11 e-buku terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

E-buku lebih senang digunakan untuk membaca teks daripada tablet. Peranti ini dilengkapi dengan skrin e-Ink. Walaupun dengan pembacaan yang berpanjangan daripadanya, mata tidak tegang – mereka merasa selesa seperti melihat teks di atas kertas biasa.

Di samping itu, e-buku mempunyai jangka hayat bateri yang panjang hingga 2-3 bulan dan beratnya hingga 300 gram.

Kami telah mengumpulkan rating 11 model e-book yang pasti akan menggembirakan pembaca.

Cara memilih e-book: ciri utama

Kepraktisan dan kemudahannya bergantung pada ciri teknikal buku elektronik. Oleh itu, semasa memilih peranti sedemikian, anda harus memperhatikan:

  1. Jenis skrin;

  2. Format fail yang serasi;

  3. Kaedah kawalan;

  4. Fungsi tambahan.

Jenis skrin

E-buku di pasaran boleh dibahagikan kepada dua kumpulan – dilengkapi dengan skrin LCD dan matriks e-Ink. Kemudahan dan autonomi peranti bergantung pada teknologi yang digunakan pada paparan.

  1. E-book segmen harga anggaran biasanya dilengkapi dengan TF atau TFT-matriks. Walau bagaimanapun, LCD juga berlaku. Jenis sensor ini suram, dengan piksel besar dan ketara, dan perinciannya rendah. Membaca dari skrin seperti itu menyebabkan keletihan mata kerana ketegangan mata.

  2. Model segmen harga pertengahan biasanya dilengkapi dengan matriks IPS. Ia secara realistik menyampaikan warna dan warna, menyatukannya, menjadikan gambar lebih dalam. Nisbah kontras matriks sedemikian ialah 1000: 1, jadi teksnya senang dan senang dibaca. Kelemahan matriks IPS adalah 'kerakusan' dan ketegangan mata yang berlebihan. Yang pertama membawa keluar e-book dengan cepat, dan yang kedua menyebabkan keletihan mata, kemerahan kornea, kekeringan dan sensasi yang tidak menyenangkan (disebabkan oleh kenyataan bahawa paparan sangat terang dan cahaya 'memukul' tepat di wajah).

  3. Matriks e-Ink biasanya dipasang pada peranti segmen harga tengah dan teratas. Ia berwarna hitam dan putih, dengan nisbah kontras antara 350: 1 hingga 500: 1, bergantung pada pengeluarnya. Matriks tidak mempunyai lampu latar tersendiri, jadi ketegangan mata adalah minimum – seperti ketika membaca dari kertas biasa. Di samping itu, ia tidak menghabiskan kuasa bateri ketika 'gambar' dipaparkan – hanya apabila ia diganti. Ini bermakna jangka hayat bateri e-book meningkat hingga 2-3 bulan.

Kelemahan e-Ink adalah kosnya yang tinggi, serta kesan 'kelipan' yang tidak menyenangkan ketika menukar gambar (contohnya, membalik halaman).

Namun, disarankan untuk membeli model dengan layar e-Ink.

Format fail yang serasi

Semakin banyak format fail yang disokong oleh e-book, semakin baik. TXT, RTF, FB2 dan EPUB minimum yang diperlukan – di dalamnya penerbitan diterbitkan di Internet ditukar. Model dengan banyak gambar, serta majalah dan dokumen yang diimbas dibungkus dalam PDF dan DJVU. Komik – CDR. Dokumen pejabat dan beberapa e-buku yang dikenali setelah mengimbas dengan OCR – dalam format DOC dan DOCX, serta ODT.

Format selebihnya jarang berlaku.

Sekiranya anda merancang untuk mendengar muzik atau buku audio dari peranti anda, anda harus membeli model yang menyokong format MP3, AAC dan OGG.

Kaedah kawalan

E-book dilengkapi dengan paparan skrin sentuh dan butang mekanikal. Dan pilihan pertama bukanlah penyelesaian yang paling berguna. Skrin sentuh akan menghabiskan bateri dengan cepat dan menyebabkan klik tidak sengaja.

Butang mekanikal lebih senang, walaupun menggunakan lebih banyak ruang pada peranti. Model dengan kaedah kawalan ini disyorkan untuk dibeli.

Fungsi tambahan

Ciri tambahan yang mungkin berguna termasuk:

  1. Sambungan Wi-Fi diperlukan untuk memuat turun e-buku dan menggunakan perpustakaan khas melalui langganan;

  2. Lampu latar paparan e-Ink direka untuk membaca dalam gelap;

  3. Kamus terbina dalam akan membantu anda membaca sastera dalam bahasa asing.

  4. Ciri tambahan berguna tetapi tidak diperlukan.

Pengilang

Mungkin pengeluar e-buku terbaik adalah PocketBook, yang mencipta peranti ini. Sebagai tambahan, kami telah memasukkan model dari Sony, Onyx Book, Reader, Tesla dan Amazon.

Penilaian e-buku terbaik

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
E-book murah terbaik (anggaran hingga RUB 6000) 1 Sony PRS-900 Edisi Harian RUB 6,990
2 Onyx Boox Vasco da Gama 2 RUB 5,990
3 PocketBook 614 Plus 6 640 RUB
4 Buku Pembaca 2 RUB 5,299
E-buku terbaik dengan skrin 6-7 inci 1 PocketBook 631 Sentuhan HD RUB 12 490
2 Onyx Boox Cleopatra 3 RUB 14,990
3 PocketBook 641 Aqua 3 RUB 9,514
E-buku terbaik dengan skrin 8-10 inci 1 Onyx Boox Chronos RUB 19,990
2 Logo Tesla RUB 13,690
3 Amazon Kindle DX RUB 22,990
E-buku skrin besar terbaik 1 Onyx boox maks 43 120 RUB

E-book murah terbaik (anggaran hingga RUB 6000)

Sony PRS-900 Edisi Harian

Penilaian: 4.8

Sony PRS-900 Edisi Harian

Mengapa mendapat tempat pertama: e-pembaca 7.1 inci dengan skrin sentuh e-Ink.

Penerangan: Peringkat dibuka dengan e-book Sony PRS-900 Edisi Harian dengan skrin 7.1 inci yang dibuat menggunakan teknologi e-Ink Vizplex, yang dilengkapi dengan lapisan sensitif sentuhan. Ini menjadikan pembalikan halaman dan navigasi menu menjadi mudah. Paparan skrin sentuh berkuasa rendah, jadi anda boleh menghidupkan 12,000 halaman kuasa bateri.

Memori dalaman peranti ialah 1.75 GB. Ini cukup untuk beberapa ratus e-buku. Di samping itu, peranti ini dilengkapi dengan slot untuk kad memori microSD.

Model ini menyokong dokumen TXT, DOC dan RTF, serta PDF dan EPUB. Fail grafik dan muzik juga dimainkan.

Kelebihan

  • Paparan skrin sentuh yang besar dibuat menggunakan teknologi e-Ink;

  • Bateri cukup untuk memaparkan 12000 halaman;

  • Pemasangan yang ketat tanpa celah atau celah;

keburukan

  • Paparan berkilat tanpa lampu latar;

  • Penyalinan buku yang tidak selesa dari komputer melalui program yang lengkap;

  • Tidak menyokong FB2;

Onyx Boox Vasco da Gama 2

Penilaian: 4.7

Onyx Boox Vasco da Gama 2

Mengapa tempat kedua: Skrin e-Ink Carta 6-inci dengan kawalan sentuh dan lampu latar, tetapi buku itu sendiri berjalan pada sistem operasi Android.

Penerangan: Onyx Boox Vasco da Gama 2 menggabungkan kelebihan e-buku klasik dengan ciri tablet yang beroperasi pada sistem operasi Android. Ia dilengkapi dengan layar sentuh 6 inci yang dibuat menggunakan teknologi e-Ink Carta, dengan lampu latar lembut Moon Light dan kepadatan piksel 212 ppi.

Memori dalaman peranti adalah 8 GB, tetapi kebanyakannya dihuni oleh fail Android. Slot kad microSD ada disediakan. Peranti menyambung ke komputer sebagai peranti MTP, jadi anda dapat menyalin fail baru ke dalamnya secara langsung di Explorer.

Di luar kotak, model ini menyokong format fail teks dan gambar biasa, termasuk DOC, TXT, FB2 dan PDF. Selain itu, anda boleh memasang aplikasi dari Play Store yang menyokong jenis dokumen lain.

Kapasiti bateri adalah 3000 mAh, yang cukup untuk 25 jam operasi dengan paparan lampu latar. Model ini dilengkapi dengan modul Wi-Fi untuk menyambung ke Internet dan memuat turun aplikasi.

Kelebihan

  • Skrin dengan lampu latar lembut dan mod peningkatan kontras Snow Field;

  • Fungsi yang dapat diperluas kerana sokongan aplikasi untuk Android;

  • 8 GB memori kekal;

keburukan

  • Hayat bateri rendah kerana sistem operasi Android;

  • Lampu latar tidak sekata;

  • Menyiapkan e-book boleh menjadi tidak selesa kerana skrin e-Ink;

PocketBook 614 Plus

Penilaian: 4.6

PocketBook 614 Plus

Mengapa tempat ketiga: Skrin 6 inci tanpa sentuh dengan 800×600 piksel, tetapi skrin Carta dan badan padat.

Perihalan: Peranti dari syarikat yang membuat 'e-book' – PocketBook – menduduki tempat ketiga dalam kedudukan, kerana kehilangan ketara dari model lain dari segi fungsi. Ia dilengkapi dengan layar Carta e-Ink 6-inci dengan latar belakang kontras putih salji dan resolusi 800 × 600 piksel. Paparan tidak sensitif terhadap sentuhan; butang fizikal digunakan untuk mengawal model. Lampu latar juga tidak ada.

Memori terbina dalam adalah 8 GB, yang cukup untuk beberapa ribu fail. Peranti memaparkan fail teks dan grafik dalam TXT, DOC, FB2, RTF, EPUB, PDF dan banyak lagi. Kad memori juga disokong oleh buku.

Kapasiti bateri terbina dalam – 1300 mAh. Ini cukup untuk jangka hayat bateri 1-2 minggu dengan penggunaan aktif.

Kelebihan

  • Badan yang boleh dibina dan tahan lama;

  • Memori dalaman dan sokongan 8 GB untuk microSD;

  • Berkelip cepat dan sokongan untuk format fail yang paling biasa;

keburukan

  • Tiada lampu latar;

  • Paparan tanpa sentuhan;

  • Resolusi skrin rendah, yang menjadikan gambar kelihatan terlalu 'pixelated';

Buku Pembaca 2

Penilaian: 4.5

Buku Pembaca 2

Mengapa tempat keempat: E-book dengan layar e-Ink Pearl 6-inci.

Penerangan: Buku Pembaca e-buku 2, yang dilengkapi dengan paparan e-Ink Pearl, menutup penarafan. Ia dilengkapi dengan sandaran 'pearlescent' yang tidak menegangkan mata, tetapi pada masa yang sama mempunyai kontras yang rendah. Layar berukuran 6 inci, dengan resolusi 800 × 600 piksel dan panel sentuh kapasitif.

Memori dalaman – 4 GB. Peranti ini dilengkapi dengan modul Wi-Fi untuk memuat turun dokumen dari rangkaian. Sokongan untuk kad memori tersedia. Model ini serasi dengan TXT, DOC, FB2, RTF dan banyak lagi yang lain, termasuk arkib dan fail rujukan CHM.

Peranti ini dilengkapi dengan bateri 1000 mAh, yang menyediakan jangka hayat bateri hingga 1-2 minggu dengan penggunaan biasa.

Kelebihan

  • Reka bentuk Laconic dan antara muka “pembaca” yang mesra pengguna;

  • Berat hanya 140 gram;

  • Sesuai dengan format PDF dan DJVU;

keburukan

  • Bahan badan yang rapuh dan murah;

  • Kualiti pembinaan yang lemah;

  • Antara muka yang perlahan;

E-buku terbaik dengan skrin 6-7 inci

PocketBook 631 Sentuhan HD

Penilaian: 4.9

PocketBook 631 Sentuhan HD

Mengapa tempat pertama: E-book dari PocketBook dengan skrin sentuh 6 inci e-Ink Carta dengan lampu latar dan resolusi 1448 × 1072 piksel.

Penerangan: E-book unggulan PocketBook 631 Touch HD memenangi tempat pertama dalam penilaian berkat paparannya. Ia dibuat menggunakan teknologi e-Ink Carta dengan sandaran putih salji dan kontras maksimum. Paparan ini juga mempunyai resolusi 1448 × 1072 piksel, yang memberikan gambar yang halus dan terperinci; Dilengkapi dengan lapisan sentuhan dan lampu latar seragam lembut.

Memori terbina dalam – 8 GB. Slot kad microSD ada disediakan. Modul Wi-Fi juga, dan ia dirancang untuk menyegerakkan perpustakaan melalui Dropbox. Peranti ini menyokong hampir semua format e-book dan dapat memainkan muzik dalam fail MP3.

Model ini dilengkapi dengan bateri 1500 mAh, yang menyediakan hayat bateri hingga 1-2 minggu dengan Wi-Fi aktif.

Kelebihan

  • Skrin e-Ink Carta beresolusi tinggi;

  • Menyokong kebanyakan format fail dan penyegerakan Dropbox;

  • Lampu latar penyesuaian;

keburukan

  • Berfungsi perlahan, terutamanya ketika menavigasi antara muka;

  • Masalah dengan kelajuan kerja pada beberapa firmware;

  • Beberapa tetapan;

Onyx Boox Cleopatra 3

Penilaian: 4.8

Onyx Boox Cleopatra 3

Mengapa tempat kedua: E-book dengan skrin e-Ink Carta beresolusi tinggi, tetapi dengan Android dan lebih mahal daripada pendahulunya.

Penerangan: E-buku Onyx Boox Cleopatra 3 adalah pesaing terbaik untuk peneraju penarafan. Peranti ini dilengkapi dengan paparan layar sentuh 6,8 inci yang dibuat menggunakan teknologi e-Ink Carta dengan substrat putih salji dan resolusi tinggi 1440 × 1080 piksel, serta dengan lampu latar.

Peranti ini didasarkan pada sistem operasi Android, yang memperluas fungsinya kerana kemampuan untuk memuat turun program tambahan dari Google Play Store. Di luar kotak, buku ini serasi dengan hampir semua format fail teks dan gambar, termasuk FB2, PDF dan EPUB.

Memori terbina dalam adalah 8 GB, tetapi sebahagiannya dihuni oleh sistem operasi dan fail tambahan. Slot kad MicroSD ada. Peranti menyambung ke Internet melalui Wi-Fi, modul Bluetooth juga tersedia. Bateri 1700 mAh cukup untuk memaparkan 10,000 halaman.

Kelebihan

  • Skrin e-Ink Carta beresolusi tinggi;

  • Prestasi tinggi;

  • Menyegarkan gambar dengan kerlipan yang tidak mencolok;

keburukan

  • Tidak selesa, tidak dioptimumkan untuk firmware kertas elektronik;

  • Kos yang tinggi;

  • Android membawa kepada pengurangan autonomi;

PocketBook 641 Aqua 3

Penilaian: 4.8

PocketBook 641 Aqua 3

Mengapa tempat ketiga: E-book PocketBook, tetapi dengan resolusi skrin yang lebih rendah daripada pendahulunya.

Penerangan: PocketBook 641 Aqua 3 e-book mempunyai resolusi skrin terendah dalam segmen penilaian ini. Ia adalah 1024 × 758 piksel pada pepenjuru 6 inci. Walaupun begitu, ini cukup untuk membaca dan melihat fail grafik dengan selesa. Paparan dibuat menggunakan teknologi e-Ink Carta dengan sandaran putih salji dan kontras tinggi, dilengkapi dengan lapisan sentuhan dan lampu latar.

Model ini menyokong hampir semua format fail, termasuk FB2, PDF, EPUB dan MOBI. Imej dan panduan CHM juga dihasilkan semula. Memori terbina dalam – 8 GB, terdapat slot untuk kad memori dan sokongan Wi-Fi untuk penyegerakan melalui Dropbox.

Bateri peranti terpasang mempunyai kapasiti 1500 mAh. Ia akan bertahan selama 1-2 minggu hayat bateri.

Kelebihan

  • Paparan berkualiti tinggi;

  • Wi-Fi dengan sambungan yang boleh dipercayai;

  • Pemasangan yang ketat, sarung kalis air, bahan yang senang disentuh;

keburukan

  • Permulaan yang perlahan dan antara muka yang tidak begitu lancar;

  • Hayat bateri 1-2 minggu;

  • Versi firmware tidak selalu berjaya;

E-buku terbaik dengan skrin 8-10 inci

Onyx Boox Chronos

Penilaian: 4.9

Onyx Boox Chronos

Mengapa mendapat tempat pertama: Berasaskan e-buku pelbagai fungsi Android dengan skrin e-Ink Carta.

Penerangan: Seperti e-buku Onyx Boox yang lain, model Chronos berdasarkan sistem operasi Android. Model ini dilengkapi dengan layar 9,7 inci yang dibuat menggunakan teknologi e-Ink Carta dengan lapisan sentuhan dan lampu latar. Resolusi paparan adalah 1200 × 825 piksel.

Model ini menyokong sebahagian besar format fail. Selain itu, anda boleh memasang 'pembaca' untuk jenis eksotik dari Play Store. Memori dalaman peranti adalah 8 GB, tetapi sebahagiannya dihuni oleh fail OS Android dan perkhidmatan. Kad MicroSD disokong. Wi-Fi dan penyegerakan awan tersedia.

Model ini dilengkapi dengan bateri 3000 mAh, yang cukup untuk jangka hayat bateri selama 2-3 minggu dengan penggunaan harian.

Kelebihan

  • Skrin E-Ink Carta dengan kontras tinggi dan lampu latar terbina dalam;

  • Kes pelindung termasuk;

  • Badan logam pepejal;

keburukan

  • Hayat bateri yang agak pendek kerana OS Android;

  • Resolusi skrin rendah dengan pepenjuru seperti;

  • Berat relatif

Logo Tesla

Penilaian: 4.8

Logo Tesla

Mengapa naib juara: E-book anggaran dengan e-Ink Carta, lampu latar dan input sentuhan, tetapi tidak selalu membina.

Penerangan: E-buku Tesla Logos dilengkapi dengan skrin e-Ink Carta beresolusi tinggi – dengan pepenjuru 7.8 inci, berukuran 1872 × 1404 piksel dan kepadatan titik 300 ppi. Paparan sensitif sentuhan, ditambah dengan lampu latar. Buku itu sendiri, seperti model Buku Onyx yang sering dijumpai dalam peringkat, berjalan pada sistem operasi Android dengan antara muka khas.

Buku di luar kotak menyokong sebahagian besar format fail yang popular dan beberapa format eksotik, termasuk TAR dan TCR. Tetapi untuk membaca DJVU atau EPUB anda harus memasang perisian tambahan dari Play Store. Memori terbina dalam – 16 GB, tidak ada slot kad microSD. Terdapat modul Wi-Fi, anda perlu memasuki Play Store dan sinkronisasi perpustakaan awan.

Kapasiti bateri terbina dalam – 2800 mAh. Ini cukup untuk 2-3 minggu bekerja.

Kelebihan

  • Skrin e-Ink Carta dengan lampu latar beresolusi tinggi;

  • Sambungan Wi-Fi berkualiti;

  • Banyak memori kekal;

keburukan

  • Tidak selalu berkualiti membina;

  • Lampu latar paparan tidak rata;

  • Kejelasan skrin yang agak rendah kerana kelancaran fon;

Amazon Kindle DX

Penilaian: 4.7

Amazon Kindle DX

Mengapa tempat ketiga: Pembaca elektronik dengan papan kekunci QWERTY dan skrin e-Ink Pearl, tetapi tidak ada lampu latar.

Penerangan: Peringkat e-buku terbaik tanpa peranti dari Amazon adalah latihan yang tidak berguna. Kindle DX menawarkan skrin e-Ink Pearl 9,7 inci yang besar dan selesa dengan resolusi 1200 x 824 piksel. Lapisan lampu latar dan sensor, bagaimanapun, tidak. Tetapi buku ini mempunyai modul Internet 3G tanpa had untuk memuat turun dokumen baru dari Amazon.

Peranti ini serasi dengan kebanyakan format, namun FB2, EPUB dan DJVU tidak disokong. Boleh memainkan muzik MP3. Memori terbina dalam – 4 GB, tidak ada slot microSD.

Bateri terpasang tahan selama 4-5 minggu kerja autonomi tanpa dimatikan dan digunakan setiap hari.

Kelebihan

  • Prestasi tinggi;

  • Skrin E-Ink Pearl dengan ketegangan mata minimum;

  • 3G untuk memuat turun buku dari Amazon;

keburukan

  • Tiada lampu latar, tidak ada skrin sentuh;

  • Tidak ada bahasa Rusia di antara muka, tetapi ia dapat mengatasi pengekodan;

  • Tidak menyokong FB2 dan EPUB;

E-buku skrin besar terbaik

Onyx boox maks

Penilaian: 4.9

Onyx boox maks

Mengapa mesti mendapat tempat pertama: Pembaca e-book dengan skrin e-Ink Carta 13,3 inci dan sokongan untuk input stylus.

Penerangan: Onyx Boox Max adalah e-book dengan skrin terbesar bukan sahaja dalam penilaian kami, tetapi juga di dunia. Peranti ini dilengkapi dengan paparan dengan pepenjuru 13,3 inci, dibuat menggunakan teknologi e-Ink Carta. Resolusi paparan adalah 1600 × 1200 piksel. Terdapat lapisan sentuhan, dan stylus disertakan dengan buku, yang memudahkan kerja dengan antara muka.

Peranti ini, seperti model lain dari Onyx Boox, berjalan pada versi yang disesuaikan Android. Sistem operasi di luar kotak menyokong hampir semua format fail, dan untuk membuka eksotik, anda boleh memuat turun program dari Play Store. Memori terbina dalam – 16 GB, terdapat slot untuk microSD, WI-Fi juga. Peranti ini mempunyai pelanggan mel dan kamus terbina dalam.

Peranti ini dilengkapi dengan bateri 4100 mAh, cajnya cukup untuk memaparkan 20,000 halaman.

Kelebihan

  • Skrin E-Ink Carta dengan kontras dan lampu latar yang tinggi;

  • Pelanggan kamus dan e-mel terbina dalam;

  • Memori dalaman 16 GB;

keburukan

  • Kos yang tinggi;

  • Terdapat versi dengan e-Ink Pearl;

  • Penutup lengkap mengumpul habuk;


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen