11 kad rakaman video terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Jenis komponen komputer ini, seperti kad rakaman video, tidak dapat disebut arus perdana, dan tidak ada sebilangan besar model di pasar jika dibandingkan dengan motherboard atau kad video yang sama. Walaupun begitu, untuk beberapa tugas penting, alat seperti itu ternyata menjadi penyelesaian yang sangat berkesan, dan dalam beberapa kes satu-satunya yang mungkin. Kakitangan editorial majalah ini memberi anda ulasan panjang lebar mengenai kad rakaman video terbaik, menurut pakar kami, pada separuh pertama tahun 2020.

Apa itu kad tangkapan video

Pertama, mari kita tentukan terminologi dan mengarahkan pembaca secara ringkas ke topik. Mungkin bagi anda bahawa kad rakaman video akan menjadi penyelesaian mudah, berkesan dan murah untuk tugas-tugas mendesak, yang mungkin anda tidak ketahui.

Jadi, kad tangkapan video, mengikut konsep asalnya, adalah peranti elektronik yang direka untuk menukar isyarat analog menjadi aliran video digital. Peranti boleh dalaman – dihubungkan terus ke papan induk melalui antara muka PCI atau PCI-E, atau luaran – dengan sambungan, paling sering melalui USB. Secara beransur-ansur, dengan perkembangan teknologi dan terjemahan dari semua yang mungkin menjadi digital, pengeluar mula meninggalkan antara muka analog yang memihak kepada yang eksklusif digital. Oleh itu, bahkan konsep 'menangkap' berkaitan dengan aliran digital tetap menjadi formaliti, dan tidak lebih dari sekadar rakaman.

Sebenarnya, fungsi menangkap video dapat dilakukan dengan kad video di komputer, dan bahkan pemproses pusat itu sendiri dengan modul video bersepadu. Namun, hanya sebilangan tugas yang dapat diselesaikan dengan cara ini, dan tentu saja bukan rakaman program TV darat atau satelit. Sekiranya kita bercakap mengenai streaming permainan, terutama dalam definisi tinggi, atau mengenai sistem pengawasan video terpusat dengan rakaman video aliran dari beberapa kamera, anda sama sekali tidak dapat melakukan tanpa peranti yang berasingan.

Kad tangkapan video membolehkan anda merakam aliran video dengan melewati kad video dan bahkan dalam beberapa kes komputer seperti itu. Peranti sedemikian bukan sahaja dapat memunggah sistem secara radikal dan mencegah kelewatan yang tidak menyenangkan dan sering membawa maut, tetapi juga untuk menyelesaikan kemungkinan mendasar untuk melakukan tugas yang di luar kemampuan kad video yang paling berkuasa.

Kad tangkapan video sering juga disebut kad tangkapan video – ini adalah sinonim dan bermaksud perkara yang sama. Di samping itu, adalah berguna untuk mengetahui bahawa penala TV yang berdiri sendiri pada dasarnya tidak lebih daripada kad rakaman video, hanya dengan pengkhususan yang lebih jelas.

Cara memilih kad rakaman video

Sekarang mari kita analisis secara ringkas ciri-ciri utama yang akan membantu anda membuat pilihan khusus ketika membeli kad rakaman video.

Dalaman atau luaran

Bertentangan dengan kepercayaan popular, mereka mengatakan, luaran pasti lebih baik daripada dalaman, perkara ini jauh dari jelas. Sebenarnya, terdapat kebaikan dan keburukan dalam kedua-dua faktor bentuk tersebut.

Kelebihan jelas kad rakaman video luaran adalah mudah alih. Ia boleh dilumpuhkan pada bila-bila masa dan dipindahkan ke komputer lain. Sebaliknya, kad dalaman mempunyai “perantara” yang jauh lebih sedikit yang mempengaruhi kelajuan pemprosesan data, dan kerana sambungan langsung ke papan induk, secara definisi, mereka menyediakan pertukaran data secepat mungkin. Sebaliknya, jika kad dalaman digantung, anda perlu menghidupkan semula komputer sepenuhnya, sementara kad luaran akan mencukupi untuk mematikannya sendiri.

Cadangan umum pakar dalam hal ini adalah seperti berikut. Sekiranya anda merancang untuk mengkonfigurasi stesen kerja pegun untuk streaming definisi tinggi, atau sistem pengawasan video terpusat yang hanya akan khusus dalam hal ini, lebih baik memilih kad rakaman video dalaman. Sekiranya komputer sering digunakan untuk tujuan lain, yang mana kehadiran perkakasan tambahan dan sementara yang tidak diperlukan dalam sistem tidak bermakna atau bahkan tidak diingini, adalah optimum untuk memilih sesuatu yang sesuai dengan kad rakaman video luaran.

Sebaiknya jika anda membeli kad luaran, maka pilihlah model dengan antara muka yang tidak lebih rendah daripada USB 3.0. Ini akan mengurangkan perbezaan kelajuan pemprosesan dan pemindahan data.

Kualiti dan kelajuan sambungan Internet yang ada

Seberapa cepat dan stabil sambungan Internet anda secara langsung boleh mempengaruhi pilihan kad rakaman video. Oleh itu, pada sambungan dengan lebar jalur yang tidak mencukupi, anda tidak dapat melakukan streaming dalam definisi ultra tinggi. Perkara lain ialah papan itu boleh dibeli dan 'untuk pertumbuhan', dengan anggapan prospek peningkatan kualiti komunikasi. Tetapi jika peningkatan seperti itu tidak diramalkan, tidak ada gunanya membeli bayaran jalan.

Perkara yang sama berlaku untuk kad yang menyokong pelbagai sumber. Untuk sistem rakaman video, pemerolehan sedemikian adalah suatu keperluan, tetapi untuk stesen streaming, ia adalah pembaziran wang yang tidak berguna.

Berkenaan dengan kelajuan sambungan dalam konteks streaming, maka untuk kualiti SD 480p, 3Mbps akan cukup (jika saluran tidak dimuat dengan sesuatu tambahan), dengan 720p, semua perkara lain sama, saluran 5Mbps akan ditangani, untuk FullHD 1080p anda memerlukan sekurang-kurangnya 8Mbps , dan untuk 4K – tidak kurang dari 25Mbps.

Angka kelajuan yang ditunjukkan tidak dapat dielakkan untuk bandar-bandar besar di Persekutuan Rusia, kerana pada tahun 2020 penyedia Internet menyediakan akses ke Internet pada kelajuan yang jauh lebih tinggi. Tetapi di kawasan, dan lebih-lebih lagi dalam keadaan khas di mana hanya Internet mudah alih tanpa 4G yang tersedia, petunjuk ini harus diingat. Kelajuan mesti dibandingkan dengan kemampuan kad video. Tidak ada gunanya membeli model mahal yang mampu menangkap aliran 4K pada 60 bingkai sesaat, jika kelajuan sambungan tidak dapat menyokong pemindahan data seperti itu secara fizikal.

Perkakasan

Dan satu lagi keadaan yang dapat menentukan sama ada anda memerlukan kad rakaman video sama sekali, dan jika ya, yang mana satu.

Pemilik konsol permainan yang merancang untuk melakukan streaming, terutama dalam kualiti tinggi, memerlukan kad rakaman video dengan hampir tidak ada alternatif. Kekuatan konsol paling sering dioptimumkan khusus untuk bermain tanpa cadangan yang mencukupi untuk tugas lain. Semasa memilih papan untuk konsol, anda harus membandingkan kemampuan satu dan yang lain. Oleh itu, untuk konsol versi langsing yang dipermudah, tidak masuk akal untuk membeli kad rakaman video yang mahal, kerana konsol itu sendiri tidak dapat memberikan kualiti yang dapat dirakam oleh papan. Manakala pengubahsuaian yang lebih maju, PS4 Pro atau Xbox One X yang sama, sudah dapat lebih dari itu.

Permata dengan PC desktop permainan sudah mempunyai pilihan – dengan pemproses dan kad video yang cukup kuat dalam kombinasi dengan permintaan sederhana untuk kualiti 'gambar' aliran, kad tangkapan video yang terpisah mungkin tidak diperlukan. Sangat mudah untuk memeriksa kemampuan stesen permainan ini – jalankan permainan dan perisian streaming khusus, dan analisis beban pada sistem (kad video, pemproses, RAM).

Penilaian kad rakaman video terbaik

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Kad rakaman video dalaman terbaik untuk penstriman 1 Hauppauge Colossus 2 RUB 9 600
2 AVerMedia Live Gamer HD Lite RUB 6 490
3 AVerMedia Live Gamer HD 2 12 420 RUB
4 AVerMedia Technologies Live Gamer 4K GC573 RUB 19,173
5 Elgato Game Capture HD60 PRO RUB 16 899
6 Elgato Game Capture 4K60 PRO RUB 24,290
Kad rakaman video luaran terbaik untuk penstriman 1 AVerMedia Live Gamer Extreme 2 RUB 13,400
2 AVerMedia Technologies Live Gamer Portable 2 PLUS 12 431 RUB
3 Elgato Game Capture HD60 S RUB 13,990
4 AVerMedia Technologies Game Capture HD II 11 156 gosok.
5 Razer Ripsaw RUB 11 490

Kad rakaman video dalaman terbaik untuk penstriman

Pada pemilihan pertama tinjauan, kami akan mempertimbangkan yang terbaik, menurut pakar kami, kad rakaman video yang menghubungkan terus ke slot pengembangan papan induk PC. Ini adalah penyelesaian yang optimum untuk jangka panjang – semua perkara lain sama dengan yang luaran, ia memberikan pemindahan data yang lebih pantas, tidak bergantung pada lebar jalur port USB, dan tidak terhad dalam fungsi.

Hauppauge Colossus 2

Penilaian: 4.9

Hauppauge Colossus 2

Hauppauge Digital, pengeluar peralatan televisyen dan elektronik yang berkaitan di Amerika, mengumumkan pelepasan kad rakaman video Colossus 2 pada tahun 2011. Model itu telah membuktikan dirinya dengan harga diri dan masih ada permintaan untuknya. Benar, harus diingat bahawa papan tidak dijual di mana-mana, tetapi ini berlaku untuk hampir semua produk kumpulan ini memandangkan pengkhususannya yang sempit.

Peranti disambungkan ke slot PCI Express. Antara muka berikut ditunjukkan pada bar pengembangan: antara muka HDMI-in, HDMI-out, digital SP / DIF untuk menghantar aliran audio melalui kabel optik, input mikrofon, antara muka input-output IR (pemancar-pemancar dan penerima), input video komponen.

Kad Colossus 2 mampu menangkap dan merakam video sehingga FullHD 1080p hingga 30 bingkai sesaat. Kodek video perkakasan yang berfungsi H.264 memberikan nisbah optimum mampatan aliran dan kualiti 'gambar'. Kadar bit boleh ditetapkan dalam julat dari 1 hingga 20Mb / s.

Kelebihan ketara model ini adalah keserbagunaannya. Oleh kerana adanya rangkaian antara muka dan fungsi yang ditentukan, Colossus 2 dapat digunakan dengan berkesan untuk merakam aliran video yang tidak disulitkan melalui port HDMI, membuat rakaman HD berkualiti tinggi untuk dimainkan di konsol Xbox dan PlayStation, merakam program televisyen dari piring satelit atau sumber lain (TV kabel, set-top box TV digital terestrial), rakaman permainan dari konsol Xbox dan PlayStation.

Ciri tambahan Colossus 2 tidak kurang menarik daripada yang asas. Jadi, permainan dari konsol dapat dirakam dengan menghantar aliran video melalui sambungan komponen, dan audio melalui antara muka optik. Dengan kad rakaman video, anda dapat merakam DVD optik berkualiti tinggi dengan cepat dalam format AVCHD, yang serasi dengan pemain Blu-Ray. Jadi dalam satu sesi, anda boleh merakam video HD sehingga 2 jam. Sudah tentu, format DVD sudah ketinggalan zaman, tetapi bahkan pada tahun 2020 terdapat banyak pengguna yang tidak tergesa-gesa untuk meninggalkannya.

Perisian yang sama digunakan untuk membakar cakera dan memuat naik permainan video ke YouTube – Arcsoft ShowBiz, yang disertakan dengan Colossus 2. Untuk merakam program TV dari kabel atau satelit, perisian proprietari WinTV Hauppauge v7 disarankan. Bahkan ada satu set perisian StreamEez untuk streaming di Twitch, YouTube dan platform lain. Kebolehgunaannya menimbulkan persoalan berbanding dengan produk lain, tetapi perisian ini berfungsi sepenuhnya dan percuma.

Kelebihan

  • tangkap dan rakam video dalam FullHD;
  • serba boleh;
  • banyak antara muka;
  • bakar DVD 'on the fly' yang serasi dengan Blu-ray;
  • rakaman program televisyen dari saluran satelit;
  • pilihan terbaik untuk PC lama dengan Windows 7 ke bawah.

keburukan

  • model ketinggalan zaman;
  • bukan perisian proprietari yang paling sempurna.

AVerMedia Live Gamer HD Lite

Penilaian: 4.8

AVerMedia Live Gamer HD Lite

Kajian ini akan diteruskan dengan kebalikan dari model sebelumnya – kad rakaman video yang jauh lebih berfungsi, tetapi juga jauh lebih berpatutan dari tanda dagangan AverMedia, terkenal dengan penala TV dan jenis elektronik yang berkaitan. Sebenarnya, ini adalah versi model utama yang disederhanakan dan lebih murah tanpa awalan Lite, generasi kedua yang akan kita pertimbangkan dalam perenggan seterusnya.

Frasa Pemain Langsung dalam tajuk jelas mengisyaratkan tujuan utama peranti. Sesungguhnya, ia adalah alat yang mudah dipelajari dan senang digunakan untuk merakam permainan dengan ciri tambahan yang menarik dan berguna.

Bilangan antara muka dalam model ini dikurangkan menjadi minimum: dua port HDMI (input dan output), dua jack standard (jack mini 3.5mm) untuk audio. Papan itu sendiri menghubungkan ke slot PCI-Express motherboard dan mengambil satu tempat duduk di bahagian belakang PC.

Seperti model sebelumnya, kad ini mampu merakam video dengan berkesan dalam pelbagai resolusi – dari 640×480 hingga FullHD 1920×1080. Prinsip aplikasi adalah sama – kad video disambungkan ke input HDMI kad tangkapan video, yang seterusnya memberi gambar ke monitor melalui output HDMI. Sistem mengenali peranti ini sebagai 'monitor' dengan nama AVerMedia HD. Bunyi dihubungkan dengan cara yang sama. Juga, tidak ada yang melarang rakaman bukan permainan, tetapi hanya aliran video dari penerima mana pun hanya menggunakan kabel HDMI.

Perisian proprietari untuk menetapkan dan mengurus mod AverMedia Live Gamer HD Lite layak mendapat pujian dan pujian khas. Pertama, antara muka perisian diterjemahkan dengan baik ke dalam bahasa Rusia. Kedua, antara muka itu sendiri intuitif, logik dan jelas, dipersembahkan secara visual. Pengurusan mod menyediakan pendekatan yang dipermudah untuk pemula dan tetapan yang lebih terperinci untuk pengguna maju.

Kandungan pakej model Lite ini sangat bertapa – papan itu sendiri, kabel HDMI pendek dan dokumentasi. Tetapi 'kos sara hidup' ini adalah faktor lain dari harga yang berpatutan. Dalam konfigurasi lama yang lebih mahal, yang akan kita pertimbangkan kemudian, set lengkap lebih menarik.

Kelebihan

  • kesederhanaan dan fungsi;
  • ketersediaan utama dalam pembangunan, pengurusan dan penyesuaian;
  • kebolehpercayaan dan kelancaran operasi;
  • rekod dalam kualiti FullHD;
  • antara muka perisian sepenuhnya Rusia;
  • harga berpatutan.

keburukan

  • dihentikan, dijual dalam jumlah terhad.

AVerMedia Live Gamer HD 2

Penilaian: 4.7

AVerMedia Live Gamer HD 2

Mengikuti model sebelumnya, kami akan mempertimbangkan modelnya sendiri yang diperluas, jika bukan versi lengkap. Ini adalah kad tangkapan video AVerMedia Live Gamer HD generasi kedua. Ia dilancarkan secara relatif baru-baru ini – pada tahun 2017. Ia juga tidak dijual di mana-mana, tetapi lebih mudah mencarinya di platform perdagangan dalam talian daripada Hauppauge Colossus 2 yang sama.

Secara luaran, kad ini hampir satu dengan satu yang serupa dengan yang sebelumnya, tetapi di sini pengeluar tidak menggunakan 'aksesori premium', jadi papan ini dilengkapi dengan sarung logam pelindung dengan perforasi pereka dan atribut jenama AVerMedia yang diterangi. Dalam kes terbuka, PC kelihatan sangat mengagumkan.

Kesamaan luaran dengan model sebelumnya ditunjukkan dalam antara muka. Di sini kita dapat melihat set HDMI pass-through yang sama pada bar pengembangan (dua antara muka – input dan output) dan antara muka audio pass-through yang sama – dua bicu mini 3.5mm. Nampaknya perbezaan antara model ini kecil, tetapi sebenarnya sangat ketara, dan terdiri dari fungsi dan kemampuan. Dan model ini jauh lebih mahal.

Kelebihan utama kad ini adalah keupayaan untuk menangkap dan merakam aliran video tanpa kompresi dalam FullHD 1920 × 1080 berkualiti tinggi dengan kadar bingkai 60fps yang selesa. Dan ini adalah kelemahan penting – peranti ini tidak direka di atas 'siling' FullHD, dan dengan harga yang sangat mengagumkan, kandungan 4K tidak dapat diperoleh dengan pertolongannya. Namun, pada saat pelepasan model, kad tangkapan yang berpatutan tidak ada, jadi keadaan ini bahkan tidak dapat ditulis sebagai kekurangan langsung model ini.

Perisian yang disediakan oleh AVerMedia untuk bekerja dengan kad ini berbeza dengan perisian versi ringkas yang dinyatakan di atas. Antaramuka cukup jelas dan logik, mudah dan tidak mengganggu, tetapi sudah tanpa penjelasan yang jelas terhadap pendatang baru – semuanya berdasarkan fungsi. Program utamanya adalah RECentral 3. Ini menangkap permainan dan menyediakan 'gambar' aliran berkualiti tinggi untuk pelbagai platform – YouTube, Facebook, Twitch dan lain-lain. Tambahan berguna untuk RECentral 3 adalah plugin Stream Engine, yang secara optimum mengoptimumkan penggunaan sumber sistem semasa menjalankan perisian streaming kritikal seperti XSplit atau OBS.

Terhadap latar belakang kesan positif keseluruhan perisian proprietari, kita tidak boleh menyebut kekurangannya. Perisian asli mempunyai beberapa batasan pelik dalam pemilihan codec dan kontena. Perisian alternatif yang sesuai dengan kad rakaman video ini tidak menghadapi masalah seperti itu.

Kelebihan

  • rakaman video tanpa kompres yang cekap dan boleh dipercayai tanpa kelewatan;
  • anda boleh menggabungkan aliran audio dan bunyi sistem;
  • rakaman dalam FullHD pada 60 bingkai / saat;
  • pemampatan perkakasan berkualiti tinggi;
  • penampilan, pencahayaan.

keburukan

  • had perisian asli.

AVerMedia Technologies Live Gamer 4K GC573

Penilaian: 4.6

AVerMedia Technologies Live Gamer 4K GC573

Akhirnya, yang ketiga, dan yang paling kuat dalam pemilihan kad tangkapan video dalaman terbaik adalah model yang dihasilkan oleh AverMedia Technologies. Ini adalah Live Gamer 4K GC573, dan, seperti namanya, kad ini mampu merakam aliran video 4K. Dan ini jauh dari satu-satunya kualiti terang dan ekspresif dari model unggulan yang sangat mahal ini.

Papan disambungkan ke penyambung PCI-E motherboard. Dimensinya tidak terlalu berbeza dengan dua yang sebelumnya, iaitu sangat padat, bahkan dengan mempertimbangkan sarung pelindung. Oleh itu, ia akan muat dengan mudah walaupun dalam casing miniITX kecil. Penampilannya hampir sama dengan Live Gamer HD 2 – selongsong pereka, lampu latar. Lebih-lebih lagi, sudah ada beberapa zon dengan lampu latar RGB, yang dapat disesuaikan secara berasingan.

Panel belakang mengandungi antara muka – dua soket HDMI2.0. Sambungan melalui laluan membolehkan anda mengekalkan kualiti asal aliran video siaran tanpa kelewatan.

Seperti yang disebutkan pada awalnya, perangkat ini mampu menangkap dan merakam video dalam resolusi ultra tinggi 4K, dan bahkan pada kadar 60 bingkai sesaat yang selesa. Malah terdapat sokongan HDR terbina dalam. Bagi resolusi FullHD, papan mampu dengan kadar bingkai 240fps yang luar biasa. Codec H.264 atau H.265 + AAC digunakan untuk memampatkan video dengan kualiti setinggi mungkin. Laluan audio pelbagai saluran 5.1 dan 7.1 disokong. Rakaman dilindungi HDCP tidak disokong.

Spesifikasi perkakasan yang sangat mengagumkan dari Live Gamer 4K GC573 berpadu secara harmoni dengan perisian proprietari. Alat utama untuk bekerja adalah versi ke-4 kompleks perisian pelbagai fungsi Recentral. Dalam lingkungan program, anda dapat menangkap dan merekam aliran, melihat hasilnya, melakukan siaran dalam talian, mengubah semua jenis tetapan, menukar mod.

Fungsi Recentral 4 adalah topik besar yang terpisah, dan setelah membeli kad rakaman video, disarankan untuk mempelajari secara terperinci kemampuan program agar tidak melewatkan sesuatu yang penting dan bermanfaat. Jadi, sebagai contoh, tidak semua orang tahu bahawa perisian standard menyediakan alat yang berkesan untuk mengedit, multi-streaming, membuat pemandangan yang berbeza dengan reka bentuk individu, menyiarkan laman web, memaparkan panel untuk berbual dan mengumpulkan derma, dan banyak lagi.

Demi keadilan, kami perhatikan bahawa dengan kekayaan fungsi perisian standard, beberapa perkara masih memerlukan penambahbaikan.

Kelebihan

  • model unggulan;
  • Rakaman 4K;
  • kadar bingkai tinggi dan ultra tinggi;
  • Sokongan HDR;
  • perisian pelbagai fungsi yang kuat;
  • penghantaran audio pelbagai saluran dari hujung ke hujung;
  • penampilan, pencahayaan RGB yang disesuaikan.

keburukan

  • ketidaksempurnaan perisian individu.

Elgato Game Capture HD60 PRO

Penilaian: 4.5

Elgato Game Capture HD60 PRO

Sekarang mari kita lihat dua kad rakaman video yang terkenal dan terbukti dengan baik dari jenama dagang Elgato di antara streamer permainan. Mari kita mulakan dengan model Game Capture HD60 PRO yang lebih ringkas. Ia berfungsi sebagai sejenis penghubung antara Game Capture HD60 S dan Game Capture 4K60 Pro teratas, yang akan kita bincangkan di bawah.

Game Capture HD60 PRO adalah peranti kompak untuk sambungan dalaman terus ke papan induk melalui antara muka PCI-Express. Dimensi – 122x56x14mm, berat – 102g. Elektronik PCB dilindungi oleh penutup hitam padat. Perbezaan utamanya dari model yang lebih muda adalah kehadiran perkakasan H.264 codec. Pakar menetapkan penyelesaian seperti luar biasa, kerana konfigurasi rancangan seperti itu khas untuk peranti yang berdiri sendiri dengan kemampuan menulis terus ke kad memori. Di sini kita bercakap mengenai kad tangkapan pegun konvensional, dan bahagian perkakasan ini menambah kelebihan serius pada model. Perkara lain adalah bahawa codec itu sendiri untuk tahun 2020 dan untuk kad tahap ini jelas ketinggalan zaman.

Kad tangkapan model ini menyokong resolusi dan cara yang berbeza untuk memaparkan 'gambar'. Resolusi minimum ialah 480p, maksimum 1080p pada 60 bingkai sesaat. Ia juga menyokong 30 bingkai, termasuk interlaced (1080i, 576i). Laju bit maksimum ialah 60Mbps.

Pengilang yang sudah mempunyai ciri teknikal peranti meletakkan keserasian penuh dengan konsol permainan Xbox One, PlayStation 4 dan Nintendo Switch. Konfigurasi antara muka di sini sama persis dengan kad tangkapan yang dinyatakan di atas dari AverMedia – dua port masuk melalui HDMI. Dalam kes ini, bar pengembangan dicat hitam dengan lapisan yang sama dengan selongsong pelindung, dan port dilabel dengan huruf putih besar: 'IN' dan 'OUT'. Trifle yang nampaknya kecil ini memberikan model ini kelebihan dari segi ergonomi, walaupun, sepertinya ergonomi jenis apa yang dapat dimiliki oleh alat dalaman. Faktanya adalah bahawa tanda tangan seperti ini sering dibuat dengan mencantumkan permukaan logam pada jalur yang tidak dilapisi, dan dalam keadaan pencahayaan yang tidak mencukupi, ia tidak berputik.

Perhatian yang teliti dari pengeluar terhadap perincian dapat dilihat walaupun dalam bungkusannya. Walaupun sederhana, kehadiran pendakap-kurung pendek untuk badan padat mengatakan banyak mengenai pendekatan bertanggungjawab jurutera E LG ATO Communications.

Kelebihan

  • jenama yang terkenal dan dihormati;
  • tahap teknikal yang tinggi;
  • tangkap dan rakam dalam kualiti sehingga FullHD 1080p 60fps.
  • sokongan untuk mod interlaced;
  • perhatian pengeluar terhadap perincian;
  • ergonomi;
  • peralatan;
  • codec perkakasan terbina dalam.

keburukan

  • codec usang untuk kad yang agak baru.

Elgato Game Capture 4K60 PRO

Penilaian: 4.5

Elgato Game Capture 4K60 PRO

Dan bahagian pertama tinjauan kad tangkapan video terbaik mengikut versi unggulan E-# LG kelas atas – Komunikasi Game Capture 4K60 PRO, yang mampu merakam kandungan video dalam resolusi ultra tinggi 4K, akan selesai. Dalam segmen permainan, pada separuh pertama tahun 2020, kita dengan lebih kurang yakin dapat mengatakan bahawa ini secara objektif adalah penyelesaian pegun terbaik di pasaran dalam segmen harga dan sasaran ini.

Pada masa pelepasan model ini, kemampuannya jauh melebihi konsol permainan yang ada, dan kemampuan kad untuk menangkap dan merakam aliran dengan resolusi 4K pada 60 bingkai sesaat dianggap sebagai prospek.

Sudah dengan penampilan papan, dapat dilihat bahawa kita berurusan dengan peranti tingkat tinggi. Binaan yang sempurna, selongsong pelindung dengan bahagian luar berpola, semua 'perkara kecil' yang penting seperti model sebelumnya. Konfigurasi antara muka adalah sama – dua port masuk melalui HDMI. Sekiranya berlaku, kami mengingatkan anda bahawa berkenaan dengan kad rakaman video, konsep 'melalui' untuk port tidak menyiratkan pendawaian langsung – isyarat akan muncul pada output hanya jika isyarat masuk memenuhi standard yang ditetapkan. Dimensi peranti – 88 × 20 × 167mm, berat – 273g.

Keupayaan mencengkam yang disebutkan di atas sudah tertulis pada bungkusan produk dengan margin yang besar – tanpa usaha (tanpa usaha) dan tanpa kegagalan (tanpa cela). Dan dalam kes ini, ini bukan gimik pemasaran, tetapi tahap teknologi yang sebenar. Elektronik yang kuat adalah teras operasi yang cekap ini: pengawal IT / Teknologi IT6802E ITE Tech; Pemproses Sil9777CLUC oleh Silicon Image untuk pemprosesan isyarat; empat pemproses berfungsi SmartDVO P11100 yang dikeluarkan oleh Yuan (Taiwan).

Keupayaan teknikal Elgato Game Capture 4K60 PRO membolehkan anda menangkap aliran video dalam resolusi 4K dengan kadar bingkai tinggi dari mana-mana sumber luaran. Ia boleh menjadi apa sahaja – kamera video, pemain, penerima, peralatan apa pun sehingga industri atau perubatan, yang mempunyai output video dengan aliran 4K. Bagi konsol permainan, di sini pasar baru mulai 'mengejar' ke tingkat tertinggi Game Capture 4K60 PRO. Ini bermaksud bahawa kad tangkapan video ini tidak akan menjadi ketinggalan zaman untuk masa yang lama, kerana ia sudah jauh lebih awal.

Kelebihan

  • flagship teratas;
  • merakam kandungan video dalam 4K;
  • Sokongan HDR;
  • penampilan bergaya;
  • elektronik peringkat tinggi;
  • tunggakan penting untuk masa depan.

keburukan

  • tidak asas, hilang dengan latar belakang kelebihan yang tidak dapat dipertikaikan.

Kad rakaman video luaran terbaik untuk penstriman

Koleksi kedua ulasan majalah mengenai kad rakaman video terbaik adalah lebih luas. Peranti faktor bentuk luaran akan ditunjukkan di sini. Kelebihan utama mereka adalah mudah alih. Jika tidak, ciri-ciri, dan juga kosnya, berbeza dalam julat yang sama seperti papan dalaman.

AVerMedia Live Gamer Extreme 2

Penilaian: 4.9

AVerMedia Live Gamer Extreme 2

Mari kita mulakan dengan model yang dihasilkan oleh syarikat terkenal AverMedia, produk terbaik yang telah dipersembahkan dalam pilihan sebelumnya. Di sini kita melihat model Live Gamer Extreme 2 yang popular dan agak murah, yang, seperti yang anda fahami dengan mudah, ditujukan untuk streamer permainan.

Mari kita jelaskan bahawa kita bercakap mengenai generasi kedua Live Gamer Extreme. Versi ini pada asasnya berbeza, kerana tidak mempunyai input analog, tetapi hanya digital. Dan ini bukan kelemahan, tetapi hanya korespondensi yang jelas dengan kemajuan – teknologi analog dalam massa sudah menjadi sejarah.

Secara luaran, peranti ini hampir tidak berbeza dengan versi pertama Live Gamer Extreme, yang dilancarkan beberapa tahun sebelumnya. Sarung plastik kecil yang sama dengan skema warna yang sama. Hanya di sini hanya terdapat dua antara muka fungsional – lulus HDMI untuk input dan output. Dimensi peranti – 45 × 97 × 29mm, berat – 182g.

Papan disambungkan melalui port USB3.1 Type C. berkelajuan tinggi. Kit ini menyertakan kabel sambungan dari Type C hingga Type A. klasik. Kualiti maksimum yang disokong untuk menangkap sepadan dengan resolusi FullHD 1920 × 1080 pada 60p.

Perlu diingat bahawa port HDMI disalurkan di sini, dan peranti boleh menyebarkan video hingga 4K pada 60p tidak berubah. Maksudnya, semasa melihat kandungan video secara normal atau bermain dengan kelajuan maksimum, 'gambar' pada monitor akan seolah-olah disambungkan secara langsung, dan sekatan dalam FullHD hanya berkaitan dengan rakaman dan rakaman.

Dengan perisian tersebut, AverMedia Live Gamer Extreme 2 mempunyai masalah yang sama dengan produk serupa lain dari jenama ini – RECentral 4 mempunyai batasan pelik dalam parameter pemilihan codec yang tidak terdapat dalam perisian pihak ketiga. Nasib baik, pengeluar telah menyediakan antara muka DirectShow secara berhemah, kerana anda boleh menggunakan perisian apa pun untuk bekerja dengan aliran video untuk mengendalikan papan iklan.

Model ini memanfaatkan potensi penuhnya dengan pengekod perkakasan yang cekap dan cekap. Walaupun pada kadar bit 10Mbps yang sangat sederhana, peranti ini, bersamaan dengan GPU yang kuat, mengekalkan perincian grafik yang baik dalam permainan. Dengan mengambil kira kadar bingkai 60 bingkai sesaat, perbezaan visual dengan susunan kadar bit yang lebih tinggi akan tidak signifikan.

Kelemahan yang paling ketara dari model ini ialah tidak ada kemungkinan rakaman luar talian ke kad memori, dengan melewati PC.

Kelebihan

  • Tangkap dan rakam sebagai FullHD 1920 × 1080 pada 60p;
  • kualiti maksimum dengan pengekod perkakasan yang cekap;
  • sambungan berkelajuan tinggi melalui USB3.1 Jenis C;
  • sokongan untuk mod interlaced;
  • DirectShow – Sesuai dengan perisian tangkapan atau penstriman pihak ketiga.

keburukan

  • rakaman luar talian ke kad memori adalah mustahil;
  • had perisian standard.

AVerMedia Technologies Live Gamer Portable 2 PLUS

Penilaian: 4.8

AVerMedia Technologies Live Gamer Portable 2 PLUS

Sekarang mari kita lihat kad tangkapan video AVerMedia luaran lain yang sudah mudah alih 'untuk nyata'. Ini bermaksud bahawa ia menyediakan kemampuan untuk merakam aliran video yang ditangkap ke kad memori, dengan itu menghilangkan kelemahan ofensif dari model sebelumnya.

Mari kita memberi amaran kepada pembaca dengan segera untuk tidak memandang tinggi tanda '4K' yang membanggakan pada bungkusan, kerana sebutan 'pass-through' menjelaskannya. Ini bererti kemampuan yang sama seperti model yang dijelaskan di atas – penyiaran aliran video dari hujung ke hujung dengan ukuran bingkai 4K, tetapi tidak menangkapnya. Dan penekanan yang disengajakan pada penyiaran end-to-end 4K tidak semestinya dan bukan begitu banyak pemasaran. Faktanya ialah versi model sebelumnya, tanpa awalan PLUS, hampir sama dengan model ini dalam segala hal, kecuali untuk ciri yang ditentukan ini.

Dimensi sarung peranti ialah 147 × 57 × 47mm, berat – 185g. Reka bentuknya jelas garis – garis sudut, gabungan hitam dan oren. Di pinggir atas terdapat butang permulaan segitiga besar dengan lampu latar LED pelbagai warna. Kawalan lain adalah butang rocker kelantangan dan gelangsar suis mod.

Model ini menggunakan antara muka HDMI versi 2.6 yang lebih maju, yang merupakan nilai tambah yang tidak dapat dinafikan. Terdapat juga dua bicu 3.5mm 'minijack' standard: satu untuk fon kepala atau alat dengar dalam fon kepala + format mikrofon; yang kedua juga empat-pin untuk RCA stereo L / R yang menyokong mod pencampuran. Kad itu sendiri disambungkan ke PC atau konsol melalui USB 2.0 UVC, yang tentu saja tidak dapat disebut sebagai sesuatu yang baik, apabila, dengan lebar jalur yang dinyatakan, kad tersebut harus dilengkapi dengan port generasi ketiga.

Resolusi kerja maksimum untuk menangkap adalah FullHD 1920 × 1080 pada 60p, termasuk 720p, 1080i (interlaced) dan 1080p. Dalam mod luar talian, kadar bit maksimum ialah 20Mbps. Semasa bekerja melalui PC, kadar bit secara formal tidak terhad, hanya berdasarkan kemampuan komputer itu sendiri dan perisian yang sesuai. Format kad memori kilat – SD / SDHC, kelas 10 atau lebih tinggi yang disyorkan.

Kelebihan

  • Tangkap dan rakam video FullHD 1920 × 1080 pada 60p;
  • penghantaran isyarat video 4K dari hujung ke hujung;
  • keupayaan untuk bekerja di luar talian dengan rakaman ke kad flash;
  • reka bentuk ekspresif;
  • Versi HDMI 2.6.

keburukan

  • antara muka USB 2.0 yang ketinggalan zaman.

Elgato Game Capture HD60 S

Penilaian: 4.7

Elgato Game Capture HD60 S

Dan sekali lagi, dalam tinjauan kad rakaman video terbaik menurut majalah, E LG ATO Communications muncul. Kali ini, kita akan melihat model luaran Game Capture HD60 S yang popular.

Secara luaran, model ini adalah peranti miniatur berukuran 112 × 19 × 75mm dan berat 106g dalam kotak plastik dengan tepi bulat sepenuhnya. Warna badan berwarna hitam dan gaya umum dibuat dengan semangat yang sama dengan model dalaman yang dinyatakan di atas. Sambungan komputer untuk pemasangan dan bekalan kuasa – melalui USB 3.0.

Ia menggunakan skema yang sama untuk menghubungkan antara muka video seperti pada dua model sebelumnya. Port HDMI terletak di hujung sempit peranti di seberang antara satu sama lain. Sambungan dari hujung ke hujung, dan penghantaran melalui papan ke skrin berlaku tanpa kelewatan. Input untuk streaming langsung sepadan dengan kemampuan rakaman papan – resolusi 'gambar' hingga FullHD 1920 × 1080 pada 60 p.

Kad rakaman video dilengkapi dengan perisian proprietari dengan nama ringkas Game Capture HD. Di persekitarannya, aliran video dikodkan dalam format MPEG4 menggunakan codec H.264 + AAC dengan kadar bit hingga 40 Mbps. Di sini, seperti dalam perisian AVerMedia saham, terdapat had bitrate yang pelik. Keanehannya ialah pengeluar tidak melarang penggunaan perisian pihak ketiga dengan Elgato Game Capture HD60 S dengan cara apa pun, dan ia mungkin tidak mempunyai sekatan, dan selalunya tidak ada.

Keunikan model ini, yang tidak disukai pengguna, adalah kekurangan operasi dan rakaman autonomi ke kad memori kilat luaran – hanya tidak ada slot, dan semua kerja menangkap dan rakaman hanya dapat dilakukan bersamaan dengan PC.

Kelebihan

  • jenama ternama;
  • kebolehpercayaan dan kelancaran operasi;
  • antara muka Russified berkualiti tinggi;
  • perisian yang berfungsi dan dirancang dengan baik (kecuali sekatan kadar bit);
  • sambungan USB 3.0 berkelajuan tinggi;
  • Tangkap dan rakam video FullHD 1920 × 1080 pada 60p;
  • anda boleh menggunakan perisian pihak ketiga tanpa sekatan bitrate.

keburukan

  • had perisian standard;
  • operasi autonomi tidak disediakan.

AVerMedia Technologies Game Capture HD II

Penilaian: 4.7

AVerMedia Technologies Game Capture HD II

Dan sekali lagi, mari beralih ke pelbagai pengeluar terkemuka AVerMedia Technologies. Mari kita pertimbangkan kad rakaman video luaran yang pelbagai fungsi, yang mempunyai kelebihan yang luar biasa daripada contoh sebelumnya, dan pada masa yang sama harganya agak sederhana.

Perkara pertama dan paling penting dalam model ini adalah autonomi lengkap dan kemudahan penggunaan maksimum, hingga alat kawalan jauh. Secara autonomi dalam hal ini, kami bermaksud kemampuan kad untuk merakam aliran tanpa melibatkan PC atau komputer riba. Bagi autonomi kuasa, semuanya tidak begitu lancar di sini, kerana peranti ini masih perlu dihidupkan melalui penyesuai 12V 1.5A dari steker ke tempat kerja, dan tidak ada bateri terpasang. Ini adalah masalah, tetapi tidak kritikal, kerana terdapat banyak bateri mudah alih di pasaran. Yang peliknya ialah pengeluar tidak memasukkan penyesuai standard dalam pakej.

Secara luaran, peranti ini dibuat dalam bentuk kotak padat dengan sudut menegak bulat dengan reka bentuk yang menyenangkan dalam gaya permainan. Alat kawalan utama terletak di panel depan: port USB untuk menyambungkan cakera keras luaran, dua bicu mini standard 3.5mm secara berasingan untuk mikrofon dan fon kepala, butang kuasa, butang rakaman, sensor untuk alat kawalan jauh, di tengah – dua lampu penunjuk memberi isyarat operasi satu atau lain sumber isyarat.

Sekarang mengenai sumber-sumber ini. AVerMedia Technologies Game Capture HD II mampu merakam aliran video dari dua sumber – port HDMI atau antara muka komponen lima 'tulip' yang dipaparkan di panel belakang. Juga di panel belakang terdapat port melewati HDMI, antara muka rangkaian RJ45, dan penyambung kuasa.

Model ini merakam video dalam kualiti FullHD dengan kadar bingkai yang berbeza – hingga 60 bingkai sesaat. Terdapat juga mod 30 fps, termasuk mod yang saling berkait. Lebih-lebih lagi, mod inilah yang ditetapkan secara lalai, yang sangat pelik dan menyusahkan. Tetapi ini adalah satu-satunya salah perhitungan kejuruteraan yang nyata, yang sekali lagi tidak kritikal.

Unit ini mempunyai ruang pemacu keras SATA 2.5 “yang terpisah. Penyumbat getah membolehkan anda memasang pemacu dengan ketebalan berbeza dengan selamat. Ia juga menyokong pemacu keras luaran 2.5” yang tidak memerlukan bekalan kuasa yang berasingan.

Kelebihan

  • autonomi penuh untuk menangkap, merakam, dan juga sebahagiannya menyunting;
  • alat kawalan jauh;
  • petak untuk cakera keras anda sendiri;
  • sokongan untuk pemacu keras luaran;
  • reka bentuk permainan yang bagus;
  • fungsi paling luas dan fleksibel;
  • aplikasi mudah alih;
  • salah satu kombinasi fungsi dan nilai terbaik.

keburukan

  • terjalin secara lalai (mesti diubah secara manual);
  • tiada penyesuai kuasa.

Razer Ripsaw

Penilaian: 4.6

Razer Ripsaw

Kami akan menyimpulkan bahagian tinjauan ini dengan sesuatu yang sangat istimewa. Razer yang terkenal – pengeluar peralatan yang paling 'ideologis' untuk pemain telah mengikuti segmen ini, menawarkan penyelesaiannya sendiri. Kad tangkapan permainan Razer Ripsaw, tentu saja, lebih rendah fungsi dari model sebelumnya dengan kos yang setanding, tetapi untuk tugas khas Razer, lebih banyak yang tidak diperlukan.

Secara luaran, papan tangkapan dibuat dalam gaya Razer tradisional – warna utama hitam, lampu latar penunjuk hijau terang beracun, dan penjenamaan. Dimensi – 130x17x86mm. Permukaan panel atas adalah matte, sisinya berkilat. Bahagian bawahnya digosok sepenuhnya – mengelakkan tergelincir pada permukaan apa pun.

Model ini agak berkaitan dengan model sebelumnya dengan adanya input komposit. Terdapat juga input komponen, sepasang antara muka lulus HDMI, faktor bentuk USB 3.0 Jenis-C. Terdapat bicu 3.5 mm standard yang terpisah untuk mikrofon dan sumber suara luaran. Isyarat boleh dicampurkan. Petunjuk cahaya yang disebutkan memberitahu pengguna mengenai modus operasi dengan mengubah frekuensi kerlipan. Aliran video dirakam dalam kualiti FullHD 1920 × 1080 pada 60p.

Perisian operasi standard untuk model ini adalah Razer Synapse 2.0. Peranti ini juga menyokong perisian streamer OBS dan XSplit yang paling popular. Di samping itu, semua pembeli Razer Ripsaw mendapat akses ke perkhidmatan tambahan – Razer GameCenter.

Apabila anda menghidupkannya untuk pertama kalinya, aplikasi akan mengimbas komputer anda untuk permainan yang dipasang dan keserasiannya dengan kad rakaman video. Permainan yang dirakam dapat disimpan dengan cepat di awan dengan alat yang mudah digunakan. Perisian ini terintegrasi ke dalam permainan itu sendiri, dan melalui widget tarik keluar, anda dapat dengan cepat mengambil tangkapan layar dan melakukan manipulasi lain.

Sebagai kesimpulan, kami perhatikan beberapa nuansa yang tidak terlalu ditekankan oleh pengeluar, tetapi bagi pengguna ia mungkin menjadi kejutan yang tidak menyenangkan. Oleh itu, antara muka sambungan di sini bukan USB2.0 gen2, yang menjadikannya tidak begitu universal dari segi keserasian, dan pada sebilangan PC dan komputer riba, sambungan mungkin tidak berfungsi sama sekali atau berfungsi dengan tidak stabil. Selain itu, model ini hanya kompatibel dengan pemacu Windows, mulai dari 'tujuh', dan tidak dapat digunakan pada komputer Apple.

Kelebihan

  • jenama permainan terkenal;
  • kualiti dan kebolehpercayaan yang sempurna;
  • banyak antara muka, termasuk input komponen;
  • anda boleh mencampurkan isyarat;
  • penampilan elegan dan bergaya;
  • perisian tambahan yang berguna dan berfungsi.

keburukan

  • USB3.0 gen2;
  • hanya serasi dengan Windows.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen