 720p, kadar bingkai boleh mencapai 60fps. Sebilangan pengguna kekurangan 4K, tetapi tidak ada sokongan seperti ini, dan ini bukan satu kelemahan. Untuk menonton video 4K, anda harus melihat model Chromecast Ultra. Format video yang disokong – penyahkodan MKV, AVI, WMV, MOV, H.264 dan VC1; audio – MP3, AAC, WAV; grafik raster (foto) – JPEG, GIF, BMP, PNG, TIFF.

HDMI digunakan untuk menyambungkan Chromecast ke peranti main balik. Terdapat juga modul Wi-Fi dwi-jalur 802.11ac berkelajuan tinggi tanpa wayar. Terdapat juga port microUSB dengan sokongan pengisian semula.

Semua interaksi dan kawalan peranti dilakukan melalui alat yang boleh dipakai dengan perisian proprietari yang dipasang. Pengguna OS Android bahkan dapat menstrimkan sebarang aktiviti pada telefon pintar atau tablet mereka ke TV. Mungkin fungsi yang sama akan muncul pada versi mendatang untuk pengguna gadget Apple, tetapi pada versi 2018 belum ada kemungkinan seperti itu.

Google Chromecast mampu berfungsi sebagai sebahagian daripada sistem audio rumah pelbagai sumber bersepadu. Banyak aplikasi popular mempunyai sokongan Chromecast bawaan, menjadikannya lebih pantas, lebih mudah dan lebih senang disambungkan dan digunakan.

Kelebihan

  • jenama;
  • faktor bentuk mudah alih;
  • kebolehpercayaan;
  • keserasian dengan banyak aplikasi;
  • autonomi;
  • sokongan untuk IPTV;
  • kawalan dari telefon pintar dan suara.

keburukan

  • komen subjektif kecil dari pengguna.

Pemain media pelbagai fungsi terbaik

Dalam pemilihan tinjauan pemain media terbaik 2019 yang lebih luas mengikut versi, kami akan mempertimbangkan model paling popular di pasaran tanpa sekatan dari segi kos. Beberapa peranti mempunyai 'pengkhususan' yang berbeza (permainan, TV), tetapi tidak mengecualikan kes penggunaan lain.

Apple TV 4K 32 / 64GB

Penilaian: 4.9

Apple TV 4K 32 / 64GB

Mari mulakan dengan tinju yang paling terkenal kerana jenama terkenal. Di sini Cupertinos sama dengan ideologi mereka – minimalisme dan keanggunan dalam reka bentuk, kekuatan dan prestasi dalam pemadat. Saya juga ingin menambahkan harga yang tinggi, tetapi dalam koleksi ini terdapat model yang jauh lebih mahal.

TV luaran Apple adalah kotak kecil yang sama persis dengan dimensi 98x35x98mm dan berat 0.425kg. Dan bentuk yang serupa dengan tepi bulat, dan plastik hitam yang hampir sama. Walau bagaimanapun, di sini anda masih dapat merasakan perhatian 'proprietari' pemaju terhadap perincian, walaupun dengan reka bentuk minimalis.

Ini adalah TV generasi kelima Apple, dan ia berbeza dengan yang sebelumnya dalam hampir satu-satunya keadaan – sokongan untuk resolusi 4K. Tetapi pada tahun 2019 (pemain media dikeluarkan pada musim gugur 2017) saat ini sudah kelihatan seperti yang mendasar kerana penaklukan aktif pasaran dengan format UltraHD. Bahagian elektronik peranti berdasarkan pemproses A10X Fusion Apple. Memasang 32GB RAM dan 64GB dalaman. Bekalan kuasa terbina dalam, penyejukan pasif.

Pemain media disiarkan di tvOS. Menyokong fail video format MOV, MP4 dengan penyahkodan MPEG4, H.264, HEVC (H.265), HEVC Main 10. Format audio yang serasi – MP3, AAC, WAV, FLAC, AC3; gambar – JPEG, GIF, TIFF. Ia bersambung ke TV melalui HDMI 2.0a, dan untuk memainkan 4K, anda memerlukan kabel HDMI yang serasi generasi kedua.

Selain HDMI, peranti ini juga memiliki modul tanpa wayar Wi-Fi 802.11ac (dwi-band), Bluetooth, penyesuai rangkaian gigabit bawaan dengan output RJ45. AirPlay disokong.

Fungsi dan keserasian model ini merangkumi sokongan untuk sejumlah perkhidmatan dalam talian – iTunes, Apple Muzik, Netflix, Hulu, HBO, Showtime; Kawalan suara Siri (Bahasa Inggeris sahaja); Dolby Vision; HDR10; IPTV.

Pakej ini termasuk kabel Lightning proprietari. Di sini diperlukan untuk tujuan mengisi semula bateri alat kawalan jauh. Penyelesaian seperti itu kelihatan berlebihan, tetapi bagi setiap pengguna teknologi Apple kehadiran satu lagi kabel Lightning asli yang sangat mahal sepanjang 1 meter adalah bonus yang nyata dan menyenangkan. Tetapi kabel HDMI, yang semestinya diperlukan, tidak disertakan dalam kit pada generasi sebelumnya, jadi tidak ada dalam kabel semasa.

Kelebihan

  • jenama terkenal;
  • reka bentuk yang elegan;
  • elektronik yang kuat;
  • keserasian yang luas dengan format dan perkhidmatan;
  • sokongan untuk 4K UHD;
  • Kawalan suara Siri.

keburukan

  • komen pengguna individu.

NVIDIA SHIELD

Penilaian: 4.8

NVIDIA SHIELD

Model seterusnya dalam ulasan adalah contoh pemain media dengan pengkhususan khas, iaitu permainan. Nama pengeluar NVIDIA mengisyaratkan ini secara jelas. Tetapi permainan tentu saja bukan satu-satunya fungsi peranti. Pada saat dilancarkan pada tahun 2017, model ini menarik banyak perhatian dari pakar, dan ulasan terperinci yang diikuti menyebabkan banyak kesimpulan yang bersemangat.

Secara luaran, pemain ini sudah sedikit lebih ekspresif daripada model sebelumnya, tetapi masih dalam reka bentuk terkendali yang sama dengan dominasi garis lurus dan jeda sudut. Terdapat elemen lampu latar. Badan diperbuat daripada plastik hitam berkualiti tinggi. Dikuasakan oleh rangkaian 220V melalui bekalan kuasa luaran. Dimensi fizikal unit berfungsi ialah 159x26x98mm, berat – 0.25kg. Penyejukan aktif – satu kipas kompak, walaupun banyak perihalan model ini di rangkaian secara keliru menunjukkan jenis pendinginan pasif.

Elektronik NVIDIA SHIELD didasarkan pada pemproses NVIDIA Tegra X1 yang kuat pada empat teras ARM Cortex-A57 dan empat teras ARM Cortex-A53 dengan frekuensi hingga 2 GHz. Grafik teratas untuk sistem serupa – GeForce 6 ULP (GM204). Terdapat 3GB RAM DDR3 dan memori berterusan 16GB eMMC terbina dalam. Pakej ini merangkumi konsol permainan, tetapi terdapat konfigurasi tanpanya, jadi jika anda bukan pemain permainan, ada peluang untuk tidak membayar lebih banyak untuk aksesori ini.

Dari sisi perisian dalam arti luas, kami melihat sokongan besar-besaran untuk format di sini: 19 format fail video; lebih daripada sedozen codec; format audio termasuk Ogg dan FLAC; format gambar JPEG, GIF, BMP dan PNG. Sistem operasi – Android 7.0.

Pemain media ini mengimplementasikan teknologi Chromecast, memasang Google Assistant sebagai kawalan suara, dan menggunakan platform permainan GeForce Now. Keupayaan permainan model ini merangkumi keserasian dengan permainan dari Google Play, streaming dari komputer desktop melalui NVIDIA GameStream bawaan, dan streaming awan melalui GeForce SEKARANG.

Kelebihan

  • sokongan untuk 4K UHD;
  • prestasi dan kestabilan kerja yang tinggi;
  • sokongan luas untuk format media dan codec;
  • komponen permainan yang penting dalam fungsi;
  • kawalan suara;
  • modul Wi-Fi gigabit;
  • reka bentuk yang menakjubkan.

keburukan

  • komen tidak sistematik dari pengguna.

Dune HD Pro 4K

Penilaian: 4.7

Dune HD Pro 4K

Nombor ketiga dalam tinjauan pemain media terbaik pada tahun 2019 mengikut versi, kami mencadangkan agar anda membiasakan diri dengan peranti yang agak mewah, lebih dekat dengan premium. Ini adalah pemain media pegun Dune HD Pro 4K. Dune HD beribu pejabat di Taiwan, tetapi jenama tersebut dipercayai berasal dari Rusia.

Perlu ditekankan di sini bahawa kita bercakap mengenai model paling berpatutan dari siri pemain media Dune. Faktanya ialah model popular lain – Dune HD Pro 4K Plus, Dune HD Max 4K – adalah peranti yang sama sekali berbeza, walaupun terdapat persamaan nama. Mereka berbeza dengan ketara, bahkan secara luaran, dan jauh lebih mahal. Adalah masuk akal untuk melihatnya dengan lebih dekat sekiranya fungsi dan ciri Dune HD Pro 4K tidak mencukupi untuk anda.

Secara luaran, pemain media adalah kotak kecil 188x27x128mm dalam kotak plastik hitam dengan reka bentuk yang tidak berhati-hati. Berat tanpa pembungkusan – 0.51kg. Penyejukan adalah pasif. Pemain media dikendalikan melalui alat kawalan jauh IR pembelajaran yang dikuasakan oleh bateri AAA.

Peranti ini menggabungkan tugas pemain kandungan media dan set-top box Smart TV Android, dan semua ini dengan kemungkinan yang jauh lebih luas berbanding pemain media belanjawan. Oleh itu, ia menyokong bukan sahaja resolusi ultra tinggi 4K pada 60fps, tetapi juga kedalaman warna 10-bit, teknologi HDR, pelbagai format video 3D dan banyak lagi.

Dari segi perkakasan, para pembangun menjaga prestasi tinggi kerana gabungan pemproses Cortex A53 dengan frekuensi hingga 1.5 GHz, grafik Mali-T820, RAM 2 gigabait. Memori terbina dalam – flash 16GB dan 4GB untuk penyimpanan fail. Pemain media mempunyai antara muka terpasang untuk menyambungkan cakera keras SATA. HDMI 2.0a digunakan untuk menyambung ke TV, dan ada juga input HDMI tambahan.

Untuk sambungan tanpa wayar peranti, modul Bluetooth 4.x disediakan, untuk sambungan ke rangkaian – kad rangkaian berwayar dengan soket RJ45 standard dan modul Wi-Fi berkelajuan tinggi jalur lebar tanpa wayar.

Semua yang dijelaskan adalah keterangan yang sangat ringkas mengenai kemampuan pemain media ini. Fungsi penuhnya luas dan pelbagai. Malangnya, model ini bukan tanpa kekurangannya, yang disebabkan oleh 'kelembapan' firmware dan beberapa kelalaian dalam fungsi. Kekurangan ini kebanyakannya dapat diselesaikan, tetapi menimbulkan kesulitan. Walau bagaimanapun, pengeluar secara aktif bertindak balas terhadap maklum balas dan berusaha untuk menghilangkan kekurangan dengan cepat. Sebenarnya, peningkatan ketara dilakukan dalam setiap kumpulan baru.

Kelebihan

  • Sokongan 4K dan 3D;
  • Kedalaman warna 10-bit;
  • pengenalan inovasi;
  • fungsi yang diperluas secara umum;
  • kemudahan penggunaan dan fleksibiliti tetapan;
  • keserasian yang luas dengan produk Apple.

keburukan

  • kekurangan dalam firmware dan fungsi (diselesaikan).

Xiaomi Mi Versi Antarabangsa Kotak

Penilaian: 4.6

XIAOMI MI BOX INTERNATIONAL VERSION

Pemain media lain yang dicadangkan oleh pakar kami untuk ditinjau adalah Mi Box yang terkenal Xiaomi, iaitu versi antarabangsa. Model ini telah membuktikan dirinya di kalangan pengguna massa dan telah lulus ujian masa. Harga yang cukup berpatutan menambahkan cermin mata pada peranti di pasaran.

Secara luaran, pemain adalah kotak kompak dengan dimensi 101x20x101mm dalam kotak plastik hitam dengan garis halus dan tepi bulat dalam reka bentuk. Berat tanpa pembungkusan – 0.18kg. Dikuasakan oleh rangkaian melalui bekalan kuasa luaran, penyejukan pasif. Dikendalikan oleh alat kawalan jauh dengan fungsi suara.

Model ini menyokong semua format dan codec video dan audio yang paling popular, termasuk FLAC. Format gambar – JPEG, GIF, BMP dan PNG. Perisian berjalan di persekitaran Android 6.0. Pemain menyokong teknologi IPTV, serasi dengan iPhone dari segi audio, mempunyai radio Internet terbina dalam. Menyokong pemasangan perisian tambahan terus dari pasaran permainan Google.

Elektronik pemain berdasarkan chipset Amlogic S905 yang menjalankan pemproses ARM Cortex A53 dengan frekuensi teras hingga 2.0GHz. Menyediakan 2GB RAM dan memori flash 8GB terbina dalam. Elektronik di sini cukup baik, tetapi soalan tetap ada untuk pengoptimuman, kerana walaupun dengan perkakasan seperti itu, beberapa pengguna mencatat penurunan prestasi, terutama ketika berkaitan dengan kandungan intensif sumber daya.

Untuk menghubungkan pemain itu sendiri dan peranti tambahan, antara muka HDMI 2.0, output audio standard, USB 2.0 TypeA, modul tanpa wayar Bluetooth dan Wi-Fi dwi-band digunakan. Sokongan DLNA, AirPlay dan Miracast terbina dalam. Tidak ada antara muka rangkaian berwayar; jika perlu, anda boleh menyambung ke rangkaian berwayar melalui penyesuai yang dipasang ke port USB.

Pakar mengesyorkan untuk mengemas kini firmware ke OS Android 8.0 sebaik sahaja membeli alat. Ini akan menyelesaikan hampir semua masalah dengan kelewatan dan masalah prestasi lain.

Kelebihan

  • sokongan untuk 4K;
  • alat kawalan jauh dengan fungsi suara;
  • gabungan harga, fungsi dan kualiti;
  • kebolehpercayaan dan kestabilan;
  • Wi-Fi dwi jalur.

keburukan

  • kelemahan pengoptimuman – diselesaikan dengan mengemas kini firmware.

MINIX NEO U9-H

Penilaian: 4.5

MINIX NEO U9-H

Melengkapkan pemilihan pemain media pelbagai fungsi terbaik pada tahun 2019 menurut majalah dalam talian adalah pemain media kompak lain dari kategori harga pertengahan tanda dagang MINIX – yang dimiliki oleh MINIX Technology Limited (Hong Kong). Jenama ini telah lama terkenal dengan PC mini dan kotak Android yang berkualiti.

Faktor bentuk model ini hampir sama dengan hampir semua peranti yang dinyatakan di atas – sarung plastik padat, reka bentuk yang bijaksana, sudut bulat. Ciri yang jelas kelihatan ialah adanya antena luaran untuk meningkatkan isyarat tanpa wayar. Kotak itu hanya boleh dipasang di desktop, dinding tidak disediakan.

Tiada kawalan pada kes ini – semuanya hanya melalui alat kawalan jauh, dan ini adalah salah satu kelemahan pemain. Alat kawalan jauh standard jelas kurang dikembangkan dari sudut kemudahan dan dari segi tugas langsungnya – kepekaan sensor IR lemah. Situasi ini diselesaikan dengan adanya kawalan HDMI CEC, di mana mod pemutar media dapat diubah dengan alat kawalan jauh dari TV, dengan syarat terdapat keserasian yang mencukupi.

Keupayaan media MINIX NEO U9-H banyak ditentukan oleh ciri-ciri pendahulunya, pemain media MINIX Neo U1 yang legenda. Model ini menyenangkan dengan sokongan untuk pelbagai format media dan codec, termasuk 4K definisi ultra tinggi; IPTV televisyen; Video 3D (Berdampingan dan Bahagian Atas dan Bawah sahaja); Teknologi Torrent Stream Controller, HD VideoBox dan banyak lagi. Peranti ini menyokong beberapa fungsi yang agak jarang berlaku untuk kelas peranti ini, seperti operasi kamera web yang diselaraskan semasa persidangan video.

Fungsi yang luas tidak memerlukan perkakasan yang paling lemah, dan dalam hal ini, MINIX NEO U9-H tidak apa-apa. Elektronik bukanlah yang terbaik, tetapi cukup untuk tugas-tugas yang sedang dilakukan: pemproses ARM Cortex-A53 dengan 8 teras dengan frekuensi hingga 1.5 GHz; grafik – ARM Mali-T820MP3; RAM DDR3 2GB; Storan dalaman eMMC 16GB; sokongan untuk kad memori luaran.

Interaksi pemain media dan peranti lain dilakukan melalui satu set antara muka: tiga port USB 2.0, satu port microUSB, output HDMI 2.0a, HDMI generasi sebelumnya, optik S / PDIF; komunikasi berwayar – kad rangkaian gigabit dengan penyambung standard, komunikasi tanpa wayar – modul Bluetooth 4.1 dan Wi-Fi 2-band dengan sokongan untuk antena 2×2 MIMO luaran.

Kelebihan

  • sokongan untuk 4K;
  • sokongan untuk video 3D;
  • prestasi;
  • kestabilan dan kebolehpercayaan;
  • keupayaan untuk menggunakan satu alat kawalan jauh untuk TV dan pemain media.

keburukan

  • kelemahan pada alat kawalan jauh (diselesaikan dengan menyesuaikan alat kawalan jauh dari TV).

Aplikasi pemain media terbaik untuk Windows

Pada bahagian akhir tinjauan, kami akan memperhatikan pembaca majalah yang berminat dengan topik semasa, tetapi berkaitan dengan pemain media-aplikasi yang digunakan untuk memainkan kandungan media pada peranti. Walaupun pengkhususannya kelihatan sempit, aplikasi seperti ini mempunyai banyak nuansa yang berkaitan dengan keserasian, sokongan format dan fungsi secara umum.

Pemain KMP

Penilaian: 4.9

Pemain KMP

Mari kita mulakan dengan pemain media yang sangat popular yang dikembangkan oleh pasukan pengaturcara Korea Pandora TV, yang tetap relevan selama lebih dari 10 tahun dan dikemas kini secara berkala. KMPlayer muncul sebagai salah satu daripada banyak alternatif pada masa itu untuk pemain media yang sangat terhad Windows. Masalah dengan pemain standard adalah sokongan lemah untuk format dan terutama codec, yang, kerana kurangnya standardisasi yang difahami, secara aktif berkembang, menyebabkan kekeliruan.

Kelebihan utama KMPlayer pada saat pelancaran versi penuh adalah ketersediaan pakej paling lengkap dari semua jenis codec untuk pra-pemasangan. Oleh itu, masalah yang tidak menyenangkan dapat diselesaikan apabila video dalam satu format atau yang lain dibuka pada satu komputer, tetapi tidak pada yang lain, tepat kerana penggunaan codec 'eksotik' ketika menukar dan memampatkan video.

Pelbagai kemampuan KMPlayer seperti yang ada pada akhir 2019 adalah lengkap. Pemain media boleh berfungsi dengan trek audio yang berbeza, mengawal mod main balik, memainkan video tanpa streaming dan streaming, mengubah 'gambar', mengenali (dalam had yang munasabah) fail media yang rosak dan tidak lengkap.

Secara amnya, ia adalah pakej perisian yang hebat, pelbagai fungsi dan fleksibel untuk memainkan pelbagai kandungan media. Sudah tentu, bukan tanpa kekurangannya, tetapi sukar untuk merumuskan tuntutan yang objektif dan serius terhadapnya. Jadi, sebagai contoh, KMPlayer jelas besar dari segi intensiti sumber untuk memastikan kerjanya sendiri. Oleh itu, pada komputer yang lemah (walaupun baru), video walaupun dalam FullHD dapat melambatkan, dan 4K hampir dijamin akan dimainkan dengan buruk. Tetapi ini boleh dianggap sebagai masalah bukan dengan KMPlayer, peranti tersebut. Dan jika peningkatan teknikal tidak dirancang, masuk akal untuk memasang pemain media yang serupa, tetapi lebih kurang rakus – PotPlayer.

Kemas kini baru untuk KMPlayer semakin mendapat kritikan keras dari pengguna kerana cadangan obsesif untuk memasang aplikasi tambahan yang tidak perlu, memaparkan iklan, dan lain-lain. Ini tidak boleh disebut sebagai kelemahan pemain media dari segi fungsi, tetapi harus diingat.

Kelebihan

  • memainkan streaming dan video pegun;
  • sokongan untuk sebilangan rekod format dan codec;
  • fleksibiliti tetapan;
  • membaca fail yang tidak lengkap dan rosak;
  • banyak fungsi tambahan;
  • hotkeys dan kombinasi yang sesuai.

keburukan

  • intensif sumber daya sendiri – bukan untuk komputer yang lemah;
  • maklum balas negatif daripada iklan yang semakin mengganggu.

PotPlayer

Penilaian: 4.8

PotPlayer

Pada kenalan pertama dengan PotPlayer, ada perasaan kuat bahawa ini adalah 'adik lelaki' KMPlayer yang dinyatakan di atas. Ini benar sekali, kerana KMPlayer menjadi asas untuk penciptaan PotPlayer, tetapi sudah ada di dinding studio lain – Kakao Corp., di mana salah satu pengarang KMPlayer berpindah pada satu masa. Sehingga 2017, pemain media tersebut mempunyai nama penuh Daum PotPlayer, tetapi awalan Daum telah dikeluarkan dalam versi baru-baru ini.

PotPlayer sangat mirip dengan prototaip dalam reka bentuk dan antara muka. Aplikasi ini sama mudah digunakan dan fleksibel dalam tetapan. Pengguna rata-rata tidak akan melihat perbezaan keupayaan – PotPlayer juga dapat memainkan semua format dan codec yang dapat difahami, memanipulasi kekunci panas, memainkan aliran, mengenali fail media yang rosak dan tidak lengkap, memainkan trek audio yang berbeza, menunjukkan sari kata (termasuk dari fail luaran ), sambungkan pemalam DSP dan banyak lagi.

Dengan semua kelebihan yang disenaraikan di atas, salah satu kelebihan terpenting pemain media ini adalah pengoptimuman yang ditingkatkan dan penolakan sedar pemaju untuk menyokong fungsi yang jarang digunakan demi prestasi. Oleh itu, walaupun pada sistem yang lemah, PotPlayer dapat berfungsi dengan betul dan memainkan video dalam definisi tinggi tanpa ketinggalan. Pada masa yang sama, jumlah kit edaran pemain adalah minimum dan tidak dapat dibandingkan dengan KMPlayer yang mengerikan.

Tidak seperti nenek moyangnya, PotPlayer tidak memaksa pengguna untuk menonton iklan atau memasang perisian pihak ketiga untuk tujuan pemasaran. Ini adalah salah satu faktor utama dalam peralihan pengguna secara besar-besaran ke PotPlayer dan bukannya KMPlayer. Tetapi yang terakhir masih relevan kerana kemampuan untuk menyelesaikan sejumlah masalah tertentu.

Kelebihan

  • kerja betul cepat;
  • antara muka yang mudah dan intuitif;
  • banyak tetapan;
  • semua kelebihan utama KMPlayer lain;
  • pengoptimuman yang baik dan intensiti sumber yang rendah;
  • percuma dan tanpa iklan.

keburukan

  • mungkin tergantung pada fail yang rosak.

VLC

Penilaian: 4.

VLC

Sebagai kesimpulan, marilah kita mempertimbangkan projek lain dengan populariti dan pengiktirafan di seluruh dunia, yang dimulakan pada tahun 1996 sebagai pemain media VideoLAN. Sudah dari namanya menjadi jelas bagi banyak pihak bahawa penekanan ketika membuat produk diberikan pada bekerja dengan streaming video di semua jenis rangkaian.

Idea untuk membuat pemain media sebahagian besarnya adalah keinginan untuk menyelesaikan masalah menonton video dalam talian sebelum masih menjadi arus perdana (hampir 10 tahun tersisa sebelum munculnya YouTube). Matlamat utama yang ditetapkan oleh pemaju untuk produk akhir, pada masa yang sama, menyelesaikan beberapa masalah perantaraan, seperti pemutaran fail yang dimuat turun yang betul, termasuk dengan muat turun 'robek' protokol seperti torrent. Hari ini, semua pemain media yang menghargai diri sendiri memiliki kemampuan ini, tetapi masih peluang untuk berjaya membuka video yang rosak dalam VLC rata-rata lebih tinggi daripada pemain lain.

VLC diciptakan dengan harapan merangkumi sistem yang lemah, sehingga para pembangun memberi perhatian maksimum pada pengoptimuman. Selama 10 tahun terakhir, antara muka aplikasi hampir tidak mengalami perubahan besar, tetap sama minimalis. Pada masa yang sama, program itu sendiri telah 'ditumbuhi' dengan banyak add-on dan add-on, berubah menjadi pemain lintas platform yang kuat dengan keserasian yang luar biasa fleksibel dan kemampuan untuk mengintegrasikan ke dalam perisian lain berkat komponen ActiveX yang sudah ada.

VLC menyokong pemasangan sambungan yang memperkayakan fungsi yang sudah ada. Dengan cara yang sama, anda boleh memuat turun dan memasang tema yang mengubah penampilannya di luar pengiktirafan, kerana ia senang dan disukai pengguna.

Kelebihan

  • pengiktirafan banyak format dan codec;
  • kemampuan yang lebih baik untuk memainkan fail 'rosak' dan kurang memuat;
  • kemudahan penyatuan ke dalam aplikasi lain;
  • pengoptimuman yang baik;
  • fleksibiliti tetapan;
  • kemudahan penggunaan;
  • merentas platform;
  • percuma sepenuhnya.

keburukan

  • pilihan peribadi dan pendapat subjektif pengguna.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen