11 monitor terbaik untuk jurugambar

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Dalam kepelbagaian pasaran monitor komputer ketika ini, anda boleh 'tersesat', tetapi ketika memilih monitor untuk tugas-tugas tertentu, pilihannya disempitkan dengan ketara. Semua ini juga berlaku untuk profesion jurugambar. Sesungguhnya, pada zaman digital sekarang, tidak cukup bagi seorang jurugambar untuk menguasai seni menetapkan bingkai, komposisi, penggambaran itu sendiri, dan sebagainya. Dia masih perlu melakukan kerja yang agak serius dalam pemprosesan gambar: pembetulan warna, penghapusan artifak yang tidak diingini, retouching, kolaj, dll. Untuk melakukan kerja ini dengan cekap, anda memerlukan monitor dengan ciri-ciri tertentu. Dan kami memberikan penilaian khas monitor terbaik untuk jurugambar berdasarkan hasil penyelidikan pasaran oleh pakar.

Cara memilih monitor untuk jurugambar

Sebagai permulaan, kami akan menggariskan prinsip asas memilih monitor untuk bekerja dengan foto, supaya anda tidak hanya memahami dengan jelas mengapa pakar kami memasukkan model ini atau model itu dalam ulasan, tetapi juga, mungkin, dipandu oleh prinsip-prinsip ini pada masa akan datang jika anda tiba-tiba memutuskan untuk mengemas kini armada peralatan anda.

Jenis matriks

Salah satu parameter yang paling penting, dan praktikalnya tidak ada kompromi mengenai monitor untuk jurugambar.

Terdapat tiga jenis LCD 'pasaran' utama: TN, VA dan IPS.

  1. Yang pertama tidak langsung, kerana dicirikan oleh rendering warna terburuk dan sudut pandangan yang mengerikan. Kecondongan atau putaran monitor sedikit pun – penyimpangan warna bermula, dengan cepat menjadi kebalikan, seperti yang negatif. Kelebihan utama matriks ini adalah tindak balas pantas – bagus untuk permainan, tetapi ini bukan masalah kita.
  2. VA (MVA, PVA sama) sudah lebih baik dan, pada prinsipnya, sesuai untuk pemprosesan foto yang tidak terlalu menuntut. Penyampaian warna di sini masih belum sempurna, walaupun kontrasnya tinggi.
  3. IPS adalah apa yang kita perlukan. Sinonim teknologi – SFT, PLS, IGZO dan AHVA – adalah semua varian teknologi yang sama dengan perubahan dan penambahbaikan yang berbeza, tidak terlalu mendasar. Ini adalah teknologi rendering warna terbaik yang terdapat di pasaran komersial. Dari segi kontras, ia kehilangan sedikit daripada dua yang sebelumnya, tetapi dari segi gabungan faktor, tidak ada alternatif lain untuk IPS.
  4. Ya, masih ada OLED, yang pertama kali muncul di telefon pintar, dan sekarang secara beransur-ansur memasuki pasar monitor. Namun, bagi jurugambar, pilihan ini masih lembab, dan kami tidak akan memperhatikannya dalam penilaian.

Gamut warna

Terdapat beberapa standard yang diterima umum untuk mewakili julat warna – sRGB, Adobe RGB, ProPhoto RGB, dan lain-lain.

  1. Untuk berfungsi dengan baik dengan grafik, monitor mesti dapat menampilkan sekurang-kurangnya 95% ruang warna sRGB. Ini cukup untuk bekerja dengan fotografi potret biasa dan grafik lain, tidak terlalu menuntut. Nilai yang lebih rendah akan memberikan gambar yang pudar dengan tepu rendah.
  2. Ruang warna Adobe RGB jauh lebih luas, dan monitor dengan liputan ini sudah diperlukan bagi mereka yang tugasnya lebih serius. Ini boleh berfungsi dengan percetakan berkualiti tinggi moden, pelbagai pasca-produksi di pawagam serius, dll.

Tetapi seseorang harus memahami bahawa bagi jurugambar 'biasa', liputan seperti itu mungkin akan berlebihan. Kesan sebaliknya boleh berlaku, apabila apa yang kelihatan terang dan berwarna pada monitor super seperti itu menjadi 'pucat' pada monitor pengguna biasa. Ini tentu saja bukan keputusan, dan monitor dapat dikalibrasi dengan sewajarnya, tetapi anda perlu memahami dengan jelas untuk tugas apa yang sedang dibeli oleh peranti ini.

Kedalaman warna

Parameter penting lain adalah penggredan julat warna yang dipaparkan. Jadi, matriks IPS yang paling kami minati memberikan kedalaman 8-bit untuk setiap komponen warna. Oleh itu, monitor ini mampu menampilkan 16 juta warna. Model yang lebih 'maju' dan, dengan demikian, model yang mahal mempunyai kedalaman 10-bit (selalunya secara fizikalnya masih 8 bit, tetapi ada peniruan lebih lanjut menggunakan teknologi FRC), dan ini sudah lebih dari satu bilion warna.

Dan di sini adalah pantas untuk menunjukkan titik penting – semua kelebihan kedalaman 10-bit akan dapat dilihat hanya jika monitor disambungkan melalui DisplayPort. Antara muka “popular” lain – DVI dan HDMI secara fizikal tidak dapat menyediakan lebih daripada 8 bit setiap komponen.

Jenis lampu latar

Piksel dalam matriks kristal cecair tidak menyala dengan sendirinya. Untuk melihat gambar, mereka perlu disorot dengan sesuatu. Monitor moden paling kerap menggunakan lampu latar diod pemancar cahaya (LED). Seperti yang dijangkakan, teknologi ini mempunyai kaedah pelaksanaan yang berbeza.

  1. Jenis teknologi yang paling biasa adalah W-LED. 'W' di sini bermaksud Putih, iaitu putih, tetapi ada beberapa kebodohan di sini. Sebenarnya, lampu latar LED memancarkan cahaya biru, sedangkan fosforus kuning yang dilaluinya menjadikannya putih. Pelaksanaan sedemikian mendekatkan liputan ruang warna kepada 100% sRGB – bagus, memberikan harga yang berpatutan untuk monitor – baik, memberikan warna kebiruan yang jelas – buruk. Dan ini buruk bukan hanya untuk keindahan pembiakan warna, tetapi juga untuk kesihatan – spektrum biru meletihkan mata. Pengilang keluar dari situasi ini dengan menekan sebahagian spektrum biru secara paksa.
  2. Alternatif untuk pilihan ini ialah lampu latar RGB-LED. Ini menggunakan ketiga-tiga warna LED untuk membentuk putih tulen. Selain menyelesaikan masalah warna biru, ia juga memperluas liputan ruang warna dengan mendekati Adobe RGB. Tetapi disebabkan oleh fakta bahawa LED dengan warna yang berbeza mempunyai tempoh penurunan yang berbeza, monitor tersebut mempunyai jangka hayat yang pendek sebelum warna mulai kehilangan keindahannya.
  3. Akhirnya, GB-LED adalah pilihan terbaik untuk jurugambar. Terdapat lampu LED hijau dan biru di lampu latar, tetapi cahaya dari mereka melewati fosfor merah. Oleh itu, gamut warna RGB-LED terluas dipelihara, tetapi masalah ketahanan dan kecekapan tenaga diselesaikan. Tidak perlu mencari model seperti itu sahaja, tetapi jika anda tahu pasti bahawa anda harus bekerja dengan ruang Adobe RGB, lebih baik mencari matriks seperti itu dalam penilaian atau anda sendiri.

Keseragaman kelipan dan lampu latar

Sedikit lebih banyak mengenai penekanan, kerana parameter ini juga penting. Dengan munculnya era monitor LCD, terdapat kesalahpahaman bahawa sekarang kita akan melupakan kerlipan monitor CRT yang melemahkan. Anehnya, skrin LCD juga boleh berkelip.

Kenyataannya adalah bahawa kecerahan skrin di kebanyakan monitor LCD diatur oleh denyut hidup / mati denyut LED lampu latar (PWM). Kesan ini tidak dapat dilihat pada kecerahan maksimum, tetapi masih mempengaruhi keletihan mata. Dan dengan penurunan kecerahan, kesan ini bahkan dapat dilihat.

Sekiranya anda berhasrat untuk menghabiskan banyak waktu di monitor, lebih baik menjaga model dengan teknologi Flicker-Free yang dilaksanakan. Baru-baru ini, pengeluar mula membuat monitor sedemikian untuk jurugambar dengan prinsip menggabungkan PWM dan variasi voltan, atau bahkan hanya voltan. Ini mengurangkan kerlipan ke nilai yang dapat diabaikan atau menghapusnya sama sekali.

Mengenai keseragaman pencahayaan – ini adalah topik yang menyakitkan bagi banyak model dan juga keseluruhan siri. Lebih-lebih lagi, keseragaman ini boleh berbeza antara monitor jenama dan kumpulan yang sama. Terdapat sebab-sebab yang tidak akan kita selidiki, kita hanya akan mengatakan bahawa anda hanya boleh memfokus pada ulasan di Internet secara umum, tetapi semasa membeli, tetap wajib menghidupkan monitor secara peribadi dan menjalankan ujian, memastikan keseragaman lampu latar sesuai dengan anda.

Permukaan skrin

Dan yang terakhir adalah jenis permukaan. Bezakan antara permukaan berkilat, matte dan separa matt. Mari kita teliti jenis ini.

  1. Berkilau memberikan lebih banyak kecerahan, ketepuan dan warna hitam yang sangat baik, serta kontras pada umumnya. Tetapi mereka sangat silau dan dengan latar belakang gelap pengendali pasti akan melihat bayangannya secara terperinci. Tudung dapat menyelamatkan anda dari silau, tetapi tidak ada yang dapat menolong anda dari renungan. Tetapi warnanya berair, tidak diragukan lagi.
  2. Permukaan matte hampir merupakan penyelesaian lengkap untuk masalah silau dan pantulan, tetapi tidak memberikan kontras ekspresif dan warna bisu. Permukaan matte juga mempunyai fenomena seperti 'kesan kristal', tetapi tidak dapat dilihat oleh semua orang. Untuk keperluan tidak terlalu keterlaluan untuk ketepatan warna, pilihan ini sesuai.
  3. Semi-matt – kompromi antara pilihan pertama dan kedua baik dari segi sifat permukaan dan harganya. Hanya ada di antara dan tanpa 'kesan kristal'.

Penarafan monitor terbaik untuk jurugambar

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Monitor terbaik untuk jurugambar peringkat permulaan 1 IIYAMA PROLITE XUB2792QSU-1 27 ” 19 544 RUB
2 VIEWSONIC VX3211-2K-MHD 31.5 ” 17 160 gosok.
3 AOC U2777PQU 27 ” RUB 21,890
Monitor terbaik untuk jurugambar jarak jauh 1 ASUS MG279Q 27 ” RUB 33 988
2 NEC MULTISYNC EA275WMI 27 ” RUB 33,290
3 DELL P2415Q 23.8 ” RUB 30,659
4 LG 27UK850 27 ” RUB 39,411
5 BenQ SW2700PT RUB 37,563
6 ASUS PA328Q 32 ” RUB 70 385
Monitor terbaik untuk jurugambar profesional 1 DELL UP2718Q 27 ” RUB 105,000
2 ASUS PROART PA32UC-K 32 ” RUB 179,400

Berdasarkan data dari https://rankquality.com/monitors/.

Monitor terbaik untuk jurugambar peringkat permulaan

Dalam pencalonan pertama penarafan, kami akan mempertimbangkan empat monitor dengan ciri minimum yang mencukupi untuk karya penuh jurugambar. Kedudukan mereka sebagai 'tahap asas' agak sewenang-wenang, kerana mana-mana dari mereka jauh lebih baik dan lebih mahal daripada monitor pejabat atau rumah biasa.

IIYAMA PROLITE XUB2792QSU-1 27 ”

Penilaian: 4.9

IIYAMA PROLITE XUB2792QSU-1 27

Dalam edisi pertama, kami menghadirkan versi paling sederhana dari yang boleh dianggap sebagai monitor lengkap untuk jurugambar. Segala-galanya di sini dipastikan minimum, termasuk harganya (tentu saja), tetapi cukup untuk pelbagai karya dalam industri fotografi dan reka bentuk. Pengilangnya adalah syarikat Jepun IIYAMA, yang terkenal dengan TV dan monitor canggih.

Diagonal model ini adalah 27 “, dimensi keseluruhannya 611x397x230mm, beratnya 6,10 kg. Ia menggunakan elektrik sehingga 33W. Bekalan kuasa dipasang ke dalam casing. Sepasang pembesar suara stereo asas masing-masing 2W juga terpasang. Reka bentuk pendirian memberikan kemampuan untuk menyesuaikan kedudukan layar dalam ketinggian dan menyala. 90 darjah.

Jenis matriks di sini adalah IPS standard dengan lampu latar LED dengan penekanan biru berlebihan dan teknologi anti-flicker Bebas Flicker. Bahkan teknologi kadar penyegaran berubah-ubah FreeSync dilaksanakan untuk diselaraskan dengan kad video. Frekuensi maksimum ialah 75 Hertz. Masa tindak balas matriks adalah 5 ms.

Resolusi skrin model ini adalah 2560×1440 dengan titik titik 0.233mm. Kecerahan – 350cd / m2, kontras – 1000: 1. Nisbah kontras dinamik dalam model ini adalah 5 juta hingga 1. Di sini kita menunjukkan nisbah kontras dinamik hanya sebagai contoh, dan dalam keterangan lebih lanjut, kita akan menghilangkan penunjuk ini dengan nilai-nilai yang membingungkan, kerana maklumatnya dalam subjek monitor untuk jurugambar cenderung menjadi nol.

Liputan ruang warna sRGB dalam model ini hampir 100% – 'hampir' ini secara asasnya tidak mempengaruhi kesesuaian monitor untuk karya berkualiti tinggi jurugambar. Kedalaman warna dibentuk mengikut prinsip meluas '8 bit plus 2 bit-metode FRC) – kita mendapat lebih dari satu bilion warna.

Set antara muka termasuk DisplayPort, HDMI, DVI-D (HDCP), audio untuk fon kepala, dua port USB Type A, satu USB Type B, hub USB untuk 2 port versi 3.0.

Secara amnya, ini adalah 'pekerja anggaran' yang sangat baik untuk jurugambar pertengahan. Betul, tidak ada akibat yang tidak dapat dielakkan dari anggaran ini – 'artifak' dalam bentuk suar, kesan gla- dan kristal, salinan dengan piksel yang pecah jarang dapat ditemui. Secara umum, menurut jurugambar itu sendiri, untuk tugas biasa 'artifak' bukanlah masalah yang kritikal.

Kelebihan

  • pelarasan ketinggian;
  • beralih ke kedudukan potret;
  • skrin separa matt ditambah lapisan anti-reflektif tambahan;
  • harga yang agak berpatutan.

keburukan

  • kos yang dijelaskan bagi kelas anggaran.

VIEWSONIC VX3211-2K-MHD 31.5 ”

Penilaian: 4.8

VIEWSONIC VX3211-2K-MHD 31.5

Nombor kedua dalam pencalonan penarafan ini adalah monitor skrin lebar (16: 9) tanda dagangan VIEWSONIC, yang, dari segi ciri dan harganya, sesuai untuk jurugambar dan pereka dengan tugas profesional, tetapi tidak sangat spesifik.

Monitor ini sudah terkesan dengan pepenjuru 31.5 inci, dimensi 730x496x230mm dan berat 7.03 kg. Menggunakan elektrik sehingga 50W (Energy Star 7.0). Bekalan kuasa ada dalam kes itu. Juga terdapat sepasang pembesar suara stereo 2.5W.

Resolusi, seperti pepenjuru yang begitu besar, tidak begitu mengagumkan – hingga 2560×1440, tetapi dapat diterima untuk monitor dengan ciri-ciri tersebut dan harga yang berpatutan. Matrix – IPS-SuperClear dengan lampu latar WLED. Lebihan bahagian spektrum biru ditekan oleh cara terbina dalam ke tahap yang boleh diterima. Kerlipan lampu latar dikurangkan dengan teknologi Flicker-Free. Kadar bingkai hingga 75Hz. Huruf kecil – 24-83kHz.

Sudut pandang dalam kes ini adalah khas untuk matriks IPS – 178 darjah dalam kedua-dua dimensi. Parameter ini akan sama persis untuk semua monitor lain untuk jurugambar dalam ulasan, jadi kami tidak akan mengulanginya. Masa tindak balas matriks yang dituntut ialah 3ms, yang terlalu curiga, tetapi tidak penting. Kecerahan maksimum ialah 250 cd. per persegi meter, kontras (fizikal) – 1200: 1. Ketumpatan titik nampaknya rendah – 93PPI, tetapi di sini anda tidak boleh melupakan nisbah resolusi maksimum dan pepenjuru besar. Titik nada ke semua arah – 0.2727mm.

Salah satu parameter yang paling penting adalah liputan ruang warna di sini sesuai dengan 100% sRGB. Kedalaman warna dibuat menggunakan teknologi pseudo-10-bit, iaitu lebih dari satu miliar warna ditampilkan menggunakan 8 bit nyata, ditambah teknologi pemodelan FRC.

Kumpulan antara muka minimalis, tetapi cukup mencukupi dalam konteks model ini: input video D-Sub (resolusi maksimum Full HD), DisplayPort 1.2 dan HDMI 1.4; input dan output audio, standard 3.5 mm.

Sifat permukaan layar, menurut pakar kami, bahkan merupakan persilangan antara matte dan semi-matte. Pada masa yang sama, kesan kristal dapat dilihat sangat sedikit, dan perlindungan anti silau pasti berada pada ketinggian.

Pakej termasuk monitor, kabel kuasa, kabel DisplayPort, kabel audio, pemegang fon kepala (logam), manual.

Kelebihan

  • pepenjuru besar;
  • satu bilion warna (pseudo 10 bit kedalaman);
  • peningkatan kontras;
  • permukaan tanpa silau;
  • bahan dan mutu kerja yang kukuh, berkualiti;
  • lekapan rak yang sempurna ke permukaan dan kestabilan kerja;
  • harga yang agak berpatutan.

keburukan

  • kerja tidak stabil pada kadar bingkai maksimum 75Hz.

AOC U2777PQU 27 ”

Penilaian: 4.7

AOC U2777PQU 27

Penarafan monitor terbaik untuk jurugambar pada tahun 2019 mengikut versi meneruskan model tanda dagangan AOC. Pengilang Taiwan AOC International mempunyai sejarah yang mendalam dan gemilang dan kini menjadi sebahagian daripada teknologi terkenal yang memegang Teknologi TPV.

Monitor yang dibentangkan mempunyai pepenjuru yang lebih kecil daripada yang sebelumnya – 27 inci, tetapi mempunyai prestasi yang lebih tinggi. Dan pepenjuru yang lebih kecil sama sekali tidak merugikan, kerana dimensi seperti itu masih banyak, dan dimensi besar monitor untuk jurugambar mungkin berlebihan dan tidak membawa manfaat praktikal.

Dimensi peranti adalah 615x531x194mm, berat monitor yang lebih kecil hampir sama dengan yang sebelumnya – 7.30 kg. Monitor menggunakan tenaga sehingga 45W (Energy Star 6), bekalan kuasa terpasang di dalamnya. Sepasang pembesar suara stereo 3W juga terbina dalam. Reka bentuk pemasangan rak membolehkan skrin diputar 90 darjah. Kedudukan ketinggian skrin pada dudukan dapat disesuaikan.

Jenis matriks dalam hal ini adalah IPS, seperti pada model di atas, dan lampu latar adalah jenis yang sama – WLED. Tetapi resolusi pasti menggembirakan – 4K, iaitu 3840×2160 dengan nisbah 16 hingga 9. Teknologi lampu latar berkelip tersedia. Kadar bingkai maksimum ialah 60Hz. Susunan piksel dengan langkah 0.1554mm. Tindak balas matriks – 4ms.

Bagi 'gambar' yang diterbitkan semula, keadaannya adalah seperti berikut. Gamut warna model ini sama dengan monitor yang dijelaskan di atas untuk jurugambar dari VIEWSONIC – ia sepenuhnya merangkumi ruang sRGB 100%. Kedalaman dibina berdasarkan prinsip yang sama – 8-bit per komponen dengan pemodelan dua bit tambahan menggunakan teknologi FRC. Ini memberikan paparan lebih dari satu bilion warna.

Kecerahan gambar – hingga 350 cd / m2, kontras statik – 1000: 1. Seperti yang anda lihat, kontrasnya 20% lebih kecil daripada monitor yang dinyatakan di atas, tetapi ini bukan kelemahan. Kontras inilah yang menjadi kebiasaan untuk matriks IPS, dan nilai tinggi VIEWSONIC secara objektif tidak dapat dipertikaikan dan kelihatan lebih seperti strategi pemasaran.

Set antara muka: DVI-D (HDCP), VGA (D-Sub), DisplayPort, HDMI 2.0, audio, 4 port USB Type A, satu USB Type B, hub USB 4-port versi 3.0.

Kelebihan

  • Resolusi 4K;
  • 100% sRGB;
  • satu bilion warna;
  • permukaan tanpa silau;
  • banyak antara muka, termasuk hab USB;
  • pusing 90 darjah;
  • penyesuaian ketinggian.

keburukan

  • terdapat kes berlakunya jalur menegak hitam secara tiba-tiba dalam tempoh jaminan.

Monitor terbaik untuk jurugambar jarak jauh

Pencalonan kedua dalam penarafan monitor terbaik untuk jurugambar pada tahun 2019 merangkumi banyak pilihan model menarik yang mungkin tumpang tindih dengan model bajet dengan sebilangan ciri, tetapi melebihi mereka yang lain. Dan walaupun semua perkara lain sama, monitor ini masih lebih baik, lebih dipercayai, lebih stabil, dan pada tahap yang lebih besar sesuai dengan ciri yang dinyatakan.

ASUS MG279Q 27 ”

Penilaian: 4.9

ASUS MG279Q 27

Dan kita akan mulakan dengan monitor, yang pada pandangan pertama tidak menarik dengan ciri-cirinya berbanding dengan anggaran tiga, tetapi pada masa yang sama jauh lebih mahal. Semua ini bukan tanpa alasan, kerana ini masih ASUS, dan ini sudah menjadi teknik dengan tanda-tanda kelas profesional.

Diagonal skrin model ini masing-masing berukuran 27 inci, dimensi dan berat masing-masing 625x559x238mm dan 7.30kg. Menggunakan bekalan kuasa terpasang sehingga 39W. Pada dudukan, layar dapat diputar ke posisi potret dengan gerakan sederhana, dan posisi layar dapat disesuaikan dengan ketinggian. Tubuh mempunyai sepasang pembesar suara stereo sederhana dengan kekuatan masing-masing 2W.

Resolusi skrin model ini adalah 2560×1440 piksel. Matrix – IPS dengan lampu latar LED tanpa kerlipan. Titik titik ialah 0.233 mm. Kecerahan – 350cd / m2. Kontras – 1000: 1.

Liputan ruang warna di sini sepadan dengan 100% sRGB. Kedalaman paparan naungan adalah 16 juta. Angka ini mungkin kelihatan lemah dengan latar belakang model sebelumnya, tetapi di sini anda perlu memahami bahawa dalam model ini pengeluar bertindak sangat jujur ​​- 8 bit murni digunakan tanpa 'manipulasi' pseudo-10-bit.

Keistimewaan model ini adalah, selain menjadi jurugambar, monitor dapat digunakan dengan selesa sebagai monitor permainan di waktu senggang anda. Ini difasilitasi oleh masa respons matriks yang baik – 4ms, kadar bingkai yang sangat tinggi – hingga 144Hz dan fungsi terbina dalam untuk menyegerakkan frekuensi dengan mod operasi kad video – FreeSync.

Monitor disambungkan ke Mini DisplayPort, DisplayPort dan dua soket HDMI. Terdapat output fon kepala. Sebagai tambahan kepada perkara di atas, terdapat dua lagi port USB Type A, satu USB Type B dan hub USB untuk 2 port standard 3.0.

Kelebihan

  • kualiti gambar yang tinggi;
  • rendering warna yang jujur;
  • Kadar bingkai 144Hz;
  • lapisan anti-reflektif;
  • pelarasan ketinggian dan beralih ke kedudukan potret;
  • ergonomi am;
  • boleh dijadikan permainan.

keburukan

  • jarang menemui spesimen dengan kesan cahaya kekuningan-kekuningan yang pelik.

NEC MULTISYNC EA275WMI 27 ”

Penilaian: 4.9

NEC MULTISYNC EA275WMI 27

Selanjutnya dalam pencalonan penarafan ini mengikuti model monitor khas yang dikeluarkan oleh NEC. Keunikan monitor ini adalah bahawa ia diposisikan oleh pengeluar sebagai penyesuaian yang optimum untuk digunakan dalam sistem multi-monitor. Ini adalah pilihan yang baik untuk para jurugambar dan pereka yang bekerja dalam pasca pengeluaran yang sangat kompleks.

Dimensi peranti – 639x418x230mm, berat – 8.70kg. Menganggap penempatan desktop pada pendirian dengan ketinggian, sudut kecondongan dan orientasi yang boleh disesuaikan (putaran 90 darjah). Terdapat juga kemungkinan pemasangan dinding sebagai panel. Semua monitor sebelumnya untuk jurugambar mempunyai peluang ini, tetapi di sini sangat penting dalam kerangka penggunaan dalam sistem multi-monitor. Menggunakan tenaga sehingga 57W (Energy Star 6.0). Bekalan kuasa terbina dalam. Terdapat juga sepasang pembesar suara stereo terbina dalam, tetapi semuanya hanya simbolik – masing-masing 1W.

Dalam pepenjuru 27 “kami memiliki matriks AH-IPS berkualiti tinggi dengan lampu latar WLED. Resolusi 2560×1440, laju penyegaran bingkai maksimum adalah 75Hz. Pancaran titik adalah 0,233 mm. Masa tindak balas matriks adalah 6 ms.

Kecerahan 'gambar' mencapai peningkatan nilai 350 cd / m2. Kontras standard untuk IPS ialah 1000: 1. Seperti model sebelumnya, ia menggunakan 8 bit 'jujur' untuk kedalaman warna, yang memberikan 16.7 juta warna. Liputan ruang warna sangat menarik di sini: 100% sRGB dan 97% AdobeRGB.

Untuk sambungan, inputnya adalah DisplayPort, HDMI, DVI-I. Terdapat output fon kepala, dan, yang sangat penting dalam contoh ini, terdapat output video DisplayPort. Antara muka lain: dua port USB Type A, satu USB Type B, hub USB untuk 2 port standard 3.0.

Fungsi tambahan yang berguna yang dilaksanakan dalam model ini adalah sensor kehadiran dan sensor cahaya.

Jaminan pembuatan untuk model ini adalah 36 bulan.

Kelebihan

  • terutamanya matrik berkualiti tinggi;
  • 97% liputan AdobeRGB;
  • sesuai digunakan dalam sistem multi-monitor;
  • Output video DisplayPort;
  • sensor tambahan;
  • Penyambung kunci Kensington;
  • peraturan sudut, ketinggian dan orientasi pada rak;
  • pemasangan kabel tersembunyi;
  • Waranti 3 tahun.

keburukan

  • komen pengguna kecil mengenai penentukuran kilang yang cuai.

DELL P2415Q 23.8 ”

Penilaian: 4.8

DELL P2415Q 23.8

Nombor ketiga dalam pencalonan penarafan ini adalah monitor lain dengan ciri khas, tetapi di sini akan ada lebih banyak dari pada contoh sebelumnya. Pengilang monitor – syarikat Amerika DELL – tidak memerlukan pengenalan khas.

Ini adalah monitor dengan pepenjuru yang jauh lebih kecil daripada yang sebelumnya – 23.8 “. Tetapi ini 'bukan bug, tetapi ciri', kerana dalam kombinasi dengan resolusi 4K 3840×2160 ini memberikan kepadatan piksel yang akan memuaskan jurugambar atau pereka yang paling rajin dengan yang paling tajam penglihatan.

Ia menggunakan matriks AH-IPS berkualiti tinggi yang sama seperti model sebelumnya dengan lampu latar WLED tanpa kerlipan dan sistem pampasan yang tidak rata. Kadar bingkai – hingga 76Hz. Titik dot – 0.13725mm. Masa tindak balas matriks adalah 6ms. Kecerahan dan kontras adalah 'standard' – masing-masing 300cd / m2 dan 1000: 1.

Bagi liputan ruang warna, semuanya sangat baik di sini, dan bahkan sangat bagus, memandangkan DELL berjaya mencapai kombinasi kualiti matriks, resolusi tinggi dan liputan gamut warna yang optimum, sambil meninggalkan monitor dalam julat harga yang lebih kurang atau lebih murah, baik untuk model dengan ciri profesional yang jelas. Khususnya dalam angka, ini dinyatakan seperti berikut. Liputan sRGB – hingga 98%, AdobeRGB – hingga 73% – ini adalah data penyelidikan profesional. Dari segi kedalaman warna, ia menggunakan skema pseudo-10-bit yang meluas dengan hasil lebih dari 1 bilion warna.

Parameter fizikal model ini adalah seperti berikut. Dimensi – 567x370x205mm, berat – 5.68kg. Penggunaan kuasa – hingga 50W atau hingga 90W dalam mod khas. Bekalan kuasa dalam kes itu. Dudukan menyediakan penyesuaian ketinggian dan putaran 90 darjah.

Antara antara muka terdapat input Mini DisplayPort, DisplayPort, HDMI 1.4; output audio dan DisplayPort; 4 port USB Type A, satu USB Type B, hub USB untuk 4 port versi 3.0.

Pakar juga menunjukkan bahawa ini adalah salah satu dari beberapa monitor yang menyediakan kemampuan untuk menyesuaikan overclocking matriks secara manual melalui menu biasa. Ini adalah topik yang sangat khusus, tetapi, menurut pakar kami, langkah seperti itu dari jurutera Dell telah lama ditunggu-tunggu.

Sebagai kesimpulan, harus dikatakan bahawa untuk mengungkapkan semua kemampuan monitor, ia memerlukan penentukuran yang teliti.

Kelebihan

  • Resolusi 4K;
  • lampu belakang tidak seimbang pampasan;
  • liputan luas ruang warna;
  • overclocking manual matriks melalui Menu OSD;
  • Output DisplayPort
  • prestasi tinggi secara umum secara umum dengan harga yang berpatutan.

keburukan

  • memerlukan penentukuran profesional yang teliti untuk melepaskan semua kemungkinan.

LG 27UK850 27 ”

Penilaian: 4.8

LG 27UK850 27

Selanjutnya, dalam peringkat monitor terbaik untuk jurugambar mengikut versi, kami bergerak seiring bertambahnya ciri-ciri model yang dipilih oleh pakar kami. LG 27UK850 adalah contoh monitor lanjutan yang sangat mencolok.

Mari kita mulakan secara tradisional dengan 'fizik' peranti. Dimensi model ini – 613x560x234mm, berat – 6.10kg. Dudukan memiliki semua alat mekanik untuk menyesuaikan ketinggian layar dan mengubahnya ke posisi potret. Monitor menggunakan hingga 50W (Energy Star 7.0) dan merupakan model pertama dalam tinjauan kami dengan bekalan kuasa luaran. Terdapat beberapa pembesar suara terbina dalam, masing-masing sangat berkuasa – masing-masing 5W.

Diagonal skrin model ini adalah 27 “, dan di sini kita tidak hanya melihat resolusi tinggi 4K 3840×2160, seperti pada versi sebelumnya, tetapi juga sokongan untuk julat dinamik HDR10 yang diperluas. Untuk foto super ekspresif, tanpa memperhatikan realisme, anda tidak dapat melakukan tanpa fungsi seperti itu, dan ini adalah hadiah sebenar untuk jurugambar dan artis foto.

Matriks di sini sama seperti pada dua model di atas – AH-IPS berkualiti tinggi tanpa kerlipan dengan lampu latar LED dan tindak balas 5 ms. Titik dot – 0.155mm. Bahkan ada fungsi FreeSync, yang bermaksud penyegerakan kadar bingkai dengan kad video. Walau bagaimanapun, julat frekuensi operasi 48-60Hz menunjukkan bahawa kemasukan fungsi ini tidak lebih dari sekadar strategi pemasaran, kerana makna praktikalnya dipersoalkan.

Peluang untuk kecerahan gambar dalam model ini, seperti yang diharapkan, juga meningkat – hingga 450cd / m2. Kontras adalah standard untuk jenis matriks ini – 1000: 1. Bagi liputan ruang warna, berikut adalah data pengeluar – 100% sRGB dan data dari penyelidikan bebas. Yang terakhir (penentukuran kilang, perkakasan dan manual) memang telah mengesahkan bahawa 'gamut warna' bervariasi sekitar 100% sRGB dan bahkan sekitar sedikit lebih tinggi daripada 70% AdobeRGB. Maksudnya, dalam hal ini, monitor sama baiknya dengan monitor sebelumnya. Kedalaman warna – pseudo-10bit – lebih daripada satu bilion warna.

Untuk menyambungkan monitor, antara muka HDMI 2.0 digunakan – 2 buah, USB (video) dan DisplayPort 1.2. Periferal boleh dihubungkan melalui USB Type A – 2 pcs, satu USB Type-C atau melalui hub USB dengan dua port 3.0.

Kelebihan

  • matriks berkualiti tinggi;
  • Resolusi 4K;
  • liputan luas ruang warna;
  • satu bilion warna kedalaman;
  • Sokongan HDR10 (semu);
  • reka bentuk bergaya;
  • pelarasan ketinggian dan putaran;
  • akustik yang baik di luar jangkaan.

keburukan

  • beberapa tuntutan pakar mengenai penentukuran momen yang sangat baik.

BenQ SW2700PT

Penilaian: 4.7

BenQ SW2700PT

Penarafan diteruskan oleh monitor profesional untuk jurugambar tanda dagangan Taiwan BenQ, yang pada masa pelepasannya jelas mahal bahkan bagi mereka yang sangat memerlukan ciri-cirinya. Tetapi sekarang, setelah beberapa tahun kami berpeluang membeli alat jurugambar dan pereka ini dengan harga yang berpatutan. Di samping itu, ia telah lulus ujian masa, yang juga penting.

Jadi, ini adalah monitor skrin lebar bingkai dengan pepenjuru kawasan kerja 27 “. Dimensinya 653x445x323mm, berat – 8.30kg. Ia boleh disesuaikan pada ketinggian pendirian dan berputar 90 darjah. Ia memakan suhu hingga 37W (Energy Star 6.0), bekalan kuasa terpasang di dalamnya.

Resolusi dengan dimensi sedemikian adalah 2560×1440, dot pitch adalah 0.2331mm. Ia menggunakan matriks AHVA yang unik (salah satu jenis IPS), yang direka khas untuk melengkapkan monitor profesional. Jenis lampu latar di sini adalah 'maju' – GB-LED tanpa penggunaan modulasi SHI, iaitu masalah kelipan dan warna biru yang berlebihan diselesaikan. Kecerahan maksimum yang dinyatakan ialah 350cd / m2. persegi, nisbah kontras – 1000: 1. Masa tindak balas matriks adalah 5ms.

Untuk kedalaman warna, matriks mampu menghasilkan satu bilion warna, dan bahkan ada alasan untuk mempercayai bahawa 10 bit 'jujur' berfungsi. Walau bagaimanapun, pengeluar tidak memberikan maklumat terperinci seperti itu, dan ini tidak begitu penting dalam konteks umum. Liputan ruang warna sangat luas: 100% sRGB dan 99% AdobeRGB.

DisplayPort, HDMI 1.4, DVI-D (HDCP) digunakan untuk menyambungkan monitor. Terdapat juga output fon kepala, dua port USB Jenis A, satu hab USB Type B. USB untuk 2 port USB 3.0. Bonus yang bagus adalah pembaca kad.

Kelebihan

  • matriks profesional berkualiti tinggi;
  • Lampu latar GB-LED;
  • 99% liputan AdobeRGB;
  • satu bilion warna (mungkin 'nyata' 10 bit kedalaman);
  • pelarasan dan putaran ketinggian;
  • pelindung (tudung) termasuk;

keburukan

  • ada spesimen dengan pencahayaan yang tidak rata, tetapi kecacatannya tidak signifikan.

ASUS PA328Q 32 ”

Penilaian: 4.7

ASUS PA328Q 32

Penyelesaian termahal di bahagian ini dari ASUS melengkapkan pencalonan penarafan monitor profesional untuk jurugambar peringkat pertengahan mengikut versi.

Ini adalah monitor skrin lebar profesional dengan ciri pepenjuru 32 “dan sangat luar biasa. Dimensinya ialah 735x615x240mm, berat – 11.68kg. Seperti yang lain, dudukan monitor membolehkan anda menyesuaikan kedudukan skrin dengan ketinggian dan mengubahnya menjadi posisi potret. Peranti ini menggunakan 138W , dan ada alasan yang baik untuk itu, yang dijelaskan di bawah: Bekalan kuasa terpasang di dalamnya. Terdapat juga pembesar suara stereo masing-masing 3W.

Salah satu sebab penting untuk penggunaan tenaga ini adalah sensor AHVA profesional berkualiti tinggi dengan resolusi 4K 3840×2160. Titik titik – 0.1845 mm (ketumpatan akhir – 138ppi). Lampu Latar – WLED tanpa kerlipan. Kadar bingkai – 76Hz. Masa tindak balas matriks adalah 6ms. Kecerahan yang dinyatakan ialah 350cd / m2. Kontras – 1000: 1.

Ia menggunakan kedalaman pseudo-10-bit per komponen warna, menghasilkan berbilion warna yang sudah kita ketahui. Pengilang juga menuntut liputan 100% sRGB, serta sokongan untuk ruang Rec.709 dan penentukuran kilang yang tepat. Bahkan ada jaminan piksel 'pembakaran' rasmi.

Model ini mengandungi sekumpulan teknologi eksklusif ASUS, yang diterapkan oleh syarikat ke dalam monitornya: sistem pemprosesan gambar VividPixel, Smart Contrast, Splendid, GamePlus, serta overclocking manual matriks menggunakan teknologi TraceFree.

Mungkin terdapat beberapa keraguan mengenai penggunaan lampu latar W-LED dalam model ini, tetapi penciptanya berjaya melakukan semuanya dengan sempurna dan mengimbangi kekurangan teknologi, memberikan pengguna manfaat yang sekunder – ketebalan kes yang berkurang dan, secara tidak langsung, penurunan jumlah kos. Juga, banyak ujian menunjukkan ketiadaan bunyi parasit sepenuhnya.

Tiga antara muka HDMI 2.0, Mini DisplayPort, DisplayPort digunakan untuk menyambungkan monitor. Terdapat output fon kepala. Terdapat juga sekumpulan port USB yang besar: empat USB Type A, satu USB Type B, hub untuk 4 port versi 3.0.

Sokongan terpadu untuk teknologi standard mudah alih untuk penghantaran gambar MHL dan fungsi tambahan: Pemilihan Nada Kulit, PbP, PiP.

Kelebihan

  • pepenjuru terbesar dalam pencalonan;
  • resolusi tinggi 4K;
  • matriks profesional berkualiti tinggi;
  • satu set fungsi tambahan dan teknologi penambahbaikan;
  • tahap profesional tinggi am.

keburukan

  • sebilangan pengguna menganggap harganya terlalu tinggi.

Monitor terbaik untuk jurugambar profesional

Pencalonan ketiga dan terakhir untuk Anugerah Pemantau Terbaik untuk Jurugambar 2019 mewakili kejuruteraan yang cemerlang. Ini adalah dua monitor termahal dan termaju dalam penggabungan kami. Pakar telah memilih dengan tepat penyelesaian ini dengan alasan nisbah harga-prestasi. Oleh kerana terdapat pilihan yang lebih mahal di pasaran, pembayaran lebih tinggi untuk mereka pasti tidak membenarkan dirinya dalam kerangka tugas yang mungkin dihadapi oleh seorang jurugambar walaupun tahap profesional tertinggi.

DELL UP2718Q 27 ”

Penilaian: 5.0

DELL UP2718Q 27

Mari kita pertimbangkan terlebih dahulu penyelesaian menarik dari DELL – monitor profesional skrin lebar 27 inci untuk jurugambar, artis, pereka dan penyunting video dengan ciri-ciri yang meninggalkan model-model di atas.

Dengan pepenjuru ini, dimensi monitor ialah 626x403x200mm. Semua fungsi rak – penyesuaian dan putaran – tersedia. Monitor menggunakan tenaga sehingga 90W (hingga 120W dalam mod luar biasa), bekalan kuasa terpasang di dalamnya.

Resolusi skrin – 4K 3840×2160. Titik titik – 0.1554mm. Ia menggunakan matriks AH-IPS profesional berkualiti tinggi dengan teknologi lampu latar FALD progresif. Tindak balas matriks – 6ms. Dan tentu saja 10-bit, jadi kedalaman warna memberikan lebih dari satu bilion warna tanpa peniruan atau simulasi.

Pada saat dilancarkan pada tahun 2017, model ini adalah yang pertama di dunia (!), Di mana sokongan penuh yang lengkap untuk julat dinamik tinggi HDR10 telah dilaksanakan, tanpa sebarang tempahan dan awalan 'pseudo'. Pembangun berjaya merealisasikan pencapaian luar biasa ini dengan pengenalan lampu latar zon 384.

Berdasarkan perkara di atas, ciri-ciri selanjutnya akan difahami sepenuhnya. Malah kecerahan maksimum nominal monitor ini sendiri tinggi – 400 cd / m2. Dalam mod HDR, ia meningkat menjadi 1000 cd / m2. Kontras – 1000: 1.

Dari segi liputan ruang warna, petunjuk di sini bercakap untuk diri mereka sendiri. Gamut warna asli adalah 100% sRGB, AdobeRGB, REC.709 dan bahkan 97.7% dari DCI-P3 yang baru.

Untuk menyambungkan monitor, terdapat dua port HDMI 2.0a, Mini DisplayPort dan DisplayPort 1.4. Terdapat output fon kepala dan satu set antara muka USB: empat USB Type A, satu USB Type B, hub untuk 4 port USB 3.0.

Kelebihan

  • Resolusi 4K;
  • matriks 10-bit berkualiti tinggi;
  • liputan luas semua piawaian ruang warna yang popular;
  • lampu latar berteknologi tinggi dan kuat;
  • HDR sebenar (bukan semu);
  • keseluruhan komponen dan pelaksanaan teknologi yang berkualiti tinggi.

keburukan

  • Pampasan tidak sekata lampu latar tidak berfungsi dalam mod emulasi untuk ruang warna.

ASUS PROART PA32UC-K 32 ”

Penilaian: 4.9

ASUS PROART PA32UC-K 32

Dan melengkapkan keseluruhan penarafan kami adalah karya agung dari ASUS, yang keluar baru-baru ini – hanya tahun lalu, dan segera menetapkan keseluruhan siri rekod. Selama ini, setiap orang yang dapat mengalaminya, dan sudah dapat direkomendasikan dengan selamat kepada para jurugambar yang, untuk beberapa alasan, memerlukan ciri-ciri keterlaluan tersebut.

Sebelum menyenaraikan bilangan ciri kering, perlu dibuat penerangan umum di kompleks. Model ini adalah monitor kelas profesional yang menampilkan teknologi quantum dot yang inovatif. Ini menjamin liputan ruang warna: 100% sRGB, 99.5% Adobe RGB, 85% Rec. 2020, dan 95% DCI-P3. Kecerahan (maksimum) mencapai nilai 1000cd / m² yang belum pernah terjadi sebelumnya dan belum pernah terjadi sebelumnya. Untuk membuatnya sejelas mungkin, dengan kecerahan seperti itu, timbul keinginan subjektif untuk memakai kacamata hitam. Ini adalah salah satu penyelesaian monitor terbaik di dunia hari ini bagi para profesional yang melakukan kerja profesional dalam bidang pemprosesan gambar dan video.

Sekarang mari kita lihat ciri-ciri lain. Diagonal 32-inci secara langsung menentukan dimensi monitor – 727x470x229mm dan sebahagian besar beratnya – 11,40 kg. Semua ergonomi dari segi menyesuaikan kedudukan skrin dilaksanakan pada tahap tertinggi.

Resolusi matriks di sini ialah 4K 3840×2160, dot pitch ialah 0.1845 mm. Masa tindak balas adalah 5ms. Kadar bingkai – hingga 65Hz. Lebih daripada satu bilion warna dipaparkan. Juga dalam model ini, seperti yang sebelumnya, teknologi HDR10 julat dinamik tinggi yang 'benar' dilaksanakan.

Untuk menyambungkan monitor, anda boleh menggunakan empat port standard HDMI 2.0b, USB (video), DisplayPort 1.2. Terdapat output fon kepala. Periferal boleh dihubungkan melalui USB Type A (2 pcs), USB Type B, USB Type-C, hub untuk 2 port USB 3.0. Terdapat juga port Thunderbolt3 dengan kadar pemindahan hingga 40Gbps, menyokong USB 3.1 Gen 2 dan DisplayPort 1.2. Sehingga dua monitor 4K tambahan boleh disambungkan ke monitor.

Kelebihan

  • kualiti gambar yang luar biasa;
  • teknologi inovatif titik kuantum;
  • kecerahan yang belum pernah terjadi sebelumnya sebelum penampilan model ini (antara peranti dengan tahap yang sama);
  • pelaksanaan HDR10 yang benar;
  • pepenjuru besar;
  • Resolusi 4K;
  • liputan ruang warna yang paling luas;
  • senarai keseluruhan inovasi dan penambahbaikan.

keburukan

  • pucat jika dibandingkan dengan faedahnya.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen