11 cara untuk menghilangkan noda dari jaket bawah

Dobi dan pembersihan

Jaket bawah anda tiba-tiba mendapat kesan darah, minyak, dakwat, teh atau jus buah. Dan pemakaian jangka panjang membawa kepada fakta bahawa poket dan lengan baju berkilat dan berkilat. Pakaian musim sejuk yang hangat tidaklah murah, jadi mereka mesti dijimatkan, dan pelbagai noda sama sekali tidak menjadi alasan untuk membuang jaket kegemaran anda. Tetapi tidak semua cara untuk membersihkan kotoran dari pakaian sesuai – anda perlu mengambil kira bahan dari mana produk dijahit dan keunikan merawat pengisi – semula jadi atau buatan. Pakar kami telah mempelajari cara menghilangkan pelbagai noda dari jaket bawah tanpa tanda dan apa-apa akibat untuk penampilannya.

Peraturan asas penjagaan

peraturan penjagaan

Jaket bawah bukan pakaian yang boleh sering dicuci. Sebilangan besar produk hanya dibenarkan kering (maklumat penjagaan selalu ditunjukkan pada label). Dari pencucian yang kerap, bahagian bawah akan kehilangan kualiti pemanasannya, dan lapisan atas kain akan kehilangan penampilan dan ketahanannya. Jaket bawah akan membolehkan kelembapan melaluinya, tidak lagi melindungi dari fros dan angin.

Oleh itu, anda harus mencuci bintik-bintik kecil yang muncul di tempat. Dan bahan cemar seperti darah, teh, minyak atau dakwat tidak dapat dikeluarkan dengan mencuci biasa di mesin automatik tanpa rawatan awal.

Jadi, jika noda muncul di jaket bawah, anda memerlukan:

  1. periksa label dengan teliti – jika hanya cucian kering yang dibenarkan kepadanya, maka kami merujuk jaket itu kepada profesional;

  2. jika anda boleh mencuci mesin dan menggunakan pembersih basah, maka kami memilih bahan pencuci untuk menghilangkan kotoran sesuai dengan asal, bahan dan warna bahagian atas produk (dengan mengambil kira cadangan yang akan diberikan di bawah);

  3. ambil kira bahawa tidak digalakkan menggunakan peluntur klorin untuk menghilangkan noda, tetapi kebanyakan penghilang noda oksigen untuk benda berwarna dan putih boleh digunakan untuk jaket bawah;

  4. noda mesti dibersihkan dengan campuran bahan pencuci, bergerak dari tepi ke pusat – ini akan membantu mengelakkan keretakan dan lebih mudah membuang sisa-sisa produk yang digunakan setelah diproses;

  5. menilai penampilan produk setelah penyingkiran noda dan pengeringan tempatan – jika terdapat kesan atau jejak di permukaan, maka jaket bawah harus tetap dicuci dalam mesin automatik pada mod halus pada suhu 40 ° C dengan detergen cair.

  6. Sabun cuci boleh mengatasi kebanyakan pencemaran. Oleh itu, pakar kami menasihatkan untuk mula menghilangkan noda dengannya – hanya gosokkan tempat bernoda dengan bersih dan biarkan selama 10-15 minit. Minus basuh dengan sabun – memerlukan banyak air untuk dibilas, jadi lebih sesuai untuk pra-rawatan sebelum mencuci di mesin.

Dan satu lagi nasihat: jangan menangguhkan penghapusan noda 'pada pembakar belakang' – semakin bersih kotoran, semakin mudah membuangnya tanpa jejak dan mencuci yang membosankan.

Cara menghilangkan noda berminyak

Tompok-tompok lemak sering muncul di jaket bawah, tetapi tidak sukar untuk mengeluarkannya. Lebih-lebih lagi jika mereka segar. Anda boleh memilih salah satu daripada lima kaedah. Masing-masing dari mereka selamat untuk bahan dari mana jaket bawah dijahit dan untuk ke bawah.

Cecair pencuci pinggan (Fairey, Susun)

Kaedah aplikasi:

  1. basahi tempat berminyak dengan air;

  2. titiskan beberapa tetes produk (bergantung pada saiz);

  3. tunggu 5-10 minit;

  4. dengan kain bersih yang direndam dalam air, angkat busa dan residu Faery dengan lembut.

Basuh mesin jika perlu.

Mustard

cara menghilangkan noda dari jaket bawah

Mustard mengandungi minyak allyl, yang bagus untuk memecahkan lemak. Ia sesuai untuk menghilangkan noda dari jaket berwarna.

Cara memohon:

  1. tambahkan air suam ke serbuk mustard kering untuk mendapatkan jisim yang serupa dengan krim masam pekat;

  2. sapukan campuran pada noda;

  3. biarkan selama 30 minit;

  4. basuh sawi dengan kain yang direndam dalam air suam.

Cara yang mudah digunakan, tetapi cukup berkesan untuk menghilangkan noda berminyak segar adalah meletakkan plaster sawi yang direndam dalam air suam di tempat yang kotor selama 20-30 minit. Sisa sawi dapat dikeluarkan dengan mudah, dan lemak juga akan larut tanpa bekas.

Soda atau garam

Anda boleh menaburkan sedikit garam atau soda pada noda berminyak segar yang tersisa di jaket bawah. Atau anda boleh membuat jisim lembek dengan mencampurkannya dengan air suam dan sapukan pada kotoran selama 15 minit. Gosokkan noda dengan sikat gigi, setelah itu sisa-sisa soda atau garam (atau campurannya) mesti dikeluarkan dengan serbet kapas yang direndam di dalam air.

Sabun cucian parut

Agar tidak mencuci busa dari sabun cucian, anda boleh menggunakan kaedah yang lebih mudah: parut pada parut (2 sdt) dan sapukan pada noda. Mencukur akan menyerap lemak, anda hanya perlu menyikatnya dari permukaan jaket bawah. Kaedahnya hanya sesuai untuk kotoran segar.

Talc atau kapur

Serbuk serbuk talcum atau kapur hancur, dituangkan ke tempat berminyak di jaket bawah, juga baik untuk menghilangkan minyak. Pada kotoran lama, anda boleh menggunakan gruel dari campuran talc dan kapur, biarkan selama 2-3 jam. Tanggalkan sisa dengan serbet atau kain basah yang bersih.

Cara menghilangkan noda darah

cara membersihkan jaket bawah

Malangnya, bintik-bintik berdarah juga dapat muncul di jaket bawah, dan bintik-bintik itu juga harus dikeluarkan semasa mereka masih segar.

Peraturan utama untuk mengeluarkan darah dari kain apa pun adalah tidak mencuci dengan air panas. Pada suhu di atas 40 ° C, protein darah membeku, meninggalkan tanda kuning pada produk selepas mencuci, yang tidak mudah disingkirkan kemudian.

Cara paling berkesan untuk menghilangkan titisan darah dari pakaian adalah hidrogen peroksida 3%. Tetapi boleh digunakan hanya pada bahan ringan, tanda yang berubah warna mungkin tetap ada pada bahan berwarna dan gelap.

Kaedah aplikasi:

  1. sapukan beberapa tetes peroksida ke kawasan yang tercemar;

  2. tunggu 10-15 minit;

  3. sapu dengan berus gigi yang direndam dalam air sejuk.

Noda darah mungkin masih kelihatan selepas pemesinan. Ia dapat dihilangkan dengan baik semasa mencuci mesin automatik berikutnya.

Untuk mengembalikan kebersihan pada jaket berwarna, gunakan bubur soda dan air (nisbah 2: 1). Campuran itu digunakan pada jejak berdarah selama 10-15 minit dan sisa kotoran dan soda dikeluarkan dengan berus gigi yang dibasahi.

Petua dari pakar kami: Sebilangan kecil darah segar sangat baik untuk membuang air liur. Sekiranya, selepas mimisan, titisan merah tetap ada di jaket bawah, anda hanya boleh memuntahkannya dan menggosok air liur ke permukaan yang tercemar. Kaedahnya, walaupun tidak begitu higienis, tetapi berkesan.

Cara menghilangkan noda dakwat

Sekiranya noda tinta muncul di jaket bawah (pen bolpoin telah bocor di dalam poket atau jejak dari pen tidak sengaja tersisa), maka salah satu kaedah berikut akan membantu mengeluarkannya.

  1. Etanol. Tuangkan beberapa tetes ke jejak dakwat dan bersihkan kotoran dengan kapas atau pelapik kapas.

  2. Polish untuk rambut. Semburkan jumlah pernis yang cukup dari sebotol pada noda – ia akan larut di depan mata anda. Tanpa menunggu pengeringan, lap jejak dengan serbet, jika perlu, sapukan varnis lagi. Setelah menghilangkan garis-garis berwarna, kawasan yang tercemar mesti dibilas dengan air bersih.

  3. Pembersih kotoran. 'Hilang' atau peluntur beroksigen lain jika digunakan terus ke noda dakwat juga akan menghilangkannya tanpa meninggalkan sisa.

  4. Kefir. Boleh digunakan sebagai pencuci kecemasan. Minuman susu yang ditapai tidak akan melarutkan dakwat, tetapi akan merosakkan strukturnya dan tidak akan membiarkannya diserap secara mendalam ke dalam serat kain sebelum diproses dengan agen yang lebih kuat. Selepas terdedah kepada asid laktik, jejak menjadi lebih ringan.

Semakin lama noda dakwat akan semakin cepat. Hanya cucian kering yang dapat mengatasi tanda pena bolpoin lama.

Cara menghilangkan noda teh

Noda teh dikeluarkan dengan sempurna oleh asid yang terdapat di dalam rumah:

  1. lemon;

  2. asetik;

  3. tenusu.

  4. Anda perlu melembapkan jejak teh dengan air suam dan menggunakan sebilangan kecil jus lemon, cuka meja atau kefir ke dalamnya. Setelah menunggu 15-20 minit, gosokkan kawasan bernoda dengan span atau berus gigi dan bilas dengan air bersih.

  5. Untuk membersihkan jaket ringan, anda boleh menggunakan hidrogen peroksida 3%, dan jaket berwarna atau gelap boleh dibersihkan dari noda teh dengan gliserin dan garam hangat (campurkan dalam nisbah 1: 1).

Cara membersihkan noda lipstik atau serbuk pada kolar anda

noda pada kolar

Bagi kanak-kanak perempuan dan wanita, ketika memakai jaket dan mantel empuk yang diikat 'di bawah leher', jejak kosmetik sering terdapat di kolar. Tompok-tompok merah jambu atau merah segera terserlah sekiranya anda membuka ritsleting dan tidak melukis pemiliknya. Menghilangkannya adalah mudah, dan anda perlu melakukannya dengan kerap – 2-3 kali seminggu.

Jejak serbuk mudah dicuci ketika membersihkan dengan kain sabun lembap (dengan sabun tandas atau dobi). Tetapi dengan gincu anda harus bekerja keras. Anda boleh menggunakan salah satu perkara berikut ke kawasan yang kotor:

  1. hidrogen peroksida 3% (sesuai untuk jaket berwarna putih atau terang);

  2. campuran soda dan air (dalam nisbah 2: 1);

  3. natrium tetraborat (boraks);

  4. ubat gigi;

  5. sabun cucian.

Agen pembersih memerlukan masa (sekitar 15-20 minit) dan membersihkan sisa-sisa produk dan gincu dengan berus gigi dan serbet yang bersih.

Cara membuang kawasan berminyak

Manset, tempat di dekat poket dan kolar jaket bawah menjadi berminyak dan bersinar jelek dari pemakaian yang berpanjangan. Untuk memperbaikinya, anda perlu menuangkan talc, kapur atau kanji di tempat berminyak selama 10-15 minit, gosokkannya sedikit dan goncangkan. Serbuk akan mengeluarkan lemak, dan pakaian akan kelihatan lebih cantik.

Kaedah ini tidak sesuai untuk menghilangkan kotoran yang degil. Lebih baik menyediakan campuran pembersih. Untuk ini, anda perlu mencampurkan:

  1. 1 sudu kecil amonia (ammonia);

  2. 1 sudu kecil detergen pencuci pinggan;

  3. 100 g air suam.

Pukul busa tebal dan sapukan dengan span ke kawasan berminyak. Setelah menunggu 5-10 minit, keluarkan baki campuran dengan serbet bersih.

Gunakan pembersih tingkap untuk menghilangkan kilauan di sekitar poket dan lengan baju. Semburkan dari botol penyembur ke kawasan yang tercemar, dan kemudian bersihkan dengan kain lembap.

Bahan kimia isi rumah

Bahan kimia isi rumah

Banyak noda boleh dikeluarkan dari pakaian menggunakan produk pembersih rumah tangga khas. Hanya peluntur bebas klorin dan penghilang noda yang sesuai untuk membersihkan jaket:

  1. Vanish Oxi Action – menghilangkan noda segar dengan pelbagai asal, harga rata-rata 130 rubel setiap 500 ml;

  2. 'Dr. Beckmann '- menghilangkan kotoran lama, 200 rubel untuk 50 ml;

  3. Ecover Ecological Stain Remover – produk ekologi berdasarkan enzim dan asid sitrik, 700 rubel. untuk 200 ml;

  4. ACE Oxi Magic – membantu menghilangkan noda segar dan lama, 100 rubel. untuk 500 ml.

Semua produk dijual untuk kedua-dua item berwarna dan putih, jadi anda boleh memilih penghilang noda yang tepat untuk menghilangkan kotoran dari jaket bawah dengan warna apa pun.

Cara menghilangkan garis putih selepas mencuci

Selalunya, selepas mencuci, noda putih kekal di jaket bawah. Kadang-kadang ia boleh muncul selepas salji atau hujan. Sebabnya tidak cukup membilas. Terutama sekali, keadaan ini berlaku setelah menggunakan serbuk basuh. Itulah sebabnya pengeluar pakaian luar menasihatkan menggunakan detergen cair untuk mencuci – mereka membilas dengan lebih baik dan tidak meninggalkan goresan. Anda boleh menghidupkan mod bilas tambahan.

  1. Sekiranya jejak putih muncul, anda boleh menyingkirkannya dengan kain lembap atau serbet rayon, bilas secara berkala di bawah air yang mengalir.

  2. Sekiranya noda sangat jelas, pertama-tama anda boleh menyemburkannya dengan cecair pembersih tingkap dari botol semburan dan kemudian mengelapnya dengan serbet.

  3. Kaedah yang paling berkesan untuk menghilangkan garis putih adalah dengan mencuci jaket bawah dengan mesin lagi, tetapi tanpa serbuk atau bahan pencuci.

Pendapat pakar

Jaket yang turun dari pencucian yang kerap kehilangan penampilan dan sifat penebat haba. Bulu boleh mengumpan dan mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan (jika dikeringkan dengan tidak betul). Noda kecil harus dibersihkan dengan tangan untuk memanjangkan jangka hayat pakaian luar. Anda boleh menggunakan penghilang noda industri dan detergen pencuci pinggan untuk ini. Anda boleh menggunakan kaedah rakyat: hidrogen peroksida, soda, sabun cuci, jus lemon dan cuka. Kesemuanya membuang pelbagai kotoran dengan baik dan sangat selamat untuk kain dan serat. Sekiranya satu ubat tidak berfungsi, anda boleh mencuba yang lain. Perkara utama adalah membersihkan noda semasa masih segar, bergerak dari tepi ke pusat supaya tidak ada goresan.


Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen