11 buku terbaik oleh Paulo Coelho

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Paulo Coelho adalah seorang penulis Brazil yang menyebabkan banyak kontroversi dengan karyanya. Pengkritik menganggapnya sebagai sastera murah dan komersial. Dan pembaca memanggilnya bakat dan genius sebenar, dan membaca karya-karyanya dengan senang hati. Hanya sebilangan kecil orang yang tidak mengetahui sekurang-kurangnya salah satu bukunya.

Sejak kecil, Coelho bermimpi menjadi penulis, tetapi, seperti dalam kebanyakan kes, keluarganya menentangnya. Dan sehingga dia tidak melakukan kesalahan seperti itu, dia ditempatkan di hospital psikiatri selama tiga tahun, di mana dia dirawat dengan kejutan elektrik. Pada masa akan datang, dia akan meletakkan pengalamannya dan inti pati hospital di salah satu bukunya, yang akan kita bicarakan dalam penilaian kita. Setelah Paulo memasuki sekolah undang-undang, dia hanya dapat tinggal di sana selama setahun. Kemudian dia pergi dengan hippies untuk pergi ke Eropah dan Amerika. Seluruh jalan hidup penulis yang sukar ditunjukkan dalam buku-bukunya. Di dalamnya anda dapat menangkap pengalaman dan sensasinya.

Sukar untuk memilih yang terbaik di antara bukunya, tetapi kami melakukannya terutama untuk anda. Peringkat disusun berdasarkan ulasan, pendapat dan bacaan peribadi.

Penilaian buku terbaik oleh Paulo Coelho

Pencalonan sebuah tempat komposisi penilaian
Penilaian buku terbaik oleh Paulo Coelho 1 Ahli alkimia 4.9
2 Veronica memutuskan untuk mati 4.8
3 Sebelas minit 4.8
4 Devil dan Senorita Prim 4.7
5 Buku harian ahli silap mata 4.7
6 Valkyries 4.7
7 Gunung kelima 4.6
8 Saya duduk di tebing Rio Piedra dan menangis 4.6
9 Zaire 4.5
10 Manuskrip dijumpai di Akko 4.5
11 Pemenang tetap bersendirian 4.5

Ahli alkimia

Pengarang: Paulo Coelho

Penilaian: 4.9

Ahli alkimia

Nasib kami berjalan di suatu tempat berhampiran. Tetapi kita tidak selalu bersedia untuk menyerah dan mengikutinya. Kami mempunyai ketakutan dan keraguan. Novel “Alchemist” akan mengungkap rahsia nasib dan cara mengetahuinya. Ia diterbitkan pada tahun 1988, dan dengan segera membawa pengakuan dan populariti kepada pengarang. Pengkritik tidak menghargai novel itu, tetapi pembaca mengaguminya. Ia telah diterjemahkan ke dalam 67 bahasa di 117 negara. Ia adalah buku paling popular yang pernah ditulis dalam bahasa Portugis dan diiktiraf sebagai buku terlaris.

Pada pandangan pertama, pengembaraan hebat yang diharapkan. Tetapi yang terpenting, buku ini dibina berdasarkan topik mencari diri sendiri. Apa itu nasib, betapa pentingnya mengenali diri sendiri, untuk mencari jalan penyelesaian yang tepat. Novel Coelho The Alchemist menunjukkan bahawa jalan berduri adalah kehidupan biasa, dan ganjarannya bernilai apa pun. Ditekankan bahawa tidak akan selalu ada masalah dalam perjalanan, tetapi juga cara untuk menyelesaikannya. Karya ini dapat mengubah kehidupan pembaca, sebab itulah kita mengutamakannya.

Di tengah-tengah aksi adalah gembala biasa Santiago. Dia tinggal dengan tenang di Sepanyol dan merumput biri-biri sehingga dia bermimpi: Mesir, piramid dan harta karun. Pengembala begitu gembira sehingga dia pergi ke wanita gipsi untuk menafsirkan mimpi itu. Setelah itu, dia memutuskan bahawa di sana, di Mesir, kehidupan nyata dan harta karun menantinya. Dan dia menyerahkan hampir semuanya dan pergi ke negara yang tidak dikenali. Di sana dia mencari pekerjaan, bertahan, mengenal orang yang mencari harta karunnya dan bertemu cinta. Dan akhirnya dia menemui harta yang sebenar. Novel ini dinamakan sempena watak kecil Alchemist, yang akan anda temui dalam buku ini. Dan, mungkin, dia akan mengubah hidup anda.

Veronica memutuskan untuk mati

Pengarang: Paulo Coelho

Penilaian: 4.8

VERONICA MEMUTUSKAN DIE.jpg

Kematian adalah sesuatu yang pelik, ia dapat terjadi pada satu ketika, pada masa yang lain – jauh. Persoalannya ialah sama ada menganggapnya sebagai hadiah atau hukuman. Coelho bercakap mengenai kematian dalam novelnya 'Veronica Decides to Die'. Dia menulis tentang apa itu kehidupan dan nilainya. Perlu diketengahkan buku ini dengan latar belakang yang lain kerana resonans yang ditimbulkannya. Sebilangan besar ulasan bertentangan antara satu sama lain. Ada yang memanggil karya itu karya agung, yang lain tidak memahami maknanya. Buku ini membuat banyak suara dan menarik pembaca baru. Di samping itu, dia difilmkan dua kali dan membuat opera rock berdasarkan.

Refleksi keperibadian dan pengalaman peribadi Coelho terdapat di Edward, watak kecil dengan kisah pengarang. Keperibadiannya membolehkan anda melihat lebih mendalam pengalaman Coelho dan memahami bagaimana rasanya kehilangan impian anda. Perlu disoroti setiap watak dalam buku ini, dari Veronica sendiri hingga jururawat. Setiap orang yang ditemuinya mempunyai cerita dan drama mereka sendiri. Pandangan baru pada masyarakat terbentuk dari kisah para pahlawan. Buku ini membolehkan anda menilai setiap orang secara individu dan sebagai sebahagian daripada masyarakat.

Veronica adalah seorang gadis yang mempunyai segalanya. Kerja bagus, teman lelaki, kewangan dan keluarga. Tetapi masih ada yang tidak kena. Dunia nampak suram baginya. Oleh itu, Veronica tidak menemui apa-apa yang lebih baik daripada membunuh diri. Mudah baginya: menelan pil tidur – dan hanya itu, akhirnya sudah hampir. Tetapi nasib bukanlah wanita yang mudah, jadi gadis itu diselamatkan. Dia ditempatkan di hospital psikiatri. Veronica masih bermimpi menyelesaikan apa yang dia mulakan, tetapi para doktor membuat diagnosis yang mengerikan: dia mempunyai masa seminggu untuk hidup. Dan kemudian dia menyedari bahawa masa ini mesti dijalani dengan nyata. Dia mencari kawan, jatuh cinta, dan pemahaman tentang nilai kehidupan datang kepadanya.

Sebelas minit

Pengarang: Paulo Coelho

Penilaian: 4.8

TINGKATAN LAGI.jpg

Nampaknya menghargai orang lain tidak menjadi masalah. Tingkah laku dan tindakannya bercakap untuk diri mereka sendiri. Tetapi bolehkah dia menjadi berbeza? Mengenai hal ini dan tidak hanya Coelho tercermin dalam novelnya 'Eleven Minutes'. Karya ini diterbitkan pada tahun 2003 dan meneruskan 'tema feminin' yang disinggung penulis dalam buku-buku sebelumnya. Novel ini mungkin kelihatan sedikit skandal dan lucah. Oleh itu, kelayakan untuknya adalah dari 16 tahun.

Soalan pertama adalah, bagaimana seorang lelaki boleh menulisnya? Keseluruhan kebenarannya adalah bahawa kisah itu nyata, dirakam dari kata-kata pelacur yang sama. Novel ini menyiarkan banyak aspek yang tidak difikirkan oleh seseorang dalam kehidupan biasa. 'Sebelas minit' adalah berapa banyak yang dibelanjakan seseorang untuk melakukan hubungan seks sehari. Tetapi adakah ia patut diberi perhatian? Soalan ini diajukan oleh watak utama. Buku ini menimbulkan persoalan mengenai label yang menakutkan dan seberapa salahnya label tersebut, serta cinta dan seks.

Gadis muda Maria mahu memperbaiki kehidupannya. Dia bosan bekerja di sebuah kedai dan mahukan kehidupan yang stabil dan sejahtera. Untuk memenuhi impiannya, dia terbang ke Switzerland. Tetapi di sana kehidupan menimbulkan kejutan baru – pekerjaan yang dijanjikan tidak membawa wang. Untuk terus hidup, Mary harus melakukan pelacuran. Dalam pekerjaan baru, dia menemui seks, kemungkinannya. Gadis itu menjadi kaya raya dan menyedari bahawa dia tidak mahu pulang ke rumah. Dia mempunyai wang, dia terlibat dalam pendidikan diri, tetapi hidupnya belum lengkap. Dan kemudian Maria bertemu dengan artis dan akhirnya belajar sesuatu yang lebih daripada seks.

Devil dan Senorita Prim

Pengarang: Paulo Coelho

Penilaian: 4.7

Devil dan Senorita Prim

Terdapat perumpamaan lama bahawa terdapat dua serigala pada seorang lelaki – hitam dan putih. Dan yang kita makan mengambil alih kehidupan. Persoalannya – adakah orang jahat semata-mata atau tidak? Coelho membincangkan hal ini dalam novel The Devil and Senorita Prim, yang diterbitkan pada tahun 2000. Buku ini mengakhiri trilogi 'Dan pada hari ketujuh'. Ini juga termasuk: 'Veronica memutuskan untuk mati' dan 'Di tebing Rio Piedra saya duduk dan menangis'. Intipati ketiga novel ini berpunca dari kenyataan bahawa kehidupan manusia dapat berubah secara mendadak hanya dalam seminggu.

Novel ini mungkin seperti fiksyen ringan, tetapi mempunyai makna yang mendalam, ia mengemukakan topik penting dan mengemukakan soalan serius. Dalam buku ini, Paulo Coelho lebih merupakan ahli falsafah daripada novelis. 'The Devil and Senorita Prim' merangkumi persoalan penting seperti tanggungjawab untuk diri sendiri, godaan, ketakutan, pilihan antara yang baik dan yang jahat. Dan setiap pembaca sendiri mesti mencari jawapannya sama ada ada orang jahat.

Desa Viskos yang jauh, biasa dan membosankan. Tidak ada yang berlaku di dalamnya, semuanya tenang dan sunyi. Hanya Bertha yang masih tua yang menunggu syaitan datang, kerana suaminya memberi jaminan sebelum kematiannya. Dan pada suatu hari orang asing datang ke kampung. Dia bertemu Chantal Prim, yang bermimpi pergi, dan mengatakan kepadanya bahawa dia menguburkan sebelas batang emas di hutan. Lelaki itu mengatakan bahawa dia boleh mengambil salah satu dari mereka, dan mengatakan di mana dia berbaring. Sebagai balasannya, orang asing itu meminta Prim untuk memberitahu penduduk kampung bahawa mereka akan menerima sepuluh jongkong jika seseorang terbunuh. Dia berkata, dan di sini sudah ada penghuninya, sama ada kehidupan seseorang bernilai emas.

Buku harian ahli silap mata

Pengarang: Paulo Coelho

Penilaian: 4.7

DIARY MAGA.jpg

Untuk memahami diri anda sering memerlukan anda berjalan di jalan tertentu, bertanya, mencari jawapan dan merenung. Diary of a Magician (1986) secara praktikal adalah autobiografi Coelho dan buku pertama yang pernah diterbitkan. Di dalamnya, dia berbicara tentang ziarahnya di Jalan Santiago. Novel ini memberi kesan hebat kepada pembaca: sebelum penerbitannya, hanya 400 orang yang melakukan ziarah seperti itu, dan setelah itu – hampir setengah juta.

Buku ini tidak begitu terkenal seperti The Alchemist, tetapi lebih mendalam. Genre 'fantasi' hanya berlaku untuknya, tetapi secara keseluruhannya adalah falsafah. Sepanjang cerita, kita melihat bagaimana seseorang berubah – dia memperoleh kebijaksanaan, mengenal dirinya dan yang tidak diketahui. Mula memahami bagaimana dunia berfungsi. Dan sesiapa sahaja yang ingin berjalan boleh menyusuri Jalan Santiago. Yang mendorong karya 'Diary of a Magician'. Paulo Coelho mengalaminya sendiri, dan buku ini berisi contoh, perasaan dan pengalaman peribadinya.

Di Jalan Santiago ada orang baru yang ingin memahami dirinya dan dunia. Dalam pengembaraannya, dia mengajukan banyak pertanyaan: bagaimana planet dan matahari disusun, apakah hukum sebenarnya. Panduan mistik membantu memahami dan terus maju. Bersama mereka, dia mempelajari hakikat kebenaran, mempelajari ritual misteri dan menerima Kekuatan. Dengan setiap langkah yang diambil, dia mempelajari kebijaksanaan kuno.

Valkyries

Pengarang: Paulo Coelho

Penilaian: 4.7

VALKIRI.jpg

Persoalan iman dan pandangan kita sendiri tetap terbuka sepanjang hidup kita. Kami mencari jawapan dan pelanggan. Novel autobiografi Valkyries pertama kali diterbitkan pada tahun 1992. Ia menceritakan tentang tempoh penting dalam pembentukan Coelho. Ini adalah masa ketika dia terlibat dalam organisasi 'Alternative Society', yang menentang kapitalisme, menyokong ekspresi diri dan mempraktikkan ilmu hitam. Dengan cara lain, mereka suka memanggil organisasi itu sebagai 'tempat perlindungan bagi golongan anarkis'.

Buku 'Valkyries' adalah jalan sebenar dan kisah pengarang. Dalam autobiografinya, dia menyentuh isu agama, masyarakat, iman, mistik. Coelho bukan sahaja membincangkan mengenai 'Alternative Society', tetapi juga mengenai jiwa manusia. Mungkin dalam buku ini seseorang akan menemui jalan menuju iman. Menurut pengarangnya, Valkyrie adalah watak sebenar, tetapi dia belum bersedia memberikan namanya. Coelho mendedahkan bahawa dia telah menunjukkan kepadanya jalan menuju agama Katolik.

Watak utama karya itu keliru. Jiwanya dipenuhi keraguan, dia berjuang dengan ketakutannya. Dan untuk ini, dia mula mencari malaikat pelindung. Dia percaya bahawa dia akan menunjukkan kepadanya jalan dan memberinya pemahaman tentang kehidupan. Bersama isterinya, mereka pergi ke Gurun Mojave. Di sana mereka bertemu dengan pahlawan dan pemimpin mereka, seorang wanita bernama Valkyrie. Dan wira memutuskan untuk pergi bersama mereka untuk mencari ketenangan jiwa. Oleh itu, selama empat puluh hari, pelancong menyingkirkan masa lalu mereka untuk memasuki masa depan yang baru.

Gunung kelima

Pengarang: Paulo Coelho

Penilaian: 4.6

GUNUNG KELIMA.jpg

Pada tahun 1996, novel Gunung Kelima diterbitkan, berurusan dengan isu agama yang sensitif. Ia ditulis berdasarkan kisah benar nabi Elia. Yang asli boleh dibaca dalam Buku Raja-raja Ketiga dan Keempat. Karya yang sama mengupas masalah wujud bersama beberapa agama dan pengalaman peribadi pahlawan.

Pertembungan agama telah berlaku sejak awal zaman. Novel ini dapat dilihat dari tiga sisi. Yang pertama adalah pengalaman protagonis dan bagaimana dia melihat imannya, apa yang dia rasakan dan bagaimana dia tidak dapat membayangkan dirinya tanpa itu. Tema Coelho kegemaran kedua adalah mengenai nasib. Apa sahaja masalah yang menanti seseorang, dia akan kembali ke jalan yang diberikan kepadanya. Dan yang ketiga adalah falsafah, di mana pengarang mengemukakan idea, menafsirkannya. Petua kecil: bagi sesetengah orang, buku ini mungkin agak panjang. Oleh itu, untuk memahaminya dengan lebih baik, kami mengesyorkan menggunakan versi audio.

Pada abad kesembilan SM, Puteri Jezebel memerintah Israel. Dia menghina agama tradisional dan ingin semua orang menyembah berhala, dewa Baal. Dan dia tidak memerlukan nabi agama lain. Oleh itu, dia memutuskan untuk menghukum semua orang yang tidak akan menerima ketuhanannya. Tokoh utama Elia, nabi Tuhan, tidak mahu masuk agama lain. Jadi dia harus lari. Dia menemui cintanya, tetapi dia kehilangannya. Elia harus bertahan perang, tetapi imannya tetap bersamanya. Dia kembali ke kampung halamannya dan menunjukkan keajaiban, sehingga membuktikan kebenaran agamanya.

Saya duduk di tebing Rio Piedra dan menangis

Pengarang: Paulo Coelho

Penilaian: 4.6

DI PANTAI RIO PEDRA SAYA BERJAYA DAN Menangis.jpg

Cinta adalah mesin dunia kita. Terdapat momen untuknya dalam cerita apa pun. Tetapi bolehkah cinta untuk iman dan manusia bersama? Buku ini muncul pada tahun 1994. Ini termasuk dalam trilogi On Day Seven, di mana seminggu sudah cukup untuk memulakan kehidupan baru – kita telah menerangkan buku-buku lain dalam siri ini. Novel ini adalah mengenai bagaimana cinta saling berkaitan dengan iman dan bagaimana mereka menemui kompromi.

Cinta dan agama serupa, tetapi sangat berbeza. Wira akan mempunyai pilihan yang sukar. Bagi masing-masing, ini adalah dua bahagian penting dalam kehidupan, dua sinar cahaya. Paulo Coelho menunjukkan bagaimana kehidupan berubah dengan mudah dan sederhana. Satu pilihan kecil dapat mengubah segalanya. Dan tidak begitu sukar untuk membuatnya – hanya penting untuk tidak takut.

Teman wanita Pilar jatuh cinta dengan sahabatnya semasa kecil. Mereka sama sekali tidak dapat dipisahkan dan bahagia. Tetapi masa berlalu dan mereka membesar. Dan setiap orang mempunyai cara masing-masing. Dia pergi ke dunia besar, dia dilatih untuk mencari pekerjaan yang stabil. Bertahun-tahun kemudian, dia mengundang Pilar untuk menghadiri kuliahnya, dan setelah itu mereka pergi bersama ke Perancis. Pilar mengetahui pemberiannya untuk menyembuhkan orang. Dia memahami bahawa impiannya bukanlah kestabilan hidup, tetapi cinta kepadanya dan penyebaran iman bersama. Tetapi dia tidak tahu mengenainya dan melepaskan pemberiannya untuk mencintainya. Setelah mengetahui ini, Pilar melarikan diri, dan lelaki itu tidak dapat mencarinya.

Zaire

Pengarang: Paulo Coelho

Penilaian: 4.5

ZAIR.jpg

Pemikiran obsesif boleh menghantui lebih dari satu hari. Tetapi kisah yang berbeza apabila dikaitkan dengan cinta. Buku 'Zaire' diterbitkan pada tahun 2005. Nama Coelho dipinjam dari kisah dengan nama yang sama oleh Jorge Borges. Dalam Islam, ini bermaksud 'gambaran yang menggantikan segala yang lain', pemikiran yang sangat mengganggu sehingga tidak ada yang lain bagi seseorang. Seperti gangguan obsesif-kompulsif yang maju. Zaire berakhir dengan pencerahan atau kegilaan.

Buku ini menimbulkan ulasan kontroversi di kalangan pembaca, termasuk yang negatif. Buku ini tidak mempunyai kedalaman yang sama seperti dalam The Alchemist atau The Diary of a Magician. Tetapi ada topik khusus di sini. Kami mengesyorkannya kepada mereka yang ingin menghabiskan malam dengan membaca ringan dengan sentuhan pemikiran.

Watak utama adalah penulis berkahwin yang bahagia. Isterinya Esther adalah seorang wartawan tentera, jadi dia sering tidak berada di rumah. Suatu hari dia menghilang. Suami bingung, dia mula mencurigai apa-apa: dia boleh dibunuh, diculik, dan sebagainya. Dia mula mencarinya, dan semakin jauh dia pergi, semakin dia mencintai dan semakin mencari dengan bersemangat. Esther adalah matlamatnya, obsesi. Tetapi suatu hari dia sedar – dia meninggalkannya sendiri.

Manuskrip dijumpai di Akko

Pengarang: Paulo Coelho

Penilaian: 4.5

MANUSKRIP DITEMUI DI AKKO.jpg

Untuk mendapatkan jawapan, anda perlu mengemukakan soalan. Untuk tujuan ini, pada tahun 2012, Paulo Coelho menerbitkan buku 'The Manuscript Found in Acre'. Hampir tidak ada plot dalam buku ini, setiap bahagian adalah jawapan kepada soalan. Sebilangan besar kenyataan tidak kehilangan kaitannya hari ini.

Wira lama menceritakan apa yang ada di dalam diri setiap orang: ketakutan, harapan, harapan. Novel ini boleh dipanggil kumpulan motivasi. Keseluruhan buku ini dapat diuraikan dengan mudah menjadi petikan dan cogan kata. Karya itu akan menarik minat mereka yang ingin menyelami diri mereka sendiri dan mencari tujuan dalam hidup.

14 Julai 1099. Tentara salib sedang bersiap untuk menyerang Yerusalem. Pada hari yang penuh tragis ini, hampir semua penduduk berkumpul di dataran dan mendengarkan Copt yang lebih tua. Semua orang boleh mengemukakan soalan mereka sendiri. Di antara penonton terdapat orang-orang dari pelbagai agama, usia, status. Tetapi mereka semua mendengar dengan teliti jawapan lelaki tua itu. Bagaimanapun, untuk usia itu, dia berbicara kebenaran yang menjadi wahyu kepada banyak orang.

Pemenang tetap bersendirian

Pengarang: Paulo Coelho

Penilaian: 4.5

PEMENANG TINGGAL SATU.jpg

Apa yang tidak boleh anda lakukan untuk cinta. Dan saya ingin tahu apa yang ada di sebalik layar perasaan ini di kalangan orang kaya. Gaya penulisan buku ini memang tidak asing lagi, tetapi genrenya tidak dijangka: filem detektif yang penuh dengan glamor tambahan. Berbanding dengan karya lain dari Coelho, ini mungkin kelihatan seperti sesuatu yang tidak biasa, tidak dapat difahami dan aneh.

Novel ini menutup penilaian kita untuk buku terbaik oleh Paulo Coelho. Dalam karyanya, dia menonjol dari genre dan cara penceritaan lain. Buku 'Pemenang tetap bersendirian' adalah peluang untuk melihat dunia lain: pada jiwa orang kaya dan masalah mereka. Tiada sejumlah wang yang akan menyelamatkan anda sekiranya perasaan anda diracuni oleh sesuatu. Coelho telah mengatasi dirinya sendiri – dalam buku itu, semuanya berubah walaupun dalam seminggu, seperti dalam trilogi Pada Hari Tujuh, tetapi dalam satu hari.

Selamat datang ke Cannes, Perancis. Festival filem terkenal menanti kami. Igor datang berjumpa dengannya. Dia adalah ahli perniagaan Rusia, dia mempunyai wang, kecantikan, kejayaan. Tetapi kehidupan Igor menjadi suram: isterinya Eva meninggalkannya. Dan dia datang ke Perancis untuk membawanya kembali. Tetapi dia muncul di festival itu dengan seorang lelaki baru, seorang pereka fesyen. Igor sangat marah – dia mahu mendapatkannya kembali, tetapi semuanya salah. Lelaki itu bersedia untuk apa sahaja. Dia mula membunuh.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen