11 jam pintar terbaik dengan NFC

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Teknologi NFC dalam peranti mudah alih sangat menarik kerana kemungkinan menggunakannya sebagai kad pembayaran tanpa sentuh. Walau bagaimanapun, orang itu tidak akan menjadi dirinya sendiri jika dia tidak berusaha untuk mempermudah segalanya – telefon dengan NFC untuk pembayaran perlu dikeluarkan, dan pemikiran bahawa telefon boleh hilang atau dicuri tidak menyenangkan (bahkan dengan mengambil kira bahawa pembayaran tidak dapat dilakukan ketika disekat). Tetapi ada alat yang selalu ada di tangan anda dan diikat dengan selamat di tangan anda – tidak menghairankan bahawa teknologi NFC telah muncul di jam tangan pintar.

Walau bagaimanapun, tidak begitu mudah. Agar jam tangan pintar dapat digunakan secara khusus untuk pembayaran tanpa sentuh, selain sokongan fizikal untuk NFC, aplikasi perkhidmatan yang sesuai juga mesti dilancarkan pada mereka – dan ini terutamanya Google Pay untuk Android – peranti dan Apple Bayar untuk alat Apple. Sekiranya Apple jelas, maka terdapat kekeliruan dalam Android – industri jam tangan: tidak semua jam tangan memberikan kemampuan untuk bekerja dengan Google Pay, malah menawarkan sistem pembayaran mereka sendiri. Tidak semuanya sekarang dapat dilaksanakan di Rusia, seperti MiPay, yang dipromosikan Xiaomi.

Penarafan jam pintar terbaik dengan NFC

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Penarafan jam pintar terbaik dengan NFC 1 Apple Jam Tangan Aluminium 5 GPS 44mm Aluminium dengan Sport Band RUB 34,990
2 Garmin Fenix ​​5X Plus Sapphire RUB 63 690
3 Apple Tontonan Sarung Aluminium GPS 4mm 44mm dengan Sport Band RUB 26,090
4 Jam Samsung Galaxy (46 mm) RUB 23,990
5 Apple Jam Tangan Aluminium Seri 42mm dengan Sport Band RUB 17,990
6 Garmin Vivo aktif 3 RUB 21,109
7 Samsung Gear S3 Frontier RUB 21,990
8 FOSSIL Gen 4 Sport Smartwatch 41mm RUB 17,990
9 Samsung Galaxy Watch Aktif RUB 14,737
10 Amazfit GTS RUB 8 490

Ulasan ini disusun berdasarkan analisis ciri teknikal di portal https://rankquality.com/smartwatch/.

Apple Jam Tangan Aluminium 5 GPS 44mm Aluminium dengan Sport Band

Penilaian: 4.9

Apple Jam Tangan Aluminium 5 GPS 44mm Aluminium dengan Sport Band

Ciri pertama jam tangan pintar siri 5 yang segera menarik perhatian anda ialah paparannya (dibuat dengan teknologi Retina) tidak pernah padam. Terdapat lebih dari seratus pilihan dail untuk setiap selera. Kawasan skrin itu sendiri telah meningkat sebanyak 30% berbanding dengan jam tangan siri ketiga yang masih popular, resolusi skrin juga meningkat – kebolehbacaannya bertambah baik.

Dua sensor bertanggungjawab untuk memantau keadaan fizikal untuk aplikasi kecergasan: optik dan elektrik (yang tidak terdapat pada jam tangan generasi ketiga). Jam tangan pintar secara automatik dapat memberi amaran mengenai kenaikan atau penurunan degupan jantung yang berlebihan. Accelerometer bawaan, antara lain, dapat secara automatik mengeluarkan amaran kecemasan, memperbaiki kejatuhan pemiliknya, yang dapat mengancam kesihatannya.

Jam tangan ini berfungsi secara serentak dengan GPS dan GLONASS, yang menjamin permulaan cepat sistem geolokasi satelit. Terdapat juga altimeter barometrik dan untuk pertama kalinya dalam barisan Apple Watch – kompas perkakasan yang dapat menunjukkan arah walaupun pemiliknya berada di luar kawasan liputan satelit atau tidak bergerak (oleh satelit, arah dapat dikira hanya dalam gerakan, dengan mengubah koordinat).

Badan yang kuat diperbuat daripada aluminium, seperti pada siri sebelumnya. Pengilang menjamin ketat ketika menyelam hingga kedalaman 50 meter. Tambahan lain – jumlah memori terbina dalam dua kali ganda berbanding dengan Apple Tonton 4 (dari 16 hingga 32 GB), dan dengan 'tiga kali ganda' – empat kali. Ini berguna, sebagai contoh, apabila menggunakan jam tangan pintar bersama dengan fon kepala tanpa wayar sebagai pemain media.

Bateri terpasang bertahan sehingga 18 jam operasi – angka ini dikekalkan, walaupun pada skrin selalu aktif, pada tahap yang sama seperti pada model sebelumnya.

Kelebihan

  • Sistem pembayaran berfungsi di Rusia tanpa masalah;
  • Fungsi;
  • Kekuatan;
  • Jumlah memori yang besar.

keburukan

  • Pengikatan yang sukar untuk perkhidmatan Apple, seperti pada peralatan lain syarikat ini.

Garmin Fenix ​​5X Plus Sapphire

Penilaian: 4.8

Garmin Fenix ​​5X Plus Sapphire

Berbanding dengan jam tangan pintar dari Apple 'Garmin', yang diperbuat daripada keluli tahan karat dengan kristal nilam, kelihatan jauh lebih konservatif – dalam gaya jam tangan lelaki biasa. Tetapi harganya juga hampir dua kali ganda, yang tidak dapat diabaikan.

Pembayaran tanpa sentuhan hanya disokong melalui sistem Garmin Pay milik, yang, dengan kad MasterCard dan Visa, disokong, jika tidak oleh semua, oleh kebanyakan bank di Rusia. Oleh itu, semasa menggunakan jam tangan untuk pembayaran, ini seharusnya tidak menjadi masalah.

Titik kuat jam tangan adalah kemampuannya bekerja dengan sekali caj: dalam mod 'Pejabat' dengan penggunaan kuasa minimum, menurut ukuran dalam ulasan (dan bukan pernyataan pengeluar) – hingga 400 jam, dengan GPS selalu aktif – hingga 32 jam. Ini adalah salah satu yang tertinggi di pasar jam tangan pintar, dan apabila digabungkan dengan sokongan pemetaan, jam tangan pintar Garmin adalah salah satu pilihan terbaik bukan hanya untuk gimnasium, tetapi juga untuk mendaki. Sebagai perbandingan, model sebelumnya, Garmin 5X, hanya dapat berfungsi hingga 288 jam pada penggunaan daya minimum, dan hingga 20 jam dengan GPS.

Untuk menjimatkan tenaga semasa merakam trek perjalanan panjang, disediakan mod UltraTrac khusus. Ini mengurangkan frekuensi pengaktifan modul GPS, dalam jeda di mana pembinaan trek dilakukan secara matematik, berdasarkan data dari pecutan. Trek ditulis dengan tepat, tanpa bahagian 'koyak'.

Ciri yang berguna untuk pejalan kaki gunung ialah jam tangan ini mempunyai sensor ketepuan oksigen darah terbina dalam. Ia juga menyokong kerja dengan sensor tanpa wayar luaran: monitor denyut jantung dada, peranti basikal dan sebagainya.

Jam tangan, tidak seperti Garmin 5X, juga menyokong sistem satelit Galileo Eropah, sementara sebelumnya hanya tersedia GPS dan GLONASS.

Kelebihan

  • Kerja panjang dengan satu pertuduhan;
  • Ketahanan dan kebolehpercayaan;
  • Ketepatan membina trek;
  • Sokongan untuk kartografi.

keburukan

  • Harga tinggi.

Apple Tontonan Sarung Aluminium GPS 4mm 44mm dengan Sport Band

Penilaian: 4.7

Apple Tontonan Sarung Aluminium GPS 4mm 44mm dengan Sport Band

Berbanding dengan siri kelima Apple Tontonan, yang keempat luar sedikit berbeza, yang tidak menghairankan: 'lima' sebenarnya menjadi pemodenan 'empat'. Apple Jam 4 mempunyai paparan Retina yang sama tetapi mati secara automatik dan bukannya selalu berjalan. Malangnya, ini tidak memberikan peningkatan autonomi – pemproses S4 dwi-teras yang digunakan di sini kurang menjimatkan daripada S5 kelas atas pada masa ini.

Jam tangan berfungsi dengan GPS dan GLONASS, tetapi kerana kekurangan kompas perkakasan, menentukan titik kardinal hanya mungkin dengan penerimaan isyarat satelit yang yakin dan bergerak. Perlu diingat bahawa tahap harga untuk jam tangan pintar Apple Jam Tangan 4 dan Apple Jam Tangan 5 setanding, jadi kami percaya bahawa lebih wajar untuk membeli model yang lebih moden yang lebih berfungsi dan mempunyai dua kali memori terbina dalam.

Kelebihan

  • Sokongan yang baik untuk pembayaran Apple Bayar di Rusia;
  • Tahan air untuk rendaman hingga 50 m;
  • Paparan berkualiti tinggi dan bermaklumat.

keburukan

  • Kurang fungsi pada harga setanding dengan Apple Tonton 5.

Jam Samsung Galaxy (46 mm)

Penilaian: 4.7

Jam Samsung Galaxy (46 mm)

Jam tangan pintar dari Samsung dengan tekun meniru jam mekanikal biasa, tetapi pada masa yang sama ia mempunyai fungsi yang serius. Geolokasi melalui GPS dan GLONASS disokong, Bluetooth versi 4.2 disokong, termasuk untuk bekerja sebagai alat dengar dan memindahkan muzik ke fon kepala tanpa wayar. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa jumlah memori dalaman dalam jam tangan pintar hanya 4 GB, yang mana hanya 1.5 GB tersedia untuk pengguna – dan ini tidak mencukupi oleh standard pemain media.

Bateri terpasang memberikan autonomi yang baik – hingga 23 jam ketika menggunakan GPS, hingga 16 – ketika mendengarkan muzik melalui Bluetooth, hingga 168 – dengan penggunaan minimum. Ini lebih daripada jam tangan Apple, bagaimanapun, jika dibandingkan dengan jam tangan pintar rujukan dari Garmin, sudah tentu kurang. Sekiranya anda mengaktifkan aktiviti berterusan skrin, autonomi semakin berkurang.

Sensor denyut jantung, akselerometer dan giroskop tersedia untuk digunakan dalam aplikasi kecergasan. Ini adalah set minimum yang membolehkan jam tangan pintar dianggap berfungsi, iaitu, ia dapat melaksanakan tugasnya sepenuhnya.

Sistem operasi yang digunakan dalam jam tangan adalah Tizen, pengembangan Samsung sendiri. Atas sebab ini, kerja dengan Google Pay tidak tersedia; syarikat menawarkan untuk menggunakan sistem pembayaran sendiri Samsung Pay. Untuk menggunakannya, anda memerlukan telefon pintar yang disambungkan dengan sistem pembayaran yang sama, iaitu, untuk bekerja dengan pembayaran tanpa sentuh, Samsung mengikat pembeli dengan produknya dengan tegas

Sarungnya tahan air hingga 5 bar, yang sesuai dengan perendaman hingga kedalaman 50 meter. Pematuhan dengan piawaian ketenteraan MIL-STD-810G, yang menentukan syarat untuk perlindungan terhadap habuk dan kelembapan, juga dinyatakan.

Kebolehpercayaan jam tangan rata-rata – kami menemui banyak ulasan dengan aduan mengenai penolakan atau operasi sensor yang salah, ini harus diambil kira semasa membeli.

Kelebihan

  • Perlindungan habuk dan kelembapan yang baik;
  • Autonomi yang layak;
  • Terdapat aplikasi perpustakaan yang kaya.

keburukan

  • Sebilangan kecil memori;
  • Pembayaran tanpa sentuhan memerlukan telefon Samsung dipasangkan dengan jam tangan.

Apple Tontonan Sarung Aluminium 42mm Siri 3 dengan Sport Band

Penilaian: 4.7

Apple Tontonan Sarung Aluminium 42mm Siri 3 dengan Sport Band

Apple Tonton siri ketiga dibandingkan dengan jam tangan yang lebih baru dari Apple kelihatan sudah ketinggalan zaman. Mereka mempunyai layar yang lebih kecil (baik secara pepenjuru maupun dalam resolusi fizikal), oleh itu keterbacaan maklumat lebih teruk, kes itu sendiri lebih tebal dan lebih besar. Tetapi pada masa yang sama, harga permulaan adalah separuh lebih banyak – jika untuk Apple Tonton 5 di kedai syarikat Apple mereka meminta dari 32,990 rubel, kemudian untuk jam tangan siri ketiga – dari 15,990 rubel.

Dengan mengambil kira perbezaan ini, seseorang dapat memaafkan fungsi yang kurang: misalnya, di Apple Watch 3 tidak ada fungsi pemberitahuan automatik mengenai perkhidmatan kecemasan sekiranya berlaku bahaya. Sensor denyut jantung hanya elektrik, tidak ada optik tambahan. Roda kawalan tidak mempunyai tindak balas taktil. Pemproses S3 dibandingkan dengan S5 top-end semasa hampir dua kali lebih 'perlahan' dalam ukuran Apple. Julat pecutan yang diukur oleh pecutan adalah separuh daripada itu (16g berbanding 32g), memori terbina dalam adalah empat kali lebih sedikit (8 gigabait berbanding 32).

Walaupun demikian, Apple Jam Tangan 3 berfungsi sepenuhnya dalam arti moden jam pintar, dan dalam anggarannya terus menjadi pembelian yang menarik dari segi gabungan kualiti.

Kelebihan

  • Paparan retina;
  • Sokongan Apple Bayar;
  • Perumahan kalis air kasar (hingga 50 m).

keburukan

  • Hayat bateri lebih sedikit berbanding Garmin atau Samsung.

Garmin Vivo aktif 3

Penilaian: 4.5

Garmin Vivo aktif 3

Model jam pintar ini lebih sesuai untuk penghuni bandar yang jarang melakukan perjalanan ke luar bandar, dan bukan untuk pelancong: hayat bateri dengan GPS aktif hanya maksimum 13 jam. Tetapi jam tangan pintar inilah yang menjadi yang pertama di Garmin menerima kemungkinan pembayaran tanpa sentuhan melalui NFC menggunakan perkhidmatan Garmin Pay.

Fungsi sukan jam tangan ini kaya: lebih daripada selusin profil dibina, termasuk, misalnya, 'basikal', 'papan luncur salji' dan juga 'golf'. Sensor nadi optik, dengan ketepatan yang baik. Paparannya mungkin kelihatan pedesaan, tetapi menurut pemiliknya, ia tidak mempunyai masalah dengan mudah dibaca. Skrin sentuh mempunyai kelajuan reaksi yang baik dan, yang penting, ia berfungsi dengan baik dengan tangan basah. Ketahanan air hampir standard, hingga 50 meter.

Kelebihan

  • Badan tahan air yang lasak;
  • Kebolehbacaan skrin yang baik;
  • Banyak mod sukan.

keburukan

  • Tiada sokongan kartografi;
  • Hayat bateri lebih pendek daripada persaingan.

Samsung Gear S3 Frontier

Penilaian: 4.4

Samsung Gear S3 Frontier

Model ini diperkenalkan 4 tahun yang lalu sebagai peningkatan jam pintar siri Klasik. Jam pintar telah memperoleh kes yang lebih tahan lama, serta sokongan untuk eSIM, yang. Walau bagaimanapun, di Rusia tidak relevan sekarang. Tahap perlindungan habuk dan kelembapan memenuhi standard IP68 yang biasa digunakan, serta MIL-810G tentera. Perlu diperhatikan bahawa kelas IP68 menjamin ketahanan air ketika menyelam hingga kedalaman lebih dari 1 meter hingga setengah jam, tetapi tanpa menentukan kedalaman maksimum, sedangkan sekarang merupakan standard yang ditunjukkan pada kebanyakan jam pintar.

Cas jam tangan anda secara wayarles dari stesen dok yang sesuai. Autonomi dengan caj penuh – sehingga 4 hari dalam mod siap sedia, yang lebih rendah daripada pesaing moden dengan harga yang sama: usia model sudah semakin ketara dalam ini.

Kelebihan

  • Kekuatan lambung;
  • Bukan pilihan aplikasi yang buruk di gedung Galaxy Apps.

keburukan

  • Bukan autonomi tertinggi mengikut standard moden;
  • Bekerja dengan pembayaran hanya apabila disambungkan ke telefon yang menyokong Samsung Pay.

FOSSIL Gen 4 Sport Smartwatch 41mm

Penilaian: 4.4

FOSSIL Gen 4 Sport Smartwatch 41mm

Jam tangan pintar Fossil berjalan di Google Wear OS, jadi tidak akan ada masalah dengan pembayaran tanpa kontak: Google Pay disokong sepenuhnya dan berfungsi seperti yang diharapkan.

Hanya GPS yang tersedia dari rangkaian geolokasi satelit, GLONASS tidak disokong. Peranti ini mampu merakam trek secara bebas tanpa sambungan wajib ke telefon pintar, yang membolehkan peningkatan autonomi, yang sudah kecil – pengeluar tidak memberikan angka yang tepat, yang menunjukkan bahawa bateri akan bertahan 'selama 1-2 hari'. Ini tidak banyak berdasarkan standard moden. Menurut pemiliknya, caj tersebut benar-benar cukup untuk sehari dengan mod penggunaan rata-rata, tanpa kerap menggunakan GPS dan trek rakaman.

Ketahanan air adalah 3 bar, iaitu rendaman hingga 30 meter, yang juga kurang daripada banyak jam pintar semasa dengan rendaman nominal 50 meter.

Kelebihan

  • Reka bentuk yang bagus;
  • Badan aluminium tahan lama
  • Sokongan Google Pay.

keburukan

  • Autonomi rendah;
  • Bukan ketahanan kelembapan tertinggi.

Samsung Galaxy Watch Aktif

Penilaian: 4.3

Samsung Galaxy Watch Aktif

Sokongan untuk sistem satelit dilaksanakan secara maksimum di sini: selain GPS dan GLONASS standard sekarang, Galaxy Watch Active juga 'dilihat' oleh satelit China Beidou dan Galileo Eropah. Dengan geolokasi aktif, jam tangan akan berfungsi hingga 15 jam – ini bukan petunjuk terbaik, tetapi sekurang-kurangnya melebihi Fosil Gen 4 (kira-kira 2 hari dengan penggunaan standard).

Oleh kerana jam pintar menggunakan sistem operasi Tizen, tidak ada sokongan untuk Google Pay, dan, seperti jam tangan pintar syarikat Korea yang lain, anda harus menyimpan telefon dengan sistem pembayaran Samsung Pay yang dikonfigurasi di dalam saku anda.

Skrinnya kecil (pepenjuru – 1,1 inci), tetapi mudah dibaca dan dengan lapisan orleophobic berkualiti tinggi. Jam tangan tidak mempunyai bezel, jadi tidak ada yang mengganggu jari semasa beroperasi. Perlindungan kelembapan adalah standard mengikut standard moden, hingga 50 meter.

Seperti Samsung Galaxy Watch tanpa awalan 'Aktif', jam tangan ini boleh digunakan sebagai pemain media yang dipasangkan dengan fon kepala tanpa wayar, tetapi dengan batasan yang sama – memori dalaman tidak lebih dari 1.5 GB tersedia untuk pengguna. Selain itu, tidak ada sokongan untuk protokol aptX untuk penghantaran audio berkualiti tinggi melalui Bluetooth.

Kelebihan

  • Skrin berkualiti tinggi dengan lapisan oleofobik;
  • Shell sistem operasi yang selesa;
  • Rintangan kelembapan normal.

keburukan

  • Autonomi kerja yang rendah;
  • Menggunakan Samsung Pay dan bukannya Google Pay.

Amazfit GTS

Penilaian: 4.2

Amazfit GTS

Jam tangan pintar belanjawan dari Xiaomi mempunyai skrin besar dan mudah dibaca (1,65 inci, 348×442), yang akan menarik perhatian mereka yang, kerana masalah penglihatan, kelihatannya layar 320×320 terlalu kecil yang digunakan pada banyak jam tangan pintar. Kedua-dua layar itu sendiri dari segi resolusi dan gaya reka bentuk jam tangan itu sendiri sangat serupa dengan yang dapat dilihat pada Apple Jam Tangan 5 – peniruan untuk jenama yang lebih mahal, yang biasa dilakukan oleh pengeluar China.

Dengan operasi GPS yang berterusan, autonomi adalah sehingga 25 jam, dalam hal ini, jam tangan pintar China berada pada tahap yang tepat dan bahkan mengungguli jam tangan dua kali lebih mahal dari Samsung dan Fossil. Walau bagaimanapun, alat tidak dikenakan caj dari stesen sambungan tanpa wayar, tetapi melalui hubungan fizikal, iaitu, ia mesti dipasang di stesen dok dengan cara yang ditentukan dengan ketat, dan ia tidak akan berfungsi untuk mengisi semula jam tangan dari sebarang pengecasan tanpa wayar yang tersedia di pejabat atau di pesta.

Set sensor adalah standard: akselerometer, sensor magnetik, sensor barometrik, sensor degup jantung. Ini membolehkan anda menggunakan aplikasi kecergasan sepenuhnya, ketepatan mengira degup jantung dan langkahnya normal, pengesanan menyelam ketika berenang berfungsi dengan baik.

Kelemahan utama jam tangan adalah bahawa tidak ada NFC dalam versi rasmi 'Eropah' sama sekali, dan versi 'Cina' tidak berfungsi dengan bank Rusia. Oleh itu, kami tidak boleh mengesyorkan jam tangan ini sebagai kaedah pembayaran sekarang.

Kelebihan

  • Paparan besar dan terang;
  • Autonomi yang sangat baik;
  • Harga berpatutan.

keburukan

  • Pengecasan tidak tanpa wayar, hanya dari stesen sambungan proprietari;
  • Tiada NFC dalam versi rasmi jam tangan Eropah.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen